AAR.
KARPETTEN.
it 1.
i
3 r
J
tat,
00
i-
ff ai
TWEEDE BLAD.
Zaterdag 13 Mei 1911.
Protestanischs eenheid
Korte Verhalen voor Communiskinderen.
van
i ze
n Franjes.
PANTALONS,
tten
als KANTEN,
FLUWEEL,
PUURLINT en
f, is beslist bij
eüge condities,
sorteering.
elen.
SB
M
0 PS
I
0
o
3
to La
5»
3 <7
?*(S
£5 0
co 8
O
No. 38
Ons Geïllustreerd Zondagsblad
KALENDER
voor de dagen der week.
drankbestrijding.
„Bruidstranen."
b'óekbeoorueeling.
burgerlijke stand.
i i
r
J I
ten
S3
9
>1
H.
CD
CD
P*
O
7 g-
o
O
1 0
I-I
p
0
1
p*
p
Dl
en
O -
ff ÖB
o s
s s
s"
O
r*
p
S
p
CD 0"
w
co (P
CD
ps 81
BLAD.
'PLATEN: Catastrophe te Dienier. Pa
stoor Havekes. Bloemcnfeesten te Uitgeest.
Opstand in Mexico. Een gegoten huis (2
foto's). Jubileumzuster Metania. Sloopenvan
fahrieksschoorsteenen (2 foto's. Hoe de kom:
kommers groeien. Vorstelijk bezoek te Am
sterdam. Prachtstuk van Kunstnijverheid. Ko
ningin Emma bij de Parseval VI". De be
stuurbare ballon „Parseval V". De nieu
we commandant van de stelling van Am
sterdam. De winter verbrand. Dr. O. Krui
mel.
TEKSTCatastrophe te Amsterdam. Door
tde genade weerhouden. Lotje's offer. De
liefde overwint. 'Eir£l goed 'al goed (ver
volg). Voor onze Jongens en Meisjes.
14 Mei. Zondag. Cantate Evangelie: De
Trooster toordt belo"fd Joan. XVI: 5 14.
15 Mel. Maandag. Feest van Kerkwijding
van Haarlem* Kathed-aa!.
1G Mei. Dinsdag. H Joanne* Nepomncetu*,
Martelaar.
17 Mei. Woensdag. H Pascball* Bayloa, Bel.
18 Mei. Donderdag. H. V en au tl u». Martelaar.
19 Mei. Vrijdag. H Petrn» Oele»Ueu«, Pan*
en Belijder.
20 Mei. Zaterdag. H. Bernardns vaa 8 ëna
14 USX,
Tweede Zondag der Maand.
Vierde Zondag na Paschen.
Les uit den brief van den H. Apostel
Jacobus; 1. 17—21.
Veel geliefden! Alle beste gave en alle
(volmaakt geschenk is van iboven en idaalt
af van den: .Vpder jder (lichten, bij wïen
geene verandering is noch schaduw van.
afwisseling. Want uit vrijen wil heeft Hij
(ons zijne kinderen gemaakt door het woord
der waarheid, opdat wij als eerstelingen zij-
ner's .chepping ziouden zijn. Gij weet het,
mijne zeer geliefde bqoeders!
leder mensch nu zij vaardig om te hoo-
ren, 4och traag om te spreken, en traag tot
toorn! Wjant de toorn des mans werkt
Gods gerechtigheid niet. Legt daarom af
alle onreinheid en overvloed van boos
heid; neemt op in zachtmoedigheid het in
geplante woord, dat uwe zielen kan zalig
maken.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XVI, 5-14.
