1^. Sath. Nieuws- en Advertentieblad
voor Moord-HoOand,
No. 32.
Dinsdag 18 Maart 1913.
7e Jaargang
Verschijnt DltëSDAG, DOMDERDAG en ZATERDAG.
„Barabbas",
„Trianon" en de ge
mengde huwelijken.
BARABBAS.
ONS
BLAD.
ABONNEMENTSPRIJS:
ÏS et. tver 3 maanden franco tuis; 105 ct; met geïllustreerd
Eondagsbiad. Te betalen in het begin ran ieder kwartaal,
ïfzon'erlöke ninnmers van üe courant3 cent,
Sta het Zondagsblad G cent,
Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD".
BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar.
Telefoon No. 433.
ADVERTENTIEN
Van 1—5 regels30 cent,
Elke regel meer6 1
Reclames per regel15
Kleine advertenties van 1—30 woonden, Wj vooruttbet. 25
Wie zich met 1 April a s op
de courant abonneert, ontvangt
de tot dien datum verschijnende numme s
gratis en franco.
Wij verwijzen onze lezers naar hst on
derstaande verhaal getiteld:
dat wij met het oog op de Goede
Week ditmaal plaat Jen.
Onze lezers zullen verwonderd staan over
zoo'-ni vreemde combinatie: „Trianon",ihet
conform het modepaleis chic café-restau
rant van Hirsdhi en C01., en „de gemeng
de huwelijken,"
Toch zal bum dit niet meer" vreemd zijn
na lezing van onderstaande.
Onze lezers dan zullen' zidh nog wel
herinneren het kabaal, dat er gemaakt is,
toen de Joden daar stelselmatig uit ge
weend werden; en ide protest-vergadering,
Idie daarop volgde.
De liberale em neutrale dagbladen heb
ben edhter verzwegen uit de protest-verg.
in „Bellevue" hetgeen door een der spre
kers is gezegd tot de Joidem omtrent de
verplichtingen vam hum godsdienst.
„Het Dompertje" bracht oms thans dat
gesprokene:
In treffende taal zeide hij ongeveer*het
volgende:
„Drie middelen zijn er maar, idie het
„Jodendom door de eeuwen heen kun-
„men bewaren: het kerkelijk huwelijk ide
.besnijdenis onzer zonen en de kerke
lijke begrafenis.
„Sluiten onze zonen en do'dhierem, ge
lengde huwelijken met Christenen; la-
„ten zij hun zonen niet tot Jood' wijden
„door de besnijdenis, dan zullen niet dlie
„zonen en door dat huwelijk ook niet
„meer de dochters behaoren tot het Jo-
„detidom, welken familienaam zij ook ge
ërfd hebben van hun vaderen."
Ook voor ons, Katholieken ligt hierin
een les! Wjij rijn Katholieken in de po
litiek en streven zoo naar macht. Wij
zijn Katholieken in de kunst en streven
als zoodanig naar glorie. Wij zijn Katho
lieken in de wetenschap] en streven hier
naar nut. Wjij zijn Katholieken in het ver-
eemigingsleven en zoeken hier naar stoffe
lijk voordeel.
Goed, goedBest zelfs Wiij moeten edi
tor Katholieken blijven vóór alles in den
Godsdienst. Zijn wij" Katholieken in de
liefdadigheid, laat het ook dan alleen zijn
om de eere Gods en vóór alles om üe
liefde tot Hem! j
Em, als wij den Joodsdhen woordvoerder
van 30 November, die zijn rasgenooten
door zijn voortreflijike taal een o-ogenblik
beschaamde, hooren getuigen, dat hiet vol
ledige „kerkelijke huwelijk een der voor
naamste, bet allervoornaamste middel is,
om het Jodendom in stand te houden,
en wij, Katholieken, zien om ons heen,
dan moet toch velen onzer het bittere
verwijt treffen; dat wij) niet sleeds alles
hebben gedaan, wat voorgeschreven is, om
in .onzen kring, in onze gezinnen, te voor
komen, dan het gemengde huwelijk ook
onze rijen aantast.
