No. 20. Zaterdag 11 Maart 1911. 5"e Jaargang R. SCa/tSi. Nieuw!- en i&dLvertentie'bla.d voor Moord-lSollaiid. FEDILLËTON Verschijnt Woensdag en Saterdag. Juliaan en Juiiane, BÏÏSE4U: Brandstraat 12, tegenover de B. Z. Berk, te Alkmaar. Telefoon No. 483. Dit summer bestaat uit 8 bkdz. De geschiedenis vaa de Eathc- lieke Eerk ia de stad Alkmaar na de Beformatie. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS s 60 ot, per 3 maanden franco hcie90 of. met geïllustreerd Zondagsblad. Ta betalen in het begin van ieder kvrastaa!. Afzonderlijke nummers ran do contant3 cent. Tan het Zondagsblad5 cent Uitgave vara ge Naami. Vennootschap „Ons Blad". ADVERTENTIË M Yan 16 regels 80 eeat Elke regel meer f Beol&mes per regel i j 15 Eleine advertenties ran 130 woorden, bij vooroitbet. 25 X In 66D reeks van artikelen hopen wij de geschiedenis van de Kath, Kerk in de stad Alkmaar na de Reformatie weer te geven, bijzonder het ontstaan van de beide Statiën van St. Lauren- tius en St. Dominicus. Vóór wij hiertoe overgaan, kunnen wij echter niet na laten een woord van dank te brengen aan onzen hooggeachten gemeente-archi varis, den heer C. W. Bruinvis, die ods bij dezen omvangrijken arbeid heeft gesteund en door ons immer bereid werd gevonden, teneinde ons de noo dige inlichtingen en inzage van beschei den te verlesnen. In de Bobijn cler St. Laurentiuskerk te Alkmaar" door onzen oud stadgenoot, den ZeerEerw. heer E. II. Rijkenberg geschreven, lezen wij, dat in September 1566 het gepeupel te Alkmaar zich overgaf aan beeldstormerij, terwijl de •gilden op last der burgemeesters bezig waren altaren en beelden uit de Groote Kerk, toen nog in het bezit der Katho lieken, in veiligheid te brengen. Toch bleef de Reliquie van het Mirakel van het H. Bloed daar en werd zij in plech- tigen omgang, zooals dat ieder jaar geschiedde, rondgedragen op den len Mei 1567. D$ laatste processie ter vereering van het H. Bloed dateert van 1572. Toen echter braken er onweerswolken en geweldige orkanen boven het Katho lieke Alkmaar los en werden de Katho lieken na de belegering der stad ver volgd. Toch vinden wij t. a p. vermeld, dat ondanks de vervolging en den druk te Alkmaar de Katholieken het grootste getal der bevolking èn in 1572 èn 50 jaar later uitmaakten. De priesters waren verdwenen, heette het, maar toch de geschiedenis ver haalt, dat de herders hunne kudde niet alleen lieten. Onze overleden stadgenoot, wijlen de heer M. J. A. "Witte, deelt ons het een en ander hieromtrent mede in eene bijdrage tot de Almanak voor Ned. Kath-, van Alberdingh Thijm, Anno 1867over de St. Dominicuskerk. „Cornelis Hendriksz is, zooals men weet, de eerste priester geweest, die na de invoering der reformatie te Alk- maer in die stad zijne H. Bediening wederom heeft uitgeoefend. Hij was een Alkmaarder van geboorte, in anno eene novelle 27) DOOR MATH1LDE. JEen dameszakdoekje, dat men in het vochtige gras vond, gal aan het vermoeden nog meer gewicht; doch waar was dan haar lichaam gebleven De heide werd van alle kanten door zocht, maar niemand wist iets van een jonge dame zonder hoed en in nachtge waad, want daar dit in Liane's kamer ont brak, hield men het voor 't waarschijn lijkste, dat zij daarin ontvlucht was. In Elsdorp wist men te vertellen van een dame, die op een boeren,k?'* dien morgen naar Moorden was vertrok. de voerman, die ook omffiervraagd werd, gaf eene per soonsbeschrijving van haar, die echter ge heel en al van Liane's signalement afweek ;De stationschef van Moorveen sprak ook van een o-ude dame, die aankwam juist toen de trein iop vertrekken stond en er aller dwaast uitzag; de eenige, die misschien het vermoeden had kunnen doen antstaan, dat de oude dame en Liane een en dezelfde persoon waren, was de boer, wiens ontmoe. ting met .haar had plaats gevonden vrij dicht bij Breukvlief' Maar deze was niet uit de streek en niemand kende hem. 