18HÊ te tlliw,
ehuis met Woonhuis
yin-, Sloembalien-
sch- en Weilaniien
BEEK,
GOUVERNE
ieer-0terleek.
oonhuis en Erf
TWEEDE BLAD.
No. 115
M S T E R.
BOS te HOORN, zal
6 October 1913, voor.
ten huize „Marktzicht''
BOS, aan het Waag.
verkoopen
S. en C. ZUURBIER:
icht gebouwde;
EBF en diverse perceelen
EILAND, aan elkander
en ten zuiden van den
de® SCHEEMEER,
SRLEEK, samen groot
aren 20 centiaren,
in perceelen, zooals bij
pr omschreven,
itingen verstrekt genoom-
md „DE ZON",
Limmen.
Zaterdag 4 Oct. 1913.
van 5—12 October.
De Paus over de
Constantijnfeesten.
De jaarlijksche ouderdoms-president.
BOEKBEOORDEELING.
PLAATSELIJK NIEUWS.
deemster, zai op Dins.
|er 1913, des voormid.
In het oafé „Bellerua"
DROOG, te PUr.
publiek verkoopen
ierhouden
voor 20 stake Hoornvee
hzicht," met zeer nette
grooten Kelder, ruime
)ars afzonderlijk over-
tailing, Keasschuur en
irts Boomgaard, Moes.
'f met ateenen Schuur
in uitmuntend Weiland
n elkander zeer gunstig
gen aan den Jisperwee
I. Kerk en School in dé
ie zamen groot 16 heo.
90 centiaren. In huur
7ed. C. BAKKER, het
litgd 1913; de gehouwen,
i en erf tot 1 Mei 1914
eken na de veiling.
f 128.39. Polderiasten
der kooppenningen kan
)k 41/9 pCt. op de per-
i blijven,
rmatiën bij genoemden
aar
op WOENSDAG 8 Oo-
en 15 Ootober bij eind-
e dagen des avonds 8 uur,
van Mej. Wed. PEPER-
e Breedstraat te Alkmaar:
an hst Hof wijkn. 1, en
vssloot wgkn. 24, groot
met den inventaris tot
van het café bestemd,
bevat voorzaal en klein
an 9 kamers met keuken,
ivoorwaarden liggen ter
jn vóór de veiling ten kan-
taris G. D. BOERLAGE te
Notaris GOUVERNE.
an de Laat, vdjkn. 29,
aren.
an de kinderen van wijlen
MP.
ALKMAAR
oopso te lihhen,
an N KROON, op WoenS-
8r 1913, v.m. 10 uar:
sr aan den Visohweg Z.z-,
Boschakkers a.d. Boo-
weg, 21 a. 50 o s., 18 4'
en 2 maal 28 a. ongeveer-
,de Kleimeerskamp" in
33 80 heot.
„de Limmerweid",
30 heet.
Jouwgrond Limmerbnni
at weg, 32 a45 c.e. 1B
n het Overdie bg
heet.
„de Langedam" in
3 24.30 heet. -
and iu het Overdie 8
naamd „Rupperspree" gr®
ire. Eigendom van den nee
[AN.
bg den heer P. KUI-J$ l'
etten.
X. KU6TEJR», Alkffi»«f'
Ons
(Deze lijst is samengesteld volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem).
Kerkwijding vóór de Hoogmis 34.
Onveranderlijk gedeelte der Misge
lden biz. 35 en volgn.
ZONDAG 5 OCT. Feest van den
H, Rozenkrans SOO.
2e collecte en laatete Eva; geile van den
jlen Zondag na Pinksteren 316.
Be collecte (alleen in stille Missen) van
den H H. Placidu» en Gei. nit de Mis »9a
piectiaon 75.
Credo. Praefatie van Maria 60.
MAANDAG 6 OCT. H. Bruno 504
2e collecte van bet Octaaf van den H.
Pavo (76) Holl. feesteigen
DINSDAG 7 OCT Mis van bot
Octaaf van dsn H. Bavo (76)
2e collecte van den H. Ma; ins (ontbr
Ba colltcle van den BH Ser^lue en Ge-
aellen (ontbr
WOENSDAG 8 OCT.
.van den H. Bavo, (76).
Octaafdag
DONDERDAG S OCT - HH. Dyoni-
sius sn Gezellen 505.
