TWEEDE BLAD. Zaterdag 4 Februari 1911. No. 10 Qns Geïllustreerd Zondagsblad. KALENDER voor de dagen der week. 5 PEBBUASI. Geloofsverdediging. Hoe men in 1865 ter bedevaart trok naar Kevelaar. Overeenkomst betreffende den spoorweg van Alkmaar door de Zijpe naar Schagen, .«■«aar KINDERRUBRIEK. '-•r •I -• - v ONS BLAD. Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze week bevat: Inhoud: I. Platen: Bloembollententoon- stetling te Overveen (2); stadsgezicht te 's-Gravenhage; het grootste oliereservoir ter wereldkoning Alfonso in Melilla: iets nieuws op het gebied der dameshoeden; het St. Josephspatronaat te Tuitjenhorn: de ramp der Duitsche onderzeeboot U 3: het jongste spoorwegongeluk in Wales (2)kiek jes uit Vlissingen (2)acht jaar onder wa ter; de grootte der tegenwoordige locomo tieven; de wereldreis van den Duitschen Kroonprins; het veertigste jaarfeest der St. Aloysiusvereeniging te Delftshaven, Rot terdam (2); het nieuwe vaandel der R. K. Metaalbewerkers te Haarlem. II. Tekst: een overpeinzing; eind goed al goed (vervolg): de stem van het ge weten (slot); onze Nachtegaal (slotvolgt) voor onze Jongens en Meisjes. P—B 5 Februari. Zondag. H. Agatha, Maagd. EvangelieHet goede naad en het onkruid. Mattheui XUI: 24- 30. 6 Februari. Maandag. H. Dorothea, Maagd en Martelaree. 7 Februari. Dinsdag. H. Romnaldus, Abt en BelQder. 8 Februari. Woensdag. H. Joannes van Matha, Belijder. 9 Februari. Donderdag. H. Apallonla, Maagd en Martelares. 10 Februari. Vrydag. H. Scholastica, Maagd, 11 Febrnari, Zaterdag. De seven H.H. Stich ters van de Orde der Serviten. Eente Zondag der Maand. Vijfde Zondag na Driekoningen. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Kolossensen111,12—17 i Broeders! Doet aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en welbeminden, hartelijk fnedtdoogen, goedertierenheid, nederigheid bescheidenheid, lankmoedigheid, elkander verdragend en elkander vergevend, zoo ïmand eenige klacht heeft tegen een an der; gelijk de Heer u vergeven heeft, al dus ook gij! Boven dit alles echter hebt de liefde, welke de band der volmaaktheid is. En in uwe harten zegeviere de vrede van Christus, tot welken gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar! Het woord van Christus wone in u over vloedig in alle wijsheid! Leert en ver maant elkander met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, in welgevalligheid Go de zingend in uwe harten! Al wat ^gij ook doet met woord of werk, doet alles in den naam des Heeren Je sus Christus, God en den Vader dankzeggend door Jesus Christus onzen Heer! Evangelie volgens den H. Mattheus XIII, 24 30. Te dien tijde sprak Jesus tot de scha ren deze gelijkenishet Rijk Ider hemelen is gelijk aan een man, die goed zaad op zij nen akker gezaaid had. Doch terwijl de menschen sliepen, kwam zijn vijand, zaai de 'Onkrujd midden tusschen de tarwe en ging heen. Toen nu de halmen opgescho ten waren en vrucht droegen, vertoonde zich ook het onkruid. En de dienaren des huisvaders gingen tot hem en zeiden:heer! hebt gij geen goed zaad op uwen akker gezaaid? Van waar dan heeft hij het on kruid? Hij nu zeide tot hen: een vijan dig mensch heeft dit gedaan. En de die naars zeiden hem: wilt gij, dat wij gaan en het verzamelen? Doch hij zeide: neen! op dat gij misschien niet, het onkruid ver zamelend, tegelijk daarmee ook de tarwe uitrukt. Laat beiden groeien tot den oogst; en ten tijde van den oogst zal ik aan de maaiers zeggen: verzamelt eerst het on kruid en bindt het zamen tot bundels om te verbranden; maar vergadert de tarwe