Zaterdag 27 Juli 1912. TWEEDE BLAD. No. 75 Ons Geïllustreerd Zondagsblad. KALENDER voor de dagen der week. De Liturgie van den Zondag. De marteldood van Mgr. F. N. Hamer. TAÏ7k maar. Het geïllustreerde Zondagsblad van deze d-eek bevait de volgende PLATEN: De jubileerende Fraters te Den Bosdh. Sint Liduina's sterfbed. Keizer Wil helm in Russisch, generaalsuniform. Ten toonstelling te Egmond aan Zee (2 foto's),' Idem te Rijswijk. J. Verhey-en. Wat zou daar in zitten? Vliegproev-en zonder motoren Concours Hjppiique te Hoofddorp, Brand blusdhproeven te Rotterdam. Rotterdamsdhie kinderen op vacanitiekolonie. Zwemfeest te Haarlem. Jubelfeest der Leidsdhe St. Jozefs- gezellen (3 fotoi's). Een gouden bruiloft. De Koningin-Moeder bezoekt bet Rijks opvoe dingsgesticht te Zeist (2 foto's). TEKSTHet gouden jubileum der Eerw, Fraters te 's Bosch. De H. Liduina en de H. Eucharistie. De God der Liefde (ver volg). Allerlei. Boterbloempje (verv.) Aller lei. Voor onze jongens en meisjes. 28 Juli. ZONDAG. HH. Nazarius, Cel sus en Victor, Mart. In, het Bisdom Bre da Feest van Kerkwijding. 29 Juli. MAANDAG. H. Martha, Maagd. 30 Juli. DINSDAG. HH. Abdon en Sen- nen, Martelaren. 31 Juli. WOENSDAG. H. Ignatius van Loyola, Belijder. 1 Augustus, DONDERDAG. H. Pietrus- Banden. St. Bavo's verheffing. 2 Augustus. VRIJDAG. H. Alphonsus Ma ria, Kerkleeraar, 3 Augustus, ZATERDAG. Vinding! van den H. Stefanus. 28 JULI. 9e Zondag na' Plinksteren. Les uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthirës, X, 613. Broeders 1 Laat ons geen begeerte voeden tot het kwaad, gelijk ook zij' ze hebben gevoied. En wordt geen afgodendienaars, zooals sommigen vac? ben, gelijik er ge schreven staat: het volk zat neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te sptelen. En laat ons geen ontucht bedrij ven, gelijk eenigen van hen ontucht bedre ven hebben; en opi éénen dag vielen er drie en twintig duizend. Nodt laat ons Christus op de proef stellen, gelijk sommi gen van hen Hem op de proef hebben gestelden door de slangen kwamen zij om. En mort niet, gelijk eenigen van hen ge mord hebben; en zij kwamen turn: door den verderfengel. Dit alles nu is hun bij wijze van voor afbeelding overkomen, en het is geschreven tot waarschuwing voor ons,, die in het laatste tjjdpierk der wereld leven. Derhal ve, die meent dat hij- staat, zie to® dat hij niet vallei Geene bekoring'taste u aan, tenzij die -mensdhelijfc is; God nu is ge- houw en zal niet toelaten, dat gij boven uwe kracht bekoord wordt, maar bij de bekoring zal Hij ook de uitkomst verlee- nen. opdat gij ze kunt doorstaan. Evangelie volgens den H, Lucas; I XIX, 41—47. Te dien tijde, toen 'Jesus Jeruzalem nal- derde en de stad zag, weende Hij over haar en sprakmocht ook gij erkennen, en wel op dezen uwen dag, wat u tot vrede is! Maar nu is fiet voor uwe oiogen ver borgen. Wiant er zullen dagen over u ko men, dat uwe vijanden 'u met eenen wal omringen en u insluiten en benaauwen zul len van alle kantenen zij zullen u tot den grond toje verdelgen met uwe kinderen, die m u zijn; en zij zullen in u den eenen steen niet op tien anderen laitein; omdat gij den tijd uwer bezoeking, .niet erkend hebt. i' i Nadat Hij nu den, tempel was binnen gegaan, begon Hij degenen, welke daar verkochten en kochten, uit te drijven, ter wijl Hij hun eeide: er staat geschreven: mijn huis is een huis des geb-eds. Doch gi] hebt het gemaakt