E. Katli. Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holland.
feuiueton"
No. 36.
Zaterdag 7 Mei 1910.
4"* Jaargang
nu weer
De T ooveres van Astaroht
Verschijnt Woensdag en Zaterdag.
efd aanbevelend.
Dit nummer bestaat uit 8 bladz
Lectuur.
oeschiedkundiq verhaal uit het
midden der derde eeuw.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS
60 ot. per 3 maanden franco hnis90 et. met geïllustreerd
Zondagsblad. Te batalen in het begin ran ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers ran de courant3 cent.
Van het Zondagsblad5 cent.
Uitgave van de Naatnl. Vennootschap „Ons Blad".
BUBE&UBreedstraat 45, tegenover de E. Z. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIÊNi
Van 15 regels80
Elke regel meer6
Reclames per regel 15
Eleine advertenties ran 130 woorden, bij vooruitbet. 25
cent.
rjjzen. Voor de waren
or de Steenenbrng.
OSSIE9.
ring ran 35 tot
tiet overtroffen.
Het algemeen bekende woord „Lec
tuur," ziet men tegenwoordig in alle
kranten, tijdschriften, enz., en ook niet
ten onrechte wordt er in de verschil
lende vastenbrieven en andere herder
lijke geschriften bijzonder de klemtoon
op gelegd.
In vele gevallen ook hangt het men-
schelijk leven of liever gezegd de ma
nier van leven (vooral op godsdienstig
gebied) van de lectuur af. Tegenwoordig
staat de lectuur op een even hoogen
trap, als de krijgskunst in de middel
eeuwen. In elk gezin wordt er dan
ook gelezen, of dagbladen, of tijdschrif
ten of boeken, wat het ook zij, maar
de lectuur wordt er in meer of minde
ren graad beoefend en dit is zeer lof
waardig, vooral ter bevordering der al-
gemeene ontwikkeling. Men moet
echter Diet uit het oog verliezen, dat
de lectuur het gevaarlijkst is in onzen
tijd, vooral wanneer er zooveel gewerkt
wordt, om den godsdienst te fnuiken,
ja zelfs ten onder te brengen en de
grootste vijand van den godsdienst is
wel de „slechte lectuur," thans helaas
zooveel gelezen en verspreid uit ver
schillende bronnen. Overal vindt men
slechte lectuur, overal vindtfmen man
nen zelfs vrouwen, die het Jich als een
hoofdbezigheid beschouwen, om slechte
lectuur in de wereld te brengen, soms
onder een aller onschuldigsten naam.
Thans heeft men, om anti-godsdienstige
gevoelens bij de menschen op te wek
ken, het huichelachtigste wapen op
genomen, het wapen waarmede Yoltaire
zijn anti-godsdienstige geschriften ver
spreid heeft: „de pen."
Gelijk men vroeger het zwaard be
zigde, om bet geloof te verdrijven en
uit te roeien, zoo gebruikt men thans
de pen. Eén pen kan meer doen, dan
duizenden zwaarden! Thans, nu recht
sche en linksche pers fel tegen elkan
der ten strijde trekken, is het voor
ieder katholiek een dure plicht, om de
katholieke pers te steunen en te helpen
in den strijd. Dit schijnt over het
algemeen nog maar niet goed te wor
den begrepen, nu zelfs de katholieke
pers groote vorderingen heeft gemaakt
op het gebied van handelsberichten,
beursberichten, scheepsaangelegenbeden
6dz. (b. v. het katholieke orgaan de
„Maasbode" heeft wel de eerste beurs
berichten vóór welk liberaal blai ook
Ook vooral nu er steeds meer gewerkt
wordt om plaatselijke katholieke bladen
totstand te breDgen. Natuurlijk, wanneer
■31)
dooi E. S. VAN LUIK.
