«air!! 1SII- EHVft Katk Nieuws- en Advertentieblad voor Noord-Holland. Zaterdag 16 Aug. 1913. 7e Jaargang Oudes, snaar. Waai hel nu op aankomt! FEUILLETON. ft prijs 0 pCt. kortiny iosgesiean Kruis en Halve Haan. bestaat de 1 tfO. 94. bij da Esrfe, II A is winkel voor j«. Verschijnt DINSDA6. DONDERDAG en ZATERDAG. ons. p ets, pgr pDnd 3, Kruizen en Kruis- buaen Armbanden, lalskettingen, Paarl- [en V erloyïngsrmgen blijft PIST @£113 ide Juweel en, Bloed den, Goud en Zilver. lage prijzen uitver- alen, dan koopt men een artikel, hetwelk tvangen reeaising f 0.59. f 0 59. etj 3 groot aoort f 0.29, 3 cis. 16 16 et koord 26 Innen 75 ets. waarheid overtuigen- krten bevinden f026 f 0.16 >m op te noemen. BLAD. ABONNEMENTSPRIJS: 75 et. R- 3 m aanklem franco h|uis; 105 et met geiltustreetrd Zondagsblad. Te betalen In het b'egin van ieder kwartaal, Afzonderlijke nummers van de courant3 cent yan het Zondagsblad 5 cent. Uitgave van de Naaml. Vennootschap „ONS BLAD". BUREAU: Breedstraat 12, tegenover de R. K. Kerk, te Alkmaar. Telefoon No. 433. AQVERTENTIEN: Vain 15 regels30 cent. Elke regel meer6 Reclames per regel15 Kleine advertenties van 1—30 woorden, Bij woruitbet. 25 Deze vraag mag nu zeker wel eens ge- steld- worden. De snelle groei der sociaal-democratie of beter gezegd de groote stemmenwinst der sociaal-democraten bij de jongste Kamer verkiezingen hebben velen uit hun dommel opgeschrikt. Met ernstige bezorgdheid verschijnselen als dit erkennen baat echter niets zoo er niet gezien wordt naar de middelen, die liet dreigende gevaar voor Kerk en Va- I (Ierland keeren. Met instemming geven wij het woord I aan een medewerker der N. Haarl. Crt. die daarvoor de volgende wenken geeft. Dat in ons vaderland het roode gevaar I dreigend geworden is, is bij de laatste verkiezingen voor ieder duidelijk gebleken. Hetzelfde treurig verschijnsel, 't wassen I der sociaal-democratie, wordt ook in andere [landen, met name in Duitschland waarge nomen, en ook daar vervult het allen, die voor het ware belang des volks ijveren, met vreeze en groote onrust Geen won der. want voor enkele weken trok de 111 j de socialist den Duitschen Rijksdag bin- I jen. Zou Bismarck zoo iets ook maar in [de verste verte voor mogelijk gehouden I hebben in het gansche rijk dan ook verheffen 1 zich stemmen, die vermanend roepen en op wekken tot kamp tegen den veldwinnen- den vijand, In alle rechtsche bladen ver schijnen in den laatsten tijd artikelen, die in scherpe bewoordingen, den strijd pre- diken legen de Sociaal-democrati.e- Te recht wordt er op gewezen, dat deze vijand het eerst en overal bekampt moet I worden. Onder die schier tallooze artikelen en I opstellen trof er éen bijzonder mijne aan dacht, n.L in het „Oberrheinische Pastoral- Iblatt" (No. 7, '13, Freiburg in Br.) een maandschrift, dat vooral door priester wordt gelezen. De schrijver van het artikel: „Ab- wehr der Sozialdemokratie" is de als soci ale schrijver goed bekende pastoor Ign. Eidel. In bedoeld artikel wijst hij eerst op het gevaar van het socialisme en wijst vervolgens eenige noodzakelijke middelen aan, om dit met succes te bestrijden. Of schoon voor Duitsche toestanden bestemd, bevat het toch menigen wenk, die ook voor Nederland geldt en bovendien zijn de al- gemeene middelen om een verspreide volks kwaal af te weren, bijna overal dezelfde. Eerst editer een opmerking. Men zegge "iet, dat die middelen oud en algemeen bekend zijn, want, al ware dit ook zoo, bet herinneren aan deze middelen, heeft toch een dubbel nut. Ten eerste zal het bij hen, die deze middelen reeds kennen, eene aansporing zijn ze nog beter en meer aan te wenden en op de 2de plaats zal bij hen, die ze niet alle kenden, de ijver worden opgewekt, om wat tot nu toe ver waarloosd was, beter ter harte te nemen 42 Men ging zwijgend op zijde, toen men zag, dat hij naar het venster wilde gaan, cn nadat hij een blik op het plein had ge worpen, keerde hij zich