It Eath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Moord-Holland.
y
f
i
i
i
No. 17.
Woensdag- 1 Maart 1911.
i
F
Verschijnt Woensdag en Saterdag*
Waarom vasten
5"" Jaargang*
buitenland.
binnenlandT
ABONNEMENTSPRIJS z
60 ot. per 3 maanden franco huia90 ct. met geïllustreerd
Zondageblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal.
Afzonderlijke nummers ran de oonrant3 cent.
Tan het Zondagsblad5 cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad".
BUEEAUBreedstr&at 12, tsganot-sr de E. E. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 488.
ADVERTENTIËN t
Tan 15 regelsi a SO «ent.
Elke regel meeri I
Reclames per regel i IS
Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25
jW;el ja, laten we tocb genieten 't goe
de, Wat (bestaat; liaten .wij' oms met rozen
sieren als ze er zijn en niet wachten tot)
ze verwelkt zijn. God theeft ook fhet vleesch
geschapen, dus Iwaarom zou 't dan zon
de zijn, als ik 't eet. [G'eadhte lezer(es)
zoo spreek ik niet, ©'h neen, zoo praten
de rnenschen van de wereld, die houden
niet van versterving en vasten en dus doen
ze 't ook niet: ja werkelijk de liefde is
niet jhet eenige kenteeken, waaraan we kun
nen kennen de volgelingen van Christus
ook Ihet vasten (zegt paus Benedietus XIV,
is een kenteeken, dat ons onderscheidt van
de vijanden van Christus.
'Ja, maar als we vasten, dan dienen we
toch ook zoo'n beetje te weten, waarom
we Ihet jdoen; gij zult het wel wfcten ge
achte lezer(es) maar ik vind het toeh aar
dig, als (gij dit opstel wilt lezen. Dus ver
der
'Waarom vasten wij? Eigenlijk is één
antwoord genoeg, voor de Katholieken is 't
voldoende, als ik antwoord; „omdat !de Kerk
het wil", want evenals een kind met een
gerust hart kan zeggen: „wat Moeder doet
is welgediaan" zoo voelen de Katholieken
zidh veilig, als ze zich laten leiden door
de Kerk, Dus waar ieder katholiek de vijf
geboden Ider H. Kerk kent, weet hij ook,
dat (het jderde van tdie geboden zegt: „Geen
geboden vastendagen zult gij breken", dus
daarom vasten ,wij, omdat wij willen ge
hoorzamen. Ja, jmaar er bestaan nog arï-
derer ledenenv die opgaan ook voor ande
re rnenschen, voor rnenschen die bijbelt-
vast zijn en enkel zweren bij den Bijbel
en geen kerk van Christus noodig hebben.
Zoo lezen wij (dat gebed en vasten en aal
moezen geven beier is dan schatten gouds
bijeen te zamelen (Tobias XII: 8), daarom
ook spreekt iGotd tot zijn volk: „Bekeert
u zelf tot (mij van gansdher harte door
vasten," (Joel II: 12) Ziet wat door God
zelf aangeprezen en gevorderd wordt kan
niet verkeerd zijn, integendeel dat moet goed
zijn.
iGod maakte reeds bij 't eerste menschen-
paar Ihet onderscheid tusschen geoorloofde
en verboden spijzen. Daar reeds sprak God
to* Ada;mi: ;„Eet van alle boom'en in het
Paradijs maar van den boom der kennis
van',Goed en Kwaad moogt gij niet eten".
Ja, idat weten wij allemaal wel, die voor
beelden zijn voor niemand moeilijk te be
grijpen, zoo kent gij ook het schoone ver
haal van de zeven Maohabeesche broe
ders, die weigerden varkensvleesch te eten,
omidat de wet-van God Ihet hun verbood;
zij w'aren bereid te sterven en zij zijn
ter dood gemarteld, omdat zij liever wil1-
dens ferven dlaïi de wetten van God over
treden. Ziet Idie voorbeelden zijn overdui
delijk en ik durf te wedden met u geach
te lezer(es), dat gij nu denkt dat ieder,
Idie nu Iden Bijbel hoog hiouidt ook het
vasten zal prijzen als een Gode aange
naam werk.
