1ST EDE wn, Doeken, enz. EN en 'antaisie Kinder iz©n. LlKMAAK, Dijk, H. BONT, m inmolensi i. Buurt - is en Ploffen Een kind PMMtOZi S» gistrsst 114, UUR- terdicMe vetledoren TWEEDE BLAD. Zaterdag 28 October 1911. No. 86 1 1- en Paardenkracht, (molens, ouw-werktuigen. aagt Prijscouranten. jaarsstoffen, iflousella's, »ortflanellen. lim m PSNCE-NE2, &END Padjed WINTERMUILEN, Pantoffel Sohoollaarzan enz. KALENDER voor de dagen der week. Meer godsdienstzin. Een ongeloovige dokter over Lourde s Amsterdamsche Brief. VERVOLG ALKMAAR. hmachines \ns Schoppen, Wannes, LsculêSs Kookpotten, en Wielploegen. Juliivators, rdrea. Voor 23 gulden een re HANDNAAIMACHINE, met een luxe afsluitkast en aten er bij cadeau en gtal" Ook op termgnbetaling, p® er maand, bij t. HILDERING, irsche Naaimachinehandel, L8TAAT ALKMAAR, inrichting voor reparatie. 'ECIAI^TEIT at maken van geneeskundig voorschrift' bg d@ Kippenmarkt, voorzien van tvens een groote keuze in Beleefd aanbevelend. ONS BLAD. 99 October. ZONDAG. H. Nalrcussus, Bell Evangelie: De onbarmhartige knecht ge- lraft.0,Matth. XVIII, 23-35. 30 October. MAANDAG. H. Aiphonsus Ro driguez, S. J., Belijder. 31 October. DINSDAG. H. Wolfgamgus, Bissschop en Bell Vastendag. 1 No,v. WOENSDAG. Allerheiligen Te Vieren als Zondag. Evangelie: De acht zaligheden. Matth. V: 1—12.; 2 November. DONDERDAG. Allerzie len. Dag van Devotie. Evangelie: Allen die in de graven zijn, zullen de sten» van Gods Zoon hooren. Joan. V: 25—29. 3 November. VRIJDAG. H. Hubertus, Be lijder.' 4 November. ZATERDAG H. Caroius Borro- meus, Belijder. 29 OCTOBER. Vijfde Zondag der Maand. Een en twint:gste Zon-ag na Pinksteren Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Espjhesiërs; VI, 10—17. Broeders' wordt krachtvol' in den Heer en in de sterkte zijner macht. Bekleedt u met de wapenrusting Gods, opdat gij be stand 'moogt zijn tegen de tegen des dui vels. Want wij hebben Iden strijd niet te voeren 'tegen vieesch en bloed, maar tegen de vorsten en de 'machten, tegen de wereld- beheersdhers dezer duisternis, tegen het fcooze geestendom in de Ijicht. Doet daar om. aan de 'wapenrusting Gods, om weer stand te bieden ten kwaden dage en, in alles volmaakt zijnde, staande te (blijven. Houdt derhalve 'stand, uwe 'lendenen met de waar heid omgord, het harnas der gerechtigheid aangedaan, en uwe voeten geschoeid heb bende toet de bereidwilligheid ivain het Evan gelie 'des vredes: en neemt in alles het schild des geloofs, opdait gij daarmede al de vurige pijlen des boozen vijands kunt uitdooven; neemt ook den helm der zalig heid en het zwaard des geestes, dat het woord Gods is. Evangelie volgens 'den :H. Mattheus: XVI11, 23—35, Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer lingen deze gelijkenis: het Rijk der he melen is gelijk aan een koning, d''e af rekening wilde houden hret zijne dienaren En toen hij 'begonnen was met afrekenen, werd er een voor hein gebracht, die hem tienduizend talenten schuldig was. Daar deze echter niets frilad om te betalen, gebood zijn heer hem, zijne vrouw en kinderen en al wat 'hij 'bezat te verk'oopen, en de schuld af te doen. Doch die dienaar viel neder en bad: heb geduld met mij, en ik zal u allies betalen. De 'heer nu ont fermde zidh over Üien dienaar, liet hem' gaan en schold hem de schuld kwijt. Maar toen 'die dienaar heenging, vond hij een zijner mededienaars, die hem honderd de- nariën 'schuldig was; 'en dezen aangrijpend, neep Ihjj hem de keel toe, zeggende: be taal wat gij sahuldig zijt - Zijn medeknecht nu viel voor hem neder en smeekte hem: heb geduld met 'nij, en ik' zal u allies betalen. 