(PLAATS M m aar Verkooping IN TOORNENBURGH, bouwde Woonhuis met Erf e Verkooping P. N. DE 1ANGE, twee huismanswoningen, üf, tuin en uitmuntend ILAND, TWEEDE BLAD. Zaterdag 11 November 1911, >v if-Pancras inwoning mot Erf ijdewind, £557,89 H A. No. 90 Ons Geïllustreerd Zondagsblad APOLOGIE. Amsterdamsche Brief. Toch nog gehaald. Hei getal 142857. Chineesche namen VERVOLG ALKMAAR. ONS BLAD. van TAMI8 bij de op Woensdag 22 No des avonds 6 uur ten ^aar, van en TUINGROND, ook oor Bouwterrein, nabij te Sint-Pancras, aan den 3en Achterweg en aan kngs de Spoorbaan, ge en Koedijk, groot 96 perceelen. Aanvaarding ot den boedei van wijlen Jb. VAN BAAR en te Oudorp Bouwland, zeer (ouwterrein, te Sint-Pan- Lohterweg, groot 17 aren Thans nog in huur bjj perceelen. Aanvaarding 2, land Kerstmis 1911, m Jb* KIEPT Klzn. bij biljetten omschreven, ohtingen geeft de notaris. 7 December 1911 op Donderdag 14 De- bij afslag en combinatiën, rmiddsgs 10 uur, in de BRUIN, ten overstaan voor groentenbouw, in het Waarland en in ooider, gemeente Haren- Ie geprojecteerde sluis en ïijdewind. >n den heer P. TROMP- n diverse afgebakend® en de gebouwen en et'0®1 het land Kersttijd 1911» worden gegeven ten k®"* J "Het geïllustreerd Zondagsblad van de ze week bevat de volgende: PLATENKijkjes uit Tripolis (3 foto's). Kolonel Weber. De nieuwe burgemeester van Bennebroek (2 foto's). Een drijvend po litiebureau. Een Zeventigjarig diensijubileuni. Wright's nieuwe uitvinding. De St. Jozefs- anibacbtsleerlingen te Haarlem. Een todht- spoorw-eg (2 foto's). De propagandaeluh Sr. Petrus te Alkmaar. De gerestaureerde Kerk te Sv. Nicolaasga (2 foto's). Een „-man netjes-putter". Kijkje uit Tripolis. Een nieuw, geopend volksbadhuis in den Ha,ag (2 fo to's). TEKST: Van het oorlogsveld. De wraak van een krankzinnige (vervolg met plaat). Pech en nog eens peoh. Slavenketenen (ver- \0'!g). Voor onze Jongens en Meisjes. KALENDER voor de dagen der week. 12 November. ZONDAG. Bescberinfeesit van Maria. Evangelie: De opwekking van Jai- rus' dochter. Matkh. IX: 18—26. 13 November. MAANDAG. H. D.daous, Be lijder. 1-1 November. DINSDAG. Octaafdag van den H. Willibirordus. la November. WOENSDAG. H. Gertrudis, Maagd. 16 November. DONDERDAG. H. Martlnus, Paus en Martelaar. 17 November. VRIJDAG. H. Gregörius T haumaturgus, Belijder. 18 November. ZATERDAG. Kerk wijd ng d-r Basiliek van de H.H. Petrus en Paulus te Rome. 12 NOVEMBER. Twe de Zondag der Maand. Drie en twintigste Zon Jag na Pinksteren, Les ,uit tien brief van den H. apostel Paulus aan 'de Ph ii'ippiens enIII, 17—IV, 3. Broeders! Weest 'mijne navolgers en kt op diegenen, 'welke zóó wandelen als gij ons tot een voorbeeld hebt. Want daar wan delen er velen, van wie ik u dikwijls zeide, (en ,nu 'ook weenend zeg,) dat zij vijanden zijn yan Christus' kruis; wier einde verderf is, wier 'buik Ihun God en wier eer in hunne schande is, die zin hebben voor het aards che. Maar onze wandel is in den he mel, van waar wij ook den Zaligmaker verwachten, onzen Heer Jesus Christus, die, ingevolge de werking, waardeer Hij Zich ook alles onderwerpen kan, het lichaam onzer geringheid herscheppen zal, zoodat het gelijkvormig Worde aan het lichaam zij ner heerlijkheid. 