'Maar gij, jhebt 't mis, ziet, daajr komen
ze aan met ide woorden, van Christus zelf
„Niet wat den mond ingaat bezoedelt den
mensch maar wat den momd uitkomt, dat
bezoedelt den mensch." Ziezoo dus is be
wezen, Idat men eten en Idrinken mag, wat
men wit, dus, nu vergeten Wij Snaar die an
dere voorbeelden van den Bijbel, kvant deze
woorden gooien alles omver, deze woorden
zeggen toch duidelijk, dat men niet be
hoeft te vasten, Ho', hO', wacht eens even,
kalm blijven en ge zult zien', dat uwe ont->
dekking eigenlijk geen ontdekking iskalm
blijven en we zullen eens kijken, of (lat wer
kelijk Ue jbeteckeihs 's van die woorden,
Afs dat 'waar is, dat die woorden betee-
'kenen eet maar en Id'rink )naar wat ge wilt,
dat is geen zonde: waarom heeft Adam
(dan gezondigd, toen hij at van de verbo
den Vrucht? Ja, dan was dat ook geen
zonde, waar blijft ge idan met de erfzonde,
Idie bestaat kian ook niet; wiaar blijft ge
dan met heel' het verlossingswerk. Oh, zoo,
dus laten we nou maar toegeven, dat kan
de beteekenis niet zijn van die woorden.
Maar wat beteekenen die woorden dan?
Wiel Idat is overduidelijk, als wij er bij le-
zep wat er vender fetaat, dan zien wij, dat
bedoeld is, dat al dat uiterlijke niets is,
Christus sprak tot de Farizeeën en hun
Vèrweet 'hij, dat wat Iden (mond uitgaat, uit
let llar( voortkomt en dat verontreinigt den
mensch. Hij zegt er bij: „maar met onge-
walssdhen handen te eten, bezoedelt den
mensch .niet,"
Pus zoo pok: de spijzen zijn niet de
zonde mjaar dalt men ze eet, terwijl ze
verboden zijn.
Ziezoo, dat zijn twee redenen om te
vasten, eerst omdat onze Moeder de H.
Kerk het wil en vervolgens omdat God het
wil zooals Hij toont in den Bijbel.
'Ziezoo nu: Man 't wel, ja er zijn nog
wel meer fedenen waarom wij' vasten; ja
nog meer: zoo bijvoorbeeld vasten wij om
u,it te boeten, wat wij wel 'eens misdaan
hebben en zooi zou ik nog meer redenen
op kunnen noemen maar gij zijt reeds te
vreden; maar lees deze laatste er nog bij,
idan doet gij' mij een pleizier.
Deze laatste reden geldt ook voor men-
séhen, die niet willen gehoorzamen aan de
Kerk, ook voor rnenschen, die niet wil
len leeren uit den Bijbel, (dus wel Üe moeite
waard.
Wij vasten ;ook om onze wil wat ster
ker te maken, om baas te kunnen blijven
over ons zelf, wlant als w'e altijd mjaan
toegeven aan de verlangens van ons li
chaam, idan blijven wij er geen baas over,
dan toionen wij geen karakter; en wie wil
een ima.n zonder karakter zijn en toch het
is karakterloos als men zijn huiven al'-j
tijd .naar de winden hangt en zich laat be-
Iheerschen door toevalligheidjes in plaats
v.a.n door zijn verstand. Zonder wil geen
karakter en onze wil is niet van zelf sterk,
Idie moet ook geoefend worden en kan
door oefening sterk worden, eerst dan wor
den wij rnenschen van karakter.
(Daarom vasten wij dus ook, om heer
en meester te blijven over onze daden,
want dan alleen behouden wij onze vrij
heid en (onze blijheid, want vrij zijn is
het voorrecht vian den meester; een slaaf
is niet vrij, dus diaarom vasten wij ook,
daarom laten ,we dus onze wil comman-
ideeren, en ials de wil dan commandeert,
nadat het verstand heeft geoordeeld, dan
zien wij ons zelf 'eerst ,als koning der schepi-
ping, die onze vrijheid verdiend hebben,
terwijl anders de wil verslapt en elk oogen-
billik andere verlangens in ons de baas
komen spelen; iweg is dan onze konink
lijke vrijheid. (Goo'ische Post).
