1ST EDE
wn, Doeken, enz.
EN en
'antaisie
Kinder
iz©n.
LlKMAAK, Dijk,
H. BONT,
m
inmolensi
i. Buurt -
is en Ploffen
Een kind
PMMtOZi S»
gistrsst 114, UUR-
terdicMe vetledoren
TWEEDE BLAD.
Zaterdag 28 October 1911.
No. 86
1
1- en Paardenkracht,
(molens,
ouw-werktuigen.
aagt Prijscouranten.
jaarsstoffen,
iflousella's,
»ortflanellen.
lim m PSNCE-NE2,
&END Padjed
WINTERMUILEN, Pantoffel
Sohoollaarzan enz.
KALENDER
voor de dagen der week.
Meer godsdienstzin.
Een ongeloovige dokter over Lourde s
Amsterdamsche Brief.
VERVOLG ALKMAAR.
hmachines
\ns Schoppen, Wannes,
LsculêSs Kookpotten,
en Wielploegen.
Juliivators,
rdrea. Voor 23 gulden een
re HANDNAAIMACHINE,
met een luxe afsluitkast en
aten er bij cadeau en gtal"
Ook op termgnbetaling, p®
er maand, bij
t. HILDERING,
irsche Naaimachinehandel,
L8TAAT ALKMAAR,
inrichting voor reparatie.
'ECIAI^TEIT
at maken van
geneeskundig voorschrift'
bg d@ Kippenmarkt,
voorzien van
tvens een groote keuze in
Beleefd aanbevelend.
ONS BLAD.
99 October. ZONDAG. H. Nalrcussus, Bell
Evangelie: De onbarmhartige knecht ge-
lraft.0,Matth. XVIII, 23-35.
30 October. MAANDAG. H. Aiphonsus Ro
driguez, S. J., Belijder.
31 October. DINSDAG. H. Wolfgamgus,
Bissschop en Bell Vastendag.
1 No,v. WOENSDAG. Allerheiligen
Te Vieren als Zondag. Evangelie: De
acht zaligheden. Matth. V: 1—12.;
2 November. DONDERDAG. Allerzie
len. Dag van Devotie. Evangelie: Allen
die in de graven zijn, zullen de sten»
van Gods Zoon hooren. Joan. V: 25—29.
3 November. VRIJDAG. H. Hubertus, Be
lijder.'
4 November. ZATERDAG H. Caroius Borro-
meus, Belijder.
29 OCTOBER.
Vijfde Zondag der Maand.
Een en twint:gste Zon-ag na Pinksteren
Les uit den brief van den H. apostel Paulus
aan de Espjhesiërs; VI, 10—17.
Broeders' wordt krachtvol' in den Heer
en in de sterkte zijner macht. Bekleedt
u met de wapenrusting Gods, opdat gij be
stand 'moogt zijn tegen de tegen des dui
vels. Want wij hebben Iden strijd niet te
voeren 'tegen vieesch en bloed, maar tegen
de vorsten en de 'machten, tegen de wereld-
beheersdhers dezer duisternis, tegen het
fcooze geestendom in de Ijicht. Doet daar
om. aan de 'wapenrusting Gods, om weer
stand te bieden ten kwaden dage en, in alles
volmaakt zijnde, staande te (blijven. Houdt
derhalve 'stand, uwe 'lendenen met de waar
heid omgord, het harnas der gerechtigheid
aangedaan, en uwe voeten geschoeid heb
bende toet de bereidwilligheid ivain het Evan
gelie 'des vredes: en neemt in alles het
schild des geloofs, opdait gij daarmede al
de vurige pijlen des boozen vijands kunt
uitdooven; neemt ook den helm der zalig
heid en het zwaard des geestes, dat het
woord Gods is.
