E. Kath. Nieuws- en Advertentieblad. voor Noord.-Holla.nil. "^oëïiïr^ No. 75. Zaterdag1 27 Juli 1912. FEUILLETON 6rte Jaargang' Wegens afwezigheid yan den Redacteur, van 29 Juli—11 üug., gelieve men brieven enz., de Re dactie betreffende, niet aan zijn persoonlijk adres te richten. Liturgie. Verschijnt DINSDAG, DOSDERDAG en ZATERDAG Onschuldig vaiosrdseld of eon slachtoffer der wraak. Eene Opwekking. BUITENLAND. ONS BLAD. ABONNEMENTSERI JS 75 et, p, 3 maanden franco h.uis105 ets mét geïllustreerd Zondagsblad, Te betalen In het Begin van ieder kwartaal, Afzonderlijke nummers van de courant 3 cent. Vin heit Zondagsblad 5 cent. Uitgave van de Naarnl. Vennootschap „ONS BLAD". BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. ADVERTENTIEN: Bfan 1—5 regels 30 cent* Elke regel meeri B Reclames per regelIS Kleine advertenties yan 1—30 .woorden, Bij vooruitbet.: 29 n Aan onze lezers te Obdam kunnen wij tot ons genoegen mededeelen, dat wij door de hooggewaardeerde belangstelling van den ZeerEerw. Pastoor in „Ons Blad", zijn in staat gesteld de Kerklijst der Parochie geregeld te plaatsen. li. De vraag te beantwoorden Is het een plicht van de Katholieken, dat zij zich er opi toeleggen om die zinnebeel den der liturgie goied te begrijpen? ligt thans in onze bedoeling. Ongetwijfeld ja. lo. Omdat de onwetendheid nopens dit punt onverschilligheid baart, somtijds zelfs verachting. Dam brengen die gewijde ge bruiken, welke de H, Kerk heeft ingesteld om ons eerbied i.n te boezemen, en hare lee ring aanschouwelijk te maken, juist het te genovergestelde teweeg. Dan is men licht geneigd om te zeggen: waartoe di.e uit wendige eeredienst? Het is voldoende God in geest en waarheid te aanbidden. Door zulke uitlegging verdraait men klaar blijkelijk de woorden van Christus, want zoo dit hun echte ziin ware, dan zoude tevens geheel bet gebed 'der H. Kerk, ja zelfs de Sacramenten van Jezus-Ghristus ver oordeeld worden. 2e. Omdat van den anderen kant de godsvrudht zoo gemakkelijk en zoo dege lijk wordt voor iemand, die de gewijde ceremoniën verstaat en begrijpt. Dan im mers krijgt de eeredienst leven; dan leert hij ons innig en vertrouwelijk met God om gaan; en in stede van ons door onverschil ligheid, verveling en tegenzin afkeerig te maken, wekt Ijjj onze belangstelling op en bekt hij aan door zijne behoorlijkheid. Om een voorbeeld te noemen: als de Priester in het begin der H. Mis de Con fiteor heeft gebeden kust hij, zoodra hij op den bovensten trap van het altaar is ge komen, het altaar. Wjat beteekent die ceremonie Er zijn zeker vele Katholieken!- mis schien wel de meeste die dit niet be- 16 Brander gevoelde dat diep en het deed hem leed. Zijne vrouw hoopte dat de tijd z|jn verzachtenden invloed zou laten gelden Dat knaagde Brander's binnenste als de worm, die niet sterft, dat had zijn 'haar vroeger grijs gemaakt, en zijn aangezicht vroe ger gerimpeld dan met de last zijner.jaren overeenkwam. De baron was niet weinig en niet aan genaam verrast, toen hij vernam dat Bran der (hem over een dringende aangelegen heid wensqhte te apjpeken, Hij wilde hem eerst naar mijnheer Grob verwijzen en dut zou ook geschied zijn, wanneer Catb'ariha niet toevallig in de kamer geweest was en een goed woordje voor hem gedaan had. „Ik weet niet, oom", zij sprak den 'aion en zijne gemalin van kindsbeen als oom en tante aan, wat e,r tusschen u en Brander eigelijk is? Ik herinner mij nog «at ik bij hen <jp „de hoeve kwam", ihet zijn beste me.nschen." „Daar weet gij niets van, Cafiarma! Bran- ci moet op zjjn hoeve blijven 1 daarmee basta „De anderen; komen todfo ooft tot u?" Rntiwoiopdde Catharina stoutmoedig, „Alleen grijpen. En