TWEEDE BLAD.
Zaterdag 11 Mei 1912.
No. 44
iedenis der Parochie Oudorp.
Eerste I
Katholieke
Lev. Mij. te Haarlem.
Ons Geïllustreerd Zondagsblad
KALENDER-
voor de dagen der week.
Uit ons Parlement.
Stalschrobben.
As je Khan!
f 1.500.000.
f 50.000.
propagandistisch
1
ingezonden"
burgerlijke stand.
ONS BLAD.
Het geïllustreerde Zondagsblad van deze
^ek bevait de volgende
PLATEN: Koninklijk bezoek aan Amster
dam (2 foto's). H. M. de Koningin-Mee -
der op feet Loo. De nieuwe R. K. Parochi
ale school te ATfen a. d. Rijn. Het herstelde
R K. kerkhof te MedemMk. Het Konings
paar'in Amsterdam. (4 fotoi's). Twee gou
den echtparen. Een 65-jarig huwelijksfeest.
Groote brand te Alkmaar. Zuster Synesia.
De onderzoekraad! te New-York. De val
van Védrines te Epinay. De brand te Lei
derdorp. (2 foto's). De harpij-arend. De
EerW. Moeder Xavier. Het pensionaat St.
Joseph te Etten-Leur.
TEKSTDe Koningin in Amsterdam. Len
te. De erfgenaam van een trooin (vervolg).
Grootmoedertje. Een gelukkige kans (slot
met plaat). Allerlei. Voor onze jongens
en ffieisjes.
12 Mei. ZONDAG. H.H. Nereus en Ge
zellen, Martelaren.
13 Mei. MAANDAG. H. Servatius, Bis
schop.
14 Mei. DINSDAG. H. Bonifacius, Mar
telaar. i
15 Mei. WOENSDAG. H. Joannes Baplista
de la Salie, Belijder.
16 Mei. DONDERDAG. Hemelvaartsdag.
Te vieren als Zondag..
17 Mei. VRIJDAG. H. Pasdhalis Baylon,
Belijder.
18 Mei. ZATERDAG. H. Venantius, Mar
telaar.
12 MEI.
Vijfde Zondag na P.aschen,
Les uitkien brief van den, H. apostel Jacobus
1, 22-27,
Veel geliefden! Wieest daders van het
woord en niet, u zelven bedriegend, slechts
hoordersWant ilndien iemand hoorder en
niet dader van het woord is, kan hij ver
geleken wonden tnet een man, die zijn na
tuurlijk gelaat in eenen spiegel waarneemt;
deze immers ziet zich zeiven en gaat heen
en aanstonds 'heeft hij vergeten, hoe hij
er uitzag. Dodh hij, die met aandacht de
volmaakte wet der vrijheid gadeslaat en
daarin volhardt, 'deze, geen vergeetachtig
hoorder, miaar dader des vverks geworden
zijnde, zal door zijn doen zalig zijn,.
Zoo nu 'iemand meent godsdienstig te
zijn, terwijl 'hij zijne tong niet in toom
houdt, maar zijn hart doet dwalen, diens
godsdienstigheid is ijdel. De reine en on
bevlekte godsdienstigheid voor God en den
Vader is Ideze: weezen en weduwen in hun
nen druk 'bezoeken en ziiqh zeiven onbe
smet van Ideze wereld, bewaren.
Evangelie volgens den H. Jo,annes;
XVI, 23—30.
Te dien tijde spraJc Jesus tot zijne leer
lingen: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: zoo
gij den Vaider in mijnen naam iets vraagt,
Hij zal het u geven. Tot nog toe hebt gij
niets in mijnen naam gevraagd. Vraagt en
gij zult 'verkrijgen, opdat uwe vreugde vol
komen zij.
ik heb deze diingen in gelijkenissen tot
U' gesproken. Het uur komt, dat Ik niet
meer in gelijkenissen tot u spreken, maar
u openlijk van den Vadier verkondigen zal.
