AAR. KARPETTEN. it 1. i 3 r J tat, 00 i- ff ai TWEEDE BLAD. Zaterdag 13 Mei 1911. Protestanischs eenheid Korte Verhalen voor Communiskinderen. van i ze n Franjes. PANTALONS, tten als KANTEN, FLUWEEL, PUURLINT en f, is beslist bij eüge condities, sorteering. elen. SB M 0 PS I 0 o 3 to La 5» 3 <7 ?*(S £5 0 co 8 O No. 38 Ons Geïllustreerd Zondagsblad KALENDER voor de dagen der week. drankbestrijding. „Bruidstranen." b'óekbeoorueeling. burgerlijke stand. i i r J I ten S3 9 >1 H. CD CD P* O 7 g- o O 1 0 I-I p 0 1 p* p Dl en O - ff ÖB o s s s s" O r* p S p CD 0" w co (P CD ps 81 BLAD. 'PLATEN: Catastrophe te Dienier. Pa stoor Havekes. Bloemcnfeesten te Uitgeest. Opstand in Mexico. Een gegoten huis (2 foto's). Jubileumzuster Metania. Sloopenvan fahrieksschoorsteenen (2 foto's. Hoe de kom: kommers groeien. Vorstelijk bezoek te Am sterdam. Prachtstuk van Kunstnijverheid. Ko ningin Emma bij de Parseval VI". De be stuurbare ballon „Parseval V". De nieu we commandant van de stelling van Am sterdam. De winter verbrand. Dr. O. Krui mel. TEKSTCatastrophe te Amsterdam. Door tde genade weerhouden. Lotje's offer. De liefde overwint. 'Eir£l goed 'al goed (ver volg). Voor onze Jongens en Meisjes. 14 Mei. Zondag. Cantate Evangelie: De Trooster toordt belo"fd Joan. XVI: 5 14. 15 Mel. Maandag. Feest van Kerkwijding van Haarlem* Kathed-aa!. 1G Mei. Dinsdag. H Joanne* Nepomncetu*, Martelaar. 17 Mei. Woensdag. H Pascball* Bayloa, Bel. 18 Mei. Donderdag. H. V en au tl u». Martelaar. 19 Mei. Vrijdag. H Petrn» Oele»Ueu«, Pan* en Belijder. 20 Mei. Zaterdag. H. Bernardns vaa 8 ëna 14 USX, Tweede Zondag der Maand. Vierde Zondag na Paschen. Les uit den brief van den H. Apostel Jacobus; 1. 17—21. Veel geliefden! Alle beste gave en alle (volmaakt geschenk is van iboven en idaalt af van den: .Vpder jder (lichten, bij wïen geene verandering is noch schaduw van. afwisseling. Want uit vrijen wil heeft Hij (ons zijne kinderen gemaakt door het woord der waarheid, opdat wij als eerstelingen zij- ner's .chepping ziouden zijn. Gij weet het, mijne zeer geliefde bqoeders! leder mensch nu zij vaardig om te hoo- ren, 4och traag om te spreken, en traag tot toorn! Wjant de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet. Legt daarom af alle onreinheid en overvloed van boos heid; neemt op in zachtmoedigheid het in geplante woord, dat uwe zielen kan zalig maken. Evangelie volgens den H. Joannes; XVI, 5-14. Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer lingen: Ik ga tot Hem, idie Mij gezondep heeft; en niemand uwer vraagt Mij: waar gaat Gij heen? Doch omdat Ik u dit ge zegd heb, heeft de droefheid uw hart ver vuld. En toch, Ik zeg u de waarheid: het is u nuttig, dat Ik heenga; ivant indien Ik niet wegga, zal de Parakleet niet tot u komen; maar indien Ik wegga, zal Ik Hem tot u zenden. Als Hij nu gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde em van rechtvaardigheid en van oordeel. Van zonde namelijk, omdat zij in Mij niet ge loofd hebbenen van rechtvaardigheid, om dat Ik tot den Vader ga en gij Mij nietl meer zult zien; en van oordeel, omdat de vorst dezer werekl reeds geoordeeld, is. Nog veel heb lk u te zeggen, maar gij: kunt het nu niet (kagen. Doch als die Geest ider waarheid gekomen is, zal Hij u alle waarheid leeren. Want Hij zal niet spreken uit Zich zeiven, maar al wat Hij' hooren zal, zal Hij spreken, en u verkondi gen wat toekomstig is. Hij zal Mij