Door de taal van dien eenigen edit
Joodschen spreker in een Israëlieten-verga
dering .wordt ook voor ons nadruk gelegd
op de woorden; welke onder ons zoo
herhaaldelijk, en helaas zoo vaak vergeefs,
zijn gesproken door mannen, die met hoo-
ger Gezag zijn bekleed.
Bij 't uitgaan: H:oe oud is die kleine,
vrienld'?
Zies jaar, mijnheer, en ze verschil
len allemaal een jaar.
En gaan ze dikwijls te, Communie?
Ja, ziet u, mijnheer, de pastoor, van
Molenbeek, Anderlecht, meen ik, dat hij
zei, daar woonde ik vroeger, heeft de
algemeene Communie voor d'è kinderen
ingesteld en dan gingen ze, wanneer hij
beval: soms wel met 600 tegelijk. Nu ik
evenwel hier woon, hebben ik en mijne
vrouw! zelf orde* op zaken gesteld. Nu
mogen ze gaan ais ze braaf zijn geweest,
niet waar jongens? zei hij er waren
3 meisjes bij en zeker zijn er eiken
dag een paar of 3 of 4, soms ook wel
eens allemaalGelooft ge wel, mijn
heer, dat de piaus eert verstandig man is?
Üie weet het: ja, ja, die schijnt alhieel
wat veranderd te hebben; en nu zeggen
ze, dat hij ziek is zoo'ni man moest
niet hoeven te sterven, maar hij kan 't
nog biest een jaar of 15 uithouden, kijk
maar eens naar Leo XIII, maar hij lijdt
aan rheumatiek, en, dat is iets, daar kan
ik over meepraten.
En laidiend nam ik afscheid van den
trouwhartigen man.
LEGENDE. i
'Het was in de dagen der plechtigheid!
van het P'aaschfeest. De Heiland der we
reld ha'd den dag te voren Zijn Leven
v°or de zaligheid der menschen ten beste
gegeven. Dicht in de nabijheid van Jeruza
lem bevond zidh in een leemen hut, een,
man, die aan de uiterste' vVanhoiopt teni
prooi scheen.
Hij lag gekleed of liever met lompen
bedekt, oip zijn bed en wendde zich on
rustig heen en weer; er was iets buiten
gewoons sombers, iets wilds in zijn ver
twijfelde blikken. De jvo-ndsluier begon
zidh allengskens over de H. Stad, den
Olijfberg en Golgotha te verspreiden,
waarop zich drie verlaten kruisen ver
hieven.
De man, die daar binnen in de hut
zoo grievende zielesmarlen scheen te lij
den, sprak nu en dan, luid to't zidh zei-
ven, te n 't was alsof 'hij een schrikbeeld
van zich af wilde keeren: ,,Wjeg, weg van
mij!" rfep hij eensklaps, ga weg van mij,
zijt Gij dan niet in mijne plaats veroor
deeld en ter dood gebracht heeft .al
het Volk mij niet de voorkeur boven U
gegeven? De Jopen riepen immers als
uit éen mond„Geef ons Barabbas, en
kruisig Jesus!" W)at kan ik er aan do'en
zoo het volk meer. van mij dan van U
houdt."
Met een wild schaterlachen onderbrak
de moordenaar zijn woorden; „Ha, het
volk bemint mij, ik, een moordenaar, kan
dus nog liefde vinden!.,.. En, toch', ware
het niet beter geweest, zoo ze Hem had
den losgelaten? Dan waren mijn folterin
gen voorbij, dan zou zijn beeld mij niet
meer kwellen Wat had Jesus nu toch eigen
lijk gedaan? Niets, hoegenaamd niets; in-
Een eenvoudig woord van een
vader over de H. Communie
der kinderen.
Wie lazen dezer dagien in de N. Til-b.
Grt. onder „Brieven uit Brussel" een een
voudig woord van een vader, een koetsier,
over de H. Communie der kinderen, dat
wij niet kunnen nalaten hieronder te doen
afdrukken.
