E. Kath. Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. feuilleton] No. 49. Zaterdag 25 Mei 1912. e*> Jaargang Weken van Angst Het Pinksterfeest Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. Een zalig Pinksterfeest. buitenland] binnenland. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJSe 75 ct. p. 3 maanden franco huis; 105 ot. «net geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen In het Begin van ieder kwartaal, Afzonderlijke nummers van de courant 3 cent ytn het Zondagsblad 5 cent Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD*'. BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K< Kerk, te Alkmaar. Telefoon No, 433. ADVERTENT1EN: Van 1—5 regelsM cent. Elke regel meer(I ,i Reclames per regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, Bij voonritbet 29 fc 1 Wanneer Wij in onze jeugd een antwoord moesten geven op de vraag: „Waarom vie ren wij het Pinksterfeest?" dan luidde het antwoord uit het Catedhismusboekje„Het Pinksterfeest is een groot feest, ooik voor ons, omdat Christus door den H, Geest te zendende stichting voltooide Zij ner Kerk." Dit antwoord is ons bijgebleven tot op dezen dag omi het thans te herhalen voor onze lezers: „Ja, het Pinksterfeest is een groot feest." Bossuet zegt danook„Heden is de Nieu we Wet afgekondigd heden begon de pre diking van het Evangelie de wereld te verlichten, heden is de christene Kerk ge boren, heden is de wet van Mozes, voor heen zoo plechtig afgekondigd, door eene volmaaktere vervangen." De kerkelijke liturgie kent aan het Pink sterfeest ook dezelfden rang toe als aan de plechtigheid van Rasdhen. Evenals op Pasdien werd ook van ouds, op den voor avond van Pinksteren het H.Doopsel pfech tig toegedienden de nieuwgedoopten droe gen "hunne witte kleederen tot den volgen den Zaterdag. Evenals den dagvoor Paschen heeft thans ook den dag voor Pinksteren wijding van het doopvont plaats. En toch, is |r wel een hoogfeest want dat is en blijft het dat minder gevierd wordt dan het Pinksterfeest? Hoe dat te verklaren? De oorzaak legt niet diep, zij vloeit groo- tendeels voort uit onbekendheid met de li turgie Sier Kerk. Hoe weinigen zijn er, die geregeld den priester des Zondags volgen in zijne gebeden aan het Altaar des Hee- ren? Gelukkig, eenige zonnestralen zijn door het duister heengedrongen sedert het ge bruik van „het Roomscihe Missaal" en „het Kerkelijk Leven" des Zondags is toegeno men. De bloemen van een echt liturgisch le ven "beginnen te ontluiken en naar wij ho pen zullen zij binnen enkele jaren in bloei staan. En dan wij twijfelen er niet aan als er een opgewekt liturgisch, leven heersdht onder tie Katholieken, zal mieai beter dart tot 'heden inzien, dat „ook het Pinkster feest 'een groot feest is." Dan "zal men beter inzien, dat de zen ding van den H. Geest over de Apostelen niet enkel was eene belangrijke gebeurtenis voor deze geloofsverkondigers maar eene heugelijke gebeurtenis voor het geheele menschdom "niet minder voor iederen chris ten in het bijzonder, want ook in elke ziel, die in Gods genade leeft, daalt die H. Door M. KRAMER. 32) En voor rich zelven was hij ook geen, oogenbiik nog beangst geweest, dat het ver blijf dier soldaten eenig gevaar kon opleven ren voor Bakkumi of Castricum; en hij had e woonden dan ook gezegd op een toon„ die alle ongerustheid, zoo ze bij deboeTin, of Ant bestond, weii moest doen verdwij nen Maar het had hemt toegeschenen, alsof de meid met opzet op zijn plagerige opmer- ng had gezwegen; en omi de boerin niet beangstigen dadelijk een ander praatje nas begonnen. En bij de eerste genegen heid tie beste, dat de boerin en- niet bij, was, liet Ant den baas en Kees blijken, at ze meer wist van het verblijf dier z.g.; roofbrigade 1) dan beiden vermoed hadH en. Maar ze had het