'Zoo dan, mijne veel ge liefde .en zeer beminde broeders, mijne vreugde en mijne kroon! vveest aldus stand vastig in 'den Heer, veel geliefden1 Ik bid Evodia en smeek Syntyehe, eensge zind te 'zijn in den Heer. En ook u bid ik, oprechte medewerker'- 'sta die vrouwen bij, vvelike met mij gearbeid hebben in 'het Evan gelie, met Clemens en mijne overige me de-arbeiders, wier namen in het boek des levens staan. Evangelie volgens den H. Mattlheüs; IX, 18-26. Te d'en tijde, terwijl Jesus tot de scha ven sprak, zie, naderde er een overste, die Hem aanbad, zeggende: Heer: mijne doch ter is zoo even gestorvendoch kom. leg uwe hand o*p haar, en zij1 zal' leven. Jesus nu stond bp en met zijne leerlingen volg de Hij 'hem. En zie, eene vrouw, die gedurende twaalf jaren aan 'bloedvloeiing leed, naderde Hem van achteren en raakte het boordsel van zijn kleed' aan. Want zij zeide bij zich zel ve: indien ik slechts zijn kleed kan aan-' raken, zal ik gezond' zijn1 En Jesus, Zich omkeerend en baar ziende, sprak: vertrouw, dochter! uw geloof heeft u gezomd ge maakt. Jön 'de vrouw was gezond van dat uur ,af. Toen Jesus nu in het huis van den over ste gekenten was en de fluitspelers en de misbaar makende menigte zag, zeide Hij: gaaf heen! want de jonge dochter is niet dood jnaar slaapt. En zij Belachten Hem. Als nu de menjigte uitgedreven was, ging Hij bjimnen, en vatte haar bij de hand. En de jonge dochter stond 'oip. Deze mare nu werd door die gansche landstreek ver breid. oemden Notaris aan de 10 te Alkmaar, waar ïgen Yerkrjjgbaar zSn" Verleden week beantwoordden wij de vraag; Bestaat er een vagevuur? Thans zullen wij bewijzen, dat de zie len, die zich daarin bevinden door ons ge holpen kunnen worden. Om den zin van dit geloofspunt goed te -begrijpen is het noodig, dat tvij eene korte uiteenzetting geven 'van de H. Kerk. De H. Kerk bestaat evenals de mensoh uit ziel en lidhaam!. Het uitwendige en zichtbare deel der Kerk noemen wij h et 'lichaam, het onzicht bare de ziel. Ziel en lichaam staan hier niet tegen over elkander als twee 'Kerken, neen zij maken slechts ééne Kerk uit, gelijk in den mens.ch het lichaam en de ziel slechts éénen persoon vormen. 1. Wie behooren tot de ziel der Kerk? Alle rechtvaardigen dus ook zij, die niet uitwendig tot de Kerk 'behooren, doch in Gods genade leven en Gode aangenaam', zijn. Protestanten, Luterschen, Doopsge zinden of wie ook, die te goeder trouw dwalen en in staat van genade d .1. in vriendschap met God leven be ta aoren tot de ziel der Kerk. Wij hebben dit met 'vetten letter laten drukken om duidelijk te doen uitkomen de tegenspraak van de zoo- vaak geuite be wering, dat de Kath. Kerk iedereen die er buiten staat totaal uitsluit en hen het recht op den 'hemel ontzegt. Opgemerkt zij echter, dat 'hij, die in staat van doodzonde is al 'Ij^e 1 ij cl T h ij het Kath geloof, van de 'ziel der Kerk is gescheiden. Waarom Wie in doodzonde verkeert, 'leeft niet meer in vriendschap met God, kan niet zalig worden. Daarom spreekt de H. Schrift telkens en telkens uitdrukkelijk van zonden, die moeten worden uitgeroeid (Is. XL11I, 25) in de diepte der zee verzwol'ged (Mich VII IQ). 