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer
lingen: Ik ga tot Hem, idie Mij gezondep
heeft; en niemand uwer vraagt Mij: waar
gaat Gij heen? Doch omdat Ik u dit ge
zegd heb, heeft de droefheid uw hart ver
vuld. En toch, Ik zeg u de waarheid: het
is u nuttig, dat Ik heenga; ivant indien
Ik niet wegga, zal de Parakleet niet tot u
komen; maar indien Ik wegga, zal Ik Hem
tot u zenden. Als Hij nu gekomen is, zal
Hij de wereld overtuigen van zonde em
van rechtvaardigheid en van oordeel. Van
zonde namelijk, omdat zij in Mij niet ge
loofd hebbenen van rechtvaardigheid, om
dat Ik tot den Vader ga en gij Mij nietl
meer zult zien; en van oordeel, omdat de
vorst dezer werekl reeds geoordeeld, is.
Nog veel heb lk u te zeggen, maar gij:
kunt het nu niet (kagen. Doch als die
Geest ider waarheid gekomen is, zal Hij
u alle waarheid leeren. Want Hij zal niet
spreken uit Zich zeiven, maar al wat Hij'
hooren zal, zal Hij spreken, en u verkondi
gen wat toekomstig is. Hij zal Mij verheer
lijken, want van het mijne zal Hij ont
vangen en het u verkondigen.
INGEZONDEN.
Een onverkwikkelijke strijd houdt sinds,
eenigen tijd in protestante kringen de ge
moederen in beroering, het gaat tusschen
de orthodoxen en modernen, het gaat om
de meerderheid in den Kerkeraad der Ned.
Herv. gemeente alhier.
De kerkeraad is op 't oogenblik ortho
dox, heeft het in zijn mac|ht, den in
vloed der modernen buiten de kerk te hou
den, en het is hierom, ten einde van
den eenen kant te trachten Ie behouden, wat
men heeft, en van iden anderen kant, ook
eens iets te zeggen te 'hebben, dat men'
zijn toevlucht heeft genomen, tot het be
leggen van openbare vergaderingen, ten ein
de de massa te bewerken, om zoo te ko
men tot het doel waarnaar men streeft.
't Zou een aardige bloemlezing voor ons
Katholieken zijn, wanneer, wij eens over
gingen tot het verzamelen van de verwij
ten, enz. Wie men elkander over em
Wiser naar het hoofd slingert; en ook, want-
neer wij de personen, voor ons oog
lieten passeeren, die in dezen strijd op den
voorgrond ireden, zulks niet zoozeer om1
de personen zelf als om |de ideeën die
zij in het maatschappelijk leven voorstaan
;en verdedigen.
k pat dë strijd niet in eigen boezem kan
worden beslecht, en dat men (zooals de
volksmond zoo juist zegt) jde vuile wasch
in 't openbaar meent te moeten doen
zegt voor ons Katholieken reeds meer
dan genoeg.
De gelieele vertooning zou dan ook wer
kelijk zeer vermakelijk zijn, ware zij niet
zoo diep treurig.
Immers t och het mag ons niet koud laten,
jdat niet één ,vian hen, welke soms zoo'n
scherpe omlijning weten ,te imaken op
godsdienstig terrein, en meesterlijk hun
houding (omtrent wat moet worden gedaan
voor het innerlijk godsdienstig leven zelf
en het behoud daarvan) weten te verde
digen, zoo, scherpzinnig is om niet in te
zien, dat deze strijd regelrecht uit het prote-
stantsch beginsel zelf voortkomt.
Het scheiden van Kuijper en Lohman
bracht reeds in dat bewogen tijdperk iri de
Nederlandsch-protestantsche geschiedenis
den volgelingen, van ,Dr. Kuijper de
Vraag van Christus op de lippen gespro
ken te Capharnauin tot de ApostelenWilt
gij lieden ook niet heengaan?
Welke protestant heeft het reclit zich het
stellen dezer vraag te veroorlooven
wat heeft Dr. Kuijper als protestant voor
<op Lohman 'viraagt zeer terecht pater
Eirmann Si. J. in zijn meesterlijk ge
schreven werk: dé Paus.