'Toen werd er aan Jules gedacht; zijn 1571 pastoor van Kuinder in Friesland, uit welke plaats hij gebannen zijnde, de wijk naar zijne geboortestad nam. Wanneer hij bi r gekomen is, is niet op te gevenin de oude aantee- aanteekeningen van A. Westphaling vindt men omtrent hem: 1584 leefde te Alkmaar nog de vermoerde en god vruchtige priester Corn. Hendriksz, en veel goed dede." Eene vaste kerk had hij niet, maar verrichtte dan hier en dan daar zijne godsdienstoefeningen, waardoor hij dik wijls aan vervolging van de zijde der regeering bloot stond. Zoo werd hij 24 April 1596, bij sentenie van burge meesters en schepenen, gelast „om binne drie dagen de stad te ruimen, op poene (straffe) van anders uit de lande van Holland en West-Friesland geban nen te zullen worden, omdat hij soo men seide geoefend hadde de Pauselijke Religie." Tegen dat vonnis leverde hij bij de vroedschap een verzoekschrift rn, met dat gevolg, dat het hem vergund was te blijven, totdat hem anders geordonneerd werd" dat schijnt echter geen plaats gehad te hebben. Plet jaar van zijn overlijden is niet bekendin 1610 moet hij echter nog geleefd heb ben, want pastoor Kleeff was in het bezit van een portret van hem, welks bijschrift vermeldde, dat het in 1610, toen pastoor Hendriksz 76 jaar oud was, vervaardigd was geworden. Pastoor Kleeff heeft ook (in de eerste helft der 18e eeuw) voor de herberg het Roode Hert op de Lindegracht een zerksteen zien liggen, waarschijnlijk afkomstig uit de groote Kerk, welke steen daar als stoepsteen diende en waarop uitgebouwen en nog zichtbaar was het volgend opschrift; •sHier leyd begraven Heer Cornelis Hen.... (Hendriksz.) pastoor uit de Kuinderoverleden den 25 Meert....a'. Ook de Bijdragen voor de geschie denis van het Bisdom Haarlem verhalen ons volgens bovengenoemden beer C. W. Bruinvis in „De Statie van St. Matthias te Alkmaardat van om streeks 1580 tot omstreeks 1610 de Roomschgezinden te Alkmaar en op de daarom gelegen dorpen in hun geloof werden gesterkt door Cornelis Hendriksz. of Kuinder, die dan eens heimelijk ver toefde bij Willem van Veen in het convent der Rietwijken (het Rietwijk's provenhuis bezuiden de St. Laurens- kerk op den hoek van de Kerkstraat, waarin te voren ook Jacobijnen van Haarlem bij hunne bezoeken aan Alk maar herberging hadden genoten) en dan eens „bij den Lombard" den kelijk bij den lombardhouder geene voetreizen door dik en dun schroomende, of van 's morgens tot 's avonds met blrief met (het adres naar Cleef vond men nergens, 'Te lUtrecht had hij bevel gegeven al zijne brieven te aidresseeren aan ihet „Hotel id'Eu- rope te Keulen." Dus werd er naar Keulen geschreven; hier ook was niets bekend van een vreem de liame, de heer De Wierve was met de Rijnboot naar Coblentz vertrokken. .Hier kwam een brief van zijn oom Miol- let aan, Idocjh juist te la;at; hij! w(as den, vorigen avond heengegaan zonder een-adres achter te laten. iGeen wonder, dat het vermoeden van beider medeplichtigheid in den geest van Max en zijn oom rijper en rijper werd1. Do-ch de eerste treurde slechts om; Li ane's jammerlijk lot, stellig meenende dat zij of iil de rivier of in de heide een treurigen dood gevonden had; oom Miol- let daarentegen, wiens vaste meening het was dat de hedendaagsehe beschaafde we reld een mengsel is van bedrog, leugen en list, in tegenstelling met zijn gelief de, onschuldige Indianen, hield 'het voor zeker, dat Liane haren broeder opgezocht en met hem g-evlucht was, haar ongeluk- kig'en man overlatende aan de beschuldi ging, die hem drukte. Beiden ontbrak de moed zich schuldig te verklaren en de gevolgen vreezende van hun slechte daad, wisten zij niets beters te (doen Idan zich in een eeuwig stilzwijgen te hullen. 