aterdag 2 Aug. 1913.
TWEEDE BLAD.
No. 88
sgebeden van 3—10 Augustus.
BOEKBEOORDEELING.
Het Zondag-Misboek.
AaiThefstation te Apeldoorn.
Leuke snijboonen.
Raadsvergadering Ursem.
Ons B
(Vete lijst is samengesteld, volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem
Kerkwijding vóór de Hoogmis 34.
Onveranderlijk gedeelte der Mlsge-
den blz. 3Ï en volgn.
ZONDAG 3 AUG. 12e Zondag na
nksteren 299
Ie collectev. d. vinding van St. Stepha-
lichaam 468.
i, collecte: »A cunctie» 63.
Credo. Praefatie v. d. H. Drievuldigheid 60.
HAANDAG 4 AUG. H. Domini.
gs 469.
,j collectev. d. Paua 62 (wegena den
ijaardag der Pauskeuie).
DINSDAG 5 AUG. O. L. Vronw ter
Dianw. Mie ala op bli. 418, maar collecte,
en Poetcommunio ale op blz. 64.
le« ena.
Credo, Praefatie van Maria 60.
WOENSDAG 6 AUG. Verheerlij.
leg van O. H. J. Chr. op den berg
abor 470.
collectev. d. H. Xyetne II en Gei.
t de Mia »8ap'ëntiam« 75.
Credo, Praefatie van Kerstmie 56,
DONDERDAG 7 AUG. H. Cajeta-
as 471.
collecte; v. d. H. Donatue 471.
VRIJDAG 8 AUG. H H. Cyrlacus,
argus en Smaragdus, (ontbreekt),
collecte: A cnnctie< 63
i naar keuze van den priester
ZATERDAG 9 AUG. St. Petrua
inden 465 (1 Augustui).
collectev. d. H. Paulue 439 onderaan,
collecte: v. h. vigilie van St. Lauren
es (ontbreekt)
i collectev. d. H. Rononus nit de Mie
etabilur» 71.
Laatste Evangelie van het vigilie als cp
H. Lauren-
ZONDAG 10 AUG.
as 472.
2e collecte en laatste Evangelie van den
a Zondag na Pinksteren 302.
Oredo. Praefatie v, d. H. Drievnldigbeid 60.
3 AUGUSTUS.
12e Zondag na Punks tie rein.
s uit den tweeden brief van den H.
apostel Paulus aan, de Korinth'iërs;
III, 4—9.
BroedersZoodanig een verlrouwen heb-
n wij door Ghristuis bij God1. Niet als
"aren wij uit ons zelven genoegzaam om
ts te denken als uit ons zelven; maar
i genoegzaamheid is uit Got^ die ons
bekwame bedienaars gemaakt heeft
een Nieuw Testament, niet door den let-
"t, maar door den Geest; de letter immers
oodt, maar de Geest maakt levend. In-
ien nu de bediening des dloodS, met
"ers in steenen gegjrift, in heerlijkheid
weestis, zoodait de zonen Israel's hunne
niet konden vestigen opi het aan-
cht van Mozes, wegens de heerlijkheid
gelaat, welke te niet gaat, hoe zal niet
"Imeer de bediening des Gqeistes in heer-
1 zijn, Wjant indien de bediening dier
oordeeling heerlijkheid is, veelmeer is
bediening der gereahtigplhleid Overvloejdig
heerlijkheid.
Evangelie volgens den H'. Lucas;
X, 23—37.
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer-
gen: zalig de oogien, die zien wat gij
W|ant Ik zeg ui, dat vele profeten en
ningen verlangd hebben te zien wat gij
ct, «n zij. hebben het niet giezien; en
hooren wat gij hoort, en zij hebben Wet
e' gehoord.
En
11 e, ®ep zeker wetgeleerde stond op
lijden bewogen. Hij 'ging tot Wem, vier
bond zijne wonden, waarin Wij olie en
Wijn goot, legde Wem op zijn eigen last
dier, voerde Wem naar die herberg en
droeg zorg voor hem, En des andieren
daags nam hij twee idenariën en gaf ze
den waard, zeggende; zorg voor Wemen
Wat gij verder moogt te kosten leggen,
Zal ik u bij mijne wederkomst terugge
ven. W|ie van deze drie was, dunkt u,
de naaste van Wem, die in de handen
der roovers gevallen was? En hij zeide:
die barmhartigheid aan hem ged^yi heeft.