toch die ceremonie is zeer ge wichtig en verdient al onze aandacht. De kus is een teeken van. eerbied gene genheid en liefde, hij was reeds bij de ouden en voioral bij de Joden, in. voede. Hij was de gewone welkomsgroet, waarme de men een gast ontving, hij was, ooft, bet teeken der vriendschap!, en Judas maakte er gebruik van om zijn Meester te verraden LLe H. Kerk wist di.t uitwendig teeken op eene gepaste wijze in hare liturgie aan te wenden. Wijl immers het lichaam een grootten invloed opj de ziel, de uitwendige handeling opj de inwendige gesteltenis uit oefent, wilde zij, dat de dhristene gemeen te daardoor haren familiegeest aan den dag zou leggen, en de waarlijk broederlijk q liefde uitdrukken, die al naire ledematen moet bezielen. Ook is jie kus van het hoogste belang in de liturgie, omdat hij' ip onize ziel ge voelens van zuivere en bovennatuurlijke lief- d£ opiwekt. Nog een ander voorbeeld. Bij het 'doopsel legt de Priester eene kleine korrel opi de lippen van den dooi- peling. 1 Wat beteekent dat? Hoezeer deze ceremonie bij den eersten opslag' ook 'bevreemdt, des te grooter en diepzinniger komt zij ons voor, wanneer wij: haar symbolisme nauwkeurig nagaan. Het zout, welks eigenschap het is de lichamen voor bederf te vrijwaren en smakelooze spijzen aangenaam te makenj is het zin nebeeld der Christelijke wijsheid. Wanneer ide Kerk deze kleine, bijlna onzichtbare kor rel opi de lippen van 'den, doopeling n-eder- legt, wil zij. te kennen, geven, hoe noodza kelijk, deze deugd van wijsheid zal zijn, opidat hij, de goddelijke zaken smake en vrij blijve van het bederf van Wet heidendom. Christus zelf 'had reeds opi deze zinnebeel dige bieteebenis van het zout gewezen; en, bemerken wij het terloops, 'dat de ceremoni ën der Kerk in het algemeen gesteund zijn ■op de woorden en de voorbeelden van Christus. De Zaligmaker zeide tot zijn apos telen „Gij zijt het zout der aarde. Maal ais het zout smakeloos wordt, waarmede zal men 'dan zouten? (Math, V. 13) en Hij voegt er bij„Hebt zout in u zeiven en leeft in vrede met elkander." (Marc. IX 49). Reeds in het oude testament werd ■het zout met deze zinnebeeldige beteeke- nis in den eeredienst aangewend, zooals wij in het boek der Levieten '(II 13) lezen. „Alle offerande die gij zult opdragen, zult gij met zout bestrooien, en het zout (als zinnebeeld der onschendbaarheid des Ver- bonds) van Uwen God zult gij aan uw offer niet onttrekken; met al uwe (offeranden zult gij zout offeren De heilige Raulus wees op dezelfde zin nebeeldige beteekenis, zear bekend bij de Joden, wanneer hij tot de nieuwbekeerdein mijnheer Brander niei^ die gaat altijd naar mijnheer Groib. Wjj zijn reeds, op alle hoe ven geweest^ alléén bij Brander niet, en het beviel mij daar uitstekend." „De anderen mogen komen", antwoord de de ritmeester geërgerd. „Dat heeft zijn g.o,ede gronden, kleine heks^ waarvan ik u geen uitleg zal geven. Hij moet naar mijnheer Grob gaaen en hem zeggen, wat Ihij te zeggen heeft." „Maair wanneer hij „Houd jie mond" schreeuwde de rit meester Cathairina tot „Maar oom, als hij nu iets op het hart heeft, dat hij slechts aan u en niet aan mijnheer Grab wil zeggen? „Die man is mij te gemeen!" antwoordde de ritmeester, misnoegd, opstaande, „en nu verzoek ik u, geen woord meer erover, andeirs word ik boos. „Dat is toch, zonderling", zeide Catba- rina. „Het is toidh, zoo met Brander,- en nu genoeg daarover, „Ik, ik, ik bedoel Brander niet", zeide Cafjharina onversdhillig. „Wat bedoelt gij dan? „Voor onzen God moeten wij allen ver schijnen, al zijn wij ooft nog zoo slecht tegen Hem geweest." De baron keek een oogenblik Caiihairiria verbluft aan era belde dan