Payglop,
kmaar,
:polissen
stloten
gbaar.
SI». XSatlt. Nieuws- en Advertentieblad.
voeff Moord-Bolland.
No. 31.
Zaterdag 15 Maart 1913.
7e Jaargang
BAAL, Lindelaan No 9.
SCH0EHMAKERI1.
d® Cologne
«•«••I
:ochte goe
>egonnen in|
iom koopjes,
rezig zijn e*\
FEUILLETON.
IN
gerii Stoffeerderi|
atrassenmaker.
igst solide kwaliteit I
er Van Ree
Kruis en Halve Maan.
ats St. JACOBSTRAAT16.
maar.
ihruikt, terwijl
ifdoende te zijn-
iRSTRAAT,
Verschijnt DiffgDAG, DONDERDAG en ZATERDAG.
De plechtigheden der
Goede week.
i
- BUITENLAND.
E ZORG wordt bestead I
dres voor stoffeeren van
n, Stoelen, Fautenls, enz
d adres voor BEPAB&
Evan Meubelen, Matras-
Zonneschermen.
Beleefd aanbevelend,
litgebreide sorteering
i- JONGENS- en
fengewoon gesorteerd
sen heeft
hoofdonraln onmiebaar|
aefflesch 15 ct.
o. a. door de opname onzer
'OTT"s Weekblad voor
Ge-
I
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS:
Ï5 ct oer 3 maanden franco huis; 105 ct met geïllustreerd
EondagsbiaJ, Te hertalen in het Begin san ieder kwartaal,
Kfeonderl'jke nummers van de courant8 cent,
E&fl het Zondagsblad B cent.
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD".
BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIEN
Van 1—5 regels30' cent,'
Elke regel meer6
Reclames per regel15
Kleine advertenties van 1—30 woorden, bij vooruitbet. 23
O-ver bovengenoemd ander-werp hield de
WjelEarw. Heer W. L, viain Adridhem Woens
dagavond «ene lezing voor den Kathj,
Kring alhier, welke Donderdagavond werd
herhaald' Voor „St. Caecilia."
Het 'doiei dezer leziing vooropstellend,
deelt Zj,Eerw. mede, dat dit is dien aan»
wezigem te do-en kennen d-e 00-rsp-roing en
die schoonheid der liturgie vain demi JUj-
denstijd en al-dus een innig- meeleven met
id-en eeredienst der Kerk in d-eze Idlagenj
mogelijk te maken.
De gezangen, die ten gehoore zulten wor
den gebradit beoogen meer dan eene aan
gename afwisseling 11.1. den fridntk Idier
lezing te verdiepen.
In de inleiding tot zijne lezing geeft
spr. in biet kort aan Wet do|el der H'.
Liturgie: 1. God te aanbidden, 2. den
mensdi ie heiligen. De Liturgie vaini dep
Lijdenstijd is Wet grootst, Wet schoonst,
het geeft het lijden en sterven van Chris
tus wieer en Zijne Verrijzenis ats apotheose
Die Lijdenstijd beslaat den geb-eekn Vasten
tijd; maar, wat d-e Goede W|eek is voor
Pasdien, 'dat is de Vasten v-oor die G'oede
W-eek.
Van Asdhwioensdag gaan vv-e, wanneer
we de Kerk in Hare Liturgie volgen, stap
»oi stap voorwaarts om op Goeden. Vrij
de Calvarie te beklimmen.
De Vastentijd is een tijd van ernstige
overweging: het pa&rs, waarin de Kerik
rZidi kleedt, is al even, stemmig als de
zang somber is en de Evangeliën verba-,
ten ons van den lijdendien Christus.
Met Passie-Zondag wordt dat sombere
reeds droevig: het Kruisbeeld; en d-e ,ove-
rigo beelden in de Kerk worden bedekt:
„de Bruid tegt af hare sieraden omdat die
Bruidegom heen gaat,"
Na de Vespers, van Septuagesima klonk
voor W-et laatst Wet „Alleluja" door hieti
j. kerkgebouw.