werkelijk niet willen: vertellen 'om vrouw Duineveld, die nog ten, «enenmale met de aanwezigheid van sol-, oaten te Egmondi onbekend was. „Nou", had Ant gezegd', „ze maken, in de Egmonden. en te Rinnegom toch, maar erschrikkeiijk onveilig en ze plunde ren wat ze kunnen." i komt onverwachts de boerin in den, 200 werd deze afdeèling soldaten omi ran plundertochten genoemd!, t Geest Werkelijk neder en neemt daar te zamen met den Vader en den Zoon, zijn verblijf in eenen Oodgewijden tempel. Daarom spreekt de H, Kerk, na ons aan de groote geschiedkundige gebeurtenis van Pinksteren, de nederdaling van den H. Geest over de Apostelen, herinnerd' te heb ben, i|n de overige teksten harer misli turgie van de mystieke inwoning van den H, Geest in onze ziejen en smeekt zij ha ren ihemiejschen Bruidegom, dat Hij zich steeds inniger met ons zal vereenigen en Zijne gaven rijkelijker aan ons miededeeleji. De Priester bidt voor het Epistel: „da nobis 'in eodemi Spiiritu recta sapere"„doe ons door denzelfden Geest de ware wijs heid bezitten." Het Koor zingt voor het Evangelie: „Emitte Spiritum tuum, et creabuntur, et renovabis faciemi terrae Alleluia" „Zend Uwen Geest uit, en zij zullen geschapen* worden, en Gij zult het aanschijn der aar de vernieuwen Alleluia." Vóór de groote handeling der Consecra tie bidt de priester in stilte (Secreta)„Mu- nera, quaesumus Dom ine „Wil, zoo smeeken wij, Heer, deze of fergaven 'heiligen; en onze harten door de ■verlichting van den H. Geest zuiveren." Zóó üe H. Kerk in Hare Liturgie ge volgd, krijgt het Hoogfeest van Pinksteren voor ons een diepe beteekenis. Laat ons de 'heerlijke lessen en gebeden der litur gie eerbiedig overwegen en medebidden, al-' dus kannen wij toj^en juister bewustzijn' onzer fhristene waardigheid, tot een dieper doordringen in de beteekenis van Rinkste ren voor de H. Kerk. Dan 'kan het niet uitblijven dat ook wij de 'ware vruchten uit het Pinksterfeest zullen trekken n.1. 1. ten grondige kennis van het groote geheim. 2. 'Een levendiger bewustzijn van onze waardigheid. 3. Eene grootere getrouwheid in het af- smeeken van het licht en de gaven van den' H. 'Geest. Helaas Ihet Pinksterfeest .wordt voor al In onzen tegenwoordigen tijd minder dan ooit gevierd ,als een Hoogfeest! Rinksteren!, Sn stede van een feest tot viering van het werk van den H. Geest in onze zielen is juist geworden een dag Van zinnelijkheid; waartegen de Apos tel 'Paulus waarsdhuwt, als hij zegt: Be droef den Geest van God niet, wiens ken- reeken gij draagt" en „Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en dat de Geest Gods in u> woont? Zoo iemand, dien tempel ont heiligt, Zal God hem straffen." Neen, 'laten wij het Pinksterfeest werkelijk! stal en hoort de laatste woorden van Ant., Nu helpit geen verzwijgen meer! „Wat is er te Riinnegomi?" vraagt ze, gejaagd. En onmiddellijk laat ze er op vol gen: „Komt er wéér oorlog?". Kees heeft er zooveel spijt van als haren op zijn hoofd, dat hij verleden Zaterdag avond idie onvoorzichtige woorden heeft, gesproken. 'Hij zal nu al' Wet mogelijke doen, omi onnoodige vrees te verjagen. „Och," zegt hij, „op de Egmonden ia nog een handjevol soldaten cwni op het; wegtrekken der vijandelijke schepen te let ten. En die hebben van een boer te Rin negom een schaap gestolen. Dat Is alles En daar is Ant nu benauwd van." „En Rimnegoimi is hier toch niet", ladht, Duineveld. „Gerust, geloof me toch, ze, komen hier niet In de eerste plaats js, er te Castrioum niet veel meer te halen^ i,n d e tweede plaats zullen ze zoo ver niet uit de huurt van hun wachtposten trekken en in de derde plaats zullen ze wel ga,uw, bevel krijgen omi op te rukken." „En miissahien zijn er heelemaaj twin tig man. Moeten we daarover nu heel in Castricum drukte maken? 