TWEEDE BLAD.
Zaterdag 30 April 1910.
No. 34
Ons Geïllustreerd Zondagsblad.
KALENDER
voor de dagen der week.
1 MEI
A P 0176 G I E.
Wat de bekeerling
Prof, Dr. A von Fuville
BRIEVEN UIT AMERIKA.
St. Martha-vereeniging,
GEMENGD NIEUWS.
ONS BLAD.
Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze
week bevat:
Inhoud 1 Platen: De opening der Brus-
selsche tentoonstelling (5 platen); terugkeer
van het Koninklijk Gezin op het Loo; de
brand op het stoomschip „Sommelsdijk"
de tweede tijdelijke op de bloemententoon
stelling te Haarlem; 25-jarig jubilé van den
j,eer P. Haring: een 75-jarig jubileumde
autotocht door de bollenstreek (Katwijk);
de kerk te Warmond in 1750We eerste steen
legging der R. K. Kerk te Heerhugowaahd
aardige groepjes van We uitvoering van het
St. Jozefspatronaat te Rotterdam.
11 Tekst: De wereldtentoonstelling te Brus
sel; Prinsesje: Het geheim van Roemer
(vervolg)het Zakboekje (vervolg)een zeld
zaam jubileumde liefde overwint (door pa-
ttr B. Metz)Voor onze Jongens en Meisjes
1 Mei. Zondag. Vocem. H.H. Philippus en
Jacobus, A poet. en Mart.
Evangelie: Vraagt en gy
zult verkrijgen. Joann»»
XVI: 23 - 30.
2 Maandag. 2, 3 en 4 MeiKrniidagen.
Vóór de H. Mie wordt de
Litanie van alle Heiligen
gebeden om tegen ovar d«
vinchten der aarde te ver
werven. H. Athanaslu»,
Bisechop en Leeraar.
Dinsdag. H. Ktnievicding.
Woensdag. H. Monica, Weduwe, moe
der van den H. Anguatinu».
Donderdag. Hemelvaartsdag. Te vle
ren als Zondag. Evan
geileJezus klimt ten
Hemel op. Marcus XVI
14—20
Vrijdag. H. Joannes voor de La-
tflneche Poort te Bome.
Zaterdag. H. Stanislaus, Martelaar.
Vijfde Zondag na Paschen.
Eerste Zondag der Maand.
Les uit den brief van den H. apostel
Jacobus; I, 22 - 27.
Veel geliefden! Weest daders van het
woord en niet, u zeiven bedriegend, slechts
hoorders! Want indien iemand hoorder en
niet dader van het woord is, kan hij ver
geleken worden met een man, die zijn na
tuurlijk gelaat in eenen spiegel waarneemt;
deze immers ziet zich zeiven en gaat heen,
en aanstonds heeft hij vergeten hoe hij
er uitzag. Doch hij, die met aandacht de
volmaakte wiet der vrijheid gadeslaat en
daarin volhardt, deze, geen vergeetachtig j
hoorder, maar dader des werks geworden
zijnde, zal door zijn doen zalig, zjjn.
Zoo nu iemand meent godsdienstig te zijn,
terwijl hij zijne tong, niet in toom houdt,
maar zijn hart doet dwalen, diens gods
dienstigheid is ijdel. De reine en onbe
vlekte godsdienstigheid voor God en den
Vader is deze: weezen en weduwen in
hunnen druk bezoeken en zich zeiven on
besmet van deze wierelü bewaren.
Evangelie volgens den H. Joannes
XVI, 23-30
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer
lingen: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: zoo
gij den Vader in mijden naam iets vraagt
Hij zal1 het ,u geven. Tot nog toe hebt
gij niets in mijnen naam gevraagd. Vraagt
en gij zult verkrijgen, opdat uwe vreugde
volkomen zij.