tot een roovershol! En Hij leerde dagelijks in den tempel. ZONDAG 28 JULI. Het Evangelie van heden, den negen den Zondag na Pinksteren, herinnert ons aan de jranen, die Jezus stortte over Jeru zalem, en aan de verschrikkelijke onheilen, die Hij haar tot straf harer wederspan,nig- heid voorspelde. De ondergang dezer ongelukkige stad js een der vreeselijkste lessen der geschie- De heilige Paulus, die de bedreigingen! ende, welke Christus tegen het Joo-dsdhe dla<i uitgesproken, en die wist, welke sastijdingen h.et meermalen om; zijne boos heden had ondergaan, waarschuwt in, den Epiistel der Mis de Kekeerde heidenen zich niet plidhtig te maken aan de euveldaden Van Israël, zoo; zij de straffen willen ont vluchten welke God aan de Joden hadi overgezonden en nog zou overzenden. Door dit voorbeeld der Joden geleerd, en om een dergelijk ongeluk van hare kinderen af te weren, stelt de Kerk al haar vertrouwen op den bijstand en de Goed heid van God. (In de Introïtus zingt het koor: „Ecce Deus adjuvat me, et Dom in us susaeptor est animae meae".„Ziie, God komt mij te hulpl en de Heer is de beschermer mijner ziel") en opdat het gebed harer kinderen niet I onverhoord zou blijven, gelijk dat der Jo den, smeekt zij, dat de Heer ons zou laten vragen wat Hem welgevallig is: de Pries ter bidt in de Collecte „Pateant aures m-isericordiae tuae Domine precibus suppli- canliium „Open de ooren uwer barmhartigheid, o Heer', voor de gebeden dergenen, diie U smeeken; en opdat Gij hun moogt verieenen wat zij U vragen, maak dat zij verzoeken wat U welgevallig is." Uaten wij vooral in deze dagen van on tucht en zedeloosheid onze 'aandacht wijden aan hetgeen in hlet Epiistel staat geschreven y„Laat ons geene omkuisdhheid bedrijven, gelijk sommigen van "hen oirilcuischhéid be dreven hebben en er vielen er op éénen dag djüe en twintig duizend. Tergen wij ook Christus niet, zooals sommigen 'van ban getergd hebben, en door de slangen zijn omgekomen. En mort ook' niet, zooals -sommigen van hen gemord hebben en omgekomen zijn door den vemderver. Dit alles nu is hun overkomen, tot een vóórheld; en is geschreven tot waarschu wing voor 'ons." Donderdag 1.1. was het 12 jaar geleden dat Mgr. F. H. Hamer den marteldood in China stierf. Ferdinandus Hubertus Hamer zag het eerste levenslicht te Nijmegen op clen 21 Aug'ustus 1840, in een talrijk gezin, waar van behalve hij, nog hvee zonen den pries ters tand aanvaardden; de even volgde den H. Ignatius, terwijl de ander zich Fran- ciscus van Assisië tot Vader yerlcooiis Biei- de Religieuzen zijin reeds overleden. Ferdinand ving zijne studiën aan in het Seminarie te Kuilenburg en, na zich te Rijsen-burg met de hoogere wetenschappen vertrouwd -te hebben gemaakt, ontving hij den 10 Augustus 1864 te Utrecht de H. Priesterwijding. De jeugdige Neomist voelde zich al spoe dig geroeppn, tot het zelfopofferende leven van den Missionaris. Hij trad „in de Con gregatie van het Onbevlekt Hart van Ma ria waarvan de zetel gevestigd is; te Scheut bij Brussel en sprak den 15 Augustus 1865 zjjne Geloften uit. Kort daarop, den 19 September, zeide de moe dige nazaat der Apostelen zijnen dierba ren en vrienden vaarwel en vertrok met drie andere priesters naar Ghina, als de eerste Missionarissen door genoemde Con gregatie naar dat ongelukkige land afge zonden. De leiding van den eersten tocht was toevertrouwd aan den Eerw. Pater Verbiest.. Na tal van jaren met Buitengewonen ijver en gezegende yjjicht in Mongolië aan de bekeering der Heidenen gearbeid te heb ben, werd hij in Juli 1878, bij breve van Z;. H. 