glimlachend om en sGfak: „Ach ja, heeren, dat is mijn buit, en bij den levenden God, ik benijd niemand den zijne!" Daar beneden zaten aan lange tafels meer dan 500 kinderen, wier ouders bij het be- 'eg gevallen waren, en die de bisschop tot Zlch had genomen, Ook zij moesten feest vieren op den dag, dat Weenen vrij werd en daarom had de bisschop tafels laten aanrichten, waar tusschen de dienaren druk en en vveer hepen, om de kleinen te i voorzien van alles, waarnaar hun hart ver de. De volgende dag kwam ook de keizer j te Weenen aan, Ook hij werd met gejuich 1 ""'vangen, kanonschoten begroetten zijn in- tocht, Den derden trag had een samen komst plaats met koning Johan feobieski en, zoo mogelijk, meer toe te passen. Bij allen, zoo hopen wij, zal onder het over denken der krachtige middelen, die ^ns in den strijd ten dignste staan, het voor nemen vaster, sterker worden, om ze zoo veel en zoo goed mogelijk aan te wenden. En het is in deze dagen zeer noodig, dat hier en daar de moed weder reeds aangewakkerd wordt. Tegenover het propagandeeren en wer ven der sociaal-democratie moet gesteld worden een verdieping, een versterking der godsdienstige overtuiging en een practische beoefening van het godsdienstig leven. Daarom moet er vooral gewerkt worden aan de verkondiging van de waarheden van ons geloof. Terecht zegt Dr. Richten „De ergste vijand onzer Kerk is de onwetendheid in godsdienstige dingenDaarom gaan voor de Katholieke Kerk zoovele zielen verloren,, wijl zij de geloofsleer en de voor schriften der Kerk te weinig kennen." Gewerkt moet er dus worden, om het volk in geloofszaken te onderrichten, en dit moet geschieden van jongsaf, voor eerst dus in de school. En hier is het voor ons, Hollanders, nog eens goedeer op te wijzen, van >welk gewicht onze „School strijd" is, en dat voor ons het treurigste gevolg der laatste verkiezingen is, dat we vooreerst niet verkrijgen zullen, waarom wij zoolang gestreden hebben: de gelijkstelling der bijzondere school met de staatsschool. Een woord van aanmoediging vinde hier zijn plaats tot de Katholieken en geloo- vige Protestanten, om niet te-verzwakken in hun offerzin, om kloek pal te staan in den kamp voor onze rechten: volle gelijk stelling in het. onderwijs." In een grondig godsdienstig onderricht moet de nadruk gelegd worden op die waarheden, welke juist door de socialis ten geloochend worden, ais b.v. de onster felijkheid der ziel, de eeuwige vergelding, het privaat bezit ais een door Qod ge stelde inrichting,, als een grondslag van de vlijt, der familie en der vrijheid, enz. Hieraan moet zich aansluiten een practisch onderricht in de hoogere klassen, hoe men zich te gedragen heeft, wanneer men met ongeloovigen te zamen komt. Men denke er ook aan, dat in de school en in de opvoeding in 't ouderlijk huis de grondslag moet gelegd worden voor de vorming van degelijke karakters. Ook in de Kerk kan met voorzichtig heid en geschikt optreden tegen 't Socia lisme gestreden worden. Zeer ..geschikt voor preeken zijn de gedachten door Leo XIII in zijn heerlijke Encycliek „Rerum Nova rum" neergelegd: „De van Ood gewilde ongelijkheid der standen, de plichten der arbeidgevers en der werklieden, de verplich ting aalmoezen te geven de voorliefde van Christus voor de armoede." Is in de school een goede grondslag gelegd, dan moet daarop verder gebouwd worden en dit moet vooral geschieden in de vereenigingen. De noodzakelijkheid zich te vereenigen die met de zijnen bij Swechat kampeerden. Bij het begin van het beleg vonden wij Ouido van Starhemberg, Gregorowitsch en Koltschitzki in een wijnlokaal op het Je- suitenplein. Ouido had toen van liefdegeluk gedroomd, Gregorowitsch den eenen be ker na den andere geledigd en Koltschitzki zijn reusachtigen vriend met een stroohalm in den nek gekriebeld. Den avond van den 13en September treffen wij hen, als door een gemeenschappelijk instinct gedreven, weder op dezelfde plaatst. „Zoo?" zeide