'Spr. staat bij dit laatste even stil, -o-m
j'.de vroegere, middeleeuwsche gebruiken
te verhaten. Daarbij wijst spr. er op,
dat in vroeger eeuwen dp Wjitten Donder
dag de boetelingen weder met de Kerk
werden verzoend, terwijl dpi Piaasdb-Zater-
dag de doopleerlingen (Catechumenen) in
het p-as ge-wijde doop-water het Hl. Doop
sel ontvingen. Zoo was toen de Vasten
tijd bijzonder voo-r hen een lijd van voor
bereiding en was de asch opi Asch'-Wioens-
dag voor de boetelingen bestemd;, eerst
later werd de asdh aan alle 'gelo-o-vigen uit-
Igedeeid;
«r
l9|de Christenziel alzoo door den vooraf-
j gaanden Vastentijd ernst® gestemd, dap
- is zij wel in staat den heiligen tijd te
begrijpen, het treurige van'de Go-ede Wjetek
Palm Zondag herinnert ons aan den
1 aas;;-»».
10
Op een wandtafeltje van het groote en
[hoog© vertrek, stond e-en half geledigde
kan wijn en daarnaast lagen' de overblijfse
l-ten van een fijn gebak.
J Men behoefde niet lang te gissen naar
I hetgeen hier gebeurde; zoon van een
oijd adeiijk geslacht verliet Wet ouderlijk
j huis en ofschoon het nauwelijks vier uur
m den ochtend was, hadden de ouders een
I S^deelte van Wun rust opgeofferd, o-m er
I 'Voor të zorgen, dat hij niet nuchter zou
^rtrekken en hem met hun zegen hun
matsten raad te geven,
I „Toorn u mijn naa-ni waardig, mijn zoon,"
I sprak de grijsaard, met krachtige, vvelluideu-
jde stem,. „Groet mijn broeder Rüdiger, en
Izcghem, hoezeer ik betreur, 'dat mijn verlamd
jbean mij niet toestaat deel te nero en aan
I udeti roeni der christenen."
I li za' Wem, zeggen", antwoordde
|oe jongere,
«Ik denk, 'dat hij voor u wel een pas-
I send e ti werkkring Zal vinden, m-isscfaiert
l'n het hoofdkwartier lof bij zijn staf; is
I n'e' Jt geval dan maakt Wet ook niets
fu>t In het leger, dat de .christenheid be-
Ischermt tegen den inval der Mösl-em i n',
tfëtn Ipost zoo gering, dat ,een Sitarhem-
"ffg Üi«a niet waardia zou kunnen -ver-
intocht wan Jezus binnen Jeruzalem. On
danks de herinnering aan dien glorievol-
len to-dlit ligt ov'er den Palinzondig een
ontzaglijke weemoed: Jesus weende over
het juichend Jeruzalem.
De ipalmwijding en palmpro-cessie wijzen
op Jezus' glorievollen intocht,
In de 4e eeuw werd zooals de zjg.
Peregrinatio Sylvia" ons deze doet kern-
men d-e intocht zoo- aanschouwelijk
mogelijk voorgesteld de menigte trok
vooruit, 4-e priesters volgden, na-ar btffl-
ten de staid.
Thains moet men zich niet al
leen -beperken tot eene palmpro-
oessie binnen het kerkgebouw, doch
zelfs wouden de palmen wel gewijd maar
niet meer in processie rondgedragen-.
De pjalmtak is Wet symbool der over
winning, die Christus gaat behalen over
wereld, hel en dood-
De olijftak is 'het zinnebeeld der gees
telijke vrede, welke zich' weldra uitstor
ten zal o-ver onze harten.
Daarna zong het koor de anfipjhoo-n,
„Hosanna filio David" „Hosanna den
Zoon van David" bij de Wijding den Pal
men gebruikelijk, de antip|hoani „Rueri He-
braeorum, portantes ramas oÜvarum obvia-
verunt Domino" „De kinderen der Jo
den gingen den Heer tegemoet met Olijf
takken iii de hand", deze zang geschiedt
bij de uitdeeling der Palmen.
Oio-k -de beurtzang gezongen voordat de
processie in de Kerk terugkeert „Gloria,
la us" werd door het koor vertolkt.