'Doch hij wilde niet; mja'ar heen gaande wierp hij hemi in de gevange nis, totdat hij de schuld zou betaald heb ben, De medeknechten nu, ziende wat er plaats had, 'werden zeer bedroefd; en zij kwa men en deelden hunnen -heer ailtes mede wat gebeurd' was, '.Toen riep zijn heer hemi 'en zeide tot hem: blooze knecht! de ge. heele schuld heb ik u kwijtgescholden, omdat 'gij mij gesmeekt hebt; moest gij u dan ook niet ontfermen over uwen mede- dienaar^ gelijk ik mij ontfermd heb over u! 'En in toorn ontstoken, leverde aftu heer hemi over aan die beulen totdat hij' de geheele schuld Zou hebbei} afbetaalde Eveneens Zal ook mijn ihemelsche Vader u 'doen, indien gij 'niet, ieder fijnen broe der. van harte vergeeft. De Z.Eerw, HoogGel. Heer Prof, Aen- genent, hoogleeraar aan het Groot-Semi narie Warmond, hield de volgende redei OR de lalgcmeene vergadering van den Maan dag 1.1,. ite Amsterdam gehouden Diocesanen Katholiekendag: Er staan in de Catechismus, aldus spr,,- twee vragen, waarvan ik de antwoorden zou kunnen noemen de kern van alle be sprekingen op 'diezen dag. De eerste is} Waartoe zijn wij op aarde? en het ant woord daarop is; om God te dienen. Da tweede vraag 'is: Wat moeten wij' hiertoe doen? het antwoord luidt: alles'gelooven en onderhouden, wat God heeft geopen-i baard en de genademiddelen der Kerk ge- bruiken. Godsdienst is gelijk de dienst van God; Wat is er natuurlijker. Die plicht toch vloeit voort uit de natuur van den mensch zeiven, immers de mensch is aifhankelijk .Eenmaal geschapen, tóón God den mensch niet a,an zich zelf overlaten; hem geen onafhankelijkheid geven. Dit zou strijden tegen Gods volmaaktheid. De godsdienst is dus een .plicht, die uit het wezen van den mensch voortvloeit. Maar dan moet ook de redelboze schep ping den plicht hebben. God te dienen? Zeker, Daarom roept de Kerk ook iederen dag al Ih'et geschapene, in het loflied der drie jongelingen in den gioeienden oren, het licht, de sneeuw, de dieren, de planten, aflest oelooft den Heer. Alle schepselen. :zijn den dienst van God verplicht. Het verschil is alleen hierin gelegen, dat de mensch zijn dienst van God1 met bewustzijn verricht. Maakt de mensch dan misschien een uitzondering? Is hij| eigenlijk niet de Koning dier Schepping en moet hij niet heerschen in plaats van dienen? Zeker, de mensch is heersdher over die sdhepping; door zijn werken op industrieel gebied, door, wetenschap en kunst. De mensch staat dus boven de weten schap uit; de mensclh kan zich met zijn geest verheffen boven de steuren. Maar hij is slechts groot: biddend, geknield voor God. Daardoor toont de mensch zijn koning schap boven al het aardsdhe. De mensch kan niet buiten den dienst van God; laat hij den waren God varen, dan wendt hij Zich tot een vaïsdhen God. We zien het in de uitingen van de mojderne eeuw; zoeken, hijgen naar de waarheid. Sur rogaten voor godsdienst komen dan ook in de plaats: theosofie, spiritisme, hypnotis me, etc. in series, brochures behandelt men de levensvragen. Men zoekt naar. iets hoo- ger. Professoren raden aan meer zielkunde ie bestudeeren. Boeddhisme en Islamisme worden onderzocht om er i,ets uit te halen voor een nieuwen godsdienst. Er. is iets noodig voor het hart, waaruit blijkt dait de dienst vain God natuurlijk is. Hoe moet nu die dienst van God geschie den? Velen meenen verkeerdelijk, alleen in de Kerk. Maar: dat is absoluut niet waar en deze Katholiekendag is dan ook een protest daartegen, Br is niet gespro ken over godsdienst