verheer lijken, want van het mijne zal Hij ont vangen en het u verkondigen. INGEZONDEN. Een onverkwikkelijke strijd houdt sinds, eenigen tijd in protestante kringen de ge moederen in beroering, het gaat tusschen de orthodoxen en modernen, het gaat om de meerderheid in den Kerkeraad der Ned. Herv. gemeente alhier. De kerkeraad is op 't oogenblik ortho dox, heeft het in zijn mac|ht, den in vloed der modernen buiten de kerk te hou den, en het is hierom, ten einde van den eenen kant te trachten Ie behouden, wat men heeft, en van iden anderen kant, ook eens iets te zeggen te 'hebben, dat men' zijn toevlucht heeft genomen, tot het be leggen van openbare vergaderingen, ten ein de de massa te bewerken, om zoo te ko men tot het doel waarnaar men streeft. 't Zou een aardige bloemlezing voor ons Katholieken zijn, wanneer, wij eens over gingen tot het verzamelen van de verwij ten, enz. Wie men elkander over em Wiser naar het hoofd slingert; en ook, want- neer wij de personen, voor ons oog lieten passeeren, die in dezen strijd op den voorgrond ireden, zulks niet zoozeer om1 de personen zelf als om |de ideeën die zij in het maatschappelijk leven voorstaan ;en verdedigen. k pat dë strijd niet in eigen boezem kan worden beslecht, en dat men (zooals de volksmond zoo juist zegt) jde vuile wasch in 't openbaar meent te moeten doen zegt voor ons Katholieken reeds meer dan genoeg. De gelieele vertooning zou dan ook wer kelijk zeer vermakelijk zijn, ware zij niet zoo diep treurig. Immers t och het mag ons niet koud laten, jdat niet één ,vian hen, welke soms zoo'n scherpe omlijning weten ,te imaken op godsdienstig terrein, en meesterlijk hun houding (omtrent wat moet worden gedaan voor het innerlijk godsdienstig leven zelf en het behoud daarvan) weten te verde digen, zoo, scherpzinnig is om niet in te zien, dat deze strijd regelrecht uit het prote- stantsch beginsel zelf voortkomt. Het scheiden van Kuijper en Lohman bracht reeds in dat bewogen tijdperk iri de Nederlandsch-protestantsche geschiedenis den volgelingen, van ,Dr. Kuijper de Vraag van Christus op de lippen gespro ken te Capharnauin tot de ApostelenWilt gij lieden ook niet heengaan? Welke protestant heeft het reclit zich het stellen dezer vraag te veroorlooven wat heeft Dr. Kuijper als protestant voor <op Lohman 'viraagt zeer terecht pater Eirmann Si. J. in zijn meesterlijk ge schreven werk: dé Paus. Die viraag kan hier worden 'herhaald: wat tetr wereld geeft den orthodoxen pro testant voor op den modernen protestant en omgekeerd? Beiden kunnen zich op het beginsel beroepen maar geen van beiden kan krachtens datzelfde beginsel in zijrf mede-lidmaat iets goed- ,of alkeuren. In zijn werk „het hedendaagsch Socia lisme" laat Ds. Rudolph 'eenige Jezui- ten (niet bij name) de reveu passeeren. die met protestantsche voormannen heb- b'en geijverd voor ideeën, die 'geheel in overeenstemming waren met het grondbe ginsel van het protestantisme. !'t Kan zijn, da;t dit 'op waarheid be rust, maar ook dan nog wordt vergeten, dat deze mannen door zoo te handelen juist handelden krachtens het protestantsch, beginsel en idat de Katholieke leer tegen dergelijke afwijkingen voldoende waar borgen geeft; (ze zijn steeds gesignaleerd en veroordeeld. En iviat Wel het mooist is in mo derne kringen ibij de protestanten is in een geschrift 'onlangs verspreid, nog er kend dat de (Katholieke Kerk (k>or zoo te |hi:andelen