Evangelie volgens 'den :H. Mattheus:
XVI11, 23—35,
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer
lingen deze gelijkenis: het Rijk der he
melen is gelijk aan een koning, d''e af
rekening wilde houden hret zijne dienaren
En toen hij 'begonnen was met afrekenen,
werd er een voor hein gebracht, die hem
tienduizend talenten schuldig was. Daar deze
echter niets frilad om te betalen, gebood
zijn heer hem, zijne vrouw en kinderen
en al wat 'hij 'bezat te verk'oopen, en de
schuld af te doen. Doch die dienaar viel
neder en bad: heb geduld met mij, en
ik zal u allies betalen. De 'heer nu ont
fermde zidh over Üien dienaar, liet hem'
gaan en schold hem de schuld kwijt. Maar
toen 'die dienaar heenging, vond hij een
zijner mededienaars, die hem honderd de-
nariën 'schuldig was; 'en dezen aangrijpend,
neep Ihjj hem de keel toe, zeggende: be
taal wat gij sahuldig zijt - Zijn medeknecht
nu viel voor hem neder en smeekte hem:
heb geduld met 'nij, en ik' zal u allies
betalen. 'Doch hij wilde niet; mja'ar heen
gaande wierp hij hemi in de gevange
nis, totdat hij de schuld zou betaald heb
ben,
De medeknechten nu, ziende wat er plaats
had, 'werden zeer bedroefd; en zij kwa
men en deelden hunnen -heer ailtes mede
wat gebeurd' was, '.Toen riep zijn heer
hemi 'en zeide tot hem: blooze knecht! de ge.
heele schuld heb ik u kwijtgescholden,
omdat 'gij mij gesmeekt hebt; moest gij
u dan ook niet ontfermen over uwen mede-
dienaar^ gelijk ik mij ontfermd heb over
u! 'En in toorn ontstoken, leverde aftu
heer hemi over aan die beulen totdat hij'
de geheele schuld Zou hebbei} afbetaalde
Eveneens Zal ook mijn ihemelsche Vader
u 'doen, indien gij 'niet, ieder fijnen broe
der. van harte vergeeft.
De Z.Eerw, HoogGel. Heer Prof, Aen-
genent, hoogleeraar aan het Groot-Semi
narie Warmond, hield de volgende redei
OR de lalgcmeene vergadering van den Maan
dag 1.1,. ite Amsterdam gehouden Diocesanen
Katholiekendag:
Er staan in de Catechismus, aldus spr,,-
twee vragen, waarvan ik de antwoorden
zou kunnen noemen de kern van alle be
sprekingen op 'diezen dag. De eerste is}
Waartoe zijn wij op aarde? en het ant
woord daarop is; om God te dienen. Da
tweede vraag 'is: Wat moeten wij' hiertoe
doen? het antwoord luidt: alles'gelooven
en onderhouden, wat God heeft geopen-i
baard en de genademiddelen der Kerk ge-
bruiken.
Godsdienst is gelijk de dienst van God;
Wat is er natuurlijker. Die plicht toch
vloeit voort uit de natuur van den mensch
zeiven, immers de mensch is aifhankelijk
.Eenmaal geschapen, tóón God den mensch
niet a,an zich zelf overlaten; hem geen
onafhankelijkheid geven. Dit zou strijden
tegen Gods volmaaktheid. De godsdienst
is dus een .plicht, die uit het wezen van
den mensch voortvloeit.
Maar dan moet ook de redelboze schep
ping den plicht hebben. God te dienen?
Zeker, Daarom roept de Kerk ook iederen
dag al Ih'et geschapene, in het loflied der
drie jongelingen in den gioeienden oren,
het licht, de sneeuw, de dieren, de planten,
aflest oelooft den Heer. Alle schepselen.
:zijn den dienst van God verplicht. Het
verschil is alleen hierin gelegen, dat de
mensch zijn dienst van God1 met bewustzijn
verricht. Maakt de mensch dan misschien
een uitzondering? Is hij| eigenlijk niet de
Koning dier Schepping en moet hij niet
heerschen in plaats van dienen?
