TWEEDE BLAD.
Zaterdag 4 Februari 1911.
No. 10
Qns Geïllustreerd Zondagsblad.
KALENDER
voor de dagen der week.
5 PEBBUASI.
Geloofsverdediging.
Hoe men in 1865 ter bedevaart
trok naar Kevelaar.
Overeenkomst betreffende den
spoorweg van Alkmaar door
de Zijpe naar Schagen,
.«■«aar
KINDERRUBRIEK.
'-•r
•I -• - v
ONS BLAD.
Het Geïllustreerd Zondagsblad van deze
week bevat:
Inhoud: I. Platen: Bloembollententoon-
stetling te Overveen (2); stadsgezicht te
's-Gravenhage; het grootste oliereservoir ter
wereldkoning Alfonso in Melilla: iets
nieuws op het gebied der dameshoeden;
het St. Josephspatronaat te Tuitjenhorn: de
ramp der Duitsche onderzeeboot U 3: het
jongste spoorwegongeluk in Wales (2)kiek
jes uit Vlissingen (2)acht jaar onder wa
ter; de grootte der tegenwoordige locomo
tieven; de wereldreis van den Duitschen
Kroonprins; het veertigste jaarfeest der St.
Aloysiusvereeniging te Delftshaven, Rot
terdam (2); het nieuwe vaandel der R. K.
Metaalbewerkers te Haarlem.
II. Tekst: een overpeinzing; eind goed
al goed (vervolg): de stem van het ge
weten (slot); onze Nachtegaal (slotvolgt)
voor onze Jongens en Meisjes.
P—B
5 Februari. Zondag. H. Agatha, Maagd.
EvangelieHet goede naad en het onkruid.
Mattheui XUI: 24- 30.
6 Februari. Maandag. H. Dorothea, Maagd
en Martelaree.
7 Februari. Dinsdag. H. Romnaldus, Abt en
BelQder.
8 Februari. Woensdag. H. Joannes van
Matha, Belijder.
9 Februari. Donderdag. H. Apallonla, Maagd
en Martelares.
10 Februari. Vrydag. H. Scholastica, Maagd,
11 Febrnari, Zaterdag. De seven H.H. Stich
ters van de Orde der Serviten.
Eente Zondag der Maand.
Vijfde Zondag na Driekoningen.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Kolossensen111,12—17
i Broeders! Doet aan, als uitverkorenen
Gods, heiligen en welbeminden, hartelijk
fnedtdoogen, goedertierenheid, nederigheid
bescheidenheid, lankmoedigheid, elkander
verdragend en elkander vergevend, zoo
ïmand eenige klacht heeft tegen een an
der; gelijk de Heer u vergeven heeft, al
dus ook gij! Boven dit alles echter hebt
de liefde, welke de band der volmaaktheid
is. En in uwe harten zegeviere de vrede
van Christus, tot welken gij ook geroepen
zijt in één lichaam; en weest dankbaar!
Het woord van Christus wone in u over
vloedig in alle wijsheid! Leert en ver
maant elkander met psalmen, lofzangen en
geestelijke liederen, in welgevalligheid Go
de zingend in uwe harten! Al wat ^gij
ook doet met woord of werk, doet alles in
den naam des Heeren Je sus Christus, God
en den Vader dankzeggend door Jesus
Christus onzen Heer!
Evangelie volgens den H. Mattheus
XIII, 24 30.
Te dien tijde sprak Jesus tot de scha
ren deze gelijkenishet Rijk Ider hemelen is
gelijk aan een man, die goed zaad op zij
nen akker gezaaid had. Doch terwijl de
menschen sliepen, kwam zijn vijand, zaai
de 'Onkrujd midden tusschen de tarwe en
ging heen. Toen nu de halmen opgescho
ten waren en vrucht droegen, vertoonde
zich ook het onkruid. En de dienaren des
huisvaders gingen tot hem en zeiden:heer!
hebt gij geen goed zaad op uwen akker
gezaaid? Van waar dan heeft hij het on
kruid? Hij nu zeide tot hen: een vijan
dig mensch heeft dit gedaan. En de die
naars zeiden hem: wilt gij, dat wij gaan en
het verzamelen? Doch hij zeide: neen! op
dat gij misschien niet, het onkruid ver
zamelend, tegelijk daarmee ook de tarwe
uitrukt. Laat beiden groeien tot den oogst;
en ten tijde van den oogst zal ik aan
de maaiers zeggen: verzamelt eerst het on
kruid en bindt het zamen tot bundels om
te verbranden; maar vergadert de tarwe
in mijne schuur.