Die viraag kan hier worden 'herhaald: wat
tetr wereld geeft den orthodoxen pro
testant voor op den modernen protestant
en omgekeerd? Beiden kunnen zich op het
beginsel beroepen maar geen van beiden
kan krachtens datzelfde beginsel in zijrf
mede-lidmaat iets goed- ,of alkeuren.
In zijn werk „het hedendaagsch Socia
lisme" laat Ds. Rudolph 'eenige Jezui-
ten (niet bij name) de reveu passeeren.
die met protestantsche voormannen heb-
b'en geijverd voor ideeën, die 'geheel in
overeenstemming waren met het grondbe
ginsel van het protestantisme.
!'t Kan zijn, da;t dit 'op waarheid be
rust, maar ook dan nog wordt vergeten,
dat deze mannen door zoo te handelen
juist handelden krachtens het protestantsch,
beginsel en idat de Katholieke leer
tegen dergelijke afwijkingen voldoende waar
borgen geeft; (ze zijn steeds gesignaleerd
en veroordeeld.
En iviat Wel het mooist is in mo
derne kringen ibij de protestanten is in
een geschrift 'onlangs verspreid, nog er
kend dat de (Katholieke Kerk (k>or
zoo te |hi:andelen juist zeer consequent is.
Stelt men nu hiertegenover, èn de hou
ding der orthodoxen, die zich gezag willen
aanmatigen en hun houding verdedigen, èn
de houding kier moldernen, die naar eert
z.g. protestantsche eenheid streven en
op grond Man den Bijbel zelf, een vrij
brief |vjerlangen ten einde vrij te zijn,
in alles dan kan het ons niet verwonde
ren, dat verwarring, onzekerheid, onvjer-j
sdhillig'heid, en verwildering bij het pro
testantisme hoogtij viert.
We kunnen symphatie gevoelen, voor die
mannen, die met ons voor alles het gods
dienstig leven wenschen Jioog te houden,
maar wordt dit gevoel, niet overstemd, door
het gevoel van medelijden met den armen
protestant, leek, die ziende boe de scherpzin-
nigsten zijner voorgangers, in meeningen
lijnrecht, en als leeuwen tegenover elkander-
staan, onmogelijk kan weten, hoe te hande
len en wat te doen? en waaraan zich
te houden?
Wat een zee van ellende brengt het toch
voort, en wat 'verblindheid moet er toch'
bestaan, om toch maar niet in 'te zien dat
het beeld van het protestantisme zooals
bet zich |hier wederom (voor onze oogen
vertoont zich telkens in een ónderen
vorm, juist 'door het beginsel zelf,
zal blijven voordoen, zooals izitjh dat ook
steeds in de protestantsche geschiedenis
heeft voorgedaan.
Gezwegen nog van de honderden verschil
lende secten die elkaar verslinden en ver
zwelgen en die uit het protestantisme
zijn voortgekomen, is nog steeds juist wat
ide groote dichter Vondel de groote
bekeerling, eens schreef;
Gelijk hij God in 't werk bestormt,
Die 't welgeschapen Jijf hervormt,
Zoo gaat diet ook met elk vernuft,
Dat eigenwijs en waanwijs suft
En ziende door een valschë bril
Het oud getbof hervormen wil
Pat kenbaar Is door merk bij merk,
Wie dit hervormt misvormt de Kerk.
Alkmaar 11/5 191T. FRANSESCO.
XV.
Opgemerkt is reeds, dat sommige levens
verzekeringmaatschappijen haar premies
voor onthouders lager stellen dan voor ge
bruikers van alcohol.