TBEtJBIÜI VERWAANDHEID
(Wie zou het niet heblben over het wets
ontwerp ter bestrijding ider zedeloosheid
als „het ,Volk"? Als je voormanhen in
de Kamer niet anders deden, dan het ont
werp van Minister Regout afbreken, en te
genstemmen, dan heb je wel recht om
mee te praten, hé!
(De oorzaak ider onzedelijkheid is vol
gens Ihet (S. D.dagblad natuurllij.k de so
ciale nood). Als ide larbeiders meer ver
dienen, ida.n verdwijnt de onzedelijkheid wel,
is zijn theorie.
Jammer, dat ide heeren dan zelf niet
beter betalen. Te Leeuwarden- is dezer da
gen nog een staking uitgebroken in de soc
coop. „Excelsior" onder de broodkarrijdqrs
omdat zij te weinig loon verdienden,
„Het Volk" vraagt "in het hoofdartikel
van Zondag:
„Wat'moet de jongeling, het jonge meisje
ianders dan zich, als die anderen, na. af-
ioop van (het werk, verpoozen op de wij
ze zooals de gelegenheid'zich voordoet?
Jeugdige (dronkenschap', vroegrijpigheid op
geslachtelijk gebied, te vroege huwelijken,
te vroege en te vele kinderen, de hee-
le streep van ellenden trekt langs u
voorbij
Pat is nu socialistische moraal! Voet
geven! In de woorden „Wat moet de jon
geling, (het jonge meisje .anders Idanenz"
ligt niet anders opgesloten dan:
Ja, 't is eenmaal zoo, dus 't moet zoo
blijven, die toestanden kunnen wij dan
voortdurend uitspelen tegen het kapitalis
me enz." Geen waarschuwend woord
wordt gehoord! Integendeel.
Neen het socialisme kan daar niets te
gen doen; alleen de godsdienst is in staat
(den (mensch pp te heffen. Wie zijn het
Idanook, die er .op uit gaan o-iu qjnder ide
arbeiders en arbeidsters betere denkbeelden
op het gebied van zedelijkheid te Ver
spreiden? Niet !de socialisten, neen, de
christelijke mannen zij leeren door
den godsdienst sterk te zijn te
genover het kwaad. W,at geeft
liet socialisme? Steenen in plaats van
brood! Getuige het standpunt, dat „het
Volk" inneemt ten opzichte van het Neo-
Malth en dat duidelijk blijkt uit vorenstaan
de passage
|En datzelfde blad, durft den Minister
„bedrog en huichelarij" verwijten.
Het slot van het artikel zegt genoeg:
„En als wij, zonder naar ihet oordeel de
zer schijnheilige bende te vragen, ons ver
zetten tegen jdeze vertooming, dan weten
wij in pnjzen strijd, in oins streven, in
onze ©pwaartsche beweging, in al ons doen
en laten, jde positieve fdaden te doen die
ten bate van de zedelijkheid geschieden,
kunnen Waarom wij en niet zij ide banier
dragers zijn van de zedelijke verheffing,
waarnaar 't mensehelijk geslacht verlangt",
IZij jd i. de S.D.A.P. „de banierdrager
van de zedelijke verheffing!"
'Je moet maar brutaal zijn enver
waand
(Maar weet „het Volk" weieens, hoe par
tijgenoot idr IMuller ér over denkt?
'Deze voorman dér S D.A.P. schreef on
langs in de „Sozialistischen Monatsheften"
(Wij citeeren de vertaling)
k,'G'roéte gedachten worden slechts ge
boren in reine harten" even verdei^ schrijft
hij1:
,„De godsdienst is dus ontegenspreken-
lij'k een Ider motoren van de vooruitstre
vende sociale lontwikkeling'",
(Welnu, het wetsontwerp van Minister Re
gout rust op go'dsdienstigen grond, bevor-
idert dus volgens een voormian der S, D.
