TWEEDE BLAD. Zaterdag 30 April 1910. No. 34 Ons Geïllustreerd Zondagsblad. KALENDER voor de dagen der week. 1 MEI A P 0176 G I E. Wat de bekeerling Prof, Dr. A von Fuville BRIEVEN UIT AMERIKA. St. Martha-vereeniging, GEMENGD NIEUWS. ONS BLAD. Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze week bevat: Inhoud 1 Platen: De opening der Brus- selsche tentoonstelling (5 platen); terugkeer van het Koninklijk Gezin op het Loo; de brand op het stoomschip „Sommelsdijk" de tweede tijdelijke op de bloemententoon stelling te Haarlem; 25-jarig jubilé van den j,eer P. Haring: een 75-jarig jubileumde autotocht door de bollenstreek (Katwijk); de kerk te Warmond in 1750We eerste steen legging der R. K. Kerk te Heerhugowaahd aardige groepjes van We uitvoering van het St. Jozefspatronaat te Rotterdam. 11 Tekst: De wereldtentoonstelling te Brus sel; Prinsesje: Het geheim van Roemer (vervolg)het Zakboekje (vervolg)een zeld zaam jubileumde liefde overwint (door pa- ttr B. Metz)Voor onze Jongens en Meisjes 1 Mei. Zondag. Vocem. H.H. Philippus en Jacobus, A poet. en Mart. Evangelie: Vraagt en gy zult verkrijgen. Joann»» XVI: 23 - 30. 2 Maandag. 2, 3 en 4 MeiKrniidagen. Vóór de H. Mie wordt de Litanie van alle Heiligen gebeden om tegen ovar d« vinchten der aarde te ver werven. H. Athanaslu», Bisechop en Leeraar. Dinsdag. H. Ktnievicding. Woensdag. H. Monica, Weduwe, moe der van den H. Anguatinu». Donderdag. Hemelvaartsdag. Te vle ren als Zondag. Evan geileJezus klimt ten Hemel op. Marcus XVI 14—20 Vrijdag. H. Joannes voor de La- tflneche Poort te Bome. Zaterdag. H. Stanislaus, Martelaar. Vijfde Zondag na Paschen. Eerste Zondag der Maand. Les uit den brief van den H. apostel Jacobus; I, 22 - 27. Veel geliefden! Weest daders van het woord en niet, u zeiven bedriegend, slechts hoorders! Want indien iemand hoorder en niet dader van het woord is, kan hij ver geleken worden met een man, die zijn na tuurlijk gelaat in eenen spiegel waarneemt; deze immers ziet zich zeiven en gaat heen, en aanstonds heeft hij vergeten hoe hij er uitzag. Doch hij, die met aandacht de volmaakte wiet der vrijheid gadeslaat en daarin volhardt, deze, geen vergeetachtig j hoorder, maar dader des werks geworden zijnde, zal door zijn doen zalig, zjjn. Zoo nu iemand meent godsdienstig te zijn, terwijl hij zijne tong, niet in toom houdt, maar zijn hart doet dwalen, diens gods dienstigheid is ijdel. De reine en onbe vlekte godsdienstigheid voor God en den Vader is deze: weezen en weduwen in hunnen druk bezoeken en zich zeiven on besmet van deze wierelü bewaren. Evangelie volgens den H. Joannes XVI, 23-30 Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer lingen: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: zoo gij den Vader in mijden naam iets vraagt Hij zal1 het ,u geven. Tot nog toe hebt gij niets in mijnen naam gevraagd. Vraagt en gij zult verkrijgen, opdat uwe vreugde volkomen zij. Ik heb deze dingen in gelijkenissen tot u gesproken. Het uur komt, dat Ik niet meer in gelijkenissen tot u spreiden; maar u openlijk van den Vader verkondigen zal, Op dien dag zult gij in mijnen naam bid den; en niet zeg Ik u, dat lk Wen Vader voor u zal vragen: want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitge gaan. Ik ben van den Vader uitgegaan en in Üe wereld gekomen; wederom verlaat Ik de wereld en; ga Ik tot den Vader. Zijne leerlingen zeiden tot Hem: zie, nu