18HÊ te tlliw, ehuis met Woonhuis yin-, Sloembalien- sch- en Weilaniien BEEK, GOUVERNE ieer-0terleek. oonhuis en Erf TWEEDE BLAD. No. 115 M S T E R. BOS te HOORN, zal 6 October 1913, voor. ten huize „Marktzicht'' BOS, aan het Waag. verkoopen S. en C. ZUURBIER: icht gebouwde; EBF en diverse perceelen EILAND, aan elkander en ten zuiden van den de® SCHEEMEER, SRLEEK, samen groot aren 20 centiaren, in perceelen, zooals bij pr omschreven, itingen verstrekt genoom- md „DE ZON", Limmen. Zaterdag 4 Oct. 1913. van 5—12 October. De Paus over de Constantijnfeesten. De jaarlijksche ouderdoms-president. BOEKBEOORDEELING. PLAATSELIJK NIEUWS. deemster, zai op Dins. |er 1913, des voormid. In het oafé „Bellerua" DROOG, te PUr. publiek verkoopen ierhouden voor 20 stake Hoornvee hzicht," met zeer nette grooten Kelder, ruime )ars afzonderlijk over- tailing, Keasschuur en irts Boomgaard, Moes. 'f met ateenen Schuur in uitmuntend Weiland n elkander zeer gunstig gen aan den Jisperwee I. Kerk en School in dé ie zamen groot 16 heo. 90 centiaren. In huur 7ed. C. BAKKER, het litgd 1913; de gehouwen, i en erf tot 1 Mei 1914 eken na de veiling. f 128.39. Polderiasten der kooppenningen kan )k 41/9 pCt. op de per- i blijven, rmatiën bij genoemden aar op WOENSDAG 8 Oo- en 15 Ootober bij eind- e dagen des avonds 8 uur, van Mej. Wed. PEPER- e Breedstraat te Alkmaar: an hst Hof wijkn. 1, en vssloot wgkn. 24, groot met den inventaris tot van het café bestemd, bevat voorzaal en klein an 9 kamers met keuken, ivoorwaarden liggen ter jn vóór de veiling ten kan- taris G. D. BOERLAGE te Notaris GOUVERNE. an de Laat, vdjkn. 29, aren. an de kinderen van wijlen MP. ALKMAAR oopso te lihhen, an N KROON, op WoenS- 8r 1913, v.m. 10 uar: sr aan den Visohweg Z.z-, Boschakkers a.d. Boo- weg, 21 a. 50 o s., 18 4' en 2 maal 28 a. ongeveer- ,de Kleimeerskamp" in 33 80 heot. „de Limmerweid", 30 heet. Jouwgrond Limmerbnni at weg, 32 a45 c.e. 1B n het Overdie bg heet. „de Langedam" in 3 24.30 heet. - and iu het Overdie 8 naamd „Rupperspree" gr® ire. Eigendom van den nee [AN. bg den heer P. KUI-J$ l' etten. X. KU6TEJR», Alkffi»«f' Ons (Deze lijst is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem). Kerkwijding vóór de Hoogmis 34. Onveranderlijk gedeelte der Misge lden biz. 35 en volgn. ZONDAG 5 OCT. Feest van den H, Rozenkrans SOO. 2e collecte en laatete Eva; geile van den jlen Zondag na Pinksteren 316. Be collecte (alleen in stille Missen) van den H H. Placidu» en Gei. nit de Mis »9a piectiaon 75. Credo. Praefatie van Maria 60. MAANDAG 6 OCT. H. Bruno 504 2e collecte van bet Octaaf van den H. Pavo (76) Holl. feesteigen DINSDAG 7 OCT Mis van bot Octaaf van dsn H. Bavo (76) 2e collecte van den H. Ma; ins (ontbr Ba colltcle van den BH Ser^lue en Ge- aellen (ontbr WOENSDAG 8 OCT. .van den H. Bavo, (76). Octaafdag DONDERDAG S OCT - HH. Dyoni- sius sn Gezellen 505. 2e collecte »A cunctis» 63 3e collecte naai keme van den Pri; eter VRIJDAG 10 OCT. H Franciscus BorgUs 507. 2e collecte »A cnnctis< 63 3e collecte n. ar keuze van den Priester ZATERDAG 11 OCT. H. Loduvl cus Bertrandus. Mis »Oi justi> 91. co lecte blz. 79. 2e coll.cte van den Pans 62. 22ste Zondag ZONDAG 12 OCT. na Pinksteren, 318. Oiedo Praefatie v. d. H. Drievuldigheid 60 2e collecte v. d. H. Birgitta 501 3e collecte van dan H. Wilfridui uit de Mie >8acerdotes tu'.« (79) 5 OCTOBER. 