errning. Mient. en. E. Eath. Nieuws- est Advertentieblad voor Noord-Holland. S.J. peering oseph", üïs lüStOfftL fi OP MAAI. 1-2. feuilleton. Rome." ar ij. hoeden» No. 21 Woensdag 16 Maart 1910. j LE. !s 8 uur, Ie 1 ooveres van Astaroht in soorten. ^leo, Groepen, [elaars, Kerk- iz enz. Schotels, Lste H. Communie" it voerdeel van velen. 4"' Jaargang Verschijnt Woensdag en Zaterdag. !D in het a 406 edstrast, der K. S. A. irteering bij zéér m artikelen. conditiën, i sorteermg. [AAG. >EN, ROUW- TAPIJTEN, iPERWERK, ijke prijzen. AR, ïctie ren. ÏAJS, LKXAAR. Herijk Ite ad Joseph. A NEUTRAAL. Be zweep van Troelstra. V OntzettendI Wat een ellende en zonde! BUITENLAND. |va,ii ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 160 et. per 3 maanden franco huis90 ct. met geïllustreerd (Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. (Afzonderlijke nummers van de oourant3 cent. (Van het Zondagsblad5 oent. Uitgave van de Naaml. Vennootechap „One Blad". BUBEAUBresdstraat 45, tegenover de B. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIËN: Van 15 regels 80 eeit Elke regel meer Reclames per regel15 a Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 a n M ndere liefdadige erste aanvrage zonder Zij die zich tegen 1 April op ONS BLAD wenschen te tbonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis, lolt geldt ook voor het Zondagsblad. mor apothekers goud- en zilversmids- fjewicht en verdere gewichtenbestemd \m fijnere wegingen van 1 gram en daarboven, op Donderdag, Maandag en Dinsdag a.s. van 91/,12 en van 1—- M/j uur, in het kantoor van den markt meester der Graanmarkt, aan het Luttik- Pudorp te Alkmaar. Het oude Testament verhaalt ons, hoe Jozef van Egypte door den koning Pharao werd uitverkoren om het graan de schuren te verzamelen en te be varen, en, toen het volk om voedsel Qeekte, verwees hij het naar Jozef, ggendeIte ad Joseph (Gaat tot Jozef.) Ook thans roept de H. Kerk hare eloovigen toe: „Gaat tot Jozef," „wend tot den bruidegom der onbevlekte agd Maria en den voedstervader van tójn eenigen Zoon." De eerbied, de kinderlijke liefde, de riendschap, welke Christus aan den I. Jozef, als een zoon aan zijn vader, lier op aarde bewezen heeft, zal Hij tem in de hemelsehe woonstede niet atzeggen, maar eerder verhoogen en voltooien. Toen in 1870 de H. Kerk in zwaren rijd was met de machten der wereld, epen de geloovigen den H. Jozef aan uet vertrouwen. Naarmate de gruwe lijke oorlog der Kerk van Christus aan- iaan, al verder om zich greep en in evigheid toenam, vermeerderde de devotie tot St. Jozef en op 8 Dee. 1870, "en feestdag der Onbevlekte Ontvangenis jjner Bruid, schonk Paus Pius IX zijne edkeuring aan de vele en vrome erlangens en liet bij in zijne 3 patri archale Basilieken onder de H. Mis een ekreet afkondigen, waardoor de H. Jozef chtig werd verklaard tot „Patroon jar Katholieke Kerk." Laten wij dan, beantwoordende aan vrome bedoeling des Pausen en aan Ie inspraken van ons eigen hart, op ;pen feestdag Zaterdag a.s. (19 Maart) onze toevlucht nemen tot den H. Jozef; laten wij inzonderheid de meer dan ooit bedreigde H. Kerk aan zijne be herming met onbegrensd vertrouwen nbeyelen, laten wij bij hem troost bijstand zoeken te midden van al jze zoo tijdelijke als geestelijke nooden, toch dien wij als onzen Beschermer ICHIEDKUNDIQ VERHAAL UIT, HET MIDDEN DER DERDE EEUW, :9'J door E. S. VAN LUIK Paus vertelde hetgeen hij bij Zeno ver ten had en voegde er bij, terwijl hij beide dochters aanzag: „Het 'gebed is almachtig, want aan de ;e verzuchtingen, die de twee engelen dit huis aanhoudend ten Hemel opzen hebt gij het te danken, ontsnapt te aan de uitgezonden sluipmoordenaars Maximinus. Gebed en vertrouwen dus, kunnen wij alles in Hem, die ons sterkt." „Het spijt mij, dat Zeno dezen avond gekomen is", sprak Spuriüs,' geheel be- jd, „morgen zal het te. laat zijn. Maar taan! 