Verleden Zondag deden ook die kindie
ren van verschillende parochiën hunne
plechtige gezamenlijke Communie (van
eerste Hi. Coramuniè is geen sprake meer)
aile kinderen die in den Ioopi des jaars
hunne eerste Communie gedaan hebben,
naderen dan samen ter H. Tafel.
Het was waarlijk verrukkend' om te
zien): kleuters, -die opt de knielbank 'dei-
Communiebank moesten gaan staan, wijl
I anders 'de priesters hen misschien niiet
„vinden" kon, waren er bij.
j Het mooiste wat ik er zag was een va
der, moeder en 6 kinderen: de kleinste
ging voorop; vervolgens de oudere, dan de
moeder en ais achterhoede de vader
een koetsier, die rnet zijn rijtuig dag aan
dag aan de No-order Statie staat.
tegendeel, Hij heeft u bemind u gehol
pen, voor u gebeden: Hij is veel te
goed vloor u geweest. En toch' daarom
brengt gij hein ora 't leven, giij 'dwazen,
en mij, die het zoo dikwijls opt uw geld'
dié u bedroog en beloog..... ha ha mij
en leven gemunt had, die uw! verwanten
den dolk in 't hart gestooten heb, zoo
dikwijls mij- de lust daartoe bekroop; mij,
bezorgt gij de vrijheidWaarlijk, gij zijt
een edel volk! e.en vrij volk! en geleerd
en geestig volk, gij volk van Jerusalem
En opnieuw weerklonk door de ar
me hut, heit nijdig spotgelach jdes moor
denaars. Dan zweeg Barabbas, maar niet
lang duurde zijn schijnbare) rust; plotse
ling sprang hij van zijn) slordig bed op,
liep z/jnuwadhtig het kamertje, op leuneer
ep gromde): „Ja', 't Ware verstandiger ge-
w-e|e|st, zoo men mij daarboven haddfe
vastgenageld en hij wierp- een schu
wen blik op de, drie kruisen, welke op
Go-Igotha sto-ndem, „ik had heit vier-
dicjnd, de) zoon van den timmerman was
onschuldigik waelt 'hun geen dank voor
mijn genade'. Aidh! hoe zag de ver
oordeelde mij aanj toen wijl elkander voor»-
bij gingein toeh ik mijlnj vrijheid be
komen had, en Hij ter dood werdi ge
voerd! Och! mij -dunkt, et lag med'elijde.n
in dietn blik, welken ik niimmeb verge
ten zal; het eerste ware medelijden, dat
ooit iemand voor mij gevoeld heeft; waar
lijk, ik zou er niets uitgemaakt hebbe.n,
indien ik in Zijne,' plaats den kruisdood)
hadde tnoge'n) sterven,"
De laatste avondschemering verlichtte
de sombeire gelaatstrekken] des rpovers.
De uitdrukking van dat gelaat was ontzet
tend wild, zijn vejrwarde baard; zijn groote
zwarte oogen, die zidh onophoudelijk in
hunne Sholtein bewogen, de, duivelsdbe
grijnslach, die zidh1 op djn lippejn aftee-
BINNENLAND.
Het Eerste Kamerlid M. de Joing.
lm den toestand van dien heer M. de
Jong lid der E-ersie -Kamer te Hoorn, is,
een gunstige ver" sdering gekomen,. De
longaandoening; waaraan hij lijdende was,
is volgens het „Vaid." geweken, maar de
patiënt i,s uiiitersit zwak.
Geld uit Indië voor de verkie
zingen. Aan „Het Vaderland" wordt
medegedeeld, dat de openbare onderwijzers
ill Ned.-Inidië een belangrijk bedrag heb
ben bijeengebracht om, buiten allepartij-
belang om, die ,,verkieziijg van de heerer»
Ketelaar en Ter Laan te bevorderen, omdat
deze Kamerleden- met bijzonder veel ijver
dd belangen van het Indische onderwijs,
voorstaan.
