aterdag 2 Aug. 1913. TWEEDE BLAD. No. 88 sgebeden van 3—10 Augustus. BOEKBEOORDEELING. Het Zondag-Misboek. AaiThefstation te Apeldoorn. Leuke snijboonen. Raadsvergadering Ursem. Ons B (Vete lijst is samengesteld, volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem Kerkwijding vóór de Hoogmis 34. Onveranderlijk gedeelte der Mlsge- den blz. 3Ï en volgn. ZONDAG 3 AUG. 12e Zondag na nksteren 299 Ie collectev. d. vinding van St. Stepha- lichaam 468. i, collecte: »A cunctie» 63. Credo. Praefatie v. d. H. Drievuldigheid 60. HAANDAG 4 AUG. H. Domini. gs 469. ,j collectev. d. Paua 62 (wegena den ijaardag der Pauskeuie). DINSDAG 5 AUG. O. L. Vronw ter Dianw. Mie ala op bli. 418, maar collecte, en Poetcommunio ale op blz. 64. le« ena. Credo, Praefatie van Maria 60. WOENSDAG 6 AUG. Verheerlij. leg van O. H. J. Chr. op den berg abor 470. collectev. d. H. Xyetne II en Gei. t de Mia »8ap'ëntiam« 75. Credo, Praefatie van Kerstmie 56, DONDERDAG 7 AUG. H. Cajeta- as 471. collecte; v. d. H. Donatue 471. VRIJDAG 8 AUG. H H. Cyrlacus, argus en Smaragdus, (ontbreekt), collecte: A cnnctie< 63 i naar keuze van den priester ZATERDAG 9 AUG. St. Petrua inden 465 (1 Augustui). collectev. d. H. Paulue 439 onderaan, collecte: v. h. vigilie van St. Lauren es (ontbreekt) i collectev. d. H. Rononus nit de Mie etabilur» 71. Laatste Evangelie van het vigilie als cp H. Lauren- ZONDAG 10 AUG. as 472. 2e collecte en laatste Evangelie van den a Zondag na Pinksteren 302. Oredo. Praefatie v, d. H. Drievnldigbeid 60. 3 AUGUSTUS. 12e Zondag na Punks tie rein. s uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan, de Korinth'iërs; III, 4—9. BroedersZoodanig een verlrouwen heb- n wij door Ghristuis bij God1. Niet als "aren wij uit ons zelven genoegzaam om ts te denken als uit ons zelven; maar i genoegzaamheid is uit Got^ die ons bekwame bedienaars gemaakt heeft een Nieuw Testament, niet door den let- "t, maar door den Geest; de letter immers oodt, maar de Geest maakt levend. In- ien nu de bediening des dloodS, met "ers in steenen gegjrift, in heerlijkheid weestis, zoodait de zonen Israel's hunne niet konden vestigen opi het aan- cht van Mozes, wegens de heerlijkheid gelaat, welke te niet gaat, hoe zal niet "Imeer de bediening des Gqeistes in heer- 1 zijn, Wjant indien de bediening dier oordeeling heerlijkheid is, veelmeer is bediening der gereahtigplhleid Overvloejdig heerlijkheid. Evangelie volgens den H'. Lucas; X, 23—37. Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer- gen: zalig de oogien, die zien wat gij W|ant Ik zeg ui, dat vele profeten en ningen verlangd hebben te zien wat gij ct, «n zij. hebben het niet giezien; en hooren wat gij hoort, en zij hebben Wet e' gehoord. En 11 e, ®ep zeker wetgeleerde stond op lijden bewogen. Hij 'ging tot Wem, vier bond zijne wonden, waarin Wij olie en Wijn goot, legde Wem op zijn eigen last dier, voerde Wem naar die herberg en droeg zorg voor hem, En des andieren daags nam hij twee idenariën en gaf ze den waard, zeggende; zorg voor Wemen Wat gij verder moogt te kosten leggen, Zal ik u bij mijne wederkomst terugge ven. W|ie van deze drie was, dunkt u, de naaste van Wem, die in de handen der roovers gevallen was? En hij zeide: die barmhartigheid aan hem ged^yi heeft. En Jesus sprak tot hem: ga en idoe gij: .eveneens! Hem op de proef te stellen en zeide: er! met wat te doen zal ik het Tg leven bezitten? En Hij sprak tot wat staat er in de wet geschreven? e '6est gij? Hij antwoordde en zeidie: 1 zuii den Heer uiwen God