't Is immers te. gek ctn er over te praten „Maar die kunnen anders heel wat ellende ondier de mensdhen brengen; wa ren ze ook maar weg!" jammert de boe rin. „Als ze toch hier eens kwarpen 1" Langzamerhand 'verdwijnt echter bij de boerin én bij Ant het angstgevoel, nu in de volgende dagen niets onrustbarends ge hoord Wordt van de „roofbrigade" te Eg- ntond, als een Hoogfeest vieren. Laat ons voornemen zijn den Priester té volgen in zijne gebeden tot beter begrip| van d'e Zon- en feestdagen, laten wij omsl genoemde 'boekjes aanschaffen. Dan zal het edht-liturgisdh 'leven, het echt.Roqimsch mee. leven met de H. Kerk, gaan bloeien. Dan zal de grove onkunde omtrent de gebeden en ceremoniën in onze kerken wij ken 'en plaatsmaken voor .grondige kennis. \Dan zal het a.s. Pinksterfeest voor u zijn, wat wij, u toewenschen De proef op de som. Volgens ïjet verslag eener anarchistische vergadering in „H,et Volk", zeide daar, een der sprekers: i Is sabotage misdadig immoreel? Zelfs in ld,en eigen kring warden deze klan ken gehoord. Maar in den oorlog is hel) nu eenmaal oorlog. Zeker, het bedrie gen, 'beliegen en mishandelen is op zichj zelf onsociaal. Maar niet de daad zelf de 'drijfveeren ertoe dienen te worden be oordeeld. Als twee hetzelfde doen is hiet nog 'niet hetzelfde. Indien een patroon sabotage tegjenover de arbeiders pleegt) wat ieder uur gebeurt met win-) zucht aJs motief, is dat afkeurenswaard; maar als de arbeider saboteert terwille van een betere samenleving, heeft hij het recht aan zijn zijde. Maar niet al-| leen in de motieven staat de arbeiders-, klassse 'hooger dan Wei patronaat; óók in( de 'toepassing, waartoe de arbeider slechts in 'het uiterste geval besluit. i De teer, dat het doel de middelen „hei- Igit", pdomjpverloren gepredikt Niet voor de eerste maal trouwens. Was 'het niet een vooraanstaande sociaiis- te, tiie indertijd decreteerde, dat elke sta king goed was, die kans van slagen bood? En werd niet onlangs van Cavour in een liberaal blad getuigd, dat hij mid delen bezigde, dite, ware hjj niet geslaagd, als onduldbaar zouden zijn uitgekreten? Toch zijn er nog altijd oiwioozele halzen, die meenen, dat het de Jezuïeten zijn, bij Wie het doelde middelen heiligt 1! i (Centr.) Bloedige botsing te Boedapest. Zooals wij in ons nummer van Donder dag reeds meldden, had dien dag te Bu dapest eene bloedige botsiing, plaats tus- schen stakers en politiie. Nadere berichten melden, dat de onlusten voortduren. In den omtrek van de parlemenitsgebou- Tot opeens 't is half November onge veer de rooversbende op een verschrikke lijke manier van zich doet spreken en op de boerderij van Duineveld met ontzetting hun schanddaden wonden vernomen. Het is Ant weer, "die in de Buurt de ver schrikkelijke dingen gehoornd heeft en on-, mogelijk zwijgen kan, al zom de boerin het, ook van angst besterven. „Ze zijn gisternacht op Sehulpstet 1) geweest... een Egimonder heeft ze den weg gewezenen de mensdhen hebben ze uit hun bed gehaaide.... boer Veldman hebben, ze de sabels op rijn borst gezet en toen..." „dwongen ze hem rijm geld over te ge ven", onderbreekt Duineveld om te laten zien, dat hij met de brutale geweldpleging, bekend iis„En toen heeft hij in zijn, doodsangst gezegd, da,t hij zijn geld) in den, stal onder den houten vloer had verscholen., Hij heeft het ook niet mogen houden, zoo, muin als ik" En d,e boer windt zich op, nui hij aan den noodliottigen diefstal tijdens, de oorlogsdagen herinnerd wordt. „Ze moesten opgehangen worden, de rakkers, .....die moesten ons reddenMaar als ze het wagen om hier te komen Vol woede halt Duineveld rijn vuisten. syDan schiet ik ze voor den kop;", zegt Kees, „en mijn hand zal' niet trillen." Kees, di.e er vanmorgen tot in bijzonder heden over heeft nagedacht, gaat nu in kal me woorden aangeven, hoe er volgens hem 1) Sehulpstet is .schelpstede, schelpplaats. Een gehucht van Castricum, waar de schelp vissschers de sohelpen brengen. dloo» oog wen ?