Blieken nhuis. I 18. ^Taren, IEL IUD, in'voorraad. R. Kath. Nieuws- en Advertentietilad voor Noord-Hollaud. Aiptinus Joseph Collier, Zaterdag 4 Maart 1911. 54e Jaargang FEUILLETON; i rachien, OOSTER, Alkmaar. HRMANN. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Juliaan en Juliane, 71 z.) alles hiervan FEL-, ONTBIJT- TISIE ZILVER, ELWAREN van rieken, de waren iiverse artikelen, PRONKT A FEL- Ixexij. EK, Tel. 187. or hdt wassc&ea Sevels, enz kosteloos. jk verzoek. uwen Notaris te adverteeren in er stel werk, era, liuzs Artikelen. ADVERTENTIËN: -K3it nummer bestaat uit 8 bladz, i Trootst© sorteeriug. JANSEN. keuze en uifslui 'e en nette inhoud, aanmaak van geheel en voorraad te ruimen EL. I a cl e. in aan 10 ct. OTTEN 121/, nikkelen rand GEB SS1/, CHALEN 29 KOP en SOHO 50 21 ENHANGERS 50 RSOHERMEN, eelen, 69 HEE- en 8TJI igte 18 cM. 14 N 9 CUSTERS. Alkmaar. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 ot. per 8 maanden franco huis90 ci. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant 3 oent. Tan het Zondagsblad5 oent. Uitgave van da Naam!. Vennootschap „Ons Blad". BUREAUBreedstraat 12, tegenover de B. 2. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 488. Tan 1—6 regelsi 80 Elke regel meer6 Reclame» per regel i j 15 Kleine advertenties van 130 woorden, bij vooruitbet. 26 cent. door de genade God* en de gunst van den Apoitoliachen Stoel BISSCHOP VAN HAARLEM, Assistent-Bisschop bij den Panselijken Troon aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van ons Bisdom ZALIGHEID IN DEN HEER. Op Zondag Septuagesima is U voorge lezen, wait idje H, Stoel onlangs over de eerste H. Communie der kinderen heeft bepaald, en wat he"- derlandsch Episco paat ter uitvoering daarvan meende te moe ten -erordenen en bekend maken aan de h toevertrouwde geloovigen. Dat schrij ven izal jaarlijks bij ihet begin vian den Paaschtijd worden voorgelezen als een her innering |aan de verplichtingen van Biecht en Communie, waaraan ook de kinderen zijn gehouden, maar die toch vooral op ouders en opvoeders drukken. (Omdat nu bovengenoemde verordenin gen idiep ingrijpen in eene bij ons reeds land bestaande gewoonte en diensvolgens bij [sommige onzer geloovigen verbazing heb ben gew-t, [meenden wij idat het niet on dienstig zou zijn, in onzen eersten vasten brief na de afkonidiging van het bedoelde decreet, U [breedvoeriger daarover te spre ken, en wel allereerst over de beweegrede nen, die iden Hl Stoei tot de uitvaardiging daarvan hebben geleid. (Om (die beweegredenen goed te begrij pen, moet gij, B, O'. U. herinneren de Leer der H. Kerk over de Sacramenten. Volgens die leer nu is een Sacrament een uitwendig teeketl, door Christus ingesteld, waardoor genade wordt aangeduid en ge geven; en deze genade geven ide Sacramen ten» lan rille menschen, die ze geldig en waardig ontvangen. Uit deze leer der H. Kerk volgt feeds terstond d,at het H. Sa crament des Altaars Idat goddelijk brood uit iden ihemel neergedaald opdat wij zouden leven in eeuwigheid genade en wet een bijzonder groote genade tot onderhoud van het geestelijk leven Jder ziel geeft aan iederen mensoh die dat bovennatuurlijk le ven Ider (ziel bezit; en Idaar nu dit boven natuurlijk leven wondt geschonken Idoor het H. Doopsel, dat zelfs een pasgeboren kind tjjstomi na het Doopsel ide H. ■Ccunmui- :j 'met vrucht kunnen ontvangen, zóó dat het die kostbare vermeerdering van gena de werkelijk verkrijgt. In den beginne der H. Kerk zoo herinnert ons het decreet Man