(PLAATS
M
m
aar
Verkooping
IN TOORNENBURGH,
bouwde Woonhuis met Erf
e Verkooping
P. N. DE 1ANGE,
twee huismanswoningen,
üf, tuin en uitmuntend
ILAND,
TWEEDE BLAD.
Zaterdag 11 November 1911,
>v
if-Pancras
inwoning mot Erf
ijdewind,
£557,89 H A.
No. 90
Ons Geïllustreerd Zondagsblad
APOLOGIE.
Amsterdamsche Brief.
Toch nog gehaald.
Hei getal 142857.
Chineesche namen
VERVOLG ALKMAAR.
ONS BLAD.
van TAMI8 bij de
op Woensdag 22 No
des avonds 6 uur ten
^aar, van
en TUINGROND, ook
oor Bouwterrein, nabij
te Sint-Pancras, aan den
3en Achterweg en aan
kngs de Spoorbaan, ge
en Koedijk, groot 96
perceelen. Aanvaarding
ot den boedei van wijlen
Jb. VAN BAAR en
te Oudorp
Bouwland, zeer
(ouwterrein, te Sint-Pan-
Lohterweg, groot 17 aren
Thans nog in huur bjj
perceelen. Aanvaarding
2, land Kerstmis 1911,
m Jb* KIEPT Klzn.
bij biljetten omschreven,
ohtingen geeft de notaris.
7 December 1911
op Donderdag 14 De-
bij afslag en combinatiën,
rmiddsgs 10 uur, in de
BRUIN, ten overstaan
voor groentenbouw,
in het Waarland en in
ooider, gemeente Haren-
Ie geprojecteerde sluis en
ïijdewind.
>n den heer P. TROMP-
n diverse afgebakend®
en de gebouwen en et'0®1
het land Kersttijd 1911»
worden gegeven ten k®"*
J
"Het geïllustreerd Zondagsblad van de
ze week bevat de volgende:
PLATENKijkjes uit Tripolis (3 foto's).
Kolonel Weber. De nieuwe burgemeester
van Bennebroek (2 foto's). Een drijvend po
litiebureau. Een Zeventigjarig diensijubileuni.
Wright's nieuwe uitvinding. De St. Jozefs-
anibacbtsleerlingen te Haarlem. Een todht-
spoorw-eg (2 foto's). De propagandaeluh
Sr. Petrus te Alkmaar. De gerestaureerde
Kerk te Sv. Nicolaasga (2 foto's). Een „-man
netjes-putter". Kijkje uit Tripolis. Een nieuw,
geopend volksbadhuis in den Ha,ag (2 fo
to's).
TEKST: Van het oorlogsveld. De wraak
van een krankzinnige (vervolg met plaat).
Pech en nog eens peoh. Slavenketenen (ver-
\0'!g). Voor onze Jongens en Meisjes.
KALENDER
voor de dagen der week.
12 November. ZONDAG. Bescberinfeesit van
Maria. Evangelie: De opwekking van Jai-
rus' dochter. Matkh. IX: 18—26.
13 November. MAANDAG. H. D.daous, Be
lijder.
1-1 November. DINSDAG. Octaafdag van
den H. Willibirordus.
la November. WOENSDAG. H. Gertrudis,
Maagd.
16 November. DONDERDAG. H. Martlnus,
Paus en Martelaar.
17 November. VRIJDAG. H. Gregörius
T haumaturgus, Belijder.
18 November. ZATERDAG. Kerk wijd ng d-r
Basiliek van de H.H. Petrus en Paulus te
Rome.
12 NOVEMBER.
Twe de Zondag der Maand.
Drie en twintigste Zon Jag na Pinksteren,
Les ,uit tien brief van den H. apostel Paulus
aan 'de Ph ii'ippiens enIII, 17—IV, 3.