in de kerk. Dat spreekt wel van zelf. Bij geen enkel Katholiek zal daaromtrent twijfel' bestaan. Wij moeten God niet dienen een uur pier dag of per week, maar heef ons leven, iedere mi nuut en dan in het gezin, het openbaar en maatschappelijk leven. Hoe moet die dienst geschieden? t De Catechismus geeft daarop, het ant woord: door onderwerping van ons verstand en onzen wil, door alles te gelooven en te onderhouden, wat God bevolen heeft en ten derde door ons woord door het gebruik der genademiddelen. Godsdienst is een daad van ons verstand, een onderwerping van Ons verstand aan God. Gevoeïsgodsdienst moet warden afgewe zen al's onredelijk, onze godsdienst moet zijn geheele onderwerping van ons verstand. Van gebrek aan godsdienst getuigt het, al's men zich niet aan de uitspraken der Kerk en alle Kerkelijke autoriteiten, ook wanneer er niet be slist „ex cathedra" gespro ken yv ordtf Op de tweede plaats onderwerping van den wif. Men mag zich wel eens afvragen of men zidh wei onderwerpt aan de zede- wetten als men in het huisgezin, z.g. neutra le en liberale bladen toelaat zonder dat daar van de noodzakelijkheid kan worden aan getoond, Onze mo.r ai al verbiedt ons niet alleen zonde te doen, maar ook de gelegenheid verschaffen Die verslapping van het godsdienstig leven is groot, de oorzaak daarvan is voor een groot deel' het lezen van z.g. neutrale- en liberale bladen zonder dat de noodzakelijk heid daarvoor kan worden aangetoond. Druppelsgewijze wordt het vergif toege diend: de misdaad en die de misdlaad be dreet worden vergoelijkt. Zoo. slijt de gods dienstzin 'langzamerhand at. Wanneer allen hi era anwezig d e niet-Kathol'ieke bladen voortaan uit uw huis weerden, dan zou reeds het succes van dezen Katholieken dag groot zijn. Weert ze om uwe kinderen, om het slechte voorbeeld, dat gij, geeft. Spr. wijst vervolgens op de lauwheid der Kath. in het openbare leven, hoe bij ver kiezingen Kath. wegblijven. Denzulken vraagt spr.: Wat is er toch wel in staat u wakker ite maken. Neemt een voorbeeld aan andere landen. De straffende hand zai u in uw particulier leven bemoeilijken. De een blijft weg uit onverschilligheid de ander zegt weer: politiek heeft niets met het geloof te maken, een derde noemt de mannen der overzij, kundiger. Spr. weer legt al d.ie argumenten en wijst er op, dat we in dezen van onzen tegenstander moe ten leeren. Wat beteekent het tenslotte als er tal van wetten worden gemaakt, als de wetten van God warden overtreden? Ook in bet maatschappelijk leven moet de Kath. optreden. Aan hen, die buiten het sociale leven staan, vraagt spr.: Ziet gij da.n niet, welk een zware strijd er ontbrand is. Het feit is er. Een strijd wordt gestreden, die zal eindigen in een strijd om de be ginselen van Christus of van Marx. Het is een plicht geworden van alle kath. meda te strijden op sociaal gebied. Z.ij moeten meedoen aan alle Ka tholieke sociale actie! Ten slotte eischt God ook tien dienst van ons woord. De mensch, .is verplicht: 1. te naderen tor de H. Sacramenten. 