Iden H. .Stoel zelfs toit ,aa(n de dertiende eeuw was het dan ook gewoonte en voorschrift, reeds onmiddellijk na het eene novelle DOOR MATHILDE, „Ge zult er van gruwen, ik ben er ze ker van. Welnu! ik vfees, idat Jules mij gestolen 'heeft in overleg metzijn zus ter." ©iep geschokt liet Max het hoofd in de hanjden vallen als eën schuldige, die zijini vonnis afwacht. Lang zweeg de abbé en eindelijk sprak hij met een stem, die |door ontroering diep) en somber klonk. „Het kan zijn." I „Gij zegt [dat, gij?de zoon van hun pleegouders, gij?" riep Max verwonderd' uit. „Uwe redenen moeten wel zeer gewichtig ziin, daar zij u uwe eigene vrouw en zwa ger doen verdenken." b,'k weet niet of ze gewic/htig en voor een onpartijdig persoon geldig zullen zijn, rolaar genoeg, dat idie gedlacjhte ;mij ver schrikkelijk, bovenmenschelijk doet lijden." En !hij herhaalde zijn oom alles, wa.t: in, den laatsten tijd voorgevallen wla®;' da invloed van Jules op zijn zufeter; 'het ge beurde van dien avond, toen -Liane in het gesloten kantoor zat te schrijven en vroeg :ot Jules reeids terug wasverder het o>ver- Doopsel en nög dikwijls daarna laan de kin deren het H. Sacrament des Altaars toe te dienen. Dit strijdt blijkbaar niet tegen den eerbied, idien vrij aan het goddelijk Li chaam des Heeren verschuldigd zijn; im mers de goddelijke Zaligmaker zelf had tij dens zijn leven op aarde getoomd, dat bet niet in strijd is m|et den Hem v'er- schuldigden eerbied zelfs de kleinste kin deren met Hem in aanraking te brengen, toen Hij tot Zijne leerlingen, die er aldus over dachten, zeide; „I-aat de kleinen tot Mij komen en belet het hun niet": van zonde, idie jh en dezer heilige omhelzing on waardig zou maken, kan juist in die klei den, die [door ihet Doopsel van de erf zonde zijn gereinigd, en door hunne on- noozelheid nog tot geen persoonlijke zon de in staat zijn, allerminst sprake wezen; en tegen alle uitwendige oneerbiedigheid werd [door de wijze, waarop het H. Sacra ment aan hen werd toegediend, zooveel mogelijk gewaakt: de kleinsten ontvingen de H. Communie onder de gedaante niet van brood maar van wijn. Toch lag in het niet geheel weg te ne men gevaar voor uitwendige oneerbiedigheid een reden, waarom de 'H, Kerk van prak tijk veranderde, en zij kon dit veilig doen, omdat ihet kind, eerst dan, wanneer het zon digen en jdius het levender ziel verliezen kan, idit ihemelsche voedsel tot onderhoud van Ihet leven der genade noodig heeft; maar Idaarom dan ook schreef üe Kerk voor in de IVide Algemeene Kerkvergadering van Lateranen: dat iedere gekwige van beider lei geslacht, .nadat hij tot de jaren vara onderscheid is gekomen (dus zoodra hij zonde kan [doen)het H. Sacrament des Altaars ontvangen moet, tenzij hij misschien om eenige redelijke oorzaak in overleg met zijn biedhtvader |modit meenen, zich eeni- gen tijd van de -H. Communie te moeten onthouden. Sindsdien, |d, i. van het begin der dertiende eeuw, is die verordening nooit meer veranderd, ja zelfs de Kerkv. van Trente trof met de ban alwie zou ontken nen, dat dit voorschrift van Lateranen bin dend is; en volgens verordening van het Romeinsch Ritueel en van ons Provinciaal Concilie van Utrecht, wordt nog ieder jaar in iden vastentijd dat Lateraansch decreet van iden preekstoel in al onze kerken afge lezen. Het staat dus wel boven allen twij fel verheven, d'at ook alj haid de H. Stoei niet opnieuw gesproken, toch iede re geloovige, die tot Ide jaren van on derscheid is gekomen, minstens éénmaal