De statistiek heeft n.lt aan het licht ge
bracht, dat de eersten gemiddeld langer
leven dan de laatsten en tevens, dat ook
het aantal ziektedagen bij eerstgenoemde™
geringer is dan btj de gebruikers, Dat niet
alle beroepen even gezond zijn, is bekend;
ook dat degenen, die in )de buitenlucht hun
bezigheden hebben er 'het best aan toe zijn,
wat den levensduur aangaat. Maar ook al
houden we dit in 't oog, dan. is toch het
volgende staatje leerzaam:
Op de 10.000 personen tusschen de 25
en 60 jaar oud sterven jaarlijks 85 geeste
lijken, 112 landbouwers en tuinlieden, 150
metselaars, 185 ververs, 215 bierbrouwer^
235 hotelhouders en 341 kellners.
De onderstelling- is immers gewettigd,
dat de laatste groepen tneer alcohol ge
bruiken dan de eerste.
Indien ook de verzekeringsmaatschappijen
tegen ongevallen gegevens /gingen ver
zamelen geen twijfel, of de alcoholgebrui
kers kwamen er slecht 'af en zouden een
belangrijk hoogere premie moeten storten
dan de onthouders
Dat er verband bestaat tusschen het aan
tal ongevallen en drankgebruik, ligt voor
de hand, na drankgebruik toch worden de
ledematen en de zintuigen moeilijker door
den Wil béheersdht en bezit de wil zelf
niet meer de noodige vastheid.
Ter illustratie zou kunnen worden op
gemerkt, 'dat de iRijksverzekeringbank tot
de conclusie is gekomen, dat ide meeste on
gevallen Oip Maandag plaats hebben. Dit
kan niet anders dan aan het drankgebruik
op Zondag worden toegeschreven. Scha
kelt men dit uit, 'dan zou men voor het
feit komen te staan, dat Ü'e meeste om
gevallen geschieden, nadat de menschen een
dag rust hebben genoten. Maar dit is toch
al te ongerijmd.
Van al de ongevallen, welke in ops
land in het jaar 1904 geschiedden, kwam,
Vjoor op >'Maan|dag 127 pCt. op Dinsdag
117 pCt. op Woensdag 115 pCt. op Don
derdag 113 pCt., op Vrijdag ook 113 pCt.
op Zaterdag 114 pCt. en op Zondag 9 pjCt.
o<pl ('lezen dag natuurlijk het minst, om
dat dan over 't lalgeméen niet gewerkt
wordt. Zou dezelfde hoeveelheid alcohol,
die thans pp. Zondag naar binnen gesla
gen Mlordt, op een 'der andere dagen ver-
zulolgen worden, wat een ontzettend hoog
percent zou die dag opleveren! K.
Lieve kinderen, er is door u allien- een
gjpot werk gedaan. Thans is weer uw kin
derspel begpnnen. Voor hoepels en spring
touw en ballen debt gij dan geen handen
genoeg. Vóórdat het licht echter ten avond
idaalt, wil ik u niog kort verhalen van de
kleine Mientje.
Dat htipsche ding, hoe mrie van 't spe
len 'ook, gaat nooit naar bed vooraleer
Pa en Mioe haar hun kruisje gegeven heb
ben. En vergeten Pa en Mioe soms het te
doen, dan komt ze in haar taal, met paaien
en aaien, het stelen'. Als ze het kruisje
gekregen heeft, dan wipt ze vlug jlieem
naar bp ven, ((phuilf achter het gordijn en
gaat slapen, wanlt haar oogen zijn moe.
Met dat kruisje, lieve kinderen, w(ordt
zjooveel gedaan, zooveel gezegd en betee-
kend, veel meer, dan gij misschien ooit ge
weten iOf begrepen hebt. Met dat kruisje
Wprdt hetzelfde gedaan, ials waarmee de
priester de menschen naar huis stuurt, na
dat hij gezegd heeft: „Ite Missa est" Gaat
heen, de Mis is uit..
Dan, wanneer de priester met het kruis
zegent, en de menschen het kruisteek em
maken, wordt met dat kruis onbreekbaar een
band vastgemaakt, die ook om ide allereer
ste christenen vast te maken idiende. Zoo
pok, wanneer de 'hand van vader en moeder
het hpofd der kleinen kruisteekenend aan
raakt, geschiedt het om een hanid vast tel
maken, veel imeer dan een vriendenhand,
ook niet alleen een band tusschen ouder
en kind, maar een .onbreekbare band tus
schen Christenen.