in mijne schuur. DE GOD DEK CHRISTENEN. n. I, »Het ergste is, dat men God wil aan- kleeden». «Wanneer de Christenen nn maar aannameD, dat er een God is tonder meer, dan soa men sich daarbij kannen neer leggen». Zoo spreken ongeloovigen ol menschen die met van Vorst voorwenden, dat zij ongeloovlg zijn. Volgens ben son men misschien nog wel een God knnnen aannemen, mits sonder die eigenschappen als Almacht, WQxheid, Goedheid. Dat is nn een hnixenbooge ongeremdheid. Stel n nn maar eens een onkel wesen of saak voor sonder kenmerkende eigenschappen. Zoo iets bestaat doodeenvoudig niet en kan niet bestaan. Al wat is heeft ook iets eigenaardigs. Denk n een schilder sonder de kenmer kende eigenschappen van een schilder of dito een metselaar of smid. ZO moeten eigenschappen hebben, die hen tot emld, metselaar, schilder maken. Maar dan is er ook geen God sonder goddelijke eigenschappen denkbaar en xoo'n God sonder het kenmerkende van een God tonder macht, wOsheid, goedheid, rechtvaar digheid kan alleen bestaan in het brein van menschen als van Vorst, die willen doen alsof iQ niet aan God gelooven. II. Maar, xegt men, nemen wQ nu eens Gods Almacht. >Een Almacht sou een betere wereld maken». Dat volgt volstrekt niet. Almacht beteekent niet dat men alles op zijn best doet, maar dat men het kan doen als men wil. Almacht beteekent alles kannen wat men wil. In het dageljjks leven teggen we van iemand, die nitmnnt door groote vernuftig held of handigheidhij kan nu letterlijk alles. WO sien ln hem zoo'n almacht onder de microscoop. Zoo is de menech er toe gekomen om nit de WAameming van talloose en ver scheidene verschOnselen die op Gods macht heenwOsen te beslnitenGod kan nu letterlijk alles, Hij is Almachtig. Doch men verstaat het woord Almacht geheel verkeerd als men eiecht, dat God na alles ook too volmaakt mogelOk maakt. Stel a een schilder, dito een timmerman, dito een metselaar voor, die voor al te lagen prQa werken aan aangenomen werk. Daar komt van revolntiebonw, sooals men het noemt. Als een aardbeving kwam sou het alleen van schrik al in elkaar vallen. Mag men na zeggen die schilder, tim merman en metselaar verstaan hun vak niet omdat *3 minder deugdelijk werk leveren en nog wel onder den druk der omstandig heden Dat aal geen sterveling doen. Ieder een weetZe setten morgen een huls dat over honderd jaar nog hecht staat, als het werk maar behoorlijk betaald wordt. Derhalve als de wereld niet volmaakt Ss, dan mogen wjj volstrekt niet beslniten, -dat God de wereld niet beter had kunnen ma ken, maar dat er voor Hem reden bestaan hebben om het niet anders te doen. Zoo had God b.v. het oog of het gehoor van den normalen raensch too scherp knnnen maken, dat men van de Waagtoren af Naatje op den Dam te Amsterdam siet of in Alk maar de golven tegen het Egmondtche strand hoort klotsen. Zon dat beter sQn Dan sag je misschien ook alle bacteriën in het eten, dat voor je staat en ging je van ellende den hongerdood tegemoet, omdat je geen eten bekomen kunt, waar je arm argusoog geen gespuis in ziet, of 's nachts kon je niet slapen, omdat je opvangt ai de muzikale nitingen nit je ge heele buurt van den snorkenden buurman tot die van zijn jongsten telg toe. Wat had God niet moeten veranderen om die scherpte aan ons oog of ons gehoor te geren Om ons zoo ver te laten sieu, moest het oog anders gemaakt worden, de vorm der aarde en de samenstelling van de lucht. En hoeveel nadeelen stonden wellicht daar tegenover Zeker God had de wereld heter kunnen maken en dat HQ het niet deed, daarvoor had