spreekt Gij openlijk en zegt geene gelijkenis! Nu weten wij, dat Gij alles weet ien niet noodig hebt, dat iemand U ondervrage. Daarom ge looven wij, dat Gij van God zijt uitge gaan. HEMELVAART-DAG. Les uit de Handelingen der apostelen; I, 1-11. Het eerste verhaat, o Theophilus! heb ik gedaan van alles, wat Jesus begon te doen "i te keren, tot aan den dag, waarop Hij, door Iden Heiligen Geest bevelen gevend aan de apostelen, die Hij had uitverkoren, werd opgenomen. En kan hen heeft Hij Zich' ook, na zijn lijden, levend betoond door vele bewijzen, Idaar Hij hun gedurende veer tig dagen verscheen en sprak over het Rijk Oods. En terwijl Hij met 'hen at, gebood Hij hun Jeruzalem niet te verlaten, maar de belofte des Vaders af te wachten, welke (zeide Hij) gij uit mijnen mond gehoond hebt: want Joannes doopte wel met water, doch gij zult met |den Heiligen Geest gedoopt wonden, niet lang na deze dagen. Zij die vergaderd waren, vroegen Hem dan, zeggen de: Heer! zult Gij in dezen tijd het koning rijk van Israël herstellen? Doch Hij sprak tot hen; het komt u niet toe de tijden en oogenblikken, welke de Vader in zijne macht bepaald heeft, te weten. Maar gij zult de kracht van Üen Heiligen Geest, die over u komen zal, ontvangen, en gij zult Mij getuigen zijn te Jeruzalem ten in geheleil Judea en Samaria en tot aan het uiteinde der aard e. En ha dat gezegd te hebben, weid Hij, ter wijl zij het zagen, opgeheven; en eene wolk onttrok Hem' a van hunne oogian. Als zij dan' Hem, die ten hemel voer, nastaarden', zie, stonden er bij hen twiee mannen in witte kleederen, die ook zeiden: mantnieni van Galilea! wat staat gij hier naar den hemel op te zien? Deze Jesus, die van u ten hemel' is opgenomen, zal alzoo komen gelijk gij Hem ten hemel hebt zien varen. Evangelie volgens den H. Marcus; XVI, 14—20. Te dien tijde, toen de elf leerlingen aa;p tafel' zaten, verscheen hvun Jesus en be strafte (hfunne ongeloovigheid en da hard beid huns harten, daar rij dengenen, die gierien hadden dat Hij verrezen was, niet geloofd hadden. En Hij sprak tot hen: gaat in de geheele wiereld, predikt het Evangelie aan alle schep selen! Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet geloofd zal hebben, zal. veroordeeld wor den. En kleze teekenen zullen hlen, die ge loofd hebben, volgenin mijnen naam zullen zij duivelen uitwerpen; nieuwe talen zul len rij spreken: slangen zullen zij opnemen en zoo zij iets doojdelijks -gedronken heb ben, het zat him niet schaden; den rie ken zulten zij de handen opleggen, en deze zullen gezond worden. En de Heer Jesus nu, nadat Hij tot hen gesproken Ihad, is ten hemel opgenomen en zit aan Gods rechterhand. En zij gin gen uit en predikten overal1, terwijl de Heer miedew.erkte en hun woord bevestigde door de teekenen, die er op volgden. schrijft over het H. Sacrament des Altaars, door H. M J VerzIJl, Pr. (Vervolg en slot). Waartoe is het dienstig dat bij de prot;- stantsche communie ook de kelk gegeven wordt, Idie bij de katholieken om practische redenen door het volk wordt weggelaten? Het beeft toch niets te beteekenen dat bij natuurlijk brood ook natuurlijke wijn ont vangen wordt; door de vermeerdering van zuiver aardsche gaven kan ide afwezige Chris tus niet vervangen worden. De katholieke Communie onder éé(n gedaante is volgens bijbels ch getuigenis ten volle geldig. Hij die ze ontvangt, ontvangt Iden gehaelen