En z|po wil lk ypndaag van u afscheid
nemen, lieve .kinderen u 'het kruisje ge
vend. Kort verhaald, is kort gedacht .en
vaak «ook kart gebeden. Mocht een mijner1
korte verhalen een goede gedachte in u\i{
geheugen lof een goedl gebed uit uw hart
hebben gestreeld, dan ware genoegzaam
antwoord gegeven op de Waag, waaroö
die kiorte verhalen gediend hebben. En al
kennen wij mekaar niet, zeker is tusschen
ons een band vastgemaakt, onbreekbaar,
aoodat wij elkaar liefhebben en voor el-t
kaar bidden: Giod beware 't lieve kind
hemelsblauw en aom er wit, zooals het wals
op den eersten H. Communiedag. Bidt al
len nu ook voor mij één Wees gegroet.
Weemoedig opschrift. Tranen! Tranen van
een bruid, die weldra het ouderlijk huis zal
verlaten en volgen zal den jongen man
in een nieuw, in een 'hoopvol leven. Droe
vig scheiden door blij vereenenDiepe
smart door hooge vreugde!
Zeker, tot schreiens-toe zal ze bewogen
zijn, de 'Dlijide bruid, ails het oogenblik
van scheiden is gekomen, als moeder haar
tranen den vrijen loop laat, als vaders
stem in de keel stokt, als broers en zus
ters bedrukt voor zich uit staren, als allen
meer voelen dan kunnen zeggen, hoe sterk;
toch de band wel is, die allen vereenigt.
Maar bij die „bruidstranen", wordt eigen
lijk heelemaa! niet gehuild. „Bruidstranen."
is op het platteland 'de bij eerste be
schouwing wat zonderlinge betiteling van
een festiviteit, waarbij gulle vroolijktieiid)
'heerscht en tranen een schrille vertooning
zouden maken.
't Is een feestavond ter eere van de bruid
en een beetje ook! wel ter eere van den.
bruigom, een feestavond, waarop nichten en
neven vrienden en vriendinnen, buurjongens
en buurmeisjes genoodigd zijn; 't is een,
„vroolijke avond", waarop vele der genoo-
digden komen aansjouwen met min of meer
huishoudelijke cadeaux, die zeer eigenaardig
„boelgaaf" genoemd worden.
Vergeef me, bruidegoms, dat ik daar
schrijf: „en ook, wel een bëetje ter tere
van den bruidegom". En ik weet, dat ge me
vergeven zult, omldat ge ten zeerste zijt
gesteld op die algemeene huldiging van uw
bruid. Nietwaar, de bruid is de koningin
van dit avondfeest, ja van /den 'heelen biruid-
en-bruigomstijd en niemand zal haar dia
eere misgunnen. i
Maar toch even wil ik uit diepe sympathie
met den bruigom de overdreven bruidsbe-
wonderittg laken, waardoor de toch wette
lijke hoofdpersoon, de bruidegom', zomjler
wien de bruid geen bruid kan zijn, haast
in het niet verzinkt. Alle aandacht voor;
de bruidhoe mooi en elegant haar bruids
japon, van hoe degelijke kwaliteit en sjieke
mlakelij haar trouwjurk, hoe sierlijk haar
hoed en fVoe groot, hoe gracieus haar
ganjj, hoe rijk haar „goud"-. Alle aandacht,
alle blikken voor de bruid! In den geijkteni
terbn „bruiden-kijken" ligt trouwens over
duidelijk Idie uiterst eenzijdige belangstelling
uitgedrukt.