Nadat de gewijde red-enaar er op gewe
zen heeft, dat op Dinsdagen Wj-oe n.s-
dag der Go-ede week iij d-e Passie,
het Evangelie van die dagen-, Wet lijden-
des He eren wordt verhaald en „De Don
kere Metten", welke gedurende de eerste
christen-eeuwen bij wijze van nachtwaken
om hiet middernachtelijk uur werden ge
houden, zijn vervroegd, komt Wij tot d e n-
Witten Donderdag, den dag van
Judas' verraad, -den dag van het Hl Sa
crament en van- de sdh-oone hym
ne "Pangu-e, lingua"
„Wil mijn to-ng, 't geheim des Heeren,
't Lichaam allen ro-em te groot,
't kostbaar Bloed met lofzang ceren,
dat de vrucht uit ed'leu schoot,
dat de Heer, van wie regeeren,
ten rantsoen- d-er aard- vergoot.
Bij de uiteenzetting van dit gedeelte zij
ner lezing laat de gewijde redenaar ons
meermalen genieten van den didhtgloed van
Neerlalnds vromen dichter, Vondel die zoo
teed-ei: verheven in zijne „Altajergehei-
menisseu", het Altaargeheim Weeft bezon-
gen,
I-n vroegere dagen werden er opj Wiitten
Dond-ettidag drie H.H. Missen gelezen-, de
eerste waaronder de verzoening der open
bare boetelingen, plaats had de tweede on-
vullen. Gij zult overal uw man staan."
„E|n stel u niet otnftoojdig aan gevaren
hloot, Guido!" sprak -de bezorgde moe
der. „Gij zijt de e enige spruit van o-nz-en
tak; vrees niets, 'neen, om Gods wit met!"
voegde zij er pij, toen zij zag -dat haar
zoon onwillig Wet hoo-fd schiudde; „maa-r
het is toch' niet noodig, -dat gij de ge
varen opzoekt. 4n 'dezen vreeselijken oorlog
doen zij zich Van zielf genoeg voor; het is
ontzettend zooals de Turken woeden. Gij
hebt immers geh-ooid wat de bode van
graaf van, Strafo-ldo bericht heeft?"
„Ik weet alles, mo-eder", antwoordde
de jonge Guido terwijl hij1 met de linker
hand op Zijn degen steunde.
„Zij zijn uit Ofen qip het eiland Schütt
gevallen, houden Komorn in bedwang en
verbranden en verwoesten alles tot bij
Presburg; dat duurt nu reeds sedert F-e.
b-ruari en 'nu hebben wij Mei Parbleu!"
riep hij knarsetandend en stiet met de
scheede van zijn degen op] den graniet,
„het is een schande voor Oostenrijk, en
het is te hopen, dat er spoedig een einde
aan gemaakt wordt!"
„Nu", suste de oude, „ons behoeft gij
geen schrik aan te jagen, bewaar uw toorn-
maar vo-oi' tie scharen van Ibrahim van
Ofen; uw moe-der meent het niet zoo.
Het is waar, met u zou ons geslacht ster
ven; want R-üdiger heeft geen nakomeling).
Maar, zooals God wil. De ro-em; van ons
geslacht heeft daarin bestaan, dat onze
voorvader®!! Wet leven niet telden, maar
der welke de wijding cjer Hi.H. Oliën
plaatsvond en de derde, des avonds, ter
herinnering aan Wet Laatste Avondmaal
waaronder de geloovigen communiceerden.
Spr, beschrijft hierna de treffende oude
christelijke ceremonie van de wederopne
ming der boetelingen evenals de -eeuwen
oude koninklijke plechtigheid van de wij
ding der H'.H. Oliën, welke nog fiederij
ten dage in iedere kathedraal o-pi WjjUeu
Donderdag wordt voltrokken.
't Is eene plechtigheid meest indruk
wekkend om het ritueel.
Als het uur der Pontificale Mis is aan
gebroken verlaat eene plechtige stoet de
sacristie en betreedt het heiligdom. De
Bisschop is omgeven- dooi) 12 priesters
(denk aan de 12 apostelen), 7 diakens en,
7 subdiakens. De Bisschop ijs in vol or
naat, terwijl de Priesters alle een lang Wit
kleed dragen.
Wanneer Zi. D. H. onder de H. Mis
genaderd is tot het Öanon-, daalt h-ij van
het altaar af: Midden in Wet presbyterium:
is een tafel geplaatst en een zetel, waarin
de bisschop plaatsneemt. De andere assi
stenten blijven op 'hunne plaatsen ini de
hooge banken. Is -de Bisschop gezeten,
dan zeg]t de aartsdiaken, die naast hem
staat, op luiden toom: „Oleum informorum"
„Olie der zieken". Daarna wordt de Vaas
met de olie voor de zieken bestemd; ge
haald en door d-eu Bisschop gewijd-, daar
na yolgt db wijding vani hiet Qkrisma.