En Jesus sprak tot hem: ga en idoe
gij: .eveneens!
Hem op de proef te stellen en zeide:
er! met wat te doen zal ik het
Tg leven bezitten? En Hij sprak tot
wat staat er in de wet geschreven?
e '6est gij? Hij antwoordde en zeidie:
1 zuii den Heer uiwen God liefhebben
1 geheel uw Wart en uit geheel uw-e ziel
uit al uwe krachten en uit geheel uw
s anden uwen naaste als ui zelven. En
us sprak tot hem:: gij hebt goed ge-
V001d, doe dit en gij zult leven. Doch'
zich zelven willende rechtvaardigen,
e tot Jesus: .en wie is mijn naaste?
us nu nam Wet woord op en sprak:
j4 zeker mensch ging van Jeruzalem af
ar Jericho en viiel in. de handen va:if
^ovier^ die hem ook uitschudden enw'on-
*oebrachten en heengingen, terwijl zij
halfdood lieten liggen. Het gebeurde
K een priester denzelfden weg af-
m en, hem gezien hebbende, voorbij-
insgelijks gjng ook een Leviet, .toen
nabij de plaats was en hem zag, voorbij,
zeker reizend Samaritaan kwam; ma-
™eiin, zag hiem en werd door mede-
KERKNlEUWgl
EEfsj NIEUW) VAANDEL1,
van O. LI .Vrouw ter Nood voor de
Bisschopsstad.
Men schrijft ons:
Het vaandel van 0>. I). Vrouw ter Nood
voor Haarlem, dat na de solemneele Hoog
mis Dinsdag 1.1. gewijd werd, is een ju
weeltje van borduurkunst. In zacht blauwe
zijden tint geconstrueerd, vertoont het in
gen middenstuk de Hl Maagd, dragende het
kindeke Jesu op den arm, in de mine der
oude kapel, die verwoest werd tijdens het
beleg van Alkmaar in 1573, doch van
welke de ruine nog bleef bestaan van 1573
tot 1637. Ter zijde van dat medaillon zijn
de patronessen der Haarlemsche broeder-
schapskerk, de H.H. Elisabeth en Barbara,
in kunstnaaldwerk afgebeeld, met het jaar
tal der oprichting vap de^ Haarlemsche pro
cessie 1907, daartusschen. Boven het keu
rige medaillon staat te lezen „Haarlem
sche processie van O. LI Vrouw ter Nood"
Aan de vier hoeken zijn in zachte veel
kleurige zijde geborduurd zinnebeeldige
bloemtuilen, waaronder beurtelings te lezen
staat oratio" (d.b. „gebed"^ „potestas" (d.
i. „macht"), „fides" (d.w.z. „geloof") „lae-
titia" (w.b. „blijdschap"). Dat viertal zin
nebeeldige herinneringen zien wij reeds ver
vuld in nog twee opschriften „Troost der
bedruckten" eene herinnering aan Maria's
alouden eerenaam In Heilo en in de smeek
bede: „Sancta Maria virtutis auxilium" (d.
b. „Heilige Maria hulp der deugd").
Wij feliciteeren de Haarlemsche Bisschops
stad met dit kunststuk.
„Het Zondagmisboek".
Uitgegeven door de Abdij Keizersberg
met medewerking der abdij Affigem,
Het reeds lang aangekondigde en lang
verwachte „Zondag-misboek" is eindelijk
verschenen! Dat het, zooals de geijkte
term luidt, ook in een lang gevoelde be
hoefte voorziet, moge nu bewezen wor
den door de snelle en algemeene versprei
ding van dit echt-liturgische en handige
kerkboek. Misschien kan een korte uiteen
zetting van de wordingsgeschiedenis en de
indeeling dezer voortreffelijke uitgave tot
deze verspreiding het hare bijdragen.
Bij het begin van den Advent van het
jaar 1909, verscheen als uitgave der abdij
„Regina Coeli" te Leuven het eerste num
mer van „het Kerkelijk Leven." „Het doel
van deze uitgave", zoo werd op de eerste
bladzijde medegedeeld, „i"s, den geloovigen
iederen Zondag den ganschen tekst der
Mis en der Vespers met verklaring en de
noodzakelijke uitlegging der plechtigheden
van den eeredienst in handen te geven,
om hen aldus trapsgewijze gewoon te ma
ken met onze Moeder de Hl. Kerk, mede
te bidden en op duidelijke wijze deel te ne
men aan de H. Offerande der Mis.,, Het
nieuwe tijdschrift had een buitengewoon
succes. Duizenden exemplaren vonden maan
delijks hun weg naar de verschillende bis
dommen van Holland en België, de Fran-
sche uitgave medegerekend, telde het maan
schrift 75.000 abonné's.