juist zeer consequent is. Stelt men nu hiertegenover, èn de hou ding der orthodoxen, die zich gezag willen aanmatigen en hun houding verdedigen, èn de houding kier moldernen, die naar eert z.g. protestantsche eenheid streven en op grond Man den Bijbel zelf, een vrij brief |vjerlangen ten einde vrij te zijn, in alles dan kan het ons niet verwonde ren, dat verwarring, onzekerheid, onvjer-j sdhillig'heid, en verwildering bij het pro testantisme hoogtij viert. We kunnen symphatie gevoelen, voor die mannen, die met ons voor alles het gods dienstig leven wenschen Jioog te houden, maar wordt dit gevoel, niet overstemd, door het gevoel van medelijden met den armen protestant, leek, die ziende boe de scherpzin- nigsten zijner voorgangers, in meeningen lijnrecht, en als leeuwen tegenover elkander- staan, onmogelijk kan weten, hoe te hande len en wat te doen? en waaraan zich te houden? Wat een zee van ellende brengt het toch voort, en wat 'verblindheid moet er toch' bestaan, om toch maar niet in 'te zien dat het beeld van het protestantisme zooals bet zich |hier wederom (voor onze oogen vertoont zich telkens in een ónderen vorm, juist 'door het beginsel zelf, zal blijven voordoen, zooals izitjh dat ook steeds in de protestantsche geschiedenis heeft voorgedaan. Gezwegen nog van de honderden verschil lende secten die elkaar verslinden en ver zwelgen en die uit het protestantisme zijn voortgekomen, is nog steeds juist wat ide groote dichter Vondel de groote bekeerling, eens schreef; Gelijk hij God in 't werk bestormt, Die 't welgeschapen Jijf hervormt, Zoo gaat diet ook met elk vernuft, Dat eigenwijs en waanwijs suft En ziende door een valschë bril Het oud getbof hervormen wil Pat kenbaar Is door merk bij merk, Wie dit hervormt misvormt de Kerk. Alkmaar 11/5 191T. FRANSESCO. XV. Opgemerkt is reeds, dat sommige levens verzekeringmaatschappijen haar premies voor onthouders lager stellen dan voor ge bruikers van alcohol. De statistiek heeft n.lt aan het licht ge bracht, dat de eersten gemiddeld langer leven dan de laatsten en tevens, dat ook het aantal ziektedagen bij eerstgenoemde™ geringer is dan btj de gebruikers, Dat niet alle beroepen even gezond zijn, is bekend; ook dat degenen, die in )de buitenlucht hun bezigheden hebben er 'het best aan toe zijn, wat den levensduur aangaat. Maar ook al houden we dit in 't oog, dan. is toch het volgende staatje leerzaam: Op de 10.000 personen tusschen de 25 en 60 jaar oud sterven jaarlijks 85 geeste lijken, 112 landbouwers en tuinlieden, 150 metselaars, 185 ververs, 215 bierbrouwer^ 235 hotelhouders en 341 kellners. De onderstelling- is immers gewettigd, dat de laatste groepen tneer alcohol ge bruiken dan de eerste. Indien ook de verzekeringsmaatschappijen tegen ongevallen gegevens /gingen ver zamelen geen twijfel, of de alcoholgebrui kers kwamen er slecht 'af en zouden een belangrijk hoogere premie moeten storten dan de onthouders Dat er verband bestaat tusschen het aan tal ongevallen en drankgebruik, ligt voor de hand, na drankgebruik toch worden de ledematen en de zintuigen moeilijker door den Wil béheersdht en bezit de wil zelf niet meer de noodige vastheid. Ter illustratie zou kunnen worden op gemerkt, 'dat de iRijksverzekeringbank tot de conclusie is gekomen, dat ide meeste on gevallen Oip Maandag plaats hebben. Dit kan niet anders dan aan het drankgebruik op Zondag worden toegeschreven. Scha kelt men dit