I het iwerk, enz. enz. 1UR0ERS, MIENT1-3. eoren- tabak uit an Firma te Joure IAN. .99 9 extra korting. WEN. HMD, oop van vreemd pngaties, aatst en ■en flink hikbaar, •waarde. en, >apier enz. TWEEDE BLAD. Zaterdag 18 Februari 1911. No. 14 KALENDER voor de dagen der week. 2e Voorschriften voor de Eersle E Communis der kinderen De slagersjongen. ZOEKLICHT. KINDERRUBRIEK. 7IL BEHARTIGEN. >edingen en daarom INT KOP EN /OOR 9 CENT PRACHTSORTEE- ILINNEN 2 CENT, VAN AF 4 CENT - KERKBOEKEN IJF-, SCHOOL- EN i winter worden en een korting eeriag 6Q ooacur- raat B 37. ONS BLAD. 19 Februari. Zondag. Sexagesima. H. Con- radus, Belijder. EvangelieHet zaad is het Woord Oods. Lucas VIII: 4-5. 20 Februari. Maandag. H. Et tl yam., Bis schop en BelQder. 21 Februari. Dinsdag. Gedachtenis van het lijden das Heeren. Zalige Pepün van Lenden 22 Februari. Woensdag. St. Petrus Stoel te Antioemë. 23 Februari. Donderdag. H. Petrus Demianus, Bisschop, Belader en Leeraar. 24 Februari, VrijdagH. Matbias, Apostel Deg van Devotie. 25 Februari. Zaterdag. H. Mechllldis. k 19 VIBBUABI- Derde Zondag der Maand. Sexagesima. Les uit den tweeden brief van den H. apostel Pautus aan de Korinthiërs XI, 19—XII, 9. Broeders! Gaarne verdraagt gij onwijzen, daar gij zelf wijs 'zijt! Immers verdraagt gij het, als iemand ui in slavernij brengt, als iemand ,u verslindt, als iemand var* u aanneemt, als iemand zich tegen u ver heft, als iemand u in het aangezicht slaat. fTot mijne .oneer zeg ik ;het, ais waren wij zwak geweest onder dit opzicht! Even wel, durft iemand op iets roemen, (in onwijsheid spreek ik) ik' 'Idurf ook. Zij zijn Hebreen, ik ook; zij zijn Israëlieten, ik ook; zij zijn Abraham's geslacht, ik ook; zij zijni dienaars van Christus, (als een, onwijze spreek ik) ik meer! in veelmeer arbeid, in gevangenissen overvloediger, in slagen boven mate, in doodsgevaren me nigmaal! Van de Joden heb ik vijfmaal de veertig min één ontvangen. Driemaal ben ik met iroeden gegeese'jdeens ben ik ge- steenigd; driemaal heb ik schipbreuk ge- lelden; een nacht en een jdag hob ik in tie 'diepte (der zee doorgebracht; op vele reizen, in gevaren vain rivieren, gevaren van roovers, gevaren van mijn eigen volk, V gevaren van de heidenen, gevaren in de stad, gevaren in de woestijn, gevaren op zee, gevaren onder vaische broeders; in arbeid en kommer, in veel nachtwaken, in hon ger en dorst, in [menigvuldig vasten, in koude en naaktheid! Behalve dit, wat van buiten komt, de drang mijner dageüjksdie bezigheden, de zorg voor alle de gemeen ten! W:ie wordt zwak, zonder dat ik zwak Woindt? Wie wondt geërgerd, zonder dat ik brand? Moet er geroemd worden, op; mijne zwak- hed'en zal ik roemen. jGcjd en de Vajder onzes Heeren Jesus Christus, die gezegend is in eeuwigheid, weet idat ik niet lieg. Te Damaskus bewaakte de stadhouder van koning Aretas de stad der Damasceners om mij gevangen te nemen; en dooi' een ven ster wcindi ik in eene mland over den, muur nedergeliaten en ontsnapte aldus uit zijne handen. Moet er geroemd worden (het heeft wel geen nut), ik zal .komen op gezichten eb openbaringen des Heeren. Ik ken een mensch in Christus, die, veertien jaar ge leiden;, óf in het lichaam; ik( wieet het biet; óf buiten het lichaam, ik Weet het piet; <jc|di Weet het! (opgevoerd is ge- (w|omden tot in den derden hemel, en ik (vvfeet dat jdie mensch, óf in het lichaam buiten jhet lichaam;, ik iwjeet hét niet, God Weet heH opgevoerd is geworden in hét paradijs en gehoord heeft geheim volle woonden1, Idie Ihet geen 