R. 1^ yaca-nitid-kolonies. De gra
tis Roornscbe reis is toegewezen alan een-
jongen zelateur te Nijmegen en als pre
mie toegekomen aan eene gel-ukkige win
ner e-s te Ens-dhed'é. Derhalve twee gratis
reizen naar Rome ter bélooindng van een
klein liefdewerk ten bate der R. K. vacan-
tie-kokmies^
De-zen keer hóeft pastoor Suidgeest, d-Q
stichter der R, K. vacantie-kolan3es', vijf
gi'atis Lo-urdesreizen beschikbaar voor de
iverzam-elaars(ters), d-ie minstens 100 offer
tjes 'hebben bijeengebracht en -vijf» gul
den hebben i ngezonden voor Wet goede
werk. Medio Juli zullen de gratis-reizen aan
do .vijf bekroonden wonden toegewezen)
en| aan alle deelnemers in den wedstrijd)
worden bekend gemaakt. (Msb.)
„De ,H anz-e". Te Lutj-ebroek is op
initiatief van den Zeere-erw, pastoor J. J.
R. |M. Piostma en na een rede van den|
heer J, L. C. W-ijd-eman uit Alkmaar opi-
g-ericht een R. K. M idd e ns tands ver een-ging
met 25 led-en.
Elan .voorl-oopig bestuur werd' gekozen.
Nieuwe aifdeeling v. d. Ned. R.
K. Volksbond. Te Wijk-aan-Zee is opi
initiatief van den ZeerEerW. Pastoor en
na eene rede van den Gentraal-Presidemit,
den heer J. Wj. Smit uit Amsterdam, eene
nieuwe afd. van den Ned-. RI. K. Volks
bond met aanvankelijk een 80-tal leden opt-
geridht, i i
konidd, die wanhopige bewegingen zijns
lichaams gaver» be'm een- vre-es-elijk viooi-ko-
tn-an; eln to-dli lag er in die trekken iéts,
dat mer» zeilden aantreft-op''t voorhoo-fd'
van een verworpeling. In zijn groote oogen
lag iets anidelrs dan de sluwe geveinsdheid
van -den doorslepen booswicht, ,er stond
vrijmoedigheid en openhartigheid in te le
zen; maar dat most dan todh ook wel
de Senige goede trek geweest zijn, W-ei
ken me;n bij dien ongelukkige, kon bespeu
ren. 1
„Ja" z-etts Barabbas zijn- alleenspraak
voort, „vriendelijk was de blik welke het
slachtoffer op mij deied vallen; 't is alsof
ik Hem moet beminnen; die blik drong
als een zonnestraal door tot in 't bin
nenste van mijn hart. Neen, zoo hóeft
mij nog niemand aangezien. Ja, ik kaïn
niet anders dan Hem beminnenbemin
nen O 't is voorzeker de eerste mensdh,
wien ik e;en vonkje liefde schenk
J'czus, zoo Gij. nog leiefdet, zoudt Gij
mijn vriend wezen!misschien, zou ik',
door uw vriendschap' nog een ander mensch
kunnen worden."
Dan Het hij zich we'er op zijn armoe
dig bed nedervalien; bedekte zijn gelaat
met dé handen en stortte -.overvloedige
tranen.
Eensklaps weird er aan de deur der hut
geklopt: „W5S kan hier nog zoo laat
komen aankloppen?" riep Barabbas, die
snel van zijn spo-ndei sprong en de deur
openrukte:. Twee vreemdelingen, wi-er meer
dan eenvoudige kleeding geen weelde ven,-
rted, stonden- daar buiten en vroegen oot-
m-o-edig om e'en nachtverblijf.
„Wie zijt gij?" riep de moordenaar
maar past op, zegt de waarheid, anders
rekenen wij met elkander af."
De vreemden hadden Barabbas Ker
kend,* en wisselden stilzwijgend een blik
PLAATSELIJK NIEUWS.
BERGEN.
Weer raiadsvergadering over
de electricit-eit!
Na opening, werden de notulen gelezen
en goedgekeurd.