2. de H. Mis bij: te wonen 3. tot het verrich ten der gewone gebeden, Doch daarover behoeft spr. niet veel meer te zeggen. Het Kruis is eene schoone uiting van ge loof en godsdienstzin. Het decreet des Pausen omtrent hef. veelvuldig ontvangen van het H. Sacrament, des Altaars moet tenvolle worden uitge voerd. Spr. wekt ook op tot 'het gezamenlijk bidden in het huisgezin. Wij'dt men wéf eiken morgen zijne gedachten, hande lingen en werken aan God toe? Zelfs de heid-ensche Wijsgeer Plato wees op de nood zakelijkheid van het gebed. Resumeerende besluit spreker: ons Rcomsch-zijn moet geheel cms leven door dringen als eene geurige wierook. Wij zien de kracht der efectriciteit in allerlei vorm: als de bliksem, die het lichtruim doorklieft, als lichtbron, als middel om onze gedachten en woorden over heuvels en dalen, over bergen en zeeën te voeren, als arbe.id, die de machine drijft. Zoo moet oiok ons Roomsch-zijn zich vertoonen in allerlei vor men, in all.e omstandigheden des levens. Die Ouden verhalen ons van de tem pelzuilen in Egypie die daar stonden stil en eenzaam in eene onmetelijke vlakte: als de zon verscheen aan de horizon, dan, meenden zij. dat daaruit wonderbare klan ken oprezen. Evenzoo .is de mensch zonder geloof ge lijk een standbeeld in de eenzame vlakte, doch de godsdienst is gelijk de zonne stralen .in staat wondervolle klanken in (hem op te wekken. Mogen velen den geest van St. Paulus navolgen, die zegt: lk wil voortaan in nieis anders leven dan in den Heer Jezus Chris tus" Moge het waar zijn, aldus besloot spr. zijn rede, dat van ons Bisdom kan gezegd worden: Christus overwint daan Christus regeert daar, Christus heerscht daar ten volle in de harten van allen. Een ionge Idarne, Marie Louise Rognes, die lijdende Iwas aan een ernstige ziekte, had zidh naar 'Lourdes laten vervoeren. In haar woonplaats was zij behandeld dooir Basilide d'Izart, een ongeloovig geneesheer, die zich echter ten slotte gedrongen heeft gevoeld, openlijk en plechtig huldë te brengen aan de waarheid. In tegenwoordigheid 'van 'Dr. Boissarie, van den 'bisschop van Arras en zijn gevolg, van een groote menigte pelgrims, gekomen uit het 'departement, waartoe ook de zieke en dr. 'd'Izart behaoren. zette deze laatste op zeer duidelijke wijze en met prijzens waardige oprechtheid het geheele verloop der ziekte uiteen van zijn patiënte, die hij reeds sinds verscheidene jaren behandelde, en die 'volgens hem niet meer kon gene zen, of, zoo 'dit toch gebeurde, dan eerst na zeer langen tijd, terwijl zij haar geheele leven lang nog te lijden zou hebben van verschillende gevolgen 'der ziekte. En nu gebeurde het, dat Mal ie Rognes 1e Lourdes plotseling en volkomen genezen werd, zonder dat het geringste spoor dei- ziekte bij hpar achterbleef. Dit vernemende, kwam het woord „mi rakel" op de lippen van den ongeloovi ge, en Tyj voegde er bij: „Waaraan dit nui toe te schrijven is? [k weet het niet, om dat ik uw geloof niet bezit. Gij, heeren, die gelooft, zijt gelukkig, en ik benijd uw geluk; ik' ben nog maar zoekende, mis schien zal ik vinden. Intussëhen buig ik mij neder voor "het feit, en erken, dait hier de wetenschap overwonnen is. Uit geheel mijn hart breng ik huilde aan de waarheid." Alle aanwezigen waren tot in het diepste der ziel geroerd. De bisschop van Arras marai het woerd en richtte, uit naam vhan allen een woord 'van dank' tot den geneesheer; hij gal hem de verzekering, dat de H. Maagd, wier naam hij hier, op zijne wijze, zoo schitterend verkondigde, niet zoiu nal- laten ook hem ruimschoots te zegenen om zijn goede 'trouw. Lazers, herinnert gij u nog, hoe ik in een mijner vorige brieven mijn hulde bracht aan de Liberalen in onzen Raad, voor hun houding bij de verkiezing van een wethou der van onderwijs? Die hulde was verdiend en ge zult wel gedacht hebben, dat zulke Liberalen ook' een rechtschapen vrijzinnig heid vertegenwoordigden, niet waar? Edoch, in de ïfoofdstad is 't al niet beter dan daar buiten. Hoor slechts, wat we dezer dagen konden lezen (curs. van mij B. L.) „In de vergadering der