Nochtans bleef er éen moeilijkheid, en
een groote 1 Bijna iederen Zondag n.l. kwam
volgens de toenmalige liturgische wetgeving
een of ander heiligenfeest de eigen Mis
van den dag vervangen en daar deze feesten
gebonden waren niet aan den Zondag zel
ven, maar aan een vastgestelden datum, ge
leken de Zondagkalenders van twee verschil
lende jaren al zeer weinig op elkander;
ieder jaar immers vierde men op de Zon
dagen weer andere Heiligen als in het
vorige. Daarom en ziehier het bezwaar
moest hij, die des Zondags het mis-
gebed wilde volgen, zijn abonnement ieder
jaar hernieuwen, terwijl de éénmaal gebruik
te jaargangen nagenoeg waardeloos wer
den. Iedere nieuwe jaargang kostte een
nieuwen gulden, en zoo werd de liefde
voor het liturgisch gebed, vooral bij de
minder-bedeelden op een zware proef ge
steld. Totdat het decreet: „Divins afflatu"
(verschenen 1 November 1911) van Paus
Pius X uitkomst bracht.
In bedoeld decreet toch kwam de H.
Vader tegemoet aan den sinds lang ge-
koesterden wensch, dat de eigen missen-
(Naar een tee&oning van Van Gelcjorjx Overgenomen uit Het CfeiUustreertl ZiomdagshlaS van „De Tijd" én j,De XmsfelBodie"),
Koetsier van H. M.„Ik heb al eenige ministeriëele crisissen meegemaakt,'maar zooveel kopstukken als wij dezen keer
naar 't Loo moeten brengen, heb ik er nog nooit heen gebracht. Ik denk, dat onze politieke bemoeienis dezen keer nog wel
lang zal duren".
Palfrenier: „Ja, je ziet al weer, dat 't gemakkelijker is iets te beginnen, dan het tot een goed eiude te brengen".
van den Zondag in eere zouden worden
hersteld en niet meer zouden wegvallen
voor allerlei heiligen feesten, zelfs van la-
geren rang. Ingevolge de bepalingen dezer
nieuwe wet zouden voortaan op alle Zon
dagen de Mis en het Officie van den dag
zelven worden gelezen: alleen eenige fees
ten van hoogeren rang zouden voortaan
nog een uitzondering maken op dezen al-
gemeenen regel.
Door deze heugelijke beslissing nu, werd
het mogelijk, een Zondag-misboek samen
te stellen, dat dienen kon, niet slechts
voor éen, maar voor vele opeenvolgende
jaren. Immers de Missen der verschillende
Zondagen van het Kerkelijk jaar zijn voor
ieder jaar dezelfde, en de hoogere fees
ten, welke voortaan 'nog te hunner tijde
de plaats zouden innemen van het Zondag-
officie, waren slechts weinig in getal en
konden zonder bezwaar voor den omvang
van het boek, worden opgenomen.
Zietdaar de mogelijkheid geschapen, en de
onvermoeide Paters Benedictijnen gingen
aanstonds aan den arbeid om die mogelijk
heid om te zetten in de daad. Het Zon
dagmisboek is er nu, en voortreffelijk en
handig, en goedkoop!
Degenen, die alleen des Zondags in staat
zijn, Mis te hooren, en dan hun kerk
boek gebruiken als het eenige geestelijk
boek, dat ze gedurende een week ter hand
nemen, mogen zich nu wel afvragen, of
ze nu maar niet voorgoed hun prullerig
„Credo"-tje uit hun Zondagsche vestzak
zullen leggen, om het te vervangen door
het Zondagmisboek. Ze konden zoodoende
medewerken, om een vreemd verschijnsel
uit de wereld te helpen, n.l. dit: W|an-
neer het gaat, om een of ander gebruiks
voorwerp parapluie, schrijfbureau, horlo
ge enz., dan bevindt men, dat de hee-
ren steeds grooter afmetingen verlangen
dan de dames.