uit, 'dan zou men voor het feit komen te staan, dat Ü'e meeste om gevallen geschieden, nadat de menschen een dag rust hebben genoten. Maar dit is toch al te ongerijmd. Van al de ongevallen, welke in ops land in het jaar 1904 geschiedden, kwam, Vjoor op >'Maan|dag 127 pCt. op Dinsdag 117 pCt. op Woensdag 115 pCt. op Don derdag 113 pCt., op Vrijdag ook 113 pCt. op Zaterdag 114 pCt. en op Zondag 9 pjCt. o<pl ('lezen dag natuurlijk het minst, om dat dan over 't lalgeméen niet gewerkt wordt. Zou dezelfde hoeveelheid alcohol, die thans pp. Zondag naar binnen gesla gen Mlordt, op een 'der andere dagen ver- zulolgen worden, wat een ontzettend hoog percent zou die dag opleveren! K. Lieve kinderen, er is door u allien- een gjpot werk gedaan. Thans is weer uw kin derspel begpnnen. Voor hoepels en spring touw en ballen debt gij dan geen handen genoeg. Vóórdat het licht echter ten avond idaalt, wil ik u niog kort verhalen van de kleine Mientje. Dat htipsche ding, hoe mrie van 't spe len 'ook, gaat nooit naar bed vooraleer Pa en Mioe haar hun kruisje gegeven heb ben. En vergeten Pa en Mioe soms het te doen, dan komt ze in haar taal, met paaien en aaien, het stelen'. Als ze het kruisje gekregen heeft, dan wipt ze vlug jlieem naar bp ven, ((phuilf achter het gordijn en gaat slapen, wanlt haar oogen zijn moe. Met dat kruisje, lieve kinderen, w(ordt zjooveel gedaan, zooveel gezegd en betee- kend, veel meer, dan gij misschien ooit ge weten iOf begrepen hebt. Met dat kruisje Wprdt hetzelfde gedaan, ials waarmee de priester de menschen naar huis stuurt, na dat hij gezegd heeft: „Ite Missa est" Gaat heen, de Mis is uit.. Dan, wanneer de priester met het kruis zegent, en de menschen het kruisteek em maken, wordt met dat kruis onbreekbaar een band vastgemaakt, die ook om ide allereer ste christenen vast te maken idiende. Zoo pok, wanneer de 'hand van vader en moeder het hpofd der kleinen kruisteekenend aan raakt, geschiedt het om een hanid vast tel maken, veel imeer dan een vriendenhand, ook niet alleen een band tusschen ouder en kind, maar een .onbreekbare band tus schen Christenen. En z|po wil lk ypndaag van u afscheid nemen, lieve .kinderen u 'het kruisje ge vend. Kort verhaald, is kort gedacht .en vaak «ook kart gebeden. Mocht een mijner1 korte verhalen een goede gedachte in u\i{ geheugen lof een goedl gebed uit uw hart hebben gestreeld, dan ware genoegzaam antwoord gegeven op de Waag, waaroö die kiorte verhalen gediend hebben. En al kennen wij mekaar niet, zeker is tusschen ons een band vastgemaakt, onbreekbaar, aoodat wij elkaar liefhebben en voor el-t kaar bidden: Giod beware 't lieve kind hemelsblauw en aom er wit, zooals het wals op den eersten H. Communiedag. Bidt al len nu ook voor mij één Wees gegroet. Weemoedig opschrift. Tranen! Tranen van een bruid, die weldra het ouderlijk huis zal verlaten en volgen zal den jongen man in een nieuw, in een 'hoopvol leven. Droe vig scheiden door blij vereenenDiepe smart door hooge vreugde! Zeker, tot schreiens-toe zal ze bewogen zijn, de 'Dlijide bruid, ails het oogenblik van scheiden is gekomen, als moeder haar tranen den vrijen loop laat, als vaders stem in de keel stokt, als broers en zus ters bedrukt voor zich uit staren, als allen meer voelen dan kunnen zeggen, hoe sterk; toch de band wel is, die allen vereenigt. Maar bij die „bruidstranen", wordt eigen lijk heelemaa! niet gehuild. „Bruidstranen." is op het platteland 'de bij eerste be schouwing wat zonderlinge betiteling van een festiviteit, waarbij gulle vroolijktieiid) 'heerscht en tranen een schrille vertooning zouden maken. 