liefhebben 1 geheel uw Wart en uit geheel uw-e ziel uit al uwe krachten en uit geheel uw s anden uwen naaste als ui zelven. En us sprak tot hem:: gij hebt goed ge- V001d, doe dit en gij zult leven. Doch' zich zelven willende rechtvaardigen, e tot Jesus: .en wie is mijn naaste? us nu nam Wet woord op en sprak: j4 zeker mensch ging van Jeruzalem af ar Jericho en viiel in. de handen va:if ^ovier^ die hem ook uitschudden enw'on- *oebrachten en heengingen, terwijl zij halfdood lieten liggen. Het gebeurde K een priester denzelfden weg af- m en, hem gezien hebbende, voorbij- insgelijks gjng ook een Leviet, .toen nabij de plaats was en hem zag, voorbij, zeker reizend Samaritaan kwam; ma- ™eiin, zag hiem en werd door mede- KERKNlEUWgl EEfsj NIEUW) VAANDEL1, van O. LI .Vrouw ter Nood voor de Bisschopsstad. Men schrijft ons: Het vaandel van 0>. I). Vrouw ter Nood voor Haarlem, dat na de solemneele Hoog mis Dinsdag 1.1. gewijd werd, is een ju weeltje van borduurkunst. In zacht blauwe zijden tint geconstrueerd, vertoont het in gen middenstuk de Hl Maagd, dragende het kindeke Jesu op den arm, in de mine der oude kapel, die verwoest werd tijdens het beleg van Alkmaar in 1573, doch van welke de ruine nog bleef bestaan van 1573 tot 1637. Ter zijde van dat medaillon zijn de patronessen der Haarlemsche broeder- schapskerk, de H.H. Elisabeth en Barbara, in kunstnaaldwerk afgebeeld, met het jaar tal der oprichting vap de^ Haarlemsche pro cessie 1907, daartusschen. Boven het keu rige medaillon staat te lezen „Haarlem sche processie van O. LI Vrouw ter Nood" Aan de vier hoeken zijn in zachte veel kleurige zijde geborduurd zinnebeeldige bloemtuilen, waaronder beurtelings te lezen staat oratio" (d.b. „gebed"^ „potestas" (d. i. „macht"), „fides" (d.w.z. „geloof") „lae- titia" (w.b. „blijdschap"). Dat viertal zin nebeeldige herinneringen zien wij reeds ver vuld in nog twee opschriften „Troost der bedruckten" eene herinnering aan Maria's alouden eerenaam In Heilo en in de smeek bede: „Sancta Maria virtutis auxilium" (d. b. „Heilige Maria hulp der deugd"). Wij feliciteeren de Haarlemsche Bisschops stad met dit kunststuk. „Het Zondagmisboek". Uitgegeven door de Abdij Keizersberg met medewerking der abdij Affigem, Het reeds lang aangekondigde en lang verwachte „Zondag-misboek" is eindelijk verschenen! Dat het, zooals de geijkte term luidt, ook in een lang gevoelde be hoefte voorziet, moge nu bewezen wor den door de snelle en algemeene versprei ding van dit echt-liturgische en handige kerkboek. Misschien kan een korte uiteen zetting van de wordingsgeschiedenis en de indeeling dezer voortreffelijke uitgave tot deze verspreiding het hare bijdragen. Bij het begin van den Advent van het jaar 1909, verscheen als uitgave der abdij „Regina Coeli" te Leuven het eerste num mer van „het Kerkelijk Leven." „Het doel van deze uitgave", zoo werd op de eerste bladzijde medegedeeld, „i"s, den geloovigen iederen Zondag den ganschen tekst der Mis en der Vespers met verklaring en de noodzakelijke uitlegging der plechtigheden van den eeredienst in handen te geven, om hen aldus trapsgewijze gewoon te ma ken met onze Moeder de Hl. Kerk, mede te bidden en op duidelijke wijze deel te ne men aan de H. Offerande der Mis.,, Het nieuwe tijdschrift had een buitengewoon succes. Duizenden exemplaren vonden maan delijks hun weg naar de verschillende bis dommen van Holland en België, de Fran- sche uitgave medegerekend, telde het maan schrift 75.000 abonné's. Nochtans bleef er éen moeilijkheid, en een