E. Katli. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. feuiueton" No. 36. Zaterdag 7 Mei 1910. 4"* Jaargang nu weer De T ooveres van Astaroht Verschijnt Woensdag en Zaterdag. efd aanbevelend. Dit nummer bestaat uit 8 bladz Lectuur. oeschiedkundiq verhaal uit het midden der derde eeuw. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 ot. per 3 maanden franco hnis90 et. met geïllustreerd Zondagsblad. Te batalen in het begin ran ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers ran de courant3 cent. Van het Zondagsblad5 cent. Uitgave van de Naatnl. Vennootschap „Ons Blad". BUBE&UBreedstraat 45, tegenover de E. Z. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIÊNi Van 15 regels80 Elke regel meer6 Reclames per regel 15 Eleine advertenties ran 130 woorden, bij vooruitbet. 25 cent. rjjzen. Voor de waren or de Steenenbrng. OSSIE9. ring ran 35 tot tiet overtroffen. Het algemeen bekende woord „Lec tuur," ziet men tegenwoordig in alle kranten, tijdschriften, enz., en ook niet ten onrechte wordt er in de verschil lende vastenbrieven en andere herder lijke geschriften bijzonder de klemtoon op gelegd. In vele gevallen ook hangt het men- schelijk leven of liever gezegd de ma nier van leven (vooral op godsdienstig gebied) van de lectuur af. Tegenwoordig staat de lectuur op een even hoogen trap, als de krijgskunst in de middel eeuwen. In elk gezin wordt er dan ook gelezen, of dagbladen, of tijdschrif ten of boeken, wat het ook zij, maar de lectuur wordt er in meer of minde ren graad beoefend en dit is zeer lof waardig, vooral ter bevordering der al- gemeene ontwikkeling. Men moet echter Diet uit het oog verliezen, dat de lectuur het gevaarlijkst is in onzen tijd, vooral wanneer er zooveel gewerkt wordt, om den godsdienst te fnuiken, ja zelfs ten onder te brengen en de grootste vijand van den godsdienst is wel de „slechte lectuur," thans helaas zooveel gelezen en verspreid uit ver schillende bronnen. Overal vindt men slechte lectuur, overal vindtfmen man nen zelfs vrouwen, die het Jich als een hoofdbezigheid beschouwen, om slechte lectuur in de wereld te brengen, soms onder een aller onschuldigsten naam. Thans heeft men, om anti-godsdienstige gevoelens bij de menschen op te wek ken, het huichelachtigste wapen op genomen, het wapen waarmede Yoltaire zijn anti-godsdienstige geschriften ver spreid heeft: „de pen." Gelijk men vroeger het zwaard be zigde, om bet geloof te verdrijven en uit te roeien, zoo gebruikt men thans de pen. Eén pen kan meer doen, dan duizenden zwaarden! Thans, nu recht sche en linksche pers fel tegen elkan der ten strijde trekken, is het voor ieder katholiek een dure plicht, om de katholieke pers te steunen en te helpen in den strijd. Dit schijnt over het algemeen nog maar niet goed te wor den begrepen, nu zelfs de katholieke pers groote vorderingen heeft gemaakt op het gebied van handelsberichten, beursberichten, scheepsaangelegenbeden 6dz. (b. v. het katholieke orgaan de „Maasbode" heeft wel de eerste beurs berichten vóór welk liberaal blai ook Ook vooral nu er steeds meer gewerkt wordt om plaatselijke katholieke bladen totstand te breDgen. Natuurlijk, wanneer ■31) dooi E. S. VAN LUIK. yngrara, K&mjai, „Wat ben ik ongelukkig', dat ik u te laat gekend heb; uwe woorden hadden mij geschokt, ontroerd, uw voorbeeld over- tuigde mij: ik wilde den godsdienst om heizen, ik wilde de !hel ontvluchten, waar men eeuwige pijnen verduurde, ik wilde naar het paradijs gaan, waar gij thans heen gaat, en nuHelaas' „Mijn zoon! mijn zoon!" onderbrak dadelijk ide Paus, hebt gij berouw over uwe zonden „Ik was hier gekomen,antwoordde Theodulus, met bet doel ora ze met mijn bloed af te wasssqhen.... want gij hebt mij gezegd, dat...." „Mijn zoon, er zijn drie verschillende doopsels, het doopsel van begeerte, en dat hebt gij; het doopsel des waterswie weetmisschien?...." Anterus sprak nog, toen een kind van nauwelijks zes jaren, zich een weg baande door het dicht bijeengedrongen volk, glim, lachend bij de martelaren kwam ien aan Ante zus een fleschje vol water aanbood, zen gende: V Het credo der Apen-mens eken. Deze week viel ons een stukje in de Wanden,, het Credo der vrijdenkerij, of beter gezegd der Apen-mensdien die in een bosdhaap hun grootvader erkennen. Zie hier dit stuk Het verlichte Credo.