Ik heb deze dingen in gelijkenissen tot
u gesproken. Het uur komt, dat Ik niet
meer in gelijkenissen tot u spreiden; maar
u openlijk van den Vader verkondigen zal,
Op dien dag zult gij in mijnen naam bid
den; en niet zeg Ik u, dat lk Wen Vader
voor u zal vragen: want de Vader zelf
heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad en
geloofd hebt, dat Ik van God ben uitge
gaan. Ik ben van den Vader uitgegaan en in
Üe wereld gekomen; wederom verlaat Ik
de wereld en; ga Ik tot den Vader. Zijne
leerlingen zeiden tot Hem: zie, nu spreekt
Gij openlijk en zegt geene gelijkenis! Nu
weten wij, dat Gij alles weet ien niet noodig
hebt, dat iemand U ondervrage. Daarom ge
looven wij, dat Gij van God zijt uitge
gaan.
HEMELVAART-DAG.
Les uit de Handelingen der apostelen;
I, 1-11.
Het eerste verhaat, o Theophilus! heb ik
gedaan van alles, wat Jesus begon te doen
"i te keren, tot aan den dag, waarop
Hij, door Iden Heiligen Geest bevelen gevend
aan de apostelen, die Hij had uitverkoren,
werd opgenomen. En kan hen heeft Hij Zich'
ook, na zijn lijden, levend betoond door
vele bewijzen, Idaar Hij hun gedurende veer
tig dagen verscheen en sprak over het Rijk
Oods. En terwijl Hij met 'hen at, gebood Hij
hun Jeruzalem niet te verlaten, maar de
belofte des Vaders af te wachten, welke
(zeide Hij) gij uit mijnen mond gehoond
hebt: want Joannes doopte wel met water,
doch gij zult met |den Heiligen Geest gedoopt
wonden, niet lang na deze dagen. Zij die
vergaderd waren, vroegen Hem dan, zeggen
de: Heer! zult Gij in dezen tijd het koning
rijk van Israël herstellen? Doch Hij sprak
tot hen; het komt u niet toe de tijden en
oogenblikken, welke de Vader in zijne macht
bepaald heeft, te weten. Maar gij zult de
kracht van Üen Heiligen Geest, die over
u komen zal, ontvangen, en gij zult Mij
getuigen zijn te Jeruzalem ten in geheleil
Judea en Samaria en tot aan het uiteinde
der aard e.
En ha dat gezegd te hebben, weid Hij, ter
wijl zij het zagen, opgeheven; en eene wolk
onttrok Hem' a van hunne oogian. Als zij
dan' Hem, die ten hemel voer, nastaarden',
zie, stonden er bij hen twiee mannen in
witte kleederen, die ook zeiden: mantnieni
van Galilea! wat staat gij hier naar den
hemel op te zien? Deze Jesus, die van u
ten hemel' is opgenomen, zal alzoo komen
gelijk gij Hem ten hemel hebt zien varen.
Evangelie volgens den H. Marcus;
XVI, 14—20.
Te dien tijde, toen de elf leerlingen aa;p
tafel' zaten, verscheen hvun Jesus en be
strafte (hfunne ongeloovigheid en da hard
beid huns harten, daar rij dengenen, die
gierien hadden dat Hij verrezen was, niet
geloofd hadden.
En Hij sprak tot hen: gaat in de geheele
wiereld, predikt het Evangelie aan alle schep
selen! Die geloofd zal hebben en gedoopt
zal zijn, zal zalig worden; maar die niet
geloofd zal hebben, zal. veroordeeld wor
den. En kleze teekenen zullen hlen, die ge
loofd hebben, volgenin mijnen naam zullen
zij duivelen uitwerpen; nieuwe talen zul
len rij spreken: slangen zullen zij opnemen
en zoo zij iets doojdelijks -gedronken heb
ben, het zat him niet schaden; den rie
ken zulten zij de handen opleggen, en deze
zullen gezond worden.
En de Heer Jesus nu, nadat Hij tot hen
gesproken Ihad, is ten hemel opgenomen
en zit aan Gods rechterhand. En zij gin
gen uit en predikten overal1, terwijl de Heer
miedew.erkte en hun woord bevestigde door
de teekenen, die er op volgden.
schrijft over het H. Sacrament des Altaars,
door H. M J VerzIJl, Pr.
(Vervolg en slot).
Waartoe is het dienstig dat bij de prot;-
stantsche communie ook de kelk gegeven
wordt, Idie bij de katholieken om practische
redenen door het volk wordt weggelaten?