21e Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Ephesiërs; VI, 1017. Broeders! wordt krachtvol in den Heer en in de sterkte zijner macht. Bekleedt u met de wapenrusting Oods, opdat gij bestand moogt zijn tegen de lagen des i duivels. Want wij hebben den strijd niet j te voeren tegen vleesoh en bloed, maar te gen de vofsten en de magten, tegen de wereldbeheerschers dezer duisternis, tegen het booze geestendom in de lucht. Doet j daarom aan 9e wapenrusting Gods, om weerstand te bieden ten kwaden dage en, in alles volmaakt zijnde, staande te blij ven. Houdt derhalve stand, uwe lendenen met de waarheid omgord, het harnas der gerechtigheid aangedaan, en uwe voeten geschoeid hebbende met ,de bereidwilligheid j Van hpt Evangelie des vredes; en neemt in alles het schild des geloofs, opdat gij daarmede al de vurige pijlen des boozen vijands kunt uitdooven; neemt ook den helm der zaligheid en het zwaard des gees- tes, dat het woord Oods is. Evangelie volgens den H. Mattheiis; XVIII, 23—35. Te dien tijde sprak Jesus tot zijne leer lingen 'deze gelijkenis: het Rijk der he melen is gelijk aan een koning, die afre kening wilde houden met zijne dienaren. En toen hij begonnen was met afrekenen, werd er een voor hem gebracht, diie hem tienduizend t alenten schuldig was. Daar de ze echter niets haid om te betalen, ge bood zijn heer hem, zijne vrouw en. Jein- deren en al wat hij bezat te verkoopen, en de schuld af te doen. Doch diie dienaar viel neder en bad: heb geduld met mij, en ik zal u alle9 betalen. De heer nu ontfermde &h over dien dienaar, liet hem gaan en schold hem de schuld kwijt. Maar toen die dienaar heenging, vond hij een zijner tnededienaars, die hem honderd de- nariën schuldig was; en dezen aangrijpend, neep hij hem de keel toe, zeggende: be taal wat gij schuldig zijt! Zijn medeknecht nu viel voor hem neder en smeekte hem: heb geduid met mij, en ik zal u alles betalen. Doch hij wilde niet; maar heen gaande wierp hij' hem in de gevangenis, totdat hij de schuld zou betaald hebben. De Miedeknechten nu, ziende wat er plaats had, werden zeer bedroefd, en zij kwamen en deelden hunnen heer alles mede wat gebeurd was. Toen riep zijn heer hem en zeide tot hem: booze knecht 1 de geheete schuld iveb ik u kwijtgescholden, omdat gij mij gesmeekt hebt; moest gij u dan ook niet ontfermen over uwen mede-die- naar, gelijk ik mij ontfermd heb over u! h1 toorn ontstoken, leverde zijn heer hem over aan de beulen, totdat hij de geheele schuld zou hebben afbetaald. Even eens zal ook mijh hèmetóché Vader U doen, indien gij niet, ieder zijnen broeder, van «arte vergeeft, Zooals wij vroeger reeds meldden zijn de Ned. R. K. Spoorwegmannen bij hun bezoek aan Rome in audiëntie ontvangen door Z. Etn. Kardinaal Merry del Val na mens 1. H^ den Paus. Meldden wij toen, dat deze audiëntie indrukwekkend was en ZiE. Holland zeer prees, van een der Alk- maarsche deelnemers ontvingen wij een ver taling van een toespraak op papier die Z. taling van een toespraak die 1. HL de Paus tot hen gericht had, indien ZL H'. niet daarin was verhinderd geworden door zijne ziekte, doch welke toespraak toen gedrukt aan de deelnemers is uitgereikt. Zij luidt als volgt: Uwe tegenwoordigheid, zeer geliefde zo- neh, vervult Ons met groote vreugde, voor al thans, nu de geheele Katholieke wereld het jubileum viert van het feit van 16 eeuwen geleden n.lv de erkenning en be scherming der vrijheid door