DE GOD DEK CHRISTENEN.
n.
I, »Het ergste is, dat men God wil aan-
kleeden». «Wanneer de Christenen nn maar
aannameD, dat er een God is tonder meer,
dan soa men sich daarbij kannen neer
leggen».
Zoo spreken ongeloovigen ol menschen
die met van Vorst voorwenden, dat zij
ongeloovlg zijn.
Volgens ben son men misschien nog wel
een God knnnen aannemen, mits sonder
die eigenschappen als Almacht, WQxheid,
Goedheid.
Dat is nn een hnixenbooge ongeremdheid.
Stel n nn maar eens een onkel wesen of
saak voor sonder kenmerkende eigenschappen.
Zoo iets bestaat doodeenvoudig niet en kan
niet bestaan. Al wat is heeft ook iets
eigenaardigs.
Denk n een schilder sonder de kenmer
kende eigenschappen van een schilder of
dito een metselaar of smid. ZO moeten
eigenschappen hebben, die hen tot emld,
metselaar, schilder maken.
Maar dan is er ook geen God sonder
goddelijke eigenschappen denkbaar en xoo'n
God sonder het kenmerkende van een God
tonder macht, wOsheid, goedheid, rechtvaar
digheid kan alleen bestaan in het brein van
menschen als van Vorst, die willen doen
alsof iQ niet aan God gelooven.
II. Maar, xegt men, nemen wQ nu eens
Gods Almacht. >Een Almacht sou een betere
wereld maken».
Dat volgt volstrekt niet.
Almacht beteekent niet dat men alles op
zijn best doet, maar dat men het kan doen
als men wil.
Almacht beteekent alles kannen wat men
wil.
In het dageljjks leven teggen we van
iemand, die nitmnnt door groote vernuftig
held of handigheidhij kan nu letterlijk
alles. WO sien ln hem zoo'n almacht onder
de microscoop.
Zoo is de menech er toe gekomen om
nit de WAameming van talloose en ver
scheidene verschOnselen die op Gods macht
heenwOsen te beslnitenGod kan nu letterlijk
alles, Hij is Almachtig.
Doch men verstaat het woord Almacht
geheel verkeerd als men eiecht, dat God na
alles ook too volmaakt mogelOk maakt.
Stel a een schilder, dito een timmerman,
dito een metselaar voor, die voor al te
lagen prQa werken aan aangenomen werk.
Daar komt van revolntiebonw, sooals men
het noemt. Als een aardbeving kwam sou
het alleen van schrik al in elkaar vallen.
Mag men na zeggen die schilder, tim
merman en metselaar verstaan hun vak niet
omdat *3 minder deugdelijk werk leveren
en nog wel onder den druk der omstandig
heden Dat aal geen sterveling doen. Ieder
een weetZe setten morgen een huls dat
over honderd jaar nog hecht staat, als het
werk maar behoorlijk betaald wordt.
Derhalve als de wereld niet volmaakt Ss,
dan mogen wjj volstrekt niet beslniten, -dat
God de wereld niet beter had kunnen ma
ken, maar dat er voor Hem reden bestaan
hebben om het niet anders te doen.
Zoo had God b.v. het oog of het gehoor
van den normalen raensch too scherp knnnen
maken, dat men van de Waagtoren af Naatje
op den Dam te Amsterdam siet of in Alk
maar de golven tegen het Egmondtche strand
hoort klotsen.
Zon dat beter sQn Dan sag je misschien
ook alle bacteriën in het eten, dat voor je
staat en ging je van ellende den hongerdood
tegemoet, omdat je geen eten bekomen kunt,
waar je arm argusoog geen gespuis in ziet,
of 's nachts kon je niet slapen, omdat je
opvangt ai de muzikale nitingen nit je ge
heele buurt van den snorkenden buurman
tot die van zijn jongsten telg toe.
Wat had God niet moeten veranderen om
die scherpte aan ons oog of ons gehoor te
geren Om ons zoo ver te laten sieu, moest
het oog anders gemaakt worden, de vorm
der aarde en de samenstelling van de lucht.
En hoeveel nadeelen stonden wellicht daar
tegenover
Zeker God had de wereld heter kunnen
maken en dat HQ het niet deed, daarvoor
had hij zQn reden.
In geen geval was HQ gebonden allee op
de meest volmaakte wQie te vormen.