in ihet jaar, de H. Communie moet ontvan gen, tenzij hij in overleg (met zijn biechtva der op een redelijken grond meenen mocht er zich van te moeten onthouden, en dan nog islechts ivooir een wijle, dus zoolang die redelijke grond blijft bestaan. Het is dus boven allen twijfel verheven, dat de gewoonte om de toelating der kinderen te haast vertrek van den broeder; zijn brief, idien Liane |hem voorgelezen en (niet ter hand' gesteld had, de onvoltooide brief, welken/ hij op den lessenaar vond en waarin Liane tegen zijn uitdrukkelijken wil Jules bekendl aula,akte m'et Ihet geheim zijner financiën, haar angst, haar tranen, haar zenuwachtige aanvallen van berouw en vooral eenige kre ten, idie in (den droom, haar ontglipt waren: „Neen, Jules, 't is (iraijin §clhulld niet! Max, Max, vergeef mij,, want.,, ik heb 'het niet gedaan, Jules' schulden, duizend gulf, kienshet was mijn bedoeling niet.'"' Alles in (hiare manieren en wooiriden, scheen op een verborgen ischulid te duiden, iop een wroeging, die (haar verschrikkelijk' deed lijden. Naldat Max geëindigd had, staarde hiji met een blik van bittere smart den priester aan, Idie pog steeds vermeed zijn oordeel uit te spreken, 'i,,En weet ge waar Jules nu is?" vroeg hij ten laatste. „Neen, hij1 zou naar Duitschland gaan," „Weet Liane zijn adres?" „Misschien heeft hij (het haar opgegeven in dien! brief, wlaarnaar ik niet gevraagd! heb." f,L,aat Liane, altijd (haar brieven aanf u lezen?" 1 handen gehaid," „Neen, bijna nooit (heb ik die van Jules in „Zoo Dus (dan verwonderde (haar handel wijze u, pp idat ©ogenblik niet." jO, neen, volstrekt niet. Maar zeg mij| toch', Heeroom, tiiait ge die (beschuldiging! binden laan een leeftijd, die ligt boven de jaren des onderseheids, een gewoonte zoo- ials die ginds lang bestaat in ons land! en nog eenige andere landen, inderdaad een misbruik is en dus zoo spoedig m.ol- gelijk moet worden afgeschaft. Zieidaar B. O. de gedachtengang Van het jongste decreet, waarin de beweegredenen van iden H. Stoel om ihet uit te vaardigen, worden ontwikkeld, (maar nu zult ge wel- lidht ide vraag stellen: 'hoe is Idan tegen zoo> uitdrukkelijke verklaring van de H!. Kerk in, en ondanks de jaarlijksche herinnering aan dit gebod, die verkeerde gewoonte, dat mis bruik ontstaan Een antwoord op die vraag zeker voor ons landis niet moei lijk te vinden, Allereerst: een verkeerd be grepen eerbied voor het .aanbiddelijk Li chaam des Heeren deed ons hooge te hooge eischen stellen voor een waardig ontvangen van de H. Communie, en wij vergaten daarbij dat wij uit.eerbied voor den Zaligmaker, juist gelijk eertijds de Apos telen, strenger (waren idan Hijzelf in Zijn oneindige liefde voor de kinderen (der men schen wilde zijn: wij vergaten daarbij al te jzeer, dat Hij tie Sacramenten niet voor Zichzelven, maar voor de. menschen heeft ingesteld. Vervolgens ook, wij verbeeldden Ons, dat de eerste H. Communie, met veel plechtigheid toegekend op een lateien leef tijd, wanneer het verstand meer is ontwik keld, meer blijveniden indruk op het kin derhart zou maken; maar wij bedachten (daarbij niet genoeg, dat wij met al onze indrukken van buiten niels vermogen in vergelijking meLihefgeen almachtige God. dopr Zijne genade inwendig ten goede in de zielen werkt. Maar juist daarom, om- (dat eerbied' Ivoor Christus zij het dan. ook een .verkeerd begrepen eerbied en d'e goede wil, om vooveel mogelijk voor het geestelijk heil van onze kinderen te zorgen, omdat ,dit de redenen van onze