Hi. Kath. Nieuws- en voor Noord No. 91, Dinsdag1 3 September 1912. 6ae Jaarg-ang- ïii Advertentieblad olland. De vacanties zijn voorbij. FEUILLETON Verschijnt DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. Qnsctoild'g vsiocrdsDld of esn slachtoffer der wraak. ONS BLAD. ABONNEMENTSPRIJS: 75 A per 3 maanden, franco1 huis 103 ct. met geïllustreerd Zondagsblad. Te betalen in het b'egin van ieder kwartaal. Afzonderlijke nummers van de courant3 cent. Van het Zondagsblad 5-cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD", i BUREAU.: Breedstraat 12, tegenover de R. KerJB, te Alkmaar, Telefoon No. 433. ADVERTENTIEN: Van 15 regels 30 cent.. Elke regel meerg j Reclaim es p er regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruit'bet. 23 Nu met de vacantiemaamd Juli ook Au gustus weer voorbij is, is de vacantietijdi teneinde. Eene nieuwe werkpieriode is voor de mensdien aangebroken. Alles wijst er op: de pensiongasten zijn verbakken: de badplaatsen maken zidi zachtjesaan weer gere.ed tot haar lange win terslaap; in de stad! wedden de bordjes „niet thuis." of „afwezig" zeldzamer; in de bladen lezen wij onder de adverientilei- rubriekj, dat de dokters wederom hun prac- tijk hebben hervat; Ioco.-burgemees.ters en dito secretarissen zien zidh van hun tijde lijk opgetegden 'taak ontheven, kortom al les raakt weer zoioi zachtjes aan „in zijn ouden 'doen." 't Is uit met de vacanties! De dames hebben weer een nieuw on derwerp voor hare conversaties: najj^irs- eostumes en ditoi hoeden; voor de winke liers is hit eveneens de z.g. stille tijd voorbij' en komt er met het najaarsseizoen nieuw leven in> de zaak4 Ook in het vereenigingsleven is, bet uit met de vacantie. De warme a'vonden zijm al geen beletsel meer voor geanimeerde vergaderingen, inte gendeel de lange avonden jcotnen, weer en mei hen de gezelligheid. De besturen der vereenigingen hebben hun practijk hervat. De voorzitters confereeren weer met hun secretarissen, de secretarissen werkten hun notulen bij, de penningmeesters hebben eens nagekeken of hun kast „klopt" en wat er nog te innen en te betalen is, kortom zij maken zich ipfUen, gereed tot den, arbeid voor een maand of acht. Als alle leden zich nu maar weer gaan interesseeren voor |h un vereenigingen, dan duurt het niet lang meer of de actie is weer begonnen, i Dus n,a deze vacantie met frissohen moed aan het werk, opdat we na deze bomende adht wintermaanden met tevredenheid op den in die periode verrichten arbeid kun nen terugzien, opdat we daarna niet behae ven te zeggen: Wie hebben den gejraeleta nacht gearbeid, maar biets gevangen." „Een goed begin is 't halve Werk", Ia- ten alle vereenigingen dus een. goed begin, maken met haar arbeid. Kiesrechtliefde. Naar in „H.et Volk" wordt meegedeeld, hebben de Twan'jsche Fabrikanten besloten aan de arbeiders opi hun fabrieken niet vrijaf te geven voor jen meedoen aa,n den Roeden Dinsdag in Den Haag. Natuurlijk wordit daar in het socialistisch orgaan wraak over geroepled,; die Twente Sfhe fabrikanten krijgen 'heel wat te hoe ren. Doch ook is er wat de Vrijzinnigheid, betreft, een politiek kantje aan de zaak. „De biecht komt 'bier niet ter sprake", antwoordde de kapelaan hoofdschuddend'." Mijn oordeel, berust op, het gedrag van de gevangene. „Maar dit komt door haar voortreffelijke opvoeding", zeide de directeur. „Juist door hare voortreffelijke opvoe- dinng", onderbrak hem de kapielaan, weet Z1J> dat eene begenadiging eene bekente nis veronderstelt. Ik kan mij indenken, dat zij pp het ge weten der rechters gespeculeerd en zich onschuldig gehouden heeft, zoolang de bijl boven haar hals hing; maar dit js thans voorbij en nu zou ik wel eens den goeden grond willen hooren, waarom zij zich on schuldig moest houden, terwijl zij daarmee ue mogelijkheid eener begenadiging ver speelt. OF zij, begenadigd, wordt weet ik met; maar dat zij niet begenadigd