EN Purend. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. EKMAN, IOEDEN, :maar. t Zaterdag* 10 Juni 1911. 5'le Jaargang* FEUILLETON 1 Nl aard, AARLEM. eren- ibak uit n Firma 3 Joure LN. No, 46. Verschijnt Woensdag en Zaterdag. Gelukkig volk, dat zóó zijn Vorstenhuis bemint! „Toetie Walther." ----- EMPE?«. Deposito's, enz. lefoon 184, ding, ikelen. ge pa-ijzen. Melk enz, iken. hagen. KMAAR. IJTER. ii Uitgave van da Naaml. Vennootschap „One Blad". BUBÏAUBreedstraat 12, tegenover de B. E. Eerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. Dit nummer bestaat uit 8 btadz Katholieken verzuimt niet uw Notaris te vragen uw verhu ringen, verkoopingen en ver pachtingen ook in dit blad te ad verteeren. Ongunstiger cijfos dan te Amsterdam. e 260.000. en Generaal en i Alkemade, te eraal en Barge- op (Otsgevallen- md en yan den oorkomen. ech in voorraad, lïï, zoodat oononr- ge in bovenge- rijzen. l% - 'Aimw, ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS 60 et. per 3 maanden franco kuis90 ot. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het begin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de conrant 3 cent, Tan het Zondagsblad5 oent A&VKBTENTIËNj Tan 1—5 regels Elke regel meer Reclames per regel Kleine advertenties van i i l i 30 voorden, bij voornitbet. 80 i 15 25 seat Amsterdam heeft weer zijn feestweek, zijn week van 't koninklijk bezoek, waarin uitgejoeld wordt en uitgeschald, de warme Oranje-liefde, door uit de rijen vooruit opschokkende, dan weg zwevende, hartstochtelijke jubelkreten. Dinsdag reeds kwamen de Koningin en de Prins, verwelkomd door een groote menigte, die trotseerde de schroeiende zonnehranding op Damrak en Damen druk bleef 't den gan- schen dag. Maar Woensdag was de dag, dien honderden met meer spanning nog verbeidden. Want dan zou onze Prinses, neen „ons Juliaantje" komen. Want 't heet voor ons Amsterdammers geen „Prinses" dit Koningskind, dat verleden jaar door haar lieflijke vrijheid onmid dellijk aller harten veroverd had. 't Is „Juliaantje" vrij weg, voor oud en voor jong„Nou gaat ze d'r kleine halen is 't niet vroeg een man uit 't volk, toen de Koninklijke Moeder naar het station reed 1 Dit teekent den geest van ons Amsterdamsche volk, want 't is geen enkeling, die zoo spreekt Tegen halfvjjf was Woensdag het uitrijden bepaaldeen korte rit door de stad naar 't station. Maar uren te voren bewoog druk zich de menigte door de straten om den Dam, naar het Damrak, waar zich reeds om drie uur op het breede trottoir aan de schaduw zijde een aaneengesloten menschenrij bevond, dicht aaneen van Dam tot Prins Hendrikkade. En steeds dikte 't aantwee, drie rjjenvier, vijfHier een wringen om er door te komen daar een dringen, stijf en stootend, om „een goeie plaats." Ook te midden der straat vormt zich dan een rij, dicht langs de tramrails eerst dun, een enkele hier en daar, dan groepend en weldra dichte aaneen, de mannen, vrouwen en kinderen van alle rangen. De agenten houden terug en recht, de rijen, die deinen, waar ze langs gaan, en komen opzetten weer achter hun rug. Het verkeer staat thans stil. En de menschen, ze voelen 't, dat weldra 't oogenblik zal aanbreken, waar ze uren op wachten't blijkt uit de zenuw achtige stilte. 't Trilt door de rjjen van Damnaar Station en als bij intuïtie zeggen ze 't: daar komen ze! daar komen ze!... 7) Toen Hij de deur open deed, vlogen drie honden de kamer binnen, 't Eerste „Max" een reusachtige Ulmerdog. In twee sprongen was hij bij Toetie, die zijn meesteres was, zijn schranderen kop stijf tegen haar aan drukkend en haar met zijn trouwe oogen vragend aanziende. Achter |hem aan dribbel den, aJierkluchtigst om te zien, twee kleine hondjes, „Affie", een Uwergpinchertje, en „Impie", een toyrerriër, die de verwende lievelingen van mevrouw Walther waren. Dadelijk nam ij beiden op haar schoot, 't Was inderda