yngrara, K&mjai,
„Wat ben ik ongelukkig', dat ik u te
laat gekend heb; uwe woorden hadden mij
geschokt, ontroerd, uw voorbeeld over-
tuigde mij: ik wilde den godsdienst om
heizen, ik wilde de !hel ontvluchten, waar
men eeuwige pijnen verduurde, ik wilde
naar het paradijs gaan, waar gij thans heen
gaat, en nuHelaas'
„Mijn zoon! mijn zoon!" onderbrak
dadelijk ide Paus, hebt gij berouw over uwe
zonden
„Ik was hier gekomen,antwoordde
Theodulus, met bet doel ora ze met mijn
bloed af te wasssqhen.... want gij hebt mij
gezegd, dat...."
„Mijn zoon, er zijn drie verschillende
doopsels, het doopsel van begeerte, en dat
hebt gij; het doopsel des waterswie
weetmisschien?...."
Anterus sprak nog, toen een kind van
nauwelijks zes jaren, zich een weg baande
door het dicht bijeengedrongen volk, glim,
lachend bij de martelaren kwam ien aan Ante
zus een fleschje vol water aanbood, zen
gende:
V Het credo der Apen-mens eken.
Deze week viel ons een stukje in de
Wanden,, het Credo der vrijdenkerij, of
beter gezegd der Apen-mensdien die in
een bosdhaap hun grootvader erkennen. Zie
hier dit stuk
Het verlichte Credo.— Het „Credo" van
de „verlichten", die in hun eigen wijsheid
gelooven, kan men verduidelijken door de
twaalf volgende artikelen van het oprecht
liberaal geloof:
1. Ik geloof dat er in het begin!
niets was.
„H, Vader, gij hebt water gevraagd."
De soldaten, die zich wilden vermaken
door het kind en den grijsaard te bespotten
hielden ,het bij idem arm vast en zeiden:
Zeg eens kleine guit, waarom spot gij met
dien grooten man1.... gij brengt hem vijf
druppels water!wat een dwaasheid!
vijf of zes bocalen wijn zouden beter ge
weest zijn voor zijn verdroogde keel en
waggelende knieën."
„Mijn kind," zei Anterus, 'die zich haastte,
gebruik te maken van het korte oogenblik
dat de beulen hem gaven, „ik zegen u,
en Idat de zegen van hierboven in overvloed
op u (nederdale.... zijt gjj Christen?"
„Nog niet, Vader, op dezen dag moest
ik het Hl Doopsel ontvangen."
„Uw, naam? mijn kind?"
„Quirinus".
De Paus sloeg zijne oogen op en ont
moette die; van Venantius, slaaf van Zieno;
die Z. H. gevolgd was op zijn smartvollen
lijdensweg.
„In het vervolg, mijn vriend, draagt gij
den naam van een martelaar
„Venaptius, ik (doop u in Iden (naam des Va
ders, en Ides Zoons, en des H. Geestes."
Dit zeggende stortte Z. H. Ide helft van het
water pip het hoofd van het kind, dat 10
jaren later a ls een der grootste martelailen der
H. Kerk zijn bloed zal vergieten voor de
belangen van het H. Evangelie. (1) Daarop
zulk een blad voor de eerste malen het j
licht aanschouwt, kan men toch wer-
kelijk niet eischen, dat het dadelijk de j
grootste volmaaktheid bezit, neen dit
komt eerst, wanneer het algemeen ge- j
lezen wordt en zoodoende een dergelijk
blad meer kapitaal voorhanden krijgt,
en, ais men beslist om zijn zaken moet
weten, wat een pas opkomend katho
liek blad dan nog te kort schiet, leest
dan enkel het neutrale blad voor dat
doel en blijf ook het katholieke blad
lezen, om oit te ondersteunen en de
gelegenheid te geven zich gelijk te stel
len met het neutrale blad, maar dit
schijnt men niet te willen begrijpen.