Vrijzinnige Pro- pagandaclub ,Jong Holland", werd 'de volgende mot,ie met grooTe meerder heid van stemmen 'aangenomen. De algemeene vergadering van 'de V. P. C. Jong 'Holland, Vergaderd op 16 Oct. 1911 in gebouw „De Karseboom." Gezien de 'w e i n i g b e g i ns e 1: v a s t e houding door bijna de geheele Li berale Raadsfractie, in zake de verkiezing van een wethouder van onderwijs, ten opzichte van Me vr ij zinnige be, gins el en genomen; spreekt daarover hare verontwaardiging uit; besluit bij ver dere Gemeenteraadsverkiezingen m et li e- ze feiten rekening te honden; gaat over lot de orde van den dag." Wel, wat'zegt'ge 'van zulke vrijzinnigheid? Let vooral op 'mijn daden, niet op mijn naam Enfin, de 'heeren, wien het geldt, zullen er zich 'voorloopig wel niet veel vain aan trekken en rustig hun gang gaan in den Raad. Want er is heel wat werk. Zoo is er 'nu pas weer heel veel gepraat over de Damplannen. We schijnen nu een beet je in 'dë richting te gaan naar een oplos sing. De betreffende perceelen zullen ont ruimd worden, (de terreinen met schuttingen .afgezet, de nieuwe verkeerswegen aange geven. De 'eerste stap! Wanneer de laatste? Ook de groote rioolverbinding tusschen Ro- fcin en 'Damrak, onder den Dam, zal ver nieuwd en 'gedeeltelijk verlegd worden. We komen daar dus aardig in den rommel! Wat zulten 'we weer prachtige gelegenheid hebben de 'beroemde 'oordeelkundige vlugge 'Amsterdamsche werkwijze te bewonderen! Be wond eren moeten we thans ook onze winkeliers. Van 'de, door de sluitingsver- erdening verkregen, vrije avonden, maken ze een dankbaar gebruik! Aanhoudend ver gaderingen van 'allerlei distriksoomité's ter bespreking van de verordening en van mid delen oim ze ongedaan te krijgen. Het duurt natuurlijk 'nog lang voor de heeren zijn uitgepraat. En in dien tijd zijn we juist aan den nieuwen toestand gewend en zal tie gunstige werking der verorde ning gebleken zijn. Dan zal al dait vergade ren dus overbodig geweest zijn? Volstrekt nietDe 'winkeliers zijn dan gewoon ge raakt aan ihjet voor hen nu, dikwijls vreemde van vergaderen. iZe zullen meer kennen dan concurrentiehaat: ze zullen geleerd hebben onderling hun belangen te bespreken; ze zuillen de 'waarde van organisatie beter be grijpen dan thans: ze zullen veel in het belang van 'hun bedrijf gehoord hebben, wat ze tot nu Giet wisten. Door dit alles zullen ze, naar 'we Ihopen, beter dan tot heden liet groote belang Van Middenstandsorga nisatie inzien. En(door de verordening zullen ze den 'tijd vinden om hun belangen te verdedigen, zooals 'ze dat als noodza kelijk hebben leeren inzien. Zietdaar, hoe ik mij voorstel, dat deze veel gesmade verordening o-p de winkelslui ting ook indirect in het voordeel' van den, Middenstand zal' 'blijken te zijn. Zulten de 'Middenstanders buiten de hoofdstad ook wadhten met wijs worden, tot ze een verordening op de winkelsluiting gekregen hebben?? 't Is te hopen van niet! Amst. Oct. 1911. Bhj. Levrowsgi. De jaarvergadering van de Al- ge m e e n e R. K. Propaiga nda-c|Hub! „St. Petrus" werd Dinsdagavond ge houden. Deze verg. werd door den voorz., den heer F. Eggers, met gebed geopend, waar na hij den aanwezigen, bijzonder den be langstellenden w.o. 