StiMennis of stedeschoon? l Zaterdag 12 Febr. 1916 TWEEDE BLAD. Verzekering- N TUINDERS. rt I, Sigarenwinkel, lagen geen consult. - Zilver, Koralen m\ katholieke illustratie. Mlsgabedeu van 13—20 Febr. P*rochl«, Parochiekerk en Parochianen Ons B illen en Ziekten voorwaarden ljuvihsjv;. attaadoa* aan ook Zaterdags reekuur, doch uitsluitead| iek enz. ef alle Donderdagen vai| 3» goed an gr.edkoop E W AASDE. MIENT 19. >7 Het nummer dezer week bevat de volgende Platen: Op de heidie. Oude kerk van Heerlen. Vroedvrouwenschool te Heerten. Het Gezeltenhuis en de gaarkeuken te Heerlen. Drie interessante foto's van het getorpedeerde ss. „Artemis", Graaf van Limburg Stirum. In het Caumer-dal te Heer len. Dertien oorlogskiekjes van overal La- rensch boeren vrouwtje. Dirie kiekjes uit het vluchtoord Udien voor Belgische uit gewekenen. Kaart van de overstroomingen Jn Noord-Holland. Twee foto's- van het diamanten.feest der, Aartsbr.-schap v. dl. H. Familie in «ie St. Jozefskerk te 's-Bosch. Mr. A. U. E. Ridder de S,tuers. Tafereel uit het Kerstfeest-Oratorium, door „Bre da's katholieke jongelingschap". Oosten- rijksche veldartillerie im eert Montene- gfijnsch dorp. F. Bucksteog. j. Janssensf H. J. H. Janssens. Mgr. E. Qiesen. Een Duitsehe hos-pitaatwagen met gewonden. Bestuur van „Geloof en Wetenschap" te Leeuwarden. t, Tekst: Roomsch werk in de Limburg* sche mijnstreek, do-or F. X. M. Se Toch een, door Mathitde. Het levend a'Iltaar, door J. Grosfeld. Louise, door F.. Kn. Een hou ten stad, door Christine. Zoo'n pseudo niem, door Amanda Wolf. Madesoete mit bladerkens root. Eindelijk toch, dloor A. Takx. (Deze lijst is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem.) N.B. I vóór het cijfer beteeken t: eerste uitgave; II beteekent: tweede uitgave van het Misboek van Baarda (Dessain). Kerkwijding vóór de Hoogmis 34. Onveranderlijk gedeelte der Misge leden blz. 35 en volgn. ZONDAG, 13 Febr. 6e Zondag na Drie koningen (Tijdeigen). 2e collecte: v. dl. H. Amand-us. Uit de Mis „Statuit" 82 bo venaan. 3e collecte: „A'cunctis" 63. MAANDAG, 14 Febr. H. Valentimus, mart. (Eigen der Heiligen,^ 14 Febr.) 2e collecte: „Fi.telium" uit de Mis. voor idle overledenen. 3e collecte: „A'ounctis" 63, DINSDAG, 15 Febr. HlH, Faustinas en Jovita, mart. Mis „Salus auitem" 77. 2e col- lecte: „A'cunctis" 63. 3e collecte: naar keu ze v. d, priester. WOENSDAG, 16 Febr. Van dezen dag. (Mis van den. vorigen Zondag, 6en na Driekoningen). 2e collecte: „A'ounctis" 63, 3e collecte: naar keuze v. d. pr. geen j Gloria, geen. Credo. DONDERDAG, 17 Febr. als gisteren. VRIJDAG, 18 Febr. HL Simeon, bissch. cn mart. Mis „Statuit" 65. 2e collecte,,A' cunctis" 63. 3e collecte: naar keuze van den priester. ZATERDAG, 19 Febr. Mis v. H. Maagd (als op 24 Mei. Eigen der Heil) 2e collecte: v. d. HL Geest (als op lsten Pinksterdag). 3e collecte: voor de kerk: 62 4e collecte: voor den Paus 62. ZONDAG, 20 Febr. Septuagesima-Zon- dag. (Tijdeigen) geen Gloria. 2e collecte: „A'cunctis" 63; 3.e Collecte: maar keuze van den, priester. N.B. In alle H.H. Missen de gebeden collecte, stilgebed', Postcommunio uit de Mis „Voor den Vrede." KERKNIEUWS. 1 opzegging PASTOOR DE GRAAF. Naar wij vernemen is de zeercerw. lieer M. P. H. J. De Graaf, past. te 't Veld, (N.