Gregorowitsch, die het laat ste kwam, „Het is goed, dat ik u tref! Slungel!" schreeuwde hij tegen den zoon van den kastelein, „een vollen beker, maar geen kleine! Weet gij wel, dat ik de laatste da gen zeer vermoeid ben geworden?" Gregorowitsch was te verontschuldigen. Als iemand veertien uur in den strijd is, heeft hij het recht om vermoeid te zijn; daarvoor strekte hij nu zijn beenen languit. „Weet gij reeds, dat het niet waar is, dat Tököly gevallen is?" vroeg hij daar op aan Starhemberg, „Ach, dat weten wjj reeds lang", gut- zoowel voor Katholieken als voor allen, die in Christus gelooven, is reeds ontel bare malen aangetoond. Doch men vergete niet, dat deze gewichtige waarheid niet dikwijls genoeg herhaald kan worden, en ook, dat er harde koppen zijn, die zelfs de klaarblijkelijke dingen slechts zeer moei lijk begrijpen. De vereenigingen echter moe ten aan haar doffl, haar taak beantwoor- woorden. En een hoofdzaak der vereeni gingen is haar leden ook geestelijk te ver heffen, te ontwikkelen, ook geestelijk te onderrichten, voor te lichten. En dit op een drievoudig gebied. Vooreerst op gods dienstig gebied: in godsdienstige dingen. Daarom moeten in onzen tijd onze Katho lieke mannen en jongelingen, meer nog dan vroeger, apologetische voordrachten bezoe ken. Men moet ook in de vereeniging zelf nu en dan eene apologetische voor dracht laten houden. Daarvoor moet ijvér in onze mannen gewekt worden, Vooral de leiders onzer vereenigingen behooren ook op dit punt goed besla gen te zijn. Ook de nieuwere, populaire apologetische geschriften moeten in meer dere exemplaren in elke vereenigingsbiblio- theek voorhanden zijn, beter nog is het, dat eiken werkman een exemplaar geschon ken kon worden. Voorgelicht moeten de leden onzer veree nigingen ook op sociaal gebied. Ook hierin moeten de bestuurders eener vereeniging hun leden kunnen onderrichten. In die ver eenigingen moeten nog meer dan tot nu toe kosteloos sociale cursussen pf sociale lessen gegeven worden; De vlugschriften der KL S. A. moeten dcor onze vereeni gingen zooveel mogeüv: in, de vergade ringen rondgedeeld worden, waarbij ze door den voorzitter of een der leden, zoo noo dig, nog verklaard of toegelicht kunnen worden. Nog moeten de leden in de politiek voorgelicht worden. Zij moeten weten, dat de Staat, zooals hij tegenwoordig is inge richt, .een krachtig organisme is, dat slechts ifl stand gehouden kan worden, zoo alle krachten des volks in opofferende wijze aan zijn instandhouding medewerken. EMe leden moeten weten, dat talrijke vragen, die op den eersten blik zuiver stoffelijk schijnen, zoo dikwijls met hoogere belan gen verbonden zijn en dat ook in po litieke vragen moet erkend de almachtige Heerscher van Tijd en Eeuwigheid. Een krachtig middel om liet volk, om onze arbeiders te onderrichten en voor te lichten en dat ook in politieke vragen moet erkend omtrent de verderfelijke beginselen van het Socialisme en het onrustzaaiend streven der Sociaal-democratie is het huis bezoek. Hierin kunnen wij van onze vij anden leeren. Aan dit huisbezoek moeten niet slechts de geestelijkheid der parochie, maar ook wederom de besturen der vereeni gingen, de leden der propagandaclubs en de meer ontwikkelde opoffering en vooral veel geduld, want het brengt dikwijls te leurstelling, maar dikwijls ook stelt éen woordde Koltschitzki. „Gij weet, Gregoro witsch, dat ik voor alles, wat de da mes aangaat, steeds groote belangstelling heb getoond..,Ja, gij houdt van wijn", voegde hij er aan toe, toen hij zag, hoe Gregorowitsch zijn beker ledigde en dien weder liet vullen. „En ik bedank er voor, dat men weder over mijn haar beschikt, het dragen van een pruik is niet allemansgading, bij ons in Kroatië kent men ze niet, en in dezen toestand kan ik onmogelijk de ingevingen van mijn hart volgen." Hiermede nam hij sierlijk zijn kolbak af, en op het oogenblik, dat zijn kalen sche del zichtbaar werd, zette