ïjn de straten ontruimd. Tijdens de botsing werden schoten gelost op de po litie. Een agent werd gedood, een gewond. Een 'kind werd gedood. De magazijnen rijn gesloten. Het verkeer is gestremd. Bij' botsingen in andere straten werden tal rijke personen gewond. Manifestanten sta ken Wagens der electnistihe tram in brand De socialistische delegatie verzocht den pre sident van den ministerraad toestemming te geven tot de aangekondigde "bijeenkomst. De president verklaarde, dat ze kon plaats hebben in een .gesloten zaak De delega tie verklaarde toen, dat de onlusten zul len voortduren. De president van den ministerraad ant woordde, dat hij de strengste maatrege len zal nemen. De politie deelde mede, dat er den en 114 gewonden rijn. Met op de bedreiging der spoor wegwerl dat rij in staking zuilen gaan, zijn tions 'met militairen bezet. Ook de wegen worden bewaakt. De duren voort Er is groote schade aangericht in) (de remises der electrische tram. Ef werden pogingen tot brandstichting gedaan op Verschillende punten der stad. Om TO uur 's avonds duurden de onlus ten 'nog voort. De manifestanten trokken zich haar de buitenwijken der stad terug, waar ze gewelddaden pleegden. Er weid een 'bom geworpen in het huis van den af gevaardigde Vöumitz, waardoor een gedeel te Van de trap werd vernield. Om 9 uur 's 'avonds bedroeg het aantal dooden 7. Er Werden in den loop van den dag tal rijke personen gearresteerd. De menigte omsingelde 'een asphaltfabriek en sleepte de bonnen de straat op, die daarop in brand Werden gestoken. De meubels van het "huis weiden ver brand. 'Het stedelijk tramverkeer is ge stremd. Om 9 uur 's avonds publiceerde het bestuur der socialistische partij een op roeping tot de georganiseerde werklieden, waarin "ze hen wiitmoodigen de staking te doen eindigen en morgen het werk te her vatten. DUITSCHLAND Woensdag Is met een „Hoüh," opi den Keizer de Duitsche Rijksdag gesloten eri verdaagd tot 26 November. De rijkskanselier had -er van te voren op gewezen wefk een dank het geheele vaderland, de Keizer en de verbonden regeeringen verschuldigd zijn voor het aan nemen tder geheele begrooting. De een stemmigheid, Zoo zeide van Bethmann-HoK- weg, Waarmede zich de groote meerderheid van de volksvertegenwoordigers, bij de goedkeuring van de defensievoorstelten en de daarvoor verlangde middelen heeft aaneengesloten, getuigt voor binnen- en gehandeld moet worden, ais het tot een, nachtetijken aanval op de boerderij mocht komen. „Ja", zegt Kees, „ik zou over de schan delijke plunderingen van de roovers uit Eg- mond geen woord hebben gezegd, om je lui niet noodeloos ongerust te maken. En, zoo waar als ik hier sta, geloof ik nog niet, dat ze het wagen zullen hier in het dorp te komen. Die schandelijke plundering gister nacht op Sehulpstet zal hun laatste rooftocht wel geweest rijn dezen kant uit. Maar....". „Ja", onderbreekt Duineveld; „en over eenige dagen trekken ze weg, ik heb hef voor vast hoeren vertellen. Nou, als het ook maar tijd wordt. Maar tot zijn vrouw, en Ant maar, als jelui weer zoolang naar Beverwijk wilt gaan met de kinderen, mij goed. Kees en ik zullen ze wel uit het huis. houden, mochten ze nog eens lust krijgen, naar Castricum te hekken, wat ik anders, ook niet geloof. Met de slechte wegen te genwoordig is het haast overdag al geen, doen." „Neen", aldus Kees, „H is heusch onnoodig, dat er een de boerderij verlaat,. We hebben de geweren en daarmee zullen we 'ze ontvangen, als op geen enkele boer derij gebeurd is. En dan vluchten ze hals, over kop, wie het nog kunnen tenminste! En buiten de boerderij zat er niets te rooven zijn als een paar takkenbossen, zoo