Maar de bruigom? Arme jongen! Wie
weet IC zeggen na: passeering van het
bruidspaar hoe keurig zijn toilet was? Och,
de nieuwsgierige kijklustigjieid beschouwt
onwillekeurig en onbewust den bruigom als
een soort bijlooper van de Bruid. En wordt
hij een oogenblik in die belangstelling be
trokken Idan is het meestal om ietwat lache
rige aanmerkingen te maken op „z'n hoo
ge zijje" .of „z'n pandjesjas."
M|aar, nog eens, dë bruigom wordt er
niet „kriegel" om, gestreeld als Jhij is dooi
de bewondering voor zijn bruid. Alleen, ge-
lachte lezers en lezeressen, richt ook eensi
uw bewonderende blikken naar den brui
gom. l
Doch ik dwaal af in mijn toch wellicht
vergeefs aandringen op wat meer evenwicht
in bruid- en-bruigomsbekngstelling.
Ik wou in 't kort een bruidstranen-feest-
avondje beschrijven.
Straks om een uur of half vier, toen het
middagwerk al lang en breed gedaan was,
zijn de theemaaidjes al' gekomen; en heb
ben lekkertjes zitten babbelen over de brui
loften, die in 't zicht zijii( En ze hebben
het bruidsgoed bekeken en boelgaaf en uit
zet; en vergelijkingen hebben ze gemaakt
tusschen de bruids- en trouwjurken van
Trijntje. Deze en Guurtje Die; en gegierd
van 't lachen hebben ze om den brui
gom van Jansie Velders, wien 'n Zondag
met dë late-kerk uit z'n liooge hoed afwoei
en ze hebben mekaar geplaagd met de Jan
nen, Pieten en Klaazen van het dorp, die
'r nog niet mee klaar zijn voofr de aan-
staande bruiloften; enook hebben ze
ijverig(!) zitten breien of haken.
Na melktijd is het jonge manvolk ko
men opzetten, niet in opgnappersgoedeen
neen, heelemaal op z'n zunnes. En zoo
is 't nu een gezellig huis-vol bij de ouders
Man de |bruid;. [Tot den laatsten man zijn
ze opgekomen om feest te vieren ter eere
van bruid en bruidegom, die daar aan het
hoofdeinde van de tafel zitten onder den
met frisch groen versierden spiegel.
Hef birood-eten, gezonde inzet van een
feestavond, is afgeloopen. De tafel, is op-
'eredderd en het tweede bedrijf is in wor
ding. Flesschen en glaasjes verschijnen, si-
gareu en tabak. En een koddige woorden
wisseling ontstaat bij de keuze van den|
drank, dien elk zal drinken.
Als alle glaasjes vol geschonken zijn,
houdt de valder van de bruid een heel
eenvoudige toespraak, waarbij hij doodkalm
blijft zitten, idrukte, nikte dan drukte 'r;
zooveel omslag jbij tel maken. „Nou,(
Aagt en Kees, deer gaan jullie, hoor!"
En aan alle kanten van de feesttafel;
worden de glazen geheven en „gaan ze",
het jonge paar, dat eerste Maaidag zal
trouwen gaan.
Al dadelijk is de goeie feeststemming
er in. Hoe nvili 't ook anders! Gezond
en jo ng feestvolks in een rojaal feesthuis.
,D'|r wordt je gezongen, dat 't davert; en'
gedanst woidt er, dat hel huis er van dreun*
't Lijkt wel zoo'n biruiloftje vooraf, zooi
'r 's bij wijze van proef. Maar het feesii
begint later, het eindigt vroeger, 'het is;
maar 'n gewoon bruidstranen-avondje! En
daarom, allo jongens, de tijd is kort,
genieten, genieten in snel tempo. Om het
te leeren voor de bruiloften, die op til zijn,
Een ander en typisch verschil met een
trouwfeest is wel dit, dat op een bruids
tranen-avond veelal (foor de genooidigden
„boelgalaf" wordt aangeboden. En dat geeft
valaka 'anleiding tot grappige verwikkelingen,
wat niet weinig bijdraagt tot verhooging
der feestvreugde.