2e collecte »A cunctis» 63
3e collecte naai keme van den Pri; eter
VRIJDAG 10 OCT. H Franciscus
BorgUs 507.
2e collecte »A cnnctis< 63
3e collecte n. ar keuze van den Priester
ZATERDAG 11 OCT. H. Loduvl
cus Bertrandus. Mis »Oi justi> 91.
co lecte blz. 79.
2e coll.cte van den Pans 62.
22ste Zondag
ZONDAG 12 OCT.
na Pinksteren, 318.
Oiedo Praefatie v. d. H. Drievuldigheid 60
2e collecte v. d. H. Birgitta 501
3e collecte van dan H. Wilfridui uit de
Mie >8acerdotes tu'.« (79)
5 OCTOBER.
21e Zondag na Pinksteren.
Les uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesiërs; VI, 1017.
Broeders! wordt krachtvol in den Heer
en in de sterkte zijner macht. Bekleedt
u met de wapenrusting Oods, opdat gij
bestand moogt zijn tegen de lagen des i
duivels. Want wij hebben den strijd niet j
te voeren tegen vleesoh en bloed, maar te
gen de vofsten en de magten, tegen de
wereldbeheerschers dezer duisternis, tegen
het booze geestendom in de lucht. Doet j
daarom aan 9e wapenrusting Gods, om
weerstand te bieden ten kwaden dage en,
in alles volmaakt zijnde, staande te blij
ven. Houdt derhalve stand, uwe lendenen
met de waarheid omgord, het harnas der
gerechtigheid aangedaan, en uwe voeten
geschoeid hebbende met ,de bereidwilligheid j
Van hpt Evangelie des vredes; en neemt
in alles het schild des geloofs, opdat gij
daarmede al de vurige pijlen des boozen
vijands kunt uitdooven; neemt ook den
helm der zaligheid en het zwaard des gees-
tes, dat het woord Oods is.
Evangelie volgens den H. Mattheiis;
XVIII, 23—35.
Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer
lingen 'deze gelijkenis: het Rijk der he
melen is gelijk aan een koning, die afre
kening wilde houden met zijne dienaren.
En toen hij begonnen was met afrekenen,
werd er een voor hem gebracht, diie hem
tienduizend t alenten schuldig was. Daar de
ze echter niets haid om te betalen, ge
bood zijn heer hem, zijne vrouw en. Jein-
deren en al wat hij bezat te verkoopen,
en de schuld af te doen. Doch diie dienaar
viel neder en bad: heb geduld met mij,
en ik zal u alle9 betalen. De heer nu
ontfermde &h over dien dienaar, liet hem
gaan en schold hem de schuld kwijt. Maar
toen die dienaar heenging, vond hij een
zijner tnededienaars, die hem honderd de-
nariën schuldig was; en dezen aangrijpend,
neep hij hem de keel toe, zeggende: be
taal wat gij schuldig zijt! Zijn medeknecht
nu viel voor hem neder en smeekte hem:
heb geduid met mij, en ik zal u alles
betalen. Doch hij wilde niet; maar heen
gaande wierp hij' hem in de gevangenis,
totdat hij de schuld zou betaald hebben.
De Miedeknechten nu, ziende wat er plaats
had, werden zeer bedroefd, en zij kwamen
en deelden hunnen heer alles mede wat
gebeurd was. Toen riep zijn heer hem en
zeide tot hem: booze knecht 1 de geheete
schuld iveb ik u kwijtgescholden, omdat
gij mij gesmeekt hebt; moest gij u dan
ook niet ontfermen over uwen mede-die-
naar, gelijk ik mij ontfermd heb over u!
h1 toorn ontstoken, leverde zijn heer
hem over aan de beulen, totdat hij de
geheele schuld zou hebben afbetaald. Even
eens zal ook mijh hèmetóché Vader U doen,
indien gij niet, ieder zijnen broeder, van
«arte vergeeft,
Zooals wij vroeger reeds meldden zijn
de Ned. R. K. Spoorwegmannen bij hun
bezoek aan Rome in audiëntie ontvangen
door Z. Etn. Kardinaal Merry del Val na
mens 1. H^ den Paus. Meldden wij toen,
dat deze audiëntie indrukwekkend was en
ZiE. Holland zeer prees, van een der Alk-
maarsche deelnemers ontvingen wij een ver
taling van een toespraak op papier die Z.
taling van een toespraak die 1. HL de
Paus tot hen gericht had, indien ZL H'.
niet daarin was verhinderd geworden door
zijne ziekte, doch welke toespraak toen
gedrukt aan de deelnemers is uitgereikt.