Broeders! Weest 'mijne navolgers en kt
op diegenen, 'welke zóó wandelen als gij
ons tot een voorbeeld hebt. Want daar wan
delen er velen, van wie ik u dikwijls zeide,
(en ,nu 'ook weenend zeg,) dat zij vijanden
zijn yan Christus' kruis; wier einde verderf
is, wier 'buik Ihun God en wier eer in
hunne schande is, die zin hebben voor het
aards che. Maar onze wandel is in den he
mel, van waar wij ook den Zaligmaker
verwachten, onzen Heer Jesus Christus, die,
ingevolge de werking, waardeer Hij Zich
ook alles onderwerpen kan, het lichaam
onzer geringheid herscheppen zal, zoodat
het gelijkvormig Worde aan het lichaam zij
ner heerlijkheid. 'Zoo dan, mijne veel ge
liefde .en zeer beminde broeders, mijne
vreugde en mijne kroon! vveest aldus stand
vastig in 'den Heer, veel geliefden1
Ik bid Evodia en smeek Syntyehe, eensge
zind te 'zijn in den Heer. En ook u bid ik,
oprechte medewerker'- 'sta die vrouwen bij,
vvelike met mij gearbeid hebben in 'het Evan
gelie, met Clemens en mijne overige me
de-arbeiders, wier namen in het boek des
levens staan.
Evangelie volgens den H. Mattlheüs;
IX, 18-26.
Te d'en tijde, terwijl Jesus tot de scha
ven sprak, zie, naderde er een overste, die
Hem aanbad, zeggende: Heer: mijne doch
ter is zoo even gestorvendoch kom. leg
uwe hand o*p haar, en zij1 zal' leven. Jesus
nu stond bp en met zijne leerlingen volg
de Hij 'hem.
En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf
jaren aan 'bloedvloeiing leed, naderde Hem
van achteren en raakte het boordsel van
zijn kleed' aan. Want zij zeide bij zich zel
ve: indien ik slechts zijn kleed kan aan-'
raken, zal ik gezond' zijn1 En Jesus, Zich
omkeerend en baar ziende, sprak: vertrouw,
dochter! uw geloof heeft u gezomd ge
maakt. Jön 'de vrouw was gezond van dat
uur ,af.
Toen Jesus nu in het huis van den over
ste gekenten was en de fluitspelers en de
misbaar makende menigte zag, zeide Hij:
gaaf heen! want de jonge dochter is niet
dood jnaar slaapt. En zij Belachten Hem.
Als nu de menjigte uitgedreven was, ging
Hij bjimnen, en vatte haar bij de hand. En
de jonge dochter stond 'oip. Deze mare
nu werd door die gansche landstreek ver
breid.
oemden Notaris aan
de
10 te Alkmaar, waar
ïgen Yerkrjjgbaar zSn"
Verleden week beantwoordden wij de
vraag; Bestaat er een vagevuur?
Thans zullen wij bewijzen, dat de zie
len, die zich daarin bevinden door ons ge
holpen kunnen worden.
Om den zin van dit geloofspunt goed
te -begrijpen is het noodig, dat tvij eene
korte uiteenzetting geven 'van de H. Kerk.
De H. Kerk bestaat evenals de mensoh
uit ziel en lidhaam!.
Het uitwendige en zichtbare deel der
Kerk noemen wij h et 'lichaam, het onzicht
bare de ziel.
Ziel en lichaam staan hier niet tegen
over elkander als twee 'Kerken, neen zij
maken slechts ééne Kerk uit, gelijk in den
mens.ch het lichaam en de ziel slechts éénen
persoon vormen.
1. Wie behooren tot de ziel der Kerk?
Alle rechtvaardigen dus ook zij, die niet
uitwendig tot de Kerk 'behooren, doch in
Gods genade leven en Gode aangenaam',
zijn.
Protestanten, Luterschen, Doopsge
zinden of wie ook, die te goeder trouw
dwalen en in staat van genade d .1.
in vriendschap met God leven be
ta aoren tot de ziel der Kerk.
Wij hebben dit met 'vetten letter laten
drukken om duidelijk te doen uitkomen de
tegenspraak van de zoo- vaak geuite be
wering, dat de Kath. Kerk iedereen die
er buiten staat totaal uitsluit en hen het
recht op den 'hemel ontzegt.
Opgemerkt zij echter, dat 'hij, die in staat
van doodzonde is al 'Ij^e 1 ij cl T h ij het
Kath geloof, van de 'ziel der Kerk is
gescheiden.
Waarom
Wie in doodzonde verkeert, 'leeft niet
meer in vriendschap met God, kan niet
zalig worden.