Op dien dag z-ulit gij. in mijnen, naam bid
den; en biet zeg Ik u>, dat Ik den Vader
voor uïa! vragen: want de Vader zelf heeft
u lief, omdat gij Mij. liefgehad en geloofd
hebt, dat Ik van God ben uitgegaan.. Ik
ben van 'den. Vader uitgegaan en in de
wereld gekomen, wederom verlaat Ik de
wereld en ga Ik tot den Vader. Zijne leer
lingen zeiden tot Heini: zie, nu spreekt Gij
openlijk en zegt geeme gelijkenis! Nu we
ten wij, dat Gij ales weet en niet noo-
dig hebt, Idat iemand U ondervrage. Daar
om geliooven wij, dat Gij van Gold, zijt
uitgegaan.
Jiigen Joannes den Dopper, Laurentius, Gen-
gulfus, Basilius, Cyrillus en Albertnsbij
welke gelegenheid ook het Kerkhof gewijd
werd. De gedenkdag dezer wijding werd
vastgesteld op den derden Zondlag na
Pasdhen. Aan hen, die deze Kloosterkerk op
bepaalde dagen zouden bezoeken, werden
aflaten verleend, alsmede een aflaat vam
300 dagen aan hen, die devotelijk zouden
drinken uit de Hi. Antoniusput, ter eere
van dien heilige en van Maria en daarbij
3 Onze Vaders en Wiees Gegroeien zouden
bidden.
Hieruit blijkt dus, dat Oudorp een H,
Hl Anthoniusput bezat en dat de geloovigen
daaruit devotelijk dronken.
Op 25 Nov. 1522 verleent de pastoor,
Claas Plieterzoon, der Sit. Laurentiuskerk te
Alkmaar de vrouwebroeders verlof in zijn
kerk te preeken en biecht te hóoren op
de feestdagen der H'. Maagd en Driekonin
gen, alsmede biecht te hiooren in, den Ad
vent tegen Kerstmis, Vasten, Pasdhen en
Pinksteren. In 1572 werd het Klooster ge-
heetdstormid en vernietigd.
Na den woetigen strijd der Hoekschen, en
Kakeljauwsdhen komt de gruwelijke strijd
tussdhen Kaas en Broodvolk.
In 1492 was N.-H. in opstand. De zware
belastingen, de vernielende burgeroorlogen,
misgewas hadden de mindere volksklasse
wanhopend gemaakt. De stedelingen en
plattelandsbewoners wilden, zich rechit ver
schaffen door oproer, in plaats van ordelijk
aan den Keizer Maximiliaan verzoekschriften
te zenden. Met vaandels, waarop kaas en
brood geschilderd waren, trokken zij op.
De West-Friezen deden van zich hiooren
jjjj hun vernielingstodhten. Oudorp zag de
sterkten Nieuwenburg en Middelburg ten
gronde gaan ami nooit meer herbouwd te
worden. Aelbrecht van Saksen veldheer van
Maximiliaan van Oostenrijk, voogd, over
Pihiil. den Sdhoonen maakte een eind aan het
oproer; afgevaardigden uit steden en dor
pen moesten met de strop om de hals
vergiffenis vragen die hun gegeven' werd
maar daarenboven moesten de West-
Frieschè dorpen 6000 goud guldens betalen.
Nu waren de burgertwisten voorgoed uit,
rust en vrede heersdhte er, doch een rust,
die spoedig door strijd zou vervangen wor
den, de her vorming s tónd voor- d e dleur,
omi nog meer gruwelen te plegen dan er
reeds geschied' waren.
Vóór de hervorming vinden wij in 1512
als pastoor nog vermeld' Nicola.us de Alk-
rmariia. In 1513 pastoor Everardus Rodenek,
toen bestond de parochie uit 125 cotm-
muni.canten, Oudorper aanzien was inder
daad niet groot, alle buurtparochiën waren
grooter, uitgezonderd'. Oiterleek, dat 50 com
municanten 'had.
St. Panoras had van ouds de Cape lie,
toegewijd aan St. Pahcratiius en, stond' onder
Oudorp. Doch 14 Juli 1487 vroegen de
bestuurders en buurtgenooten der Kapel
het Utrechtsdhe Dora-Kapittel, dathiun Kapel
tot parochie zal worden verhieven.