Christus. De protestantsche: communie is on geldig zoowel onider een als onder twee gedaanten, daar met haar noch het waar achtige Lichaam,, nodi het waarachtige Blbeid van Christus uitgereikt wordt, of uitgereikt kan worden. Zij kan alleen als gedachtenis maal door der aanwierigen godsvrucht rij ken zegen voortbrengen, doch een heilige Eucharistie is ze niet. Hoe zou het ook mogelijk geweest zijn, na de breuk met de algemeene Kerk, het Eucharistisch wonder nog te volfrekkeni? Daartoe was noodig een wettig gewijde priester en die ontbraken spoedig in de zich afscheidende kerken. Aan niemand an ders, dan uitsluitend aan de apostelen van Jesus, was de macht gegeven het wonder te voltrekken. Willekeurig zou het zijn als men Jesus' woorden anders zou willen uit leggen en aannemen dat Hij met hen alle geloovigen bedoeld had. Zij zelf hebben het ook zoo niet begrepen. Alleen zij en de door hen gewijde priesters, 'die hen volgens de kerkelijke wetten wettig hebben opge volgd, mogen het Eucharistisch offer op dragen en de H. Communie uitreiken. Wat anders was het met het Doopsel. Dat was ©en handeling, die met inachtneming van bepaalde vormen, door iedenen chris ten kan verricht wonden, daar was geen bizondere wonderkracht voor noodig, dat was ©en handeling waaraan bepaalde be loften verbonden waren. Wel is waar werd het ook gewoonlijk door den priester toe gediend, maar was dit niet het geval dan miste het toch zijn uitwerking niet, dan was het toch geldig. Maar bet Altaarsacra ment bleef, daar er een wonderkracht voor gfeëischt wend, van de wettige priesterwij ding afhankelijk en daarom moest hij, die die wijding toediende, lid zijn van de katho lieke Kerk; de eenheid der Kerk was ver ondersteld. Al hidden de Protestanten ook nu aan de ware leer willen vasthouden, rij hadden bet niet gekund zonder te gelijk hun bre ken met de Kerk ongedaan te makenzonder zich op nieuw aan de katholieke hiërarchie te onderwerpen. Zoo veranderde de Mis, waaraan men graag zooveel mogetijk had vastgehouden, in de met katholieke begin selen vermengde liturgie. De kem viel er uit, de schaal Wend bewaard. In plaats van: brood behield het volk een steen, als schadeloosstelling voor de met 'dei Mis organisch verbonden Communie kwam het avondmaal. Het groote heilige diep zinnige Offer weid daardoor geheel in twee deelen verdeeld, die beid© van hun waren inhoud beroofd waren. Waarom, zal misschien menigeen vragen, heeft God Idan door Jesus Christus iets in gesteld, dat het mensch elajk verstand zoo ongerijmd voorkomt, dat zoo verschrikkelijk zwaar moet vallen om te gelooven? Het was toch genoeg, als Christus bij gebed, of in vereeniging met een bepaalde cere manie geestelijkerivijze in de harten zijn intrek nam. Waarom moest zijn Lichaam er biji? Maar bet door God doorgezette beginsel, bij de gëhaele vestiging van zijn rijk op aarde, is juist dat al het onstoffp lijke stoffelijk te voorschijn komt, dit toch komt het meest overeen met den uit ziel en lichaam bestaanden mensch. De onzicht bare staat van God heeft een aardsche zicht bare organisatie. De eerste zuivering van al le zonden gebeurt in het H. Doopsel met natuurlijk water. Een stoffelijk gebouw toont de innerlijke eenheid van de gemeente enz. Zoo' ook verschijnt Christus zelf onder de zijnen in stoffelijke gedaante van spijs en drank. Zij nemien Hem in hunne rieten op, terwijl zij zich ook