groote 1 Bijna iederen Zondag n.l. kwam volgens de toenmalige liturgische wetgeving een of ander heiligenfeest de eigen Mis van den dag vervangen en daar deze feesten gebonden waren niet aan den Zondag zel ven, maar aan een vastgestelden datum, ge leken de Zondagkalenders van twee verschil lende jaren al zeer weinig op elkander; ieder jaar immers vierde men op de Zon dagen weer andere Heiligen als in het vorige. Daarom en ziehier het bezwaar moest hij, die des Zondags het mis- gebed wilde volgen, zijn abonnement ieder jaar hernieuwen, terwijl de éénmaal gebruik te jaargangen nagenoeg waardeloos wer den. Iedere nieuwe jaargang kostte een nieuwen gulden, en zoo werd de liefde voor het liturgisch gebed, vooral bij de minder-bedeelden op een zware proef ge steld. Totdat het decreet: „Divins afflatu" (verschenen 1 November 1911) van Paus Pius X uitkomst bracht. In bedoeld decreet toch kwam de H. Vader tegemoet aan den sinds lang ge- koesterden wensch, dat de eigen missen- (Naar een tee&oning van Van Gelcjorjx Overgenomen uit Het CfeiUustreertl ZiomdagshlaS van „De Tijd" én j,De XmsfelBodie"), Koetsier van H. M.„Ik heb al eenige ministeriëele crisissen meegemaakt,'maar zooveel kopstukken als wij dezen keer naar 't Loo moeten brengen, heb ik er nog nooit heen gebracht. Ik denk, dat onze politieke bemoeienis dezen keer nog wel lang zal duren". Palfrenier: „Ja, je ziet al weer, dat 't gemakkelijker is iets te beginnen, dan het tot een goed eiude te brengen". van den Zondag in eere zouden worden hersteld en niet meer zouden wegvallen voor allerlei heiligen feesten, zelfs van la- geren rang. Ingevolge de bepalingen dezer nieuwe wet zouden voortaan op alle Zon dagen de Mis en het Officie van den dag zelven worden gelezen: alleen eenige fees ten van hoogeren rang zouden voortaan nog een uitzondering maken op dezen al- gemeenen regel. Door deze heugelijke beslissing nu, werd het mogelijk, een Zondag-misboek samen te stellen, dat dienen kon, niet slechts voor éen, maar voor vele opeenvolgende jaren. Immers de Missen der verschillende Zondagen van het Kerkelijk jaar zijn voor ieder jaar dezelfde, en de hoogere fees ten, welke voortaan 'nog te hunner tijde de plaats zouden innemen van het Zondag- officie, waren slechts weinig in getal en konden zonder bezwaar voor den omvang van het boek, worden opgenomen. Zietdaar de mogelijkheid geschapen, en de onvermoeide Paters Benedictijnen gingen aanstonds aan den arbeid om die mogelijk heid om te zetten in de daad. Het Zon dagmisboek is er nu, en voortreffelijk en handig, en goedkoop! Degenen, die alleen des Zondags in staat zijn, Mis te hooren, en dan hun kerk boek gebruiken als het eenige geestelijk boek, dat ze gedurende een week ter hand nemen, mogen zich nu wel afvragen, of ze nu maar niet voorgoed hun prullerig „Credo"-tje uit hun Zondagsche vestzak zullen leggen, om het te vervangen door het Zondagmisboek. Ze konden zoodoende medewerken, om een vreemd verschijnsel uit de wereld te helpen, n.l. dit: W|an- neer het gaat, om een of ander gebruiks voorwerp parapluie, schrijfbureau, horlo ge enz., dan bevindt men, dat de hee- ren steeds grooter afmetingen verlangen dan de dames. Alleen bij het artikel: „Kerkboek", ziet men juist het omgekeerde. Dikwijls is hel: hoe grooter heer, hoe kleiner kerkboek. Wlijst dit gebruik of liever misbruik niet op geringere godsvrucht, op een „en bagatelle" behandelen van het godsdien stig leven? leder begrijpt natuurlijk, dat de godsvrucht niet groeit met den omvang van het