Sinds dien tijd heeft St. Pan,aas zijin
eigen parochie en is onafhankelijk, na deze
gebeurtenis bedroegen Oudorps parochianen
120, daarvóór zat dus de parochie 300 meer
geteld hebben.
St. Panaas en Obdami 300, Koedijck-
Huijswaardt 580, Oude Niiedorp 300, Bier
gen 400 parochianen,.
(Wonlt vervolgd).
IV.
Kort na den Kennemerloop verrees, aan
den weg iussclhen de burchten Torenburg,
Middelburg en Nieuwenburg, op de plaats
„Swanegeest" een sjjdhting, welke aan de
zen wieg den naam van Monnikenweg zou
schenken, zij was het klooster der ge
schoeide Karmelieten. De stichting, vooral
-2 danken aan de meldheid van Karei dien
topten en den schout van Haarlem Ael-
bredit van Raephorst, kwami in de vasten
van 1467 of 1469 tot stand en de Karme-
liieten, bekend ais „Onze-Vrouwe. Broeders
°f Ons Leeren Broeders"v vestigden Zich
ie Oudorpi. Weinig is er bekend van het
klooster en de paters. In 1470, 13 Mei wijdt
osuiinus, bisschop van lerapioliis, wijbis
schop van den Utrechtscben bii s s eh o pj,.David
ian Bourgondië, in het klooster een altaar
ter eere van den Alimachtigen God en van
den 'heiligen profeet Elizeüs en den hei-
De Bmkkerswet.
Met de behandeling der Bakkerswet, waar
over al zooveel gesprekew en geschreven
is, zoodat in het archief der Tweede Ka
mer zeker wel een stapel pro-en-pomtra-
adressen liggen, is dan Woensdag een begi i
gemaakt.
Art. 1 dezer wet luidt aldus:
Deze wet verstaat:
I. onder „broodbakkerij": alle open of
besloten ruimten, behoorende tot eene rich
ting, waar ten behoeve van eene onderne
ming brood wondt bereid of stoffen eene
daartoe strekkende bewerking ondergaan,
voor zoover in die ruimten, al of niet voort
durend, met de broodb ere idling, verband
houdende werkzaamheden worden verricht:
II. onder ^bakkersarbeid"; aille werkzaam
heden verricht in eene broodbakkerjj, met
uitzonderling van die,, dienende tot bewaking
of tot reiniging der inrichting, het onder
houden van het vuur daaronder begrepen,
die tot herstelling van ovens of werktuigen,
alsmede 'die tot herstelling of onderhoud
van gebouiwen:
III. onder „bakkersgezel", ieder die, al
of niet voortdurend; in de ondernemeng van
een ander bakkersarbeid! verricht en wiens
arbeidsduur niet door de bepalingen der
Arbeidswet '1911 geregeld' is:
IV. onder „nacht", de bij' of krachtens
art. 7 nader bepaalde tijdsruimte van 10
achtereenvolgende ulren tusschen 8 uren des
namiddags en 6 uren des voormiddiags
V. onder „Olnze Minister": Onze Minister,
met de uitvoering van deze wet belast."
'Art. 2 luidt:
„Het is verboden, bakkersarbeid te ver
richten
a. des Zondags,
b. des nachts,
cl op den dag, volgende op dien, waar
op bakkersarbeid gedurende de laatste twee
uren van den nadht ingevolge het bepaalde
in artikel 3, onder II, geoorloofd! is.','
Door den hir. Snoeck', Henkemians (dhr.
bist.) werd na eenige amendementen toe
lichting, intrekking en samenvatting
voorgesteld Airt. 2, te lezen als volgt:
„1. Het is verboden des Zondags bak
kersarbeid te verrichten,
2. Het is het hoofd of den bestuurder
eener onderneming, waar bakkersarbeid
wordt verricht, verboden te gelasten, of toe
te laten, dat een bakkersgezel in of voor
deze ortdernemiing arbeidt gedurende meer
idan elf uren per etmaal of wel gedu
imde 'meer dan tien uren per etmaal, wan
neer meer dan een, dodh minder dan viif
der arbeidsuren in den nacht vallen
of ^vel gedurende meer dan negen uren
per ietmaai, wanneer meer dan vier der
arbeidsuren in den nacht vallen.