hard. De bediende, die Brander aangediend! had en 'hem het bevel overgebracht had, zich naar mijnheer Grob te begeven, trad zeide: „Dat uw woord ten alie tijde min zaam weze, en met zout gekruid." Zioo' de H. Kerk in hare Liturgie gevolgd, wordt ons H. Geloof verlevendigd. De mensdh Iaat zich niet ^ileen geleiden door het verstand, maar ook door het ge voel, waarop de indrukwekkende plechtighe den, de zinrijke en; roerende gebeden, de treffende melodiën der liturgie een mach tigen invloed uitoefenen. Hei liturgisch gebed is heilig, en brengt daarom de zielen dichter bij God, Ihet einddoel des levens. Het biedt de rijkste en schoonste afwis seling ,en geen aanleiding of grond is er dan meer voor de klacht, nu„ zooi dikwijls gehoord, dat een oprecht Katholiek nog niet eens weet wat de ceremoniën in de H. Kerk beteekenen. Wat ook geldt voor de rf, Mis. Wij mogen iederen Zondag al pjreeken hqo<re,n pver de zwareyerplichting van Mis- hooren, indien dat Mishooren niet voor den Katholiek aantrekkelijk wordt o:m het degelijk godsdienstig genot, dat het ver schaft; als de Piriester niet gevolgd wordt in zijne gebeden en deze worden niet verstaan en begrepen, zujlen die pogingen nooit met een goed en blijvend gevolg- bekroond worden. Door het liturgisch gebed leert men be halve de Geloofsleer ook beter kennen en beminnen Góds Heiligen, die de Kerk door het jiaar aan onze vereering en navolging voorstelt. Wiat staat dus onzen lezers te doen om het liturgisch gebed të bevorderen? Bestelt en maakt propaganda voor „Het Kerkelijk Leven" of „ihet Missale voor Zon en feestdagen." Beide boekjes zijn bij den R. K. Boek handel verkrijgbaar. De kosten mogen U nier weerhouden, jaren lang hebt gij er genot van en plukt gij e;r de vruchten van vocit uwe ziel. Mogen deze regelen er toie bijdragen om 'het liturgisch gebed te doen bloeien, „opdat de menschen edeler denken, .mei- meer overtuiging gelooven, vuriger biddec en reiner leven." Wij zullen onzerzijds niet nalaten gere geld onzen lezers daartoe opi te wekken, met „De Liturgie van den Zondag," eene vaste rubriek in ons bijblad van Zaterdag, hebben wij daarmede reeds een begin ge maakt. Elders in dit nummer (op» pag. 1 van het bijblad) gelieven onze lezers aan te treffen een kort biografisch overzicht van Mg-r. F. H, Hamer' z.g., die 25 Juli 1900 in Chi na den marteldood onderging. Wij ineenen goed te doen hieraap op binnen. „Laat Brander hier,komen!" beval de rit meestar. „Hij is reeds naar beneden gegaan, ik zal 'hem roepen." De dienaar verdween. De baron ging verdrietig naar het venster en keek in den hof. Maar hij ergerde zich niet over Brander en zijin pupil maar veel meer, dat hij dit verwijt noodig gehad had om tot vergiffenis over (te gaan. Hij schaamde zich over deze terechtwij zing, en besloot die te onthouden. Ondertussclhen zag' hij Brander langzaam en met 'gebogen hoiofd over den hof naar Ihet zijgebouw gaan. De bairopii had, Blran- deir sedert jaren niet gezien. Tihans schaam de hij zich eerst goed, en in de eerste)* ■opwelling ivfan zijn gemoed wierp hij 'het venster oppn en riep in dein hof. „Kom boven Brander, ik wensdh u zelf te spreken," Topn Birandar zijn naam hoioirde noemen, ging er eerst een stilling over zijne ledert Hij maakt eene diepe buiging en schreed met den hoed in de hand verder. Eenige minuten later stand -hiij iin de kamer. Hij was nauwelijks binnengetreden of' Ca- fïairina' begon 'reeds dadelijk met hem te piraten, „Hebt gij den witten haan nog met zijn zwarte staartoompje, dien hadt gij een|s moeten zien!leeft 'bijl nog? „Bie^te freule, bij is den weg van al deze plaats eene kleine opwekking toe te voegen en wel met betrekking