'mensch' ge oorloofd is ite spreken. Wiegens den zoo- (danige zal ik roemen; imaar wegens miji zeiven zal ik in het geheel niet roemen, ik zou niet dwaas 'zijn: immers zou ik kle waarheid zeggen; maiajr ik laat het, opdat men anij niet 'schatte boven het geen men in mij ziet of v;an mij hoort. En opdat de verhevenheid ider openbarin gen mij niet trotscjh make, is mij een prikkel mijns vleesohes gegeven, een engel des Satans, om mij in het gezicht te slaan. Weshalve ik den Heer (driemaal heb-ge beden, idat die van mij wijken mocht; maar Hij 'zeide mijmijne genade is tl vol doende, want de kracht wordt in zwakheid volkomen. Gaarne dus zal ik bp (mijne zwak heden roemen, opdat de kracht van Chris tus in mij wone, Evangelie volgens den H Lucas VIII, 4 15. Te idien Jijde, toen eene groote menigte samenkwam en 'uit de steden tot Jesus toesnelde, isprak Hij in eene gelijkenis: een zaaier ging uit om zijn zaad te zaaien; en terwijl hij zaaide, Viel een gedeelte langs den weg en wqrid vefrtreden, en de jVogels des hemels aten [het ppj Een afr- ider gedeelte viel op de rots en, opgeschoten zijnde, verdorde het, omdat het geen voch tigheid haidj. Een ander gedeelte viel tus- sphen de doornen, en (de doornen, die te gelijk opkwamen, verstikten (het En een lander gedeelte viel in de goede aarde en het schoot op e.n bracht honderdvoudige Ivrucht voort Dit zeggende, riep Hij: die opren heeft om te hooren, dat Hij hoorei (Zijne leerlingen nu vroegen Hem, wat dit voor eene gelijkenis was. En Hij zeide hun: aan u is (het gegeven het geheim vlan (hét Rijk Gojds te kennen, aan de overigen echter in gelijkenissen, opdat zij ziende niet zien, en hoorende niet verstaan. Dit nu is de (gelijkenis: het zaad is het (wóords Golds, En die langs den. weg: het zijn degenen, die slechts hooren; daar na komt de (duivel en neemt Ihet woord wieg uit hun h'art, |op|dat zij niet, geloo- venid, zalig worden, En die (opi de rots: het Zijn degenen, die, pa gehóórd te heb ben, het woord met vreugde aannemen; mlaar zij hebben geen Wortelszij geloo- ven voor een tijd, .en ten tijde der be proeving vallen zij af. En Wat tussclhen de (doornen viel; het zijn degenen, Idie het Woord géhoord hebben, maar dóór be kommeringen en rijkdom, en vermaken des levens worden zij gaande weg verstikt, en brengen geen vrucht voort. (En w'at in de (goede aarde viel1: hét zijn' degenen, die hét woord i,n een goéd en best hart be waren en vrucht dragen in lijdzaamheid. Wij laten hier nog volgen de voorschrif ten door ;het Doorluchtig Episcopaat gege ven voor Ide eerste H. Communie |der kinde ren, zooals die Zondag j.l. van Iden kansell 'bekend gemaakt wenden. Opi te zorgen, dat de kinderen van hun ne prille jeugd af zich met onzen Heer Jesus 'Christus vereenigen, Zijn leven leiden en beschutting vinden tegen de verleiding, heeft de H. Stoei het doelmatig geoordeeld den volgenden, overal na te leven regel, omtrent de eerste H. Communie der kinde ren vast te stellen: I. De leeftijd des pnderscheids, zoowel voor het biechten ais voor het communi ceeren, is die, waarop |het kind begint zijn verstand te gebruiken, "namelijk om streeks zijn zevende jaar, soms later, soms vroeger. Van dien tijd af begint voor het kind de verplichting iOim te [voldoen aan! het dubbel gebod van te biechten en: te communicêeren. II. Voor de eerste J3ieöht en de Eerste H. Communie is de volledige en volmaakte kennis van de .christelijke Jeer niet nood zakelijk. Het kind moet evenwel later den geheelen Ka.techismus, naar