grappig, dat tengere vrouwtje in s Mig en kabaai met die klei ne, fijne diertjes te zien sollen, ze om beur ten om- 't hardst Liefkoozend. Affie was donker grijs met een ouwelijk fijn snoeije en kleine glinsterende kraaloogjes. Hij had een smai gouden halsbandje om en was de lieveling zijner meesteres. Impie was „black and tan", met een slim kopje en lieve, verstandige oogen. Hij droeg een zilveren halsband met belletjes en stond bij mevrouw Walther lang niet zoo hoog in ^gunst, hoewel hij veel liever en goediger was dan de verwende, vinnige Affie. Zij waren zeer goede maatjes "met Max, die hen aitijdl met een dwaas soort van ontzag behandelde; want hoe klein ze waren, kon den ze vervaarlijk keffen en vejjjjnig ult- Eenige oogenblikken van spannende stilte, dan buigen de voorste rijen voorover, zien naar den Dam... „ja, ja,... déér...," nu zien ze 't sidderen in de verte, dat de nadering beduidt! Zwellend komt opzetten 't massale hoeraaaaa...nooit eindigend, altijd 't zelfde en altijd nieuw... de eerste rij tuigen voorbij... sterker klinken de hoera's, schokkend uitgeschreeuwd... het koninklijk rijtuig gaat voorbij, rechts onze Vorstin, groetend naar t volk, links de Prins, salueerend... de jubelkreten vlieden vóórt, van ons... de rijen ontspannen. Voorbij... Enkele minuten later kondigen kanon schoten de aankomst van Juliaantje aan „Ze is er! hoor!" klinkt 't van alle zijdenEn juist om vijf uur doorloopt eenzelfde siddering als straks, de rijen, maar terug nu en warmer nog De rijen zijn tot één dichte massa vergaan, waaruit de hoofden nu oprek ken en zich richten naar 't Centraal Station. Eén gedachte is die der gansche menigte: Juliaantje. En inniger ea geestdriftiger nog, dan zooeven is die duizendvoudige en toch ééne vreugdekreet, dat luid uitgeschald hoeraaaa-..aaa... dat weer uitzwelt tot ons en ook óns de kelen opent... en daar ziet 't volk 't prinsesje, zijn Prin sesje, zijn Juliaantje, dat vrij rondblikt en zwaait met haar handje, gezetsn tusschen Vader en Moeder! 't Gejubel ijlt voort naar don Dam. Voorbij is 't ons! De rijen ontleden zich, lossen zich op in een dichten stroom, die voortgolft naar den Dam... De menigte is ontspannen, maar 't Amsterdamsche volk praat en joelt toch nog voort over zijn Juliaantje, het lieve, beminde prinsesje, dat thans in zijn midden is! Gelukkig volk, dat zóó zijn Vorsten huis bemint A'dam. BEHJ LEVROWSGI. —————a————b^— De tienjaarlijksche volkstelling gaf te Wormerveer, waar het locialiime zooveel aanhangers telt, tot resultaat, dat op 31 Dec. 1909 deze gemeente 6865 inwoners telde, nl. 3179 mannen en 3386 vrouwen. Kaar de godsdienstige gezindheid gerekend waren er: schieten en grauwen,. Ofschoon hij hen makkelijk met één slag van zijn krachtige pooten of één beet van zijn geduchten bek onschadelijk kon maken, had hij ontzag voor hen. Mevrouw Walther was eigenlijk bang. voor den dartelen, wilden Max, en ging hem, waar ze 't kon, uit iden weg. Eeni- ge jaren geleden had haar man hem voor Toetie gekocht, orn haar te beschermen, als zij alleen wandelde, en haar te ver gezellen, als zij in de vroegte vóór school tijd ihaar morgenrit deed. Hij was voor haar en de huisgenooten trouw en goedig, maar voor vreemden lang niet mak. Daardoor had mevrouw Walther een onredelijken angst voor hem opgevat Als zij hem in huis tegenkwam, vloog ze luid schreeuwend op een drafje weg, en hoe harder ze gilde, hoe dart el er Max tegen haar opsprong, meenend; dat zij biet hem speelde. Luid kef fend kwamen Affie en Impie dan toegescho ten, en als Max zijn grove basstem er tus schen mengde, was 't een heisch lawaai, dat Kooren en zien verging'. Gewoonlijk eindigde het, dat zij buiten adem in eene stoel neerviel, in doodsangst Max met haar kleine handjes afwerend1, die hij onstuimig likte, terwijl Affie en Impie trachtten door springen den schoot hunner meesteres te bereiken, wat hun nooit lukte. De honden hadden elk hun eigen mand. 