It Eath. Nieuws- en Advertentieblad voor Moord-Holland. y f i i i No. 17. Woensdag- 1 Maart 1911. i F Verschijnt Woensdag en Saterdag* Waarom vasten 5"" Jaargang* buitenland. binnenlandT ABONNEMENTSPRIJS z 60 ot. per 3 maanden franco huia90 ct. met geïllustreerd Zondageblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers ran de oonrant3 cent. Tan het Zondagsblad5 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „Ons Blad". BUEEAUBreedstr&at 12, tsganot-sr de E. E. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 488. ADVERTENTIËN t Tan 15 regelsi a SO «ent. Elke regel meeri I Reclames per regel i IS Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 25 jW;el ja, laten we tocb genieten 't goe de, Wat (bestaat; liaten .wij' oms met rozen sieren als ze er zijn en niet wachten tot) ze verwelkt zijn. God theeft ook fhet vleesch geschapen, dus Iwaarom zou 't dan zon de zijn, als ik 't eet. [G'eadhte lezer(es) zoo spreek ik niet, ©'h neen, zoo praten de rnenschen van de wereld, die houden niet van versterving en vasten en dus doen ze 't ook niet: ja werkelijk de liefde is niet jhet eenige kenteeken, waaraan we kun nen kennen de volgelingen van Christus ook Ihet vasten (zegt paus Benedietus XIV, is een kenteeken, dat ons onderscheidt van de vijanden van Christus. 'Ja, maar als we vasten, dan dienen we toch ook zoo'n beetje te weten, waarom we Ihet jdoen; gij zult het wel wfcten ge achte lezer(es) maar ik vind het toeh aar dig, als (gij dit opstel wilt lezen. Dus ver der 'Waarom vasten wij? Eigenlijk is één antwoord genoeg, voor de Katholieken is 't voldoende, als ik antwoord; „omdat !de Kerk het wil", want evenals een kind met een gerust hart kan zeggen: „wat Moeder doet is welgediaan" zoo voelen de Katholieken zidh veilig, als ze zich laten leiden door de Kerk, Dus waar ieder katholiek de vijf geboden Ider H. Kerk kent, weet hij ook, dat (het jderde van tdie geboden zegt: „Geen geboden vastendagen zult gij breken", dus daarom vasten ,wij, omdat wij willen ge hoorzamen. Ja, jmaar er bestaan nog arï- derer ledenenv die opgaan ook voor ande re rnenschen, voor rnenschen die bijbelt- vast zijn en enkel zweren bij den Bijbel en geen kerk van Christus noodig hebben. Zoo lezen wij (dat gebed en vasten en aal moezen geven beier is dan schatten gouds bijeen te zamelen (Tobias XII: 8), daarom ook spreekt iGotd tot zijn volk: „Bekeert u zelf tot (mij van gansdher harte door vasten," (Joel II: 12) Ziet wat door God zelf aangeprezen en gevorderd wordt kan niet verkeerd zijn, integendeel dat moet goed zijn. iGod maakte reeds bij 't eerste menschen- paar Ihet onderscheid tusschen geoorloofde en verboden spijzen. Daar reeds sprak God to* Ada;mi: ;„Eet van alle boom'en in het Paradijs maar van den boom der kennis van',Goed en Kwaad moogt gij niet eten". Ja, idat weten wij allemaal wel, die voor beelden zijn voor niemand moeilijk te be grijpen, zoo kent gij ook het schoone ver haal van de zeven Maohabeesche broe ders, die weigerden varkensvleesch te eten, omidat de wet-van God Ihet hun verbood; zij w'aren bereid te sterven en zij zijn ter dood gemarteld, omdat zij liever wil1- dens ferven dlaïi de wetten van God over treden. Ziet Idie voorbeelden zijn overdui delijk en ik durf te wedden met u geach te lezer(es), dat gij nu denkt dat ieder, Idie nu Iden Bijbel hoog hiouidt ook het vasten zal prijzen als een Gode aange naam werk. 