E. Kath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Noord-Holland.
feuilleton]
No. 49.
Zaterdag 25 Mei 1912.
e*> Jaargang
Weken van Angst
Het Pinksterfeest
Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG.
Een zalig Pinksterfeest.
buitenland]
binnenland.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJSe
75 ct. p. 3 maanden franco huis; 105 ot. «net geïllustreerd
Zondagsblad. Te betalen In het Begin van ieder kwartaal,
Afzonderlijke nummers van de courant 3 cent
ytn het Zondagsblad 5 cent
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD*'.
BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K< Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No, 433.
ADVERTENT1EN:
Van 1—5 regelsM cent.
Elke regel meer(I ,i
Reclames per regel15
Kleine advertenties van 1—30 woorden, Bij voonritbet 29 fc 1
Wanneer Wij in onze jeugd een antwoord
moesten geven op de vraag: „Waarom vie
ren wij het Pinksterfeest?" dan luidde het
antwoord uit het Catedhismusboekje„Het
Pinksterfeest is een groot feest, ooik
voor ons, omdat Christus door den H,
Geest te zendende stichting voltooide Zij
ner Kerk."
Dit antwoord is ons bijgebleven tot op
dezen dag omi het thans te herhalen voor
onze lezers: „Ja, het Pinksterfeest is een
groot feest."
Bossuet zegt danook„Heden is de Nieu
we Wet afgekondigd heden begon de pre
diking van het Evangelie de wereld te
verlichten, heden is de christene Kerk ge
boren, heden is de wet van Mozes, voor
heen zoo plechtig afgekondigd, door eene
volmaaktere vervangen."
De kerkelijke liturgie kent aan het Pink
sterfeest ook dezelfden rang toe als aan
de plechtigheid van Rasdhen. Evenals op
Pasdien werd ook van ouds, op den voor
avond van Pinksteren het H.Doopsel pfech
tig toegedienden de nieuwgedoopten droe
gen "hunne witte kleederen tot den volgen
den Zaterdag.
Evenals den dagvoor Paschen heeft
thans ook den dag voor Pinksteren
wijding van het doopvont plaats.
En toch, is |r wel een hoogfeest
want dat is en blijft het dat minder
gevierd wordt dan het Pinksterfeest?
Hoe dat te verklaren?
De oorzaak legt niet diep, zij vloeit groo-
tendeels voort uit onbekendheid met de li
turgie Sier Kerk. Hoe weinigen zijn er, die
geregeld den priester des Zondags volgen
in zijne gebeden aan het Altaar des Hee-
ren?
Gelukkig, eenige zonnestralen zijn door
het duister heengedrongen sedert het ge
bruik van „het Roomscihe Missaal" en „het
Kerkelijk Leven" des Zondags is toegeno
men. De bloemen van een echt liturgisch le
ven "beginnen te ontluiken en naar wij ho
pen zullen zij binnen enkele jaren in bloei
staan.
En dan wij twijfelen er niet aan als
er een opgewekt liturgisch, leven heersdht
onder tie Katholieken, zal mieai beter dart
tot 'heden inzien, dat „ook het Pinkster
feest 'een groot feest is."
Dan "zal men beter inzien, dat de zen
ding van den H. Geest over de Apostelen
niet enkel was eene belangrijke gebeurtenis
voor deze geloofsverkondigers maar eene
heugelijke gebeurtenis voor het geheele
menschdom "niet minder voor iederen chris
ten in het bijzonder, want ook in elke ziel,
die in Gods genade leeft, daalt die H.
Door M. KRAMER.
32)
En voor rich zelven was hij ook geen,
oogenbiik nog beangst geweest, dat het ver
blijf dier soldaten eenig gevaar kon opleven
ren voor Bakkumi of Castricum; en hij had
e woonden dan ook gezegd op een toon„
die alle ongerustheid, zoo ze bij deboeTin,
of Ant bestond, weii moest doen verdwij
nen
Maar het had hemt toegeschenen, alsof de
meid met opzet op zijn plagerige opmer-
ng had gezwegen; en omi de boerin niet
beangstigen dadelijk een ander praatje
nas begonnen. En bij de eerste genegen
heid tie beste, dat de boerin en- niet bij,
was, liet Ant den baas en Kees blijken,
at ze meer wist van het verblijf dier z.g.;
roofbrigade 1) dan beiden vermoed hadH
en. Maar ze had het werkelijk niet willen:
vertellen 'om vrouw Duineveld, die nog ten,
«enenmale met de aanwezigheid van sol-,
oaten te Egmondi onbekend was.