Het beeft toch niets te beteekenen dat bij
natuurlijk brood ook natuurlijke wijn ont
vangen wordt; door de vermeerdering van
zuiver aardsche gaven kan ide afwezige Chris
tus niet vervangen worden. De katholieke
Communie onder éé(n gedaante is volgens
bijbels ch getuigenis ten volle geldig. Hij
die ze ontvangt, ontvangt Iden gehaelen
Christus. De protestantsche: communie is on
geldig zoowel onider een als onder twee
gedaanten, daar met haar noch het waar
achtige Lichaam,, nodi het waarachtige Blbeid
van Christus uitgereikt wordt, of uitgereikt
kan worden. Zij kan alleen als gedachtenis
maal door der aanwierigen godsvrucht rij
ken zegen voortbrengen, doch een heilige
Eucharistie is ze niet.
Hoe zou het ook mogelijk geweest zijn,
na de breuk met de algemeene Kerk, het
Eucharistisch wonder nog te volfrekkeni?
Daartoe was noodig een wettig gewijde
priester en die ontbraken spoedig in de
zich afscheidende kerken. Aan niemand an
ders, dan uitsluitend aan de apostelen van
Jesus, was de macht gegeven het wonder
te voltrekken. Willekeurig zou het zijn als
men Jesus' woorden anders zou willen uit
leggen en aannemen dat Hij met hen alle
geloovigen bedoeld had. Zij zelf hebben het
ook zoo niet begrepen. Alleen zij en de
door hen gewijde priesters, 'die hen volgens
de kerkelijke wetten wettig hebben opge
volgd, mogen het Eucharistisch offer op
dragen en de H. Communie uitreiken. Wat
anders was het met het Doopsel. Dat
was ©en handeling, die met inachtneming
van bepaalde vormen, door iedenen chris
ten kan verricht wonden, daar was geen
bizondere wonderkracht voor noodig, dat
was ©en handeling waaraan bepaalde be
loften verbonden waren. Wel is waar werd
het ook gewoonlijk door den priester toe
gediend, maar was dit niet het geval dan
miste het toch zijn uitwerking niet, dan
was het toch geldig. Maar bet Altaarsacra
ment bleef, daar er een wonderkracht voor
gfeëischt wend, van de wettige priesterwij
ding afhankelijk en daarom moest hij, die
die wijding toediende, lid zijn van de katho
lieke Kerk; de eenheid der Kerk was ver
ondersteld.
Al hidden de Protestanten ook nu aan
de ware leer willen vasthouden, rij hadden
bet niet gekund zonder te gelijk hun bre
ken met de Kerk ongedaan te makenzonder
zich op nieuw aan de katholieke hiërarchie
te onderwerpen. Zoo veranderde de Mis,
waaraan men graag zooveel mogetijk had
vastgehouden, in de met katholieke begin
selen vermengde liturgie. De kem viel er uit,
de schaal Wend bewaard.
In plaats van: brood behield het volk
een steen, als schadeloosstelling voor de
met 'dei Mis organisch verbonden Communie
kwam het avondmaal. Het groote heilige diep
zinnige Offer weid daardoor geheel in twee
deelen verdeeld, die beid© van hun waren
inhoud beroofd waren.
Waarom, zal misschien menigeen vragen,
heeft God Idan door Jesus Christus iets in
gesteld, dat het mensch elajk verstand zoo
ongerijmd voorkomt, dat zoo verschrikkelijk
zwaar moet vallen om te gelooven? Het
was toch genoeg, als Christus bij gebed,
of in vereeniging met een bepaalde cere
manie geestelijkerivijze in de harten zijn
intrek nam. Waarom moest zijn Lichaam
er biji? Maar bet door God doorgezette
beginsel, bij de gëhaele vestiging van zijn
rijk op aarde, is juist dat al het onstoffp
lijke stoffelijk te voorschijn komt, dit toch
komt het meest overeen met den uit ziel
en lichaam bestaanden mensch. De onzicht
bare staat van God heeft een aardsche zicht
bare organisatie. De eerste zuivering van al
le zonden gebeurt in het H. Doopsel met
natuurlijk water.