'eendracht maakt macht: ik beschik over vijf mannen, waarop ik kan reke- Zeno jhieeft er ook zooveel, en tien ^beraden mannen kunnen wel een dolk- 't tegenhouden." „Ach vader!" riep de vijftienjarigte Wda, „vergeet toch niet, dat hij, die met zwaard slaat, door het zwaard zal ver Laat ons liever gewapend blijven met en onderwerping. De Goddelijke Ver- :r wilde niet, dat Petrus het zwaard F! Hij liet zich als **n lam ter slacht vereeren op aarde, zal zich mede als onzen machtigen Voorspreker in den hemel toonen. „Ite ad Joseph", Gaat tot Jozef. „Neutraal" wie kent dat woord tegenwoordig niet Geen courant krijgt men tegenwoordig in handen of men leest over neutraal onderwijs, neutrale onder wijzers, neutraliteits-moties, enz. enz. Maar wat dat woord nu eigenlijk be- teekent? Ja dat weten niet velen. Een voorbeeld uit vele Te dezer stede is gevestigd eeneAf- deeling van den Ned. Bond van Arbei ders en arbeidsters in het Bakkers-, Chocolade- en Suikerbewerkingbedrijf, eene vereeniging, die z.g. neutraal is, de voorzitter heeft meermalen pogingen gedaan ook de christelijke bakkersge- zeilen tot zich te trekken, want de vereeniging was strikt neutraal. Wie het gelooven wilWij niet, wij heeten dat liegen. Wie „De Bode" van 5 Maart, het orgaan van die neutrale bakkers, inziet en leest, zal het met ons eens zijn, dat al die voorgevende neutraliteit een grove leugen is. En dat de voorzitter of niet weet wat „neutraalis (afijn dat is hem dan niet kwalijk te nemen, de schoolmannen weten het niet eens) öf hij geeft zijne vereeniging uit voor wat ze niet is (en dat is boerenbedrog.) Intusschen blijkt uit „De Bode" van 5 Maart, dat die Alg. Ned. Bond niet de plaats is voor katholieke arbeiders (sters) in het Bakkers-, Chocalade- en Suikerbewerkersbedrijf. Er is in onze gemeente onlangs eene vereeniging voor Christelijke Bakkersgezellen opgericht, daar hooren ze thuis. „Principieel" zij de leuze, „neutrali teit" is een wassen neus. Mevrouw Roland Holst is nog steeds bezig de socialistische Kamerfractie te bestoken. Mr. Troelstra antwoord haar natuurlijk, 't is een gekyf over en weer, dat 't verschrikkelijk is; ver wijten, schelden, enz. is de leuze, 't Slot is: de heer Troelstra komt ongedeerd uit den strijd. Hij kent zijn „bewuste" arbeiders. Mevr. Roland Holst vindt nu maar, dat Troelstra veel te goede maatjes is met de liberalen en Vrijzinnig-Demo craten, maar Mr. Troelstra antwoordt haar, dat hij met die groepen wel wat kan uithalen. Hij betoogt, dat onder de vrijzinnigen heel wat materiaal voor het socialisme zit. bank leiden, zonder te klagen. En is Hij niet het voorbeeld, dat wij moeten volgen? Of willen wij aan het geluk vaarwel zeggen; dat Hij heeft bestemd voor allen, die na Hem zijn kruis dragen. „Ja, mijn kind, gij hebt gelijk", ant woord de Spurius, „wapenen wij ons met geloof en onderwerping; dat hebben wij noodigvooral met een vurig gebed, en de pogingen onzer vijanden zullen verijdeld wor den. Maar, Seconda, als wij verplicht zijn, in alle voorvallen ons aan de beschikkingen van God te onderwerpen en de hulp van hierboven in te roepen, is het ons toch niet verboden, van eene geoorloofde verdediging gebruik te maken, en nieuwe misdaden te sparen aan die ongelukkigen, door ze wat minder stout te maken in het geven van dolksteken aan onschuldigen." „Maar, Vader, als gij ze idoodt, zendt gij ze recht de hel in." „O, edele dame", riep kapitein Miniatus al lachende uit, „een beetje vroeger of een beetje later is toch hetzelfde; de duivel is toch zeker van zijne prooi." „Mijnheer," antwoordde de jonge doch ter,t erwijl zij hare oogien neersloeg, „de barmhartigheid is de eerste eigenschap van den goeden God". „Mijn kind", zei Spurius, „wij