„Nou", had Ant gezegd', „ze maken,
in de Egmonden. en te Rinnegom toch,
maar erschrikkeiijk onveilig en ze plunde
ren wat ze kunnen." i
komt onverwachts de boerin in den,
200 werd deze afdeèling soldaten omi
ran plundertochten genoemd!, t
Geest Werkelijk neder en neemt daar te
zamen met den Vader en den Zoon, zijn
verblijf in eenen Oodgewijden tempel.
Daarom spreekt de H, Kerk, na ons aan
de groote geschiedkundige gebeurtenis van
Pinksteren, de nederdaling van den H.
Geest over de Apostelen, herinnerd' te heb
ben, i|n de overige teksten harer misli
turgie van de mystieke inwoning van den
H, Geest in onze ziejen en smeekt zij ha
ren ihemiejschen Bruidegom, dat Hij zich
steeds inniger met ons zal vereenigen en
Zijne gaven rijkelijker aan ons miededeeleji.
De Priester bidt voor het Epistel: „da
nobis 'in eodemi Spiiritu recta sapere"„doe
ons door denzelfden Geest de ware wijs
heid bezitten."
Het Koor zingt voor het Evangelie:
„Emitte Spiritum tuum, et creabuntur, et
renovabis faciemi terrae Alleluia" „Zend
Uwen Geest uit, en zij zullen geschapen*
worden, en Gij zult het aanschijn der aar
de vernieuwen Alleluia."
Vóór de groote handeling der Consecra
tie bidt de priester in stilte (Secreta)„Mu-
nera, quaesumus Dom ine
„Wil, zoo smeeken wij, Heer, deze of
fergaven 'heiligen; en onze harten door
de ■verlichting van den H. Geest zuiveren."
Zóó üe H. Kerk in Hare Liturgie ge
volgd, krijgt het Hoogfeest van Pinksteren
voor ons een diepe beteekenis. Laat ons
de 'heerlijke lessen en gebeden der litur
gie eerbiedig overwegen en medebidden, al-'
dus kannen wij toj^en juister bewustzijn'
onzer fhristene waardigheid, tot een dieper
doordringen in de beteekenis van Rinkste
ren voor de H. Kerk.
Dan 'kan het niet uitblijven dat ook wij
de 'ware vruchten uit het Pinksterfeest zullen
trekken n.1.
1. ten grondige kennis van het groote
geheim.
2. 'Een levendiger bewustzijn van onze
waardigheid.
3. Eene grootere getrouwheid in het af-
smeeken van het licht en de gaven van den'
H. 'Geest.
Helaas Ihet Pinksterfeest .wordt voor
al In onzen tegenwoordigen tijd minder
dan ooit gevierd ,als een Hoogfeest!
Rinksteren!, Sn stede van een feest tot
viering van het werk van den H. Geest
in onze zielen is juist geworden een
dag Van zinnelijkheid; waartegen de Apos
tel 'Paulus waarsdhuwt, als hij zegt: Be
droef den Geest van God niet, wiens ken-
reeken gij draagt" en „Weet gij niet, dat
gij Gods tempel zijt, en dat de Geest Gods
in u> woont? Zoo iemand, dien tempel ont
heiligt, Zal God hem straffen."
Neen, 'laten wij het Pinksterfeest werkelijk!
stal en hoort de laatste woorden van Ant.,
Nu helpit geen verzwijgen meer!
„Wat is er te Riinnegomi?" vraagt ze,
gejaagd. En onmiddellijk laat ze er op vol
gen: „Komt er wéér oorlog?".
Kees heeft er zooveel spijt van als haren
op zijn hoofd, dat hij verleden Zaterdag
avond idie onvoorzichtige woorden heeft,
gesproken. 'Hij zal nu al' Wet mogelijke doen,
omi onnoodige vrees te verjagen.
„Och," zegt hij, „op de Egmonden ia
nog een handjevol soldaten cwni op het;
wegtrekken der vijandelijke schepen te let
ten. En die hebben van een boer te Rin
negom een schaap gestolen. Dat Is alles
En daar is Ant nu benauwd van."
„En Rimnegoimi is hier toch niet", ladht,
Duineveld. „Gerust, geloof me toch, ze,
komen hier niet In de eerste plaats js,
er te Castrioum niet veel meer te halen^
i,n d e tweede plaats zullen ze zoo ver niet uit
de huurt van hun wachtposten trekken
en in de derde plaats zullen ze wel ga,uw,
bevel krijgen omi op te rukken."