Kerkboek, maar geheel ongelijk heeft hij niet, die meent, dat de minimum- omvang van het eenig godsdienstig boek, dat velen gebruiken, wijst op een mini- mum-godsvrucht. En als men nu eenmaal over die minimum-omvang-eisch heen is, kan men waarlijk het gebruik van het Zondagmisboek niet bezwaarlijk vinden. Wie zwijgen hier over het grootste geeste lijk voordeel, dat er gelegen is, in het meebidden met de Kerk, in het bewust- volgen harer plechtigheden, in het medele ven met hare gevoelens; dit alles is ook in dit blad vroeger reeds herhaal delijk besproken en we achten onze lezers er voldoende van overtuigd. Wij wilden alleen er op wijzen, dat het aanbevolen Zondagmisboek uitermate practiscli geschikt is voor het beoogde doel. Het formaat is handig, niet lijvig en aangenaam voor het oog. Het thuis raken in de indeeling levert geen moeilijkheden: een kind van 10 jaar leest het in 5 minuten. Het eerste gedeelte geeft de verander lijke gebeden, van al de Zondagen en feest- geheimen van het Kerkelijk jaar, achter elkander, zonder verwijzingen; dan volgen de onveranderlijke gebeden (gewone der Mis), welke in iedere Hl Mis worden ge bruikt; het derde gedeelte bevat al de feestdagen, welke gedurende de eerstvol gende 10 jaren op Zondag in de plaats kunnen komen van het Zondag - officie. „Maar hoe kan ik weten", zal de belang stellende lezer vragen, „of op een bepaal den Zondag een heiligenfeest wordt gevierd of niet? Heel eenvoudig! Vooraan in het misboek zijn opgenomen de Kalenders voor de Zondagen der eerstvolgende 10 jaren. Iederen Zondag kan men daar bij den be- treffenden datum vinden aangewezen, welke Mis gelezen wordt en op welke bladzijde ze is te vinden. Bovendien vindt men en dit is een zeer groot voordeel bij de voorname litur gische tijden (Advent, Vasten, Paasch- en Pinkstertijd) een korte en zakelijke verhan deling; bij alle Missen der Zondagen en der heiligen een korte verklaring van het Misgebed; eveneens een beknopte uitleg ging bij epistel en Evangelie en sommige moeilijke gedeelten en ten slotte is het onveranderlijk gedeelte zóó overzichtelijk bewerkt, dat ieder, die het misboek ge bruikt een duidelijk begrip krijgt van de indeeling en de beteekenis der verschillende ceremoniën. Pver den prijs, die betrekkelijk zeer ge ring is, geven de advertentiën in dit blad voldoende inlichting. Ons rest nog slechts te geven een dringende aansporing, om zooveel het mogelijk is, te genieten van de schatten, welke de Kerk ons in haren eere dienst leerend, vermanend, genadegevend, ontsluit. Wie dagelijks tot dat doel het Hi. Misoffer bijwoont, hij kieze „het vol ledig misboek" tot zijn trouwen gezel; wie slechts éénmaal per week ter kerke gaat, hij doe het voor dien eenen keer zoo goed mogelijk; en schaffe zich aan en gebruike „het Zondagmisboek." Nota. Degenen, in wier parochiekerk de ritus der E.E. Paters Dominicanen ge volgd wordt, kunnen natuurlijk daar „het Zondagmisboek", dat is samengesteld vol gens „het Romeinsch Missaal" niet ge bruiken. Zij hebben echter een voortreffelijk kerkboek in „het Misboek volgens den ritus der Dominicanen", dat alle missen van het jaar bevat en uitstekend samengesteld en uitgegeven is. Wj. v. Al Deze rubriek laten wij ditmaal achter wege. Het lezen van het raadsverslag van Ursem, in dit nummer voorkomend, is voor bovengenoemde rubriek een uitstekend surrogaat. in de Donderdag gehouden raadsverga dering, werden na opening de notulen ge lezen, welke na een kleine opmerking van den hr. Schaap werden goedgekeurd. De gemeente-rekening werd den raad aan geboden, ontvangsten f 10078.57, uitgaven f 9918.71, batig saldo alzoo f 159.86. 