2. Toi het lichaam der Kerk behooren alle geloovigen, zondaren en rechtvaardigen, die onder de gehoorzaamheid aan hei door Christus ingesteld gezag, het ware geloof belijden. Alle rechtvaardigen dus en zij alleen behooren, tot de ziel der Kerk, der. wijl zij alleen hunne bestemming, de eeuwi ge zaligheid kunnen bereiken. Weg dus met 'de bewering: Als je maar Roomsch ben, dan 'kom je we!' in den 'he mel. De ziel '.is thet voornaamste deel van den mionsah, de ziel' is. ook het voornaamste deel der Kerk. 1 Komen wij terug op 'het vagevuur. Daar sterft iemand. Hij is besmet met 'kleine, dagelij-ksehe zonden. Zendt gij nu 'denken, dat God in Zijne goedheid die -ziel verdrijft ter af grond der helle? De doodzonde ,alleen brengt 'den mensch i.n vijandschap miet 'God. 'En waartoe zoo» Gcd dan het vagevuur hebben ingesteld? Die ziel blijft behooren 'tot de Kerk. Zij tcph is niet van de zie! (zie boven) der Kerk uitgesloten. De zieien in het vage vuur noemen mij 'echter „de lijdende Kerk" De zielen i n 'den 'hemel noemen wij „de zegepralende kerk" terwijl de geloovigen op aarde behooren tot „de si'ijdende kerk". De ledematen dezer 'drievoudige Kerk zijn onderling verbonden door een gees tlijken band van gemeenschap. Hierover in het vervolg op dit artikel. Zoo ongemerkt zijn we 'hier weer in den ouden sleur teruggeraakt. De winkelsluiting, die zoo vele gemoederen in beroering brachtis bijna vergeten. 'Eerst veel geschreeuw; dan proces-verbaalvervolgens veroordeeling door den eenen rechter, 01- g-eldig-verklaring der verordening door den anderen; daarop groote relletjes, georgani seerd door een socialistisch' raadslid en de verklaring van deze en andere heeren. in den Raad, dat ze er een eer in stellen, de menschen ontevreden te maken en nu winkels die om Q uur gesloten zijn, een enkele winkelier, die niet sluit, 'bekeurd wordt en voorloopig niet voor den rechter behoeft te komen, georganiseerde tegenstan ders, die eindelijk een beetje van hun kalmte teruggekregen hebben en 'hun ver stand weer opzoeken' Overigens kun je weer gerust in een winkel kouten, zonder over de verordening te moeten praten. Het weer heeft zijn oude plaats veroverd, maar heeft ook den winkelier voldoende praat- voorraad gegeven: storm, regen, kou, herfst, winter, zomer enz. Toch is dat wel een beetje beroerd, vind ik. 'Je weet toch waar lijk wel, of 't 'mooi of leelijk weer is, of 't regent of dat de zon schijnt, dat hoeft je sigarenhandelaar of kruidenier je toch niet te vertellen. Bovendien weet je dan te voren, dat je met alles zult instemmen of voorspellingen wagen, -waar je zelf geen bal van gelooft. Probeer 't voor de af wisseling eens anders: als je wacht tot de sigaren in 't zakje zijn geschoven en je hoort dan: „mooi weer, VneneeU", zeg dan: „zoo', vindt u -dait?" of „Dat kan ik niet vinden!" de menschen kijken je aan, of ze denken, dat je van Lotje getikt bent. Neen, dan praten ze in den Raad toch zeker degelijker? Let op 'wat er gespro ken is, toen de kwestie van de gehuwde onderwijzeres aan de orde was. Wethouder de Vries, kamde de tegenstanders af, dat er niets van overbleef en tochzegevier den ze. In de Kamer misschien beter? Let op dé behandeling van de miiitiewet amen dementen worden bij tientallen ingediend, uren dagenlang besproken en ten slot te natuurlijk verworpenmaar dat is waar ook, we hoorden wel eens iets van obstructie.... misschienhoy meer mag ik niet zeggen Enfin, dach beter zoo'n vreedzame bespre king van een Miiitiewet, dan de betrok ken mannetjes kammandeeren roo-vertje te spelen zooals ze daar in Italië.aandurven I'k beklaag de arme kerels die daar naar Tripoli worden gezonden. Zoo iets wil in onzen tijd toch maar 'niet gezien zijn. En de verantwoordelijke lui blijven natuurlijk buiten schot hun zaakjes afhandelen. Dan sfaat voor mij toch altijd to.v. een Na poleon hooger, hoe weinig ik ook met 's mans daden kan sympathiseeren hij trok tenminste mee. Maar a nd-ere tijden Ik ka,n a nd-ers niet vinden, dat we met al onze beschaving er hard op zijn voor uitgegaan op internationaal politiek terrein! 