-H.) ernstig ongesteld'. In verband met zijn hoogem leeftijd Z.Eerw. is 73 jaar oud, wordlt het ergste gevreesd. PMNNUNZIO EN DE HL CONGREGATIE VAN DEN INDEX. Volgens de „Köln. Voliksztg." meldt de „Corrispondenza Romana", dat die HL Con gregatie van den Index zich op 't ©ogen blik bezig houdt met de jongste letterkun dige werken van Gabriete d'Annunzio. On getwijfeld zullen diens godslasterlijke „oor logsgebeden" geïndiceerd worden. i (Ing«xon3en),. -Ij „Wat in de negentiende eeuw misdreven werd, is niet meer goed te maken. Zorge dan de twintigste eeuw dat zij, door eendrachtig samenwerken van overheid en burgerij, ons stadsschoon in stand houde en vermeerdere, opdat zij bij het nageslacht in betere her innering blijve dan liaar voor gangster." A. WEISSMANN (1). In het door mij reeds vroeger aanbevolen- kcst-elijk werkje „Aestbetisdhe leiddraad bi den woningbouw" door B. von Brucken Fock, vangt de schrijver zijn pleidooi ten gunste van betere begrippen omtrent het bouwen van woningen aan door als motto- te kiezen de woorden van Jan Stuijt: „Een ellendige sdhoonheidsschemmis knaagt ails een kanker aam het zeer bijzonder mooi van ons Hollauidseh landschap". Ik wenschte wel dat van overheidswege bevolen werd', 'dat 'die woorden in liederen stad, in eik- dorp, aan die ingangen -er van op duidelijk zichtbare wijze werden aangebracht. Ik wilde dat zij op de scholen dagelijks aan die kinderen werden ingeprent; dat zij prijkten niet alleen in alle. werkplaats-en der am bachtslieden, maar ook in de kantoren der werkgevers, zoowel industrieekn afe koop lieden; dlat zij gezien werden ain de werk kamers van Burgemeesters, WjHtbouders, Geestelijken en and-ere invloedrijke perso nen, opdat het 'dtagelijksch lezen er van de sluimerende -geesten zouden wakker roepen. Want in -betrekking tot Ihet verlies van het schoonheidsbegrip, mag men m-et recht de woorden van wijlen Dr. Schaepman tot de zijnen -maken:- „Er vaart doorheel -de wereldl, een droeve doodsorkaan." (2) „Het verhaal van die aiesthetische ont takeling die ons Vaderland in de 19e eeuw onderging -era helaas dreigt de 20e ■eeuw haar voort te -zetten gelijkt dat van, een lichtzinnige beheerde -erfenis", zegt terecht -de bekende architect Leliman, (in zijn ze-er aanbevelenswaardig vlugschrift: „De ontsiering van, Stad en Land" (3) en wMir .is zijn woord: dat Shelley's juich kreet: „A thing of beauty is a joy for ever" (een schoone zaak is een voort durende vreugde) in deze dagen maar al te vaak een bittere bespotting is" (4). Onze beroemde stadgenoot Willem Hof dijk, kunstgevoelige schrijver van Kenn-e- merland's Balladen zong eenmaal: De Sage heeft bij ons heu-r stil verblijf verloren zij lieflijkst kind der Poëzy" (5). Wij kun nen het hem nazeggen ook in betrekking tot de lief-de voor het ste-dlesdhoon, en wellicht is daarom die Sage van - ons weggegaan, omdat wij geen woningen meer wisten te bouwen, waar de kinderen- der P'oëzy zich thuis konden gevoelen-. Het is waar, er zijn teekenen van beter schap; -de tijd waarop officieel werd verkondigd: „Kunst is geen regeerings- zo-rg", hij is voorbij, maar toah werden er niet alleen in de laatste jaren, maar worden er nog dagelijks meer schoonheden in Vredestijd vernietigd!, dan door het ruwe oorlogsgeweld der 'laatste jaren, en door hetzelfde geslacht dlat weent hij d'e pu-in- hoopen van Leu-ven en -de vernietiging van ■de Kathedraal van Rheims -en de Laken hal' in Yperen doch zomdeirblikken of bloozen zijn steden bederft o-f ziet bederven. Ook Alkmaar, onze