3. 'Het Is het hioo'fd of den bestuurder
eener onderneming, waar bakkersarbeid
wordt vernicht, verboden te gelasten of
toe te laten, dat een bakkersgezel in of
voor deze onderneming arbeidt gedurende
mieer dan vijftig nachturen in veertien op
elkaar volgende etmalen."
Voorsteller was tegen het stelsel des mii-
psters en wel met het oog op de kleine
patroons. Hij meende, dat door zijin amen
dement patroon zoowel als werkman zuilen
zijn besahermd.
De heer Van de Velde (anti-rev.) voorzag,
dat handhaving van het patroonsverbod veel
wrok in den lande tengevolge zoul hebben
De 'heer Rasstoors (Kaft) was tegen het
amendement - Henkemans, omdat uitlich
ten van het patroonsverbod tengevolge zal
hebben. Hat hiet platteland' achter komt te
staan hijgde groote steden.
Oiok He hir. Aalberse (kaft.) was tegen
het amendement, immers als de patroons
buiten He wet worden gesteld, wordt die
nachtarbeid niet afgeschaft maar slechts be
perkt.
Minister Talma betoogde hierna,dat
hiet uitgangspunt der wet was afschaffing
van den nachtarbeid. Die nachtarbeid acht
te hij door geen enkel wezenlijk belang ge
motiveerd, dodh' daartegenover staat groote
schade voor de gezondheid van Wen, die in
het bakkersbedrijf werkzaam zijin en dat
wettigt z.i. en motiveert voldoende het ver
bod van nachtarbeid, Het amiendement-Hcn-
kemans keurde hij af, omdat dit den nacht
arbeid niet afschaft dochi onvoldoende re-
geidt alleen voor den gezel.
De hr. De Visser (c.h.) wilde alleen voor
den gezel regelen niet voor dien patroon,
doch terecht merkte de hr. Bos (vrijz.dem.)
daartegenover op; dat op die manier het
bakkersbedrijf in zijn geheel niet is gere
geld en dat dient toch'. i
De Kamer lijkt oradertusschen een groote
bakkerij Van amendementen en smb-aincnde-
menten, Idat de discussies zoo uiteenloopen,
dat (Je voorzitter er geen weg meer in
weef en als Wioensdag d,e vergadering maar
sluit.
Een andere maal, dat niemand der
leden meer wist, hoe een amendement er
nu! uitzag en de voorz. dhs besloot eerst
nog tens te doem drukken en de zitting te
verdagen.
Jamimer voor de bakkerspaitroons en
gezellen, die in grooiten getale zijn opge
komen en de tribunes vullen! Naar men
wil, hadden ze versdhie cadetjies 's mor
gens 'gebakken mieegenomen, om als 't
lang 'duurde de leden dier Kamer niet van
honger te laten omkomen!
Hiet woord „vrijheid" en nog eens „vrij
heid,, is wat vaak genoemd.
„De vrijheid der patroons wordt aanban
den gelegd", meende de hr. Snoeck Henke
mans. 'Maar zeer terecht is èn door den
Minister Talima èn door den hr. Aalberse
opgemerkt, Hat die bakkerspatroons thans
wat gaarne 's nachts zouden willen sla
pen 'en over dag werken, maar zij missen
die „vrijheid" juist tengevolge der con
currentie.
De bakkerswet geeft burn juist de vrij
heid, h.il. om 's nacihts te' slapen, zooals
ieder 'mensdh doet en zooals ook God in
He Natuur h eeft aangewezendie zon gaat
onder, de dieren gaam slapen, behalve de
nachtuilen misschien en tot hedendie
bakkers, maar dat is onnatuurlijk!