9 Nov. 1911. Biehj. Levrowsgi. sipgtwaMtawWBn 11i.jaes»};»min mmn 't Gebeurde op een onzer groote stations, een kruispunt van spoorwegen. Aan 't einde van een der perrons staat de sneltrein naar Rotterdam en Den Haag, zwaar puffend en hijgend, te wachten op het sein tot vertrek, dat feitelijk al een paar minuten ge leden moest gegeven zijn. Men is al twee minuten te laat. Eindelijkalles is kiaar2 de chef geert een teeken dat men kan vertrekken.^ De hoofdconducteur heeft reeds het fluit je in den mond, om het sein tot vertrek te geven, doch,... hij fluit niet. Zijn scherp oog heeft ontdekt, dat een zeer zwaarlijvige dame aan komt schommelen, alle moeite doende om h ard te loopen en den trein te halen. Welwillend, zooals hoofdconducteurs al tijd zijn, verdween het fluitje uit zijn mond en reeds was een damescoupé tweede klas se geopend om de corpulente passagiera in Te laten. Deze kijkt i n het voorbijgaan in alle coupe's en blijft voor de geopende dames- coupé staan, s teekt haar 'hand naar een binnen zittende jonge dame toe en zegt: Hé, is dat loopen, Truus, adjuu hoor, de groeten aan je ouders kind' Instappen dame' klinkt het bevelend van 's conducteurs lippen. Neen, conducteur, ik hoef niet mee. Nou Truus, het beste hoor. De dameh ad geen tijd meer om haar nicht, of wat het dan was voor de tweede maal de h and te drukken, want buitenge woon hard smeet de conducteur het jjor- tier dicht, buitengewoon scherp floot hij op zijn fluitje en even zwaar als altijd, puffend en hjjgend, verliet de trein het station, i.n de richting v§n. de Residentie. De trein was vier minuten te laat, daarvan kwamen er twee voor rekening der corpu lente darne^. die onbewust van de ver storing, die zij had teweeg gebracht, blij dait zij ,,'t toch nog gehaald had", hijgend huiswaarts keerde. Shang opper. Pai wit. Hei zwart. Yang blauw. Tenslotte: Wai-Wou.Pou beteekent mi nisterie van Buitenlandsche Zaken, en Tou- Chi-Pou ministerie van Financiën. Het getal 142857 is een merkwaardig getal. He„t ziet er uit ais elk ander getal, maar let eens op, welke b'izoudere eigen schappen het heeft. Vermenigvuldig fcet ach tereenvolgens met 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7, en ge zulit ontdekken, dat het een wonder- getal is. Want ziehier: 1 X 142857 is .142857 2 x 142857 is 285714 3 X 142857 is 428571 4 X 142857 is 571428 5 X 142857 is 714285 f> X 142857 is 857142 en 7 X 142857 is 999999. De 6 eerste produkten (uitkomsten) be staan niet alleen alle uit dezelfde cijfers, maar ook de volgorde der cijfers is on veranderd gebleven, ofschoon elk pro- drukt telkens met een ander cijfer begint, De laatste uitkomst geeft onverwachts 6 negens.; De Chineescjhe revolutie brengt thans een menigte namen van steden, rivieren, ber gen en aardrijkskundige indeelingen on der de o-ogen van 'het publiek, welke ge woonlijk, wegens onbekendheid met tie taak weinig toit den lezer feeggen. Voor hen, die de gebeurtenissen in het Rijk van hel Midden met aandacht 