wordt zoolang zjj liegt en dat hare begenadiging es te onwaarschijnlijker wordt, dat weet wel. Want (lat heb ik haar reeds, voor laren gezegd en sindsdien ontelbare fh'tleti herhaald; maat ik heb in mijn leven Ziehier w;at we in Het Volk lezen.: Het is maar goed, dat deze oud-liberale heeren uit Twente, het beloofde land van de Nieuwe Courant, goed laten zien, wat hun kiesrecht-liefde waard is. Dit zijn de heeren, met wie de vrijzinnig-democraten en de Unieliberalen zoo verschrikkelijk graag willen koaliseeren, „zonder dat de kiesrecht-eisch in de verdrukking komt." Laten die burgerlijke demagogen, die voor een zoo, belangrijk deel het oog gevestigd houden op de stemmen der arbeiders, ge rust samengaan met deze oudliberale volks vijanden. Laat hen rustig een wassen kies- reebtneus bedenken, die elk straffeloos op zijn tronie kan plakken, zoodat zijn aange zicht een „demokratischen" grijns erlange, maar nochtans, adhter het mombakkes der demagogie de berekenende facie van den volksvijand loere. Laat ze konoentreeren Wij zijn er óók nog, om dit spel, in al zijn ellendige naaktheid, aan de arbeiders bloiot te leggen, als daar straks de jagers uit stroapen gaan, Dit Rooide Dinsdag-ver bod bewaren wiji in ons geheugen voor de geconcentreerde „demokraten" de bekeer lingen van 1913,. De Residentiebode is er nieuwsgierig naar of hiet geheugen, waarvan, luier sprake is, wel zal werken tot en, met de herstemmin gen iri 1913. Nu, het is wel te voorspellen, dat h,et geheugen dan niet meer zal wer ken; dan zijn de viunigste socialisten pre cies als de conservatiefste liberalen heel gewoon „anti-clericaal," Den spijker op den kop. In een coupé 2de klas werd, vooral we gens de aanwezigheid van een priester door eenige lichthoofden gesdiimd op den gods dienst. Ze hadden het hierover in 't bijzon der, dat in de Kerk alles betaald moest worden; de H. Mis, de Sacramenten enz. De priester keek even op,, en vroeg aan een hunner: ,,Wiel vriend, hebt ge ^1 ooit Leis moeten betalen voor de biecht? uJa, zeker, eiken keer!" ^zioo! htn! in de biecht betaalt men al leen gelid, als er restitutie valt te doein voor,diefstal o,f bedrojg." Zij hadden genoegt (O. N.) BINNENLAND. Op'ih effing instructie-b ata lj om De vermoedelijke opheffing van het in structie-bataljon te Kampen houdt verband met het voornemen van den Min. van Oor log, om aldaar een Centrale Kaderschool te vestigen voor het wapen der infanterie zegt de „AVpi." Het voiornemen bestaat, om voortaan al leen die personen tot een vrijwillige ver bintenis bij de korpsen toe te laten, wel ke geschikt worden geacht tot opleiding tot den ohderofficiiejjsrang, nog nooit iemand aangetroffen, die jaren lang consequent i,n de leugen volhard had, nadat hij tot 't inzicht gekomen was, dat de waarheid hem van nut kon zijn. Dat is mij een psychologisch1 raadsel. „Men zou kunnen zeggen, zeide de pro cureur, dat er een zeker eergevoel ten grondslag aan ligt. Zij beweert immers altijd haar onschuld, zij proclameert zich als mar telares en lijdt liever dan zich: als leuge naarster te laten kennen. Daartegenover staat dat men zulk een eergevoel nauwelijks bij een persoon kan veronderstellen, die met veel overleg een moord begaat, om te erven. Daarbij komt nog en daarom heb ik u eigenlijk hier laten ontbieden, mijin- heer kapelaan dat het onderzoek begon ten gevolge van eene bij het parket ont vangen anoniem schrijven, welke het opi deze vergiftiging opmerkzaam maakte. Daar kwam nu een zekere Grob dezelfde, waarvan ik u gesproken heb, mijnheer de directeur, met de bewering, dat deze ano- ni,em schrijver van 'de vergiftiging moest weten, Want het bericht van den, |dood kon langs den gewonen weg niog piet in Keulen zijn, toen de brief daar reeds in de brievenbusgeworpenwerd. Dit feit staat vast en dit heeft mij ppi de gedachte gebracht dat de moordenares' of mede plichtigen in den moord