Zeker, de mensch is heersdher over die
sdhepping; door zijn werken op industrieel
gebied, door, wetenschap en kunst.
De mensch staat dus boven de weten
schap uit; de mensclh kan zich met
zijn geest verheffen boven de steuren. Maar
hij is slechts groot: biddend, geknield voor
God. Daardoor toont de mensch zijn koning
schap boven al het aardsdhe.
De mensch kan niet buiten den dienst van
God; laat hij den waren God varen, dan
wendt hij Zich tot een vaïsdhen God. We
zien het in de uitingen van de mojderne
eeuw; zoeken, hijgen naar de waarheid. Sur
rogaten voor godsdienst komen dan ook in
de plaats: theosofie, spiritisme, hypnotis
me, etc. in series, brochures behandelt men
de levensvragen. Men zoekt naar. iets hoo-
ger. Professoren raden aan meer zielkunde
ie bestudeeren. Boeddhisme en Islamisme
worden onderzocht om er i,ets uit te halen
voor een nieuwen godsdienst. Er. is iets
noodig voor het hart, waaruit blijkt dait
de dienst vain God natuurlijk is.
Hoe moet nu die dienst van God geschie
den? Velen meenen verkeerdelijk, alleen
in de Kerk. Maar: dat is absoluut niet
waar en deze Katholiekendag is dan ook
een protest daartegen, Br is niet gespro
ken over godsdienst in de kerk. Dat spreekt
wel van zelf. Bij geen enkel Katholiek zal
daaromtrent twijfel' bestaan. Wij moeten
God niet dienen een uur pier dag of per
week, maar heef ons leven, iedere mi
nuut en dan in het gezin, het openbaar
en maatschappelijk leven. Hoe moet die
dienst geschieden? t
De Catechismus geeft daarop, het ant
woord: door onderwerping van ons verstand
en onzen wil, door alles te gelooven en te
onderhouden, wat God bevolen heeft en ten
derde door ons woord door het gebruik
der genademiddelen. Godsdienst is een daad
van ons verstand, een onderwerping van
Ons verstand aan God.
Gevoeïsgodsdienst moet warden afgewe
zen al's onredelijk, onze godsdienst moet zijn
geheele onderwerping van ons verstand. Van
gebrek aan godsdienst getuigt het, al's men
zich niet aan de uitspraken der Kerk en alle
Kerkelijke autoriteiten, ook wanneer er
niet be slist „ex cathedra" gespro
ken yv ordtf
Op de tweede plaats onderwerping van
den wif. Men mag zich wel eens afvragen
of men zidh wei onderwerpt aan de zede-
wetten als men in het huisgezin, z.g. neutra
le en liberale bladen toelaat zonder dat daar
van de noodzakelijkheid kan worden aan
getoond, Onze mo.r ai al verbiedt ons
niet alleen zonde te doen, maar
ook de gelegenheid verschaffen
Die verslapping van het godsdienstig leven
is groot, de oorzaak daarvan is voor een
groot deel' het lezen van z.g. neutrale- en
liberale bladen zonder dat de noodzakelijk
heid daarvoor kan worden aangetoond.
Druppelsgewijze wordt het vergif toege
diend: de misdaad en die de misdlaad be
dreet worden vergoelijkt. Zoo. slijt de gods
dienstzin 'langzamerhand at. Wanneer allen
hi era anwezig d e niet-Kathol'ieke bladen
voortaan uit uw huis weerden, dan zou
reeds het succes van dezen Katholieken
dag groot zijn. Weert ze om uwe kinderen,
om het slechte voorbeeld, dat gij, geeft.
Spr. wijst vervolgens op de lauwheid der
Kath. in het openbare leven, hoe bij ver
kiezingen Kath. wegblijven. Denzulken
vraagt spr.: Wat is er toch wel in staat u
wakker ite maken. Neemt een voorbeeld aan
andere landen. De straffende hand zai u
in uw particulier leven bemoeilijken.