's Nachts kro pen Affie en Impie echter dicht tegen Max aan, en was het een allerzotst gezicht, om dat ongelijke drietal zoo vertrouwelijk bij mekaar in slaap te zien. (lNu, dag Maatje, u komt toch straks bij M. V. Tot. Nederlandsch Hervormd 1613 1781 3394 Waalich Hervormd 1 1 Remonstrantsch 8 9 17 Doopsgeiind 472 446 918 Hersteld Lnlhench 2 2 Evangelisch Lntersch 29 23 52 Christelijk Gereformeerd 19 16 35 Gereioimeerd 190 195 385 Roomsch Katholiek 361 405 766 Ond-Roomsch 1 2 3 Ned. Israëlitisch 2 4 6 Andere kerkelijke gesindten 9 7 16 Geen kerkelijke gesindten 774 496 1270 3479 3386 6865 Tot de Nederlandcch Hervormde Kerk behoorde due ju'm 49,4 pet, der bevolking tot de godzdleuitlooxen 18.5 pet.tot de Doopsgeiinden 13,4 pet tot de Roomach Katholieken 11,2 pet. en tot de Gerefor meerden 6,1 pet. Socialisme en godidientt loosheid blijken dus samen te gaan bijna Vö deel der bevolking behoort tot moderne heidenen. Zelfs te Amsterdam, w 70,000 personen wonen, die tot geen kerkeiy gezindte behooren, is het percentage (12,t) niet zoo hoog als in deze gemeente (18,5) BUITENLAND. Minlstercrlses In België. In (de Kamerzitting van Donderdag deelde de minister-president Schollaert mede, dat de 'ministers aan den koning hun ontslag, had den gevraagd. Hij stelde voor de zitting der kamer te verdagen. De rechterzijde juich- te den minister-president toe. Van verschil lende kanten hoorde men: „Weg met de priesters"! „W;eg met idle vrijmetselarij"' „Leve het algemeen kiesrecht!" De kamer besloot hare werkzaamheden te staken, en de zitting werd opgeheven. De ontslag-aanvrage van het kabinet, me degedeeld door den minister-president, zon der opgave van de redenen die daartoe ge leid hebben, was H et gevolg van de bespre kingen tusschen den koning, de ministers en verschillende hooggeplaatste politieke perso nen. Bovengenoemde besprekingen handel den over den politieken toestand ontstaan door dien onverzettelijken tegenstand van de linkerzijde tegen de schoolwet. De koning zou Id'en minister-president ge vraagd hebben, of 'hij niet dacht dat het in het belang van den openbaren vrede was, indien hij instemde met de verda ging der schoolwet. Daarop meende Schol- la art te moeten aftreden. De N. Hrlm. Crt. schreef juist dezer da gen: Het ziet er in België voor die katholieke partij moeilijk uit: de koning zal (naar algemeen wordt aangenomen) voor de hef tige bedreigingen der liberalen en socialis- ons? Ik ontvang in de zaai; daar is 't zoo lekker koel." „Neen, Toetie, jelui zulke tottohs, drin ken liever thee dan stroop." ,,Nu, maar, mama, (nicht Betsy brengt im mers gTenadine of stroop voor u. We vinden 't zoo' prettig, als u komt", eindigde ze vlei end, haar arm om Ihaar moeder heenslaande en haar harteljjk kussend. Verteederd keek haar mama haar aan. „Soeda, Toetie, dan zal' ik komen. Ik wil, jij in die tableaux de hoofdpersoon zijt, en zal dat aan de anderen zeggen." „Neen, mama, ik bid u, doe dat niet. Ik ben immers de gastvrouw, dat past me niet", antwoordde Toetie_, verschrikt. „Soeda, wij betalen alles, dus jij hebt er 't recht toe, en papa en ik willen 't betoel hebben. Kunnen Affie en Impie er ook niet in voorkomen?" vroeg ze met kluchtigen ernst. „Ik vrees, moesje, dlat ze niet stil blijven zitten," lachte Toetie „En nu, tot straks. Dag, nicht Betsy, kan ik ook iets voor u doen?" „Dankje, kindje, ik zal goed voor je gas ten zorgen, hoor", antwoordde deze ver teederd. Met een hartelijk knikje verliet Toetie met Max 't vertrek III. Zoodra zij de deur achter zich gesloten had; onderging Toetie's gelaat een geheele verandering. Zonder te letten op de jolige sprongen van Max, idiie haar ais 't ware tot spelen uit nood igde, liep zij peinzend met ten, die hand aan Ihanid gaan uit katholieken haat, uit vrees voor zijn troon eenigszins bukken en het katholieke ministerie probee- ren over te halen om de onderwijswet tot na idj e verkiezing uit te stellen. Natuurlijk past Idle katholieke regeering daarvoor: het heet dat minster Schollaert dit al duidelijk aan Zijne Majesteit te ver staan heeft gegeven. 