verkeerde gewoonte zijn geweest, mogen wij met ze kerheid vertrouwen, (dat het goede begrip van hetgeen de eerbied voor den Heer en voorZijne wenschen van ons vraagt, en het (duidelijk inzicht van hetgeen on zen kinderen het meest ten heil verstrekt, voldoende zullen zijn, om terstond met die verkeerde gewoonte te breken en aan on ze kinderen niet langer dan noodig is te onthouden, wat wij (de rijkste gaven noe men van Gods lieflde aan de menschen op aarde, I Evenwel moet erkend worden, dat nog een iandere raden veel heeft bijgedragen om die gewoonte althans aannemelijker te ma ken en te bestendigen; en Ideze reden be- (handelen wij afzonderlijk, omdat daarover niet ZO'O gunstig kan geoordeeld worden als over de beide bovengenoemde redenen, j Idie ten slotte niet anders zijn dan eenl verkeerd begrepen good, terwijl' de derde reiden in. iden grond der zaak ee|n pliaht- ongegrond, belachelijk vindt, ik heb er be- behoefte aan, dat gij mij (dit herhaalt." j,Ik tracht mij hum karakter te binnen te brengen en (hoe (meer ik alles in verband zoek te „Hoe dwazer gij mij vindt." „Integendeel, de zaak wordt mij steeds helderder en ik schrik terug yoolr de ge volgen," L,Het kan niet wezen." „Helaas! Jules en (Liane zijn twee groote kinderen. Hij is aan |de academie in sohul- Iden geraakt en heeft heit (haiar bek'eind.' zij beschouwde^ hem late eenf orakel eni liet zich overhalen wajt gelid van het rijk te ieênen „O neen, neen! ik kan, ik wil 't niet gelooven" en snikkend liet hij het hoofd vallen op| den schouder van ,zijn oom: „Arme Max, en gij zijt het offer van, die twee kinderen gewonden! Mijne goede louders wilden niet begrijjpen; dat te v'eell liefde eer een ramp (dan, teein geluk is." „Dodh 't schijnt idat gij( mijti wTeede verdenking goedkeurt, 'dat gij idie zelfs deelt Begrijpt ge niet, dat juist Idit mijjn ver driet bezwaart, want niets vreest ik meer! dan idat de redhtbank iets, van mijne mee ning ontdekt: ik wil alles miet G'offs hulp dragen, om haat naam ten( nrinste onge rept te 'bewaren. Vraag |ha,a.r dus niets, bid' ik u,! Heb't gij! hahi reeds gesproken?" En nu herinnerde (d'e heer Mioilet zich! weeir, welke taak hij te vervullen had: (door de [bekentenis van Max iwas deze geheel en ai in zijn geest teruggedrongen verzuim is. Vele ouders toch verzuimen (den plicht, idie allereerst op hen rust, om hunnen kinderen het nooidige godsdienston derricht te geven, jazelfs om er althans voor te zorgen, dat dit onderricht door anderen, door de geestelijkheid, aan hunne kinderen gegeven wordt; en voor vele van zulke ouders was tot dusverre de eer ste plechtige H. Communie, waaraan zij om verschillende, somtijds zelfs minder lof waardige, redenen nog eenige waarde hecht ten, de eenige drang om hunne kinderen voor een korten al te kotten tijd) naar iden Catechismus te zenden, omdat zij (wisten, dat anders hun kinderen niet tot die begeerde eerste H, Communie zouden worden toegelaten; en niet ongegrond was de vrees, dat die ongelukkige kinderen, als voor ide eerste H. Communie niet meer ken nis 'van den godsdienst werd gevorderd dan noodzakelijk is om waardig het H. Sacra- ment te ontvangen, zouden opgroeien, in nog grooter onwetendheid dan zelfs nu nog helaas! het geval is. En zoo werd het plicht verzuim vaneenige ouders mede oorzaak althans van de bestendiging eener gewoonte, die alle kinderen te lang beroofde van de groote genade der H. Communie. Daar tegen Bk |Q|. kan de H|. Kerk niets anders! Idoen dan ivooreerst