ver dedigen slechts cms eigen leven en niets meer. Als het mogelijk ware aan onze vij anden te ontsnappen, zonder den doodelij- ken jsjtoot t» geven, of hen te kwetsen, dan wilden wfj er tns wel veer wachten, Dat is juist. Aan dis zijde ban hij nog heel wat winnen, bij Christelijke arbeiders heeft hij nog niet veel succes gehad. Laat de koetsier Troelstra zijn zweep maar klappen boven de linker zijde, dat helpt. Hij beeft ze meermalen voor zijn wagen gespannen en is zoo met zijn vrachtje de Kamer binnenge reden. De vorige week werd er te Berlijn eene nachtelijke bijeenkomst gehouden waarin gesproken werd over de sociale positie der actrices (dames, die aan het tooneel werken.) Wat uit het verslag dezer vergade ring blijkt is meer dan verschrikkelijk. Aan den corresp. van het Hbld. ont- leenen wy het volgende: Een der sprekers, Gustav Richelt van het Lessing-theater, zeide o.m „De actrices moeten zelve de cos tumes betalen - de niet historische - „het publiek wil mooie costuums „zien. En daar het loon gering is, moeten de kunstenaressen een min der eerbare bijbetrekking hébben. Is dit niet ontzettend In ons land is de toestand, gelijk de corresp. te verstaan geeft, niet beter. Blijkt uit deze mededeeling niet, dat het schouwburg milieu allergevaarlijkst is? Endat wat zulke menschen te genieten geven al evenzeer gevaar lijk is. Een betreurde doode. Zelden hebben de inwonen eener etad met xulke oprechte deelneming den lijkbaar gevolgd van hunnen bnrgemeeiter, ala de inwonen van Weenen het ]Qk van Dr. Karl Lneger, die algemeen was bemind om «ija perioon en om ijjne daden. Reede in 1875 begon hQ ala lid van den gemeenteraad op bescheiden maar atellige wijie den atrgd tegen de miaatanden der familieregeling en apoedig wiat hg vele nobele hoogstaande personen met dezelfde gedachten te bezielen vijfmalen achtereen koos de gemeenteraad hem tot burgemeester, maar op raad van den liberalen minister Graaf Badeni verwierp de keizer die keuze, onder groote protezten van den kant der bevolking, zoodat de regeericg in 1897 xgne keuze niet meer kon tegenhouden. Hoezeer deze katholieke man met xyne edele karaktereigenschappen algemeene waar deering voor xgn arbeid heeft gevonden, toonde de houding der Weenzche bevolking tydena de ziekte van hnnnen bijna blinden burgervader, en den hervormer bunüeretad. Onder Lnegeris burgemeeiteracbap kwamen de volgende voorname hervormingen en ver- beteringen tot standde particuliere gas- en onze handen met ihun (bloed te bevlekken," Seconda zou wel hebben willen antwoor den, Want zij was nog niet overtuigd; maar de eerheid, dien zij voor haar vader haid, deed haar zwijgen; zij liep naar Rufina en zeide haar al zuchtende: „Ach! Rufina, wat schoone gelegen, heid verliezen wij alweer." Als Jesus verlangt, dat wij nog wat wachten", antwoordde Rufina, „dan moeten wij ons onderwerpen, Seconda." O, Wa,tis het leven hard zonder Hem „Laat ons hopen, dat het keizerlijk edict, waarvan men nu spreekt, ons niet langer zal laten wachten." Deze korte samenspraak tusschen de twee zusters was door niemand der omstanders gehoord, en dit is de reden, waarom de laatste jwoorden van Rufina onopgemerkt bleven. Martelaar te zijn is voorzeker een groot geluk; de eeuwige vereeniging met J. C. is het allerzaligst genot: maar een vervolgingsedict verlangen, om tot die glo rie te geraken, dit is zooveel, als wikte men een edel doel bereiken door onge oorloofde middelen, en dit is voorzeker af te keuren. Doch Rufina en Seconda hedden geene theologische studiën gemaakt. Zij ken den slechts één verlangen: Jezus Christus te bezitten en verzekerd tejzfjnj Hem nooit meer te kunnen verliezen. De harten dezer twee maagden waren ongerust, zoolang zij niet met Hem vereenigd waren. Hoewel nog jong, scheen die scheiding haar