't is toch inderdaad kras! Daar is een katholieke regeering die steunt op een willige meerderheid in de Kamers; deze regeering stelt een wet voor die dl en heftigen anti-elericalen niet bevalt.... En deze stellen zich nu te weer als razen- den, ze dreigen formeel met opstand, ze hebben al ide mijnwerkers in de mijnstreken overgehaald om het werk te staken, ze drljgen zelfs met revolutieen de zwakke (koning, bevreesd voor zijn kroon, ziet om naar de oogen van de felle papen haters, die echter leden zijn der mach tige Loge, enbezwijkt voor die dreige menten Nu willen de katholieken desnoods nog kamerontbinding en een dadelijk beroep op het volk. Doch|diit komt den heeren anti-cle- ricalen weer ongelegen Want dan vreezen ze weer een nieuwe katholieke meerderheid. Ze \vfflen dus de wet geheel van de baan hebben, tot aan Idle verkiezingen van 1912, dan hebben ze den tijd voor zich om een reuzen-leugencampagne te beginnen! Of de koning dit laatste zelfs zal kiezen, liever dan het recht der katholieke meer derheid tegen de godsdienstloozen en gods diensthaters te verdedigen?, Men weet wat de vrijmetselarij over Bel gië hoeft besloten na Spanje moet België vallen als monarchiede Katholieke koningen van Europa (moeten een voor een plaats maken voor een republiek, zooals Portugal al is Nu is het wel waar, dat de eerste proeve allerjammerlijkst mislukt is en Portugal van heden een hei is bij wat het onder het ko ningschap was, doch dat raakt de Interna tionale godsdiensthaters niet! Het felle verzet van al de anti-clerica- len tegen de onderwijswet van Schollaert, die op de meest-onpartijdige wijze alléén verzekert aan den Huisvader het recht om zijn kinderen op te laten voeden zooals hij dat wenscht, dat felle verzet toont wel aan, hoezeer de imaconnerie vreest dat België haar ontgaan zat. En de katholieke koning, blind voor de teekenen des tijds die hem waarschuwen, offert zijn regeering op aan den moloch, die gereed' staat om ook (hem-zelf eerstdaags te verslinden! 't Is droevig, in vele opzichten. Maar het toont ook, hoe de anticiericale organisatie van geloofshaat eigenlijk toch een droeve uitdrukking op 't teere gelaat de trap op. Op de eerste verdieping lag haar zitkamer met drie ramen op 't Plein 1813 uitziende. De kamer binnentredend, bleef ze een oogenblik (als in gediachte staan, toen zonk ze op een stoel neer en steundie 't hoofdje met de hand. Max strekte zich lang uit aan haar voeten, haar verbaasd aan starend. Wat scheelde de vrouw, dat ze geen woord, geen liefkoozing voor hem overhad? De treurige, onverwachte tijding over Mary's vader (had Toetie jdiep geschokt. Zij hield veel van Mary en van de heele familie de Raat. Als kind had zij er veel vriendschap en hartelijkheid genoten, en trouw, waren zij al die jaren in briefwisse- Ung gebleven. Feitelijk waren 't die eenige menschen, van wie zij, uitgenomen haar ouders veel hield en die zij vertrouwde. Toetie gaf zich niet gauw en hechtte zich gel den. Niettegenstaande haar liefdevol, goed hartje, en zij de lieveling van haar omge ving was, voelde zij zich vaak zeer een zaam en had onder, haar schoolkennisjes en clubgenootjes geen enkele vriendin. Nie mand begreep haar, kende haar, zooais ze inderdaad was. Niemand in den Haag wist, dat de verwende, beminde, bevoorrechte Toetie Walther zich eigenlijk eenzaam, on voldaan en niet gelukkig voelde. Haar diep voelend, liefdevol hartje, dat zoo'n groote behoefte had, wat voor anderen te zijn, te doen, werd nooit begrepen. Alleen Mary de Raat kende, begreep haar gelijk ze was. Die idlacht en voelde net als aj. Mary was voor haar het