W|at dat „boelgaaf" is, izullen wij in
het Vervolg en Slot zien.
>Het Roomsche MUboek
Wij verwijzen onze* lezers naar de in
dit nummer voorkomende advertentie, waar
in de utigever van bovenstaand kerkboek,
(ie heer E;, D'. ;Baarda, Brederodestraat 54,
Amsterdam, de prijzen mededeelt,legen wel
ke dit zeer mooi kerkboek (zie ons num
mer van 29 April LI.) Verkrijgbaar is.
Wij bevelen onzen lezers „het Roomsche
Misboek" nogmaals aan. Door middel van
Idën R. K. boekhandel is het ook te be
komen, i
Da Haarlemsehe Hanza
ald'us is „het officieel Orgaan van „de
Hanze" Bond van R> IK. Vereen, van den
Handeldrijvenden en Indiistrieëlen Midden
stand in het Bisdom Haarlem" gedoopt.
I Vrijdag 5 Mei l.l. Verscheen (het eerste num-
j mer, hetwelk bevat een inleidend artikel
j van den Biondsvooirz., den heer J. A. A.
I Verbeek, eenige driestarren over midden-
I stanidszaken, een overzicht van den Cen-
tralen Raad gehouden te 's-Gravenhage 4
April l.l., nieuws van de afdeelingen, agen
da's, korte kroniek, goldsdienst, lianzein-
siellingen, faillissementen, enz. Het geheel!
maakt een gunstigen indruk. Wij hopen,
idat het weekblad op deze wijze doorgaat
de middenstandsbelangen te behartigen.
Het orgaan staat onder eene commissie
van beheer: het hoofdbestuur van den bond,
de redactie is in handen van iden heer J.
F. M. Endel, Langesiiraat 61, alhier, adver-
tentiën worden |a angenomen door den uit
gever de firmia Tl. C. B. ten Hagen, te
Den Haag, abonnementen door Iden heer
Job. C. L. Wijdemian, Magdalenenstraat,
Alkmaar (leden van den Bond of de af
deelingen ontvangen bet blad gratis.
Niet-leden betalen f 1 pfer jaar).
Tot censor van dit blad is door Z. D.
H. den Bisschop van Haarlem aangesteld
de Z.Eerw. lieer Rector P. Stroomer, Al
gemeen Geest. Adviseur van den Dioc. Han-
zebond ,,De Kalh. Middenstanders willen
een eigen, zelfstandige .organisatie naast den
neutralen Middenstandsbond, en samenwer
king met dezen Bond in alle gevallen waar
in het noodig is" ziedaar ide uitspraak
van de laatste Centrale Raadsverg. van de
R. K. Dioc. Middenstandsvereen. in het
bisdom Haarlem. Moge zij in haar eigen
orgaan een ferme strijder vinden voor dit
beginsel.
Helloo, over de mnd. April.
GeborenOornelia Jacobs Maria, d. van
Johannes Groot en Oatbarina Schut.
Adriann» Willebrordm, z. van Lonren* Jon
ker en Maria Schut. Cornelia, d. van
S'mon Petrus Wokke en Cornelia Vaal.
Simon, x. van Frar.ciscui Kops en Maria
Geertrnlda Schotten.
Ondertrouwd: Dirk Greeuw, 35 j. en
Haartje Knap, 24 j te Heemskerk. Ca
ret Clemen* 8choenmaker 23 j. en Marijtjs
P.oniïjn 22 j. Petrus Cornells Kaandorp,
23 j en Anna Rij», 24 j te Akeriloot.
Ondertrouwd en GetrouwdMaarten Ho»
27 j. te Oottxaan en Handrika Hoogland
28 jaar.
Overleden Jan Dekker Ka,, wedn. van
Trijntje Groen 64 j.
Levenloos aangegeven kind van Jobsnne*
Ntcolaas Evert Bakker en Aapje Hierop.