hij zQn reden. In geen geval was HQ gebonden allee op de meest volmaakte wQie te vormen. Dat alleen mag men verlangen, dat HQ de schepselen toerustte met datgene, wat sQ noodig hebben voor de bereiking van hnnne bestemming en voorts dat het geheel der Schepping voor xQne bestemming ge schikt is. WQ moeten niet alle dingen afmeten, naar onze bekrompen en beperkte kennis. De Schepper en Beheerder van het heelal had met heel wat meer rekening te hou den dan met hetgeen onder het bereik van 's menschen kennis en wetenschap valt. HQ moest rekening honden met alles wat op aarde leeft met alle natuurkrachten, ook met die welke den mensch nog onbekend sQn, Kortom Hij moet rekening honden met de geheele aarde, en niet alleen met de ge heels aarde maar met het geheele Zonne stelsel en niet alleen met ons Zonnestelsel maar met alle duitenden en millloenen Zon nestelsels. Daar kan natuurlQk wel het een en an der bQ komen kQken wat niet strookt met het belang van een of ander onderdeel, dooh wel met het algemeen belang. En dat hield God dlkwQls op de eerste plaats in het ocg. Als we eens ln een fabriek tonden komen zooals wQ er nooit eene sagen werken, sou den wQ dan maar aansionds gaan oordeelen, dat kon soo gedaan sQn en dat werkte heter op die manier WQ aouden er ons wel voor wachten. Nu laten wQ dan ook bescheiden toesien, nu wQ lever in die groote fabriek van den Schepper vnn het heelal, waar wQ nog veel moeielQker het samenstel en de samenwer king van beoordeelen kunnen. Een aardige fabel van Lafontaine is hier wel van toepassing Een boer lag soo eens heerlQk bQ warm weer te droomen onder een breedgetakten eik. Jongens, dacht hQ, waarom laat de Schepper xoo'n tware boom als de eiken zQn, maar xoo'n kleine vracht als de eikel voortbrengen Aan xoo'n boom hoort e'en pompoen. Een beetje later viel er een eikel pardoes op sQn neus en zQn neus bloedde. Ons boertje vond het nu toch maar goed dat er aan den eik wel eikels, maar geen pompoenen groeiden. Zoo'n pompoen had sQn neus mogelQk plat geslagen als een jodenkoek. Denken wQ er soo ook maar overals de wereld anders geschapen was sou het minchien daarom nog niet beter sQn voor ons. Maar die xieken en ongelukken dan, die de menschen kwellen, komen die ta van een God die goed ie merkt men ver der op. Daarover den volgenden keer. 't Zou dasen keer te uitvoerig worden. In den tegenwoordigen tQd, nn men op de plaats van vertrek in den trein stapt, die behalve met eenig oponthoud aan de grensplaatsen, de pelgrims direct naar het doel van den tocht, Kevelaar, voert, kan men zich nauwelQks voorstellen, hoe de reis In vroegere dagen werd volbracht. Interessant is het daarom te vernemen, hoe nu bQna een halve eenw geleden, in den jare 1865, de Haarlemcche processie dese bedevaartsreis maakte. Dat was nog eens een pelgrimstocht vergeleken bQ die van tegenwoordig 1 Den 7en September vertrokken de bede vaartgangers met «afgehuurde schuiten» naar Amsterdam, om vandaar met den eersten trein naar Arnhem te vertrekken. Na aan komst aldaar voerde een stoomboot hen naar Nijmegen, vanwaar sQ te voet naar Kranen burg (de Hollandsche grensplaats) vertrokken. Deze plaats bereikten sQ in den avond van 7 Sept. Na ten 8 uur gesamelQk het avondgebed te hebben verricht, begaf men zich naar de hotels en particuliere woningen, die er «slaapgelegenheden» op na hielden, om den volgenden morgen te half 5 weer present te sQn. Dan werd in de dorpskerk gesamelQk het morgengebed verricht, waarna een H. Mis werd opgedragen en de pelgrims tot de B. Communie naderden. Te 