Zij luidt als volgt:
Uwe tegenwoordigheid, zeer geliefde zo-
neh, vervult Ons met groote vreugde, voor
al thans, nu de geheele Katholieke wereld
het jubileum viert van het feit van 16
eeuwen geleden n.lv de erkenning en be
scherming der vrijheid door Christus aan
Zijn Kerk geschonken.
Het was billijk, dat Wij onder de eer
sten, Bie hun vreugde en'gehechtheid aan
den Stoel van Petrus kwamen betuigen,
de waardige zonen zagen van hen, die
het eerst de vruchten van dit heilig édict
mochten plukken. Daarom wenschen Wij
"U geluk; want Uw pelgrimstocht toont
Ons de geest, die U bezielt. Zij toont Ons
Uw verlangen, den tijd eens te mogen we
derzien, waarin (h et aan de Christenen zal
worden toegestaan de vrijheid te mogen
genieten, die zoo noodig is voor de Kerk
om met vrucht haar bestuur ten gunste
fier ziel en van de maatschappij te kun
nen uitoefenen.
Terwijl WSj inderdaad de Goddelijke Voor
zienjgheid danken voor hef feit Constantijn
geroepen te hebben uit de duisternis van
het heidendom om tempels en altaren voor
onzen godsdienst op te richten, welke zijn
voorgangers gedurende 3 eeuwen beproef
den te vernietigen, en hij, Constantijn, den
Christenen de goederen terug gaf, die on
der zijn voorgangers verbeurd verklaard
waren en aan de Christenen volledige vrij
heid van godsdienst verleende, doet het
Ons pijnlijk aan en betreuren Wij het,
dat in een tijd, zoo zeer geroemd om
zijn vooruitgang vanontwikkeling en schit
tering van wetenschap, Wij tevergeefs voor
de Kerk, zelfs van Christelijke regeerin
gen, moeten opeischen de vrijheid, welke
zij zelf erkent en welke voor de Kerk
noodzakelijk is ter verspreiding van haar
bovennatuurlijk doel hier op aarde.
De Kerk, de groote vereenietng op gods
dienstig gebied van menschen van hetzelfde
geloof en dezelfde liefde onder de op
perste leiding van het Romeinsche Paus
schap, heeft een verhevener doel dan de
burgerlijke maatschappij, van welke zij wer
kelijk is te onderscheiden. De burgerlijke
maatschappij tracht hier op de wereld het
tijdelijk welzijn te verhoogen, terwijl de
Kerk ten doel heeft de vervolmaking der
zielen voor de eeuwigheid.
De Kerk is een koninkrijk, dat geen ander
Meester ""kent dan God; Zij heeft een zoo
verheven zending, dat Zij alle andere ver
enigingen ver voorbij streeft en van alle
volkeren van alle talen en geslachten éen
huisgezin vormt.
Men kan zelfs niet veronderstellen, dat
dit koninkrijk der zielen onderworpen zij
aan dat der lichamen; dat de eeuwigheid
het werktuig van den tijd werd; datOod
zelf slaaf werd van den mensch.
Jesus-Christus, waarlijk de eeuwige Zoon
van den Vader, wien alle macht in den
Hemel en op aarde jjegeven is, heeft
aan de eerste 'bestuurders der Kerk, de
Apostelen, deze opdracht gegeven: „Zoo
als de Vader Mij gezonden heeft, zoo
zend Ik U. Qaat dus en onderwjjst alle
volkeren, doopt hen in den naam des
Vaders en des Zoons en des H. Geestes
en leert hen te onderhouden al wat ik U
bevolen heb. En ik zal met U zijn tot
het einde der eeuwen."
De Kerk heeft dus van God zelf de
opdracht gekregen om te leeren en haar
woord ter kennis van alle menschen te
brengen zonder tfe letten op beletselen,
die Haar in den weg staan of inmengingen,
die Haar dwarsboomen.
Immers Christus heeft nooit gezegd:
„Spreekt niet tot de armen, de onweten
den, de dwazen". Maar tot alle menschen
zonder onderscheid, omdat Gij uit gees
telijk oogpunt verheven zijt boven het
aardsche.