'Besloten werd dat ze door alle raads leden zal worden nagezien. IDe geloofsbrieven van de herbenoemde raadsleden de heeren Stam en Schaap werden nagezien en in orde bevonden. Voorgelegd, werd een teekening voor den verbouw der gemeente-school. IDe hr. Sphaap vraagt hierover nadere verklaring. Het schrijven van den gpzichter werd voorgelezen, waaruit bleek, dat volgens het advies van den schoolopziener de privaten moesten worden veranderd en er vier bij geplaatst, de ramen en het kleedlokaal moes ten ook veranderd worden. (Na een breedvoerige discussie werd be sloten door den gemeente-opzichter een begrooting te laten maken, om dit punt in een volgende vergadering weder te be handelen. Eveneens was aanwezig een teekening voor een koetshuis voor den dokter. Met pannen bedekt zou dit f 1300 moeten kos ten en van hout gebouwd zou het f1150. zijn. (De hr. Schaap zou eerst willen we ten, ihoe het met de gezondheid van den dokter is gesteld. V o o r zantwoordt, dat hij beter schijnt te worden, doch hij is nog erg zwak. Hij zou het bouwen wenschen uit te stel len, totdat de dokter beter is. (De hr. Schaap kan zich hier mee ver eenigen. De hr. Oud vindt het niet gewenscht om den gezondheidstoestand van den dok ter te bespreken, in verband met het bou wen der schuur: Al zou er nu een an dere dokter komen, die met de fiets rijdt, waar zou hij die dan moeten bergen? Eene bergplaats voor brandstoffen is er ook niet! De hr. Koppes wenscht uitstel met het oog op de kosten der school. Alge meen werd goedgevonden het bouwen voor- loopig uit te stellen. /De bespreking over de geldleening voor den Noordijkerweg werd uitgesteld tot een vol gende vergadering, om dan een leening te bepalen tezamen met de verbouwing der school. Op het reglement van het Armbestuur waren door Gedeputeerden enkele kleine aanmerkingen gemaakt, die na een kleine wijziging werden goedgekeurd. Ingekomen was een schrijven van de afdeeling Landbouw te Ursem, welke in deze gemeente op 20 en 21 Augustus, een tentoonstelling wenscht te houden. Zij verzocht een subsidie van f 100. [De hr. de Geus twijfelt niet of de gemeente zal het toejuichen, dat er een groote Nationale tentoonstelling zal gehou den worden en zal dus wel zulke zaken voorstaan. IVoorz. zegt, dat B. en W|. hebben be sloten afwijzend op dit verzoek te beschik ken „het is toch iets luxe",. De hr. de Geus vindt het heelemaal geen luxe, er zit veel leerrijks in hetwelk veel nut kan voortbrengen, |De hr. Schaap is er niet voor, omdat er ook een groote harddraverij aan ver bonden is met prijzen van f300 a f400, Tenslotte werd het verzoek met alge meene stemmen behalve die van den heer de Geus afgewezen. Ingekomen was een verzoek van de comm. „Koninginnedag", welke' dit jaar tevens de herdenking van Neerland's Onafhanke lijkheid wenschte te vieren en den kinde ren dan een blijvend aandenken wilde ge ven. Zij verzochten f 100 subsidie. Zij riep tevens de welwillendheid van den Raad is ,om des avonds ook vuurwerk te kunnen houden. V o o r zstelt voor om f 100 toe te staan voor de kinderfeesten „voor vuurwerk moe ten ze dan zelf maar zorgen!" De hh. Oud, Schaap en de Geusstel len voor evenals vorige jaren f75 te ge ven, de anderen zijn voor het voorstel van den Voorz. dat dus werd aangenomen. Bij de rondvraag zegt de hr. Schaap dat er in de vergadering van

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 5