de mate van zijn bevattingsvermogen, geleidelijk aanlee- ren. ill. De kennis van den godsdienst, die in het kind vereischt ,wo|rdt pm zicW naar. beboeren tot de Eerste H. Communie voor te bereiden, is die, .wlaardoior het de ge heimen des geloiofs, wier kennis ter zalig heid noodzakelijk is, naar de .mhte vare zijn verstand begrijpt, en het Eucharistisch brood van bet gewoon en lichamelijk brood onderscheidt, zoodat het met die godsvrucht ter H. Tafel ikan. naderen, waarvoor het naar zijn leeftijd vatbaar is. IV. De op het ikind rustende verplich ting om te biechten en te communiceeren, valt vooral terug op (degenen, die voor Ihet kind moeten zorgen, (namelijk op de ouders, den biechtvader, d,e leermeesters en den pastoor Aan. den vader echter pt aan Ihen, die hem vervangen, en aan den biechtvader komt, volgens den Romeinschen Katechismus, ide beslissing toe, om het kind tot de Eerste H'. Communie toe te laten. V. lEens of meermalen in het jaar moeten de pastoors een algemeene communie der kinderen aankondigen en houden, en daartoe niet 'alleen Ide nieuwelingen toeroepen, maar ook de anderen, die (mlet verlof van dé ouders pf van den biechtvader, zooals hier boven gezegd is, reed's Ivroeger het H, Sacrament des Altaars ontvangen |hebben. Voor beiden moeten eenige dagen van on derricht en voorbereiding voorafgaan. VI. Zij, die met de zorg' voor de kinde ren belast zijn moeten .met allen ijlver het daarheen leiden, dat diezelfde kinderen na hun Eerste H. Communie herhaaldelijk en zoo mogelijk, zelfs dagelijks ter Hl. Ta fel naderen, gelijk Jezus Christus en On ze Moeder ide H.. Kerk zulks verlangen, en dat zij het idoen 'm(et de godsvrucht iwaartoe hun leeftijd ihen in staat stelt, Verder moeten- zij', op (wie die taak rust, de zware verplichting indachtig wezen, door welke zij gehouden zijn te zorgen, idat de kinderen voortgaan de openbare Katechis- muslessen bij te wo-nen, indien ten minste niet op een andere linjalnier in ihitn gods dienstig onderwijs wordt voorzien. VII. De gewoonte om kinderen niet toe te laten tot de Biecht of |hun nooit de absolutie te geven, 'wlanneer ze tot hét gebruik Van hun verstand'gekomen zijn, ver dient alle afkeuring. Derhalve zullen de Bis schoppen, zelfs met aanwending (van ker- gelijke middelen, zorgen dat zij geheel en al worde uitgeroeid. VIII. Het is een volstrekt veroordeelens- Waai'dig misbruik, de H. Teerspijs en het H. (Oliesel niet toe te 'dienen aan kinderen, Idie tot de jaren Van verstand gekomen zlijn, en jhen begraiven volgens den ri tus, voorgeschreven voor kleine kinderen. 'Op Ihen, die deze gewoonte niet laten va ren, moeten de Bisschoppen strenge straf fen toepassen. Overeenkomstig dit decreet, hetwelk door ZJ H. Paus Piuis X den tin Aug, 1910 werid goedgekeurd, dienen de ouders en zij, die 'hunne plaats bekleeden, het volgende te weten: 1 1. Niet naar den leeftijd moet beoor deeld 'worden, of een kind in staat is, zijn eerste H. Communie te |doen, maar naar zijne voldoende ontwikkeling en kennis van den godsdienst. 2. Om ter H. Communie te kunnen worden toegelaten, moet het kind ten min ste den „Kleinen Kathechismus voor Com- munjcanten" voldoende kennen en begrij pen;. 3. Bij de beslissing, of een kind tot de Eerste H. Communie kan worden toegela ten, zal de biechtvader zich doorgaans laten voorlichten door Iden priester, van wiert het kind Kathechismus-onderricht ontvangt. 