hij zulk een kluch tig gezicht, dat de beide anderen in scha terend gelach uitbarsten. „Maar hoe staat het met u, Guido?" vroeg Gregorowitsch nadat hij van zijn lachbui bekomen was, „Zooals God het beschikt heeft", zeide deze op eenigzins treurigen toon. „Het is beter zoo: Helena zal steeds een vrien delijke ster blijven, die mij eenmaal in den duisteren nacht verscheen. Toen dreig de bjj s/poedig en werkeloos met mij af enkel bezoek schadeloos vöor vele, die te genslag brachten. Een overtuigd man, be zield met ijver voor de goede zaak, laat zich niet licht ontmoedigen. Dit middel moet niet slechts tegen de verkiezingen worden toegepast; wij hebben geen „bijloopers" noodig, doch overtuigde aanhangers, die ook in de wetgeving de eeuwige beginselen erkend willen zien. Wanneer de opgenoemde middelen, d.i. grondig godsdienstonderricht tijdens de schooljaren, godsdienstige, sociale en poli tieke voorlichting in de vereenigingen en het huisbezoek, meer en meer en praktisch worden doorgevoerd, dan gebruiken wij de gemakkelijkste middelen, die tevens het meeste succes beloven. Daarbij komen nog andere middelen, b.v. de praktische beoefe ning van ons geloof in het openbaar leven. In dit opzicht was de komst van onzen Hollandschen Kardinaal zulk een schoone, en zoo schoonbenutte gelegenheid. Overal hebben de Katholieke vereenigingen in den Kardinaal hun Kerk en hun geloof gehul digd. Verder moeten wij overal waar het mogelijk is, nu vooral in de eerste drie jaren propaganda maken voor onze be ginselen, propaganda ook voor onze Pers en goede volksschriften. Ten slotte moe ten wij wel en immer bedenken, dat het beste middel om den voortgang der sociaal democratie te stuiten is: haar bronnen ver stoppen. Haar hoofdbronnen nu zijn: de genotzucht, het verslappen van het gezins leven, de bandeloosheid der jeugd. De genotzucht veratmt zelfs den vlijtig- sten arbeider, zij baart ontevredenheid en ontevredenheid voert tot het socialisme. Te genover die genotzucht moeten wij stellen: Christelijke spaarzaamheid en matigheid. Tegenover het verval van het gezinsleven hebben wijhet geluk van het Christe lijk huisgezin. Het ontbreken van huise lijk geluk lokt naar herberg of kroeg. Daarom ook moet bijzonder onze vrouwe lijke jeugd niet slechts tot huiselijkheid wor den opgeleid, maar ook moet., zij onderwe zen worden in de zaken, die zij moet ken nen, om later het huishouden goed te be sturen en gezellig te maken. Ik denk hier aan huishoudscholen, maar vooral aankos- telooze lessen in koken, naaien, wasschen, enz. Op dit punt blijft voorzeker in ons va derland nog veel te doen. Eindelijk moet er nog even op gewezen worden, dat onze propaganda op het land, in de dorpen, intensiever, sterker moet wor den. Op 't platteland heeft de sociaal-de mocratie een begeerig oog geworpen; wat ze reeds nu hier en daar in 't Noorden heeft, wil zij ook in 't Zuiden veroveren. Caveant consules. W|ij eindigen met de vermaning van den grooten socialen Paus Leo XIII: „Een ieder heeft zich aan te gorden voor zijn ^aak, en wel met grooten spoed, opdat de kwaal, reeds van zoo grooten omvang, niet onge- neeslijker worde door het dralen met het geneesmiddel," te loopeit enwelnu, wij mogen toch wel zeggen, dat wij onzen plicht gedaan hebben." „Ja", stemde Gregorowitsch toe; „bij hetgeen er te doen geweest is, zijn wij, geloof ik, niet minder geweest dan ande ren." „Nu is deze ster niet meer noodig", merkte Koltschitzki op. „Wij zijn door de duisternis heen, en de Turken zullen moeite hebben om zich van deze slag te herstellen." „Wie weet?" antwoordde Guido. „Het Osmanische rijk is buitengewoon sterk, en het komt mij voor, dat het een hoogere roeping is, de christenheid te beschermen, dan zich aan de liefde over te geven." „Wiel!" zeide Koltschitzki; „men kan het eene doen en behoeft daarom het andere niet te laten." „Ja", antwoordde Guido, „als men de zaken zoo licht opneemt als onze vriend