'Maar gij, jhebt 't mis, ziet, daajr komen ze aan met ide woorden, van Christus zelf „Niet wat den mond ingaat bezoedelt den mensch maar wat den momd uitkomt, dat bezoedelt den mensch." Ziezoo dus is be wezen, Idat men eten en Idrinken mag, wat men wit, dus, nu vergeten Wij Snaar die an dere voorbeelden van den Bijbel, kvant deze woorden gooien alles omver, deze woorden zeggen toch duidelijk, dat men niet be hoeft te vasten, Ho', hO', wacht eens even, kalm blijven en ge zult zien', dat uwe ont-> dekking eigenlijk geen ontdekking iskalm blijven en we zullen eens kijken, of (lat wer kelijk Ue jbeteckeihs 's van die woorden, Afs dat 'waar is, dat die woorden betee- 'kenen eet maar en Id'rink )naar wat ge wilt, dat is geen zonde: waarom heeft Adam (dan gezondigd, toen hij at van de verbo den Vrucht? Ja, dan was dat ook geen zonde, waar blijft ge idan met de erfzonde, Idie bestaat kian ook niet; wiaar blijft ge dan met heel' het verlossingswerk. Oh, zoo, dus laten we nou maar toegeven, dat kan de beteekenis niet zijn van die woorden. Maar wat beteekenen die woorden dan? Wiel Idat is overduidelijk, als wij er bij le- zep wat er vender fetaat, dan zien wij, dat bedoeld is, dat al dat uiterlijke niets is, Christus sprak tot de Farizeeën en hun Vèrweet 'hij, dat wat Iden (mond uitgaat, uit let llar( voortkomt en dat verontreinigt den mensch. Hij zegt er bij: „maar met onge- walssdhen handen te eten, bezoedelt den mensch .niet," Pus zoo pok: de spijzen zijn niet de zonde mjaar dalt men ze eet, terwijl ze verboden zijn. Ziezoo, dat zijn twee redenen om te vasten, eerst omdat onze Moeder de H. Kerk het wil en vervolgens omdat God het wil zooals Hij toont in den Bijbel. 'Ziezoo nu: Man 't wel, ja er zijn nog wel meer fedenen waarom wij' vasten; ja nog meer: zoo bijvoorbeeld vasten wij om u,it te boeten, wat wij wel 'eens misdaan hebben en zooi zou ik nog meer redenen op kunnen noemen maar gij zijt reeds te vreden; maar lees deze laatste er nog bij, idan doet gij' mij een pleizier. Deze laatste reden geldt ook voor men- séhen, die niet willen gehoorzamen aan de Kerk, ook voor rnenschen, die niet wil len leeren uit den Bijbel, (dus wel Üe moeite waard. Wij vasten ;ook om onze wil wat ster ker te maken, om baas te kunnen blijven over ons zelf, wlant als w'e altijd mjaan toegeven aan de verlangens van ons li chaam, idan blijven wij er geen baas over, dan toionen wij geen karakter; en wie wil een ima.n zonder karakter zijn en toch het is karakterloos als men zijn huiven al'-j tijd .naar de winden hangt en zich laat be- Iheerschen door toevalligheidjes in plaats v.a.n door zijn verstand. Zonder wil geen karakter en onze wil is niet van zelf sterk, Idie moet ook geoefend worden en kan door oefening sterk worden, eerst dan wor den wij rnenschen van karakter. (Daarom vasten wij dus ook, om heer en meester te blijven over onze daden, want dan alleen behouden wij onze vrij heid en (onze blijheid, want vrij zijn is het voorrecht vian den meester; een slaaf is niet vrij, dus diaarom vasten wij ook, daarom laten ,we dus onze wil comman- ideeren, en ials de wil dan commandeert, nadat het verstand heeft geoordeeld, dan zien wij ons zelf 'eerst ,als koning der schepi- ping, die onze vrijheid verdiend