Dat alleen mag men verlangen, dat HQ
de schepselen toerustte met datgene, wat
sQ noodig hebben voor de bereiking van
hnnne bestemming en voorts dat het geheel
der Schepping voor xQne bestemming ge
schikt is.
WQ moeten niet alle dingen afmeten, naar
onze bekrompen en beperkte kennis.
De Schepper en Beheerder van het heelal
had met heel wat meer rekening te hou
den dan met hetgeen onder het bereik van
's menschen kennis en wetenschap valt. HQ
moest rekening honden met alles wat op
aarde leeft met alle natuurkrachten, ook met
die welke den mensch nog onbekend sQn,
Kortom Hij moet rekening honden met de
geheele aarde, en niet alleen met de ge
heels aarde maar met het geheele Zonne
stelsel en niet alleen met ons Zonnestelsel
maar met alle duitenden en millloenen Zon
nestelsels.
Daar kan natuurlQk wel het een en an
der bQ komen kQken wat niet strookt met
het belang van een of ander onderdeel, dooh
wel met het algemeen belang. En dat hield
God dlkwQls op de eerste plaats in het ocg.
Als we eens ln een fabriek tonden komen
zooals wQ er nooit eene sagen werken, sou
den wQ dan maar aansionds gaan oordeelen,
dat kon soo gedaan sQn en dat werkte heter
op die manier WQ aouden er ons wel
voor wachten.
Nu laten wQ dan ook bescheiden toesien,
nu wQ lever in die groote fabriek van den
Schepper vnn het heelal, waar wQ nog veel
moeielQker het samenstel en de samenwer
king van beoordeelen kunnen.
Een aardige fabel van Lafontaine is hier
wel van toepassing
Een boer lag soo eens heerlQk bQ warm
weer te droomen onder een breedgetakten
eik.
Jongens, dacht hQ, waarom laat de
Schepper xoo'n tware boom als de eiken
zQn, maar xoo'n kleine vracht als de eikel
voortbrengen Aan xoo'n boom hoort e'en
pompoen. Een beetje later viel er een eikel
pardoes op sQn neus en zQn neus bloedde.
Ons boertje vond het nu toch maar goed
dat er aan den eik wel eikels, maar geen
pompoenen groeiden.
Zoo'n pompoen had sQn neus mogelQk
plat geslagen als een jodenkoek.
Denken wQ er soo ook maar overals
de wereld anders geschapen was sou het
minchien daarom nog niet beter sQn voor ons.
Maar die xieken en ongelukken dan, die
de menschen kwellen, komen die ta van
een God die goed ie merkt men ver
der op.
Daarover den volgenden keer. 't Zou
dasen keer te uitvoerig worden.
In den tegenwoordigen tQd, nn men op
de plaats van vertrek in den trein stapt,
die behalve met eenig oponthoud aan de
grensplaatsen, de pelgrims direct naar het
doel van den tocht, Kevelaar, voert, kan
men zich nauwelQks voorstellen, hoe de reis
In vroegere dagen werd volbracht.
Interessant is het daarom te vernemen,
hoe nu bQna een halve eenw geleden, in
den jare 1865, de Haarlemcche processie
dese bedevaartsreis maakte. Dat was nog
eens een pelgrimstocht vergeleken bQ die
van tegenwoordig 1
Den 7en September vertrokken de bede
vaartgangers met «afgehuurde schuiten» naar
Amsterdam, om vandaar met den eersten
trein naar Arnhem te vertrekken. Na aan
komst aldaar voerde een stoomboot hen naar
Nijmegen, vanwaar sQ te voet naar Kranen
burg (de Hollandsche grensplaats) vertrokken.
Deze plaats bereikten sQ in den avond
van 7 Sept. Na ten 8 uur gesamelQk het
avondgebed te hebben verricht, begaf men
zich naar de hotels en particuliere woningen,
die er «slaapgelegenheden» op na hielden,
om den volgenden morgen te half 5 weer
present te sQn.
Dan werd in de dorpskerk gesamelQk het
morgengebed verricht, waarna een H. Mis
werd opgedragen en de pelgrims tot de B.
Communie naderden.
Te 7 uur trok de processie uit Kranen
burg om te voet Frasseld te bereiken. On
derweg werd gebeden en werden liederen
aangeheven. Wanneer Fraiseld was door
getrokken, kwamen de pelgrims in het x.g.
Groene Woud, waar eenigeu tQd werd ver
toefd. Daarna trok men naar het plaatsje
Kassei en vervolgens naar het stadje Goch.