had, of dat een ander bij den moord betrokken is, die de verdenking otp baar bracht," De opleiding zal dan worden genoten bij waar ma een, tweejarigen cursus, examen waarna Ten tweejarigen cursus, examen voor den sergeants-rang wordt afgelegd en overplaatsing in dien rang naar de verschil lende regimenten volgt. Hondenwagens voor den p; o s t- d'i enst. Naar de Msb. verneemt zullen bij wijze van proefneming voor het overbrengen ten plattelar.de van middelmatig zware vrach ten, hondenwagens i n gebruik worden ge nomen door den dienst der posterijen. De postboden, aan wie de uitvoering van dien sten pier 'h ondenwagen is opgedragen, zijn gehouden aan de bepalingen van een terzaikie vastgestelde instructie, waarvan bun een, exemplaar zal worden ter hand gesteld. De brievengaarders, onder wier 'bevelen de ppstibioden zijn gesteld, zijn, met het toezicht op die diensten belast. Do Katholieke Sociale Week. Te Breda ia Zondagavond de zevende Sociale week geopend. Rechtvaardigheid en Naastenliefde ia dit maal het algemeen onderwerp. De openingarede werd uitgeaproken door den heer W. H. Bogaard, lid der Tweede Kamer, voorz. der K. S. A. in Nederland en Dioceeaan voorz. der K. S. A. in bet BÏBdom Bieda. Hij riep h-t welkom toa tot de Damea en Heeren, die in greoten getale aanwezig waren en zetle daarna in 't kort uiteen, waarom bovengenoemd onderwerp voor deze Sociale Week waa gekozen Rechtvaardigheid en Naaatenliefde, twee •teunpilaren, waarop het gebouw der Katbo lieke Sociale Actie ru*tjtampilareo, welke op bun beuit diep zjjn gefundeerd op de aloude moraal der onvergankelijke Katholieke Kerk, Met een«Jnatltia fundamentum regno rum». De rechtvaard'gheid ia de grondalag der maatschappij. Dit Bxioom ia het deviea der K. S. A. 1 Moge daarom deze Sociale Week met haar rijk program aanvullen, wat men ala Katholiek op aociaal gebied aan wetecachap nog miet. Moge ik op haar einde met trota getuigen, dat ze, evenala haar zea voorgangsters, ia geweeat een heerlijke open baring van het Roomsche geloof en de Roomiche wetenschap, rotsvast steunende op het aloude Obriateljjk beginsel der Recht vaardigheid en Naastenlief je, veiklaarde hg de zevende Sociale Week geopend en gaf het woord aan Pater Borromasns de Greeve. Dezen had tot onderwerp gekozen Recht vaardigheid en liefde. In deze eerete les zette de Eerw. spreker het a'gfmeen begrip niteen. De geheele sociologie komt aamen in deze twee punten.: Rechtvaardigheid en Liefde, ze zgn als de beide polen, waarop de at rust, waarom de sociale wereld d-aait. Ze zgn de kolommen der menscheigke samenleving. Om de zieke maatschappij te genezen hebben wij noodig den geneesheer van het recht en de zuster der liefde. Nu beatt- woordt spreker in den breede de vraag „Da.t is inderdaad een nieuw gezichts punt", zeide de directeur, waarvan niets in mijne stukken staat. Daar moet eens aver worden nagedacht. „Dat is beslist van belang", verzekerde de kapelaan. „Vier jaren zit het meisje in de gevangenisHet is verschrikkelijk!. „Diit is de diepere grond, waarom de voltrekking van het vonnis gestaakt is. De politie heeft naar den briefschrijver gezocht, maar ondanks alle jjver is hij! niet ontdekt, Öp het parket wilde échter niemand meer de verantwoordelijkheid voor dit vonnis op zich nemen, en zoo' is de verandering van straf gevolgd, ofschoon de beklaagde geen rouwmoedige bekentenis aflegde en geen request om gratie indiende,. „Dat begrijp ik thans zeer goed", zeide de kapelaan. Dat is het eenige, dat voor mij van boven af vrij duister iwas." „De zaak g.ing in 't vergeetboek, maar ik wil de zaak nog eens ter hand nemen. De briefschrijver is thans lang in veilig heid. Stuur mij een uitvoerig rapport over het gedrag der gevangene in de gevan genis. Ik zal de stukken laten komen en ook met mijnheer Grob spreken." Daarna kwamen andere personen eni din gen ter sprake, die voor den }oopi