De Kerk heeft de zending de zielen
te besturen en de Sacramenten toe te die
nen en bijgevolg heeft niemand, onder welk
motief ook, recht in haar heiligdom bin
nen te dringen. Zij heeft tot plicht zich
te keeren tegen iedere» indringer, die on
rechtmatig bij Haar tracht binnen te drin
gen om Haar gebied te overweldigen.
De Kerk heeft de opdracht de toepas
sing van Haar leer te onderwijzen en haar
volgelingen te vermanen door de stichte
lijke lessen van het Evangelie, doch wee
degenen, djg, iets tegenstrijdigs wilden lee-
Overgenomen uit Wet Qeillustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en ,,06 Amstelboüe"). (Naar een teekening van Van Geldorg.
De.heer Lief t inck: En dit zeg ik u: Zoo Waar er voor de verkiezingen niet gelogen is, zoo waar ben ik een on
partijdig en dus geschikt Kamer-president.
ren en daardoor verwarring en onrust in
de maatschappij brachten! De Kerk heeft
het recht van bezit, omdat Zij is een ver-
eeniging van menschen en niet van engelen.
Zij heeft behoefte aan aardsche goederen,
Haar verschaft door de vroomheid van
Haar getrouwen en zij kan het wettig be-
zjt voor de nakoming van haar plichten
als bestuurders, voor de uitoefening der
godsdienst naar buiten, voor het bouwen
van kerken, voor liefdadige doeleinden en
voor het in stand houden daarvan tot het
einde der eeuwen blijven handhaven.
Deze verplichtingen Haar opgelegd, zijn
zoo heilig, dat de Kerk het zich altoos
tot plicht heeft gerekend dit standpunt
te behouden en te verdedigen, wel weten
de. dat al deed zij hier maar eentgen af
stand van, op aandrang van Haar vijanden,
zij haar zending niet meer zou kunnen
vervullen, een zending, welke zij van den
Hemel ontving.
Ook de geschiedenis toont een reeks van
protesten en eischen door de Kerk ge
richt tot allen, die Haar terug wilden voe
ren in slavernij. Het eerste woord door
Petrus en de andere Apostelen gesproken,
was: „Men moet eerder aan God dan
aan de menschen gehoorzamen", dat heer
lijke woord is steeds herhaald door hun
opvolgers en zal herhaald worden tot het
einde der wereld, al moest dat woord ook
met bloed bezegeld worden. Onze tegen
standers, zelf zoo doordrongen van „vrij
heid", dat al hun redevoeringen er van
gewagen en hun vaandels aan alle soort
van vrijheid schuilplaats verleenen, staan
inderdaad aan allen vrijheid toe, ten minste
ongebondenheid, doch van vrijheid der Kerk
willen zij niet weten.
Vrijheid wordt ieder toegestaan om zijn
godsdienst te belijden en zijn denkbeel
den te uiten, doch die vrijheid geldt niet
voor den Katholiek. Deze is het voorwerp
van vervolging en onrechtvaardigheid en
wordt gedwarsboomd in het uitvoeren der
opdrachten, welke hem als een heilige
plicht zijn opgelegd.
De vrijheid van onderwijs wordt ieder
toegestaan, doch onderworpen aan het mo
nopolie der regeering, welke in de school
de propaganda en verdediging van elke
idéé ên elke dwaling toelaat, maar den
kinderen zelfs het leeren der catechismus
verbiedt.
Vrijheid van drukken en bijgevolg vrijheid
van de pers bestaat, zelfs voor de meest
teugellooze, ten koste van 9e bestaande
wetten en staatsvorm. Het volk wordt opge
hitst; de haat en vijandschap aangestookt;
beletsels en bezwaren aan de pogingen
tot welzijn van de arbeiders in den weg
■geworpen; de r ust der burgers wordt ge
stoord; de heiligste zaken worden be
spot en eerbiedwaardige jaersonen belee-
digd door die teugellooze pers, doch vrij
heid van pers voor de Katholieken, die
de rechten der Kerk verdedigen en strij
den voor principes van waarheid en recht
vaardigheid bestaat niet. De Katjiolieke
pers moet bewaakt worden z.g. tot de
orde geroepen worden en prijsgegeven
aan de vijandelijkheid van alle tegenstan
ders, zelfs de Vijanden des vaderlands.