'Ondertysschen werd de zaak van Wal- een schuitje door het land zwervende. Ook de Paters Jezuïeten begonnen zich reeds vroegtijdig na de Reformatie alhier te vestigen. In 1592 werd een Pater Jezuïet herwaarts gezonden, n.l. Pater Cornelis Duyst, een Delvenaar van geboorte. Hij hield nog geen vaste woonplaats, wel een zijner opvolgers, n.l- Pater Gerrit Fiorisz. in 1608. Slechts enkele jaren later zien we achtereenvolgens de oorsprong ontstaan van de verschillende statiën te Alkmaar, nl. die van St. Matthias en St. Lau- rentius, beide door wereldlijke geestelij ken bediend, die van de Paters Predik- heeren (St. Dominicus), die der Paters Franciscanen (St. Franciscus) en die der Paters Jezuïeten. Uit de vier eerst genoemde staties ontstonden de beide thans bestaande parochies van St. Lau rentius en St. Dominicus. De statie dei- Paters Jezuïeten bleef niet lang geves tigd. Daags na Nieuwjaar 1719 werden alle priesters der stad bij den Schout ontboden, die hun verbood eenige ge meenschap met den nuntius te houden en eenige pauselijke bevelen of brieven aan te nemen en in Maart werd de Pater Jezuïet Swaenen veroordeeld de stad te verlaten. De vaste panden der statie werden in 1740 verkocht en de sieraden enz. werden naar de kerk „de Zonnebloem" te Amsterdam ge zonden. In een volgend artikel hopen wij het ontstaan der 5 staties na te gaan en aan te geven, waar zij, tot de nieuwe parochies van St. Lahrentius en St. Dominicus werden opgericht, waren gevestigd. - Uit het bovenstaande blijkt reeds, dat de Katholieke Kerk in Alkmaar nimmer verlaten is geweest. „Waar een kudde was, daar was ook een herder." Ondanks de vervolgingen, waaraan de Kath. voornamelijk hunne geestelijken, blootstonden, bleef de gods dienst bestaan en, toen deze maar even meer vrijheid genoot, sloeg bij zijne takken uit, ging groeien en bloeien om de rijkste vruchten voort te brengen. Neen Christus vergeet zijn Kerk nooit. Uit de geschiedenis der Kath. Kerk te j Alkmaar blijkt ten duidelijkste de waarheid der woorden door Christus eens tot Petrus gesprokenop dezen steenrots zal Ik Mijne Kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen." 0, 'T QAAT 200 BIST! Et viel voor allen, die bulten de partij staan, soo langsamerhacd niet meer aan te twijfelen of de actie van de eocialliten voor het volkrpetltionement beloofde de meeit horst voortgezet, er kwamen verzwarende omstandigheden; het feit, dat hij slechts in isdhijn erfgenaam was van zijn oom en ondertusschen zijn Zwager in bekrompen heid deed leven; eenige kleine speculaties, jdie hij op de beurs gemtaakt had, een, paar fouten in zijne administratie, maar vooral zijn hardnekkig stilzwijgen om iets te zijner verontschuldiging aan te voeren. Mozer in Utrecht, tevreden, dat zijn schuld betaald was, begreep de dagbladen lezende, zeer goed hoe (dit geschied was, maar acht te Jiet 't voorzichtigst zich doodstil te hou den en ver van het gerecht te blijVen, Men hoonde wel van de vele verteringen, die Jules gemaakt had en 'verwonderde zich, Idat deze ook verdwenen was, maar over |het algem,een iw.eird hij niet in de zaak betrokken. Omstreeks drie weken na Liane's verdwij ning ontving de abbé een brief van Jules, waarin deze hem mededeelde, dat hij, eerst na een voetreis van verscheidene dagen te Heidelberg aangekomen, tot zijn groot ste ontzetting de verschrikkelijke gebeur tenissen had gelezen, te Breukviiet voorge vallen; hij vroeg om eenige inlichtingen, vooral over het lot zijner arme Liane. Wat Max betrof, over dezen schelm die zij'n airrne zuster ongelukkig had gemaakt, schreef hij liever niets; zoolang het proces duur de, wil|de hij niet naar Holland terugkee- ren, ofschoon de onrust over Liane's lot hem verteerde; hij bleef nu de lessen aan de ihoogeschool bijwonen en verzocht zoo- schitterende resultaten. Zoo blufferig waren de berichten over deze actie, die >Het Volk' maar aldoor bleef voortzetten. 