'volgen, kan het vol gende lijstje achtervoegsels, 'die 'het meest voorkomen, met de 'Hoil'landscbe vertaling erachter van nut zijn: King wereldstad. Fu hoofdstad eener provincie. C'hu stad van den tweeden rang. Kien stad van den derden rang. Kiang stroom. Ho Waterweg. Hai binnenzee of meer, Tao eiland. Shan berg. Ling bergpas. Kouan versterkte stad. Chai gekampeerde troepen. Wei kamip. Men bastion. Ta groot. Siao klein. P-ei of P;e noordelijk. Nan zuidelijk. Si westelijk. De rede van kapelaan Socsemans in de groote verg van „de Hanze" (Vervolg). VERKEERDE IDEEËN. De liberale leer is er, volgens den Eerw. spr., bij de Roomsch en zoo lekker inge gaan: zij hebben hun zakken gespekt met de liberale idee: eigenbelang. Waarom, vraagt spreker, gaven onze Roomsohe voorvaderen zulke lage loooen, die spr, zon der s ociaabdemocratische ideeën „honger- lo-onen" durft noemen? Dat kwam door het liberale beginsel, dat ook bij de Room- scben had doorgewerkt. Wij moeten worden, roept spr., uit, vier- kwarts-aclittienkaraats Roomsehen, ook in den handel, a Is het gaat over zaken. Spr. kent ze met die verkeerde ideeën, Als voorbeeld h aalt spr. aan een Kaxh. man, lid van de St. Vinceutiusvereen., lid van het Armbestuur, ieder jaar maakt hij een reis naar Lourdes en hij huilde laatst omdat hij niet heen kon wijl zijn vrouw ziek was. (Hij liet zic'h ais Roomsch jour nalist inschrijven om ter particuliere audiën tie van Z. H. den Paus te verschijnen en gaat er grootsch op-, dat Z. H. zijn vulpen houder zegende en zijn papegaai schreeuwt al jaren: Leve de Paus-1 En wat zeide de man laatst tegen mij, aldus spr., „-kape laan Hoosemans u mag nu schrijven wat u wilt, ik kan mie niet begrijpen, wax de godsdienst nu in 's hemelsnaam met den middenstand te maken heeft. Bij honderden houden er dergelijke rede neeringen op na, maar die verkeerde liberale beginselen moeten bij, de R. K. Midden standers er uit; De Paus zegt het: wij moeten de wereld in Christus vernieuwen. Het Christelijk beginsel mo-et zijn het uitgangspunt van al onze handelingen, ge durende geheel ons leven. Wij moeten her vormen -h et h uisgezin, het politieke leven, •het sooiaje [even, waarvan een onderdeel is het middenstandsleven. Die Middenstand moet 'er enkel op na hou den: klare Kath. beginselen, in ons or gaan, op onze vergaderingen moeten wij zuiver Christelijke beginselen in brengen Velen vragen ons af, of dat niet van de preekstoel behoort te geschieden? Dodh vand .ie plaats is al zooveel te doen: alls mien alleen maar van daar leert hoe mooi het is door en door Roomsch te leven in het huisgezin. Er is al zoo ontzaglijk veel t-e doen! Bovendien het i s vaak zoo gevaarlijk van de spreeksioel' dit uit te spreken. Er zijn nog zooveel Roomsehen cloor en door liberaal en conservatief, die allies overden predikant durven te zeggen en te lasteren. Spr. haalt daarvan een interessant voor beeld aan. Een kapelaan in een 'dorp preekte over de plichten van zijn patroon ten opzichte van zijn ondergeschikten. Er werd o-ver geklaagd door de dames, mevrouwen, juf frouwen en bakvischjes, dat de dienstbo den „al zoo gauw miet zoo'n ornament aan den arm" liepen. Wat zei de kapelaan? Tot op zekere hoogte kan ik dat begrijpen de dienstboden moeten den geheelendag verblijf 'houden in muffe en duffe keu kentjes, terwijl de dames in helder ver lichte en ruime salons