De een blijft weg uit onverschilligheid
de ander zegt weer: politiek heeft niets
met het geloof te maken, een derde noemt
de mannen der overzij, kundiger. Spr. weer
legt al d.ie argumenten en wijst er op, dat
we in dezen van onzen tegenstander moe
ten leeren. Wat beteekent het tenslotte als
er tal van wetten worden gemaakt, als
de wetten van God warden overtreden?
Ook in bet maatschappelijk leven moet
de Kath. optreden. Aan hen, die buiten
het sociale leven staan, vraagt spr.: Ziet gij
da.n niet, welk een zware strijd er ontbrand is.
Het feit is er. Een strijd wordt gestreden,
die zal eindigen in een strijd om de be
ginselen van Christus of van Marx. Het is
een plicht geworden van alle kath. meda
te strijden op sociaal gebied.
Z.ij moeten meedoen aan alle Ka
tholieke sociale actie!
Ten slotte eischt God ook tien dienst
van ons woord. De mensch, .is verplicht:
1. te naderen tor de H. Sacramenten. 2. de
H. Mis bij: te wonen 3. tot het verrich
ten der gewone gebeden, Doch daarover
behoeft spr. niet veel meer te zeggen.
Het Kruis is eene schoone uiting van ge
loof en godsdienstzin. Het decreet
des Pausen omtrent hef. veelvuldig
ontvangen van het H. Sacrament,
des Altaars moet tenvolle worden uitge
voerd. Spr. wekt ook op tot 'het gezamenlijk
bidden in het huisgezin. Wij'dt men wéf
eiken morgen zijne gedachten, hande
lingen en werken aan God toe? Zelfs de
heid-ensche Wijsgeer Plato wees op de nood
zakelijkheid van het gebed.
Resumeerende besluit spreker: ons
Rcomsch-zijn moet geheel cms leven door
dringen als eene geurige wierook. Wij zien
de kracht der efectriciteit in allerlei vorm:
als de bliksem, die het lichtruim doorklieft,
als lichtbron, als middel om onze gedachten
en woorden over heuvels en dalen, over
bergen en zeeën te voeren, als arbe.id,
die de machine drijft. Zoo moet oiok ons
Roomsch-zijn zich vertoonen in allerlei vor
men, in all.e omstandigheden des levens.
Die Ouden verhalen ons van de tem
pelzuilen in Egypie die daar stonden stil en
eenzaam in eene onmetelijke vlakte: als
de zon verscheen aan de horizon, dan,
meenden zij. dat daaruit wonderbare klan
ken oprezen.
Evenzoo .is de mensch zonder geloof ge
lijk een standbeeld in de eenzame vlakte,
doch de godsdienst is gelijk de zonne
stralen .in staat wondervolle klanken in
(hem op te wekken.
Mogen velen den geest van St. Paulus
navolgen, die zegt: lk wil voortaan in nieis
anders leven dan in den Heer Jezus Chris
tus"
Moge het waar zijn, aldus besloot spr.
zijn rede, dat van ons Bisdom kan gezegd
worden: Christus overwint daan Christus
regeert daar, Christus heerscht daar ten
volle in de harten van allen.
Een ionge Idarne, Marie Louise Rognes,
die lijdende Iwas aan een ernstige ziekte, had
zidh naar 'Lourdes laten vervoeren. In haar
woonplaats was zij behandeld dooir Basilide
d'Izart, een ongeloovig geneesheer, die zich
echter ten slotte gedrongen heeft gevoeld,
openlijk en plechtig huldë te brengen aan
de waarheid.