'den vertegenwoordiger van tde Kath. pers het welkom toeriepi, Spr. memoreerde, zonder maar 'hij meen de het straks uit te brengen jaarverslag vain den searetaris vooruit te loioipien, den arbeid bij de gehouden gemeenteraadsver kiezingen, die met zooveel' succes is be kroond geworden. Ware dit alïeen gedaan door de club, er ware reeds veel gedaan. Voorts wijst de president op de ver spreiding van Kath. lectuur min. de Chris telijke Actie en bedankt den leden voor hunnen arbeid in eleze. Daarna wordt het Clublied (Melodie: Aan U, o Koning der eeuwen Woorden van Joh. C. M. B.) door alle aanwezigen ge zongen. De notulen der vorige' verg. worden on gewijzigd vastgesteld en geteekend. Ingekomen was een schrijven houdende dankbetuiging van den WelEerw. heer H. M. J. Quant, oud-adviseur der club, voor de attentie hemi Ijij gelegenheid van zijn koperen priesterfeest door de club bewe zen. Vervolgens bracht de se'cr., de heer J. C. M. Burkunk, een uitgebreid en mooi gesteld verslag uit, waaruit wij het volgende aanstippen, Het aantal leden der club bedraagt thans 37 op verschillend gebied werd door de club gewerkt: in den boekwinkel werd voor een behoorlijk bedrag verkocht, ruim 20.000 nummers van de Christelijke' Actie werden verspreid benevens ruim, 27.000 vlugschriften en brochures, behalve wat er verkocht is op vergaderingen. Met „,de Voorhoede'" werd gecolporteerd langs de straat. Een gunstig resultaat was het gevolg daarvan: een 40-tal nieuwe abon nees werden geworven Ook voor „Ons IBflad" is gearbeid. In dit jaar van gemeenteraadsverkiezin gen is eene krachtige politieke actie ge voerd. Bovendien werden tal' van kiezers gekweekt en niet meer, dan 325 nieuwie leden voor de Kiesvereen. verworven. Met voldoening ziet de secr. terug op het resul taat. 6 maal weïdeh de propagandisten in het vuur geroepen. De bibliotheek is aanzienlijk verbeterd Sear, spoort dien leden aan tot voortdurende ijver. Hij betreurt de houding van, sommigen zelfs oud-bestuurders, die geageerd hebben tegen de Club, dankt den H. E. Deken, den Eervv. adviseur, het Bestuur der Kiesvereen., i dlonateurs en donatrices en brengt een woord van hulde aan de Kath. plaatselijke pers. Met een woord' van opwekking ,oimi pjropjagandist te zijn in de daad sioot d» secr, zijn verslag. .Voorz, dankte den secr. en hoopte dat het dezen gegeven 'mocht zijn nog tal van jaren als sea, der Prop. Club t,e arbeiden.- Daarna vroeg en verkreeg de adviseur, de WelEerw. heer J. M, C Nuijen, het woord om een korte toespraak tot de le den te houden. Z.E. dacht bij het voorlezen van liet jaarverslag van den secr, aan een verhaal uit de BijbGeschiedenis n,I. den opbouw der muren van Jeruzalem: met de ecuQ ha nd bouwden de Joden de muren op, met de andere voerden zij het zwaard. Dat .is het beeld van den propagandist1 Het zwaard voert gij allen, steenendraagt gij allen aan, de een meer de ander minder, ieder naar zijn beste krachten. Doch hoe waren de bouwers van Jeruzalem zooi krach tig en sterk? Omdat zij gevoelden te bouwen voor Jehova'. Zoo ook moet gij propagan disten gevoelen, dat gij bouwt voor uw Christus. Weest propagandist voor den Eu- charistischen Christus, Mie u sterk zal' ma ken tegen ow eigen vijand, tegen anderen. Beoefen zelf dat groote werk der Veel vuldige H. Communie, ziet er meer en meer voor te winnen. Spreek er niet over, doet het! Nader min stens Zondags .tot de H. Tafel omi u met en door Christus te sterken, dat uwe pro paganda krachtig en sterk wa.de! De voorz. spreekt den wensen uit, dat de woorden van den Eerw. adv. bij de propagandisten ingang mogen vinden. Hierna brengt de penningmeester, de heer B. Wehnes zijin finantieel verslag uit. Ont vangsten f276.17, uitgaven f265.34i/3 Het batig kassaldo bleek -te bedragen f 10.821/2 Nog te ontvangen is een bedrag v.an pl'. m, f 25, nog te betalen pl.m. f 125 zoodat het "er met de finantiën