Men schaft het katholieke blad af, om
een liberaal of neutraal blad in zijn
huis te halen, werkt zoodoende mede,
om de slechte lectuur te verspreiden
en stelt de gelegenheid aldus open, om
de slechte lectuur steeds meer wortel
te laten schieten, terwijl men zonder
nadenken ook medewerkt om het geloof
te doen vershppen. Bovendien wan
neer men een neutraal blad leest, leest
men natuurlijk ook het oordeel van een
liberalen redacteur over deze of gene
zaak en op den duur begint men zich
met die gevoelens te vereenigen. Daarbij
komt nog het lezen van romans, die
als feuilletons in die bladen voorkomen.
Aanvankelijk zijn ze heel onschuldig,
maar men tracht er langzamerhand een
andere wending aan te geven en zoo
doende wordt er slechte, ja zelfs vuile
lectuur in uw gezin gelezen.
Ik hoop nu, dat dit eens goed mag
worden ingeziendat de katholieke pers
krachtdadig mag worden ondersteund
vooral in dezen tijd van woelingen en
anti-godsdienstigen zin; dat de geschrif
ten van mannen als een Voltaire (waar
mede men de schrijvers van dergelijke
romans gerust kan gelijkstellen), als het
grootste euvel worden beschouwd. Reken
het u als een dure plicht alle niet-
katholieke bladen, tijdschriften, enz. uit
uw huis te houden, dan eerst onder
steunt u de katholieke pers, want onder
het steunen van de katholieke pers,
wordt ook verstaan het verbannen van
neutrale bladen uit uw huis. W. J. W.
(1) De levensgeschiedenis van Venantius
vormt bet volgende hoofdstuk.
2. Uit dit niets onstond iets en wel
vuur.
3. dat vuur verwekte stoom. De ver
dikking van dien stoom, werd water.
4. Toen het vuur uitdoofde werd het
steen en aarde.
5. Toen de aarde er genoeg van had
onvruchtbaar te zijn, maakte ze zand, strui
ken en planten.
6. Toen de 'wateren er genoeg van had
den onbevolkt te zijn maakten ze oesters
en allerlei visdh.
7. Toen eenige oesters op het strand ge
gooid en niet terug in het water konden ge
raken het moe waren van daar blijven te
liggen in de zon, verlangden ze vurig poo-
ten en kop, |en kregen ze van zelfs.
8. Die kleine oesters met pooten en
kop, moe van er zoo ocsteradhtig nog uit
te zien, en oesters van vooruitgang werden
zoogdieren en andere die verlangend uit
keken naar de ludit evenals een vliegenden
mensch1, kregen vleugelen en werden vogels.
9. Tussdhen die zoogdieren, was er
een slimmer dan de andere, dat den naam'
kreeg van aap.
10. In een strijd tussdhen den vos en
den aap, verloor deze laatste zijnen staart.
11. Toen die aap zijnen staart kwijt
was, kon hij er niet meer melde aan de
boomen, blijven hangen, en hij ging sedert
rechtop, op zijn achterste pooten.
12. Het merg van den staart ging nu
naar den kop, verbeterde de hersenen, gaf
aan den aap verstand en taal, en nu was
het een mensch.
En ieder nu, die niet-gelooft, dat zijn groot
vader een aap was, zijn o vergrootvader een
oester en zijn aartsvader niets, dat is sekuur
geen verlichte! (Völkbl)
BUIT ENLAN D7~
ENGELAND.
De koning ongesteld.
Donderdag half 8 is een biilletjn gepubli
ceerd, waarin werd medegedeeld, dat de
koning aan bronchitis lijdt.
Zijn toestand gaf reden tot ongerustheid.
Groote mijn catastrophe.
In de mijn der Paloes Coal Coke Com
pany, 30 mijlen van Birmingham, (Alabama),
heeft een hevige ontploffing plaats gehad.
Men gelooft dat 185 mijnwerkers zijn
omgekomen.
FRANKRIJK.