In tegenwoordigheid 'van 'Dr. Boissarie,
van den 'bisschop van Arras en zijn gevolg,
van een groote menigte pelgrims, gekomen
uit het 'departement, waartoe ook de zieke
en dr. 'd'Izart behaoren. zette deze laatste
op zeer duidelijke wijze en met prijzens
waardige oprechtheid het geheele verloop
der ziekte uiteen van zijn patiënte, die hij
reeds sinds verscheidene jaren behandelde,
en die 'volgens hem niet meer kon gene
zen, of, zoo 'dit toch gebeurde, dan eerst
na zeer langen tijd, terwijl zij haar geheele
leven lang nog te lijden zou hebben van
verschillende gevolgen 'der ziekte.
En nu gebeurde het, dat Mal ie Rognes 1e
Lourdes plotseling en volkomen genezen
werd, zonder dat het geringste spoor dei-
ziekte bij hpar achterbleef.
Dit vernemende, kwam het woord „mi
rakel" op de lippen van den ongeloovi
ge, en Tyj voegde er bij: „Waaraan dit nui
toe te schrijven is? [k weet het niet, om
dat ik uw geloof niet bezit. Gij, heeren,
die gelooft, zijt gelukkig, en ik benijd uw
geluk; ik' ben nog maar zoekende, mis
schien zal ik vinden. Intussëhen buig ik
mij neder voor "het feit, en erken, dait hier de
wetenschap overwonnen is. Uit geheel mijn
hart breng ik huilde aan de waarheid."
Alle aanwezigen waren tot in het diepste
der ziel geroerd. De bisschop van Arras marai
het woerd en richtte, uit naam vhan allen
een woord 'van dank' tot den geneesheer;
hij gal hem de verzekering, dat de H.
Maagd, wier naam hij hier, op zijne wijze,
zoo schitterend verkondigde, niet zoiu nal-
laten ook hem ruimschoots te zegenen om
zijn goede 'trouw.
Lazers, herinnert gij u nog, hoe ik in een
mijner vorige brieven mijn hulde bracht
aan de Liberalen in onzen Raad, voor hun
houding bij de verkiezing van een wethou
der van onderwijs? Die hulde was verdiend
en ge zult wel gedacht hebben, dat zulke
Liberalen ook' een rechtschapen vrijzinnig
heid vertegenwoordigden, niet waar? Edoch,
in de ïfoofdstad is 't al niet beter dan
daar buiten. Hoor slechts, wat we dezer
dagen konden lezen (curs. van mij B. L.)
„In de vergadering der Vrijzinnige Pro-
pagandaclub ,Jong Holland", werd 'de
volgende mot,ie met grooTe meerder
heid van stemmen 'aangenomen.
De algemeene vergadering van 'de V. P.
C. Jong 'Holland, Vergaderd op 16 Oct.
1911 in gebouw „De Karseboom."
Gezien de 'w e i n i g b e g i ns e 1: v a s t e
houding door bijna de geheele Li
berale Raadsfractie, in zake de verkiezing
van een wethouder van onderwijs, ten
opzichte van Me vr ij zinnige be,
gins el en genomen; spreekt daarover
hare verontwaardiging uit; besluit bij ver
dere Gemeenteraadsverkiezingen m et li e-
ze feiten rekening te honden;
gaat over lot de orde van den dag."
Wel, wat'zegt'ge 'van zulke vrijzinnigheid?
Let vooral op 'mijn daden, niet op mijn
naam
Enfin, de 'heeren, wien het geldt, zullen
er zich 'voorloopig wel niet veel vain aan
trekken en rustig hun gang gaan in den
Raad. Want er is heel wat werk. Zoo
is er 'nu pas weer heel veel gepraat over
de Damplannen. We schijnen nu een beet
je in 'dë richting te gaan naar een oplos
sing. De betreffende perceelen zullen ont
ruimd worden, (de terreinen met schuttingen
.afgezet, de nieuwe verkeerswegen aange
geven. De 'eerste stap! Wanneer de laatste?