Vervolgens trekken priesters, diakenen sub
diakens in dezelfde orde als zij het heilig
dom bietraden, naar de sacristie terug om
met alle p-lebhtigWeid en -eerbied de H.
Oliënte Water;, die vervolgens in processi-e
wordt |r ondgedragen. Terwijl deze, pao-
cessie voortschrijdt, wordt gezongen de lof
zang „O R-edemptor, sume carmen temet
coucinentium"
„O Verlosser, neem de,n lofzang
van die U bezingen aan.
Hoor, o Doo-den-Redhter, 's mensch-en
eenige hoop, verhoor de, bee
van die voor uw aanschijn dragen
de olie, 't onderpand van vree.
O Vierlosser enz.
Het ,0 Riedempfori' wordt dus
als refrein aan het einde van -elke stroof
door het koor herhaald.
ZpEerw. wijdt verder over -deze plech
tigheid uit, welke i-n een machtig kerkge
bouw als de Bavo-kathedraal te Haarlem,
een onvergetelijken indruk maakt.
Qp Witten Donderdag domineert de
rouw reedshet geraas der rammelende ra
tels ein klankl-ooze kleppers vervangen de
blij-klinkende altaar-schellen, het orgel
zwijgt.
Maar tegein den donkeren achtergrond
vam den Witten Donderdag komt d-e lich'-
tenda gestalte der blanke H-o-stie zoo-heer-
lijk uit,
Met eene korte bespreking der Saera-
het geloof van Christus en het recht der
-onderdrukten want een Max von Siahrem.-
berg was o-nder de eersten, dia met God
fried van Bouillon uit den toren over de
valbrug op de muren van- J eruzalem spron
gen en hun ridderzwaard met Saraoen-en-
sabels kruisten. Herinner u, mijnl zoon,
dat de oorlogen tegen de Halve Maan in de
familie der Sta'hrembergs traditioneel zijn
en voeg in den gloriekrans uwer vaderen
een nieuwen taklaat overigens God be-
schikken! Zoek geen gevaar op daarui
heeft uw. m-o-eder gelijk -en gia. voor geen
enkel uit den weg, daarin hebt gij gelijk.
Intusschen i s hiet dag geworden; ga nu, be
neden trappelt uw 'hengst van ongeduld,
God geleide u mijn zoon, zooals de zegen
uwer o-uders u geleiden zal 1"
Bij de laatste woorden, had de stem
van den graaf onwillekeurig een zachtere
klank aangenomen; hij greep met de lin
kerhand naar de kruk, die naast zijn zetel
stond en daarop- steunende, en geholpen)
door zijn gemalin, riahtte hijj zich moei
lijk pp-. Zoo stak hij; zijn zoo-n de rech
terhand toe en -deze greep haar, om haar
te kussen, waarbij hij onwillekeurig ne-
derknielde.
„Bedenk, mijn zoon", sprak -de graaf,
terwijl hij zijn, hand op het blonde hoofd
legde, „wat de christenheid van idit te-
ger verwacht. Veertig miltioen zien. uit
naar veertigduizend, d-ie zi-dh tussdhten Wlee;.
nen en Presburg verzamelen; verbek, en
wanneer Qod u\y, bl«»d verlangt, .welnu,
mehts-prooessie op Witten Donderdag en
van dd Vioetwassching voltooit spreker het
beeld van dezen hoog-liturgisdhen dag
Het koor vertolkt de aintiphonen„Do»
iiiinus Jesus, postquani ooenavit cuin disoi-
pu-lis sius, lalvflt pedes oorum," „De
Heer Jezus, wiesdh, nadat Wij met 'Zijne
leerlingen den maaltijd gehouden had, hun
ne voeten" eu „Ubï caritas, et amor, Deus
ibi est" „Wlaar vrien-dsdhap h-eerscht
en liefde, daar verblijft ook God." -
Met het Responsorium uit de Metten ;va,n
Witten Donderdag (heel mooi meerstemmig
gezongen) s loot het eerste gedeelte der
lezing. Daarna werd gepauseerd.