hebben, terwijl anders de wil verslapt en elk oogen- billik andere verlangens in ons de baas komen spelen; iweg is dan onze konink lijke vrijheid. (Goo'ische Post). TBEtJBIÜI VERWAANDHEID (Wie zou het niet heblben over het wets ontwerp ter bestrijding ider zedeloosheid als „het ,Volk"? Als je voormanhen in de Kamer niet anders deden, dan het ont werp van Minister Regout afbreken, en te genstemmen, dan heb je wel recht om mee te praten, hé! (De oorzaak ider onzedelijkheid is vol gens Ihet (S. D.dagblad natuurllij.k de so ciale nood). Als ide larbeiders meer ver dienen, ida.n verdwijnt de onzedelijkheid wel, is zijn theorie. Jammer, dat ide heeren dan zelf niet beter betalen. Te Leeuwarden- is dezer da gen nog een staking uitgebroken in de soc coop. „Excelsior" onder de broodkarrijdqrs omdat zij te weinig loon verdienden, „Het Volk" vraagt "in het hoofdartikel van Zondag: „Wat'moet de jongeling, het jonge meisje ianders dan zich, als die anderen, na. af- ioop van (het werk, verpoozen op de wij ze zooals de gelegenheid'zich voordoet? Jeugdige (dronkenschap', vroegrijpigheid op geslachtelijk gebied, te vroege huwelijken, te vroege en te vele kinderen, de hee- le streep van ellenden trekt langs u voorbij Pat is nu socialistische moraal! Voet geven! In de woorden „Wat moet de jon geling, (het jonge meisje .anders Idanenz" ligt niet anders opgesloten dan: Ja, 't is eenmaal zoo, dus 't moet zoo blijven, die toestanden kunnen wij dan voortdurend uitspelen tegen het kapitalis me enz." Geen waarschuwend woord wordt gehoord! Integendeel. Neen het socialisme kan daar niets te gen doen; alleen de godsdienst is in staat (den (mensch pp te heffen. Wie zijn het Idanook, die er .op uit gaan o-iu qjnder ide arbeiders en arbeidsters betere denkbeelden op het gebied van zedelijkheid te Ver spreiden? Niet !de socialisten, neen, de christelijke mannen zij leeren door den godsdienst sterk te zijn te genover het kwaad. W,at geeft liet socialisme? Steenen in plaats van brood! Getuige het standpunt, dat „het Volk" inneemt ten opzichte van het Neo- Malth en dat duidelijk blijkt uit vorenstaan de passage |En datzelfde blad, durft den Minister „bedrog en huichelarij" verwijten. Het slot van het artikel zegt genoeg: „En als wij, zonder naar ihet oordeel de zer schijnheilige bende te vragen, ons ver zetten tegen jdeze vertooming, dan weten wij in pnjzen strijd, in oins streven, in onze ©pwaartsche beweging, in al ons doen en laten, jde positieve fdaden te doen die ten bate van de zedelijkheid geschieden, kunnen Waarom wij en niet zij ide banier dragers zijn van de zedelijke verheffing, waarnaar 't mensehelijk geslacht verlangt", IZij jd i. de S.D.A.P. „de banierdrager van de zedelijke verheffing!" 'Je moet maar brutaal zijn enver waand (Maar weet „het Volk" weieens, hoe par tijgenoot idr IMuller ér over denkt? 