Christus aan Zijn Kerk geschonken. Het was billijk, dat Wij onder de eer sten, Bie hun vreugde en'gehechtheid aan den Stoel van Petrus kwamen betuigen, de waardige zonen zagen van hen, die het eerst de vruchten van dit heilig édict mochten plukken. Daarom wenschen Wij "U geluk; want Uw pelgrimstocht toont Ons de geest, die U bezielt. Zij toont Ons Uw verlangen, den tijd eens te mogen we derzien, waarin (h et aan de Christenen zal worden toegestaan de vrijheid te mogen genieten, die zoo noodig is voor de Kerk om met vrucht haar bestuur ten gunste fier ziel en van de maatschappij te kun nen uitoefenen. Terwijl WSj inderdaad de Goddelijke Voor zienjgheid danken voor hef feit Constantijn geroepen te hebben uit de duisternis van het heidendom om tempels en altaren voor onzen godsdienst op te richten, welke zijn voorgangers gedurende 3 eeuwen beproef den te vernietigen, en hij, Constantijn, den Christenen de goederen terug gaf, die on der zijn voorgangers verbeurd verklaard waren en aan de Christenen volledige vrij heid van godsdienst verleende, doet het Ons pijnlijk aan en betreuren Wij het, dat in een tijd, zoo zeer geroemd om zijn vooruitgang vanontwikkeling en schit tering van wetenschap, Wij tevergeefs voor de Kerk, zelfs van Christelijke regeerin gen, moeten opeischen de vrijheid, welke zij zelf erkent en welke voor de Kerk noodzakelijk is ter verspreiding van haar bovennatuurlijk doel hier op aarde. De Kerk, de groote vereenietng op gods dienstig gebied van menschen van hetzelfde geloof en dezelfde liefde onder de op perste leiding van het Romeinsche Paus schap, heeft een verhevener doel dan de burgerlijke maatschappij, van welke zij wer kelijk is te onderscheiden. De burgerlijke maatschappij tracht hier op de wereld het tijdelijk welzijn te verhoogen, terwijl de Kerk ten doel heeft de vervolmaking der zielen voor de eeuwigheid. De Kerk is een koninkrijk, dat geen ander Meester ""kent dan God; Zij heeft een zoo verheven zending, dat Zij alle andere ver enigingen ver voorbij streeft en van alle volkeren van alle talen en geslachten éen huisgezin vormt. Men kan zelfs niet veronderstellen, dat dit koninkrijk der zielen onderworpen zij aan dat der lichamen; dat de eeuwigheid het werktuig van den tijd werd; datOod zelf slaaf werd van den mensch. Jesus-Christus, waarlijk de eeuwige Zoon van den Vader, wien alle macht in den Hemel en op aarde jjegeven is, heeft aan de eerste 'bestuurders der Kerk, de Apostelen, deze opdracht gegeven: „Zoo als de Vader Mij gezonden heeft, zoo zend Ik U. Qaat dus en onderwjjst alle volkeren, doopt hen in den naam des Vaders en des Zoons en des H. Geestes en leert hen te onderhouden al wat ik U bevolen heb. En ik zal met U zijn tot het einde der eeuwen." De Kerk heeft dus van God zelf de opdracht gekregen om te leeren en haar woord ter kennis van alle menschen te brengen zonder tfe letten op beletselen, die Haar in den weg staan of inmengingen, die Haar dwarsboomen. Immers Christus heeft nooit gezegd: „Spreekt niet tot de armen, de onweten den, de dwazen". Maar tot alle menschen zonder onderscheid, omdat Gij uit gees telijk oogpunt verheven zijt boven het aardsche. De Kerk heeft de zending de zielen te besturen en de Sacramenten toe te die nen en bijgevolg heeft niemand, onder welk motief ook, recht in haar heiligdom bin nen te dringen. Zij heeft tot plicht zich te keeren tegen iedere» indringer, die