Hst radicalisme en Lourdes.
Het heeft lang geduurd voordat de ver
houding der bedevaartsstichtingen te Lour
des geregeld is, maar dit is nu todi eindelijk
geschied en wel op een wijze die «ener
zijds menig bezorgden Katholiek en ander
zijds menig fanatiek kerkvervolger zal ver
rast hebben. Toen de scheiding van Kerk
en Staat voltooid was, rekenden ide meeste
Fransdhe vrijdenkers zelf de broeders
naderde de Paus, Theodulus en stortte op
diens hoofd het overblijvende water der we
dergeboorte, onder het uitspreken van dezelf
de heilige woorden.
Zooveel was er niet noodig geweest, om
de krachten des Opperpriesters te herstel
len.
„Wees gezegend, mijn God!" riep hij
in vervoering uit, „wees gezegend in eeuwig
heid; Gij hebt nu twee kinderen meer".
Daarna hernam; hij zijn tocht naar het co
Iiseum, waarvan hij niet ver meer verwij
derd was.
De Christenen werden voor den troon
van Maximinus gebracht, die zijn secre
taris belastte, hen te ondervragen.
„Grijsaard," sprak de gunsteling des
keizers tot het Hoofd der H. Kerk, „hoe
is uw naam?"
„Anterus".
„Ouderdom?"
„Vijf en zeventig jaar."
„Gij zijt beschuldigd het volk tot op
stand te hebben aangezet tegen den eeuwi
gen ien zeer machtigen, zeer goeden en wij
Mn Maximinus, keizer der Romeinen en
meester der wereld; wat hebt gij ter ver
ontschuldiging te antwoorden?"
„Ik antwoord, dat deze beschuldiging
een vurige laster is, uitgevonden door hen,
die den keizer omgeven. Nooit of nimmer
hebben, noch ik, noch mijne medehelpers
getracht, het volk in opstand te brengen
tegen hunne wettige overheid."
„Gij liegt; gij veretenigt u iederem
in Spanje en België meenden een woordje
mee te mogen spreken er met beslistheid
op, dat Ide grot en de basiliek te Loui--
des, die nooit door den Staat geautoriseerd
zijn, zouden gesloten wonden.
De gerechtelijke beslissing luidde eindelijk
dat alle heiligdommen van Loundes, omdat
zidh geen, .association cultuelte" gevormd
had, aan de gemeente zouden vervallen. De
gemeente Lourdes 'bezit echter, treurig maar
waar, een radicaal-socialistische meerderheid.
Deze had dus nu volkomen vrijheid de grot
volgens de wensdhen der vrijdenkers te slui
ten en de boven elkaar liggende kerken
de Krypta, de basiliek en de Rozenkranskerk
te verhuren. Alle twee en twintig gemeente
raadsleden 'hebben echter eenstemmig be
sloten niets in de bestaande orde van za
ken te veranderen.
Tegen de onzedelijkheid.
Het internationaal congres tegen den han
del in blanke slavinnen, dat zooals men
weet te Parijs bijeen was, heeft zijn zittin
gen geëindigid. Het heeft een diplomatieke
conventie opgesteld, idie de volgende week
zal worden onderteekend.
Wat dë zedelooze publicatie betreft, nam
het congres de voorgestelde conventie aan,
die nu aan de verschillende regeeringen ten
onderzoek zal worden aangeboden. Verder
werd onmiddellijk onderteekend een admini
stratieve regeling, waardoor de nationale in
stellingen, die ten doel hebben de pornogra
phic te bestrijden, met elkaar in nauwer ver
band worden gebracht.
De nieuwe „Daily Hall"-prijs.