Daarom spreekt de H. Schrift telkens
en telkens uitdrukkelijk van zonden, die
moeten worden uitgeroeid (Is. XL11I,
25) in de diepte der zee verzwol'ged
(Mich VII IQ).
2. Toi het lichaam der Kerk behooren
alle geloovigen, zondaren en rechtvaardigen,
die onder de gehoorzaamheid aan hei door
Christus ingesteld gezag, het ware geloof
belijden.
Alle rechtvaardigen dus en zij alleen
behooren, tot de ziel der Kerk, der. wijl
zij alleen hunne bestemming, de eeuwi
ge zaligheid kunnen bereiken.
Weg dus met 'de bewering: Als je maar
Roomsch ben, dan 'kom je we!' in den 'he
mel. De ziel '.is thet voornaamste deel van den
mionsah, de ziel' is. ook het voornaamste
deel der Kerk. 1
Komen wij terug op 'het vagevuur. Daar
sterft iemand.
Hij is besmet met 'kleine, dagelij-ksehe
zonden. Zendt gij nu 'denken, dat God in
Zijne goedheid die -ziel verdrijft ter af
grond der helle?
De doodzonde ,alleen brengt 'den mensch
i.n vijandschap miet 'God. 'En waartoe zoo»
Gcd dan het vagevuur hebben ingesteld?
Die ziel blijft behooren 'tot de Kerk. Zij
tcph is niet van de zie! (zie boven) der
Kerk uitgesloten. De zieien in het vage
vuur noemen mij 'echter „de lijdende Kerk"
De zielen i n 'den 'hemel noemen wij „de
zegepralende kerk" terwijl de geloovigen
op aarde behooren tot „de si'ijdende kerk".
De ledematen dezer 'drievoudige Kerk
zijn onderling verbonden door een gees
tlijken band van gemeenschap.
Hierover in het vervolg op dit artikel.
Zoo ongemerkt zijn we 'hier weer in den
ouden sleur teruggeraakt. De winkelsluiting,
die zoo vele gemoederen in beroering
brachtis bijna vergeten. 'Eerst veel
geschreeuw; dan proces-verbaalvervolgens
veroordeeling door den eenen rechter, 01-
g-eldig-verklaring der verordening door den
anderen; daarop groote relletjes, georgani
seerd door een socialistisch' raadslid en
de verklaring van deze en andere heeren.
in den Raad, dat ze er een eer in stellen,
de menschen ontevreden te maken en nu
winkels die om Q uur gesloten zijn, een
enkele winkelier, die niet sluit, 'bekeurd
wordt en voorloopig niet voor den rechter
behoeft te komen, georganiseerde tegenstan
ders, die eindelijk een beetje van hun
kalmte teruggekregen hebben en 'hun ver
stand weer opzoeken' Overigens kun je
weer gerust in een winkel kouten, zonder
over de verordening te moeten praten. Het
weer heeft zijn oude plaats veroverd, maar
heeft ook den winkelier voldoende praat-
voorraad gegeven: storm, regen, kou, herfst,
winter, zomer enz. Toch is dat wel een
beetje beroerd, vind ik. 'Je weet toch waar
lijk wel, of 't 'mooi of leelijk weer is, of 't
regent of dat de zon schijnt, dat hoeft
je sigarenhandelaar of kruidenier je toch
niet te vertellen. Bovendien weet je dan te
voren, dat je met alles zult instemmen of
voorspellingen wagen, -waar je zelf geen
bal van gelooft. Probeer 't voor de af
wisseling eens anders: als je wacht tot de
sigaren in 't zakje zijn geschoven en je
hoort dan: „mooi weer, VneneeU", zeg dan:
„zoo', vindt u -dait?" of „Dat kan ik niet
vinden!" de menschen kijken je aan, of
ze denken, dat je van Lotje getikt bent.
Neen, dan praten ze in den Raad toch
zeker degelijker? Let op 'wat er gespro
ken is, toen de kwestie van de gehuwde
onderwijzeres aan de orde was. Wethouder
de Vries, kamde de tegenstanders af, dat
er niets van overbleef en tochzegevier
den ze.