4. iDe ouders zijn verplicht te zorgen,, dat (lun kind, wianneer 'het verstand zich be gint te ontwikkelen, ook de noodige ken nis van den godsdienst verwerft .om op zijn tijd te kunnen voldoen aan zijn' ver plichting om jaarlijks ten minste eenmaal te 'biechten en te communiceeren. 5. De ouders zijn dus verplicht zelf hun kind in den godsdienst te onderwijzen en het te zenden naar degenen, die voor het Kathechismus-onderricht zijn aangesteld. 16. Die verplichting der ouders om hun kind naar het Kathechismus-onderricht te zenden, houdt niet opi bij| (de Eerste H, Communie van het kind'. Integendeel; zij duurt voort, totdat het kind, naar het oor deel van iden Pastoor of zijn plaatsvervan ger, voldoende in den godsdienst onderwe zen is. 7. Wanneer een vader, of degene, die zijne plaats bekleedt, vermeent dat zijn kind voldoende ontwikkeld en onderwezen is orn te kunnen en dus jaarlijks teil minste eenmaal te moeten biechten, dan moet hij zorgen, dat ,het bijtijjls aa|n dien, plicht voldoet. Ook zal hij er voor zorgen, |dat het meermalen hetzij alleen, hetzij! met andere kinderen van zijn leeftijd te biechten gaat, teneinde een herhaald en goed gebruik van dat H. Sacrament te leeren maken en zijne jeugdige ziel rein te houden van zouden. 8. Daarenboven moet de vader dan zor- g'en, dat zijn kind, torn aan. Iden Pjaasch- plicht te voldoen, bijtijds zijn Eerste Hj Communie doet, inidien zijn biechtvader het (daartoe in staat acht. 9. Bij de Eerste H. Communie van een kind moet alles vermeden woirden, wat zij ne volle aandacht kan aftrekken van het groote geluk, 'waaraan het deelachtig wordt. Alle ijdele opschik en praal, alle wereijd- sche feestviering moet dan achterwege blij ven. De gewone Zondagskieeren zijn voor de communiekinderen voldoend, passend en g'ewenscht. 10 Het is de plicht' ider ouders te blij ven zorgen dat hun kind ,na zijne Eerste H. Communie jaarlijks voldoet aan zijne verplichting, om ten minste .eenmaal in het jaar te biechten en te communiceeren. Daar bij imogen zij 't echter niet laten; zij die nen namelijk ook te zorgen, dat ihet her haaldelijk, zelfs dagelijks ter H. Tafel na dert; Imaar altoos naar liet ooideel van zijn biechtvader. .11. Alhoewel een kind; idat door zij'n biechtvader in staat geacht wordt om zijne Eerste H. Communie te doen, vrij is om evenals volwassenen, alleen ter |H. Tafel te gaan, is 'het toch zeer raadzaam; dit gezamenlijk te idoen, na met Ide andere kin deren gemeenschappelijk Katechismusonder- richt te hebben genoten en gemeenschappe lijk te zijn voorbereid. 12. iGaa't een kind, zonder gemeenschappe lijke voorbereiding met andere kinderen ter Hl. Tafel; dan moeten de ouders zc'i des te beter zorgen, dat het zich waardig voor bereidt en met stichtende godsvrucht de HL Communie ontvangt. Daartoe zal het dikwerf dienstig zijn, dat (bet kind door een volwassen persoon naar de communie bank begeleid wordt. 13. Wordt een kind, (dat in staat is de H'. Communie te ontvangen, ernstig ziek dan (moeten de ouders tijdig er voor zorgen, [dat het voor het ontvangen van het H. Oliesel en van de H. Teerspijs kvorde voor bereid! ie;n dat hem beide worden toege diend. De „Politiebode" bevat de volgende schets van 'n slagersjongen: 'n Slagersjongen op de fiets! Angstwek kende gewaarwording. Huivering en rilling vliegen sommigen door de leden. OudeA en jongen |hebben respect ;voor de bruta liteit van dien witgekielden met bloedvlek ken bes patten, bp 't stalen ros alom' be kende. Inldolle, vliegende vaart, met omge slagen broekspijpen, ijlt hij .voort. Hem, is de straat. Zijn vleesch voedt iedereen, Diklijvigen, bolwangigen, krachtig