BQ bet naderen van Goch werd een lied
gesongen evenals bQ het verlaten,
Zoo ging men verder te voet naar het
gehuchtje Wees en bereikte ten slotte in
den avond van den 8en September de plaats 1
van bestemming, het genadeoord Kevelear.
In den morgen van 9 September vingen
daar de godsdienstoefeningen aan te balt 5,
die elkander afwisselden tot des avonds 8 uur,
wanneer het avondgebed werd uitgesproken,
's Morgens half 5 van den 19 Jen September
waren de pelgrims weer present tot hetbQ
wonen der godsdienstoefeningen, om te 7 unr
den terugtocht weder te aanvaarden en te
voet langs denzelfden weg Kranenburg te
bereiken, waar, na het afscheidslied gezongen
te hebben, men zich ter ruste begaf. (Op
Hollandsch grondgebied moest men zich van
uiterlQke teekenen van godsdienst onthouden.
Zoo staat uitdiukkelQk in een «berigt voor
de bedevaartgangen» van die dagen«Het
is aan de bedevaartgangers niet geoorloofd
op de stoomboot overluid den Rozenkrans
te bidden of liederen te zingen»
Den volgenden morgen, dien van 11 Sept.,
keerden de pelgrims weer langs denzelfden
weg met dezelfde vervoermiddelen terug,
soodat met den tocht 5 volle dagen heen
gingen.
Wanneer men dit leest, beilnit men hieruit,
dat onze vaderen toch vurige Maria-vereer-
ders zQn geweest. Hoe zwaar was soo'n
tocht in vergelQking met de tegenwoordige,
die dan pleizierreisen kunnen heeten.
O, mochten allen een voorbeeld nemen
aan die vurige Maria-vereerdere en, wat wQ
tekort komen in opofferingen en moeite ten
opzichte van die goede Moeder, aanvullen
met het veelvuldig bQwonen van het Maria
lof in onze parochiekerk of het bosoek aan
dat genadeoord, dat wQ zoo gemakkelQk
kannen bereiken, bijzonder dat, waar ZQ
wordt vereerd als O. L. Vrouw ter Nood.
In afzonderlijke bijvoegsels van de-Staats
courant no. 21 is deze overeenkomst op
genomen
Tusschen
den Staat id-er N «d e r 1 a n d -e lij verte
genwoordigd door den Minister van Wa
terstaat, daartoe gemachtigd door de Ko
ningin,
ten e -e n r e
en
de Naamlooze Vennootschap „Noorder
Stoomtramweg-Maatschappij", gevestigd te
Alkmaar, in deze overeenkomst aangeduid
als „de Maatschappij", vertegenwoordigd
- -
door Gerardus Cornelis Hulst, Voorzitter,
en mr. Willem Cornelis Bosman, Secretaris,
in de vergadering van aandeelhouders van
16 December 1910, tot het aangaan van
deze overeenkomst door de Maatschappij
gemachtigd,
ter ander e zijde,
is, nadat gebleken was, dat ten behoeve
van den alanleg van een spoorweg Van
Alkmaar door (de Zijpe naar Schagen aan
de Maatschappij waren verleend de navol
gende r e ntelooize voorschotten:'
1°. door de provincie Noord-Holland ten
bedrage van één zesde van de kosten van
aanleg van den weg, met inbegrip van
de helft van de bouwkosten van de brug
over het Noord-Hoüandsch Kanaal bij
Schoorldam, tot een maximum van
f 165.000;
2°. door de1 gemeente Alkmaar, 20.000;
3°. door de gemeente Schagen, 10.000;
4°. -door de gemeente- Zijpe, 19.750;.
5°. door de gemeente Schoort, 5000;
6°. Idoor de gem, Wjarmenhuizen, 34.750;
T. door de gem. Sint Maarten 1000;
8°. door de banne Warmenhuizen,
40.000;"
9 door de banne Haringkarspel,
1500;
10°. door de banne Eenigenburg,
2000;
11°. door het waterschap (de 'Zijpe
en Hazenpotder, 18.000.;
12°. door ide Vereeniging van
polders .en o-ningepolderde
landen onder Schoorl en
Petten,
13°. door het hoogheemraadschap
van den Hondsbossche en
Duinen tot Petten 5000;
14" door de Banne St. Maarten 2000;
Totaal alzoo 330.000;
behalve het Renteloos voorschot van gelijk
bedrag en de Subsidie v. d. Staat (Zie
hieronder.)