In de Kamer misschien beter? Let op
dé behandeling van de miiitiewet amen
dementen worden bij tientallen ingediend,
uren dagenlang besproken en ten slot
te natuurlijk verworpenmaar dat is
waar ook, we hoorden wel eens iets van
obstructie.... misschienhoy meer mag ik
niet zeggen
Enfin, dach beter zoo'n vreedzame bespre
king van een Miiitiewet, dan de betrok
ken mannetjes kammandeeren roo-vertje te
spelen zooals ze daar in Italië.aandurven
I'k beklaag de arme kerels die daar naar
Tripoli worden gezonden. Zoo iets wil in
onzen tijd toch maar 'niet gezien zijn. En
de verantwoordelijke lui blijven natuurlijk
buiten schot hun zaakjes afhandelen. Dan
sfaat voor mij toch altijd to.v. een Na
poleon hooger, hoe weinig ik ook met 's
mans daden kan sympathiseeren hij trok
tenminste mee.
Maar a nd-ere tijden
Ik ka,n a nd-ers niet vinden, dat we met
al onze beschaving er hard op zijn voor
uitgegaan op internationaal politiek terrein!
9 Nov. 1911. Biehj. Levrowsgi.
sipgtwaMtawWBn 11i.jaes»};»min mmn
't Gebeurde op een onzer groote stations,
een kruispunt van spoorwegen. Aan 't einde
van een der perrons staat de sneltrein naar
Rotterdam en Den Haag, zwaar puffend
en hijgend, te wachten op het sein tot
vertrek, dat feitelijk al een paar minuten ge
leden moest gegeven zijn. Men is al twee
minuten te laat.
Eindelijkalles is kiaar2 de chef geert
een teeken dat men kan vertrekken.^
De hoofdconducteur heeft reeds het fluit
je in den mond, om het sein tot vertrek
te geven, doch,... hij fluit niet. Zijn scherp
oog heeft ontdekt, dat een zeer zwaarlijvige
dame aan komt schommelen, alle moeite
doende om h ard te loopen en den trein
te halen.
Welwillend, zooals hoofdconducteurs al
tijd zijn, verdween het fluitje uit zijn mond
en reeds was een damescoupé tweede klas
se geopend om de corpulente passagiera
in Te laten.
Deze kijkt i n het voorbijgaan in alle
coupe's en blijft voor de geopende dames-
coupé staan, s teekt haar 'hand naar een
binnen zittende jonge dame toe en zegt:
Hé, is dat loopen, Truus, adjuu hoor,
de groeten aan je ouders kind'
Instappen dame' klinkt het bevelend
van 's conducteurs lippen.
Neen, conducteur, ik hoef niet mee.
Nou Truus, het beste hoor.
De dameh ad geen tijd meer om haar
nicht, of wat het dan was voor de tweede
maal de h and te drukken, want buitenge
woon hard smeet de conducteur het jjor-
tier dicht, buitengewoon scherp floot hij
op zijn fluitje en even zwaar als altijd,
puffend en hjjgend, verliet de trein het
station, i.n de richting v§n. de Residentie.
De trein was vier minuten te laat, daarvan
kwamen er twee voor rekening der corpu
lente darne^. die onbewust van de ver
storing, die zij had teweeg gebracht, blij
dait zij ,,'t toch nog gehaald had", hijgend
huiswaarts keerde.
Shang opper.
Pai wit.
Hei zwart.
Yang blauw.
Tenslotte: Wai-Wou.Pou beteekent mi
nisterie van Buitenlandsche Zaken, en Tou-
Chi-Pou ministerie van Financiën.
Het getal 142857 is een merkwaardig
getal. He„t ziet er uit ais elk ander getal,
maar let eens op, welke b'izoudere eigen
schappen het heeft. Vermenigvuldig fcet ach
tereenvolgens met 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7,
en ge zulit ontdekken, dat het een wonder-
getal is. Want ziehier:
1 X 142857 is .142857
2 x 142857 is 285714
3 X 142857 is 428571
4 X 142857 is 571428
5 X 142857 is 714285
f> X 142857 is 857142 en
7 X 142857 is 999999.
De 6 eerste produkten (uitkomsten) be
staan niet alleen alle uit dezelfde cijfers,
maar ook de volgorde der cijfers is on
veranderd gebleven, ofschoon elk pro-
drukt telkens met een ander cijfer begint,
De laatste uitkomst geeft onverwachts 6
negens.;
De Chineescjhe revolutie brengt thans
een menigte namen van steden, rivieren, ber
gen en aardrijkskundige indeelingen on
der de o-ogen van 'het publiek, welke ge
woonlijk, wegens onbekendheid met tie taak
weinig toit den lezer feeggen. Voor hen, die
de gebeurtenissen in het Rijk van hel
Midden met aandacht 'volgen, kan het vol
gende lijstje achtervoegsels, 'die 'het meest
voorkomen, met de 'Hoil'landscbe vertaling
erachter van nut zijn:
King wereldstad.