en 'erkers wo-nen, Is het dan een wonder dat als een jongen aan de dienstbode een arm- presenteert, zij dien wat graag accepteert. Ze wou er wel aan allebei een hebben. Aldus preekte de kapelaan. Wat was 'het gevolg? AI die mevrouwen, dames, mejuffrouwen, bakvischjes stonden op hooge poo-tendie njjjn kon op een dorp niet langer blijven en men ging rong met een lijst tot het .verwerven van hand- teekeningen, waarvan er zooveel mogelijk onder de oogen van den Bisschop moesten komen, die moest dat weten De kapelaan werd na langen tijd ver plaatst naar een groote stad. Hiij had het bij zekere predicatie over hetzelfde onderwerp In het huisgezin, aldus de kape'aan, moest men zo-rgen voor het stoffelijk en zedelijk welzijn van de dienstboden. Waar mogelijk geve men haar aparte slaapkamers meteen sleutel, waarmede zij de deur van binnen kunnen afsluiten. T-cen de predicatie wa-s afgeloopen, sta ken de mevrouwen enz. uit die stad weer (de hoofden bij elkaar: Die kapelaan was rood, fió-g veel rooder dan v. d. Brink. Ze zouden aan den Bisschop schrijven, dat was geen ijjan voor een stad, die moest naar een dorp to-e! In de vereen., in het orgaan moet telkens en telkens er op gewezen worden, dat de.Kath. middenstanders moeten werken en bandelen overeenkomstig-de Kath. beginselen, opdat langzamerhand de liberale geest onder hen verdwijn-e. Maar vooral de R.jK. vereen, is een mach tig middel; zij geeft zelf den toon aan van een eigen taal, die is de taal der R. K. Kerk, de taal Tan Jezus Christus in Wien alleen de wereld kan worden vernieuwd Middenstanders, roept spr. uit, gij moet veel' meer kracht zoeken bij- uw kerk zoo wel in het openbare leven alsook in uwe zaken. Velen meenen, dat met een gees telijk adviseur in de vereen, te halen de ereen. haar vrijheid inboet. De Kath. arbeiders zeggen dat niet meer. Maar ve len uwer beschouwen hem nog als een „dwarskijker". Maar, vraagt spr., is hij het juist'niet, die den band der vereen.hedh- ter en sterker maakt? Heeft men dan zoo veel last van een geestelijken adviseur. Spr. komt vaak ten huize van d'en voorz. der Hanze, maar denkt ge, dat hij zich ooit met 's mans zaken -bemoeit, dat hij zal zeggen: „die worst hoort hier, die daar te hangen." Het doel van alle actie moet zijn zoo veel mogelijk, alïe dee[en van ons voiks- bestaan te verbeteren. Al' verdient gij mis schien minder, gij moet u afvragen of gij door uwe actie bijdraagt tot de welvaart van uwe standgeuooten. De algemeene wel vaart van uw land moet u al® Christen als Katholiek steeds voo-r oogen staart. De Kerk is onze Moeder door den Zoon Gods ons gegeven en zou het hart dier Moe der hiet van warmte kloppen voor hel stoffelijk welzijn Harer kinderen. De geschiedenis leert het: Wanneer ge noot de middenstand den grootsten bloei? Was hei niet in den tijd van de gilden, dat was de tijd toen de Kerk den meesten vat had op personen en vereenigingen van personen. Kopstukken der S. D. A. P. ge ven toe, dat in dien tijd de meeste bloei en welvaart Ibeersehte. Wil er meer algemeene welvaart komen, dan moeten wij ons beslist aansluiten bij onze Kerk. Als gij niet denkt, dat van, God de welvaart ko-mt, waarom bidt gij dan in bet Onze Vader „geef ons heden ons dagelijkséh brood" Als gij ervan overtuigd zijt, dat gij een Vader in den Hemel nebt, die inderdaad zorgt voor uw geestelijk heil en welzijn, dan