Naar uit Londen gemeld wordt heeft het
blad de „Daily Mail" een nieuwen vlieg
prijs Van 125.000 gulden uitgeloofd. De mede
dingers moeten den volgenden weg afleg
gen Londen, Southampton, Bristol, Liver
pool, Carlislé, Glasgow, Edinburg, New Cast
Ie Northingham en Londen. Het is, zooais
men ziet, een kolossale afstand, dte in 8 da
gen moet worden gevlogen. Zonder twijfel
zullen weldra liefhebbers voor dit „prijsje"
komen opdagen, ook de reuzen-afstand zal
hen niet afschrikken.
Het White-fonds.
Het Graham-White-fonds, dat te Londen
werd opgericht om den moedigen mededin
ger van Paulhan in den LondenManches
ter-wedstrijd ter hulp te komen, had giste
ren reeds f65.000 bijeen gezameld.
Zooals men weet zal White deze som be
steden voor een vlucht van Londen naar Pa
rijs. De ireuzentocht zal in vier gedeelteni
geschieden. Op den eersten dag denkt White
van Londen-East naar de kust te vliegen,
vervolgens gaat het over het Kanaal naar
Calais, tussdhen deze plaats en het eindpunt,
Parijs, zal hij nog eenmaal landen.
De spoorlijnen zullen den koers aangeven
en in beide landen zullen auto's hem ver
gezellen om zoo noodig dadelijk hulp te
nacht om samenzwering-en te houden tegen
zijne godheid."
„Hebt gij soms ook onze vergaderingen
bijgewoond?"
„Ja; ien ik heb mij overtuigd, door
zelf te willen hooren dat gij onder voorwend
sel van godsdienstoefening te houden u hebt
vereenigd ten einde het middel te vinden,
om onzen onsterfelijken keizer van het ie
ven te berooven."
„Indien uw keizer onsterfelijk is," zei
Chrysantus, die zijne stem verhief te midden
van het volk des amphitheaters, „dan be
hoeft hiji geen vrees te hebben te zuilen
sterven".... Huichelaar! gij weet toch zeer
goed dat men den dolk en het vergif niet
in ons midden vinden kan."
De soldaten wierpen zich onmiddellijk op
den stoutmoedigen Christen, die op deze
wijze in tegenwoordigheid des keizers de
waarheid durfde zeggen.
Hij werd voor Fefex gebracht.
„Slaat hem op den mond," zei deze.
Op het oogenblik, dat er bloed uit zijn
mond kwam, hoorde men een vrouwenstem
uit het volk:
„Wees man en houd goeden moed!
mijn vriend."
Chrysantus zag omhoog' en bemerkte Da
ria, zijne eehtgienoote, die haastig kwam
aangeloopen, om het getal geloofsbelij
ders te vermeerderen.
„Gij antwoordt mij niet," ging Felex
voort, zich tot Anterus wendende.
„Ik herhaal het: niet alleen mogen wij
kunnen bieden. Op het Kanaal zullen mo
torbooten denzelfden dienst verrichten.
AMERIKA.
„De Post", van Washington, beweert met
stelligheid te kunnen zeggen, dat Roosevelt in
1912 niet weer naar het presidentschap zal
dingen, evenmin in 1911 naar den Senaatsze
tel van Depew en ook niet naar het gouver
neurschap van den staat New-York. Hij wil
ambteloos burger blijven en zich wijden
aan schrijven en redevoeringen-..
We zullen maar eens afwachten!
BINNENLAND.
De motie-Van Kol. Naar de „N. L.
K." verneemt Weeft de sociaal-democratische
Tweede Kamerfractie het voornemen, het
denkbeeld indertijd neergelegd in de motie-
Van Kol opnieuw in te dienen.
De Kamerleden Vliegen en Schaper heb
ben dezer dagen achtereenvolgens een be
zoek aan de staatsmijnen gebracht.