7 uur trok de processie uit Kranen burg om te voet Frasseld te bereiken. On derweg werd gebeden en werden liederen aangeheven. Wanneer Fraiseld was door getrokken, kwamen de pelgrims in het x.g. Groene Woud, waar eenigeu tQd werd ver toefd. Daarna trok men naar het plaatsje Kassei en vervolgens naar het stadje Goch. BQ bet naderen van Goch werd een lied gesongen evenals bQ het verlaten, Zoo ging men verder te voet naar het gehuchtje Wees en bereikte ten slotte in den avond van den 8en September de plaats 1 van bestemming, het genadeoord Kevelear. In den morgen van 9 September vingen daar de godsdienstoefeningen aan te balt 5, die elkander afwisselden tot des avonds 8 uur, wanneer het avondgebed werd uitgesproken, 's Morgens half 5 van den 19 Jen September waren de pelgrims weer present tot hetbQ wonen der godsdienstoefeningen, om te 7 unr den terugtocht weder te aanvaarden en te voet langs denzelfden weg Kranenburg te bereiken, waar, na het afscheidslied gezongen te hebben, men zich ter ruste begaf. (Op Hollandsch grondgebied moest men zich van uiterlQke teekenen van godsdienst onthouden. Zoo staat uitdiukkelQk in een «berigt voor de bedevaartgangen» van die dagen«Het is aan de bedevaartgangers niet geoorloofd op de stoomboot overluid den Rozenkrans te bidden of liederen te zingen» Den volgenden morgen, dien van 11 Sept., keerden de pelgrims weer langs denzelfden weg met dezelfde vervoermiddelen terug, soodat met den tocht 5 volle dagen heen gingen. Wanneer men dit leest, beilnit men hieruit, dat onze vaderen toch vurige Maria-vereer- ders zQn geweest. Hoe zwaar was soo'n tocht in vergelQking met de tegenwoordige, die dan pleizierreisen kunnen heeten. O, mochten allen een voorbeeld nemen aan die vurige Maria-vereerdere en, wat wQ tekort komen in opofferingen en moeite ten opzichte van die goede Moeder, aanvullen met het veelvuldig bQwonen van het Maria lof in onze parochiekerk of het bosoek aan dat genadeoord, dat wQ zoo gemakkelQk kannen bereiken, bijzonder dat, waar ZQ wordt vereerd als O. L. Vrouw ter Nood. In afzonderlijke bijvoegsels van de-Staats courant no. 21 is deze overeenkomst op genomen Tusschen den Staat id-er N «d e r 1 a n d -e lij verte genwoordigd door den Minister van Wa terstaat, daartoe gemachtigd door de Ko ningin, ten e -e n r e en de Naamlooze Vennootschap „Noorder Stoomtramweg-Maatschappij", gevestigd te Alkmaar, in deze overeenkomst aangeduid als „de Maatschappij", vertegenwoordigd - - door Gerardus Cornelis Hulst, Voorzitter, en mr. Willem Cornelis Bosman, Secretaris, in de vergadering van aandeelhouders van 16 December 1910, tot het aangaan van deze overeenkomst door de Maatschappij gemachtigd, ter ander e zijde, is, nadat gebleken was, dat ten behoeve van den alanleg van een spoorweg Van Alkmaar door (de Zijpe naar Schagen aan de Maatschappij waren verleend de navol gende r e ntelooize voorschotten:' 1°. door de provincie Noord-Holland ten bedrage van één zesde van de kosten van aanleg van den weg, met inbegrip van de helft van de bouwkosten van de brug over het Noord-Hoüandsch Kanaal bij Schoorldam, tot een maximum van f 165.000; 2°. door de1 gemeente Alkmaar, 20.000; 3°. door de gemeente Schagen, 10.000; 4°. -door de gemeente- Zijpe, 19.750;. 