zult gij er ook van overtuigd zijn, dat Zijne leer in de maatschappij ook in staat is verbetering te brengen in den maatschap pelijke n toestand. Gij moei niet huiverig zijn voor uwe ech te Kath. beginselen uit te komen, door neutraliteit wordt gij o-p dwaalsporen ge bracht. Denkt gij, dat gij gezien zijt in de neu trale organisatie? Denkt gij, dat zij blij zijn, als gij er in komt? Spr. is in de meening versterkt, dat de Kath. er niet meer dan geduld waden. De liberalen zeggen, dat zij alleen behooren tot hel intellectueele deel der natie. Het liberalisme aanbidt dergelijke men schen als de secretaris van het hoofdbe stuur -van den neutralen 'Middenstandsbond dat zijn menschen, die een onbekrompen verstand hebben, roomscnen waar je mee kunt praten. Spr. memoreert al wat er den iaatsten tijd gepasseerd i s in den Middenstands bond. De beslissing is thans gevallen: de Han ze is afgehakt v-an den neutralen Bond. Nu vooruit, roept spr. uit, samenwerking ge zocht met de verschillende diocesane mid- denstandsvereen. teneinde te geraken tot een breeden Nationa l en ;R. K. Bond De Hanze met hare instellingen werkt prachtig: in 5 jaar tijds 2500 leden, er is beweging gebracht in die taaie massa middenstanders. Spr. eindigt zijne sterk gepeperde rede met op dezen feestdag van St. Willibrorduis den aanwezigen a an te sporen om voor dat oude geloof, door dezen heilige hier ge bracht, nog meer te ijveren en de ver een. er mede te bezielen en krachtig te maken opdat in de naaste toekomst tot stand kome die groote Nationale R. K. Middenstand ersbor.d. De hr. v. d. Kleij bedankt kapelaan Hoo semans voor zijne rede. De afd. heeft reeds veel' werk met het stichten der verschillen de instituten, zoo-dat de speciaal Kath. be langen, niet immer worden behandeld en besproken. Het deed den voorz. daarom groot ge noegen, dat Z.E. bereid was dezen avond hier te komen spreken. Als de afd. Alk maar groeien en bloeien zal in de toe komst niet alleen in een groeier aantal le den maar ook in godsdienstig opzicht, dan- dankt de voorz. dit in de eerste plaats aan spr. j MEDEDEEL1NGEN. De Voorz. deelt daarna' mede: 1. Op de Centrale verg. te H-oern zijn de glas- en ziekteverzekering opgericht. 2. Het r eglement der Prapaganda^c&uib, waarvan het Bestuur bestaat uit de heeren Schneiders, Feijen en Boom) is door (het Bestuur goicdgekeurjd. 3. Dat weer een 12-tal nieuwe leden, zijn aangeworven, zoodat het totaal aan tal thans 190 bedraagt. Voorz. voorspel ling, dat vóór het einde van dit jaar, bij het begin van 1912 waarin de afd. haar eerste lustrum- hoopt te viere#, het aantal tot 200 zal zijn gestegen, zal dus bie- waarheid worden. Naast God dankt voorz. i| dit a-an de Prop-, cil'ubl en vooral, aan haren, ijverigen voorz., den heer Schneiders. 4. Een vakgilde voor de schoenwinkelieri is opgericht. 5. De ,r echtskundige aidviseur der afdJ Mr. A. Leesberg heeft zich na conferenties- j met het Bestuur bereid verklaard de lederT - belangrijke voordeelen te verleen en a bij het inwinnen van adviezen; b bij het in- casseeien \an posten. Op eene volgende verg. zullen daaromtrent nadere bijzonder.' hden worden medegedeeld. 6. Aan de Feestcommissie zijn toege voegd de Bestuursleden, de heeren Wij-j deman en En-del. 7. Nu de Hanze zich volgens bes-luit van)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1911 | | pagina 5