Ter sprake kwam allereerst het con
tract met de Kennemer Electrici'teii-iMaat-
schappij.
j De V-oorz. zegt, dait hij in het con-
tract een artikel had i .ngelascht, dat er door
de K. E. M. jaarlijks f 400 vergoeding
z-ou worden gegeven voor het medege
bruik van de waterleiding.
De hr. Maschmeijer vindt dit nÜet
meer dan billijkzij profiteert dan todh ook
van den kabel.
De Vi-oorz, zegt, dai zij er geen be
zwaar tegen heeft. Vender was hem medegei
deeld, dait Bergen de kabel slechts heeft
te. betalen vanaf de Koedijker Vlotbrug,
daar het wel mogelijk is, dat ook Koedijk
zich zal aansluiten.
De Voorz, ?egt nog Üa-x de hr. Nagt-
glas Versteeg hier zo-u zijn geweest, maar,
doordat dezen onder een piaardl heeft ge
legen en gekneusd is, verhinderd wals.
Besproken werd om jn dien eenheidsprijs
der eieotriciteiit verandering te brengen.
De hr. Biailtus is 'er voor het zoo
maar te laten, „anders krijgt m-en geen
eind". Alzoo .weid beslotten en het oon-
die angst en ongerustheid verraadde. Ein
delijk vatte een hunner 't woord: „Wij lie
gen niet", zei-de hij", „en vermits gij het
vej-langt zullen wij het u zeggen; wij zijn
leerlingen van Jezus, welken men giste
r-en gekruisigd - heeft en die sedert giste
ren .avond begraven is. Men vervolgt ons
en wij zouden ons zeer gelukkig achten
zoo een medelijdende ziel ons wilde op
nemen."
„Hoe! gij z.ijt leerlingen van Jezus?"
antwoordde de roo-ver, „welaan om zij
nentwil, ko-mt b-innen". En de Agosteien
lieten het zidi geen tweemaal zeggen, i e
„eten heb ik niet", ging de ruwe Sast"
Iheer voort, „maar vertelt mij iets van
uwen Jezus, ik zou dat zoo gaarne hooren"
De vreemdelingen begonnen dan 't eetn
en andier van Jezus' lev-en te verhalen;
spraken .van zijn wonderwerken, ziju lij
den en do-oid, bevestigden en verklaarden
dat Hij waarlijk de Zpo-m Gods is, en
op de wereld gekomen was om de men-
sdhen te verlossen en zalig te maken. De
moordenaar luisterde met gespannen aan
dacht. In zijn hart woelde een hevige
strijd tussdhen vertwijfeling, ongeloof en
betere gevoelensmidderwijl volgden de
uren elkander s nel op (het verhaal was
zoo b-oiaienid en zoo nieuw! en dan snelt
de tijd voorbij) allengskens begon de-eer
ste schemering den naderenden dag aan
te kondigen.
^G-ij gelooft dus, dat er nog! een ander
leven bestaat?" vroeg Barabbas na een
lan-g stilzwijgen.
„Ja zetker, de Heer heeft dikwijls ge
zegd dat wij eeuwig leven-",
„Ook dat er een-e hel is
„Dit is al evem zeker: Jezus sprak van
het vuur dat piet gebluscht kan worden,
en aan den worm die nimmer sterft."
„Ein gelooft gij wezenlijk aan dien Je-
tract go-edgekeurd.
Voorgesteld werd door B. en, Wl een
Tarief; voor pensionhouders, die in de
drie zomermaanden het meeste licht ge
bruiken een eenheidsprijs van 35 ot. pjer
K.'W).U., voor anderen evenwel 25 ot.
De hr. Maschmeijer wil het tarief
niet (e hoog opvoeren, des te meer afne
mers zullen er komen.
De hr. Balt us wil de bepaling yan
het tarief aan den adviseur laten. Hij i-s
vain m-eening, dat de raadsleden hierfn|
toch aillen leeken zijn.
Besloten wordt dienovereenkomstig om
Üit pipit nader te bespreken'.
De Voorz. deelt mede, dait d-e ,K- E-
M. voor kostenden prijs het geheele met
zou willen maken.