Fu hoofdstad eener provincie.
C'hu stad van den tweeden rang.
Kien stad van den derden rang.
Kiang stroom.
Ho Waterweg.
Hai binnenzee of meer,
Tao eiland.
Shan berg.
Ling bergpas.
Kouan versterkte stad.
Chai gekampeerde troepen.
Wei kamip.
Men bastion.
Ta groot.
Siao klein.
P-ei of P;e noordelijk.
Nan zuidelijk.
Si westelijk.
De rede van kapelaan Socsemans
in de groote verg van „de Hanze"
(Vervolg).
VERKEERDE IDEEËN.
De liberale leer is er, volgens den Eerw.
spr., bij de Roomsch en zoo lekker inge
gaan: zij hebben hun zakken gespekt met
de liberale idee: eigenbelang. Waarom,
vraagt spreker, gaven onze Roomsohe
voorvaderen zulke lage loooen, die spr, zon
der s ociaabdemocratische ideeën „honger-
lo-onen" durft noemen? Dat kwam door
het liberale beginsel, dat ook bij de Room-
scben had doorgewerkt.
Wij moeten worden, roept spr., uit, vier-
kwarts-aclittienkaraats Roomsehen, ook in
den handel, a Is het gaat over zaken.
Spr. kent ze met die verkeerde ideeën,
Als voorbeeld h aalt spr. aan een Kaxh.
man, lid van de St. Vinceutiusvereen., lid
van het Armbestuur, ieder jaar maakt hij
een reis naar Lourdes en hij huilde laatst
omdat hij niet heen kon wijl zijn vrouw
ziek was. (Hij liet zic'h ais Roomsch jour
nalist inschrijven om ter particuliere audiën
tie van Z. H. den Paus te verschijnen en
gaat er grootsch op-, dat Z. H. zijn vulpen
houder zegende en zijn papegaai schreeuwt
al jaren: Leve de Paus-1 En wat zeide de
man laatst tegen mij, aldus spr., „-kape
laan Hoosemans u mag nu schrijven wat
u wilt, ik kan mie niet begrijpen, wax de
godsdienst nu in 's hemelsnaam met den
middenstand te maken heeft.
Bij honderden houden er dergelijke rede
neeringen op na, maar die verkeerde liberale
beginselen moeten bij, de R. K. Midden
standers er uit; De Paus zegt het: wij
moeten
de wereld in Christus vernieuwen.
Het Christelijk beginsel mo-et zijn het
uitgangspunt van al onze handelingen, ge
durende geheel ons leven. Wij moeten her
vormen -h et h uisgezin, het politieke leven,
•het sooiaje [even, waarvan een onderdeel
is het middenstandsleven.
Die Middenstand moet 'er enkel op na hou
den: klare Kath. beginselen, in ons or
gaan, op onze vergaderingen moeten wij
zuiver Christelijke beginselen in brengen
Velen vragen ons af, of dat niet van
de preekstoel behoort te geschieden? Dodh
vand .ie plaats is al zooveel te doen: alls
mien alleen maar van daar leert hoe mooi het
is door en door Roomsch te leven in
het huisgezin. Er is al zoo ontzaglijk veel
t-e doen!
Bovendien het i s vaak zoo gevaarlijk
van de spreeksioel' dit uit te spreken. Er
zijn nog zooveel Roomsehen cloor en door
liberaal en conservatief, die allies overden
predikant durven te zeggen en te lasteren.
Spr. haalt daarvan een interessant voor
beeld aan.