— Het „Credo" van de „verlichten", die in hun eigen wijsheid gelooven, kan men verduidelijken door de twaalf volgende artikelen van het oprecht liberaal geloof: 1. Ik geloof dat er in het begin! niets was. „H, Vader, gij hebt water gevraagd." De soldaten, die zich wilden vermaken door het kind en den grijsaard te bespotten hielden ,het bij idem arm vast en zeiden: Zeg eens kleine guit, waarom spot gij met dien grooten man1.... gij brengt hem vijf druppels water!wat een dwaasheid! vijf of zes bocalen wijn zouden beter ge weest zijn voor zijn verdroogde keel en waggelende knieën." „Mijn kind," zei Anterus, 'die zich haastte, gebruik te maken van het korte oogenblik dat de beulen hem gaven, „ik zegen u, en Idat de zegen van hierboven in overvloed op u (nederdale.... zijt gjj Christen?" „Nog niet, Vader, op dezen dag moest ik het Hl Doopsel ontvangen." „Uw, naam? mijn kind?" „Quirinus". De Paus sloeg zijne oogen op en ont moette die; van Venantius, slaaf van Zieno; die Z. H. gevolgd was op zijn smartvollen lijdensweg. „In het vervolg, mijn vriend, draagt gij den naam van een martelaar „Venaptius, ik (doop u in Iden (naam des Va ders, en Ides Zoons, en des H. Geestes." Dit zeggende stortte Z. H. Ide helft van het water pip het hoofd van het kind, dat 10 jaren later a ls een der grootste martelailen der H. Kerk zijn bloed zal vergieten voor de belangen van het H. Evangelie. (1) Daarop zulk een blad voor de eerste malen het j licht aanschouwt, kan men toch wer- kelijk niet eischen, dat het dadelijk de j grootste volmaaktheid bezit, neen dit komt eerst, wanneer het algemeen ge- j lezen wordt en zoodoende een dergelijk blad meer kapitaal voorhanden krijgt, en, ais men beslist om zijn zaken moet weten, wat een pas opkomend katho liek blad dan nog te kort schiet, leest dan enkel het neutrale blad voor dat doel en blijf ook het katholieke blad lezen, om oit te ondersteunen en de gelegenheid te geven zich gelijk te stel len met het neutrale blad, maar dit schijnt men niet te willen begrijpen. Men schaft het katholieke blad af, om een liberaal of neutraal blad in zijn huis te halen, werkt zoodoende mede, om de slechte lectuur te verspreiden en stelt de gelegenheid aldus open, om de slechte lectuur steeds meer wortel te laten schieten, terwijl men zonder nadenken ook medewerkt om het geloof te doen vershppen. Bovendien wan neer men een neutraal blad leest, leest men natuurlijk ook het oordeel van een liberalen redacteur over deze of gene zaak en op den duur begint men zich met die gevoelens te vereenigen. Daarbij komt nog het lezen van romans, die als feuilletons in die bladen voorkomen. Aanvankelijk zijn ze heel onschuldig, maar men tracht er langzamerhand een andere wending aan te geven en zoo doende wordt er slechte, ja zelfs vuile lectuur in uw gezin gelezen. Ik hoop nu, dat dit eens goed mag worden ingeziendat de katholieke pers krachtdadig mag worden ondersteund vooral in dezen tijd van woelingen en anti-godsdienstigen zin; dat de geschrif ten van mannen als een Voltaire (waar mede men de schrijvers van dergelijke romans gerust kan gelijkstellen), als het grootste euvel worden beschouwd. Reken het u als een dure plicht alle niet- katholieke bladen, tijdschriften, enz. uit uw huis te houden, dan eerst onder steunt u de katholieke pers, want onder het steunen van de katholieke pers, wordt ook verstaan het verbannen van neutrale bladen uit uw huis. W. J. W. (1) De levensgeschiedenis van Venantius vormt bet volgende hoofdstuk. 