Limmen, over April 1911.
Geboren14 April. Petrus, i. van Gerrlt
Mooü en Trijntje Bakker. 18 dito. Geer-
truda Helena, d. van Wilhelmu* Johannes
Seder* en Leent je van der Schinkel. 17
dito, Anna Maria Catharine, d. van Jan Dujjn
en Maria Dekker. 24 dito. Wilhelmina,
d. van Jacob Schermer en Aaltje Schoen,
Ï6 dito. Godefrledu* Johannes, van Andries
van Til en Maria Franclsca Heeren. 8 dito.
Levenloos aangegeven kind van het mannelijk
geelatht van Willem Baltus en Martjtjn Tuir,
Ondertrouwd: 13 April. Nicolaas Kuijs,
28 j en Johanna de Groot, 25 j. 21 dito,
Cornell* Brederode, 32 j en Alida Vollenga,
22 j. Johannes Kraakman, 30 j en Maria
v, d. Peet, 24 j. 27 dito. Barnardus Ja
cobus Meijer, 23 j. en Cornelia Verver, 23 j.
Gehuwd: 2G April. Nicolaas Kul]*, 28 j.
(van Oa*tricum) en Johame. de Groot, alhier.
Overleden: 15 April Sütje 8chol, weduwe
Uebrand van de Eb mar, G3 j. Aura Ku(j*,
27 j. 2G dito. Marijtje Tuin, eebtgenoote
van Willem Baltus, 29 j.
Uitgeest.
Geboren9 Mel. Johanna Catharine, d.
van J. Ramphorst en A. Vet. 10 dito,
Marlru», t. van J. Tromp en J. Rijs.
Ondertrouwd: 5 Mei. D. Bakkum en A.
Tervoort. D. de Wit en J. Heijne.
Overleden8 Mel. P. Molenaar, wad. v.
i. Wijman, 75 j.
Heemskerk
Geboren Antja, d. van Marltm* Kluft en
Aaltja Keijaar. Margaretha Maria, d. ven
Nicolaas Kloet en Alida Rijkhoff,
Oadertrcnwd Hendrikus Pekel, 28 j. en
Kniertje Beentje* 28 j. beiden alhier. Hen-
lrik Dekker, 28 j. alhier en Geertrnida Me
-1b Berlee, 22 j. te Beverwijk.
Overleden Anna, d. van Gerrlt Willem*
»n Neeltje Huipe, 21 j. Per extract uit -■
Haarlem, Sjonke, d. van Sijbe Sanne* er
Sjjttke Canteen*.
Oude NIedorp, van 1—30 April.
GeborenJoanne* Tbeodorus, x. van Simon
Stam en Margaretha Jasper*.
Ondertrouwd: Simon Ligthart(van Haren
karspBl) en Wilhelmina Bnrger, Joanne?
Wijnker en Maria Oatbarlna Brnln.He.
mann* de Boer (van Haarlem) en Marh s;
Burger. Cornell* Peetoom (van St. Maarter j
en Maria Anna Margaretha van der Oora
Wilhelmu* Ligthart en Anna Winder. -
.Joannes van der Stoop (van Graveniandc ësojj'
en Oatbarlna de Winter. Andrea* Broerir
(van Harenkarspel) en Oatharina Te*«elai, j,(j
Getrouwd: J. W(Jnksr en M. O. Brr' f*9
H. de Boer en M Burger. S. Ligthart v
Wa. Burger. W. Ligthart en A. Wind
O. Peetoom en M. A. M. v. d. Oord. Ip
Overleden: Theodorus Joannes, x.
Theodorui Veldman en Afra Koemeester, -
maanden. Wilhelmina Koopman. echf 1
naote van Petrn* Wit, 33 j. Klaas M.
echtgenoot van Maartje Dekker, 41 j,
J r'
Éjnjjg
ttHÜ
Lv -y'-r;;V.-