Vaderstad heeft zijn heerlijk 'erfdeel lichtzinnig verkwist en ieder 'kunstgevoelige, die die oudie gravuren, en prenten ziet, die ons verhalen hoe won dermooi het wel was, voelt zich het hart wee -do-en, wanneer hij bedenkt hoeveel schoons roekeloos is bedorven en vernie tigd, hoe weinig ons nog" rest. Hoe waar is liet, wat architect Kropholler schreef in zijn artikel: „Alkmaar en het Verdronkeno-ordl" (De Telegraaf 15 Out. 1913) als hij klaagt over 't me-edoogenffioos si-Dopen in onze oude steden van zooveel moois, waarvoor nooit of zoo zelden iets goeds in de plaats komt. „Wanneer men in Alkmaar ko-mt, is -dat hetgeen u treft. Ge ziet dat het is een stad, waarvan de schoonheid reeds voor de helft ver dwenen is en (helaas, maar al te waar) nog voortdurend wordt aangevochten." Toah is ondanks dlat alles Alkmaar nog een -mooie stad, eene aantrekkelijkheid voor vreemdelingen van heinde en verre; het is er mede als met iemand van voorname huize, -die ondanks zijn achteruitgang en armelijk voorkom-en, toch nog -door zijn voorname gestalte, -door zijn wijze van -doen, door ieder gebaar, zijn nobele af komst verraadtkeert zich de fortuin maar even, stelt men hem maar slechts weinige middelen ter beschikking, onmiddellijk is hij weer zich zelf en steekt verre uit boven den „snob", dien de duurste kleedij niet tot een man kan maken. De resteerende schoonheid van. Alkmaar -bewaren, in zooverre de plaats nog op mooie gebouwen kan bogen; de voornaam ste straten cn pleinen, in zooverre noodzaak niet dwingt, zoo veel mogelijk bewaren en waar het mogelijk is verfraaien, ziedaar een voor overheid en burgerij, in zooverre deze 'daartoe kan bijdragen, dure plicht. Het is waar, dat er ook ten opzichte van Alkmaar mag worden gesprok-en van een streven in de goedle richting. Dat er eene meerderheid gevonden, kon worden in den. Gemeenteraad om ons mooie Raadhuis te maken tot wat een Raadhuis behoort te zijn; het voornaamste gebouw der Gemeenschap, is een hoopvol teeken; 'dat die meerderheid- niet groóter was en -dat er heel wat water .-in dien wijn, moest worden gedaan om te komen tot een slechts gedeeltelijk succes, bewijst echter dat men nog niet mag spreken van een j vurige schoonheidsdrang. Dat er onlangs een. school gebouwd werd, die meer d.an in een, „gebleken be hoefte" voorziet, is een gelukkig ver schijnsel, maar dat die misschien eeniga gelegenheid om een der weinig overgeble ven merkwaardige gevels voor slechts f4000 te koopen, (waarbij men nóg een groot pakhuis op de koop toehad) en voor de gemeenschap te bewaren niet werd aan gegrepen, wijst weder niet op groot en thusiasm e en te vroeg werd- in de pers ,,-de prijzenswaardige ijver" van het Ge meentebestuur in deze geprezen. Die vigi- lantie met een kleine v, die bang was voor een scheeve muur is waarschijnlijk oorzaak, dat ,de „Vigilantie" met -een groote V met tertijd zal verdwijnen voor „een, naar de eischen des tijdis ingericht" winkelhuis. .Dat Bi. -en Wj. eenparig1 veikJaairdeni gaar ne een commissie van advies te hebben voor nieuw te stichten bouwwerken en dat de Raad -eenstemmig besloot, tot de in- ^stelliii-nig van zoodanige Commissie' is een flinke stap (in de goede richitiing die ons ten minste in -de toekomst zal bewaren voor „igrauwelijckheden" en ka n leiden tot m eer dere waardcering van 't schoone door het publieik. Maar.... dat er nu plainnen schij