tot de a.s. bedevaart naar de Graven der H.H. Marte laren van Gorkum op Dinsdag 6 Aug. a_.s. Zjogals wij aan het slot van dat verhaal zeiden tfehooren wij Katholie ken hen te eeren, die hun leven gaven voor hun geloof. De devotie tot de H.H. Martelaren van Gcrkum evenwel houdt bovendien in ziiidh eene devotie tot ben, die hun leven gaven voo.r de waarachtige tegenwoordigheid van Christus in bet H. Siaci'ament des Altaars en het Primaatschap des Rausen. W|a't is er meer noodig tn deze dagen, waarin onze Paus ons opwekt tot de da- gelijksdhe Communie, waar zoowelen ook Kalih. helaas de decreten des Pausen durven beeritiseeren? Opi de jongste vergadering van hoofden van R. K. Scholen, welke jiuist op den datum van den feestdag der H. H. Mar telaren van Gorkum viel, zeide Mgr. Möll- mann, vicaris-generaal van het Bisdom Haar lem: „Ik aarzel niet te zeggen, dat de beste kath. hoofden van scholen zullen zl'jn die, welke het meest hun bijzonder en openbaar leven in overeenstemming brengen met de ze twee heerlijke waarheden der Katholie ke Kerk", Wij hebben door de bijzondere voor spraak der H.H. Martelaren van Gorkum nog zooveel te vragen. Daarom ga, wie kan, Dinsdag a.s. over acht dagen mee bidden op bet graf der negentien Martelaren opdat het Rooms dl leven krachtiger worde, opdat de laksheid en onverschilligheid verdwijne en de liefde tot den Opperherder, den Piaus der H. Eucharistie, toeneme. Priester door een socialist vermoord Donderdagmorgen heeft te Brussel een afschuwelijke misdaad plaats gehad. Een socialist heeft een priester oinveifroeds over vallen en hem in lêoelen bloede doodge stoken,. Het „H, v, A," meldt omtrent dezen gruwelijken moord het volgende: „Donderdagmorgen, circa. 9 uur, zat een priester in het park rustig zijn brevier te lezen op een bank, tegenover het Paleis der Natie. Eensklaps kwam een man, van circa 50 jaar oud, opj hem toegesprongen en jriofte hem een dolk in de borst onder den uit roep „Leve de revolutie. Leve het alge meen stemrecht," De moordenaar wierpi zijn wapen, weg en trachtte de vlucht-te nemeii^ toen een, opzichter, die van verre den moord zag gebeuren, kwam toegesneld en hem bij het tijdelijke opgegaan. Hij w,as, reeds oud, toen gij hem zaagt, maar ik heb sindsdien nog pjradhtige exemplaren gehad." „Oompje, zoiudt gij niet een hoenderhok, met zeldzame soorten willen laten maken? Maar oompje gaf er geen antwoord op, maar wendde zich tot Brander met de vraag, wat hij hem bad mede ite deelen,. „Ritmeester," antwoordde deze, „ik kaïn niet voicirzisn, welke publiciteit gij geven zult aan hetgeen ilk' u zeggen, zal. „Nu, gij wensqht mij alleen te spreken. Kom mede.'" Brander volgde den baron naar een aan grenzend vertrek, waar de beide mannen ongeveer een ui^j- bijeen bleven. Het was niet passend maar het was een feit dat Cailhairaina, door groiote nieuwsgierigheid ge dreven, somtijds het oor aam het sleutel gat hield om te hooren. wat da,air gesproi- ken weird. Zij hoorden wel, klanken, maai woorden kan zij niet verstaan. Slechts m-een de zij nu en, dian, den naam vara „William" te hooren. Meerendecls, sprak Brander, en wanneer de rijmeester sprak,,, deed 'hij dit op fluisterenden toon. Het laatste was zij Van haar voogd niet gewoon. Wanneer hijpraatte, dan, was Zijn stein welluidend. Thans, echter fluisterde de ba ron; het moesten bijzondere dingen zijn dat hij bewust wais gehoord te warden. Eindelijk werden de stoelen verschioven. In den loop van Met gesprek moest de baron Biraindieir een stoel aangeboden WeW- hebben. Oaithairina liep spoedig naar Wet den 'kraag pakte. Toegesnelde personen en politiemannen brachten den schurk in ver zekerde