't Is een feestavond ter eere van de bruid en een beetje ook! wel ter eere van den. bruigom, een feestavond, waarop nichten en neven vrienden en vriendinnen, buurjongens en buurmeisjes genoodigd zijn; 't is een, „vroolijke avond", waarop vele der genoo- digden komen aansjouwen met min of meer huishoudelijke cadeaux, die zeer eigenaardig „boelgaaf" genoemd worden. Vergeef me, bruidegoms, dat ik daar schrijf: „en ook, wel een bëetje ter tere van den bruidegom". En ik weet, dat ge me vergeven zult, omldat ge ten zeerste zijt gesteld op die algemeene huldiging van uw bruid. Nietwaar, de bruid is de koningin van dit avondfeest, ja van /den 'heelen biruid- en-bruigomstijd en niemand zal haar dia eere misgunnen. i Maar toch even wil ik uit diepe sympathie met den bruigom de overdreven bruidsbe- wonderittg laken, waardoor de toch wette lijke hoofdpersoon, de bruidegom', zomjler wien de bruid geen bruid kan zijn, haast in het niet verzinkt. Alle aandacht voor; de bruidhoe mooi en elegant haar bruids japon, van hoe degelijke kwaliteit en sjieke mlakelij haar trouwjurk, hoe sierlijk haar hoed en fVoe groot, hoe gracieus haar ganjj, hoe rijk haar „goud"-. Alle aandacht, alle blikken voor de bruid! In den geijkteni terbn „bruiden-kijken" ligt trouwens over duidelijk Idie uiterst eenzijdige belangstelling uitgedrukt. Maar de bruigom? Arme jongen! Wie weet IC zeggen na: passeering van het bruidspaar hoe keurig zijn toilet was? Och, de nieuwsgierige kijklustigjieid beschouwt onwillekeurig en onbewust den bruigom als een soort bijlooper van de Bruid. En wordt hij een oogenblik in die belangstelling be trokken Idan is het meestal om ietwat lache rige aanmerkingen te maken op „z'n hoo ge zijje" .of „z'n pandjesjas." M|aar, nog eens, dë bruigom wordt er niet „kriegel" om, gestreeld als Jhij is dooi de bewondering voor zijn bruid. Alleen, ge- lachte lezers en lezeressen, richt ook eensi uw bewonderende blikken naar den brui gom. l Doch ik dwaal af in mijn toch wellicht vergeefs aandringen op wat meer evenwicht in bruid- en-bruigomsbekngstelling. Ik wou in 't kort een bruidstranen-feest- avondje beschrijven. Straks om een uur of half vier, toen het middagwerk al lang en breed gedaan was, zijn de theemaaidjes al' gekomen; en heb ben lekkertjes zitten babbelen over de brui loften, die in 't zicht zijii( En ze hebben het bruidsgoed bekeken en boelgaaf en uit zet; en vergelijkingen hebben ze gemaakt tusschen de bruids- en trouwjurken van Trijntje. Deze en Guurtje Die; en gegierd van 't lachen hebben ze om den brui gom van Jansie Velders, wien 'n Zondag met dë late-kerk uit z'n liooge hoed afwoei en ze hebben mekaar geplaagd met de Jan nen, Pieten en Klaazen van het dorp, die 'r nog niet mee klaar zijn voofr de aan- staande bruiloften; enook hebben ze ijverig(!) zitten breien of haken. Na melktijd is het jonge manvolk ko men opzetten, niet in opgnappersgoedeen neen, heelemaal op z'n zunnes. En zoo is 't nu een gezellig huis-vol bij de ouders Man de |bruid;. [Tot den laatsten man zijn ze opgekomen om feest te vieren ter eere van bruid en bruidegom, die daar aan het hoofdeinde van de tafel zitten onder den met frisch groen versierden spiegel. Hef birood-eten, gezonde inzet van een