EEN SUCCES VOOR DEN MINISTER,
was, dat art. 1 en 2 ongewijzigd' werden
goedgekeurd ondanks ai die amendementen
bakkerij. Beslist verklaarde Z.Exc. de wet
te zulten intrekken als een der amende
mentenHenkemans of De Visser werd
aangenomen. De Minister wil! doorzetten!
Zooals mem zijn voeten gewoonlijk eerst
wassdhen gaat, nadat men zijn kousen heeft
uitgetrokken, zoo komt de stal eerst voor
sdhrobberij in aanmerking, als de koeien
er uit zijn. Dat is zeer natuurlijk' niet waar?
Ein daar gewoonlijk eerst na Pasdhen het
melkvee, „de kast uit gaat" vanwege de
guurheid onzer Hoitandsche voorjaren,
valt de stalschrobbing ook' in dem regel bui
ten de Vastea Wiamt andersmocht bij
de catagorieën van miensdhen, die officieel
van het vasten worden; vrijgesteld; ook
wel worden opgenoemd de mannen, die een
speciaal voorjaarsvak maken van stalschrob
ben!
Stalschrobben toch is een zeer zware
arbeid! Beu stel, waar de koeien pais zijn
uitgezet, is een toonbeeld van duim|3iklfe,
vastgegroeide smerigheid. Zoo'n stal is er
ger dan vuil, die is invuil; zwart van vui
ligheid, aljeen hoog aan 't hooibergschot
is nog een groezelige herinnering aan de
reine witheid, die verleden zomier in"den
stal heersdhte^ toen je een boterham kon
eten van stalhout, groep en gang. Ern zoo
nnoet het weer worden! Eh zoo is het ook'
ovpr een veertien dagen, als die heele boer
derij „skoon en op stel" is. Maar aan dien
stal, inzonderheid is je wat te doen!
In 'de grijze oudheid kon een koeien
stal ook al' aardig vuil wezen. Daar heb
je bijv. die stal van koning Augias de
bekende Augiasstal waarin asjeblieft 3000
runderen een 30 jaren hadden doorgebracht.
Wat of die stall in-vuil moet geweest zijn!
Maar zooi knap en handig als wijlen me
neer Hercules bet zaakje opknapte hij
liet er eenvoudig een rivier door stroo-
mien kunnen omze hedendaagsdhe stal-
sdhrobbers Ibet niet. Ook al, omdat er
in 6ms Holiandsdhe polderland maar geen
rivieren om 't grijpen zijn en er in onze
polderslooten geen stroom genoeg zit.
Maar ze spelen het todh klaar en handig
ook; met een paar reuzenbezems, die ook
stal schrobbers heeten, en rniet water, een ge
weldige hoeveelheid water, koud en warmt
's 'Avonds voor den grooten dag van stal
schrobben beginnen ze al miet den stal j,in
de week" te zetten. Eerst zijn de spat-
schutten, het stal bankje, de houten goten,
de kruiwagen en wat er nog meer aan stal-
mieubilair is, in de sloot gegooid naast de
boerderij, in wielke sloot een paar stokken
overdwars zijn vastgelegd! om wegdrijven
te voorkomen. De stal zelve moet om mak
kelijk te begrijpen redenen op een andere
manier „in de week" wordien gezet. Dat ge
beurt zooiwat opi dezeifdie manier, als waar
op Mahomed met den berg handelde. Die
zei immers: „Als de berg niet tot Ma
homed komt, zal Mahomed tot den berg
gaan," En de stalschrobber zegt: „Als je
den stal niet tot het water kunt brengen,
breng je het water tot den stal." Tenmjinste,
hij (handelt zoo en gaat reeds op den voor
avond van dien grooten reinigingsdag den
vuilep. stal tot in alie hoeken en gaten
doornat kletsen, tot hij zelf geen droge draad
aan z'n lijf 'heeft. Dat doet ie met die z.g.
geboeide schop en een wasdhtobbe met wa
ter, d'ie telkens gevuldl wordt. Haast den
heelen staltijd lang niet is er zooveel water
gepompt als op den avondl vain „stal-in-de.
week-zetten". Ook de groote kuip, waarin
men de kazen weekte, toen die kaasfa-
brieken nog niet bestonden wordt vol
gepompt om maar ruimi water bij de handi
te hebben. En de nieuwe stalscWrobbers
(de bezems worden bedoeld) weekt men
daarin tot morgen, ook de kleine hand-
schrobbertjes. Dan schrobben ze beter.