bewaring. Het slachtoffer was, een Framsdh priester, abbé Fleury, sedert eenigen tijd te Brussel verblijvend. Hij, was opj de bank neerge zakt. Stervend werd hij naar hét St. Jans- gasihuis vervoerd waar hij kort na zijn aankomst den geest gaf. De moordenaar, naar het politiebureau gebraCht, verklaarde te beeten Antoon, Peyl, geboren te Gent, 12 April 1857. Hij zeide, de zitting van Wpensdag in de Kamer bij gewoond en zijn besluit genomen te hebben na de redevoering van Des; ré e (socialist). Deze, zeide hij,' beeft in mij de gedachte doen oprijzen dat nu de tijd gekomen was om van woorden tot daden over te- gaan. H,ad ik, vervolgde hij, in de Kamer een revolver opj zak gehad, dan zou ik gesciho- ten hebben opj minister de Broquev'ille, op minister Carton, de W|ia:rt, oif op den voorzitter. De kerel schijnt hoegenaamd niet in de hersens verward te zijn en legde zijn ver klaringen af met vaste stem. Deze misdaad verwekte te Brussel een ongehoord e opsdhu dd i ng. Uit dit droeve feit blijkt weer eens, welke noodlottige gevolgen de ophitsende rede voeringen van socialistische leiders kun nen hebben, maar tevens ook, dat Met huichelaars zijn die beweren dat de socia listen niets tegen priesters of godsdienst hebben. Frankrijk en het Vaticaan. Verschillende bladen maakten er i,n den laaisten tijd melding van, dat er door Frankrijk pogingen in het werk gesteld werden om tot betere betrekkingen te ka men met het Vaticaan, Naar aanleiding hiervan schrijft de Ro- meinsdhe correspondent van de „Crqix" het volgende „De betrekkingen met den H. Stoel zijn een noodzakelijkheid in onze internationale politiek. Het zal vroeg of laat noodig zijn ze te vernieuwen, indien men het program ma van vernieuwing in Frankrijk, dat elke staatsman noodzakelijk acht, wil doorvoeren, „Maar het zou verkeerd zijn, hierbij met onbedwongen overijling te werk te gaan, „De H. Stoel is een vriend van den vrede. Het is geheel in zijn geest met alle regeeringen betrekkingen van sympathie te onderhouden, W|aar 'het de Fransdhe natie betreft, zitten deze gevoelens zeikeir niet i n minder sterke mate voor. Maar men zou zidh zeer vergissen, indien men zidh inbeeldde, dat de H. Stoel, gedrongen om een 'beslissing te nemen, bereid zou zijn, wat het ook koste, een slechte v'rede te sluiten. „Deze wijze van doen, ligt in het geheel niet in 'de lijn zijner tradities. Z>e is ook nn' venster n-aar haar haakwerk. Nauwelijks- zat zij of de deur van de ka- mer wend geopjnd en de beide mannen kwamen er uit, De ritmeester had een zeer ernsfijg gezldht, terwijl Brander's gezidht straalde; zij gingen beiden zonder Catha- riraa te bemerken door de kalmer, de trappen af. en toen Cathairina nieuwsgierig het veni-^j ster opschoof, kwamen beiden jiuist uit het pioiriaal in den hof en liepen samen nog een eind verder, tot het midden van der* hof. Daar reikte de baron Brander de hand, welke hij kuste. Brander ijlde met rasse schreden de poort uit, terwijl de baron langzaam en peinzend zich n,aar het bureau begaf. Ook hier had hij een zeer lang onder houd met iTiijnhr, Grob plaats en wat de beide heeren samen be^prake^ bleef voor de overigen een geheim. Toen de baron in zijne woonkamer terug keerde vond hij zijne vrouw en zijne doch ter bij Cathiarina. 1 „Wiij moeten toch, nog eens," zeide hij op een onversidhisllfién, toon, „naar Brander's hoieve rijden. Grob zeide mij,, dat bet een modelintiiichiting is. Zijne gemalin en Catha- rina keken h,em met open miond aan, ter wijl de kleine Adèle in de handen klapte en jubelend ui'miepi, Ha^ dan zie ik ook den mooien Maan." PKortitt vervolgd.}

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1912 | | pagina 1