Alleen bij het artikel: „Kerkboek", ziet
men juist het omgekeerde. Dikwijls is hel:
hoe grooter heer, hoe kleiner kerkboek.
Wlijst dit gebruik of liever misbruik
niet op geringere godsvrucht, op een „en
bagatelle" behandelen van het godsdien
stig leven? leder begrijpt natuurlijk, dat
de godsvrucht niet groeit met den omvang
van het Kerkboek, maar geheel ongelijk
heeft hij niet, die meent, dat de minimum-
omvang van het eenig godsdienstig boek,
dat velen gebruiken, wijst op een mini-
mum-godsvrucht. En als men nu eenmaal
over die minimum-omvang-eisch heen is,
kan men waarlijk het gebruik van het
Zondagmisboek niet bezwaarlijk vinden.
Wie zwijgen hier over het grootste geeste
lijk voordeel, dat er gelegen is, in het
meebidden met de Kerk, in het bewust-
volgen harer plechtigheden, in het medele
ven met hare gevoelens; dit alles is
ook in dit blad vroeger reeds herhaal
delijk besproken en we achten onze lezers
er voldoende van overtuigd. Wij wilden
alleen er op wijzen, dat het aanbevolen
Zondagmisboek uitermate practiscli geschikt
is voor het beoogde doel. Het formaat
is handig, niet lijvig en aangenaam voor
het oog. Het thuis raken in de indeeling
levert geen moeilijkheden: een kind van
10 jaar leest het in 5 minuten.
Het eerste gedeelte geeft de verander
lijke gebeden, van al de Zondagen en feest-
geheimen van het Kerkelijk jaar, achter
elkander, zonder verwijzingen; dan volgen
de onveranderlijke gebeden (gewone der
Mis), welke in iedere Hl Mis worden ge
bruikt; het derde gedeelte bevat al de
feestdagen, welke gedurende de eerstvol
gende 10 jaren op Zondag in de plaats
kunnen komen van het Zondag - officie.
„Maar hoe kan ik weten", zal de belang
stellende lezer vragen, „of op een bepaal
den Zondag een heiligenfeest wordt gevierd
of niet? Heel eenvoudig! Vooraan in het
misboek zijn opgenomen de Kalenders voor
de Zondagen der eerstvolgende 10 jaren.
Iederen Zondag kan men daar bij den be-
treffenden datum vinden aangewezen, welke
Mis gelezen wordt en op welke bladzijde
ze is te vinden.
Bovendien vindt men en dit is een zeer
groot voordeel bij de voorname litur
gische tijden (Advent, Vasten, Paasch- en
Pinkstertijd) een korte en zakelijke verhan
deling; bij alle Missen der Zondagen en
der heiligen een korte verklaring van het
Misgebed; eveneens een beknopte uitleg
ging bij epistel en Evangelie en sommige
moeilijke gedeelten en ten slotte is het
onveranderlijk gedeelte zóó overzichtelijk
bewerkt, dat ieder, die het misboek ge
bruikt een duidelijk begrip krijgt van de
indeeling en de beteekenis der verschillende
ceremoniën.
Pver den prijs, die betrekkelijk zeer ge
ring is, geven de advertentiën in dit blad
voldoende inlichting. Ons rest nog slechts
te geven een dringende aansporing, om
zooveel het mogelijk is, te genieten van de
schatten, welke de Kerk ons in haren eere
dienst leerend, vermanend, genadegevend,
ontsluit. Wie dagelijks tot dat doel het
Hi. Misoffer bijwoont, hij kieze „het vol
ledig misboek" tot zijn trouwen gezel; wie
slechts éénmaal per week ter kerke gaat,
hij doe het voor dien eenen keer zoo
goed mogelijk; en schaffe zich aan en
gebruike „het Zondagmisboek."
Nota. Degenen, in wier parochiekerk
de ritus der E.E. Paters Dominicanen ge
volgd wordt, kunnen natuurlijk daar „het
Zondagmisboek", dat is samengesteld vol
gens „het Romeinsch Missaal" niet ge
bruiken. Zij hebben echter een voortreffelijk
kerkboek in „het Misboek volgens den ritus
der Dominicanen", dat alle missen van het
jaar bevat en uitstekend samengesteld en
uitgegeven is. Wj. v. Al
Deze rubriek laten wij ditmaal achter
wege. Het lezen van het raadsverslag van
Ursem, in dit nummer voorkomend, is voor
bovengenoemde rubriek een uitstekend
surrogaat.
in de Donderdag gehouden raadsverga
dering, werden na opening de notulen ge
lezen, welke na een kleine opmerking van
den hr. Schaap werden goedgekeurd.