nen te bes-taan, om, -een der mooiste plei nen van- -onze stad wreedlaairdig te schen den, voorwaar, dat -is „een mislij ck teeken". De Gemeente Alkmaar moet een nieuwen verkeersweg maken tusschen Waagplein en Hofplein en het is hoogetijk te prijzen -dat men 'daarvoor, in het belang van den bloei 'der Gemeente tonnen gouds heeft gevoteerd. Maar nu dreigt d>e ramp, dat 'die doorbraak er toe- zal leiden, dlat er in het mooie, afgesloten Waagplein een g,af gemaakt zal worden vain zestien meter breedte, de toegang tot een troostelooze 78 M. lange straat m-et -blinde muren, troos- teloo-zer dan men ergens- d|e wedergade zal zoeken. W;ant hierheen schijnen Bi. en W. te willen sturen. Toch is die ontsiering niet noodig. Meerdere plannen ter voorko ming daarvan, zijn aan den Ra-ad en aan Bi. en W. aangeboden. Ook ondergeteekendie heeft ten koste van ve-Cl tijd en moeite aan h,et Dlag-Clijksch Bie- S'tutr -een idee aan de hand gedaan, dat ge'leid heeft tot een plan van bebouwing, door den -Directeur van Gemeentewerken op verdienstelijke wijze in teekening ge bracht. Dat plan heeft de goedkeuring van bevoegde autoriteiten, -die het sterk aan be velen. Het hoeft de verdienste -dat het Waagplein instede van dloor den door braak ontsierd te worden, ini schoonheid zal winnen en belangrijke vootideeïen aan het Marktwezen, toro-n van A'lkmaar's be staan, aanbiedt. Aan den Raad zal bet zijn te beslissen, ,of het dit plan of een -dier andere, wil aanvaarden-, of wel, dat het voornaamste plein van Alkmaar, de groote aantrekkelijkheid der talrijke touristen, zal ontsierd' wordlen. Men wake voor het maken van iets, dat slechts „'een tijdelijk karakter zal dragen", dat tijdelijk karakter is naverwant aan de bekende „Calendas Graecas" of wil men -echt Hollands-eb, aain -de beroemde St. Jutt-emis. De vraag die da Raad dus weldra heeft te beantwoorden -is kort samengevat, de titel van dit artikel, zal het zijn: „Siieclem- sche-nnis" of „Stedenschoon"? Cavearatcon- suites". Ik heb gemieendi, dlat het mijne -plicht was de vraag te stellen en te waar schuwen voor eene verkeerde oplossing. G. Th-, M. VAN DEN BOSCH, Lid van den Gemeenteraad. i i 1 (1). „Wat overheid en Burgerij vobr ons stadsschoon kunnen doen": door A. Wieissmann, Uitgevers en, Drukkers-Mij. van F. van" Rossen, Amsterdam, pag. 27. (2). „Aya Sofia" door Dir. H. 'Schaep man, Uitgave Wed. van Rossum, Utrecht. (3). „Die ontsiering van. Sitad en Land e-n ihare bestrijding", door J. W. H. Lei man, Uitgave Si. L. van Looij, Amsterdam, (pag. 1). (4.) Idem t. a. p. pag'. 3. (5). „Kennem-erland". Bia'J'Jadlen door Wi. Hofdijk. U-itg. J. v. Endt Zoom. Voorzang. (Dii-t boek behoorde thuis iin ieder Alkmaars-ch gezin en mocht irn geen S-ohool- b'ib'tiotheek -ontbreken, (v. d, BL) In het tweede deel zijn-er lezing te L i m m e n gehouden kwam- Kapelaan Smits meer bepaald tot de behandeling van bovengenoemd onderwerp. Tot voor een eeuw ging alles betrekke lijk goed: het menschdom was eenstem mig -over de waarheid, dat de vreeze Gods en de godsdienst, de grondslagen moeten zijn voor alle mensche®jke betrekkingen. Wiel waren de menschen veirdieelld in gods diensten, wel hieerscht-e dwaling op alle gebied-, -doch- één waarheid bleef bestaan^ m4. -dat niets -ook ge-en Staat kan bestaan zonder God Zo-o is het eeuwen -d-oor gegaan: gadis- dienst werd! noodzakelijk geoordeeld. En ziet thans: daar