En morgenochtend is de vuile boel al
aardig losgeweekt, zoodat men flink kan
opschieten. Wat knapt het lekker op!
Vergelijk 's zoo'n stalsdhut, dat „gedaan"
is met éen, dat nog „gedaan" moet wor
den. Wat een verschil! Een dankbaar werk
dat stalschrobben toch', al is het moeilijk
en zwaar. Vooral een getob! is bet met den
zolder en de blalken daaronder, als je zoo
„bloven je macht" moet werken. En de
nieuwe boerderijen zijn. zooi allemachtig
h-oog
Dp den dag van stalschrobben wordt
tegelijk de „koes" „gedaan".
De „koes" is de bedstede in den stal,
waar gewoonlijk de knecht slaapt. Die moet
nu vandaag tra kt eer en, omdat z'n bed wondt
schoongemaakt. Dat is de eenige leuke
kant van den gruwelijk-vervelenden schoon
maaktijd dat trakteeren, zie je, vooral als
er véél biedden zijn! De knecht heeft 'n
pond koek laten halen bij. Grietje-buur en
om half elf „doen" ze nu opi die boerderij
een smakelijk „koppie met koek", of 't
Zondag was.
En dan weer miet moed aan de sdhrob
berij tot etenstijd. Hard an den gangl, jon
gens, en 's miiddags ook weer, om aan het
einde van den drukken dag dien stal nog
schoon te hebben.
Een heerlijke 'frissche, atmospheer hangt
er nu im den stal; diie gisteren nog zoo vuit
en vunzig was. En je benijdt den knecht^
die op zijn sdhoone bert in den sdhoonen
stal heerlijk mag uitrusten van den druk
ken, doenigein dagi BL WOUTERS.
Levie Zuurdeeg was de grootste
Tafelschuimer uit het land,
Waar wat lekkers viel te bikken
Was ie altijd bij die hand. 1
En Biram Mooges kon zich erg'ren
Oin zoo'n mispunt van een man.
Maar zegt toch: „Klham bij me ete
Morgenmiddag as je khan."
Daags daaropi zoo tegen zessen,
Heeft Leev' zich ook aangemeld,
Maar de dieur was vast gestoten
Levie Zuurdeeg heeft gebeld!.
'Hieeft gebeld en heeft getrokken,
Hleeft gebonsd, gebombardeerd
Een paradetiiarsch getrommeld!
Op de deur en zich bezeerd.
Kijk, daar gaat een venster open,
Mooges roept „da's vast ablhuiis!
Waarom is daar toch zoo'n 'herrie
Zóó'.n spekhakel an men huis?"
Levie Zuurdeeg zegt: „Maar Mooges,
Zlhie toch', ik sta hier opi straat."
„Zhoo? What heb je da.n toch1, Zuurdeeg?"
§.cjbreeuiwit nu Moges schijnbaar kwaadt
De netto productie nadert de
De jaarlijks e premie
In ftr oh ëti «w no*
niet v«rt«>*»n W'iirdied R K
gelegde veriegen^oo-dig-re
geprangd.
„Wat ik heb? Een flinken honger,
In wat eten heb ik zin.
As 'k gevraagd ben hier te eten
Maar ik kban je huis niet in.
Zei je niet, khomi bij me ete
Kom bij me ete, as je khan?
En nou ben i k hier, zeg Mooges
Maak 'd,e deur todh open, man!"
Mooges roept weer naar beneden:
„Is de grendel heusch er voor?
't Spijt mie werk'lijk vriendje Zuurdeeg
Maar ik khan 't piet helpen hoor!
ik heb je wel uitgenoodigidl
Maar zei ik je gistren. niet?