Ook de groote rioolverbinding tusschen Ro-
fcin en 'Damrak, onder den Dam, zal ver
nieuwd en 'gedeeltelijk verlegd worden. We
komen daar dus aardig in den rommel!
Wat zulten 'we weer prachtige gelegenheid
hebben de 'beroemde 'oordeelkundige
vlugge 'Amsterdamsche werkwijze te
bewonderen!
Be wond eren moeten we thans ook onze
winkeliers. Van 'de, door de sluitingsver-
erdening verkregen, vrije avonden, maken
ze een dankbaar gebruik! Aanhoudend ver
gaderingen van 'allerlei distriksoomité's ter
bespreking van de verordening en van mid
delen oim ze ongedaan te krijgen. Het
duurt natuurlijk 'nog lang voor de heeren
zijn uitgepraat. En in dien tijd zijn we
juist aan den nieuwen toestand gewend
en zal tie gunstige werking der verorde
ning gebleken zijn. Dan zal al dait vergade
ren dus overbodig geweest zijn? Volstrekt
nietDe 'winkeliers zijn dan gewoon ge
raakt aan ihjet voor hen nu, dikwijls vreemde
van vergaderen. iZe zullen meer kennen dan
concurrentiehaat: ze zullen geleerd hebben
onderling hun belangen te bespreken; ze
zuillen de 'waarde van organisatie beter be
grijpen dan thans: ze zullen veel in het
belang van 'hun bedrijf gehoord hebben, wat
ze tot nu Giet wisten. Door dit alles zullen
ze, naar 'we Ihopen, beter dan tot heden
liet groote belang Van Middenstandsorga
nisatie inzien. En(door de verordening
zullen ze den 'tijd vinden om hun belangen
te verdedigen, zooals 'ze dat als noodza
kelijk hebben leeren inzien.
Zietdaar, hoe ik mij voorstel, dat deze
veel gesmade verordening o-p de winkelslui
ting ook indirect in het voordeel' van den,
Middenstand zal' 'blijken te zijn.
Zulten de 'Middenstanders buiten de
hoofdstad ook wadhten met wijs worden,
tot ze een verordening op de winkelsluiting
gekregen hebben??
't Is te hopen van niet!
Amst. Oct. 1911. Bhj. Levrowsgi.
De jaarvergadering van de Al-
ge m e e n e R. K. Propaiga nda-c|Hub!
„St. Petrus" werd Dinsdagavond ge
houden.
Deze verg. werd door den voorz., den
heer F. Eggers, met gebed geopend, waar
na hij den aanwezigen, bijzonder den be
langstellenden w.o. 'den vertegenwoordiger
van tde Kath. pers het welkom toeriepi,
Spr. memoreerde, zonder maar 'hij meen
de het straks uit te brengen jaarverslag
vain den searetaris vooruit te loioipien, den
arbeid bij de gehouden gemeenteraadsver
kiezingen, die met zooveel' succes is be
kroond geworden. Ware dit alïeen gedaan
door de club, er ware reeds veel gedaan.
Voorts wijst de president op de ver
spreiding van Kath. lectuur min. de Chris
telijke Actie en bedankt den leden voor
hunnen arbeid in eleze.
Daarna wordt het Clublied (Melodie: Aan
U, o Koning der eeuwen Woorden van
Joh. C. M. B.) door alle aanwezigen ge
zongen.
De notulen der vorige' verg. worden on
gewijzigd vastgesteld en geteekend.
Ingekomen was een schrijven houdende
dankbetuiging van den WelEerw. heer H.
M. J. Quant, oud-adviseur der club, voor
de attentie hemi Ijij gelegenheid van zijn
koperen priesterfeest door de club bewe
zen.
Vervolgens bracht de se'cr., de heer J.
C. M. Burkunk, een uitgebreid en mooi
gesteld verslag uit, waaruit wij het volgende
aanstippen,
Het aantal leden der club bedraagt thans
37 op verschillend gebied werd door de
club gewerkt: in den boekwinkel werd
voor een behoorlijk bedrag verkocht, ruim
20.000 nummers van de Christelijke' Actie
werden verspreid benevens ruim, 27.000
vlugschriften en brochures, behalve wat er
verkocht is op vergaderingen.