Een kapelaan in een 'dorp preekte over
de plichten van zijn patroon ten opzichte
van zijn ondergeschikten. Er werd o-ver
geklaagd door de dames, mevrouwen, juf
frouwen en bakvischjes, dat de dienstbo
den „al zoo gauw miet zoo'n ornament aan
den arm" liepen. Wat zei de kapelaan? Tot
op zekere hoogte kan ik dat begrijpen
de dienstboden moeten den geheelendag
verblijf 'houden in muffe en duffe keu
kentjes, terwijl de dames in helder ver
lichte en ruime salons en 'erkers wo-nen, Is
het dan een wonder dat als een jongen
aan de dienstbode een arm- presenteert, zij
dien wat graag accepteert. Ze wou er wel
aan allebei een hebben. Aldus preekte de
kapelaan.
Wat was 'het gevolg? AI die mevrouwen,
dames, mejuffrouwen, bakvischjes stonden
op hooge poo-tendie njjjn kon op een
dorp niet langer blijven en men ging rong
met een lijst tot het .verwerven van hand-
teekeningen, waarvan er zooveel mogelijk
onder de oogen van den Bisschop moesten
komen, die moest dat weten
De kapelaan werd na langen tijd ver
plaatst naar een groote stad. Hiij had het bij
zekere predicatie over hetzelfde onderwerp
In het huisgezin, aldus de kape'aan, moest
men zo-rgen voor het stoffelijk en zedelijk
welzijn van de dienstboden. Waar mogelijk
geve men haar aparte slaapkamers meteen
sleutel, waarmede zij de deur van binnen
kunnen afsluiten.
T-cen de predicatie wa-s afgeloopen, sta
ken de mevrouwen enz. uit die stad weer
(de hoofden bij elkaar: Die kapelaan was
rood, fió-g veel rooder dan v. d. Brink.
Ze zouden aan den Bisschop schrijven,
dat was geen ijjan voor een stad, die moest
naar een dorp to-e!
In de vereen., in het orgaan moet telkens en
telkens er op gewezen worden, dat de.Kath.
middenstanders moeten werken en bandelen
overeenkomstig-de Kath. beginselen, opdat
langzamerhand de liberale geest onder hen
verdwijn-e.
Maar vooral de R.jK. vereen, is een mach
tig middel; zij geeft zelf den toon aan
van een eigen taal, die is de taal der R.
K. Kerk, de taal Tan Jezus Christus in Wien
alleen de wereld kan worden vernieuwd
Middenstanders, roept spr. uit, gij moet
veel' meer kracht zoeken bij- uw kerk zoo
wel in het openbare leven alsook in uwe
zaken. Velen meenen, dat met een gees
telijk adviseur in de vereen, te halen de
ereen. haar vrijheid inboet. De Kath.
arbeiders zeggen dat niet meer. Maar ve
len uwer beschouwen hem nog als een
„dwarskijker". Maar, vraagt spr., is hij het
juist'niet, die den band der vereen.hedh-
ter en sterker maakt? Heeft men dan zoo
veel last van een geestelijken adviseur. Spr.
komt vaak ten huize van d'en voorz. der
Hanze, maar denkt ge, dat hij zich ooit
met 's mans zaken -bemoeit, dat hij zal
zeggen: „die worst hoort hier, die daar
te hangen."
Het doel van alle actie moet zijn zoo
veel mogelijk, alïe dee[en van ons voiks-
bestaan te verbeteren. Al' verdient gij mis
schien minder, gij moet u afvragen of gij
door uwe actie bijdraagt tot de welvaart
van uwe standgeuooten. De algemeene wel
vaart van uw land moet u al® Christen als
Katholiek steeds voo-r oogen staart.
De Kerk is onze Moeder door den Zoon
Gods ons gegeven en zou het hart dier Moe
der hiet van warmte kloppen voor hel
stoffelijk welzijn Harer kinderen.
De geschiedenis leert het: Wanneer ge
noot de middenstand den grootsten bloei?
Was hei niet in den tijd van de gilden,
dat was de tijd toen de Kerk den meesten
vat had op personen en vereenigingen van
personen. Kopstukken der S. D. A. P. ge
ven toe, dat in dien tijd de meeste bloei
en welvaart Ibeersehte.