feestavond, is afgeloopen. De tafel, is op- 'eredderd en het tweede bedrijf is in wor ding. Flesschen en glaasjes verschijnen, si- gareu en tabak. En een koddige woorden wisseling ontstaat bij de keuze van den| drank, dien elk zal drinken. Als alle glaasjes vol geschonken zijn, houdt de valder van de bruid een heel eenvoudige toespraak, waarbij hij doodkalm blijft zitten, idrukte, nikte dan drukte 'r; zooveel omslag jbij tel maken. „Nou,( Aagt en Kees, deer gaan jullie, hoor!" En aan alle kanten van de feesttafel; worden de glazen geheven en „gaan ze", het jonge paar, dat eerste Maaidag zal trouwen gaan. Al dadelijk is de goeie feeststemming er in. Hoe nvili 't ook anders! Gezond en jo ng feestvolks in een rojaal feesthuis. ,D'|r wordt je gezongen, dat 't davert; en' gedanst woidt er, dat hel huis er van dreun* 't Lijkt wel zoo'n biruiloftje vooraf, zooi 'r 's bij wijze van proef. Maar het feesii begint later, het eindigt vroeger, 'het is; maar 'n gewoon bruidstranen-avondje! En daarom, allo jongens, de tijd is kort, genieten, genieten in snel tempo. Om het te leeren voor de bruiloften, die op til zijn, Een ander en typisch verschil met een trouwfeest is wel dit, dat op een bruids tranen-avond veelal (foor de genooidigden „boelgalaf" wordt aangeboden. En dat geeft valaka 'anleiding tot grappige verwikkelingen, wat niet weinig bijdraagt tot verhooging der feestvreugde. W|at dat „boelgaaf" is, izullen wij in het Vervolg en Slot zien. >Het Roomsche MUboek Wij verwijzen onze* lezers naar de in dit nummer voorkomende advertentie, waar in de utigever van bovenstaand kerkboek, (ie heer E;, D'. ;Baarda, Brederodestraat 54, Amsterdam, de prijzen mededeelt,legen wel ke dit zeer mooi kerkboek (zie ons num mer van 29 April LI.) Verkrijgbaar is. Wij bevelen onzen lezers „het Roomsche Misboek" nogmaals aan. Door middel van Idën R. K. boekhandel is het ook te be komen, i Da Haarlemsehe Hanza ald'us is „het officieel Orgaan van „de Hanze" Bond van R> IK. Vereen, van den Handeldrijvenden en Indiistrieëlen Midden stand in het Bisdom Haarlem" gedoopt. I Vrijdag 5 Mei l.l. Verscheen (het eerste num- j mer, hetwelk bevat een inleidend artikel j van den Biondsvooirz., den heer J. A. A. I Verbeek, eenige driestarren over midden- I stanidszaken, een overzicht van den Cen- tralen Raad gehouden te 's-Gravenhage 4 April l.l., nieuws van de afdeelingen, agen da's, korte kroniek, goldsdienst, lianzein- siellingen, faillissementen, enz. Het geheel! maakt een gunstigen indruk. Wij hopen, idat het weekblad op deze wijze doorgaat de middenstandsbelangen te behartigen. Het orgaan staat onder eene commissie van beheer: het hoofdbestuur van den bond, de redactie is in handen van iden heer J. F. M. Endel, Langesiiraat 61, alhier, adver- tentiën worden |a angenomen door den uit gever de firmia Tl. C. B. ten Hagen, te Den Haag, abonnementen door Iden heer Job. C. L. Wijdemian, Magdalenenstraat, Alkmaar (leden van den Bond of de af deelingen ontvangen bet blad gratis. Niet-leden betalen f 1 pfer jaar). Tot censor van dit blad is door Z. D. H. den Bisschop van Haarlem aangesteld de Z.Eerw. lieer Rector P. Stroomer, Al gemeen Geest. Adviseur van den Dioc. Han- zebond ,,De Kalh. Middenstanders willen een eigen, zelfstandige .organisatie naast den neutralen Middenstandsbond, en samenwer king met dezen Bond in alle gevallen waar in het noodig is" ziedaar ide uitspraak van de laatste