Een stoffelijk gebouw toont de innerlijke
eenheid van de gemeente enz. Zoo' ook
verschijnt Christus zelf onder de zijnen in
stoffelijke gedaante van spijs en drank. Zij
nemien Hem in hunne rieten op, terwijl
zij zich ook lichamelijk met Hem verbinden
Voor iden ontwikkelde, die alles logisch en
naar natuurwetten Wil regelen, wordt het ge
looven hoogstens moeilijker, maar voor den
onontwikkelde wondt het makkelijker: want
ofschoon het zuiver onstoffelijke ten volle
onbegrijpelijk voor hem zal blijven, zal hij
toch gaarne bet stoffelijk onstoffelijke
aannemen trots het schijnbare wonder. In
goddelijke zaken is voor hem het wonder
geheel volgens de oude; maar bij Ide toedie
ning moet het aanschouwelijk en met de
zinnen waar te nemen zijn. Jesus heeft in
de eerste plaats niet gelet op de geleerd©
heeren en rijken van geest die mochten
him verstand vermoeien om het teens te wen
den met zijn leer en instelling]en maar
op de volksmassa tot in hun laagste klassen.
Voor dezen zou het licht van het Evangelie,
van" de goddelijke genade opgaan, voor hen
zou het niet verborgen zijn, als zij het zelf
niet verborgen. Jesus heeft daarbij zooals
altijd rechtvaardig gehandeld-_Juist de voor
tref lelijkste geesten van het Jodendom, zoo
wel als uit de Grieksche en Romeinschd
beschaafde wereld, hebben met volle toe
wijding het wonder der heilige Eucharistie
aanvaard, en er naar gestreefd volgelingen,
die Hem geloovig zoutten ontvangen, te
Winnen.
Bezwaarlijk zou 't hun gelukt zijn den
trotscben burcht van het heidendom in enkele
eeuwen te ondermijnen als zij niet aan de
massa des volks zulk een heerlijke, gelukkig
makende gave hadden kunnen aanbieden.
Eerst aan de zestiende eeuw bleef het voor
behouden de hoogste genadegave van het
Christendom weg te werpen onder voorwend
sel daarmee in den geest van de apostelen
en Ide vaders te handelen. Wat kouden dezen
gezegd hebben indien men 'hun het kostbaar
ste kleinood had willen ontrukken!
Geve God dat de waarlijk geloovigen zich
niet langer meer door spitsvondig rede-
neerender aadsleden en zielzorgers laten weer
houden om de eucharistische lijn te over
schrijden, om aan Liet heilige heerlijke gast
maal deel tei nemen, dat ook voor hen is
bereid.
De Indianen weleer talrijk in getal zijn
thans in de Vereenigde-Staten tot onge
veer 300000 ingekrompen. Vóór den komst
der blanken, behoorde alles, zoover het oog
zich strekte 'Ihfun 'fo-e. Was het wild in
eenè plaats gedood en verjaagd, dan trok
ken zij verder om elders hunne tenten op
te slaan. De komst der blanken en met
hen de komst van beschaving en nijver
heid maakte eene verandering in hunne le
venswijze. De Indianen zagen natuurlijk op
de blanken als indringers neer en behan
delden jhien zoodanig. Bitter vvterd er ge
vochten en de strijd duurde lang, want
de Indiaan was dapper, vlug en sluw. Zij
kenden bovendien de ligging van het land
en hun vijand kende die meermalen niet.
Laat ik u een staaltje geven van hun
sluwheid in den krijg. Niet ver van de
grenzen van Wyoming in den Staat van
Montana staat een monument ter plaatse
waar Custu ©en Amerikaansch generaal met
al zijne manschappen het onderspit delven
moest voor (de roode broeders, de Indianen.
Geen gebeurtenis in de Amierikaansche ge
schiedenis veroorzaakte zulk een algemeene
droefheid en wierp diepen schaduw of rouw
over het land dan, die slachting van Custu
en zijn leger.
Generaal George Custu was een krijgs
man van bewezen moed en beleid en het
Amerikaansche volk begon hem onoverwin
nelijk te gelooven.