„En miissahien zijn er heelemaaj twin
tig man. Moeten we daarover nu heel in
Castricum drukte maken? 't Is immers te.
gek ctn er over te praten
„Maar die kunnen anders heel wat
ellende ondier de mensdhen brengen; wa
ren ze ook maar weg!" jammert de boe
rin. „Als ze toch hier eens kwarpen 1"
Langzamerhand 'verdwijnt echter bij de
boerin én bij Ant het angstgevoel, nu in de
volgende dagen niets onrustbarends ge
hoord Wordt van de „roofbrigade" te Eg-
ntond,
als een Hoogfeest vieren.
Laat ons voornemen zijn den Priester té
volgen in zijne gebeden tot beter begrip|
van d'e Zon- en feestdagen, laten wij omsl
genoemde 'boekjes aanschaffen. Dan zal het
edht-liturgisdh 'leven, het echt.Roqimsch mee.
leven met de H. Kerk, gaan bloeien.
Dan zal de grove onkunde omtrent de
gebeden en ceremoniën in onze kerken wij
ken 'en plaatsmaken voor .grondige kennis.
\Dan zal het a.s. Pinksterfeest voor u
zijn, wat wij, u toewenschen
De proef op de som.
Volgens ïjet verslag eener anarchistische
vergadering in „H,et Volk", zeide daar,
een der sprekers: i
Is sabotage misdadig immoreel? Zelfs
in ld,en eigen kring warden deze klan
ken gehoord. Maar in den oorlog is hel)
nu eenmaal oorlog. Zeker, het bedrie
gen, 'beliegen en mishandelen is op zichj
zelf onsociaal. Maar niet de daad zelf
de 'drijfveeren ertoe dienen te worden be
oordeeld. Als twee hetzelfde doen is hiet
nog 'niet hetzelfde. Indien een patroon
sabotage tegjenover de arbeiders pleegt)
wat ieder uur gebeurt met win-)
zucht aJs motief, is dat afkeurenswaard;
maar als de arbeider saboteert terwille
van een betere samenleving, heeft hij
het recht aan zijn zijde. Maar niet al-|
leen in de motieven staat de arbeiders-,
klassse 'hooger dan Wei patronaat; óók in(
de 'toepassing, waartoe de arbeider slechts
in 'het uiterste geval besluit. i
De teer, dat het doel de middelen „hei-
Igit", pdomjpverloren gepredikt
Niet voor de eerste maal trouwens.
Was 'het niet een vooraanstaande sociaiis-
te, tiie indertijd decreteerde, dat elke sta
king goed was, die kans van slagen
bood?
En werd niet onlangs van Cavour in
een liberaal blad getuigd, dat hij mid
delen bezigde, dite, ware hjj niet geslaagd,
als onduldbaar zouden zijn uitgekreten?
Toch zijn er nog altijd oiwioozele halzen,
die meenen, dat het de Jezuïeten zijn,
bij Wie het doelde middelen heiligt 1!
i (Centr.)
Bloedige botsing te Boedapest.
Zooals wij in ons nummer van Donder
dag reeds meldden, had dien dag te Bu
dapest eene bloedige botsiing, plaats tus-
schen stakers en politiie.
Nadere berichten melden, dat de onlusten
voortduren.
In den omtrek van de parlemenitsgebou-
Tot opeens 't is half November onge
veer de rooversbende op een verschrikke
lijke manier van zich doet spreken en op
de boerderij van Duineveld met ontzetting
hun schanddaden wonden vernomen. Het
is Ant weer, "die in de Buurt de ver
schrikkelijke dingen gehoornd heeft en on-,
mogelijk zwijgen kan, al zom de boerin het,
ook van angst besterven.
„Ze zijn gisternacht op Sehulpstet 1)
geweest... een Egimonder heeft ze den weg
gewezenen de mensdhen hebben ze uit
hun bed gehaaide.... boer Veldman hebben,
ze de sabels op rijn borst gezet en toen..."
„dwongen ze hem rijm geld over te ge
ven", onderbreekt Duineveld om te laten
zien, dat hij met de brutale geweldpleging,
bekend iis„En toen heeft hij in zijn,
doodsangst gezegd, da,t hij zijn geld) in den,
stal onder den houten vloer had verscholen.,
Hij heeft het ook niet mogen houden, zoo,
muin als ik" En d,e boer windt zich op,
nui hij aan den noodliottigen diefstal tijdens,
de oorlogsdagen herinnerd wordt. „Ze
moesten opgehangen worden, de rakkers,
.....die moesten ons reddenMaar als ze
het wagen om hier te komen Vol woede
halt Duineveld rijn vuisten.
syDan schiet ik ze voor den kop;",
zegt Kees, „en mijn hand zal' niet trillen."