De gemeente-rekening werd den raad aan
geboden, ontvangsten f 10078.57, uitgaven
f 9918.71, batig saldo alzoo f 159.86.
'Besloten werd dat ze door alle raads
leden zal worden nagezien.
IDe geloofsbrieven van de herbenoemde
raadsleden de heeren Stam en Schaap
werden nagezien en in orde bevonden.
Voorgelegd, werd een teekening voor
den verbouw der gemeente-school.
IDe hr. Sphaap vraagt hierover nadere
verklaring.
Het schrijven van den gpzichter werd
voorgelezen, waaruit bleek, dat volgens het
advies van den schoolopziener de privaten
moesten worden veranderd en er vier bij
geplaatst, de ramen en het kleedlokaal moes
ten ook veranderd worden.
(Na een breedvoerige discussie werd be
sloten door den gemeente-opzichter een
begrooting te laten maken, om dit punt
in een volgende vergadering weder te be
handelen.
Eveneens was aanwezig een teekening
voor een koetshuis voor den dokter. Met
pannen bedekt zou dit f 1300 moeten kos
ten en van hout gebouwd zou het f1150.
zijn.
(De hr. Schaap zou eerst willen we
ten, ihoe het met de gezondheid van den
dokter is gesteld.
V o o r zantwoordt, dat hij beter schijnt
te worden, doch hij is nog erg zwak.
Hij zou het bouwen wenschen uit te stel
len, totdat de dokter beter is.
(De hr. Schaap kan zich hier mee ver
eenigen.
De hr. Oud vindt het niet gewenscht
om den gezondheidstoestand van den dok
ter te bespreken, in verband met het bou
wen der schuur: Al zou er nu een an
dere dokter komen, die met de fiets rijdt,
waar zou hij die dan moeten bergen? Eene
bergplaats voor brandstoffen is er ook niet!
De hr. Koppes wenscht uitstel met
het oog op de kosten der school. Alge
meen werd goedgevonden het bouwen voor-
loopig uit te stellen.
/De bespreking over de geldleening voor den
Noordijkerweg werd uitgesteld tot een vol
gende vergadering, om dan een leening te
bepalen tezamen met de verbouwing der
school.
Op het reglement van het Armbestuur
waren door Gedeputeerden enkele kleine
aanmerkingen gemaakt, die na een kleine
wijziging werden goedgekeurd.
Ingekomen was een schrijven van de
afdeeling Landbouw te Ursem, welke in
deze gemeente op 20 en 21 Augustus,
een tentoonstelling wenscht te houden. Zij
verzocht een subsidie van f 100.
[De hr. de Geus twijfelt niet of de
gemeente zal het toejuichen, dat er een
groote Nationale tentoonstelling zal gehou
den worden en zal dus wel zulke zaken
voorstaan.
IVoorz. zegt, dat B. en W|. hebben be
sloten afwijzend op dit verzoek te beschik
ken „het is toch iets luxe",.
De hr. de Geus vindt het heelemaal
geen luxe, er zit veel leerrijks in hetwelk
veel nut kan voortbrengen,
|De hr. Schaap is er niet voor, omdat
er ook een groote harddraverij aan ver
bonden is met prijzen van f300 a f400,
Tenslotte werd het verzoek met alge
meene stemmen behalve die van den
heer de Geus afgewezen.
Ingekomen was een verzoek van de comm.
„Koninginnedag", welke' dit jaar tevens
de herdenking van Neerland's Onafhanke
lijkheid wenschte te vieren en den kinde
ren dan een blijvend aandenken wilde ge
ven. Zij verzochten f 100 subsidie.
Zij riep tevens de welwillendheid van den
Raad is ,om des avonds ook vuurwerk
te kunnen houden.
V o o r zstelt voor om f 100 toe te staan
voor de kinderfeesten „voor vuurwerk moe
ten ze dan zelf maar zorgen!"
De hh. Oud, Schaap en de Geusstel
len voor evenals vorige jaren f75 te ge
ven, de anderen zijn voor het voorstel van
den Voorz. dat dus werd aangenomen.
Bij de rondvraag zegt de hr.
Schaap dat er in de vergadering van