lichamelijk met Hem verbinden Voor iden ontwikkelde, die alles logisch en naar natuurwetten Wil regelen, wordt het ge looven hoogstens moeilijker, maar voor den onontwikkelde wondt het makkelijker: want ofschoon het zuiver onstoffelijke ten volle onbegrijpelijk voor hem zal blijven, zal hij toch gaarne bet stoffelijk onstoffelijke aannemen trots het schijnbare wonder. In goddelijke zaken is voor hem het wonder geheel volgens de oude; maar bij Ide toedie ning moet het aanschouwelijk en met de zinnen waar te nemen zijn. Jesus heeft in de eerste plaats niet gelet op de geleerd© heeren en rijken van geest die mochten him verstand vermoeien om het teens te wen den met zijn leer en instelling]en maar op de volksmassa tot in hun laagste klassen. Voor dezen zou het licht van het Evangelie, van" de goddelijke genade opgaan, voor hen zou het niet verborgen zijn, als zij het zelf niet verborgen. Jesus heeft daarbij zooals altijd rechtvaardig gehandeld-_Juist de voor tref lelijkste geesten van het Jodendom, zoo wel als uit de Grieksche en Romeinschd beschaafde wereld, hebben met volle toe wijding het wonder der heilige Eucharistie aanvaard, en er naar gestreefd volgelingen, die Hem geloovig zoutten ontvangen, te Winnen. Bezwaarlijk zou 't hun gelukt zijn den trotscben burcht van het heidendom in enkele eeuwen te ondermijnen als zij niet aan de massa des volks zulk een heerlijke, gelukkig makende gave hadden kunnen aanbieden. Eerst aan de zestiende eeuw bleef het voor behouden de hoogste genadegave van het Christendom weg te werpen onder voorwend sel daarmee in den geest van de apostelen en Ide vaders te handelen. Wat kouden dezen gezegd hebben indien men 'hun het kostbaar ste kleinood had willen ontrukken! Geve God dat de waarlijk geloovigen zich niet langer meer door spitsvondig rede- neerender aadsleden en zielzorgers laten weer houden om de eucharistische lijn te over schrijden, om aan Liet heilige heerlijke gast maal deel tei nemen, dat ook voor hen is bereid. De Indianen weleer talrijk in getal zijn thans in de Vereenigde-Staten tot onge veer 300000 ingekrompen. Vóór den komst der blanken, behoorde alles, zoover het oog zich strekte 'Ihfun 'fo-e. Was het wild in eenè plaats gedood en verjaagd, dan trok ken zij verder om elders hunne tenten op te slaan. De komst der blanken en met hen de komst van beschaving en nijver heid maakte eene verandering in hunne le venswijze. De Indianen zagen natuurlijk op de blanken als indringers neer en behan delden jhien zoodanig. Bitter vvterd er ge vochten en de strijd duurde lang, want de Indiaan was dapper, vlug en sluw. Zij kenden bovendien de ligging van het land en hun vijand kende die meermalen niet. Laat ik u een staaltje geven van hun sluwheid in den krijg. Niet ver van de grenzen van Wyoming in den Staat van Montana staat een monument ter plaatse waar Custu ©en Amerikaansch generaal met al zijne manschappen het onderspit delven moest voor (de roode broeders, de Indianen. Geen gebeurtenis in de Amierikaansche ge schiedenis veroorzaakte zulk een algemeene droefheid en wierp diepen schaduw of rouw over het land dan, die slachting van Custu en zijn leger. Generaal George Custu was een krijgs man van bewezen moed en beleid en het Amerikaansche volk begon hem onoverwin nelijk te gelooven. Het nieuws van rijn nederlaag en' de vernietiging van zijn troep trof het volk als een bliksemstraal. Het 