geen enkel kind enai dierminst die kinderen voor welke deze reden .niet geldt te laten lijden voor het plichtverzuim van zulke ouders, en dus tot Hl Communie toe te laten alle kinderen, die aan de volstrekte noodzakelijke eischen vol doen; en vervolgens door voortdurende pre diking en vermaning die nalatige ouders te herinneren aan hun zware verplichtingen en Ihen op allerlei wijzen to(t het "*r~ 'VuIIen daarvan te bewegen. Dit echter L i taak Ider geestelijken, die genoegzaam wet .n, w,at wij in deze van hen verwachten, en daarom kunnen wij Idaaroiver in dezen brief gevoegelijk zwijgen; .maar omdat prediken en vermanen. Ide plicht is. allereerst van den Bisschop, idaarom mogen en willen wij in dit schrijven niet verzuimen, alle Ouders met den meesten ernst te wijzen op de groote verantwoordelijkheid, die op hen jrust, om hunne kinderen 'het zoo hoog noodige godsdienstonderricht te laten ont vangen. Behalve de H. Sacramenten is ook de kennis van den Godsdienst vopr het leven der ziel even noodzakelijk als het dagelij'ksch brooid voor het leven des l'i- dhaams, en de oulders, die idoor God zijn gesteld als bewakers en verzorgers hunner kinderen, zijn (dus verplicht voor het ver strekken van dat geestelijk brood te zorgen nog tmeer dan voor hun lichamelijk levens onderhoud; wie hun dit laatste niet geeft, zou met recht geacht worden zich te ver grijpen aan het leven van zijn kind; maar dan ook, ais gij voor (het geestelijk voedsel niet zoudt .zorgen, vergrijpt gij u aan de ziel van uw hulpbehoevend kind; en een- maialr nu moest hij spreken, al vermoedde- (bij dat een nieuwe, bittere isim|a(rt in het gemoed van jden armen gevangene door zijne (woolrden gestort 'en tegelijk ,éen nieuwe versterking aan Zijne verdenking geschonken werd. „En waalr vermoedt (mien döt izij is?" viroeg ide ongelukkige, toen (hij! |den beker tot aan den bodem toe h'ad geledigd. („Ik denk dat zij -raaialr (Juiies gegaan is, (eerst dacht ik hem te verzoeken uw ver dediging op, zich te nem'eii, nu echter om met hem te [beraadslagen." 'Gelooft ge niets anders of liever vreest ge niet het ergste?" „Zelfmoord „Ze was zoo opgewonden, zij wilde nie mand spreken, zij sciheen door allerlei ge-j [dachten in tweestrijd,. Arme Liane, lliet ging haar zoo moeieiijk af een geheim te ver bergen! O, mijn ;Goid, ik rnag er niet aan denken (hoe zwaar beproeft pij mij En nu begoin de priester met al het gewicht zijner bediening tot) hem te sp|re-t ken, om| hem; -te Ieeren hoe hij zijn leed dragen, zijn kruis torsen moiefst, ejh Maxi ih'oorde (hem a,an; die taal ideed zijn ge folterd hart goed, en iets (daft n,aar on derwerping, naar kalme overgeving aan den wil iGodis geleek, vervulde langzamerhand zijn ziel. Het uur voojr (liet onderhoud bepaald was verstreken, en 'beiden namen afscheid, „Ik dank u, Heeroom:," z|ei Max Idiepi bedrukt maar kalm, „g[ij ihebjt mij nieuw1 (jijden gebracht, en tosh heeft ttw bezoek maai zal .God als gestrenge Rechter die ziel uit uwe hand opvorderen. Alle ouders dus staan ;meit hun eigen ziel .bij' Giofd ,borg or .voor, dat ihun kinderen het gods dienstonderricht ontvangen, allereerst natuur lijk dat onderricht, wat zij noodig hebben voor die vervroegde H. Communie, maar ook en niet minder dat volledig godsdienst onderricht, wat zij noodig hebben voor ge heel hun volgend leven. 