'Leo XIII, benoemd tot Bisschop van Trémité en Apostolisch Vicaris van Kan-soe, eene Ghineesdhie Provincie, waar op dat tijdstip nog nooit een Europeesch Missionaris was doorgedrongen. Ook daar arbeidde hij met medewerking van drie gezellen, waaronder 'de Eerw. Heer An dreas Jansen', thans Pastoor te Elden Bisschop Hamer werd den 27 October 1878 te Si-wan-Tse geconsacreerd. In 1889 werd hij verplaatst naar Orto-es in Wjest-Moingolië, ter vervanging van Mgr. De Vos, die door den dood aan zijn apostolisch en arbeid was ontrukt. Na een r ondreis van twee of drie maan den ter kennismaking met zijn nieuw mis siegebied, mocht hij daaT onder gropte blijken van belangstelling zijn zilveren feest vieren als 'priester en als Missionaris, ein het volgende jaar ondernam hij' een reis naar Europa, hoofdzakelijk tot hierstel van zijn gezondheid, 'die door den gestadi- digen arbeid voor het heil der zielen ern stig was geschokt, i Sipoedig echter vertrok hij weer naar zijn afgelegen missiegebied. Tevergeefs poog den bloedverwanten en vrienden Jiem nog In het vaderland terug te hbiulden; zijn broeder stelde hem voor, nu Bjj vijf en twintig jaren als Missionaris gearbeid en reeds den leeftijd van vijftig jaren bereikt had, zich eenige rust te jrunnen. Maar de moedige geloofspirediker antwoordde?^„Een Missionaris sterft op het veld van eer". En hij vertrok naar Wet arbeidsveld, waar hij al zijn krachten weer wijldde aa;n het zieleheil zijner medemenschen. Tal van ker ken, scholen en stichtingen weiden door hem tot stand gebracht, o.a. de fraaie kerk van San-tao-bo; duizenden werden door hem deelachtig aan de weidaad van het ware geloof. „Het woord van afscheid tot zijin dier bare betrekkingen is intusschem een pro fetie gebleken", zoo lezen wij in Vader Hamers levensbericht, en inderdaad, in den zomer van 19Ö0 ging de moedige Apostel met de martelaarskroon zijin vijf-en-dertig jarig heldenwerk 'besluiten, indachtig, het woord van zijin Goddelijken Meester, Die sprak, dat 'de goede herder voor zijne sdhapjen het leven veil heeft. -Het zou te veel plaats voirderen, moes-ten wij Bisschop Hamers geheele martelie hier beschrijven, gelijk wij. die kennen uit den sdhoonen brief van zijn opvolger Mgr. Ber- mijn. Maar een korte sdh,ets- van dat heerlijk sterven behoort bier toch ontworpen. Den 20sten Juli van laatstgenoemd jaar vertoonden zich des morgens rondom Eul- dheu-seu-king-ti, de residentie van Hen Bis- söhopi, duizenden Boksers, vergezeld van ongeveer 200 soldaten, Daags te vpren had Moinsegineur vier militaire mandarijnen ont vangen, die h,em valschelijk verzekerden, dat er niets meer te vreezen; was en dat zij, zoo nqodig, bereid zouden zijn, Bisschop en -Christenen te beschermen. Mgr., die geen argwaan 'koesterde, liet de huichelaars dgor geheel zijne residentie rondgeleidqn, en gaf Eun bij het heengaan nog een flesch miswijn ten geschenke. Doch hoe bitter zou dit bezoek den Kerkvoogd opbreken! Den volgenden morgen tqdh, juist toen Mgr. zich in de sacristie tot het Hl Misoffer voorbereidde, zag hij zich plotseling over vallen van ëen bende woeste soldaten -en duizenden Boksers. Angstig snelden de Christen-en tot hun vromen Herder, die in heilige kalmte en manhaft-e doodsver