veel te lang, ajj verlangden beide* het teven door electriciteltswerken kwamen aan de gemeente, een geheel nieuwe waterleiding werd aange legd, alsmbde werd een algemeene apaarkai voor het volk opgericht; vele misbruiken bande hy nit de gemeente-administratiezijn zorg voor de oude gemeenteiyke arbeiders gaf hun een ouderdom»- en invaliditeits pensioen, terwyi de salarissen der onder* wyzers en gemeenteiyke ambtenaren werden verhoogd. Voor de werkeloozen werd een arbeids beurs in het leven geroepen en de stedeiyke armen hebben zyne verzorging niet gemist. Z\jne geboortestad met bare inwoners had Dr. Lueger lief en hg spaarde xyn zieke lichaam geen inspanning om op godsdienstig en tydeiyk gebied Weenen te doen herleven, het oude vnnzige stadsgedeelte veranderend in prachtige parken en zyn liefde voor de jeugd deed hem niet alleen voor hare zed6- ïyke belangen vele inrichtingen oprichten en onderhouden, maar voor hare gezondheid gaf hg Weenen meer openbare speeltuinen als geen stad in Europa nog bezit. Door zijn onnitputteiyke arbeidskracht en onverflsuwden Ijver is Weenen een der schoonste wereld steden geworden. Men zon verwachten, dat deze groote katholieke volkeman ten minste met een loffelijke vermelding zon worden genoemd door menschen, die immer den mond vol hebben over de belangen van den arbeider, maBr dan rekent men buiten den waard. Het socialistisch hoofdorgaan >Het Volk», dat nog onlangs zQn partQgenooten vóórpre dikte toch wat meer verantwoordelijkheid» gevoel te hebben, en dat xynen Duitschen leider Bebel prees, omdat hg gedurende rijn loopbaan geen middelen heeft ongebruikt gelaten, als ze maar dienstig waren voor zyn doel, teekent den pas ontslapen Weenschen burgemeester als een izedefijk minderwaar dige», als >een eerzucht duikelaar» en »eer- zuchtigen bedrieger». Groote mannen, die door hunne daden aan hnn volk biyvende vooruitgang hebben geschonken, moeten niet erkend worden, als zy te midden van hnn arbeidzaam leven den Obriztus hebben gediend en op hnn doodsbed bet kruis van hunnen Verlosser in de handen dragendat is dan hun fout. Maar dankbaarder is de bevolking van zyne eigene stad, daar niet alleen van alle openbare gebouwen, maar zoo goed als van alle particuliere hulzen de rouwvlag uithangt, terwijl bet ïyk van hunnen weldoener en vader boven aarde staat, totdat het volgens schatting der politie met een deelnemende stoet van een millioen ten grave zal worden gedragen dankbaarder is ook het stadsbestuur, dat niet alleen zyn standbeeld wil oprichten voor het stadshuis, waar by zoovele jaren heeft gearbeid, maar ook xyn onsterflyken naam wil verbinden aan een der hoofdstraten en aan de nieuwe Donaubrug. Moge God als belooning voor zijn ver dienstelijk leven aan zyne ziel de eenwige den marteldood te verkorten. Intusschen waren allen druk bezig hunne raadgevingen ten beste te geven, Wat er moest gedaan worden, otn te ontsnappen aan den dolk van Tigris en zijne mede helpers. Spurius wilde va|n zijn huis een citadel maken, waar zich Zeno en Faustus met hunne slaven zouden verzamelen. Ama- tus wilde de aanhangers van Alexander Se- verus in de stad bijeenbrengen en een ge vecht op leven en dood beginnen. Lucius wilde wel iedereen helpen, op voorwaarde, dat hij alleen zou te doen hebben met Tigris. Miniatus luisterde in stilte en zei niets. „Mijne kinderen," sprak de Paus, „ik geloof, dat gij op deze wijze het gevaar te gemoet loopt, in plaats van het te vluch ten. Wanneer g|ij, heer Spurius, hier man nen verzamelt, dan trekt gij de aandacht uwer vijanden op uw huis; en, hoe krach tig ook uwte verdediging zij, zult gij toch onder hun overmacht moeten bezwijken, en door uwen val bezwijkt ook geheel uwe familie. Daarom geef ik u den raad, om u niet in het openbaar te verdedigen. En wat betreft