5°. door de gemeente Schoort, 5000; 6°. Idoor de gem, Wjarmenhuizen, 34.750; T. door de gem. Sint Maarten 1000; 8°. door de banne Warmenhuizen, 40.000;" 9 door de banne Haringkarspel, 1500; 10°. door de banne Eenigenburg, 2000; 11°. door het waterschap (de 'Zijpe en Hazenpotder, 18.000.; 12°. door ide Vereeniging van polders .en o-ningepolderde landen onder Schoorl en Petten, 13°. door het hoogheemraadschap van den Hondsbossche en Duinen tot Petten 5000; 14" door de Banne St. Maarten 2000; Totaal alzoo 330.000; behalve het Renteloos voorschot van gelijk bedrag en de Subsidie v. d. Staat (Zie hieronder.) het volgende overeengekomen: (Daar het opnemen van alle bepalingen der overeen komst teveel plaatsruimte zou -eischcn, laten wij hieronder de voornaamste volgen) Art. 3. Renteloos voorschot en subsidie van den Staat. De Staat stelt, volgens de wet van 24 Juli 1908 (Staatsblad no. 250) ter beschikking van de Maatschappij a. ten behoeve van dén aanleg van den 'spoorweg, een renteloos voorschot, groot driehonderd dertig duizend gulden ff 330.000) b. voor den bouw, in verband met den aanleg van den spoorweg, van eene brug over het Noord-Hollandsch Kanaal, een sub sidie groot de helft der kosten van dien boiuvv; Art. 5. Overtocht van rivieren en van kanalen. De o-v-erlocht van ri vieren en van kanalen door middel van bruggen, zoowel vaste als beweegbare, ge schiedt naar ide voorschriften van den Mi nister van Waterstaat. De brug, welke ten behoeve van den spoorweg, 'nabij Schoorldam, zal worden ge bouwd over het Noord-Hollandsch Kanaal zal zijn leene draaibrug met bene vrije door- vaartwijdte van 18 M. en wordt mede voor gewoon verkeer ingericht, ter vervanging- van de aldaar bestaande vlotbrug. (Wordt vervolgd). Aan onxe raadsel vriendinnetjes en vriendjes, Voor ditmaal eens een KUNSTJE, dat ge allen eens moet probeeren. De kaars ln het lampeglaa. Om een brandende kaars tegen de tocht te beschutten, hebben we een peervormig lampegla», dat van onder wQd is en van boven nanw toeloopt, dus een lampeglas, dat voor nachtlichtjes gebruikt wordt, om onxe kaars op tafel gezetna eenige oogen- blikken zien we de vlam vetbleeken en ten slotte nltgaandit komt omdat de verbran dingsproducten, voor een groot deel nit kool zuur bestaande, dat dichter 1b dan de lucht, sich onder in het glas hebben opgehoopt, waardoor het toestroomen van veriche lucht belet wordt. Wat te doen, om hierin te vooralen WQ souden het glas op een paar blokjes kunnen setten, zoodat de lucht van onderen langs den rand van bet glas naar binnen kan stroomen deze lucht sou, door de ver branding der kaara verwarmd, in het glas opstQgen en van boven ontsnappenhet zelfde gebenrt in alle lampen. Maar wQ willen eene andere, zeer eigen aardige oplossing aan de hand doenleg een Qzerdraad, een haarspeld bQv. horiion- taal over de bovenste opening van het glas en hang daarover een omgebogen stuk karton of visite kaartje van ongeveer 5 c M. lengte en juist soo breed als de middellQu van het glas. Door die afscheiding hebt ge het glas van boven in twee gelQke deelen ver deeld. Van nn aan snit ge de kaars zeer rustig met heldere vlam sien branden. Dit komt omdat de versche lucht aan de eene xQdo van het karton naar binnen dringt en aan de vlam toestroomt, terwQl de verbran dingsproducten met het overschot van de lucht aan de andere' xQde opstQgenhet bestaan er van kunt ge proefondervindelQk aantoonen door een brandenden lucifer bQ den bovenrand van het glas te brengen aan de eene sQde wordt de vlam naar bin nen gesogen, aan de andere naar bniten gedreven. Om den toegang van de lacht aan de ondersQde van het glas geheel' te beletten, kunt ge dit met de kaars in esn bord met wat water plaatsen. Een onset raadselvriendinnetjes zond ons een heel lenk verhaaltje, dat niemand on gelezen mag laten. Een knap taalkundige. Een