gespier- den (hebben 't aan hem te (danken. Met de mevrouw (Iieeft hij 't dikwijls aan den stok b'eter kan [hij het vinden m'et 't blonde dienstmeisje, dat hij zeilden zonder een „ajuus!", „tot ziens!" verlaat. Hij is uiterst nieuwsgierig. Bij alles staat hij jstil, heeft van alles verstand, weet voor alles raad. Elk nieuwtje is hè ml ,,'t Vlie gend dagblad" is eigenlijk zijn naam. Zel den is hij alleen op straat. Een trouwe vier voeter met opgetrokken neus is steeds zijn metgezel. Alle honden in de beurt kennen hem en bemerken spoedig; pf hij' lid van de dierenbescherming is of Iniet, al haar hij ze behandelt. Regelrecht op dames aanrijden om ze op haast ondenkbaren afstand toch' te passee- ren, waardoor ze bloedrood van schrik en met den wrok in 't hart niet weten, waar ze 'zoo; gauw zullen blijven, is zijn grootste straatvermakelijkheid. Aan grappige, soms ruwe, teekenende woordjes ontbreekt 't hem niet. Tegen een puntbaardje: „Meneer, Wat koolbladeren of aardappelenschilletjes voor je sikkie? M'n moeder heeft nog een bennetje vol. 't Kost nis.k" „Muurvlakte te huurtegen een hoogge- boorden mijnheer. Tot chauffeur, bezig met zijn halsstarrigen auto: „Zeg, wil die ouwe kr.... van jou niet loopen?" De chauffeur woedend: „Hou je mf.j...,!" „Die zal ik jou (niet geven, de jouwe is groot genoeg" is 't gevatte antwoord. iDie auto vertrekt, den slager in een vuilen benzinedamp ach terlatend. In 't nabootsen van dieren is hij eenig „Miauw, miauw!" is zijn geroep met zijn gesloten vleeschmandje aan den arm en treft alzoo 't medelijdend; (hart van twee passeerende Idames, leden der dierenbescher ming'. „Heb je daar een poesje in je mandje?" „Ja, juffrouw!" „Krijgt het beest je het niet benauwd?" ,,'t Heeft er niets van gezeid, juffrouw". „Motet het er nog lang inzitten?" „Tot het er uitgelaten wordt, juffrouw." Dames vervolgen haar weg, na gezonden door een nog veel klagender mi auw. 't Liefst schiet hij zijn projectielen af op vischVTOUwen, de concurrenten van zijn baas, en nadert ze zoo dicht mogelijk, am ze even spoedig ongedeerd (te ontwijken. Behulpzaamheid in nood is één zijner hoofddeugden. Een jonge dame, met haar japon vastgeraakt in fietstrappers, vindt in hem den eersten helper, in hem, idle in) den vereischten vorm der étiquette knie lende redt, wat nog te redden is. De har monicaspeler op den openbaren weg, de liedjeszanger, ide hardlooper, zien in tiémj een beschermer, want hij is het, die zich miet zijn rijwiel opj den |lioak ider straat posteert en waarschuwt met: „Zeg, een smeris!" „Een klabak", of met een veeK beteekenenid hoofdschudden. lAan de (politie heeft (hij. dan pok gru welijk 't land: Vrij wil (hij zijn als een !vogei in (de Iucjht, 'njaar (d'e politie ge- Öoicgt. geen onbeperkte vrijheid; Van een lantaarn of (bel aan zijn fiets 'wil hij veelal niets weten. Een snelheids- wielerwedstrijd tusschen hem en een agent is dan ook geen zeldzaamheid. Politie en slagersjongen..... dikke vrienden 'worden ze nooit; met argusoogen zullen ze elkaar steeds blijven begluren. Beiden be- studeeren eikaars slimheid en ons slagertje, door een geweldigen tranenvloed het hart van den kantonrechter wetende te vermur- iuien, blijft meestal vrij van geldboete en komt nimmer in den .