Aan alle vereenigingen, zelfs de meest
oproerige wordt vrijheid van openbare en
luidruchtige demonstratie toegestaan, maar
de Katholieke processies moeten in de Kerk
blijven, omdat zij z.g. de tegenpartij aan
stoot geven, de openbare orde verstoren
en vreedzame burgers hinderen.
Allen hebben vrijheid van bestuur hun
ner eigen aangelegenheden, zelfs schisma-
tieken en scheurmakers, doch voor de Ka
tholieken geldt de voorwaarde, dat hun be
stuurders in het land, waarheen zij ge
zonden worden, geen tegenstanders mogen
vinden, want deze zouden de regeering
bevreesd maken, hetwelk de vertegenwoor
digers der Kerk zou beletten zich bij hun
kudde te voegen om hen te besturen.
Aan ieder wordt vrijheid van eigendom
gewaarborgd, docih dit geldt niet voor de
Kerk en de religieuse orden, welker goe
deren door onrechtvaardig geweld worden
verbeurd verklaard, en gegeven aan aller
lei wereldsche instellingen'.
Zoo staat het, Oij weet het zeer goed,
met de vrijheid der Kerk, zelfs in Ka
tholieke landen!
,W|ij hebbfen dus zeker reden Onzen
troost te zoeken en te vinden in U allen,
die de vrijheid voor de Kerk opeischen
en strijden voor die Kerk door de daad.
Moed dus; beminde zonen! Hoe mjer
de Kerk van alle zijden tegengewerkt wordt]
hoe meer de valsche ideeën en dwalin
gen en het zedelijk bederf dè's lucht be
zwangeren met hun verpestende smetstof
fen, des te grooter zullen Uw verdiensten
zijn, welke Gij van Qod zult verwerven.
W|ijdt dus al uw krachten aan het ver
mijden dezer besmetting en laat u niet
aan het wankelen brengen in uw overtui
ging, doch blijft getrouw aan de Kerk,
die helaas zoovelen tot hun ongeluk ver
laten hebben.
Door Uw standvastigheid wijdt Oij U
aan een zeer vruchtbaar apostolaat; door
het overtuigen van Uw tegenstanders en
afgedwaalden van de noodzakelijke vrij
heid voor dé Kerkj welke zoo bewonde
renswaardig voorzien heeft en voorzien zal
in het heil en de rust der volkeren.
Immers zij oefent het bestuur uit, dat
haar door God is toevertrouwd, en zal
onberispelijk en krachtig de principes van
waarheid en rechtvaardigheid, waarop alle
orde gegrondvest is, bewaren^ terwijl aan
deze principes de vrede, eerlijkheid en
alle maatschappelijke deugden hun oor
sprong ontleenen.
In dezen strijd zult Oij zeker moeilijk
heden, tegenwerking en tegenspoed ont
moeten. Weest echter voorzichtig en ver
liest den moed niet, want de Heer zal
U in den strijd helpen en U met de
uitgezochtste gunsten overladen.
Ontvangt als belooning den apostolischen
zegen, dien Wiij U en allen, die U dier
baar zijn, van ganscher harte schenken.
(Uit het Fransch vertaald).
Rijkslnndbouwproefvelden.
Van den Rijkslandbouwleeraar voor N-
Holland te Schagen ontvingen wij het plan
voor den aanleg van Landbouwproefvelden
in Noordhollandj gedurende 1914.
Wij troffen daarin aan proeven omtrent
het gebruik van kunstmest, de bemesting
met ier en het bewaren van ier, het be
werken van den grond met den onder-
grondsploeg, het kiezen van poters of za
den van veelvoortbrengende planten, het
vergelijken van zaaizaden, het toepassen
van Bordeausehe of Bourgondische pap te
gen aardappelziekte, het gebruik van klaver-
ruiters en het ontwateren van wei- of
bouwland door middel van drainage.
Vereenigingen of personen, die in 1914
ij^et geldelijken dteun van het Rijk proe
ven wenschen te nemen volgens de daar
voor geldende voorwaarden, kunnen zich
met een daartoe strekkend verzoek wenden
tot den Rijkslandbouwleeraar bovengenoemd
bij wien ook, zoo lang de voorraad strekt,
het genoemde plan kosteloos verkrijg
baar is.