Het nieuws van rijn nederlaag en' de
vernietiging van zijn troep trof het volk
als een bliksemstraal. Het 7de regiment ca
valerie, onder het bevel va» generaal Custu,
was uitgezonden om de oproerige Sioux-
Indianen onder de hoofdleiders „Sitting Bull
en Regen in het gericht", tot onderwerping
te brengen. Niemand besefte wat de troep
te wachten stond en welke afmetingen de
opstand aangenomen had- Generaal Custu
had „Regen-in-het-gezicht" twee jaar vóór
den nederlaag, gevangen genomen, wegens
het vermoorden van twee burgers. Dit wek
te Ide haat der Indianen jegens Custu op en
toen „Regem-in-het-gericht" weinige maan
den daarna van de gevangenis ontsnapte,
keerde hij tot zijn volk terug met een prijs
op zijn leven en met een hart vol haat
jegens Custu.
Hij werkte dag en nacht te midden der
oorlogzuchtige Indianen om Wen tegen de
blanken op te hitsen en dank zij de hulp
van Sitting Bull een toovenaar, werd rijn
werk met sucoes gekroond. De geheele stam
stond op in oproer. Dood, verminking en
verwoesting wachtte de blanken. Het de
partement van oorlog werd bestormd met
verzoeken om de Indianen ten onder te
brengen. De vrienden der Indianen zaten
echter ook niet stil en zoodoende duurde
het maanden eer men tot ©ene beslissing
kwam. i
Eindelijk kwam het bevel Wet leger
moet optreden. Generaal Custu word het
opperbevel gegeven.
Custu belastte een officier „Reno" ge
naamd met een belangrijke post ofschoon zij
ne officieren hem smeekten dit niet te doen,
daar Reno den generaal vijandig-gezind was.
Custu besloot tot den aanval. Maar „Re
gen-in -he t-geziehtheeft zijn rol gezet. Juist
buiten het bereik van het geweer blijvend,
daagt hij aan heit hoofd zijner geheel-naakte
maninen, Custu tot Üen strijd uit. Custu be
antwoordt de uitdaging en rent op de In
dianen toe, die hem terstond den rug kee-
ren.
Als katten zoo vlug, gaat het heuvel op,
heuvel neer.
Toen de achtervolgers den heuvel waren
afgedaald, zagen zij plotseling tot hun angst
en verbazing 3000 Indianen, op korten af
stand, gewapend ten te paard voor zich staan.
Te laat zag Custu zijne dwaling in. Niets
anders mogelijk achtend geeft hij bevel tot
den aftocht, zijne mannen aansporend om
naar hoogere plaatsen te rijden. De officie
ren onder Reno hooren |h*et geweergeknal
waarmee Custu door de Indianen wordt be
groet en zij smeeken Reno Custu ter hulp
te snellen. Doch Reno beveelt den aftocht.
Nogmaals seint Custu voor hulp maar het
blijft onbeantwoord. De Indianen hebben
intusschen de blanken omsingeld en hunne
vernieting is het werk van weinige minuten.
„Regen-in-het-gezicht" is gewroken.
Gelukkig behooren zulke bloedige tafree-
len thans tot het verleden. De macht der
Indianen is geknakt deels door de sterke
wapenen der blanken maar deels ook de
wapenen der Christelijke zedeleer. Van de
300.000 Indianen die thans de Vereenigde
Staten van America bewonen behooren er
55.711 tot de Katholieke godsdienst 138 pries
ters arbeiden in hun midden e:n besturen 53
kostscholen. Verleden jaar wende s «r .818.
volwassen, personen en 2769 knideren ge
doopt. 2769 werden er gevormd. 93.517 H.
Communiën weiden «r uitgedeeld, 517 ker
kelijke huwelijken werden <er gesloten en
1157 kerkelijke begravenissen hadden er
plaats. Dit laatste bewijst hoeveel de
Indianen achteruitgaan en de tijd is
niet ver af, dat een Indiaan bijna
gehieel en al een schijnsel van het
verleden zal zijn. Persoonlijk ben ik in de
gelegenheid geweest een hunner scholen te
bezoeken. Bewonderen moet men de goe-
i de zusters als men ziet welk een schoon naai
I en borduurwerk deze Indianen-meisjes ver
richten Wat een goed muziekkorps deze kna
pen vormen etc. De Indianen beminnen hun
ne kinderen ten zeerste ten dit noodzaakt de
regeering der ouders te dwingen om hun
ne kinderen naar school te zenden, wijl
zij anders niet van hen Scheiden zouden.