(Met jhet oog op de Goede W|eek stel
ten wij ons voor het vervolg der lezing,
dat loopt over Goeden Vrijdag en Paasdh-
Zaterdag a.s. Donderdag te plaatsen).,
j Uit dit fraais blijkt, dat de ophitsende
j artikelen, die u'it Friesland aan de NI
R. Ct. yan tijd' tot tijd worden toege
zonden, ook ini andere deelen, van het
land de gewensdhte vrucht gaani dragen.
Wie de natie verdeelt.
In de Nieuwe Rott. Crt was het vol
gende te lezen onder het opschrift: „-Af
scheiding"
Een aantal vrijzinnige neringdoenden in
de gemeente Helder 'heeft een lijst op-
gjesteldj waarin hun namen en adressen
-opgenomen zijini.
Op zichzelf is dat misschien niets bijzon
ders, maar het boekje bevat een voorre
de, waarin ook blijkt hoe men gekomen
is tot deZe samenwerking. De voo-rrpde
behelst namelijk de volgende opwekking
aan alle vrijzinnigen, onderteekend
dolor het comité van de adreslijst:
„Zooi vaak "wordjan in twe kringen leve
ranciers gesteund', die dopr middel van k-erk
en politiek trachten af te breken datgene
wat doior de vrijzinnigen wopdt opge
bouwd. Die leveranciers maken krachtige
propaganda voor hun zaak en ondervin
den daarbij een sterken steun van hun|
partijgenojoten, die er niet aan denken ook
de vrijzinnigen te begunstigen.
'Het gevolg is, dat door vete vrijzinnigen
wondt geklaagd, dat hun zaken zwak staan.
Dit behoiefde niet zoo te wezen, als er wat
meer organisatie-zin onder ons was en als
alle vrijzinnigen wat meer ook hun gartij-
genooten wilden steunen.
IDeze adreslijst wil daartoe een opwek
king en een hulpmiddel zijn.
Vooral nieuwe ingezetenen zijn dikwijls
niet bekend' met de adressen en komen,
aldus terecht bij, mensdhen, die gaarne hun
steun ontvangen, dodh die hen overigens
in vele dingen tegenwerken,.
|W|ij hopen, daarom dat ieder, alvorens
eene keuze te doen, deze lijst zal willen
inzien en U-at die inzage e-ri toe 1-eid-e, dat
men de vrijzinnigen piet voorbijgaat, maan
dat men helpen zal hen, die om id-er wille
van hun beginsel toch al vaak hebben
te lijden en door andersdenkendlen wórden-
gepasseerd,"
-ook dan zij Zijn naam geprezen!"
De oude man spTak deze laatste woor
den, toen hij zijn eenig geliefden zoon
liet gaan, met ernstige en plechtige stem,
terwijl hij Kaind-en en oogen ten hemel
verhief. Daarop zonk hij in zijn zetel ach
terover, -en niet in staat, zijn tranen te
beldwingen, verborg hij zijn gelaat in zijne
hain|dieini
Graaf Guido sprong op en wierp iden
hoed op 't hoofd, „Wiij willen niet week
warden", riep hij met een eigenaardig
fneescWdiukende stem, die .voldoiende te
kennen gaf, h-o-e zwaar ook hem- het af
scheid van zijn ouders viel. Parbleu! waar
toe ben ik erfgenaam, van een wapen, zoo
de eer mij niet gebood-, dezen roep te
voigeini Moeder, vaarwel!"
Zij lagen in elkanders armen, de moeder
snikte -en -ook in 't oog vain den zoon
werd 't YfO-dhtig. Met geweld rukte hij zich
los en stormde weg."
„Den -eersten brief krijgt gij uit Wieenen
en ik schrijf u dan ook, wat mijn oom
voor mij -bqstemd heeft."
Met deze woorden sloot Wij die deur,
en rn-en hoo-tde zijn degen op- de stee-
nen trap kletteren.
De moeder snelde niaar hiet raam. Daar
beneden stond die prachtige, rijk ppgduiigr
d© heingst -vairn den jongen graaf. Aan het
zadeldek waren van voren twiee pistool-
tooiuidiers aangebracht en uit de openingen
kwamen da ronde met ziivier beslagen kol
ven te voOTsdhljn, Naast Wet gaard
BINNENLAND.