Verder deelt de voorz. mede, dlait er
grond inoodig is voor een transformator ien)z.
Hij stelt voor te prob-eeren de helft van
den grond vaini Blokker hiervoor te ver
krijgen. Deze heeft er nu mog wel 50
jaar erfpacht aan, doch Voorz. zou dan da
andere heft aan Blokker geheel in eigen
dom willen afstaan. Dit voorstel werd
goedgevonden.
Door de Wlat erl eidi-ng-maat-i
schappij was goedgekeurd bet contract
om voor het leggen der tweede hoofd-buis
naar Alkmaar aan de gemeente Bergen
f 600 te geven en voorts elk jaar f 500
Gezorgd zal worden, dat het werk in de.
Breelaan. vóór 1 Juni gereed zal zijn.
Ingekomen was, een schrijven van. Mevr.
van Reenen, te kennen gevende; dat -er in
de gemeente gebrek is aan onderwijs
in naaien, verstellen enjz. Hoe goed het on
derwijs in handwerk en op Üe school ook
is, zo-u er toch nog veel gedaan kunnen
worden. Dit onderwijs zou mgnig arbei
dersmeisje en vrouw tengoede kunnen
komen; voornamelijk in den duren t|jd- is
het van groot belang, ais een vrouw goed
kan verstellen en als 't ware van oud 'nieuw
kan m^k-en. Aldus, de ad-ressante. Het plan
bestaat dano-ok om een naaioursus op te
richten en 2 avonden p, week les te doen ge
ven 'd oor een bekwaam leerares. Het leer
geld zou zijn 5 cent pier avond, doch,
bij gebrek aan ,een lokaal hiervoor, ver
zoekt adressante gebruik te enaken van
een schoollokaal. Algemeen was de Raad
vam oordeel, dat d-it een hoogst miu-litige:
zaak zal zijn en werd toezegging gedaan
voor een lokaal. i
Met algemeene stemmen werd besloten
een schrijfmachine voor de secre
tarie aan te schaffen. i
ZUS i'
„Ja, want hij is Gods ijocm
„En waar-om is hij opi aaide gekomen."
„Om o-n-s van onze zonden te verlossen,
en naar den hemel te voeren."
„ik ben de Zioom van God, dat hebben
er velen komen vertellen -en 't warein
toch maar bedriegers Jezus is geen be
drieger, dat weet ik zeker, maar daarom
geloof ik toch nog niet dat hij de Zoom
Gods is, en dat er een hel bestaat."-.
„Maar wat verlangt gij dan eigenljjik
vroegen de Apostelen.
Baran-bas sliet een- wilden scha'.er,ach
uit en ri chtte zich -op; Hlij verhief den
arm ten hemel -en sprak met een vreel-
selijk plechtige stemme:
„Twee dingen verlang ik, om uwe woor
den te kunnen geloo-ven, is er aan de
overzijde vam- 't graf een eeuwig leven en
is Jezus werkelijk Gods Z»om>, dat Hij1
dam van den dood opsta en mij mijn
zopden vergeve hoort gij dat?" riep
hij in Vertwijfeling, „al mijin misdaden moet
Hij van mij afnemen. Kan Hij dat zware
zondenpak niet Van mijn gefolterd hart
af,werpen, of Z'ijn somber graf verlaten,
dan geloof ik geen woord van al wat ge
mij o-ver Zijm persoon verteld hebt. Zoo
Hij integendeel, levend ;uit het graf -op
staat eni mij mijn euveldaden kwijtscheldt
dan wil ik voor Hem mijn gansdhe le
ven pp de knieën gaan liggen, en ben ik
bereid voor Hem alle folteringen en smar
ten Je verduren, dan zal ik Hem vereeren
en beminnen, zooals nooit een kind zij
ne moeder, -een vriend zijn vriend heeft
liefgehad. Adh! ko-n dat toch- waar zijn'-
ging de ongelukkige snikkend voort: ,,04
Jezus wees God, kom uit het graf en ver
los mij ,van mijn zonden."
(Wordt vervolgd,)