van ons verhaal van geen belang zijn,. i Het gevolg van 'dit onderhoud was dat mijnheer Grob na eenige1 dagen 'de?e wit- »Wat ia Rechtvaardigheid? Wat ia eociale Rechtvaardigheid Welk ia de verhouding tuaschen Rechtvaardigheid en Liefde? Do verwarring dezer begrippen immers heeft aanleiding g'geven tot allerlei mis* •tanden in de lociale wereld. De Rechtvaar digheid wordt te kort gedaan, 1. omdat men de Rechtvaardigheid vaak vergeet, nog wel onder den dekmantel der Liefde, 2. ter oorzake der Liefde en 3 niettegenstaande de litfde. Spreker bawg»t zulks met pakkende voorbeelden. De Rechtvaardigheid moet hersteld door Sociale wetgeving, door sociale ontwikkeling, door «ocialan arbeid, vooral vereenigingen. Toch iou de gevolgtrekking, dat alleen de Rechtvaardigheid moet heratellen, wat er hapert en kracht in het gebouw nog treu riger toestanden handhaven, ja zelfs te voorjehijn roepen. Ook de Liefde kan niet gemiat worden. lo. de Liefde is noodig daar waar de wetenschap der Rechtvaardigheid tekort schiet. 2o. Rechtvaardigheid en Liefde voeren dan tot sociale wetgeving. 3o. de Liefde is en bigft noodig naast de rechtvaardigheid, want als ieder het zijne heeft, waarop bij recht heeft, kan hg üog tekort hebben. Spr. komt tot het besluit, dat de Liefde de Rechtvaardigheid dienen moet en dat zg beiden uitgaan op hetzelfde terrein. Ali die Liefde most bloeien, dan is daar toe maar één middel n.l. dan moet de gods dienst meer invloed krggen op een ieder. Daarom beveelt spr. aan de godsdienstige vereenigingen, Maria congregaties, H. Familie, maar vooral de Derde Orde. In een gloedvolle peroratie wijdde de welsprekende redenaar eindeigk nog eens uit, hoe liefde en rechtvaardigheid elkander die nen. Wat sociale actie is zonder de liefde leert de sociaal democratie, leert het anar- chlrme. Zonder de liefde als motief loopt heel de sociale actie op niets uit. Na het donderend appleus werd de bg- eankomst met het zingen van >Aan U o Koning der Eeuwen» gesloten. Arbeidsloon. Maandagmorgen vingen de e'gsnigke les sen aan. Er werd gesproken over het onder werp »Arbeidiovereenkomst» dat in twee onderdeelen werd behandeld n.l. arbeidsloon en arbeidsduur. De opkomst belioft veel voor het wel slagen dezer week, de openirgsvergaderirg van gisteren sloeg zelfs h6t record van alle gehouden Sociale Weken met 8B0 toehoor* deres«en èn toehoorders. Mr. Aalberse sprak des morgens over Arbeidsloon». Hg beantwoordde achtereenvolgens de vraag»Wat is arbeiden aan de hand der Rerum Novarum. Spr. zette uiteen het doel van den ar beid Eerstens het zede ijke Het vervullen van Gods gebodTweedens iets stoffelijks. noodiiging ontving, den procureur Folfc- mar in Damberg op zijn bureau pao spoe dig mogelijk te bezoeken. Mijnheer Grob werd met goede hoop vervuld, persoonlijk had hij met dezen be ambte niets te doen, en wanneer hij hem riepi, kon dat slechts, om de dochter van, zijn principaal zijn. Hij wist, dat ide ge vangenis tot het district Damberg behoor de. Hij1 had daar eens verzocht, ,Catha- rina Normann van tijd tot tijd te mogen bezoeken en dit was hem geweigerd. Het reglement van de gevangenis stond slechts alle driemaanden een bezoek toe, en dan nog maar aan de naaste verwanten. Voor mijnheer Grob eene uitzondering te maken, daartoe bestond geen reden Thans vroeg 'hij zich s'lechts af, wat de uitnoodiging beduidde. Waarschijnlijk zoo dacht hij, gaat het Initiatief vain freule Normann uit, aan wie het wellicht toege staan is, in iets haar wensch te kennen te geven. In jeder geval zou hij met den eersten trein naar Damburg vertrekken, en weinige uren na de ontvangst van den brief stand hij bevend, op het bureau van den procureur Folkmar. Deze kwamvuiit het kabinet, /nadat hem een klerk 'de kaart van den bezoeker ge bracht had. „Mijnheer Grab?" De procureur bleef verrast op dendrem- pjel slaan,. Het laatste heeft een persoonlijk doel