„houten lepel." (Goeden morgen „Onkruid vergaat niet!" helaas en (wanneer we zoo. eens rondom ons heen blikken, moeten wij maar al te dikwijls er varen de Iwaaltjheid, die er schuilt in dit gevleugeld woord. Onkruid in letterlijken en figuurlijken zin schiet allerwege welig op, terwijl 'het goe- Ide, idat er toch Goddank ook nog wel is, dikwijls zoo moeilijk kan gedijen. Deze pessimistische overwegingen hiel den, ons (heden bezig; toen w!e dezer da gen in handen kregen een dier z. g. „col- portageromans" waarin we een historie van „Laura" de schoone tuinmansdochter von den afgedrukt en waarmede ons goede volk ook en niet jhH Imjnst ons roomsche volk geestelijk wordt vergiftigd. En als inderdaad de volgende afleverin gen Ons ide „onthullingen" en „bijzonderhe den" zullen geven idie deze „eerste" af levering belooft, dan kan het inderdaad „spannend" worden, we kunnen ons vast gereed houden allerlei „pikants" te verne men en verschillende schanddaden tot in alle bijzonderheden te zien en leeren ken nen al wat schurkachtig en laaghartig is. We zullen als 'het kvare „mieeleven" met een reeks van gruwelen, idie ragfijn zullen worden uitgepluisd, kortom we zullen ons mogen wentelen in het slijk. Wat een verheffende gedachte! We kun- :nen ons voorstellen hoe (de lezer zal ge- ïiieten(!) waar toch reeds in de eerste zestien bladzijden, de huwelijksmoraal wordt vermoord en weggecijferd, de eene schur kenstreek 'na de andere ons wordt beschre- Iven, en de moorden juit allerlei lage hartstocht elkaar opvolgen. Dat belooft werkelijk iets, .wanneer we ook weten, dat wekelijks Idrie exemplaren van dit fraais zullen verschijnen. Nog eens: onkruid vergaat niet, want het is toch. werkelijk niet jhet eerste perspro duct van dergelijk allooi waaraan we ons hebben geërgerd en wanneer we dan zien hoe inderdaad boeiende lectuur,die misschien niet zóó spannend is, maar die in letterkundig en zedelijk opzicht onein dig ver boven dé ivoidden, waarvan wij hiervoor gewaagden, uitsteken, zouden we willen vragen of dan ide goede smaak reeds zoozeer is bedorven, dat fcnlen zich niej met walging a fwendt van die bijeengeharkte massa's vuil, dat men niet gruwt van die abnormaliteiten, die slechts kunnen gebo- ren worden in de hersens van abnorma le wezens, n.l. de op sensatie lust van het bedorven publiek speculeerende schrijvers, d:ie door (4 e prikkeling (van de bedorven neigingen trachten en helaas maar al te goed slagen hun portemonnaie te spek ken. I Och, we houden tegenwoordig tentoon stellingen van „smaakmisleiding" waarmee men tracht het publiek meer goeden smaak voor mooi en schoon jaan te geven. Konden we ook eens een tentoonstelling houden van „geestelijk vergif" en daarnaast de slachtoffers, die, aanvangende met Üeze sensatieromans, van kwaad, tot erger zijn] vervallen en lichamelijk en zedelijk zijn af gemaakt. ■Waar dan ook nu weer een aanval wordt gedaan op ide arbeidersbevolking en niet het minst op onze roomsdie arbeiders, laten We den bezem ter hand nemen en met één enkele forsche streek al dat vuil' over onzen drempel vegen, (hét verwijzen daar waar jhet behoort, n.t. naar dé vuilnisbak. Als vve lectuur wenschen is er werkelijk nog Iwel te vinden, zonder (dat we (daarvoor tot dergelijke schunnigheden onze toevlucht behoeven te nemen. Lectuur, volkslectuur in den goeden zin, die boeit en verheft tevens, die opricht en niet neerdrukt in hét slijk, Wjjt is hier nog veel te Idoen voor onze propa gandisten, maarhun aantal is klein. Helpe dlan, wie (helpen kan, om Ide steeds dringender vloedgolf te keeren. (Mogen we dan ten slotte een wenschl uiten, dan zou hét zijn: 1 Dat geen katholiek zich late bewegen, het gesignaleerde pamflet te steunen, op dat den vuilverspireiders duidelijk worde, dat wij ons niet laten honen. (Kwetsen wij hen daar, waar ze alléén gevoelig zijn, n.l. in hun portemonnaie. Moge het zoo zijn. Goeden avond. VERITAS. 