'Deze voorman dér S D.A.P. schreef on langs in de „Sozialistischen Monatsheften" (Wij citeeren de vertaling) k,'G'roéte gedachten worden slechts ge boren in reine harten" even verdei^ schrijft hij1: ,„De godsdienst is dus ontegenspreken- lij'k een Ider motoren van de vooruitstre vende sociale lontwikkeling'", (Welnu, het wetsontwerp van Minister Re gout rust op go'dsdienstigen grond, bevor- idert dus volgens een voormian der S, D. Al P. jde sociale ontwikkeling, werpt het gebazel van „het Volk" omver. FRANKRIJK. Het ministerie Briand heengegaan. Ondanks het gezwets van Briand. Vrij- |dagi in Ide Kamer geuit n.l.dat sinidsj het bestaan (der wetten tegen de cougre- g'aties meer jdan 17Q0 inrichtingen gesto ten waren, |dat ihij tal van vervolgingen had idoen instellen tegen personen, die ge poogd hadden vrije scholen te stichten, dat er nog 632 van deze zaken aanihan-i gig waren, is ihemi door de felle anti- clericalen een hak gezet en kon de re geering eene meerderheid -van slechts 16 stemmen behalen. Paul Meunier had het vuurtje aangestookt. Dit heer toonde zicfh niet tevreden over de maatregelen welke de regeering tegen over de arme kloosterlingen genomen had. Immers er waren nog altijd congregaties in Frankrijk, Paul Meunier vroeg scher pere maatregelen tegen de congregaties, die zidh reconstrueerden. Frankrijk moest zijn ingeslagen weg volgen en er biet van afwij ken, aan Spanje en Portugal een voor beeld nemen, en bet verleekingswerk voort zetten (Dian kwam ide gevaarlijke Malvy op de tribune. Ook deze heftige anti-clericaal wil de nog (sicherpere maatregelen tegen de ■arme priesters van Frankrijk. Hem scheen de vervolging ,nog niet onmenschelijk en onrechtvaardig genoeg, want hij wilde nog scherper bepalingen. „De kloosterlingen zet ten hun werk voort", zeide de kerkvervol- ger, en de verantwoordelijkheid van dezen (stand van zaken valt op de magistraten, (die in (deze kwestie zich slecht van hun plicht kwijten, Malvy verweet Briand, idat hij aan ide katholieken' concessie had gedaan enkel en alleen om zich van hun stemmen te verzekeren. ■Briand was in hunne oogen dus te ge matigd. iDat 'belooft niet veel goeds van een op volgend ministerie? Het Had, „le Radical" b.v. wil Com bes weer terugzien. Het werk der vrijmetselaars Over ide voorgeschiedenis van Briand's heengaan, meldt jde „Echo de Paris" nog de volgende teekenende bijzonderheden „De nederlaag jyajnl Blriand is het werk van ide yrijmetse!aa|rs. Het is een publiek geheim, dat deze vereeniging sinds enkele weken een zwaren druk op de regeerings- meerderheid. Iheeft uitgeoefend om de kamer leden tegen Briand oip te hitsen. Oorzaak was het ontslag van generaal Sarrail als chef van de infanterie. Dat deze generaal, die in militaire krin gen als tamelijk o-ngeschikt wordt be schouwd om dezen hoogen post bij het ministerie van oorlog te bekleeden, zoolang aanbleef, dankte hij aan zijn groote vriend schap met Brisson, den voorzitter der ka mer. Telkens kwamen echter weer nieuwe klach ten tegen generaal Sarraif in, en ten slot te voelde Briand zich genoodzaakt op1 alu gemeen verlangen van het korps officieren in te grijpen. Hij verzocht daarom aan, minister Brun, generaal Serrail een anderen post te geven. Aanvankelijk weigerde Brun uit vrees voor den heer Brisson, doch ten, plotte gaf jhij toe en maakte voor den ge neraal een ander ambt vrij. Toen de vrij metselaars-kliek, waarvan Sarrail een der heftigste kopstukken twas, dit hoorde, be sloot mien Wraak te nemen en met alle kracht, ide regeering te gaan bestrijden. De ze strijd is j.li. Vrijdag uitgestreden!" met anticlericale wapens. 