„MET WELK RECHT?" door
Robert Hugh Benson. Vertaling van
Alb. Steenhoif Smulders Uitgave
van Paul Brand, Bussum.
Dit boek, hetwelk ons verplaatst in de
tijden der Katholieken-vervolging in En
geland onder Koningin Elisabeth, is waard
aanbevolen te worden,
De vertaalster zal aan onze lezers be
ter bekend zijn dan de schrijver. Wij ver
meiden daarom van hem het volgende, wat
in nauw verband staat met de verschij
ning van dit boek.
Robert Hugh Benson is in Engeland bij
katholiek en protestant een bekend en ge
liefd schrijver; hoewel zijn overgang tot
de katholieke Kerk bij zijne vroegere ge-
loofsigenooten verbazing en ergernis wekte,
worden zijn werken ook door andersden
kenden veel gelezen. Anglikaansch gees
telijke, zoon van den Aartsbisschop van
Canterbury, heeft hij een zwaren ziele-
strijd doorvochten, eer hij rust vond in de
Moederkerk.
Terwijl hij worstelde met de genade,
welke hem in de armen der Moederkerk
dreef, en allerlei boeken verslond om tot
klaarheid te komen, viel hem ook een
merkwaardig handschrift uit de dagen van
Koningin Elizabeth in handen. Dat deed
hem zijn boek „Met Welk Recht?" schrij
ven, en terwijl hij zelf door duizend vree
zen werd bestormd, schilderde hij het beeld
van Anthony, den jongen, reinen man uit
den tijd van Elizabeth's regeering en van
zijne zuster Isabel. Beiden, opgevoed in
de nieuwe leer, keeren door hun om
gang met hun streng kath. buren naar de
ware Kerk terug. Anthony gaat na veel
inwendigen strijd naar een seminarie en
wordt "Jezuit. In Engeland teruggekeerd als
priester, wordt hij gevangengenomen en,
wijl hij de eed niet af wil leggen, ook
niet in schijn zooals hem om hem
te redden nog wordt voorgesteld wordt
hij op de pijnbank gefolterd en sterft hij
de gevangenis voor zijn H. Geloof.
Pater Hendrichs S. J. noemde het „een
heerlijk mooi boek, dat zijn hoogen prijs
volop waard is."
Met warmte bevelen wij het aan!
HARENKARSPEL.
UITSLAO VEILING
bij opbod der vaste goederen te Haren
karspel voor Mevr. wed. S. Keet Dz. en
den heer G. Dorbeck te Schagen door
notaris H. B. Gottmer te Obdam.
A voor mevr. wed. S. Keet Dz. en den
heer G. Dorbeck:
1. Boerenwoning, schuur, ierkelder, erf
en weiland, groot 64.10 A'. in bod ge
bracht op f 1535.
Sitrijkg. rG. Dorbeck.
2. Weiland, (de Hoekweid) jroot
3 H.A. 88 A. 60 c.a.
a. groot 64.10 A. id. op 1269.—
Str. N. Kooij.
b. groot i 88.10 A. id. op 1665.—
Strijkgeld W|. J. Appelman.
c. groot 91.20 A. id. op 1732.50
Str. J. Dirkmaat.
d. groot 87.10 A. id. op 1642.50
Strijkg. G. Dorbeck.
e. groot i 58.10 A. id. op 1078.
Strijkg. C. Stam.
3. Wieiland groot 66.90 A. id. op 1120.—
Strijkg. O. Dorbeck.
4. Wieil. gr. 1.90.60 H,A. id, op 2402,—
Strijkg. A. Ruiter,
5. Weil, en uitweg gr. 4.40.80 h,ai. 5466.
Strijkg. K. Slot.
6. Wjeil. groot 2.08.70 H;.A. 2918,—
Strijkg. G. Dorbeck.
7. bouwland en kadijk groot
2.11.59 h.a. a gr. 83.87 a. 1050
Strijkg. P. .Verburg.
b. groot 53,26 A:. 652.50
Strijkgeld G. Dorbeck.
c. groot 74.46 A. 913.50,
Strijkgeld P. Snel.
8. bouwland en kadijk groot
1.45.01 H.A.
a. groot 77,90 A. 924.—
Strijkg. W. Appelman.
b, groot i 67,11 A-. i, 812.—;