komen de verlichte mannen der 19e.en 20e -eeuw: dat alles moet veranderd wordienZij willen een Staat zonder godsdienst. H-et aanschijn d-er aarde moet hernieuwd worden. Zij zijln de walre vrienden des volks; zij, die den gods dienst rukken, uit de -eenvoudige menschen- harten en zeggen: „Nu zijt gij! vrij". Zij zijn -de ware volksvrienden, die d-e zedelijkheid overboord gooien en door eigen gedrag toonen, wat mag en wat niet mag of liever toonen, dat ales mag. Zij witten het Christelijk volk ontkerste nen. AI -die strevingen kunnen wij 4n ee-nige trekken samenvatten. Wat is hun program? Men ontrooft de Kerk hare voorrechten, privilegies, die rechten, welke onzevoor vaders haar verleend hebben. Men ontrooft de Kerk in vele dingen als zelfbestuur, ofschoon men haar proclameert al-s geheel vrij Men spreekt van een vrije kerk in een vrijen Staat en tegelijkertijd maakt men het it-ct een schandelijke leugen, door in vloed uit te oefenen, op de benoeming der Geestelijkheid (zooals in Duitschiand). Men stelt li-et Christelijk leven, vooral het Christelijk vereentgingsteven onder uitzon deringswetten. Het kloosterverbod^ gelijk dlat in Frank rijk heerscht, is een direkt verbod om de 3 Evangelische raden te volgen. Wat -oms door Christus dus als- hoogsite beoefening -der deugd wordt aanbevolen, dat verbiedt ons de moderne wereld. Zij duldt vereenigingen voor stoffelijke en geeste lijke -doeleinden, van dien meest bedenke- lijken aard, die werken aan de verwoes ting van godsdienst en omverwerping der maatschappij, doch slechts ééne soort duldt zij niet, één. vereen-iging veroordeelt zij: h-et kloosterleven. Men ontsteelt die Kerk haar eigendom, door verbeurdverklaring harer goederen,; 'm-e-n ontrooft Ihet kind zijn godlsdienst inde school. Men wil 'geen bijzondere school; het kruis beeld moet uit bet schoollokaal, geen ge bed voor en ;na de lessen, g-een godsdienst onderricht meer; het woord „God" mag niet genoemd worden. Dat is de grootste ramp, het grootste gevaar; Frankrijk moet ten gronde gaan, als dit llang zal) duren. Het kind- is zoo'n te-ere bloem. Wij ka tholieken, wij geven het kind niet over zoolang er nog bloed in onze adren stroomt, zoolang er nog kracht huist in ons godsdienstig gemoed. Daarvoor .strij den, daarvoor lijden wij, daarvoor brengen we ons offers; het koste wat het koste. Men wil de familie van den godsdienst scheiden door een- -doelmatig ingerichte hu welijksregelingwaardoor de twee grond slagen van het huwelijk ondermijnd wor- de'n: de eenheid' en de onverbreekbaarheid. Men roept de vrije liefde uit als- afgod-, omdat men weet, -dat dan de zedelijkheid spoedig zal tanen «n met haar de gods dienst. De zedelijke vrouw is de steunpilaar van het heerlijk Roomsch gezin, doch'de vrouw, van den godsdienst gescheiden, die den geest -van vroomheid -en gCl-o-of ver zaakt, is -een machtig werktuig des verderfs. Dat weet de wereld; daarom wil zij' de vrouw in liaar bezit krijgen: Men wit -dên. dag des Heeren van den godsdienst scheiden: de Zondag-viering moet plaats maken voor de- overdreven sportbe weging. De Bios co-op draait de grootste film af op den Zondag. Men tracht ten laatste de Pers te or- ganiseeren "legen den godsdienst. „De Pers" en voor,-onze ooigen vloeit als een vernie lende lavastroom, die slechte lectuur; hoe ongodsdienstiger en zedeloozer hoe liever; alles wordt .beproefd om de zidl te bedier