2. Uit dit niets onstond iets en wel vuur. 3. dat vuur verwekte stoom. De ver dikking van dien stoom, werd water. 4. Toen het vuur uitdoofde werd het steen en aarde. 5. Toen de aarde er genoeg van had onvruchtbaar te zijn, maakte ze zand, strui ken en planten. 6. Toen de 'wateren er genoeg van had den onbevolkt te zijn maakten ze oesters en allerlei visdh. 7. Toen eenige oesters op het strand ge gooid en niet terug in het water konden ge raken het moe waren van daar blijven te liggen in de zon, verlangden ze vurig poo- ten en kop, |en kregen ze van zelfs. 8. Die kleine oesters met pooten en kop, moe van er zoo ocsteradhtig nog uit te zien, en oesters van vooruitgang werden zoogdieren en andere die verlangend uit keken naar de ludit evenals een vliegenden mensch1, kregen vleugelen en werden vogels. 9. Tussdhen die zoogdieren, was er een slimmer dan de andere, dat den naam' kreeg van aap. 10. In een strijd tussdhen den vos en den aap, verloor deze laatste zijnen staart. 11. Toen die aap zijnen staart kwijt was, kon hij er niet meer melde aan de boomen, blijven hangen, en hij ging sedert rechtop, op zijn achterste pooten. 12. Het merg van den staart ging nu naar den kop, verbeterde de hersenen, gaf aan den aap verstand en taal, en nu was het een mensch. En ieder nu, die niet-gelooft, dat zijn groot vader een aap was, zijn o vergrootvader een oester en zijn aartsvader niets, dat is sekuur geen verlichte! (Völkbl) BUIT ENLAN D7~ ENGELAND. De koning ongesteld. Donderdag half 8 is een biilletjn gepubli ceerd, waarin werd medegedeeld, dat de koning aan bronchitis lijdt. Zijn toestand gaf reden tot ongerustheid. Groote mijn catastrophe. In de mijn der Paloes Coal Coke Com pany, 30 mijlen van Birmingham, (Alabama), heeft een hevige ontploffing plaats gehad. Men gelooft dat 185 mijnwerkers zijn omgekomen. FRANKRIJK. Hst radicalisme en Lourdes. Het heeft lang geduurd voordat de ver houding der bedevaartsstichtingen te Lour des geregeld is, maar dit is nu todi eindelijk geschied en wel op een wijze die «ener zijds menig bezorgden Katholiek en ander zijds menig fanatiek kerkvervolger zal ver rast hebben. Toen de scheiding van Kerk en Staat voltooid was, rekenden ide meeste Fransdhe vrijdenkers zelf de broeders naderde de Paus, Theodulus en stortte op diens hoofd het overblijvende water der we dergeboorte, onder het uitspreken van dezelf de heilige woorden. Zooveel was er niet noodig geweest, om de krachten des Opperpriesters te herstel len. „Wees gezegend, mijn God!" riep hij in vervoering uit, „wees gezegend in eeuwig heid; Gij hebt nu twee kinderen meer". Daarna hernam; hij zijn tocht naar het co Iiseum, waarvan hij niet ver meer verwij derd was. De Christenen werden voor den troon van Maximinus gebracht, die zijn secre taris belastte, hen te ondervragen. „Grijsaard," sprak de gunsteling des keizers tot het Hoofd der H. Kerk, „hoe is uw naam?" „Anterus". „Ouderdom?" „Vijf en zeventig jaar." „Gij zijt beschuldigd het volk tot op stand te hebben aangezet tegen den eeuwi gen ien zeer machtigen, zeer goeden en wij Mn Maximinus, keizer der Romeinen en meester der wereld; wat hebt gij ter ver ontschuldiging te antwoorden?" „Ik antwoord, dat deze beschuldiging een vurige laster is, uitgevonden door hen, die den keizer omgeven. Nooit of nimmer hebben, noch ik, noch mijne medehelpers getracht, het volk in opstand te brengen tegen hunne wettige overheid." „Gij liegt; gij veretenigt u iederem in Spanje en België meenden een woordje mee te mogen spreken er met beslistheid op, dat Ide grot en de basiliek te Loui-- des, die nooit door den