Kees, di.e er vanmorgen tot in bijzonder
heden over heeft nagedacht, gaat nu in kal
me woorden aangeven, hoe er volgens hem
1) Sehulpstet is .schelpstede, schelpplaats.
Een gehucht van Castricum, waar de schelp
vissschers de sohelpen brengen.
dloo»
oog
wen ?ïjn de straten ontruimd. Tijdens de
botsing werden schoten gelost op de po
litie. Een agent werd gedood, een gewond.
Een 'kind werd gedood. De magazijnen
rijn gesloten. Het verkeer is gestremd. Bij'
botsingen in andere straten werden tal
rijke personen gewond. Manifestanten sta
ken Wagens der electnistihe tram in brand
De socialistische delegatie verzocht den pre
sident van den ministerraad toestemming
te geven tot de aangekondigde "bijeenkomst.
De president verklaarde, dat ze kon plaats
hebben in een .gesloten zaak De delega
tie verklaarde toen, dat de onlusten zul
len voortduren.
De president van den ministerraad ant
woordde, dat hij de strengste maatrege
len zal nemen.
De politie deelde mede, dat er
den en 114 gewonden rijn. Met
op de bedreiging der spoor wegwerl
dat rij in staking zuilen gaan, zijn
tions 'met militairen bezet. Ook de
wegen worden bewaakt. De
duren voort Er is groote schade aangericht
in) (de remises der electrische tram. Ef
werden pogingen tot brandstichting gedaan
op Verschillende punten der stad.
Om TO uur 's avonds duurden de onlus
ten 'nog voort. De manifestanten trokken
zich haar de buitenwijken der stad terug,
waar ze gewelddaden pleegden. Er weid
een 'bom geworpen in het huis van den af
gevaardigde Vöumitz, waardoor een gedeel
te Van de trap werd vernield. Om 9 uur
's 'avonds bedroeg het aantal dooden 7.
Er Werden in den loop van den dag tal
rijke personen gearresteerd. De menigte
omsingelde 'een asphaltfabriek en sleepte
de bonnen de straat op, die daarop in
brand Werden gestoken.
De meubels van het "huis weiden ver
brand. 'Het stedelijk tramverkeer is ge
stremd. Om 9 uur 's avonds publiceerde het
bestuur der socialistische partij een op
roeping tot de georganiseerde werklieden,
waarin "ze hen wiitmoodigen de staking te
doen eindigen en morgen het werk te her
vatten.
DUITSCHLAND
Woensdag Is met een „Hoüh," opi den
Keizer de Duitsche Rijksdag gesloten eri
verdaagd tot 26 November.
De rijkskanselier had -er van te voren
op gewezen wefk een dank het geheele
vaderland, de Keizer en de verbonden
regeeringen verschuldigd zijn voor het aan
nemen tder geheele begrooting. De een
stemmigheid, Zoo zeide van Bethmann-HoK-
weg, Waarmede zich de groote meerderheid
van de volksvertegenwoordigers, bij de
goedkeuring van de defensievoorstelten en
de daarvoor verlangde middelen heeft
aaneengesloten, getuigt voor binnen- en
gehandeld moet worden, ais het tot een,
nachtetijken aanval op de boerderij mocht
komen.
„Ja", zegt Kees, „ik zou over de schan
delijke plunderingen van de roovers uit Eg-
mond geen woord hebben gezegd, om je
lui niet noodeloos ongerust te maken. En,
zoo waar als ik hier sta, geloof ik nog niet,
dat ze het wagen zullen hier in het dorp te
komen. Die schandelijke plundering gister
nacht op Sehulpstet zal hun laatste rooftocht
wel geweest rijn dezen kant uit. Maar....".
„Ja", onderbreekt Duineveld; „en over
eenige dagen trekken ze weg, ik heb hef
voor vast hoeren vertellen. Nou, als het
ook maar tijd wordt. Maar tot zijn vrouw,
en Ant maar, als jelui weer zoolang naar
Beverwijk wilt gaan met de kinderen, mij
goed. Kees en ik zullen ze wel uit het huis.
houden, mochten ze nog eens lust krijgen,
naar Castricum te hekken, wat ik anders,
ook niet geloof. Met de slechte wegen te
genwoordig is het haast overdag al geen,
doen."
„Neen", aldus Kees, „H is heusch
onnoodig, dat er een de boerderij verlaat,.
We hebben de geweren en daarmee zullen
we 'ze ontvangen, als op geen enkele boer
derij gebeurd is. En dan vluchten ze hals,
over kop, wie het nog kunnen tenminste!