Jaren lang blijven zij daar en ontvangen
eene goede opvoeding. Maar toch ternau
wernood zijn zij naar hunne ouders terugge
fceerd of rij liggen hunne nieuwerwetsche
kleeren ter zijde en keeren terug tot den
deken en den tent. Vloeiend Engelsdh spre
ken rij maar van nu af stelten zij zich aan
alsof rij er niets van verstonden.
Tot een blanke spreken zij zelden.
Dit van hen wetend, deed het mij des
te mieer plezier om deze van nature stilzwij
gende Indianen te hooren uitroepen tot hun
priester, die na een 3 weeksehe missie
tocht tot hen terugkeerde in hun bloem
rijke taal.. „O, ik zie uw Eerwaarde en mijn
hart zwelt en is blij, welkom'\
H. SCHELLINGER Pr.
Naar aanleiding van ons hoofdartikel voor
komende in het nummer van Zaterdag ontvin
gen we van de secretaresse van bovenge
noemde vereeniging tot bescherming van
meisjes een verzoek, waaraan wij gaarne
voldoen, wijl wij steeds het goede werk, het
welk zij zich ten doel stelt en dat in onze
dagen van immoraliteit zoo dringend 'steun
verdient, willen helpen bevorderen.
Het Bestuur der St. Martha-vereeniging
te Alkmaar bestaat uit de navolgende dames
Mvr. Dirken—Bllans, Presidente.
Mevr. Bak—v. d. Veldt, Vice-Presidente.
Mevr. Wannade Ciraaf, corresp. 1ste Sear
Mevr. Ide Wed. Keuls—Schrader, 2de Secr.
Mevr. Berentzen—Hitlen, Penningm,
Mevr. Kraakman—Kortman.
Terwijl' ina te noemen dames als correspon
denten in den omtrek van Alkmaar door de
resp. plaatselijke vereenigingen rijn aange
steld:
j Den Helder: Mej. de Haas—Zoetelief.
SchagenMevr. SchutVlaming.
Enkhuizen: Mevr. Koster—Bissung.
HoornMevr. Bos—v\ Beers.
Wij sporen ouders ten voogden aan de meis
jes die in een Ider genoemde plaatsen in be
trekking gaan, op deze adressen te wijzen,
eerstens opdat zij weten bij wie rij komen
en ook opdat zij lid worden van de vereeni
ging, die voor hunne zedelijke belangen
zorgt en in het winterhalfjaar bijeenkom
sten houdt, teneinde de buitenmeisjes, die
geen tehuis hebben, op hare vrije avonden
aangename en nuttige bezigheden te verschaf
fen. (Zie onder Stadsnieuws verslag Feest
avond).
Nog eens: Meisjes, die willen
gaan dienen vooral! b ui ten m e i s
jes! gaat nimmer in betrekking bij men.
schen, omtrent wie gij u hïet tevoren bij een
der bovenstaande adressen hebt laten inlich
ten. Het zedelijk gevaar is groot,
vooral inde stad.
Wat men zooal verliest! Dat er
soms zeer nuttige zaken in den vuilnisbak
kunnen verdwalen, bewijst wel het feit, dat
door de gemeentereiniging dezer dagen in
het opgehaalde vuil weiden aangetroffen;
een sleutelring met 5 groote en 1 kleine sleu
tel en.... een kunstgebit! De rechthebbende
kunnen hun eigendom terugbekomen aan het
bureau Gemeentereiniging, Walburgstraat te
Arnhem.
Vlekken in zijde. ,Vlekken in zijde en
satijn verwijdert men het best door verwarm
den spiritus. De flesch met spiritus plaatst
men een poosje in 'heet water. Dan bevoch
tigt [men leen lapje (met den aldus verwarmden
spiritus len wrijft daarmee de vlekken.