achting zijn 'kinderen zegende, met liet be vel van spjoedig te vluchten, hetgeen men gedeeltelijk en slechts no-ode deed. Onmid dellijk werd geheel de Christengemeente overrompeld; omstreeks 500 Christenen, waaronder w-eeri-oioze kinderen, vrouwen en liefdezusters werden laaghartig vermoord. Na deze slachting stormden de tierende demons naar de kgyk, waar de vrome Bisschop met wijd-uiigestrekte armen voor het altaar lag te bidden, als, wilde hij daar geslachtofferd zijn, waar hij dage lijks zijn Goddelijk Voor-beeld in de on bloedige offerande den Hemels,chen, Vader placht te dragen. De soldaten grepen den Bisschop aan. Hij bood geen wederstand, wijl hij dacht aan „dat Godd'tijk Lam, dat stom van zelf ten .Outer kwam", en wijt hij sterven wilde, zonder klacht, gelijk Jesus. De onmenscjhen steurden Mgr. naar bui ten en kapiten hem de vingers der rechter hand af, waarmee hij zijn getrouwen den zegen had gegeven1. Toen men de bloe dende hand met een doek omwonden had, werd de martelaar stevig op epn stok ge bonden en daarna began die allersmartelijk ste kruisweg van mishandeling en smaad, van wreedaard igen, duivelsdhen wellust in 's Biissdhopis herhaalden val en in zijn ker men van vlijmende, woedende pijn! Gelijk Hij, Die geweeklaagd had en gezucht, dat Hij Zijn Lichaam overgaf aan die het sloe gen en Zijne wangen aan die ze verscheur den, slaakte de Bisschop een kreet van al lerhevigste smart, toen de soldaten hem het haar uit 'Hoofd' en baard rukten. Dan beroofde men hem van zjin bovenkleede- ren, laafde zijn feilen dorst en legde nat te doeken neer op zijn mishandeld hoofd, uit vrees voor een te, vromen dood. ten gevolge der gloeiende Juli-zon. De woest-e- Iingem hadden een van 's Biisschop-s schou derbladen opengelegd, om een ijzeren ket ting om het sleutelbeen te rijgen, waar aan nu het slachtoffer hunner woede werd voortgetrokken. Ter vervoering naar Mao-tai plaatste men den lijder op een wagen, zóó, dat hij', door het schokken en schommelen langs den ruwen weg, voortdurend blootstond aan de sdherp-te van een achter zijn hoofd bengelend mes. W|ie den zwijgenden bloedgetuige te be schimpen of t-e verwonden begeerde, werd vrijelijk toegelaten, mits ment een al te overhaasten dood verhoedde; als hij bad, stopte men hem den mond met zand of stootte daartegen zóó hevig met een lans, cl'at de tanden Tos lieten, en, de tong verscheurd werd. Tócjh bad de lijder, on verpoosd! Den volgendén dag werd Mglr. per kar van T'-a-ih'eng naar Bo'-k'oe vervoerd en nu ti'eed men hém nederzitten opi een ij zeren fttin (een werktuig om bezems, te maken); dan verloor hij al|e gevoel van pijn en als men hem spottend' vtroeg: „Zit gij hier zoo gemakkelijk als apt Uw troon?" Man luidde het heerlijk-heilige en gela- laten antwoord': „Nog beter, mijn vriend!" Nadat Te T'o-tdh'eng de mandarijn den Bisschop naar het geld' zijner Missie had gevraagd', 'sloot men hém in eene kooi, om aldus,, ten schouwspel der uitgelaten Kenden, 'door de straten der stad: te wor den omgevoerd. Een dun en snijdend koord was 'driemaal strak om 't Voorhoofd des lijders'gespannen en op den geplukt-en sche del 'las men in grootc Ghineeschie karak ters: Tas iang mo d'.i. oude Europeesche duivél. Den1 25 Juli eindelijk, feestdag Van St. Jatoobus, 'zouden de ongehoorde folteringen haar einde nemen? In dert Vroegen mor gen geleidde men den afgemarteld-en held' naar een open