Met „,de Voorhoede'" werd gecolporteerd
langs de straat. Een gunstig resultaat was
het gevolg daarvan: een 40-tal nieuwe abon
nees werden geworven Ook voor „Ons IBflad"
is gearbeid.
In dit jaar van gemeenteraadsverkiezin
gen is eene krachtige politieke actie ge
voerd. Bovendien werden tal' van kiezers
gekweekt en niet meer, dan 325 nieuwie
leden voor de Kiesvereen. verworven. Met
voldoening ziet de secr. terug op het resul
taat. 6 maal weïdeh de propagandisten in
het vuur geroepen.
De bibliotheek is aanzienlijk verbeterd
Sear, spoort dien leden aan tot voortdurende
ijver. Hij betreurt de houding van, sommigen
zelfs oud-bestuurders, die geageerd hebben
tegen de Club, dankt den H. E. Deken, den
Eervv. adviseur, het Bestuur der Kiesvereen.,
i
dlonateurs en donatrices en brengt een
woord van hulde aan de Kath. plaatselijke
pers. Met een woord' van opwekking ,oimi
pjropjagandist te zijn in de daad sioot d»
secr, zijn verslag.
.Voorz, dankte den secr. en hoopte dat
het dezen gegeven 'mocht zijn nog tal van
jaren als sea, der Prop. Club t,e arbeiden.-
Daarna vroeg en verkreeg de adviseur,
de WelEerw. heer J. M, C Nuijen, het
woord om een korte toespraak tot de le
den te houden.
Z.E. dacht bij het voorlezen van liet
jaarverslag van den secr, aan een verhaal
uit de BijbGeschiedenis n,I. den opbouw
der muren van Jeruzalem: met de ecuQ
ha nd bouwden de Joden de muren op, met de
andere voerden zij het zwaard. Dat .is
het beeld van den propagandist1
Het zwaard voert gij allen, steenendraagt
gij allen aan, de een meer de ander minder,
ieder naar zijn beste krachten. Doch hoe
waren de bouwers van Jeruzalem zooi krach
tig en sterk? Omdat zij gevoelden te bouwen
voor Jehova'. Zoo ook moet gij propagan
disten gevoelen, dat gij bouwt voor uw
Christus. Weest propagandist voor den Eu-
charistischen Christus, Mie u sterk zal' ma
ken tegen ow eigen vijand, tegen anderen.
Beoefen zelf dat groote werk der Veel
vuldige H. Communie, ziet er meer en
meer voor te winnen.
Spreek er niet over, doet het! Nader min
stens Zondags .tot de H. Tafel omi u met
en door Christus te sterken, dat uwe pro
paganda krachtig en sterk wa.de!
De voorz. spreekt den wensen uit, dat
de woorden van den Eerw. adv. bij de
propagandisten ingang mogen vinden.
Hierna brengt de penningmeester, de heer
B. Wehnes zijin finantieel verslag uit. Ont
vangsten f276.17, uitgaven f265.34i/3 Het
batig kassaldo bleek -te bedragen f 10.821/2
Nog te ontvangen is een bedrag v.an pl'.
m, f 25, nog te betalen pl.m. f 125 zoodat
het "er met de finantiën der cl'ub niet roos
kleurig voorstaat. Doch de penningm. is
niet moedeloos: „Moed verloren, ai ver
loren" roept hij den leden toe. Er zijn
ook lichtpunten in het verslag: het aantal
donateurs nam toe. Moge dat zoo blijven1
De voorz. dankte den penningm, voor zijn
verslag en zijn accurate boekhouding.