Al P. jde sociale ontwikkeling, werpt het
gebazel van „het Volk" omver.
FRANKRIJK.
Het ministerie Briand heengegaan.
Ondanks het gezwets van Briand. Vrij-
|dagi in Ide Kamer geuit n.l.dat sinidsj
het bestaan (der wetten tegen de cougre-
g'aties meer jdan 17Q0 inrichtingen gesto
ten waren, |dat ihij tal van vervolgingen
had idoen instellen tegen personen, die ge
poogd hadden vrije scholen te stichten,
dat er nog 632 van deze zaken aanihan-i
gig waren, is ihemi door de felle anti-
clericalen een hak gezet en kon de re
geering eene meerderheid -van slechts 16
stemmen behalen.
Paul Meunier had het vuurtje aangestookt.
Dit heer toonde zicfh niet tevreden over
de maatregelen welke de regeering tegen
over de arme kloosterlingen genomen had.
Immers er waren nog altijd congregaties
in Frankrijk, Paul Meunier vroeg scher
pere maatregelen tegen de congregaties, die
zidh reconstrueerden. Frankrijk moest zijn
ingeslagen weg volgen en er biet van afwij
ken, aan Spanje en Portugal een voor
beeld nemen, en bet verleekingswerk voort
zetten
(Dian kwam ide gevaarlijke Malvy op de
tribune. Ook deze heftige anti-clericaal wil
de nog (sicherpere maatregelen tegen de
■arme priesters van Frankrijk. Hem scheen
de vervolging ,nog niet onmenschelijk en
onrechtvaardig genoeg, want hij wilde nog
scherper bepalingen. „De kloosterlingen zet
ten hun werk voort", zeide de kerkvervol-
ger, en de verantwoordelijkheid van dezen
(stand van zaken valt op de magistraten,
(die in (deze kwestie zich slecht van hun
plicht kwijten, Malvy verweet Briand, idat hij
aan ide katholieken' concessie had gedaan
enkel en alleen om zich van hun stemmen
te verzekeren.
■Briand was in hunne oogen dus te ge
matigd.
iDat 'belooft niet veel goeds van een op
volgend ministerie?
Het Had, „le Radical" b.v. wil Com
bes weer terugzien.
Het werk der vrijmetselaars
Over ide voorgeschiedenis van Briand's
heengaan, meldt jde „Echo de Paris" nog
de volgende teekenende bijzonderheden
„De nederlaag jyajnl Blriand is het werk
van ide yrijmetse!aa|rs. Het is een publiek
geheim, dat deze vereeniging sinds enkele
weken een zwaren druk op de regeerings-
meerderheid. Iheeft uitgeoefend om de kamer
leden tegen Briand oip te hitsen. Oorzaak
was het ontslag van generaal Sarrail als
chef van de infanterie.
Dat deze generaal, die in militaire krin
gen als tamelijk o-ngeschikt wordt be
schouwd om dezen hoogen post bij het
ministerie van oorlog te bekleeden, zoolang
aanbleef, dankte hij aan zijn groote vriend
schap met Brisson, den voorzitter der ka
mer.
Telkens kwamen echter weer nieuwe klach
ten tegen generaal Sarraif in, en ten slot
te voelde Briand zich genoodzaakt op1 alu
gemeen verlangen van het korps officieren
in te grijpen. Hij verzocht daarom aan,
minister Brun, generaal Serrail een anderen
post te geven. Aanvankelijk weigerde Brun
uit vrees voor den heer Brisson, doch ten,
plotte gaf jhij toe en maakte voor den ge
neraal een ander ambt vrij. Toen de vrij
metselaars-kliek, waarvan Sarrail een der
heftigste kopstukken twas, dit hoorde, be
sloot mien Wraak te nemen en met alle
kracht, ide regeering te gaan bestrijden. De
ze strijd is j.li. Vrijdag uitgestreden!"
met anticlericale wapens.
't Is uit de bovenstaande verklaring te
proeven, dat in ide oogen der vrij-metse-
larij Briand proest heengaan, om plaats te
maken voor een ministerie zij het dan mis
schien niet onder Combes dan toch „a
la manièrc Combes".