der cl'ub niet roos kleurig voorstaat. Doch de penningm. is niet moedeloos: „Moed verloren, ai ver loren" roept hij den leden toe. Er zijn ook lichtpunten in het verslag: het aantal donateurs nam toe. Moge dat zoo blijven1 De voorz. dankte den penningm, voor zijn verslag en zijn accurate boekhouding. Daarna was aan de orde de bestuursver kiezingen. Daar dpor de leden geencan- didaten waren gesteld, was de le secr, herkozen verklaard en stelde het Bestuur een 4-tal voor ter vervulling der vacatures Groot en Fefdberg. Uit dit viertal bestaande uit de heeren P. Ris, J. v. Riet, J. Kaljki man en N. Lindeboom werden gekozen de heeren v. Riet en Kalkman, 'die hunne benoeming aannamen. 1 Besloten weid propaganda, te maken voor „het Centrum", „de Amstelbode" en i;de Kath. illustratie". Ter sprake kwam ook nog het punfj gesfotein retraites. In beginsel werd be sloten in de; Prop. Club daartoe een fonds op te r ichtcin. Aan de R. K. Ki-eisv. zal een sahrijven gericht woc'depi met verzoek tot de oprich ting van een palitieken cursus tot ont wikkeling van hei; kiezerscorps over te gaan. Na eein woord van opwekking door den voorz., d.ie daarbij de;n wensch uitte dat u"et eerste lustrum dooir dë club het volgende jaar zoo luisterrijk mogelijk zou worden gevierd, werd deze jaarverg. gesfoten met „het Pro_paganda-liqd." Jaarverg. Katholieke Kring:. Nadet des morgens te 9 uur in de paro chiekerk vain den H. Laurentius de H. Mis was opgedragen voor de leden van den Kath. Kring, hield deze vereen. Woensdag avond haar jaarlijksche algemeene verga dering, tejn huize van den heer C. Prooi. De opkomst -was bevredigend, een 40-tal leden woonden de vergadering bij. Mede aanwezig was o. a. de ZeerEerw. Deken Th. Ebbinkhuijlsem. Nadat de voorzitter de vergadering met den christeiijken groet had geopend, wer den deih|h. J. So-ecker en Sidonius de Jong aangewezen tot het nazien van de rekening Na uitgebracht rapport en, nadat de pen ningmeester de verschillende posten van inkomst- en uitgaaf 'had toegelicht, werd op voorstel van dein voorzitter de rekening goedgekeurd en de penningmeester, onder dankzegging voor zijn goed gehouden be heer, gedechargeerd. Dt voorzitter bracht 'daarna verslag uit omtrent den toestand en den arbeid der vereeniging in 'het afgeibopen vereenigiings- jaar, daarbij werd door hem nog eens herinnerd aan de verschillende belangrij ke lezingen, welke hadden plaats gehad, aan de bijzonder goed gesteagde Meiver- gadering, in ihe-t naburige Bergen gehouden, en taan |de :eerste uitvoering van de pas opge richte Tooneefclub, waarbij hij tevens de verwachting uitsprak, dat 'de Tooneefclub in de itoekom'st zeer veel zou bijdragen tot den ibilo-ei van de vereeniging. Tevens wees de voorzitter op de niet onbelangrijke vermeerdering ivan het leden aantal' van den K. K., dat thans tot 82 was gestegen. Aan het slot van zijn verslag deed de voorzitter de mededeeïing, dat hij, alhoe wel volgens de nieuwe reglementen her- 'kiesbaar, zich om 'verschillende redenen niet meer |h erkiesbaar kon stellen. Het door den president uitgebrachte jaar verslag droeg blijkens het applaus der ver gadering, de goedkeuring van alle aanwe zigen. i Daarna had de stemming plaats van een bestuurslid in de plaats van Mr. Dorbeck Het resultaat dier stemming was, dat Mr, Dorbeck bij eerste stemming werd her kozen als bestuurslid. De heer Mr. 'Dorbeck betuigde dank voor het in hem gestelde vertrouwen, dotcih blteef bij zijn beefuilj j L .'•Ts ",ur ■•'4 1 •J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5