Daarna was aan de orde de bestuursver
kiezingen. Daar dpor de leden geencan-
didaten waren gesteld, was de le secr,
herkozen verklaard en stelde het Bestuur
een 4-tal voor ter vervulling der vacatures
Groot en Fefdberg. Uit dit viertal bestaande
uit de heeren P. Ris, J. v. Riet, J. Kaljki
man en N. Lindeboom werden gekozen de
heeren v. Riet en Kalkman, 'die hunne
benoeming aannamen. 1
Besloten weid propaganda, te maken voor
„het Centrum", „de Amstelbode" en i;de
Kath. illustratie".
Ter sprake kwam ook nog het punfj
gesfotein retraites. In beginsel werd be
sloten in de; Prop. Club daartoe een fonds
op te r ichtcin.
Aan de R. K. Ki-eisv. zal een sahrijven
gericht woc'depi met verzoek tot de oprich
ting van een palitieken cursus tot ont
wikkeling van hei; kiezerscorps over te gaan.
Na eein woord van opwekking door den
voorz., d.ie daarbij de;n wensch uitte dat
u"et eerste lustrum dooir dë club het volgende
jaar zoo luisterrijk mogelijk zou worden
gevierd, werd deze jaarverg. gesfoten met
„het Pro_paganda-liqd."
Jaarverg. Katholieke Kring:.
Nadet des morgens te 9 uur in de paro
chiekerk vain den H. Laurentius de H. Mis
was opgedragen voor de leden van den
Kath. Kring, hield deze vereen. Woensdag
avond haar jaarlijksche algemeene verga
dering, tejn huize van den heer C. Prooi.
De opkomst -was bevredigend, een 40-tal
leden woonden de vergadering bij. Mede
aanwezig was o. a. de ZeerEerw. Deken
Th. Ebbinkhuijlsem.
Nadat de voorzitter de vergadering met
den christeiijken groet had geopend, wer
den deih|h. J. So-ecker en Sidonius de Jong
aangewezen tot het nazien van de rekening
Na uitgebracht rapport en, nadat de pen
ningmeester de verschillende posten van
inkomst- en uitgaaf 'had toegelicht, werd
op voorstel van dein voorzitter de rekening
goedgekeurd en de penningmeester, onder
dankzegging voor zijn goed gehouden be
heer, gedechargeerd.
Dt voorzitter bracht 'daarna verslag uit
omtrent den toestand en den arbeid der
vereeniging in 'het afgeibopen vereenigiings-
jaar, daarbij werd door hem nog eens
herinnerd aan de verschillende belangrij
ke lezingen, welke hadden plaats gehad,
aan de bijzonder goed gesteagde Meiver-
gadering, in ihe-t naburige Bergen gehouden,
en taan |de :eerste uitvoering van de pas opge
richte Tooneefclub, waarbij hij tevens de
verwachting uitsprak, dat 'de Tooneefclub
in de itoekom'st zeer veel zou bijdragen
tot den ibilo-ei van de vereeniging.
Tevens wees de voorzitter op de niet
onbelangrijke vermeerdering ivan het leden
aantal' van den K. K., dat thans tot 82 was
gestegen.
Aan het slot van zijn verslag deed de
voorzitter de mededeeïing, dat hij, alhoe
wel volgens de nieuwe reglementen her-
'kiesbaar, zich om 'verschillende redenen niet
meer |h erkiesbaar kon stellen.
Het door den president uitgebrachte jaar
verslag droeg blijkens het applaus der ver
gadering, de goedkeuring van alle aanwe
zigen. i
Daarna had de stemming plaats van een
bestuurslid in de plaats van Mr. Dorbeck
Het resultaat dier stemming was, dat Mr,
Dorbeck bij eerste stemming werd her
kozen als bestuurslid.
De heer Mr. 'Dorbeck betuigde dank voor
het in hem gestelde vertrouwen, dotcih blteef
bij zijn beefuilj j L
.'•Ts
",ur
■•'4
1
•J