't Is uit de bovenstaande verklaring te proeven, dat in ide oogen der vrij-metse- larij Briand proest heengaan, om plaats te maken voor een ministerie zij het dan mis schien niet onder Combes dan toch „a la manièrc Combes". PORTUGAL. De Portugeesche bisschoppen met den patriarch van Lissabon aan het hoofd, heb ben tot de geestelijkheid en 1de geloovigen een schrijven gericht, waarin zij niet, zoo- alb Zaterdag, (door verscheidene telegraaf- agentschappen werd verzekerd, de Katholie ken eenvoudig aanmanen om zich. met den tegenwoordigen toestand te verzoenen, doch allereerst krachtig protesteeren tegen de schandelijke wijze waarop de katholieke Kerk en de godsdienst in het algemeen op dit ©ogenblik in Portugal worden ver volgd en verguisd. Intusscben herinneren ziij de geloovigen aan iden plicht om aam de gestelde overheden te gehoorzamen, in zóóverre deze hun geen verplichtingen op leggen, klie in strijd komen met hun gewe ten.' Vandaar, zeggen de bisschoppen, dat er onderscheid dient gemaakt tusschen g e- za g en wetgeving. De verplichting om de openbare macht te eerbiedigen, houdt niet in de goedkeuring van al hare wet ten. De bisschoppen gaan stuk voor stuk al de nieuwe wetsbepalingen .na en toonen .aan dat ideze in geenen deele overeen stemmen met den volkswil, Idaar bij de jongste volkstelling van de 5.423,132 inwo ners kkes rijks, niet minder dan 5.413.214. verklaarden iden katholieken godsdienst te belijden. Zij wijzen vooral op Ide zoo nood zakelijke eenheid tusschen geloovigen en geestelijkheid, geestelijkheid en episcopaat, en Ide hechte verknochtheid van de bisschop pen aam den H:. Stoel. Daar dit herdelijjk' schrijven Ihet „placet" der regeering, als nog 'vereisc'ht zoolang d!e scheiding van Kerk en staat niet is uitgeroepen, mist, .heeft de justitie op alle exemplaren, welke ziji machtig kon worden, beslag laten leggen. In naam der vrijheid De pastoors van Azurey en Santa Maria de 'Fars zijn in hechtenis genomen, om dat zij het gewaagd 'hadden kritiek op het regeeringsbeleid uit te oefenen Na Portugal Spanje, dan Italië, vervolgens de rest, De 'heer Lima, groot vrijmetselaar en wellicht toekomstig president der Portu geesche republiek, (heeft verteld waar het heen moet: ,,nu moeten wij komen tot de Fcdéartiori Ibérique, en vandaar tot de Fédération Latine, tot de Fédération Euro- péene... en eindelijk tot de Fédération Humaine! (Eerst moet de troon van Spanje er dus aan geiooiven, dan die van Italië en vervol gens de rest. DUITSCHLAND. Gruwelijk ongeluk te Berlijn. De Berlijnscihe correspondent van het Hbl. schrijft: 't Ging- er vr«olijk toe op- het Alpenbal in den schouwburg van Krolt, tegenwoor dig (het koninklijk theater. '.De zaal was herschapen, in een Alpen landschap. Hooige, sneeuwige bergen, glad de gletschers, idiepe, groene dalen. Ber liner en Berlinerinnen jodelden en rodelden, klauterden en igleden, lachten en joelden i En boven de bergtoppen gleed een Zep pelin. Door de 'wolken bracht het lucht schip zijn passagiers naa,r de ijle lucjhf- ten..., waar de zaalhitte het ergst moest zijn. Overal in het gebouw was het stampvol, In de gangen verdrongen de rnenschen eb kaar. Vier duizend waren er geteld. De carnavalstijd is spoedig voorbij. En al is Berlijn sedert Januari geen avond zonder blaf, de Berlijner moet tot het eind zijn, ihart ophalen aan zang en dans, jok en jolijt. Dp (het groote tooneel was de kermis, roetsjbaan en het Zeppelin-ludhtship, een ballon van drie meter lengte, met een gon del, waarin voor twee rnenschen plaats was. 