Eerste Kamer. In de week na Pa-
schen neemt de Eierste Kamer Radenwet
en Inva-liditeits- en Ouderdomsverzekering
in a.fdeellngsonderzoek.
Afschaffing Bakkersnachtar-
beid. Het bestuur van de Nederland-
sdhe V-ereeniging van Voorstanders van Af
schaffing van Bakkeirs-nachtarbeid verga
derde Dinsdagmiddag in Krasnapiolsky, te
Amsterdam en besloot Dinsdag 18 pte-rer
weder in vergadering bijeen te komen, ter
afzonderlijke bespreking van het wetsont-
werp-Aalberse o.s. en ten opjzidhte daar
van zijne houding te bepalen.
M-et den heeti Aalberse zal een onder
houd aangevraagd worden, om te trachten
tot overeenstemming te kooien ten aan
zien van de bepaling i-n het wetsontwerp
peer te leggen.
Repsdelict. Donderdagmiddag werdl
doof den Officier van Justitie voor de
Haartemsche rechtbank een geldboete van
f 250 geëisdht tegen den hoofdredacteur
van de „N. Haarl. Grt.", wegens ieen-
voudige bieleedigjng in geschrifte bij de
jongste verkiezingen te Hjaarlem tegen E,
yan Ej. 1
Beklaagde verklaarde na het publiek wor
den der aanklacht, pas de overtuiging te-
hebben gekregen, dat .beleedigd-e niet de
bedo-elde persoon was en dat overigens
niet de minste -opzet voorzat om hem te
bel-eedigen. (Msb.) 1
Tegen Ged. Staten in In de Don
derdagmiddag gehouden raadsverg, werd
besloten tegen den wil van den- Bur
gemeester de begrooting -over 1913
-onveranderd te handhaven en geen gevolg
te geven aan den wensdh van Gedept
om de begrooting met een post voor po-
litieuithreiding te v-erhoogen,
ITALIË.
Nieuws kltzsra.
1..
Tengevolge van de nieuw-e kieswet is
het getal kiezers voor de Italiaansch-e Ka
mer m-et niet minder dam 5.300000 ver
meerderd. Bedroeg het aantal kiezers tot
nu toe 3.300000, thans zulten 8.600000 per
sonen ter stembus kunnen opgaan.
FRANKRIJK-
Ds bevalKlngsjsfnatne.
De Academie heeft een mojtie aangeno
men, waarbij een onderzoek zal wouden
ingesteld, naar de economische, moreel a
diein graaf beyond zitjr n-og-een ander,
eenvoudiger uitgerust dier, dat achter het
zadel een mantelzak -droeg. E-en stalknecht,
die -eveneens gewapend -en reisvaardig was,
hield beide paarden aan den, teugel. Op; dii
©ogenblik, trad de jonge graaf uit het
portaal, gevolgd door Ihet gezamielij-k-e man
nelijk en vrouwelijk dienstpersoneel, dat
hem alten vaarwel wilde zeggen en bun
aanhankelijkheid op meer af minder harts
tochtelijke wijze te kennen gaf. De schei
dende had v oor dezen en genen -een hand
druk en voor allen een, vriendelijfcen glim
lach. Een oogenblik later zat hij op den
hengst, die zi-ahi -onder zijn ruiiter hinni
kend bp de adUerpoiaten! verhief. Hij wierp,
zijn moeder, die met een witten rioiek
wenkte, -nog -een kusliamd toe; daarop gaf
hij het paard d-e spjo-ran -en in woeste sproni-
gen vtaog het d-i-ar heen, zoo-dat de stal
knecht (op zijn ros hem; nauwelijks kon
yojgen.
D© moeder zag de veitrekfceinden na, tot
een kromming van, den weg hen aan hare
oogen onttrok. Toen liet zij haar hand zak
ken, -en zij ging langzaam naar den zetel,
waarin nog altijd -de vadier zat, hei bomfdi
steunand, -om zijn gelaat, te verbergen. Zij
liet zich; op de voetbank nedervallen, die
naast den zetel van den oudie stond-, legde
haar hoofd- op zijn knie -en weende zacht,.
De beide oude lieden waren alleen-,
{Wordt vervolgd,)