Staat geautoriseerd zijn, zouden gesloten wonden. De gerechtelijke beslissing luidde eindelijk dat alle heiligdommen van Loundes, omdat zidh geen, .association cultuelte" gevormd had, aan de gemeente zouden vervallen. De gemeente Lourdes 'bezit echter, treurig maar waar, een radicaal-socialistische meerderheid. Deze had dus nu volkomen vrijheid de grot volgens de wensdhen der vrijdenkers te slui ten en de boven elkaar liggende kerken de Krypta, de basiliek en de Rozenkranskerk te verhuren. Alle twee en twintig gemeente raadsleden 'hebben echter eenstemmig be sloten niets in de bestaande orde van za ken te veranderen. Tegen de onzedelijkheid. Het internationaal congres tegen den han del in blanke slavinnen, dat zooals men weet te Parijs bijeen was, heeft zijn zittin gen geëindigid. Het heeft een diplomatieke conventie opgesteld, idie de volgende week zal worden onderteekend. Wat dë zedelooze publicatie betreft, nam het congres de voorgestelde conventie aan, die nu aan de verschillende regeeringen ten onderzoek zal worden aangeboden. Verder werd onmiddellijk onderteekend een admini stratieve regeling, waardoor de nationale in stellingen, die ten doel hebben de pornogra phic te bestrijden, met elkaar in nauwer ver band worden gebracht. De nieuwe „Daily Hall"-prijs. Naar uit Londen gemeld wordt heeft het blad de „Daily Mail" een nieuwen vlieg prijs Van 125.000 gulden uitgeloofd. De mede dingers moeten den volgenden weg afleg gen Londen, Southampton, Bristol, Liver pool, Carlislé, Glasgow, Edinburg, New Cast Ie Northingham en Londen. Het is, zooais men ziet, een kolossale afstand, dte in 8 da gen moet worden gevlogen. Zonder twijfel zullen weldra liefhebbers voor dit „prijsje" komen opdagen, ook de reuzen-afstand zal hen niet afschrikken. Het White-fonds. Het Graham-White-fonds, dat te Londen werd opgericht om den moedigen mededin ger van Paulhan in den LondenManches ter-wedstrijd ter hulp te komen, had giste ren reeds f65.000 bijeen gezameld. Zooals men weet zal White deze som be steden voor een vlucht van Londen naar Pa rijs. De ireuzentocht zal in vier gedeelteni geschieden. Op den eersten dag denkt White van Londen-East naar de kust te vliegen, vervolgens gaat het over het Kanaal naar Calais, tussdhen deze plaats en het eindpunt, Parijs, zal hij nog eenmaal landen. De spoorlijnen zullen den koers aangeven en in beide landen zullen auto's hem ver gezellen om zoo noodig dadelijk hulp te nacht om samenzwering-en te houden tegen zijne godheid." „Hebt gij soms ook onze vergaderingen bijgewoond?" „Ja; ien ik heb mij overtuigd, door zelf te willen hooren dat gij onder voorwend sel van godsdienstoefening te houden u hebt vereenigd ten einde het middel te vinden, om onzen onsterfelijken keizer van het ie ven te berooven." „Indien uw keizer onsterfelijk is," zei Chrysantus, die zijne stem verhief te midden van het volk des amphitheaters, „dan be hoeft hiji geen vrees te hebben te zuilen sterven".... Huichelaar! gij weet toch zeer goed dat men den dolk en het vergif niet in ons midden vinden kan." De soldaten wierpen zich onmiddellijk op den stoutmoedigen Christen, die op deze wijze in tegenwoordigheid des keizers de waarheid durfde zeggen. Hij werd voor Fefex gebracht. „Slaat hem op den mond," zei deze. Op het oogenblik, dat er bloed uit zijn mond kwam, hoorde men een vrouwenstem uit het volk: „Wees man en houd goeden moed! mijn vriend." Chrysantus zag omhoog' en bemerkte Da ria, zijne eehtgienoote, die haastig kwam aangeloopen, om het getal geloofsbelij ders te vermeerderen. „Gij antwoordt mij niet," ging Felex voort, zich tot Anterus wendende. „Ik herhaal het: niet alleen mogen wij kunnen bieden. Op het Kanaal zullen mo torbooten denzelfden dienst verrichten. AMERIKA. „De Post", van Washington, beweert met stelligheid te