PORTUGAL.
De Portugeesche bisschoppen met den
patriarch van Lissabon aan het hoofd, heb
ben tot de geestelijkheid en 1de geloovigen
een schrijven gericht, waarin zij niet, zoo-
alb Zaterdag, (door verscheidene telegraaf-
agentschappen werd verzekerd, de Katholie
ken eenvoudig aanmanen om zich. met den
tegenwoordigen toestand te verzoenen, doch
allereerst krachtig protesteeren tegen de
schandelijke wijze waarop de katholieke
Kerk en de godsdienst in het algemeen
op dit ©ogenblik in Portugal worden ver
volgd en verguisd. Intusscben herinneren
ziij de geloovigen aan iden plicht om aam
de gestelde overheden te gehoorzamen, in
zóóverre deze hun geen verplichtingen op
leggen, klie in strijd komen met hun gewe
ten.' Vandaar, zeggen de bisschoppen, dat
er onderscheid dient gemaakt tusschen g e-
za g en wetgeving. De verplichting om
de openbare macht te eerbiedigen, houdt
niet in de goedkeuring van al hare wet
ten. De bisschoppen gaan stuk voor stuk
al de nieuwe wetsbepalingen .na en toonen
.aan dat ideze in geenen deele overeen
stemmen met den volkswil, Idaar bij de
jongste volkstelling van de 5.423,132 inwo
ners kkes rijks, niet minder dan 5.413.214.
verklaarden iden katholieken godsdienst te
belijden. Zij wijzen vooral op Ide zoo nood
zakelijke eenheid tusschen geloovigen en
geestelijkheid, geestelijkheid en episcopaat,
en Ide hechte verknochtheid van de bisschop
pen aam den H:. Stoel. Daar dit herdelijjk'
schrijven Ihet „placet" der regeering, als
nog 'vereisc'ht zoolang d!e scheiding van Kerk
en staat niet is uitgeroepen, mist, .heeft
de justitie op alle exemplaren, welke ziji
machtig kon worden, beslag laten leggen.
In naam der vrijheid
De pastoors van Azurey en Santa Maria
de 'Fars zijn in hechtenis genomen, om
dat zij het gewaagd 'hadden kritiek op het
regeeringsbeleid uit te oefenen
Na Portugal Spanje, dan Italië,
vervolgens de rest,
De 'heer Lima, groot vrijmetselaar en
wellicht toekomstig president der Portu
geesche republiek, (heeft verteld waar het
heen moet: ,,nu moeten wij komen tot de
Fcdéartiori Ibérique, en vandaar tot de
Fédération Latine, tot de Fédération Euro-
péene... en eindelijk tot de Fédération
Humaine!
(Eerst moet de troon van Spanje er dus
aan geiooiven, dan die van Italië en vervol
gens de rest.
DUITSCHLAND.
Gruwelijk ongeluk te Berlijn.
De Berlijnscihe correspondent van het Hbl.
schrijft:
't Ging- er vr«olijk toe op- het Alpenbal
in den schouwburg van Krolt, tegenwoor
dig (het koninklijk theater.
'.De zaal was herschapen, in een Alpen
landschap. Hooige, sneeuwige bergen, glad
de gletschers, idiepe, groene dalen. Ber
liner en Berlinerinnen jodelden en rodelden,
klauterden en igleden, lachten en joelden i
En boven de bergtoppen gleed een Zep
pelin. Door de 'wolken bracht het lucht
schip zijn passagiers naa,r de ijle lucjhf-
ten..., waar de zaalhitte het ergst moest
zijn.
Overal in het gebouw was het stampvol,
In de gangen verdrongen de rnenschen eb
kaar. Vier duizend waren er geteld. De
carnavalstijd is spoedig voorbij. En al is
Berlijn sedert Januari geen avond zonder
blaf, de Berlijner moet tot het eind zijn,
ihart ophalen aan zang en dans, jok en
jolijt.
Dp (het groote tooneel was de kermis,
roetsjbaan en het Zeppelin-ludhtship, een
ballon van drie meter lengte, met een gon
del, waarin voor twee rnenschen plaats
was. 'Het schip hing aan sterke touwen.