de aanhangers van Alexander te verzamelen, geloof ik, dat er meer stout moedigheid dan wijsheid in gelegen is. De mannen, die moed genoeg hebben u te vol gen in die onderneming, zijh weinig in getal en gij moet zeer zeker het onderspit delven. Bovendien, mijn zoon, het is niet meer zijn leven verdedigen, ais men zoo handelt, maar h»t sou zjjn «sus slachting aan rust schenken en aan zyn strydende kerk op aarde vele mannen, even edel, recht vaardig en weldoenend als Dr. Karl Lueger voor Weenen is geweest. R. I. P. G. FRANKRIJK. Een groot schandaal heeft Frankrijk in beroering gebracht. De liquidate» Duez heeft door verschillende middelen zich bet geld der congegraties toe- geëindigd. De verdnisteringen zullen waar- schijniyk tien millioen badragen. Een jaar geleden reeds bemerkte men, dat zyn beheer niet in orde was, by werd toen vriendeiyk uitgenoodïgd, zeer vriendelijk zelfs, zyn ont slag te nemen, hetwelk by deed en waarin hy gezondheidsredenen aanvoerde. De recht bank gaf toen 3 maanden tyd om zyne reke ning en verantwoording te doen, doeh hy bleef tot heden in gebreke. Waar dat geld, toebehoorend aan klooster order, ie gebleven, zynedele heeft het ver speeld met benrsspeculaties. De Senaatscom missie spreekt 6r schande over dat 148 liquidaties aan drie ambtenaren werden toe vertrouwd. Men verwacht dat meerdere arrestatie* zullen volgen, 't is één groote kliek in de hooge ambtenaarewereld. Waldeck Rousseau heeft het volk wy» gemaakt, dat er een milliard francs zon komen nit de kaszen der kloosters, die men zon kunnen gebruiken voor het algemeen belang. En dat geld dient nn om de zakken van eerlooze ambtenaren te vallen, Gestolen goed gedijt niet i zegt het Frensche blad de Ganlois, de ont binding der orden en de plundering der kassen heeft al heel wat onheil na zich gesleept en het moreele credlet van den Staat is er waariyk niet van gediend. 't Iz te wenschen, dat dit schandaal voor de regeering, vlak voor de algemeene ver kiezingen een etrop is waarin *y blijft hangen en dat het Fran- sche volk nu eens gaat inzien, dat *y nog erger dan aan de heidenen is overgeleverd. De zaak kwam in de kamer ter sprake. Maar de regeeriug zeide Maandag, dat Duez is aangesteld op verzoek van baar voorgan- ■ter. Zy verschuilt zich dus achter anderen. 't Einde der debatten is er echter nog niet, maar zal wel weinig opleveren, 't ii toch één kliek. Zondag vond de justitie by eene huiszoeking by Due* brieven van meer dan 150 personen politici en jonrna* lieten. De jnlste namen zyn door pseudo niemen aangeduid en Daex wil ze niet noe men. Namen of niet, 't blijkt, dat de Dusz» affaire één groote knoeiboel is. richtten onder uwe medeburgers, en dit zou eene groote verantwoordelijkheid voor God ojp u laden. Dus, terwijl ik uwe goede mee ning, uwen moed en opoffering allen lof geef, dien zij verdienen, veroordeel ik uwe manier van handelen als strijdig met de wijsheid en den godsdienst. En wat u be treft, Lucius, voor het vuur, dat uw hart ver teert, is een grooter, luisterrijker gevecht weggelegd; denk er ook aan, dat hij, dia het gevaar bemint, in het gevaar zal omko men. Als Zeno mv gast zal zijn, heer Spurius, en Üe zendelingen van Maximinus vragen u zijn leven, dan verdedig hemmaar herinner 1 u steeds, dat in den tijd, waarin wij nu leven, het gebed een wapen bij uitnemend heid is tegen de vijanden, die ons aanval len. Wiesnd uwe blikken naar den heiligen; berg; van daar moet u de hulp komen." l,,Hieilige Vader," zei Spurius, „het is Waar, wij hebben als dwazen gesproken; spreek gij tot ons en zeg, wat ons te doen staat; Want om die zaak goed te beoordeeten; hebt gij de wijsheid, de ondervinding en de (hulp 'van Hem, die de weg, ide waarheid en het leven is." (Wendt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1