Veld'. Men bond hém de Voeten va'st aan.ee omwond' ze -evenals hét onderlijf met olie-vette watten, sdhewde met ijzeren haken Wet vleesdh van den rug, kapten voeten, handen, ooren en neus af en heesch den kreunend en man van smarten op aan drie staken, welke men van boven aan elkander had gebonden en van onder uiteengezet. Alzoo stak men het brandoffer aan. Toen langzaam geheel het onderlijf verkoolde, zuchtte de stervende martelaar luid; men sloeg geen acht op 's Bliss chops ellende, maar ging, rustig voort met de onmenschelijfce wreedheid., welke men het kwaadaardigste dier s-paien zou. Een der beulen sneed nu het verschroeide lichaam apen, en haalde het hart emit, dat, ge-r-oosterd, door twee omgekochte b-e- delaaars verslonden werd Na verdere lijkschennis werd de deerlij ke romp van het hoofd ontdaan, dat eerst op een staak ten toom gesteld, daarna in een steenen pot begraven werd. Zoo- dan. lezers, luidt in hoofdtrekken het wraakroepend martelaarschap van dien held, die te midden der hevigste smar ten al zijne kiradht van zelfopoffering vond in 's Hemels bijstand en eigen sm-etteloo- ze deugd, wiens naam, naar wijl zeer stel lig mogen vertrouwen, reeds sinds dat laat ste moment van lijden, schitterend geschre ven staat in het Bioek van die eeuwig leven „Ik voor miji zoo schreef Pater Van Reellh uit Leuven beschouw Mgr. Ha mer als een waar en echt Martelaar even als de Paters Heirman, Mallet en Segers: allen zijn door de Chineesdhe o-verheid vermoord uit haat tegen onzen Weilig-eti godsdienst, zooals uit den brief van Pater Botty blijkt. Men heeft toch' inderdaad alles aangewend, om de Christenen hun geloof -te doen verzaken, -en de weinigen, die dat gedaan hebben, zjjn ongedeerd gebleven en zelfs met waardigheden beloond. „Mgr. Hamer is gevallen als slachtoffer van zijn- heldhaftig zelfopofferend pogen, om zijn Missionarisss-en en zooi mogelijk zijin Christenen te redden." Het is "dan ook een pfaohtiig denkbeeld van di.e katlj. 'Nijmegenaars geweest o-m hun hqoggn stadgenoot, door God reèds met de martelkroon verheerlijkt, bovendien een mensdh-elijke hulde te betuigen, n.l. de op richting van Bisschop Hamers levensgroot standbeeld, aan het hoofd van een -der schoonste straten der aloude stad t-e plaat sen. Zóó behoor-en wij-, mensclhien, Wen te eeren die de Zaligmaker zijn eigen pijnlijke, maar onvergelijkelijk-sdhoone doornenkroon op Ihet hoofd wilde plaatsen. (Ziie verder „eene korte opwekking" op piag. 1 van het Hoofdblad) II I II I - II. I I I I II Mariavereeniglng. Op 23 Juli ji.l. hield de M, V. een huis houdelijke vergadering opi de bo-venzaal van 't Gebouw v. d. R. K. Volksbond. Ondanks het warme zomerweer, was de opkomst ze-er bevredigend. Na opening met "gebed, 't zingen van het Sobri-ëtaslied en de- lezing j en goedkeuring der notulen, deelde d,e pre sidente medCj dat -op| 6, 7 en 8 Aug. ais. te Roermond een Kath. Congres tegen het B i era 1 echo-lis me zal gehouden worde-n. Het doel van dit congres is: de afwering van. het biiergevaar, vooral door beperking van 't getal bierhuizen. Om tot dit -doel te geraken is de hulp der Hioogje R-egeering n-o-cdig. Reeds in, Oct. 1911 is, door 't Limburgsdh Kruisverbond en den Limburg- sdhen Mar-iabomd -een request aan den Mi nister van Bu-itenlandsdhe Zaken gezonden met het dringend verzoek het daarheen te willen lelden, dat er maatregelen wor den gano-men tot beperking