het volgende overeengekomen:
(Daar het opnemen van alle bepalingen
der overeen komst teveel plaatsruimte zou
-eischcn, laten wij hieronder de voornaamste
volgen)
Art. 3. Renteloos voorschot en
subsidie van den Staat. De Staat
stelt, volgens de wet van 24 Juli 1908
(Staatsblad no. 250) ter beschikking van
de Maatschappij
a. ten behoeve van dén aanleg van den
'spoorweg, een renteloos voorschot, groot
driehonderd dertig duizend gulden
ff 330.000)
b. voor den bouw, in verband met den
aanleg van den spoorweg, van eene brug
over het Noord-Hollandsch Kanaal, een sub
sidie groot de helft der kosten van dien
boiuvv;
Art. 5. Overtocht van rivieren en
van kanalen. De o-v-erlocht van ri
vieren en van kanalen door middel van
bruggen, zoowel vaste als beweegbare, ge
schiedt naar ide voorschriften van den Mi
nister van Waterstaat.
De brug, welke ten behoeve van den
spoorweg, 'nabij Schoorldam, zal worden ge
bouwd over het Noord-Hollandsch Kanaal
zal zijn leene draaibrug met bene vrije door-
vaartwijdte van 18 M. en wordt mede voor
gewoon verkeer ingericht, ter vervanging-
van de aldaar bestaande vlotbrug.
(Wordt vervolgd).
Aan onxe raadsel vriendinnetjes en vriendjes,
Voor ditmaal eens een KUNSTJE, dat
ge allen eens moet probeeren.
De kaars ln het lampeglaa.
Om een brandende kaars tegen de tocht
te beschutten, hebben we een peervormig
lampegla», dat van onder wQd is en van
boven nanw toeloopt, dus een lampeglas,
dat voor nachtlichtjes gebruikt wordt, om
onxe kaars op tafel gezetna eenige oogen-
blikken zien we de vlam vetbleeken en ten
slotte nltgaandit komt omdat de verbran
dingsproducten, voor een groot deel nit kool
zuur bestaande, dat dichter 1b dan de lucht,
sich onder in het glas hebben opgehoopt,
waardoor het toestroomen van veriche lucht
belet wordt.
Wat te doen, om hierin te vooralen
WQ souden het glas op een paar blokjes
kunnen setten, zoodat de lucht van onderen
langs den rand van bet glas naar binnen
kan stroomen deze lucht sou, door de ver
branding der kaara verwarmd, in het glas
opstQgen en van boven ontsnappenhet
zelfde gebenrt in alle lampen.
Maar wQ willen eene andere, zeer eigen
aardige oplossing aan de hand doenleg
een Qzerdraad, een haarspeld bQv. horiion-
taal over de bovenste opening van het glas
en hang daarover een omgebogen stuk karton
of visite kaartje van ongeveer 5 c M. lengte
en juist soo breed als de middellQu van
het glas. Door die afscheiding hebt ge het
glas van boven in twee gelQke deelen ver
deeld. Van nn aan snit ge de kaars zeer
rustig met heldere vlam sien branden. Dit
komt omdat de versche lucht aan de eene
xQdo van het karton naar binnen dringt en
aan de vlam toestroomt, terwQl de verbran
dingsproducten met het overschot van de
lucht aan de andere' xQde opstQgenhet
bestaan er van kunt ge proefondervindelQk
aantoonen door een brandenden lucifer bQ
den bovenrand van het glas te brengen
aan de eene sQde wordt de vlam naar bin
nen gesogen, aan de andere naar bniten
gedreven.
Om den toegang van de lacht aan de
ondersQde van het glas geheel' te beletten,
kunt ge dit met de kaars in esn bord met
wat water plaatsen.
Een onset raadselvriendinnetjes zond ons
een heel lenk verhaaltje, dat niemand on
gelezen mag laten.
Een knap taalkundige.
Een zeer eenvoudig man ging eens een
weddenschap aan met een taalkundige, be
werende dat bQ aan dezen meer dan 20
maal op sQn vragen zon antwoorden met
woorden, welke niet veranderen Indien men
se omkeert. En toen ontspon sich de vol*
gende samenspraak
Welk is nw naam
1 Reinier.
En uw familienaam
2 Kazak.
De naam nwer vrouw
3 Anna.
En haar familienaam
4 Bortrob.
Hoe is de naam der straat waar gQ
woont
5 Taartstraat.
En het nummer van uw huls.
6 Negen.
Welk was de naam van uw vader
7 Otto.
GQ hebt een oom, leeft hQ nog?