n.l, om in het benoodigd levensonderhoud te voorzien en een maatscbappeigk doel n.l, om nnttig te zgn voor de maatschappg. Het i« een natuurrecht van den mensch, het zich verschaffen van levensonderhoud. Naast dit recht bestaat de plicht tot arbeid, ook die volgt uit menschen natuur. Degene, die geen eigen arbeidsmiddelen heeft, kan zich die veriekeren b.v. door ze van een ander te buren enz. (b v. pacht - overeenkomst enz) Een andere soort van overeenkomst ia dezedat men [zich wendt tot den bezitter van de arbeidsmiddelen, om voor hem te werken met deze middelen te genover een bepaald loon, en dit nu is de arbeidsovereenkomst. Men spreekt veel ook in de wet van >huur», een dienstbode - hu ren enz. De arbeidsovereenkomst is das geen koop contract, geen huurcontract, geen ruilover eenkomst, geen maatichap. Doch een over- eenkomst met eigen aard Want er is niets te huren, te koopen, te rnilen en er is geen maatschap, omdat geen twee patroons, geen twee gelijkwaardigen tegenover elkaar staan. De praestatie van den een zal geigkwaardig moeten zgn aan die van den ander. Wil er dus zijn evenwicht, een rechtvaardige over eenkomst, dan zal arbeidspraestatie en loon geigk moeten zgn. De groote vraag is das, wat is de waarde van den arbeid Kort samengevat kan men zeggenuit het recht op bestaan, in verband met het recht en den plicht tot arbeid, vloeit voort, dat de minimum waarde van den mensche- ïyken arbeid moet zgn datgeen, wat een gemiddeld rechtschapen arbeider nooiig heeft voor zich en zgn gezin. Hg moet dus ook kannen leven in degen, dat hg wegens werkloosheid, ziekte, ongeval, invaliditeit of onderdom niet werken kan. Ten slott9 ste'de mr, Aalberse de vraag: Heeft de Staat het recht en den plicht, zoo noode, de arbeidiloonen in particnliere be- drgven vast te stellen Na er op gewezen te hebben, dat schier alle naamhebbecde kath. schrijvers het er over eens zgn, dat de Staat recht en plicht heeft, desnoods in te grgpen, stelde spr. voorop dat de Staat eerst dan moet optreden ais dit noodtakeigk is voor het algemeen welzgn en het euvel niet indirect ie uit de wereld te helpen. Volgens spr. zal de Staat in de toekomst regelend moeten optreden tegen hen, die buiten de organisatie staan en onder de bepalingen der collectieve contracten gaan. Het collectief arbeidisontract zal dus niet alleen jnrldUch maar ook pnbliekrechteigk door den Staat wettelijk moeten erkend worden. Maar ook vcor de menschen, dis buiten de organisaties staan, dient de Staat beschermend op te treden zoo bg de regeling der huisindustrie en sociale verze kering. Aldus besloot mr. Aalberse zgn eerste les. „Zijl gij mijnheel' Grob? Ik heb usledlilS'- eenmaal gezien; maar ik 'heb een voor treffelijk geheugen, er zweeft mij een ge heel andere verschijning voor den geest.. „Het its waar, mijnheer procureur", ant woordde Grob op een toon vol bitterheid „Mijne vrienden zeggen dat ik jn, de - laatste paar jaren zeer verouderd ben. jdijne haren, zijn wit geworden, ik sta op de scheiding vam mijn leven, en dan veroudert men spoedig, wanneer men hen, die men liefheeft en die de achting van allen verdienen, miskend en voor de we reld eerloos gemaakt ziet. De procureur noodégd-e met eene hand beweging mijnheer Grob uit binnen te ko men, en terwijl hij de deur sloot, wees hij op een aedel met de woorden. i „De wereld' is gelukkig niel) zoioi kwaad, als gij denkt. „Zij- yergeet zeer spoedig de eerloosheid en is steeds bereid; Voor hare Veraohi'jimg voldoening te geven. „Mijnbeer de procureur", onderbrak hem ene opgerui® iding fijn d'ieis er iels voorgevallen „Neen", antwo'Oirdide Folkmar en dat Woordje beweridie dat Grob's kin op| zijn borst zonk. „Wiat wilt gij dan Vain mij vroeg hij, Grab niet eene 'opgeruimde stern „moiet dit eeme i nleiding fijnach bespaar mij; PKonit vervolgdj

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1912 | | pagina 1