zeer eenvoudig man ging eens een weddenschap aan met een taalkundige, be werende dat bQ aan dezen meer dan 20 maal op sQn vragen zon antwoorden met woorden, welke niet veranderen Indien men se omkeert. En toen ontspon sich de vol* gende samenspraak Welk is nw naam 1 Reinier. En uw familienaam 2 Kazak. De naam nwer vrouw 3 Anna. En haar familienaam 4 Bortrob. Hoe is de naam der straat waar gQ woont 5 Taartstraat. En het nummer van uw huls. 6 Negen. Welk was de naam van uw vader 7 Otto. GQ hebt een oom, leeft hQ nog? 8 Neen. Hoe was zQn naam 9 Sis (Franclscus.) HQ was in dienst bQ de Staatspoor, dat weet ik, maar welk was zQn besigbeid 10 Remmer. GQ hadt ook nog een dochterIk sle 'lie nooit meer. Wat is sQ geworden 11 Non. Is sQ nog in leven 12 Dood. Wat was uw' broer 13 Kok. Welke andere bloedverwanten hebt gQ nog? 14 Neven. Uw vrouw is onlangs xlek geweest wie was baar geneesheer 15 Ledel. Dien ken ikeen kundig dokter. Maar ik weet dat gQ zelf de dokter van uw vrouw hebt willen zQn. Welk genees middel hebt gQ haar toch wel gegeven 16 Pap. Pap I Eu is ze daarvan ge... 17 Nesen. Ge haalt me nog op den koop toe de woorden uit den mond, maar op nwe wQte. 18 KQk I Wat zegde nwe vronw, toen zQ be merkte dat sQ aan u, dank zQ het vreemde middel, hare genezing verschuldigd was 19 Redder. Inder... 20 daad I Het is wel zeker dat de dokter ver baasd op... 21 keek. Maar tot nn toe hebt ge Blechts met één enkel woord geantwoord, doe mQ nn 't genoegen, zoo 't u mogelijk is, een ge- heelen sin te zeggen, b.v. de beschrQving van uwe geneesmethode, onder de zelfde voorwaarde, dat n.l. elk woord omgekeerd kan worden sonder ln 't minst te veranderen. 22 Reinier Kasek deed Anna Bortrob tot negen lepel pap nemen. Bravo I GQ hebt de weddenschap met glans gewonnen. Hier is de overeengekomen prQs. De volgende week weer wat nieuws. Dag 1 GEVESTIGDE PERSONEN. Avis Pieter, Handelsreiziger, n.h. Limmev- hoek 8. Noordzij A. H. zonder beroep, n.h. Schar- k>oi 7. Raken H. F. winkelbediende, r.k. Lange- straat 44. Takes Trijntje dienstbode, id.g. Kanaalkad-e 29 Blaauboer, J. slager, d.g. Ritsevoort 42. Vliet van der M. werkster, n.h. Heilig land 30. Koeman J. metselaar, rem. Verl. Landstr. 30 Bijl van der K. smidsknecht, geref. Geest 34 Duif J. arbeider n.h. Cornpagniestr. 22. Brantjes C. A. M. kantoorbediende, r. k. - Fnidsen, 86. Klaver P. bakkersknecht r.k. Ritsevoort 23 Kersting D. Off. v. h. Leger des Heils Lim- merhoek 4. Gilles J. A. A. opzichter waterstaat n.h. Spoorstraat 16. Schrier D. zonder beroep n.h. Overdie - straat 31. Schuurman, M. 'C. zonder beroep e.l. Ooster- t burgerstraat 19. Schram, boeernknecht n.h. Wjestd'ijk 10. Mienis A. strijkster n.h. Schermerweg 3. i Hoogland F. zonder beroep, r.k. v. d. Wou- ',8 destraat 44. Brinkman, L. slager, r.k. Huigbrouwerstr. 51 05 Blok G. dienstbode, n.h. Langestr. 43. 5 Alessie J. C. arbeider r.k. Luttik-Oudorp 7.'F' £(Lyjj,| Akkerman T. huishoudster n.h. Verl. Land-.jJ. Gi stra at 19. Vis M. FI. sigarenmaker n.h. Landstr. 50. van. Wagenaar B. C. zonder beroep (r.k. Lin- ft in' dengracht 3. '/i70en Hornong J. zonder beroep r.k. Omval 28. Bakker T. dienstbode, n.h. Snaarmanslaan 72 j. hr'-j VERTROKKEN PERSONEN. 4Vv00^ Schram J. Boerenknecht Westdijk 9, r.k. en'e'4 Akersloot. Reerdeman R. koopman in rnanuf. Snaar ''J710,11 j manslaan 44, r.k. Amsterdam. Hoek j. boerenknecht, Druivenlaan 38, n.h. St. Pancras. Arends E. dienstbode Luttikoudorp 58, n.h, Helder. lans strek - - --- iV-.-.. jay.'.-'.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5