ven. Dian zien wij teil slotte, die ongodsdien stige en neutrale dagbladen, die de pest zijn voor het Roomsch gemoed en het Roomsch gezin. Dat alles- wil de moderne wereld tegen over de katholieke kerk, dit is- hun systeem in al zijn trekken en wij' zijn gewaarschuwd, t W,at wil de Kerk van Christus tegen over de wereld? De Kerk strijdt niet te gen den vooruitgang van het waarachtig goed bi-er op aarde, maar wel tegen den vooruitgang van leugen, boosheid en zoin-dle. De Kerk strijdt niet tegen het volk, maar vóór het volk. Het is merkwaardig, dlat er vanuit het Christelijk volk zdf nog nooit een strijd is uitgegaan, tegen de Kerk van Christus, tenminste niiet ontniddelijk van het volk, maar altijd van een partij', dlie zich' nu eens van de macht der Regeering -dan van de macht -dies volks wist meester te maken. „Het volk ri-ep -den Zaligmaker „Hosannah" toe, toen Hij Jeruzalem bin nentrok; eerst later, toen h-et door die Schriftgeleerden -en Pharizeeërs verl-eid was, brulde het: „Kruisig Htm". Zoo is het ge bleven tot op den huldigen dag. De Kerk strijdt slechts voor deze waar heid: „dat alle menschen kinderen zijn van God; dat allen naar God-'s evenbeeld zijn geschapen, allen bestemd zijn voor die eeuwigheid". En daarom beschouwt zij alle menschen als broeders, zonder onderscheid te maken in beschaving, rijkdom en stan-di En de wereld spot met diez-e leer en ziet met ver achting op haar neer. Doch zij zelf weet niet de groote levensvraag op te lossen. Zij kent slechts aardsche- en stoffelijke ver schillen en maakt daarom de klove tus schen rijk en arm, hoog en nederig, im mer -dieper -en dieper, immer breeder en breeder. Mgr.. von K et tier zegt het- zoo prachtig: „id-e Kerk sfrijdt voor de ver wezenlijking van het Rijk Gods op aarde, met al zijn zegeningen, met zijn Waarheid-, genade en barmhartigheid. „De wereld strijdt voor het streven van den Wereldgeest, om zich los te rukken van God om hem te helpen in zijn -op stand tegen Gód met al zijn trots, zijn egoïsme en verderf." Maar dat te dulden, zou eene verlooche ning zijn onzer menschelijke waardigheid, Düt kan en mag d-e Kerk nieit doen en mag oo-k het Christelijk vo-lk niet doen; daartegen zullen wij strijden met alïe mid delen, die ons ten dienste staan. W|aar de plicht u dan roept In het openbaar leven, daar vooruitWaar de plicht u roept bij verkiezingen, daar kiest; daar mag geen eigen-belang of afgunst, of bescherming invloed uitoefenen; het zede lijk belang staat boven alles Nog een andere plicht hebt gij Steunt de Pers; laat geen courant van andere richting over de vloer komen, wij hebben go-ede en goedikoope couranten ge- noeg. ij |i£j Duldt geen niet-katholieke boeken in huis; wilt gij ontspanningslectuur, de R. K. Bi bliotheken staan u ten dienste; wilt gij zelf koopen, de R. K. boekhandel heeft ze voor 't grijpen. Pas -op -d-e lectuur, die- gratis bij u in huis komt; van kath. zijde krijgt ge ge woonlijk niet veel gratis, wij1 kunnen ons geld- wel gebruiken voor kerken, scholen, ziekenhuizen, vereenigingen, -doch de on- geloovigenhebben geld, veel geld olm, -daarmede onze katholieke zielen op deze wijze te bederven. Tenslotte, .uw plicht a-te' Parochiaan tot uwe Parochie. Uw Parochiekerk moet uw. middelpunt zijn. Ziet, hoog steekt de toren zijn waar schuwende vinger naar boven:, en wijst naar -dan Hamel. Luidl klinken de klokken voor eiken eeredi-enst