'Wjj stemmen volkomen met jhet betoog van „Veritas" in. Dezer dagen schreef zelfs „het Handels blad" over bovengenoemd afschuwelijk persproduct en de gevolgen van dergelij ke lectuur als volgt: Een slachtoffer van prikkellectuur Er wordt tegenwoordig terecht getracht iets te doen tegen de schrikbarende ver spreiding vaii z.g.n. prikkellectuur van af sehuweiijke producten als „Laura" en der gelijke minderwaardige, zwakke hoofden op. hol brengende prullen, die door colporteurs onontwikkelden dikwijls op de brutaalste manier .wordt opgedrongen. In verband daar mede deelt een onzer lezers ons iets mede omtrent Sigrist, den man; Idie de „Nacht wacht" beschadigde. Deze gaf zich een jaar of wat geleden in hooge mate o-ver aan, prikkellectuur, zoo zelfs dat /hij er de nar deelige gevolgen van ondervond, zeer on rustig sliep en zelfs wel waak-slapend op stond en dingen ging (doe'n, idie hij zich' later in het geheel niet herinnerde. Tot 's avonds laat lag hij te lezen, zenuwachtig te genieten; op ieder oogen'blik van deq dag, als hij maar de geregenheid had, ver diepte hij zich in allerlei boekjes vol ver halen over moord en doodslag, inbraken, diefstallen van juweelen enz., door griezel- prentjes opgeluisterd; van deze boekjes be zat hij een enormen voorraad. Toen hij daarover Werd onderhouden, vroeg hij zelf, dat men (hem die boeken maar zou afnemen; blijkbaar was (bij blij (A [Cap verlost te zijn. Destijds idat is reeds eenige jaren geleden beloofde Sigrist het lezen van zulke lectuur te laten; iaf hij die belofte gehouden heeft? Tot zoover het Handbl. Ook PALJAS, het nieuwe geillustreerde weekblad, r angschikken wij onder het „pers- vuil". l Opgepast, er komen voortdurend nieuwe bij 't Wordt een plicht, jdat ieder ter wil le zijner kinderen, een sleutel heeft op de brievenbus. Red. Lieve kleine lezeressen en lezers, Ge hebt slecht opgepast, er zijn weinig oplossingen van ide prijsraadsels, der vo rige week ingekomen, 't Komt zeker door de prijsvraag van Aikmaarsch Warenhuis! Daarom zal ik nog even geduld hebben tot Woensdagavond a.s. Ik verwacht, dad er in dien tijd nog wel enkele oplos singen zullen uitkomen. Dus ziet ze nog eens na, ze zijn niet moeilijk, daar ligt 't niet aan. Ik heb weer eens EEN KUNSTJE ge vonden. Lees maar eens: WARMTEOPSLORPEND VERMOGEN DER LICHAMEN. Waarom kleeden wij ons des zomer; bij voorkeur in lichte Jdeuren? Omdat witte of in (het algemeen licht gekleurde oppervlakten weinig warmteop- slorpend vermogen bezitten» dus veel min der warmte laten doorgaan, dan wannee.i: wij in het zwart gekleed waren. Een aantal proeven kunnen bewijzen, dé warmte veel gemakkelijker (door zwart dan|doorlwit heendringt. De volgende proe komt mij afdoende voor: ;Neem een klein cilindrisch bierglas c nog liever een, waaraan vlakke kanten zijr geslepen; beschilder het van binnen beuj telings Ide opstaande vlakken, wit en zwari bijv. met water en (krijt en OJ. I. of Wonen inkt. Ik veronderstel, Idat uw. gia' 8 vakken heeft, 4 witte en 4 zwarte. Mtfa Iden kop van eene dunne, korte speld de vlam van eene kaars w'arm en stee, h'cm dan in Je;ene kaars, zooldat er w'at gesmolten stearine (kaarsvet) aan blijft "zi ten en plak idie speld dan van buiten rizontaal met den kop tegen een der vak ken en doen evenzoo, m;e(t jde t overige; vakken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5