kunnen zeggen, dat Roosevelt in 1912 niet weer naar het presidentschap zal dingen, evenmin in 1911 naar den Senaatsze tel van Depew en ook niet naar het gouver neurschap van den staat New-York. Hij wil ambteloos burger blijven en zich wijden aan schrijven en redevoeringen-.. We zullen maar eens afwachten! BINNENLAND. De motie-Van Kol. Naar de „N. L. K." verneemt Weeft de sociaal-democratische Tweede Kamerfractie het voornemen, het denkbeeld indertijd neergelegd in de motie- Van Kol opnieuw in te dienen. De Kamerleden Vliegen en Schaper heb ben dezer dagen achtereenvolgens een be zoek aan de staatsmijnen gebracht. B1 o e m b o 11 e n v e i 1 i n g e n. Op de de ze week te Heemstede gehouden veiling vajnjti e veld: staande enkele en dubbele hya cinten-bollen zijn de volgende prijzen be steed E. W. Paix de l'Europe, 52 regels f8; E. R. Ornament Rose 50 regels f 11El W. L'lnnocenee 45 regels f 20; E. B. Grand Li las 43 regels f 18E. W. Britsch Queen 47 regels f 14E. R. Giganthea 48 regels f10; E. B. King of the Blues 47 regels, f8; E. W. La Franchise 42 regels f8; E. B. Emi- lius 56 regels f 13E. R. Rose Triumph 40 regels f7; D. B. van Spéyk 48 regels f 14 D. W. Prinses Metternidi 51 regels f 14E. R. Mad. Nelson 47 regels f8; E. W. La Vestaie 44 regels f8; E. B. Couronne de Cêlle 45 regels f6; E. R. Alida Cathrina 50 regels f 14; D. W. La Tour d'Auvergne 52 regels f 12; E. B. Grand Maitre 51 regels f 10; E. W. Mad. v. !d. Hoop 46 regels f 12; E. B. Lord Derby 45 regels f 15; E. B. Czar Peter 50 regels f 23E. R. Moreno 49 regels f 16E. W. La Grandesse 45 regels f 28; E. R. Gertrude 47 regels f 11E. W. Gran deur a Merveille 49 regels f8; E. B. Cap tain Boyton 46 regels f 13E. W. Rosseau 43 regels f7; E. B. Leonidas 55 regels f 10 E. B. Pieneman 52 regels f9; D. R. Kastan jebloem '41 regels f9; E. R. Roi des Beiges 50r egels f8; E. R. Maria Cornelia 44 regels f2; E. R. Pelissier 50 regels f7; T. B. Charles Dickens 51 regels f6; E. R. Norma 55 regels f 7. Recherche ur.Ch'anteur. Reeds eeni gen tijd stond de recheurdheur bij de politie te 's-Hage zekere B onder verdenking deel uit te maken van een beruchte chantage-bende, met wie 'hij onder een hoedje speelde. Hij zou 'dus aan de lage afpersingen medegedaan hebben. De verdenking is een beschuldi ging geworden, en heden is de rechercheur B. uit den politiedienst ontslagen. geen samenzweringen tegen het leven des keizers smeden maar bovenden mogen er zich geen samenzweerders of moordenaars in ons midden bevinden. Gij nil zegt het tegendeel. Veroordeel ons dan, alsof wij schuldig wa ren, ik weet maar al te wel, dat al het geen wij zouden zeggen of bewijzen, om u van onze onschuld te overtuigen, nutte loos is. Het is bij u en de uwen eene reeds vooruit bepaalde zaak; onze dood is reeds zender het minste bewijs van schuld in uw raad besloten; en als gij ons eene ondervraging doet ondergaan, dan geschiedt dit alleen, om) te beter het volk te kuntnen; bederven, door uwe meening aan hen op te dringen, 'uit vrees, dat, indien zij uwe onrecht vaardigheid en wreedheid merken, zij de verdedigers zullen worden van de slacht offers, die gij gekozen hebt." „Gij predikt alzoo de revolutie?" „Ik spreek zonder vrees, want mijn Meester heeft mij gezegd: Ga ien spreek open lijk voor de grooten en koningen der aarde". „Uw Meester! zegt gij; 'hebt gij dan een anderen Meester dan den grooten Maxi minus?" „Ik heb Kenen Meester aan wien Maximinus het bestaan te danken heeft, zoo als gij en ik." „Gij hebt het gehoord," brulde Fe lex, „deze ellendeling komt ons zeggen, dat onze onsterfelijke keizer niets anders is dan als een gewoon mensch." „Van welken Meester spreekt gij?" gewaardigtte zich de keizer aern Anterus te vragen. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1910 | | pagina 1