7de regiment ca valerie, onder het bevel va» generaal Custu, was uitgezonden om de oproerige Sioux- Indianen onder de hoofdleiders „Sitting Bull en Regen in het gericht", tot onderwerping te brengen. Niemand besefte wat de troep te wachten stond en welke afmetingen de opstand aangenomen had- Generaal Custu had „Regen-in-het-gezicht" twee jaar vóór den nederlaag, gevangen genomen, wegens het vermoorden van twee burgers. Dit wek te Ide haat der Indianen jegens Custu op en toen „Regem-in-het-gericht" weinige maan den daarna van de gevangenis ontsnapte, keerde hij tot zijn volk terug met een prijs op zijn leven en met een hart vol haat jegens Custu. Hij werkte dag en nacht te midden der oorlogzuchtige Indianen om Wen tegen de blanken op te hitsen en dank zij de hulp van Sitting Bull een toovenaar, werd rijn werk met sucoes gekroond. De geheele stam stond op in oproer. Dood, verminking en verwoesting wachtte de blanken. Het de partement van oorlog werd bestormd met verzoeken om de Indianen ten onder te brengen. De vrienden der Indianen zaten echter ook niet stil en zoodoende duurde het maanden eer men tot ©ene beslissing kwam. i Eindelijk kwam het bevel Wet leger moet optreden. Generaal Custu word het opperbevel gegeven. Custu belastte een officier „Reno" ge naamd met een belangrijke post ofschoon zij ne officieren hem smeekten dit niet te doen, daar Reno den generaal vijandig-gezind was. Custu besloot tot den aanval. Maar „Re gen-in -he t-geziehtheeft zijn rol gezet. Juist buiten het bereik van het geweer blijvend, daagt hij aan heit hoofd zijner geheel-naakte maninen, Custu tot Üen strijd uit. Custu be antwoordt de uitdaging en rent op de In dianen toe, die hem terstond den rug kee- ren. Als katten zoo vlug, gaat het heuvel op, heuvel neer. Toen de achtervolgers den heuvel waren afgedaald, zagen zij plotseling tot hun angst en verbazing 3000 Indianen, op korten af stand, gewapend ten te paard voor zich staan. Te laat zag Custu zijne dwaling in. Niets anders mogelijk achtend geeft hij bevel tot den aftocht, zijne mannen aansporend om naar hoogere plaatsen te rijden. De officie ren onder Reno hooren |h*et geweergeknal waarmee Custu door de Indianen wordt be groet en zij smeeken Reno Custu ter hulp te snellen. Doch Reno beveelt den aftocht. Nogmaals seint Custu voor hulp maar het blijft onbeantwoord. De Indianen hebben intusschen de blanken omsingeld en hunne vernieting is het werk van weinige minuten. „Regen-in-het-gezicht" is gewroken. Gelukkig behooren zulke bloedige tafree- len thans tot het verleden. De macht der Indianen is geknakt deels door de sterke wapenen der blanken maar deels ook de wapenen der Christelijke zedeleer. Van de 300.000 Indianen die thans de Vereenigde Staten van America bewonen behooren er 55.711 tot de Katholieke godsdienst 138 pries ters arbeiden in hun midden e:n besturen 53 kostscholen. Verleden jaar wende s «r .818. volwassen, personen en 2769 knideren ge doopt. 2769 werden er gevormd. 