ze ér trek in hebben. Want het vee en de varkentjes ook vhalien gre in den stak 't Is, toch al meer dan tijd voor de koeien, 's Nachts zullen we planken slaan voor de. dieuren en die raamluiken kunnen van tón- buitenland van den geest van vastberaden heid, waarmede de natiev onder verster king Van de vredeswaarhorgen, voor haar mqcfht op|komt (Levendige brave's). Portugal en het Vatleaan. i De Kamer heeft met 50 tegen 45 stem» - men Ihet besluit aangenomen, de Portugee- sche Itqgatie bij het Vaticaan op te heffen i Portugal) zai dus toch Frankrijk in alles volgen! i i 1 NOORD-AMERIKA. Bekeeringen. De Amerikaansahe hladen deelen verschil lende merkwaardige bekeering|en tot het Catholicisms mee, die de laatste maanden in Amerika en Australië hebben plaatsgehad Tof 'het katholieke geloof rijn o.a. bekeerd xnevr. 'Taft, schoonzuster van den president der Ver. Staten, George Wiitleigjh, Nathan I Morgan en verscheidene Angjükaansche geestelijken. l Zon Roosevelt het halen? Bij de voorverkiezingen in Ohio heeft Roosevelt op Taft de overwinning behaald. Acht 'en dertig van de acht en veertig ge kozen afgevaardigden naar den nationaiien Repiubttkeinsdhen partijdag te Chicago zijn voor „Teddy", Een gevoelig echéc voor Taft, daar Ohio rijn geboorteland was, waar hij ook is opgevoed. Hoe onverkwiikkejijk de toon der ver- kiezings-campagne 'allengs geworden is, kan blijken uit het feit, dat Roosevelt genood zaakt is geweest om. zich in een openlijke verklaring te verdedigen tegen de aantij ging „dat hij aan den drank was." Roosevelt noemt dat een „duivelsche leu gen" en riep den hoofdredacteur van de „Outlook, Dr. Lyman Abbott, tof getuige. „Ik drink, zeide hij, nooit whiskey, en het is al veel wanneer ik in een heel jaar 12 theelepels drank naar binnen krijg." CHINA. Volgens een te Londen ontvangen officieel rapport rijn te Hongkong in de afgeloopen week ?08 gevallen van pest voorgekomen, terwijl 179 personen aan pest zijn gestorven. De Bakkerswet. Inde gehouden zit ting der Tweede Kamier is besloten, de eindstemming over de Bakkerswet ojj Woensdag 5 Juni a.s. te doen geschieden.' R. K. V ere e nigingsgebouw, Ge lijk men zich zal herinneren, werd eenigen tijd geleden door de Piusvereeniging te Amsterdam 'het initiatief genomen in zake de oplichting van een eigen R.-K. Vereeni- gingsgebopw "in de hoofdstad. Het bestuur dezer vereeniging veraand alt aan de te nen goed gesloten wonden. En op het hek, waar ze toch door of overheen moetien slaan we latten met spijkers. Dat is dan alvast een eerste moeilijkheid om op hef erf te komen Neen, ze zijn er nog piet in, he jantje!" Dit jaatste zegt Kees lachend tot Jantje, die met open mond en bange oogjes naar, hem geluisterd heeft. Jantje begrijpt al wat van den oorlog, i „Ein mijn konijnenhok moet ook in deh stal", 'stelt Jantje voor. „O ja, Jannemantje, daar blijven de, soldaten af hoor", zegt vader, „maar ze ko men hier gerust niet, hoor, jongetje. Wees maar niet bang." Om onnoodige ontsteltenis te voorkomen, wil Kees niet meer over schieten en vech-t ten pratenr maar vast is hij besloten eiken) avond ide beide geweren geladen bij zijn! slaapstede te zietten omi dadelijk kliaar tel rijn. i „Neen, ze komen er niet in, nooit",I mompelt de knecht als hij aanstonds hel erf op gaat pan in den tuin te spitten.) De eerste pachten na den aanslag, opf Sehulpstet houden .Kees en rijn baas omi beurten de wacht. Maar geen enkelen keer hooren ze verdachte geruchten. De „roof brigade" is echter nog altijd op de Egmon den aanwezig en meer dan eens onderne mende soldaten plundertochten in de omge ving. Zie pressen een Egimonder visscher hun gids te zijn naar de omliggende dor pen en gehuchten. (Xoodt Mcrvtóadjn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1912 | | pagina 9