on rechtmatig bij Haar tracht binnen te drin gen om Haar gebied te overweldigen. De Kerk heeft de opdracht de toepas sing van Haar leer te onderwijzen en haar volgelingen te vermanen door de stichte lijke lessen van het Evangelie, doch wee degenen, djg, iets tegenstrijdigs wilden lee- Overgenomen uit Wet Qeillustreerd Zondagsblad van „De Tijd" en ,,06 Amstelboüe"). (Naar een teekening van Van Geldorg. De.heer Lief t inck: En dit zeg ik u: Zoo Waar er voor de verkiezingen niet gelogen is, zoo waar ben ik een on partijdig en dus geschikt Kamer-president. ren en daardoor verwarring en onrust in de maatschappij brachten! De Kerk heeft het recht van bezit, omdat Zij is een ver- eeniging van menschen en niet van engelen. Zij heeft behoefte aan aardsche goederen, Haar verschaft door de vroomheid van Haar getrouwen en zij kan het wettig be- zjt voor de nakoming van haar plichten als bestuurders, voor de uitoefening der godsdienst naar buiten, voor het bouwen van kerken, voor liefdadige doeleinden en voor het in stand houden daarvan tot het einde der eeuwen blijven handhaven. Deze verplichtingen Haar opgelegd, zijn zoo heilig, dat de Kerk het zich altoos tot plicht heeft gerekend dit standpunt te behouden en te verdedigen, wel weten de. dat al deed zij hier maar eentgen af stand van, op aandrang van Haar vijanden, zij haar zending niet meer zou kunnen vervullen, een zending, welke zij van den Hemel ontving. Ook de geschiedenis toont een reeks van protesten en eischen door de Kerk ge richt tot allen, die Haar terug wilden voe ren in slavernij. Het eerste woord door Petrus en de andere Apostelen gesproken, was: „Men moet eerder aan God dan aan de menschen gehoorzamen", dat heer lijke woord is steeds herhaald door hun opvolgers en zal herhaald worden tot het einde der wereld, al moest dat woord ook met bloed bezegeld worden. Onze tegen standers, zelf zoo doordrongen van „vrij heid", dat al hun redevoeringen er van gewagen en hun vaandels aan alle soort van vrijheid schuilplaats verleenen, staan inderdaad aan allen vrijheid toe, ten minste ongebondenheid, doch van vrijheid der Kerk willen zij niet weten. Vrijheid wordt ieder toegestaan om zijn godsdienst te belijden en zijn denkbeel den te uiten, doch die vrijheid geldt niet voor den Katholiek. Deze is het voorwerp van vervolging en onrechtvaardigheid en wordt gedwarsboomd in het uitvoeren der opdrachten, welke hem als een heilige plicht zijn opgelegd. De vrijheid van onderwijs wordt ieder toegestaan, doch onderworpen aan het mo nopolie der regeering, welke in de school de propaganda en verdediging van elke idéé ên elke dwaling toelaat, maar den kinderen zelfs het leeren der catechismus verbiedt. Vrijheid van drukken en bijgevolg vrijheid van de pers bestaat, zelfs voor de meest teugellooze, ten koste van 9e bestaande wetten en staatsvorm. Het volk wordt opge hitst; de haat en vijandschap aangestookt; beletsels en bezwaren aan de pogingen tot welzijn van de arbeiders in den weg ■geworpen; de r ust der burgers wordt ge stoord; de heiligste zaken worden be spot en eerbiedwaardige jaersonen belee- digd door die teugellooze pers, doch vrij heid van pers voor de Katholieken, die de rechten der Kerk verdedigen en strij den voor principes van waarheid en recht vaardigheid bestaat niet. De Katjiolieke pers moet bewaakt worden z.g. tot de orde geroepen worden en prijsgegeven aan de