As je khan, khonji bij me eten
Khan je? Na je khan toch! niet!"
Stukken, die niet geplaatst worden, kunnen
niet worden teruggezonden.
Buiten verantwoordelijkheid der Bedactie).
Toen ik >One Blad» van Donderdag IS
Mei in handen kreeg, stond daar ioo waar
in vermeld] aan het adres van bet Ooilege
van Dag. bestuur van de banne Harenkarspel:
Dat behoeven de Roomsche boeren niet te
weten.»
Aliof de geplaatste advertentie, dat de
Waarlacdtche weg voor eenige dagen afge
sloten is, alleen en uitsluitend bestemd was
voor neutrale boeren.
Hoe men daartoe komt, is m\j waarachtig
een raadsel. Het Dagel. bestunr heeft gedaan
ale bij vorige gevallen, en het bekend ge
maakt in de N. Crtwaar men nimmer eenige
aanmerking op heeft gemaakt, en nu heeft
het de schijn, alaof het Dagel. bestunr de
roomtehe boeren heefc willen mi.kennen en
met voorbedachtheid te werk ajjn gegaan,
dat tj] bon neus moesten atooten.
Het is en aal wel zoo blijven, dat men
venijn uit de honing kan zuigen. Wanneer
bet op een bezadigde manier was gezegd,
wat naar mijn beach-id«n meening evengoed
had geknnd dan zou dat een aanleiding
knonen zijn, om daar notiiia van te nemen.
En zon het Dagel. bestuur dan ook wel ge
negen zijn bij een voorkomende gelegenheid
een advertentie te plaatsen in >Ons Blad»,
ten biyke dat de ingelanden oi s even lief zijn.
En bietmede m en ik voldoer de bewezen
te hebben, dat het Dagel beatuor tiet de
minete betioe ine beeft gehad iemand n zijn
rechten te kort te doen
En daarbij komt bet in onze vergadering
niet op de aget da de dagbladen breedvo-rig
te bespreken O ts werkzaamhed-n *i]o van
een anderen aard, nan el k d betor g*» van
de banne Harenk»repel zoo vee ale i. ons
'8 naar hehoore te beh r igen
U, M de Redacteur, anken e vu t de
plaatsing
Een lid van het Dag bestuur der banne
Harenkarspel
Als het waar ts, wrt de geac te inzev der
beweert, als zonden wij venpn u t boni? g
zuigen, da« moet het optreden van het )ag
Bestuuv der banne Ha eatarspel wel honing
zoet geweert zQn, n.l. om eene ad'erteut e
inhoudende bekendmaking van het afslmten
van het verkeer van een weg een open
baar en algemeen belang dus alleen in
eene neutrale courant te piaatnea. (Let wel
op het woordje alléén, omdat het niet gaat
over bet plaatsen der advertentie in die con-
rant) «Honigzoet» ten opzichte van het Kath.
Blad, dat in de betrekking hebbende streek
in hinderden gezinnen komt, terwijl boven
dien de gemeente Harenkarspel voor Jut
grootste detl katholiek is.
De bekendmaking is eene zaak van pnbliek
belang en nu gaat het o. i. niet aan die
advertentie alleen te plaatsen in eene neu
trale courant. Daarmede verplicht men als
't ware de belanghebbenden die bepaalde
courant te lezen.
Dat is de zaak, en geen andere. Neven
bedoelingen zQn absoluut bjj ons nltgesloten.
Redactie >Ons Blad».
UITGEEST.;
Van 27 Mei.
Ondertrouwd: P. C Reek en M. Kluft.
J. Brouwer en A. Vader. P. Twisk en J.
M. Kriek.
Getrouwd: W.Bus en G. Keizer. S. Wanda
en M. Jongejans. A. Deijle en P. Heijne
WORMERVEER.
Van 3io Mei.
Geboren: Sijtje Catharina, d. v. K.Mars
en D. Stolp. Christoffel Johannes, z. van
A. Kleij en J. van der Laan.