't Ging o zoo best, prachtig in één woord I Een toekomstbeeld begon je in je hoofd al af te teekenen. Tweede Kamer, Eerste Kamer en Ministe rie xoowat bedolven onder de lawine van handteekeningen, die alle eitchen onmid delijke invoering van A. K., zoowel voor mannen als voor vrouwen. Je zag voorts al den Caesar Triumphator Pieter Jolles de nederige hulde aanvaarden van deze regeeringslichamen, die al heel blij zijn, dat ze er nog zoo genadig afkomen, bljj als een beklaagde, die met boete zijn straf afkoopen mag. Maar nu wordt je plotseling verrast door enkele verzuchtingen van >Het Volk» dia je doen denken, dat het toch nog heel wat beter met deze actie moest gaan om best te gaan. En als je nu bedenkt, dat de krachtigste hoop juist niet op het platteland gevestigd was, doch op de groote steden, dan ver rast het nog wel allermeest als >Hst Volk» zegt, dat alle partijgenoetea nu in de groote steden eens flink moeten aanpakken «anders wordt aan de actie voor het volkspetitlose ment onherstelbare schade toegebracht». Dat is wel het meest overtuigende bewijs, dat het met de actie voor A. K. o zoo beet gaat I A. BUITENLAND. M elkboerenstaklng. Te Parijs staken de melkrondbrengers. Zoodia (de staking was uitgebroken, nam de politie maatregelen om de werkwilligen te beschermen. Agenten op rijwielen ver gezelden (de wagens van de stations naar de opslagplaatsen en aan jde goederensta tions is een bijzondere bewakingsdienst in gesteld. 'Het geschil loopt in hoofdzaak over een loonkwestie. De patroons wilden een nieuwe regeling invoeren, die volgens de werk lieden hun toonen zou verminderen. De voornaamste bepalingen waren; een dag loon Ivan 5 francs, 5 centimes extra voor elke kan van twintig liter, die werd afge leverd en 5 centimes extra voor elke kan room van een liter die werd afgeleverd; een storting van 800 francs als waarborg som, uitgezet tegen 5 pet. De melkbezorgers beweren, dat het loon bij verschillende patroons afwijkt, en vra gen een algemeen loom van 10 franej pier daig en 10 centimes voor elke kan, die zij boven de zestig afleveren. Tevens vragen zij extra-betaling voor de afleve ring van room, boter en kaas. Zij wenschen de waarborgsom -tot 400 francs te ver minderen en zijn bereid 5 fr. 'te betalen per veel mogelijk pp' de hoogte der zaak ge houden te worden. Er was in dien toon Van |dien brief ietSj wal den .abbé in zijn eens opgevat vermoe den versterkte; ihij was gaarne maar Heidel- berg gereisd om persoonlijk ide zaak te on derzoeken, idodi al die aandoeningen en schokken werkten (noodlottig op zijne ge zondheid. Reizen werd hem verboden en hij stelde zich tevreden met Jules onbe wimpeld te schrijven, welke zijne gevoe lens en vermoedens omtrent de treurige zaak waren. Het antwoord liet zich niet wachten en bevatte slechts deze enkele regels: „Indien (de zoon mijner innig geliefde „pleegouders mij niets anders te zeggen „heeft in de verschrikkelijke ramp, die mij „overstelpt, dan een lage beschuldiging, „moet ik daaruit opmaken, dat de priester lijke bediening, verre van zijn hart en ka „rakter te veredelen, daarin alles gedood „heeft wat het oorspronkelijk goeds en tee rdere bevatte. Jda-deze daad acht ik het „noodig alle betrekking met hem af te bre- „ken. „Anderen zullen mij beter op de hoogte „houden van het lot mijner ongelukkige „zuster die