En buiten de boerderij zat er niets te
rooven zijn als een paar takkenbossen, zoo
ze ér trek in hebben. Want het vee en de
varkentjes ook vhalien gre in den stak 't Is,
toch al meer dan tijd voor de koeien, 's
Nachts zullen we planken slaan voor de.
dieuren en die raamluiken kunnen van tón-
buitenland van den geest van vastberaden
heid, waarmede de natiev onder verster
king Van de vredeswaarhorgen, voor haar
mqcfht op|komt (Levendige brave's).
Portugal en het Vatleaan.
i De Kamer heeft met 50 tegen 45 stem»
- men Ihet besluit aangenomen, de Portugee-
sche Itqgatie bij het Vaticaan op te heffen
i Portugal) zai dus toch Frankrijk in alles
volgen! i i 1
NOORD-AMERIKA.
Bekeeringen.
De Amerikaansahe hladen deelen verschil
lende merkwaardige bekeering|en tot het
Catholicisms mee, die de laatste maanden
in Amerika en Australië hebben plaatsgehad
Tof 'het katholieke geloof rijn o.a. bekeerd
xnevr. 'Taft, schoonzuster van den president
der Ver. Staten, George Wiitleigjh, Nathan
I Morgan en verscheidene Angjükaansche
geestelijken. l
Zon Roosevelt het halen?
Bij de voorverkiezingen in Ohio heeft
Roosevelt op Taft de overwinning behaald.
Acht 'en dertig van de acht en veertig ge
kozen afgevaardigden naar den nationaiien
Repiubttkeinsdhen partijdag te Chicago zijn
voor „Teddy", Een gevoelig echéc voor
Taft, daar Ohio rijn geboorteland was, waar
hij ook is opgevoed.
Hoe onverkwiikkejijk de toon der ver-
kiezings-campagne 'allengs geworden is, kan
blijken uit het feit, dat Roosevelt genood
zaakt is geweest om. zich in een openlijke
verklaring te verdedigen tegen de aantij
ging „dat hij aan den drank was."
Roosevelt noemt dat een „duivelsche leu
gen" en riep den hoofdredacteur van de
„Outlook, Dr. Lyman Abbott, tof getuige.
„Ik drink, zeide hij, nooit whiskey, en
het is al veel wanneer ik in een heel
jaar 12 theelepels drank naar binnen krijg."
CHINA.
Volgens een te Londen ontvangen
officieel rapport rijn te Hongkong in de
afgeloopen week ?08 gevallen van pest
voorgekomen, terwijl 179 personen aan pest
zijn gestorven.
De Bakkerswet. Inde gehouden zit
ting der Tweede Kamier is besloten, de
eindstemming over de Bakkerswet ojj
Woensdag 5 Juni a.s. te doen geschieden.'
R. K. V ere e nigingsgebouw, Ge
lijk men zich zal herinneren, werd eenigen
tijd geleden door de Piusvereeniging te
Amsterdam 'het initiatief genomen in zake
de oplichting van een eigen R.-K. Vereeni-
gingsgebopw "in de hoofdstad. Het bestuur
dezer vereeniging veraand alt aan de te
nen goed gesloten wonden. En op het
hek, waar ze toch door of overheen moetien
slaan we latten met spijkers. Dat is dan
alvast een eerste moeilijkheid om op hef
erf te komen Neen, ze zijn er nog piet in,
he jantje!"
Dit jaatste zegt Kees lachend tot Jantje,
die met open mond en bange oogjes naar,
hem geluisterd heeft. Jantje begrijpt al wat
van den oorlog, i
„Ein mijn konijnenhok moet ook in deh
stal", 'stelt Jantje voor.
„O ja, Jannemantje, daar blijven de,
soldaten af hoor", zegt vader, „maar ze ko
men hier gerust niet, hoor, jongetje. Wees
maar niet bang."
Om onnoodige ontsteltenis te voorkomen,
wil Kees niet meer over schieten en vech-t
ten pratenr maar vast is hij besloten eiken)
avond ide beide geweren geladen bij zijn!
slaapstede te zietten omi dadelijk kliaar tel
rijn. i
„Neen, ze komen er niet in, nooit",I
mompelt de knecht als hij aanstonds hel
erf op gaat pan in den tuin te spitten.)
De eerste pachten na den aanslag, opf
Sehulpstet houden .Kees en rijn baas omi
beurten de wacht. Maar geen enkelen keer
hooren ze verdachte geruchten. De „roof
brigade" is echter nog altijd op de Egmon
den aanwezig en meer dan eens onderne
mende soldaten plundertochten in de omge
ving. Zie pressen een Egimonder visscher
hun gids te zijn naar de omliggende dor
pen en gehuchten.
(Xoodt Mcrvtóadjn