'Om den Ihoogen ernst der zaak, vat ten 'wij nog eens kort te zamen wat iedersj plicht is 'het kind is verplicht, zocdra het tot den leeftijd des onderseheids is gekomen, en dus helaas! ook in staat is eenl groote zonde te doen, de H. Communie te ontvangen,-,..die idoor Christus is inge steld -als een nemelsch brood, om het le ven Ider genade te bewaren: én de ouders zijn verplicht ,er voor te zorgen, dat hun kind Idie Eerste H. Communie waardig doet, want zonder hunne bemoeiing zou het na tuurlijk a:an idien plicht zelfs niet denken; wee der. ouders, .ate door .hun denken; de zonde haar intredri deed in het hart (van hun kind, eerder dan de Verlosser; 'voor het waardig ontvangen dier eerste H. Communie wordt in de kinderen eenige izij 'het dan ook nog: geringe gods- dienstkennis gevorderd; (de ouders, hunne natuurlijke opvoeders, zijn dus verplicht, hun idie kennis te verschaffen zooveel in hun vermog'en is; allereerst door zelf hen te onderrichten, maar ook, zoo- noodig en idat tzal wel meestal het geval zij'n j door hen in ide kerk te laten onder richten en voorbereiden. W,ee hunner, als het kind idoor hun verzuim niet vroeg ge noeg kan aanzitten aan het heilig gastmaal, waarop het van God zelf recht kreeg; ban Idie eerste zoo' geringe kennis van den godsdienst heeft het kind niet genoeg voor zijn volgend leven; de oulders zijn dus verplicht er voor te zorgen, dat het kind' het volledig- godsdienstonderricht ontvangt, zooals wij. pus verplicht hebben geacht, voor te schrijven aan onze geestelijkheid Ihet te geven; wee iden oulders, als hun kind later zou afwijken van den rechten weg dies Heeren, omdat ihet door schuldige nalatigheid niet genoegzaam Goid en Zijne wet heeft ieeren kennen. iZiedaar B. G. in weinige woorden kort Samengevat, wat gij ais uw'plicht, uw zwa- ren plicht moet erkennen fcn volbrengen; wij koesteren het vaste vertrouwen, dat de ern stige uiteenzetting (dier verplichtingen vol- (doende zal zijn om alle ouders vooir dat „wee" te jbewiaren, of liever nog, dat de liefde voor hunne kinderen, den ouders door God ingeschapen, hen met vreug de alle middelen zal idoen aangrijpen, die in hun vermogen liggen, om die kinderen zoodra mogelijk het overgroote geluk te - doen genieten van Jesus' omhelzing en door mlij goed gedaan. Bid voor mij en voor Liane." XVIII. Alle nasporingen, om mevrouw Walhorst te vinden, bleven vruchteloos; men zocjhtl in 'het riviertje, dat Breuievliet besproeide, in de putten, die zich op de omliggende; boerenplaatsen bevonden. Men ondervroeg alle bewoners in den omltrekl, jdiocjh het[ viel moeieiijk een spoob te vintien vpnl i !h(aar, een signalement van haar opgeven, 1 was immers onmogelijk? **■-- /Niemand miste de zwarte japon en dei mufs van tante Mioilet; Trientje noch Antje kenden die kieeren. Vriendinnen van Liane idie Ihaxe gafde-robe nazagen, misten geen- enkel kleed en (daar zij niets wisiten va(n( hetgeen er met de nagelaten japonnen van'p (de oude pievrouw (gebeurd wiasi, viel' het (haar niet in, (dat zij zic(h daarmede kora verkleed hebben. De verklaring tier meiden, *WÈ8 Idat mevrouw Idien avond niets gebruikt, maar aileen en zeer opgewonden in de eet kamer en (het kantoor op en neer geloopen Ihaid, haire korte, barschie antwoorden', het geen tegen Ihare gewoonte zeer streed, het 'feit dat ,zij idierr naic|h't geslapen moest hebben, deden langzamerhand het vermae-, idien rijp wonden, dat Liaine, schrik wïafcker gewonden, de kamier uitgekropen en toen (misschien, ma inden tuin gedwaald te hebben, in ide rivier haar d'ood gevontj, den had. ts- (Wondt vervoijjdJ,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1