8 Neen.
Hoe was zQn naam
9 Sis (Franclscus.)
HQ was in dienst bQ de Staatspoor,
dat weet ik, maar welk was zQn besigbeid
10 Remmer.
GQ hadt ook nog een dochterIk sle
'lie nooit meer. Wat is sQ geworden
11 Non.
Is sQ nog in leven
12 Dood.
Wat was uw' broer
13 Kok.
Welke andere bloedverwanten hebt gQ
nog?
14 Neven.
Uw vrouw is onlangs xlek geweest
wie was baar geneesheer
15 Ledel.
Dien ken ikeen kundig dokter.
Maar ik weet dat gQ zelf de dokter van
uw vrouw hebt willen zQn. Welk genees
middel hebt gQ haar toch wel gegeven
16 Pap.
Pap I Eu is ze daarvan ge...
17 Nesen.
Ge haalt me nog op den koop toe de
woorden uit den mond, maar op nwe wQte.
18 KQk I
Wat zegde nwe vronw, toen zQ be
merkte dat sQ aan u, dank zQ het vreemde
middel, hare genezing verschuldigd was
19 Redder.
Inder...
20 daad I
Het is wel zeker dat de dokter ver
baasd op...
21 keek.
Maar tot nn toe hebt ge Blechts met
één enkel woord geantwoord, doe mQ nn
't genoegen, zoo 't u mogelijk is, een ge-
heelen sin te zeggen, b.v. de beschrQving
van uwe geneesmethode, onder de zelfde
voorwaarde, dat n.l. elk woord omgekeerd
kan worden sonder ln 't minst te veranderen.
22 Reinier Kasek deed Anna Bortrob
tot negen lepel pap nemen.
Bravo I GQ hebt de weddenschap met
glans gewonnen. Hier is de overeengekomen
prQs.
De volgende week weer wat nieuws.
Dag 1
GEVESTIGDE PERSONEN.
Avis Pieter, Handelsreiziger, n.h. Limmev-
hoek 8.
Noordzij A. H. zonder beroep, n.h. Schar-
k>oi 7.
Raken H. F. winkelbediende, r.k. Lange-
straat 44.
Takes Trijntje dienstbode, id.g. Kanaalkad-e 29
Blaauboer, J. slager, d.g. Ritsevoort 42.
Vliet van der M. werkster, n.h. Heilig
land 30.
Koeman J. metselaar, rem. Verl. Landstr. 30
Bijl van der K. smidsknecht, geref. Geest 34
Duif J. arbeider n.h. Cornpagniestr. 22.
Brantjes C. A. M. kantoorbediende, r. k. -
Fnidsen, 86.
Klaver P. bakkersknecht r.k. Ritsevoort 23
Kersting D. Off. v. h. Leger des Heils Lim-
merhoek 4.
Gilles J. A. A. opzichter waterstaat n.h.
Spoorstraat 16.
Schrier D. zonder beroep n.h. Overdie -
straat 31.
Schuurman, M. 'C. zonder beroep e.l. Ooster- t
burgerstraat 19.
Schram, boeernknecht n.h. Wjestd'ijk 10.
Mienis A. strijkster n.h. Schermerweg 3. i
Hoogland F. zonder beroep, r.k. v. d. Wou- ',8
destraat 44.
Brinkman, L. slager, r.k. Huigbrouwerstr. 51
05
Blok G. dienstbode, n.h. Langestr. 43. 5
Alessie J. C. arbeider r.k. Luttik-Oudorp 7.'F' £(Lyjj,|
Akkerman T. huishoudster n.h. Verl. Land-.jJ. Gi
stra at 19.
Vis M. FI. sigarenmaker n.h. Landstr. 50. van.
Wagenaar B. C. zonder beroep (r.k. Lin- ft in'
dengracht 3. '/i70en
Hornong J. zonder beroep r.k. Omval 28.
Bakker T. dienstbode, n.h. Snaarmanslaan 72 j. hr'-j
VERTROKKEN PERSONEN. 4Vv00^
Schram J. Boerenknecht Westdijk 9, r.k. en'e'4
Akersloot.
Reerdeman R. koopman in rnanuf. Snaar ''J710,11 j
manslaan 44, r.k. Amsterdam.
Hoek j. boerenknecht, Druivenlaan 38, n.h.
St. Pancras.
Arends E. dienstbode Luttikoudorp 58, n.h,
Helder.
lans
strek
- - --- iV-.-..
jay.'.-'.