van het gatal verloven vo-ar alcoholhoudende andere den sterke dranken. Het Congres-bestuur heeft nu aan, alle R. K. drankweerbesturen een lijst gezonden, waarop alle meerder jarige Nederlanders hun handteekening kun nen zetten om instemming te betuigen met het Limburgsche adres. Bij- gelegenheid van het Congres zullen de lijsten met handtee- keningen aan den Minister van Binnenland- sChe Zaken worden opgezonden. De lijst was ter vergadering aanwezig -en werd door alle aanwezige, meerderjarige leden getee- kend. Verder de-elde de presidente niedle, dat in de pauze eeh collecte gehouden zal worden om een- gift te kunnen afdragen aan de K. S. Av die zidh belast heeft met het inzamelen van gelden, om) deze- Mgr. Caltiar bij gelegenheid van diens veertig jarig Priesterfeest als bijdraae voor het fonds tot oprichting en steun ~van nieuwe Parochiekerken in ons Bisdom^ aan te bie den. Nu volgde de behandeling van den Beschrijvingsbrief van de algemeene verga dering van den Mariabond opi 27 Aug. a.s. Nadat de vergadering besloten had de af gevaardigden, die dezen avond gekozen zou den warden, volle vrijheid te geven om de belangen van de M. V. naar beste ver mogen opi de algemeene vergadering te be hartigen, gaf de presidente hlet woord aan den Eerw. pater de Groien1. Lezing van pater de Groen. Reeds terstond bemerkte men, dat bier een overtuigd drankbestrijder aan het woord was. De Eerw. spreker weerlegde de bij ve len bestaande meeni-ng, als zou drankbe strijding alleen het werk van mannen en niet van vrouwen zijn. De vrouw immers heeft wel degelijk invloed uitgeoefend het maatschappelijk leven, nadat zij' de plaats in de maatschappij heeft ingeno men, die haar in 't heidendom was ontzegd, maair die haar door God was toegekend. Daarom moet zij ook dien invloed gebrui ken om naast en in samenwerking met den man eene algemeene kwaal als 'het aloo- iholisme te bestrijden. Bovendien is voor al de vrouw geroepen om het alcojhol- kwaad uit de wereld te helpen, omdat de vrouw het grootste slachtoffer der drank ellende is. Zij lijdt het meest d-oor Üe drankzucht en drinkgewoonten van echt genoot of kind. Verder toont de Eerw, 1 spreker aan, hoe de alcohol op alle or ganen van het menschelijlc lichaam, als; hersenen, hart, maag, ademhalingsorganen enz. een nadeeligen invloed uitoefent en bovendien het zedelijk, godsdienstig leven ondermijnt, Oiok voert het gebruik dikwijls en het misbruik van aloojhol zeker tot pau perisme. Waarom dan den- alcohol te be houden, als Tjij voor het lichaam- geen -behoefte is en niets dan sqha-de veroor zaakt? Uit een schetsje, dat de Eerw. pater voorleest en dat als historisch vermeid staat, vernemen we, dat -een jongen om zuiver godsdienstige beweegredenen Kruisverban den werd. Hij 'had n.l. Dr. Ariens hoo- ren spreken oyer de drankbestrijding. Deze j](ri,es-ter had hiem n-iat alleen dui delijk gemaakt, hoeveel ellende de drank zucht veroorzaakt, maar ook van hoeveel zonden en misdrijive-n zij de oorzaak is. Toen had Dr, Ariëns- erop ge-wezen, hoe echt-godsdienstig en edel zij handelen, die, om aan G-od eerherstel te geven voor al- dat kwaad, zich zelf uit vrijen wil het ge not ontzeggen van allen sterken drank, zelfs van de kleinste hoeveelheid. „Hun onthouding is een zoenoffer aan God en houdt -de schaal Zijn-er gerechtigheid in evenwicht, ja, kan ze-zelfs ter rechterzijde doen overhellen, als de bedoeling