93.517 H. Communiën weiden «r uitgedeeld, 517 ker kelijke huwelijken werden <er gesloten en 1157 kerkelijke begravenissen hadden er plaats. Dit laatste bewijst hoeveel de Indianen achteruitgaan en de tijd is niet ver af, dat een Indiaan bijna gehieel en al een schijnsel van het verleden zal zijn. Persoonlijk ben ik in de gelegenheid geweest een hunner scholen te bezoeken. Bewonderen moet men de goe- i de zusters als men ziet welk een schoon naai I en borduurwerk deze Indianen-meisjes ver richten Wat een goed muziekkorps deze kna pen vormen etc. De Indianen beminnen hun ne kinderen ten zeerste ten dit noodzaakt de regeering der ouders te dwingen om hun ne kinderen naar school te zenden, wijl zij anders niet van hen Scheiden zouden. Jaren lang blijven zij daar en ontvangen eene goede opvoeding. Maar toch ternau wernood zijn zij naar hunne ouders terugge fceerd of rij liggen hunne nieuwerwetsche kleeren ter zijde en keeren terug tot den deken en den tent. Vloeiend Engelsdh spre ken rij maar van nu af stelten zij zich aan alsof rij er niets van verstonden. Tot een blanke spreken zij zelden. Dit van hen wetend, deed het mij des te mieer plezier om deze van nature stilzwij gende Indianen te hooren uitroepen tot hun priester, die na een 3 weeksehe missie tocht tot hen terugkeerde in hun bloem rijke taal.. „O, ik zie uw Eerwaarde en mijn hart zwelt en is blij, welkom'\ H. SCHELLINGER Pr. Naar aanleiding van ons hoofdartikel voor komende in het nummer van Zaterdag ontvin gen we van de secretaresse van bovenge noemde vereeniging tot bescherming van meisjes een verzoek, waaraan wij gaarne voldoen, wijl wij steeds het goede werk, het welk zij zich ten doel stelt en dat in onze dagen van immoraliteit zoo dringend 'steun verdient, willen helpen bevorderen. Het Bestuur der St. Martha-vereeniging te Alkmaar bestaat uit de navolgende dames Mvr. Dirken—Bllans, Presidente. Mevr. Bak—v. d. Veldt, Vice-Presidente. Mevr. Wannade Ciraaf, corresp. 1ste Sear Mevr. Ide Wed. Keuls—Schrader, 2de Secr. Mevr. Berentzen—Hitlen, Penningm, Mevr. Kraakman—Kortman. Terwijl' ina te noemen dames als correspon denten in den omtrek van Alkmaar door de resp. plaatselijke vereenigingen rijn aange steld: j Den Helder: Mej. de Haas—Zoetelief. SchagenMevr. SchutVlaming. Enkhuizen: Mevr. Koster—Bissung. HoornMevr. Bos—v\ Beers. Wij sporen ouders ten voogden aan de meis jes die in een Ider genoemde plaatsen in be trekking gaan, op deze adressen te wijzen, eerstens opdat zij weten bij wie rij komen en ook opdat zij lid worden van de vereeni ging, die voor hunne zedelijke belangen zorgt en in het winterhalfjaar bijeenkom sten houdt, teneinde de buitenmeisjes, die geen tehuis hebben, op hare vrije avonden aangename en nuttige bezigheden te verschaf fen. (Zie onder Stadsnieuws verslag Feest avond). Nog eens: Meisjes, die willen gaan dienen vooral! b ui ten m e i s jes! gaat nimmer in betrekking bij men. schen, omtrent wie gij u hïet tevoren bij een der bovenstaande adressen hebt laten inlich ten. Het zedelijk gevaar is groot, vooral inde stad. Wat men zooal verliest! Dat er soms zeer nuttige zaken in den vuilnisbak kunnen verdwalen, bewijst wel het feit, dat door de gemeentereiniging dezer dagen in het opgehaalde vuil weiden aangetroffen; een sleutelring met 5 groote en 1 kleine sleu tel en.... een kunstgebit! De rechthebbende kunnen hun eigendom terugbekomen aan het bureau Gemeentereiniging, Walburgstraat te Arnhem. Vlekken in zijde. ,Vlekken in zijde en satijn verwijdert men het best door verwarm den spiritus. De flesch met spiritus plaatst men een poosje in 'heet water. Dan bevoch tigt [men leen lapje (met den aldus verwarmden spiritus len wrijft daarmee de vlekken. B ij e n. In Holland's Noorderkwartier zijn de imkers over Ihet algemeen nogal tevreden over de