Twee kerels, tusschen dé coulissen, trokken
den Iballon de hoogte in, trokken hem voor
en achteruit over het tooneel, zoodat het
gevaarte over de hoofden der rnenschen
zweefde.
vVier uur lang: had het spelletje geduurd.
De rnenschen drongen om den gondel, Een
iede rwillde „varen"
En juist toen de .pret het luidst schalde,
toen (honderden joelden in niet te toornen
uitbundigheid, toen klonk een gruwelijk ge
gil van angst en schrik. 1
iHet schip, waarin een heer en dame
Ihadden plaats genomen, zweefde midden
over ihet 'tooneel. Het touw brak'. En de
rrijand viel, yan ad(ht meter hoogte op de
planken, mididen tusschen het dringende pu
bliek.
Door 'heel het gebouw trilde een angst
kreet.....
De brandweer en de veiligheids-wacht
brachten orde op het tooneel, En toen zag
men, dat naast den gondel een jongmensch
lag met verbrijzelden schedel.
De passagiers waren er goed afgekomen
_Doc|h de jonge! mlan, die in de buuirt
stond en dadelijk toesnelde om te helpen,
kreeg een 'vijf en twintig kilo zware ijze
ren balk iopJ ihet hoofd, welke u'it de zol1-
dering viel.
De ongelukkige werd dadelijk naar het
ziekenhuis gebracht, maar stierf tijdens het
transport.
En 's morgens vroeg kreeg onze land
genoot Jacques van Dam, de bekende anti
quair, het bericht, dat zijn vijf en twintig
jarige eenige zoon, Artuur van Dam, over
leden was.
De pest.
De berichten uit Gharbin over de pest
luiden over het algemeen gunstig. Het aan
tal sterfgevallen neemt in de Chineesche
wijk Tudjadjan voortdurend af. Daarente
gen breidt ide pest zich op; ihet platte
land uit, (waar ihet isoleeren der pesthaar
den en Ihet doorvoeren Van gestrenge, sa
nitaire maatregelen onmogelijk is.
In een Engelsch blad wordt de opmer
king gemaakt, dat de pest in Mantsjoe-
rije wel erg is, m,aar to-cjh in( het niet
zinkt ibij ide pjest in Inldië. Volgens de
laatste berekening waren er in Mantsjoerije
in de vier maanden, dat de ziekte er duurt,
in het igeheel 19.000 rnenschen aan de
pest bezweken. In Engelsch-Indië waren 't
volgens de laatste mailberichten, in Janu-
(uri in één week tijds meer idan 20:.000.|
In 1904, H9Q5 en 1907 zij'n er jaariijks|
in Indië meer dan een millioen rnenschen
aan 'de (pest gestorven. Na 1907 zijn ejt)
twee seizoenen va;n een goeden oogst ge- 'j
weest, waarbij Ide ziekte grootendeels ogy
Ifiiel'd. Nu neemt ze weer toe, en1 vóór
de goede warmte begint, in April of Mei,
is er geen groote vermindering te ver-
wachten, De schrijver begrijpt zich daar-
am niejt jdie paniek over de ziekte in
Mantsjoerije is het niet vooral om dct
vrees voor overslaan naar Europeesch Rus-Ti
land waar ze, volgens hem, waarschijn- p
lijk kort zal duren, terwijl nien kalm blijft,T
bij de verschrikkingen in Indië, i'
jjubilee. D.e heer Cl J. Gonnet te jj
Haarlem, die ook in deze streken gee
onbekende is en in zijne functie onschar-J
bare diensten heeft bewezen aan de Com T
missie ter verlevendiging Ider devotie tot S
O) L. V. ter Nood;, (jiferdacht Zondag zijn
vijf en twintig jarig jubileum als Rijks
archivaris. Vier jaar geleden mocht de hr, j
G. den dag herdenken, 'dat hij vijftig jaren
in Idienst van Noord-Holland's hoofdstad
zijne grachten had besteed^
t
-A
i
ip
if
W
fr:
M'j-
i