Wil er meer algemeene welvaart komen,
dan moeten wij ons beslist aansluiten bij
onze Kerk. Als gij niet denkt, dat van,
God de welvaart ko-mt, waarom bidt gij dan
in bet Onze Vader „geef ons heden ons
dagelijkséh brood"
Als gij ervan overtuigd zijt, dat gij een
Vader in den Hemel nebt, die inderdaad
zorgt voor uw geestelijk heil en welzijn,
dan zult gij er ook van overtuigd zijn, dat
Zijne leer in de maatschappij ook in staat
is verbetering te brengen in den maatschap
pelijke n toestand.
Gij moei niet huiverig zijn voor uwe ech
te Kath. beginselen uit te komen, door
neutraliteit wordt gij o-p dwaalsporen ge
bracht.
Denkt gij, dat gij gezien zijt in de neu
trale organisatie? Denkt gij, dat zij blij
zijn, als gij er in komt? Spr. is in de
meening versterkt, dat de Kath. er niet
meer dan geduld waden. De liberalen
zeggen, dat zij alleen behooren tot hel
intellectueele deel der natie.
Het liberalisme aanbidt dergelijke men
schen als de secretaris van het hoofdbe
stuur -van den neutralen 'Middenstandsbond
dat zijn menschen, die een onbekrompen
verstand hebben, roomscnen waar je mee
kunt praten.
Spr. memoreert al wat er den iaatsten
tijd gepasseerd i s in den Middenstands
bond.
De beslissing is thans gevallen: de Han
ze is afgehakt v-an den neutralen Bond. Nu
vooruit, roept spr. uit, samenwerking ge
zocht met de verschillende diocesane mid-
denstandsvereen. teneinde te geraken tot
een breeden Nationa l en ;R. K. Bond
De Hanze met hare instellingen werkt
prachtig: in 5 jaar tijds 2500 leden, er
is beweging gebracht in die taaie massa
middenstanders.
Spr. eindigt zijne sterk gepeperde rede
met op dezen feestdag van St. Willibrorduis
den aanwezigen a an te sporen om voor dat
oude geloof, door dezen heilige hier ge
bracht, nog meer te ijveren en de ver
een. er mede te bezielen en krachtig te
maken opdat in de naaste toekomst tot
stand kome die groote Nationale R. K.
Middenstand ersbor.d.
De hr. v. d. Kleij bedankt kapelaan Hoo
semans voor zijne rede. De afd. heeft reeds
veel' werk met het stichten der verschillen
de instituten, zoo-dat de speciaal Kath. be
langen, niet immer worden behandeld en
besproken.
Het deed den voorz. daarom groot ge
noegen, dat Z.E. bereid was dezen avond
hier te komen spreken. Als de afd. Alk
maar groeien en bloeien zal in de toe
komst niet alleen in een groeier aantal le
den maar ook in godsdienstig opzicht, dan-
dankt de voorz. dit in de eerste plaats
aan spr. j
MEDEDEEL1NGEN.
De Voorz. deelt daarna' mede:
1. Op de Centrale verg. te H-oern zijn
de glas- en ziekteverzekering opgericht.
2. Het r eglement der Prapaganda^c&uib,
waarvan het Bestuur bestaat uit de heeren
Schneiders, Feijen en Boom) is door (het
Bestuur goicdgekeurjd.
3. Dat weer een 12-tal nieuwe leden,
zijn aangeworven, zoodat het totaal aan
tal thans 190 bedraagt. Voorz. voorspel
ling, dat vóór het einde van dit jaar,
bij het begin van 1912 waarin de afd.
haar eerste lustrum- hoopt te viere#, het
aantal tot 200 zal zijn gestegen, zal dus bie-
waarheid worden. Naast God dankt voorz. i|
dit a-an de Prop-, cil'ubl en vooral, aan haren,
ijverigen voorz., den heer Schneiders.
4. Een vakgilde voor de schoenwinkelieri
is opgericht.
5. De ,r echtskundige aidviseur der afdJ
Mr. A. Leesberg heeft zich na conferenties- j
met het Bestuur bereid verklaard de lederT -
belangrijke voordeelen te verleen en a bij
het inwinnen van adviezen; b bij het in-
casseeien \an posten. Op eene volgende
verg. zullen daaromtrent nadere bijzonder.'
hden worden medegedeeld.
6. Aan de Feestcommissie zijn toege
voegd de Bestuursleden, de heeren Wij-j
deman en En-del.
7. Nu de Hanze zich volgens bes-luit van)