ideaal, zooals zij hl voor niets staat! Verbeeld u dat de Fran sche katholieken, om maar een voorbeeld te noemen, eens op een diergelijke wijze „met alle middelen, wettig of niet" (zooals de liberale leiders in België hebben ver kondigd idat ze doen zouden) zich zou den hebben willen verzetten tegen de god- delooze en onrechtvaardige wetten die de kerk berooven en bestelenWat zou de libe rale en anti-elericale 'wereld hebben getierd En dit duideloos optreden van het anti katholieke monster-verbond in Bc'gië. wordt door alle. liberale en „neutrale" aladjen ten onzent met eere en lof overladen! Het is teekenend, voor wie zien wil! De diefstal op het Fransch Ministerie van Buitenlandse!» zaken. Bij het onderzoek inzake de verduisterin gen op het Fransche ministerie van buiten- landsche zaken, is thans gebleken, dat Ha- mon ook 50.000 gestolen heeft, afkomstig van die opbrengsten der renbaan totalisators en bestemd yoor 'Fransche weldadigheids- en onderrichtsinrichtingen in !het Oosten. Een Katholiekendag in Zwitserland. Men schrijft aan het Centrum: Op den tweeden Pinksterdag, had door heerlijk weder begunstigd; Ide kantonale Ka tholiekendag van Sint Gaden plaats. Als ver zamel. ord' .was aangewezen Ihet schoon gele gen stadje Rapperswil, aan het meer van Ziirich. Ook hier in Zwitserland leeft en bloeit onze Katholieke Kerk: dit is klaar en duidelijk bewezen. De hoofdschotel van den diag was de heerlijk doorwrochte rede van den heer Boumberger, hoofdredacteur van het katholieke dagblad 'Die Ostschweiz, over „Christendom en de Sociale quaestie". Er werd ook met eenige woorden gesproken over Idle opkomende Nederlandsche agra rische partij. Het vereenigingsleven bloeit in Zwitser land dat 'hebben de talrijke jongelings- ge zellen- en arbeidersvereenigingen, die te Rap perswii waren tezamen gekomen, bewezen. Wjj, Hollandsche Katholieken, zouden nog veel van onze geloofsbroeders, in het aloude Helvetia kunnen learen. Alles getuigde van orde, frissche geestdrift en innige overtui ging. ITALIË. Vordesl veroordeeld. Na een langdurig getuigenverhoor en een twee-urige beraadslaging (heeft het Gerechts hof te Rome iden afgevallen priester Verdesi tot tien maanden gevangenisstraf en een geldboete van 833 lire veroordeeld. Zooals men zich herinneren zal, had Ver desi pater Bricarrelli S. J. valschelijk be schuldigd van schending van het biechtge heim, waarop deze een aanklacht tegen Ver desi had ingediend. zich de vrouw voorstelde, het zonnetje in huis, overal vreugde brengend; en, waar zij zich vertoont, blijde gezichten te voor schijn roepend. Mary, met haar levendig geloof en innige liefde tot God'. Diep in haar rein, onschuldig gebleven hart had Toetie, ais een kostbaren parel, de herinnering aan haar schooltijd te Soe- rabaia bewaard, en geen dag ging er voor bij, zonder dat ze in haar ochtend- en avondgebed zich bij God uitsprak, maar. zij kende Hem zoo weinig, ze wist bijna niets van Hem, en wat ze wist, hoorde zij ja door haar omgeving vaak meedoogenloos bespotten. Wat had' ze geleden, toen zij van haar schoolkennisjes en clubgenoot-, u hoorde, dat er geen uod bestond. Dat hetot geloof in Hem ;een sprookje vn: wat alleen domme menschen geloofden. W.ie w in de wereld beteekende, wie waar^jk hoog staand was, wist beter. Toen vroeg zjj in doodsangst, met tranen in de oogen: „Maar 5 voelen jelui dan niet in je hart, dat er een God bestaat, dat Hij tot jelui spreekt? Kennen, gelooven jelui (dan de geschiedenis niet van Christus? Van zijn geboorte te Bethlehem en zijn smadelijken dood aan het kruis." Schaterend noemden ide 'vroeg-rijpe, waan wijze 'meisjes haar een dom, onnoozei ding. Die geschiedenis van Christus was immers een fabel, een sprookje, geen werkelijk heid. (Wordt vervolgd). TUIN- "■•wten, 'aand ■veg som "■'EN, Jf bjj .Tifi 1 «ren

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 1