'Het schip hing aan sterke touwen. Twee kerels, tusschen dé coulissen, trokken den Iballon de hoogte in, trokken hem voor en achteruit over het tooneel, zoodat het gevaarte over de hoofden der rnenschen zweefde. vVier uur lang: had het spelletje geduurd. De rnenschen drongen om den gondel, Een iede rwillde „varen" En juist toen de .pret het luidst schalde, toen (honderden joelden in niet te toornen uitbundigheid, toen klonk een gruwelijk ge gil van angst en schrik. 1 iHet schip, waarin een heer en dame Ihadden plaats genomen, zweefde midden over ihet 'tooneel. Het touw brak'. En de rrijand viel, yan ad(ht meter hoogte op de planken, mididen tusschen het dringende pu bliek. Door 'heel het gebouw trilde een angst kreet..... De brandweer en de veiligheids-wacht brachten orde op het tooneel, En toen zag men, dat naast den gondel een jongmensch lag met verbrijzelden schedel. De passagiers waren er goed afgekomen _Doc|h de jonge! mlan, die in de buuirt stond en dadelijk toesnelde om te helpen, kreeg een 'vijf en twintig kilo zware ijze ren balk iopJ ihet hoofd, welke u'it de zol1- dering viel. De ongelukkige werd dadelijk naar het ziekenhuis gebracht, maar stierf tijdens het transport. En 's morgens vroeg kreeg onze land genoot Jacques van Dam, de bekende anti quair, het bericht, dat zijn vijf en twintig jarige eenige zoon, Artuur van Dam, over leden was. De pest. De berichten uit Gharbin over de pest luiden over het algemeen gunstig. Het aan tal sterfgevallen neemt in de Chineesche wijk Tudjadjan voortdurend af. Daarente gen breidt ide pest zich op; ihet platte land uit, (waar ihet isoleeren der pesthaar den en Ihet doorvoeren Van gestrenge, sa nitaire maatregelen onmogelijk is. In een Engelsch blad wordt de opmer king gemaakt, dat de pest in Mantsjoe- rije wel erg is, m,aar to-cjh in( het niet zinkt ibij ide pjest in Inldië. Volgens de laatste berekening waren er in Mantsjoerije in de vier maanden, dat de ziekte er duurt, in het igeheel 19.000 rnenschen aan de pest bezweken. In Engelsch-Indië waren 't volgens de laatste mailberichten, in Janu- (uri in één week tijds meer idan 20:.000.| In 1904, H9Q5 en 1907 zij'n er jaariijks| in Indië meer dan een millioen rnenschen aan 'de (pest gestorven. Na 1907 zijn ejt) twee seizoenen va;n een goeden oogst ge- 'j weest, waarbij Ide ziekte grootendeels ogy Ifiiel'd. Nu neemt ze weer toe, en1 vóór de goede warmte begint, in April of Mei, is er geen groote vermindering te ver- wachten, De schrijver begrijpt zich daar- am niejt jdie paniek over de ziekte in Mantsjoerije is het niet vooral om dct vrees voor overslaan naar Europeesch Rus-Ti land waar ze, volgens hem, waarschijn- p lijk kort zal duren, terwijl nien kalm blijft,T bij de verschrikkingen in Indië, i' jjubilee. D.e heer Cl J. Gonnet te jj Haarlem, die ook in deze streken gee onbekende is en in zijne functie onschar-J bare diensten heeft bewezen aan de Com T missie ter verlevendiging Ider devotie tot S O) L. V. ter Nood;, (jiferdacht Zondag zijn vijf en twintig jarig jubileum als Rijks archivaris. Vier jaar geleden mocht de hr, j G. den dag herdenken, 'dat hij vijftig jaren in Idienst van Noord-Holland's hoofdstad zijne grachten had besteed^ t -A i ip if W fr: M'j- i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1