maan zuiver en de volharding kloekmoedig is." had de priester-drankb-esitrijder gezegd. En op dat woord en om aan dat schoo-ne godsr dienstige werk mee te doen, w,as, de jon gen Kruisverboinder geworden. Uit dit schetsje viel veel te leeren en de Eerw, spreker wees- er -dan ook op, d-at alle katholieke drankbestrijders uit het geloof d-e kracht moeten plutten om 'den strijd tegeii het alcoholisme met volhar ding an succes te voeren. Een hartelijk applaus der vergadering en een wooiÜ van de presidente volgde op deze leerrijke lezing. De verkiezing van 2 afgevaardigden naa-r de Algemeene vergadering van den Mariabond gaf tot resultaat, dat de dames Kenter en Knoppers daarvoor gekozen wer den. Daar de rondvraag niets opleverde, sloot de presidente daarna d-e vergadering met het gebruikelijk gebed. De bedevaart per flets naar Kevelaar, (Ingezonden). Mag mijn besdheiden woord u mijnheer de Redacteur, tot lof zijn voor uwe welwillende aanbeveling in „Ons Blad',' vo-or onze clubtoüht van Alkmaar naar Kevelaar en alsno-g als gunst verzoe ken -een b-esdbeiden plaatsje als verslag der gepasseerde tocht, hiervoor bij- voorbaat dank. Zeer zeker heeft dat woord hijgedragen tot aanm-oiedigi-ng dergenen, di-e meenden^ dat di-e onderneming „wel wat te veel ge waagd zo-u zjj-n." Nu de tocht volbracht is en een twaalftal stoe-re mannen- hebben getoomd ter eere der Lieve Vrouwe wel de lichamelijke kracht te hebben, gehad naast de geestelijke overtuiging Haar ter eere, zoo- is het mjj aangenaam op' dit heerlijk resultaat te kunnen wijzen in uw veelgelezen blad. Of het voldaan heeft? en of er geno ten is? Ja! Naar zi-el en naar lichaam en wel zoodanig, dat ieder deelnemer er- zijn lof over uitsprak. De tocht was zeer aangenaam afgewisseld door gebed, zang en geestigheid, door Neerlands schoonste landouwen, waaraan zich, het oog vergastte. Geestelijk boven al, heeft ze een schat van verdiensten geoogst. Te Kevelaar behouden aangekomen, sloot onze club- op'het vereerend verzoek zich aan bij de Amsterdams,che processie, eveneens pier rijwi-el. Deze had haar geestelijken leidsman me de, di-e de gave bezat, ons allen-, tot in het d-i-epst der ziel geestelijk genot te doen smaken. En zoo-als het altoos gaat: het go-ede gaat zoo ras voorbij; wij ondervon den dit -ook thans, het scheen alsof di-e paar dagen in- dat heerlijk genadeoord als een droom ons voorbij vlogen. Wje stonden voor het uur van scheiden voor we Wet eigenlijk wilden. Het viel zwaar te: moe ten scheidien. En toen na d-e laatste gebe d-en en gezangen, toen -de priester de- ze gen gtaf met d-ert verborgen God onzer Al taren, wat een heerlijk moment was d-at! Bewogen zag men ze d-e mannen, die dien afstand niette ver' achtten tot hulde aan de Moeder yan Hem voor Wien velen zich: niet gewaardiigen, ofschoon Hem kennende, hun ne kn-i-e te buigen. Treffend- afscheid, hoop vol en- bemoedigend aan het pie-tgrimshart! Voldaan keerde men huiswaarts jn de vaste overtuiging nu de grondslag gelegd te heb ben om het volgend jaar 't opnieuw te herhalen. M-oge ik het woord herhalen, wat ons werd toegebeden te 'Kevelaar door onzen geestelijken leider: „Moge Onze Lieve Moe der Maria onze hulple zijmi, opdat wij a.s. "jaar in grooter getale op! die bevoor rechte plek mogen aanwezig zjjn. Een clubgenoot der Alkm. rijwi-elclub naar Kevelaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1912 | | pagina 5