B1 o e m b o 11 e n v e i 1 i n g e n. Op de de
ze week te Heemstede gehouden veiling
vajnjti e veld: staande enkele en dubbele hya
cinten-bollen zijn de volgende prijzen be
steed
E. W. Paix de l'Europe, 52 regels f8; E.
R. Ornament Rose 50 regels f 11El W.
L'lnnocenee 45 regels f 20; E. B. Grand Li
las 43 regels f 18E. W. Britsch Queen 47
regels f 14E. R. Giganthea 48 regels f10;
E. B. King of the Blues 47 regels, f8; E.
W. La Franchise 42 regels f8; E. B. Emi-
lius 56 regels f 13E. R. Rose Triumph 40
regels f7; D. B. van Spéyk 48 regels f 14
D. W. Prinses Metternidi 51 regels f 14E.
R. Mad. Nelson 47 regels f8; E. W. La
Vestaie 44 regels f8; E. B. Couronne de
Cêlle 45 regels f6; E. R. Alida Cathrina 50
regels f 14; D. W. La Tour d'Auvergne 52
regels f 12; E. B. Grand Maitre 51 regels
f 10; E. W. Mad. v. !d. Hoop 46 regels f 12;
E. B. Lord Derby 45 regels f 15; E. B. Czar
Peter 50 regels f 23E. R. Moreno 49 regels
f 16E. W. La Grandesse 45 regels f 28;
E. R. Gertrude 47 regels f 11E. W. Gran
deur a Merveille 49 regels f8; E. B. Cap
tain Boyton 46 regels f 13E. W. Rosseau
43 regels f7; E. B. Leonidas 55 regels f 10
E. B. Pieneman 52 regels f9; D. R. Kastan
jebloem '41 regels f9; E. R. Roi des Beiges
50r egels f8; E. R. Maria Cornelia 44 regels
f2; E. R. Pelissier 50 regels f7; T. B.
Charles Dickens 51 regels f6; E. R. Norma
55 regels f 7.
Recherche ur.Ch'anteur. Reeds eeni
gen tijd stond de recheurdheur bij de politie
te 's-Hage zekere B onder verdenking deel uit
te maken van een beruchte chantage-bende,
met wie 'hij onder een hoedje speelde. Hij
zou 'dus aan de lage afpersingen medegedaan
hebben. De verdenking is een beschuldi
ging geworden, en heden is de rechercheur
B. uit den politiedienst ontslagen.
geen samenzweringen tegen het leven des
keizers smeden maar bovenden mogen er zich
geen samenzweerders of moordenaars in ons
midden bevinden. Gij nil zegt het tegendeel.
Veroordeel ons dan, alsof wij schuldig wa
ren, ik weet maar al te wel, dat al het
geen wij zouden zeggen of bewijzen, om u
van onze onschuld te overtuigen, nutte
loos is. Het is bij u en de uwen eene
reeds vooruit bepaalde zaak; onze dood
is reeds zender het minste bewijs van schuld
in uw raad besloten; en als gij ons eene
ondervraging doet ondergaan, dan geschiedt
dit alleen, om) te beter het volk te kuntnen;
bederven, door uwe meening aan hen op te
dringen, 'uit vrees, dat, indien zij uwe onrecht
vaardigheid en wreedheid merken, zij de
verdedigers zullen worden van de slacht
offers, die gij gekozen hebt."
„Gij predikt alzoo de revolutie?"
„Ik spreek zonder vrees, want mijn
Meester heeft mij gezegd: Ga ien spreek open
lijk voor de grooten en koningen der aarde".
„Uw Meester! zegt gij; 'hebt gij dan
een anderen Meester dan den grooten Maxi
minus?" „Ik heb Kenen Meester aan wien
Maximinus het bestaan te danken heeft, zoo
als gij en ik."
„Gij hebt het gehoord," brulde Fe
lex, „deze ellendeling komt ons zeggen, dat
onze onsterfelijke keizer niets anders is dan
als een gewoon mensch."
„Van welken Meester spreekt gij?"
gewaardigtte zich de keizer aern Anterus
te vragen. (Wordt vervolgd).