ecihter bewaard schijnt door „een gunstig noodlot, 'haar man met schande „bedekt te zien. „Jules de Wierve". De abbé was nooit meer overtuigd van de gegrondheid zijner vermoedens dan na het ontvangen (d'ezer regelen. maand, als vergoeding voor eventueele on gelukken. Dp de vergadering in de arbeidsbeurs waar de staking wend geproclameerd, waren 385 van de 400 bezorgers aanwezig en: hiervan stemden 364 voor de staking. Vol gens ide prefectuur van politie echter zijn, er omstreeks 680 melkbezorgers, waarvan er 338 staken. Falllléres gaat niet naar Rome, zoio melden de liberale bladen.... met ken- nelijken spijt? 't Zou toch zoo heerlijk; zijn, afe men den Paus eens flink den voet dwars kon zetten! SPANJE. Een aanslag op Koning Alfonso Blijkens officieele mededeeling uit Ma drid is aan het station Alcazar voor hef piasseeren van dén koninklijken trein, een verdacht individu gearresteerd, dat nader hand in ide gevangenis eén poging tot zelf moord heeft gedaan. PORTUGAL. Kerkvervolging. Reuter seint uit Lissabon d.d. 8 Mrt. De Bisschop van Oporto is onder be geleiding van een „gedelegeerde" der re geering naar Sernache Bourjadim overge bracht, welke plaats hem als verblijfp|laats is aangewezen. 'Waarom is deze kerkvoogd gevangen genomen en verbannen? Had ihij een mis daad begaan? Neen lezers, hij had nietsi gedaan dan een herderlijk schrijven voorge lezen, waarin de kath. worden aangemaand om het nieuwe gezag te eerbiedigen magr tegelijkertijd het leedwezen werd uit gesproken over ide kerkvervolging der voor- toopige ir;egeering. Anders niet. Is de daad van de Port. regeeringgeen schande! Het welverdiende toon voor zulk een onwettig .optreid'en zal wel eenmaal betaald worden! Lees maar verder: Weer een opstand In Portugal Reuter seint uit Parijs, dat een opstand uitbrak in de hoofdstad van het Portu- geesche district Aroos Val'vides, nabij' de Spaansche grens gelegen. De opstandelin gen verjoegen de plaatselijke overheid, en heeschen de koninklijke vlag. Troepen uit Porto herstelden ide orde, en handhaafden de overheid. Het géheele district is door soldaten bezet. Stakende Portugeesche zeelieden te Lis sabon trachtten de passagiers van de piost- stoiomboot „Aragon" de landing onmoge lijk te maken. Dolor de hulp van mili-- tairen kon ten laatste de landing plaats hebben. Naar de Jinparcial" te Maidrid meldt, is weer eens een staking uitgebroken on der de spoorwegbeambten van de lijn naar Salamanca. „Het gunstig' noodlot" schonk hem de verzekering, dat Jules, de gedachte aan een alles beschikkende Voorzienigheid reeds als lastig op zijde geschoven had. Hij ging naar ide gevangenis en verhaalde Max alles Wat hij dacht en vreesde. De gevangene schudide treurig het hoofd. j,|Neen," zeide hij. ,,ik ben er verze kerd van, dat Jules niets meer van I iane weet Idan gij' en ik. Zijn schuld staat ech- iter bij »nij vlast, wat baat ihet mij? Ik wil geduldig mijn straf dragen, anders kan ik immers niets |doen?" :De abbé zweeg diep ontroerd, en hij gingd voort: ,„Ik zal ze dragen als -een boete voor mijn misdadige zwakheid, die mij deed ver zaken aan de roeping, welke mij voorschreef mijn kennis en krachten aan de lijdende/ menschheid te wijden. ;Noch vrouw, noch kind zullen door de schande, die mijn naam overdekt, te lijden hebben. Daarvoor dank ik GoldDe dood, in welken vorm ook, is voor Liane beter dan een leven, in oneer doorgebracht. Gi J hebt (mij geleerd, oom, 'hoe ik fdit leven he -%■ ligen kan als een martelaarschap." De priester drukte zijn beide handen aan i de borst. (lp „Ik bewonder u, Max, sprak hij me, een door tranen verstikte stem, „gij ve heft u door dit onverdiend lijden." (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1