Koltschitzki...,,...," „Ik verzeker u, Guido", zeide .Gregoro witsch, „als ik hem er niet van af ge houden had, zou hij de min van Helena een huwelijksvoorstel hebben gedaan," „Mijn h«rt" sprak itarhemberg, „kan niet BUITENLAND. BELGIE. Op de wereldterftoonstelling te Gent zijn de gevolgen van een minder gunstigen gang van zaken reeds merkbaar. De recht bank van Koophandel heeft in de afge- loopen week, naar de Brusselsche Gazette mededeelt, zes faillissementen uitgesproken, alle firma's betreffende, welke op de we reldtentoonstelling exposeeren. Het belang rijkste faillissement geldt een Engelsche firma, die een houten hotel geboüwd heeft, om vreemdelingen een onderdak te ver schaffen. Deze firma werd met een kapi taal van 10 millioen opgericht, dat echter reeds na enkele weken tot 2'/3 millioen te ruggebracht moest worden. Thans zijn de eigenaars, onderscheidenlijk de directeuren uit Gent verdwenen. Aangenomen wordt, dat bij dit bankroet alleen 1.800.000 fros. verloren gaan. De andere faillissementen betreffen hoofdzakelijk de vermakelijkhe den in het Lunapark. FRANKRIJK. De revolutionaire socialisten, en de natio nale bond van spoorwegarbeiders werken door hun optreden ten gunste van de katho lieke spoorwegmannen. Van de ongeveer 300.000 spoorwegbeambten in Frankrijk be hooren bijna een vijfde deel tot de katho lieke Unie van spoorwegpersoneel. Zondag j.l. vereenigden zich 6000 kath. spoorweg mannen in de Basiliek van het HL Hart van Jezus op Montmartre, 's A/Jiddagshad een godsdienstoefening in de Notre Dame plaats, waar Z.Em. kardinaal-aartsbisschop Amette een kleine toespraak tot de spoor wegarbeiders richtte, waarin de kerkvorst hen prees voor hun christelijken geloofs ijver en hun patriotisme, daar zij in tegen stelling met de revolutionnairen, het als hun plicht beschouwen, in geval van oor log de spoorwegbanen niet te verwoesten. De radicale pers bespreekt de houding der kath, spoorwegmannen, zoo b.v. „La France", welk radicaal blad o.a, schrijft: „Hoe zal men die godsdienstige beweging verklaren? Door de .gunst, die de kath. vereenigingen van de zijde der spoorweg directies genieten. Misschien. In ieder ge val moet men weten, dat deze spoorweg mannen niet staken en dat zij daarom alleen al door de directies liever gezien worden dan de andere. De hoofdreden van het succes der katholieke vereenigingen is ech ter de ontgoocheling welke het revolutio naire syndicalisme den arbeiders, ook door verlies van tijd en geld, gebracht heeft, Wanneer de katholieke geestelijkheid met haar menschenkennis en haar psychologi sche geschiktheid hier ingrijpt, zoo valt het haar gemakkelijk zelfs onder de on- geloovige arbeiders aanhangers te vinden. De anti-katholieke republikeinen zi/nook niet allen zonder schuld, zegt het blad en hebben de arbeidersbevolking aan de revo lutionnairen overgelaten. Intusschen ont namen de katholieken hun het grootste deel in het kamp der opstandelingen zijn, ter wijl mijn plicht mij tot den keizer roept. Ik wil geheel staan aan de zijde, waar het recht is. Het was een zeer ernstig gerucht. Zoo ik het bloed van Tököly. niet heb vergoten, zoo kan het elk oogen blik geschieden. Helena heeft er zich in geschikt, zij heeft gelijk gehad, ik geloof, dat het haar leed gedaan heeft: ook mij doet het leed! Vrienden, leve de keizerI" „Hoog het rijk!" vielen de beide anderen in. en de bekers stieten rinkelend tegen elkander. Dp dit oogenblik ging een capucijner monnik, die den kreet der drie officieren had gehoord, over het plein, Hij richtte zijn vurige oogen op hen en mompelde: „Een tijd en twee en een halve tijdl Ik geloof, dat de halve tijd aangebroken is, en op de overblijfselen der Halve Maan verheft zich het zegepralende kruis i" De capucijn verdween in de duisternis. Marco d'Aviano had waarheid gespro. kenvoor Wieénen was de kracht der Halve Maan gebroken, AL. SIMQBt i i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 1