vijandelijkheid van alle tegenstan ders, zelfs de Vijanden des vaderlands. Aan alle vereenigingen, zelfs de meest oproerige wordt vrijheid van openbare en luidruchtige demonstratie toegestaan, maar de Katholieke processies moeten in de Kerk blijven, omdat zij z.g. de tegenpartij aan stoot geven, de openbare orde verstoren en vreedzame burgers hinderen. Allen hebben vrijheid van bestuur hun ner eigen aangelegenheden, zelfs schisma- tieken en scheurmakers, doch voor de Ka tholieken geldt de voorwaarde, dat hun be stuurders in het land, waarheen zij ge zonden worden, geen tegenstanders mogen vinden, want deze zouden de regeering bevreesd maken, hetwelk de vertegenwoor digers der Kerk zou beletten zich bij hun kudde te voegen om hen te besturen. Aan ieder wordt vrijheid van eigendom gewaarborgd, docih dit geldt niet voor de Kerk en de religieuse orden, welker goe deren door onrechtvaardig geweld worden verbeurd verklaard, en gegeven aan aller lei wereldsche instellingen'. Zoo staat het, Oij weet het zeer goed, met de vrijheid der Kerk, zelfs in Ka tholieke landen! ,W|ij hebbfen dus zeker reden Onzen troost te zoeken en te vinden in U allen, die de vrijheid voor de Kerk opeischen en strijden voor die Kerk door de daad. Moed dus; beminde zonen! Hoe mjer de Kerk van alle zijden tegengewerkt wordt] hoe meer de valsche ideeën en dwalin gen en het zedelijk bederf dè's lucht be zwangeren met hun verpestende smetstof fen, des te grooter zullen Uw verdiensten zijn, welke Gij van Qod zult verwerven. W|ijdt dus al uw krachten aan het ver mijden dezer besmetting en laat u niet aan het wankelen brengen in uw overtui ging, doch blijft getrouw aan de Kerk, die helaas zoovelen tot hun ongeluk ver laten hebben. Door Uw standvastigheid wijdt Oij U aan een zeer vruchtbaar apostolaat; door het overtuigen van Uw tegenstanders en afgedwaalden van de noodzakelijke vrij heid voor dé Kerkj welke zoo bewonde renswaardig voorzien heeft en voorzien zal in het heil en de rust der volkeren. Immers zij oefent het bestuur uit, dat haar door God is toevertrouwd, en zal onberispelijk en krachtig de principes van waarheid en rechtvaardigheid, waarop alle orde gegrondvest is, bewaren^ terwijl aan deze principes de vrede, eerlijkheid en alle maatschappelijke deugden hun oor sprong ontleenen. In dezen strijd zult Oij zeker moeilijk heden, tegenwerking en tegenspoed ont moeten. Weest echter voorzichtig en ver liest den moed niet, want de Heer zal U in den strijd helpen en U met de uitgezochtste gunsten overladen. Ontvangt als belooning den apostolischen zegen, dien Wiij U en allen, die U dier baar zijn, van ganscher harte schenken. (Uit het Fransch vertaald). Rijkslnndbouwproefvelden. Van den Rijkslandbouwleeraar voor N- Holland te Schagen ontvingen wij het plan voor den aanleg van Landbouwproefvelden in Noordhollandj gedurende 1914. Wij troffen daarin aan proeven omtrent het gebruik van kunstmest, de bemesting met ier en het bewaren van ier, het be werken van den grond met den onder- grondsploeg, het kiezen van poters of za den van veelvoortbrengende planten, het vergelijken van zaaizaden, het toepassen van Bordeausehe of Bourgondische pap te gen aardappelziekte, het gebruik van klaver- ruiters en het ontwateren van wei- of bouwland door middel van drainage. Vereenigingen of personen, die in 1914 ij^et geldelijken dteun van het Rijk proe ven wenschen te nemen volgens