Centrale Raadsverg. van de R. K. Dioc. Middenstandsvereen. in het bisdom Haarlem. Moge zij in haar eigen orgaan een ferme strijder vinden voor dit beginsel. Helloo, over de mnd. April. GeborenOornelia Jacobs Maria, d. van Johannes Groot en Oatbarina Schut. Adriann» Willebrordm, z. van Lonren* Jon ker en Maria Schut. Cornelia, d. van S'mon Petrus Wokke en Cornelia Vaal. Simon, x. van Frar.ciscui Kops en Maria Geertrnlda Schotten. Ondertrouwd: Dirk Greeuw, 35 j. en Haartje Knap, 24 j te Heemskerk. Ca ret Clemen* 8choenmaker 23 j. en Marijtjs P.oniïjn 22 j. Petrus Cornells Kaandorp, 23 j en Anna Rij», 24 j te Akeriloot. Ondertrouwd en GetrouwdMaarten Ho» 27 j. te Oottxaan en Handrika Hoogland 28 jaar. Overleden Jan Dekker Ka,, wedn. van Trijntje Groen 64 j. Levenloos aangegeven kind van Jobsnne* Ntcolaas Evert Bakker en Aapje Hierop. Limmen, over April 1911. Geboren14 April. Petrus, i. van Gerrlt Mooü en Trijntje Bakker. 18 dito. Geer- truda Helena, d. van Wilhelmu* Johannes Seder* en Leent je van der Schinkel. 17 dito, Anna Maria Catharine, d. van Jan Dujjn en Maria Dekker. 24 dito. Wilhelmina, d. van Jacob Schermer en Aaltje Schoen, Ï6 dito. Godefrledu* Johannes, van Andries van Til en Maria Franclsca Heeren. 8 dito. Levenloos aangegeven kind van het mannelijk geelatht van Willem Baltus en Martjtjn Tuir, Ondertrouwd: 13 April. Nicolaas Kuijs, 28 j en Johanna de Groot, 25 j. 21 dito, Cornell* Brederode, 32 j en Alida Vollenga, 22 j. Johannes Kraakman, 30 j en Maria v, d. Peet, 24 j. 27 dito. Barnardus Ja cobus Meijer, 23 j. en Cornelia Verver, 23 j. Gehuwd: 2G April. Nicolaas Kul]*, 28 j. (van Oa*tricum) en Johame. de Groot, alhier. Overleden: 15 April Sütje 8chol, weduwe Uebrand van de Eb mar, G3 j. Aura Ku(j*, 27 j. 2G dito. Marijtje Tuin, eebtgenoote van Willem Baltus, 29 j. Uitgeest. Geboren9 Mel. Johanna Catharine, d. van J. Ramphorst en A. Vet. 10 dito, Marlru», t. van J. Tromp en J. Rijs. Ondertrouwd: 5 Mei. D. Bakkum en A. Tervoort. D. de Wit en J. Heijne. Overleden8 Mel. P. Molenaar, wad. v. i. Wijman, 75 j. Heemskerk Geboren Antja, d. van Marltm* Kluft en Aaltja Keijaar. Margaretha Maria, d. ven Nicolaas Kloet en Alida Rijkhoff, Oadertrcnwd Hendrikus Pekel, 28 j. en Kniertje Beentje* 28 j. beiden alhier. Hen- lrik Dekker, 28 j. alhier en Geertrnida Me -1b Berlee, 22 j. te Beverwijk. Overleden Anna, d. van Gerrlt Willem* »n Neeltje Huipe, 21 j. Per extract uit -■ Haarlem, Sjonke, d. van Sijbe Sanne* er Sjjttke Canteen*. Oude NIedorp, van 1—30 April. GeborenJoanne* Tbeodorus, x. van Simon Stam en Margaretha Jasper*. Ondertrouwd: Simon Ligthart(van Haren karspBl) en Wilhelmina Bnrger, Joanne? Wijnker en Maria Oatbarlna Brnln.He. mann* de Boer (van Haarlem) en Marh s; Burger. Cornell* Peetoom (van St. Maarter j en Maria Anna Margaretha van der Oora Wilhelmu* Ligthart en Anna Winder. - .Joannes van der Stoop (van Graveniandc ësojj' en Oatbarlna de Winter. Andrea* Broerir (van Harenkarspel) en Oatharina Te*«elai, j,(j Getrouwd: J. W(Jnksr en M. O. Brr' f*9 H. de Boer en M Burger. S. Ligthart v Wa. Burger. W. Ligthart en A. Wind O. Peetoom en M. A. M. v. d. Oord. Ip Overleden: Theodorus Joannes, x. Theodorui Veldman en Afra Koemeester, - maanden. Wilhelmina Koopman. echf 1 naote van Petrn* Wit, 33 j. Klaas M. echtgenoot van Maartje Dekker, 41 j, J r' Éjnjjg ttHÜ Lv -y'-r;;V.-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5