en zeggen: li telkens, dat gij katholiek zijt. Voor ons is de kerk ons Vaderhuis. Gelijk de kinderen, van één vader in het Vaderhuis éénzelfde voedsel eten, zoo- eten de kinderen een er parochie, aan één- en dezelfden, diisdi het Brood- der Engelen. Gelijk de Verloren Zoon, berouwvol we derkeerde tot zijn lief de vollen Vader, zoo keert ook 'de zondlaar, di-e God in, dollen overmoed verlaten heeft, berouwvol terug- en vindt geopende Vaderarmen. Gelijk tenslotte de vader het zieke kind ter hiijlpe snelt en het beste geeft wat hij beeft, zo-o snelt de Parochiepriester, tot den -zieken parochiaan en geeft het beste wat 'hij 'heeft: Het ft. Lichaam 'en Bloed van Christus en de HL Olie der Kerk. Welnu, gij hebt he;t geluk, -eene Parochie kerk te 'bezitten, het is aan. u; mijne vrien den, ze te willen 'behouden, nog staat klaar voor onze oogen de geschiedanis uwer voorvaderenzij waren. Parochii-an-en, die hun Parochie- behielden, zij hebben de ge varen getrotseerd van buiten en van bin,; n-en; ik heb u die gevaren aangetoond. Laat de onderlinge liefde uw deel zijn. Hdudit ver verwijderd al het vreemd ge doe wat uw katholiciteit kan schaden. Houdt uw Parochiekerk hoog, voor God 'is'gieeh luist-ér te groot 'Houdt uw Parochi'e-geestelijk'en hoog, di-e het goed met u meenen. Houdt elk uwer parochianen hoog; hebt ze lief als broeder en zuster in hef groote gezin. Steunt de armen -naar vermogen, vergeeft en vergeet; vergeldt of we-estdank baar, al-s u goed gedian wordt. Ten slotte 'houdt heel uw dbirp hoog, uw dierbaar dorp, uw dierbaar plekje grond en leef in landelijke eenvoudl en rust. En gelijk spr. begonnen was met de herinnering aan het versje van Sf. Maarten, zoo wil 'bij ook eindigen m-et een vers, aangrijpend om zijn eenvoudl, tyet bekende lied van onzen groeten Roomschen dich ter Felix Rut ten. M ij n d o r p j e. Mijn dorpje- in. liet stille dal, Gedoken tusschen 't groen, Waar vlette beek en waterval Muziek weerklinken doen; Waar ik -de mooiste bloemen pluk, Die alle wereld weet, Mijn stille dorpje van geluk Diat ik u nooit vergeet. Ouder groote stilte werd deze keurige eenig-sc'h-oon-e lezing, door die overvolle zaal gevolgd- en een spontaan applaus dlaverde ioor die zaal als loon onzen hooigg.eadhten Geestelijken Adviseur toe. De Voorzitter zeide- dien talentvoWen spreker hartelijk dank en sprak den vvens-ch uit hem nog vete maten hier te mogen terugzien. Zie het nummer van 29 fan. LL 2e Blad. -1L.LU INGEZONDEN STUKKEN. MELKKWESTIE! Het wordt voo-r -die zoetboeren, de metk- teveranciers aan de syndicaat-fabrieken weer tijd om over die -nieuwe te bedingen melk prijzen te beraadslagen. Sommige contrac ten i'oopen tot 1 Mei, andere o.a. die van Holfandia te Purme-ren.dl tot 1 April Daar de verschillende afdieeLlingem in die om geving een kring vormen, waarin een ge lijke melkprijs zal bedongen worden, wordt hét noodig tijd, dat die betrokken' afdee- lingen boyengen-o-emde -gewichtige zaak in bespreking brengen, ten-einde tot dié zoa noodiige overeenstemming te kome.n. Te verwachten is, 'dat idle synch saaifa brieken het 'dit jaar niet zoo gemakkelijk met hunne leveranciers zulen hebben, 'daar van den Biomdl van m-elkveshou'dlers al heel wat kracht uitgaat, getuige de melk strijd te Amsterdam en er hier maar een klein WK I h, i j lu i i i i ii i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1916 | | pagina 5