de daar voor geldende voorwaarden, kunnen zich met een daartoe strekkend verzoek wenden tot den Rijkslandbouwleeraar bovengenoemd bij wien ook, zoo lang de voorraad strekt, het genoemde plan kosteloos verkrijg baar is. „MET WELK RECHT?" door Robert Hugh Benson. Vertaling van Alb. Steenhoif Smulders Uitgave van Paul Brand, Bussum. Dit boek, hetwelk ons verplaatst in de tijden der Katholieken-vervolging in En geland onder Koningin Elisabeth, is waard aanbevolen te worden, De vertaalster zal aan onze lezers be ter bekend zijn dan de schrijver. Wij ver meiden daarom van hem het volgende, wat in nauw verband staat met de verschij ning van dit boek. Robert Hugh Benson is in Engeland bij katholiek en protestant een bekend en ge liefd schrijver; hoewel zijn overgang tot de katholieke Kerk bij zijne vroegere ge- loofsigenooten verbazing en ergernis wekte, worden zijn werken ook door andersden kenden veel gelezen. Anglikaansch gees telijke, zoon van den Aartsbisschop van Canterbury, heeft hij een zwaren ziele- strijd doorvochten, eer hij rust vond in de Moederkerk. Terwijl hij worstelde met de genade, welke hem in de armen der Moederkerk dreef, en allerlei boeken verslond om tot klaarheid te komen, viel hem ook een merkwaardig handschrift uit de dagen van Koningin Elizabeth in handen. Dat deed hem zijn boek „Met Welk Recht?" schrij ven, en terwijl hij zelf door duizend vree zen werd bestormd, schilderde hij het beeld van Anthony, den jongen, reinen man uit den tijd van Elizabeth's regeering en van zijne zuster Isabel. Beiden, opgevoed in de nieuwe leer, keeren door hun om gang met hun streng kath. buren naar de ware Kerk terug. Anthony gaat na veel inwendigen strijd naar een seminarie en wordt "Jezuit. In Engeland teruggekeerd als priester, wordt hij gevangengenomen en, wijl hij de eed niet af wil leggen, ook niet in schijn zooals hem om hem te redden nog wordt voorgesteld wordt hij op de pijnbank gefolterd en sterft hij de gevangenis voor zijn H. Geloof. Pater Hendrichs S. J. noemde het „een heerlijk mooi boek, dat zijn hoogen prijs volop waard is." Met warmte bevelen wij het aan! HARENKARSPEL. UITSLAO VEILING bij opbod der vaste goederen te Haren karspel voor Mevr. wed. S. Keet Dz. en den heer G. Dorbeck te Schagen door notaris H. B. Gottmer te Obdam. A voor mevr. wed. S. Keet Dz. en den heer G. Dorbeck: 1. Boerenwoning, schuur, ierkelder, erf en weiland, groot 64.10 A'. in bod ge bracht op f 1535. Sitrijkg. rG. Dorbeck. 2. Weiland, (de Hoekweid) jroot 3 H.A. 88 A. 60 c.a. a. groot 64.10 A. id. op 1269.— Str. N. Kooij. b. groot i 88.10 A. id. op 1665.— Strijkgeld W|. J. Appelman. c. groot 91.20 A. id. op 1732.50 Str. J. Dirkmaat. d. groot 87.10 A. id. op 1642.50 Strijkg. G. Dorbeck. e. groot i 58.10 A. id. op 1078. Strijkg. C. Stam. 3. Wieiland groot 66.90 A. id. op 1120.— Strijkg. O. Dorbeck. 4. Wieil. gr. 1.90.60 H,A. id, op 2402,— Strijkg. A. Ruiter, 5. Weil, en uitweg gr. 4.40.80 h,ai. 5466. Strijkg. K. Slot. 6. Wjeil. groot 2.08.70 H;.A. 2918,— Strijkg. G. Dorbeck. 7. bouwland en kadijk groot 2.11.59 h.a. a gr. 83.87 a. 1050 Strijkg. P. .Verburg. b. groot 53,26 A:. 652.50 Strijkgeld G. Dorbeck. c. groot 74.46 A. 913.50, Strijkgeld P. Snel. 8. bouwland en kadijk groot 1.45.01 H.A. a. groot 77,90 A. 924.— Strijkg. W. Appelman. b, groot i 67,11 A-. i, 812.—;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1913 | | pagina 5