B ij e n. In Holland's Noorderkwartier zijn
de imkers over Ihet algemeen nogal tevreden
over de overwintering der bijenkoiönies. De
volken hebben in doorslag weinig voed
sel gebruikt en ontwikkelen zich in den
laatsten tijd zeer krachtig. Binnen korten
tijd is de bijenweide hier rijk voorzien van
volop honiggeviende planten.
De gelukkige lezers van „Het
Volk" „Het jVolk" het dagblad van de
Arbeiderspartij verklapt in zijn advertentiege
deelte, wat zijn lezers en proletariërs eten. Er
staat |n-l'. het volgende:
„Al de lezers van
„Het Volk" gebruiken Mag-
neets' Pinkster Pudding,
omdat ze Zoo lekker is."
Nu weten wie, waar v, Hintte zoo dik
van Wondt. (Maasb.)
De h o o ge zij de. De volgende episode
uit het verhaal van Prins Hendrik reize
naar |de Wadden is ontleend aan de „N. Rott
Ct."
Prins Hendrik zat weer op een boerewa-
gen len r eed langs de kust, toen de paarden
schichtig werden, en er van door wilden.
De burgemeester was naast den voerman
op den bok gezeten- Hij greep aanstonds*
de teugels en toonde zóóveel mannenmoed
bij het intoomen, dat zijn hoogehoed erbij
aftuimelde op de knieën van den Prins
Z. KI H;. had veel' pret in het geval, want
hij, met paarden immers zóó vertrouwd, zag
aanstonds dat er niets geen gevaar was bij
deze holpartiji iin 't mulle zand. Doch de bur
gervader speelde op meesterlijke wijs den
prinseredder. Inmiddels bewaarde de Prin4
al even dapper des burgemeesters hooge
z'jde- I i j! l.'Jjüil"
Daarna ging het gezelschap aan tafel. De
burgemeesters, door 's Prinsen vriendelijke
omgangsvormen overmoedig geworden,
vroeg nu op den man af„Koninklijke
Hoogh.eid, ik heb uw leven gered; nu krijg
ik toch zeker wel de Oranje-Nassau-orde
En Prins Hendrik hoogst ernstig: „Par
don, burgemeester, ik iheb u zelf dezen
dienst reeds vergolden, door op mijn beurt
het leven te redden vanuw Zondag-
schen hoed
De s tr ij d o m ld en gr o otein h o ed De
strijd om den grooten 'hoed in een Londen-
schen schouwburg, waarvan wij de vorige
maal gewaagden, is met een nederlaag der
dames geëindigd.
Het proces trok gelijk te verwachten
was buitengewoon veel belangstelling.
De zaal was stampvol en de schoone sekse
sterk vertegenwoordigd. Ieder der partijen
wieid door een advocaat bijgestaan.
Mevrouw Gardley verklaarde, dat zij en
haar vriendin van plan waren geweest, de
hoeden af te zetten, doch, toen 't zoo on
beleefd en „ungentlèmanlike" gevraagd werd
waren zij van plan veranderd. Gelijk men
zich herinneren zal, had een heer geroepen,
dat die onzinnige hoeden moesten afgezet
worden. Heel beleefd was dit nu wel niet
Maar toen de directeur 't later wel beleefd
ook eens vroeg, bleven de dames weigeren.
Deze verdediging lijkt ons dus niet heel sterk.
De rechter wees üe aandacht af en ver
oordeelde mevrouw Cardley tot het betalen
der kosten.
Uitgemaakt is dus nu, dat in Engeland
een schouwburgdirecteur het r|echt heeft het
dragen van hoeden gedurende: de voorstel
ling te verbieden.
Arme Newton! Geen theorie, ook de
meest vaststaande niet, wordt tegenwoordig
ongemoeid gelaten. In Ide laatste jaren is ook
Newtons leer der zwaartekracht aangetast.
Isenkrahe en Sahulka hebben haar in twijfel
getrokken en nu komt een Duitsch schrijver,
onder l(iet pseudonieum Th. Newest, haar
loochenen.
Hij beschouwt de leer der zwaartekracht
als een dwaling, waarmede finaal dient ge
broken te worden.
De verschijnselen der zgn. zwaartekracht
schrijft hij aan geheel andere oorzaken toe