overwintering der bijenkoiönies. De volken hebben in doorslag weinig voed sel gebruikt en ontwikkelen zich in den laatsten tijd zeer krachtig. Binnen korten tijd is de bijenweide hier rijk voorzien van volop honiggeviende planten. De gelukkige lezers van „Het Volk" „Het jVolk" het dagblad van de Arbeiderspartij verklapt in zijn advertentiege deelte, wat zijn lezers en proletariërs eten. Er staat |n-l'. het volgende: „Al de lezers van „Het Volk" gebruiken Mag- neets' Pinkster Pudding, omdat ze Zoo lekker is." Nu weten wie, waar v, Hintte zoo dik van Wondt. (Maasb.) De h o o ge zij de. De volgende episode uit het verhaal van Prins Hendrik reize naar |de Wadden is ontleend aan de „N. Rott Ct." Prins Hendrik zat weer op een boerewa- gen len r eed langs de kust, toen de paarden schichtig werden, en er van door wilden. De burgemeester was naast den voerman op den bok gezeten- Hij greep aanstonds* de teugels en toonde zóóveel mannenmoed bij het intoomen, dat zijn hoogehoed erbij aftuimelde op de knieën van den Prins Z. KI H;. had veel' pret in het geval, want hij, met paarden immers zóó vertrouwd, zag aanstonds dat er niets geen gevaar was bij deze holpartiji iin 't mulle zand. Doch de bur gervader speelde op meesterlijke wijs den prinseredder. Inmiddels bewaarde de Prin4 al even dapper des burgemeesters hooge z'jde- I i j! l.'Jjüil" Daarna ging het gezelschap aan tafel. De burgemeesters, door 's Prinsen vriendelijke omgangsvormen overmoedig geworden, vroeg nu op den man af„Koninklijke Hoogh.eid, ik heb uw leven gered; nu krijg ik toch zeker wel de Oranje-Nassau-orde En Prins Hendrik hoogst ernstig: „Par don, burgemeester, ik iheb u zelf dezen dienst reeds vergolden, door op mijn beurt het leven te redden vanuw Zondag- schen hoed De s tr ij d o m ld en gr o otein h o ed De strijd om den grooten 'hoed in een Londen- schen schouwburg, waarvan wij de vorige maal gewaagden, is met een nederlaag der dames geëindigd. Het proces trok gelijk te verwachten was buitengewoon veel belangstelling. De zaal was stampvol en de schoone sekse sterk vertegenwoordigd. Ieder der partijen wieid door een advocaat bijgestaan. Mevrouw Gardley verklaarde, dat zij en haar vriendin van plan waren geweest, de hoeden af te zetten, doch, toen 't zoo on beleefd en „ungentlèmanlike" gevraagd werd waren zij van plan veranderd. Gelijk men zich herinneren zal, had een heer geroepen, dat die onzinnige hoeden moesten afgezet worden. Heel beleefd was dit nu wel niet Maar toen de directeur 't later wel beleefd ook eens vroeg, bleven de dames weigeren. Deze verdediging lijkt ons dus niet heel sterk. De rechter wees üe aandacht af en ver oordeelde mevrouw Cardley tot het betalen der kosten. Uitgemaakt is dus nu, dat in Engeland een schouwburgdirecteur het r|echt heeft het dragen van hoeden gedurende: de voorstel ling te verbieden. Arme Newton! Geen theorie, ook de meest vaststaande niet, wordt tegenwoordig ongemoeid gelaten. In Ide laatste jaren is ook Newtons leer der zwaartekracht aangetast. Isenkrahe en Sahulka hebben haar in twijfel getrokken en nu komt een Duitsch schrijver, onder l(iet pseudonieum Th. Newest, haar loochenen. Hij beschouwt de leer der zwaartekracht als een dwaling, waarmede finaal dient ge broken te worden. De verschijnselen der zgn. zwaartekracht schrijft hij aan geheel andere oorzaken toe

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 5