(uur L 'mer, ïgers mis en Eif, Uitvoering rit I Tel. 43S. Harmonie". TWEEDE BLAD. GOE- •HEFFING [ndergoederen, s, Borduursel, en, alles In de deze zeld- sdstraat. n J. VAN DER I. GOUVERNE ersloot, 20 en Dinsdag bi| S. KLAVER lugowaard, IEKA", In soorten, ïhe Centrale. te Kofferbllk. /an Kotzambl, half 2. te leeren! 2, Tel. 454. J. BE30FELD. VAN DON. REEUW. iHurr. LTMAN. rekooiog-couraot enta. zonder provisie. Zaterdag 19 Febr. 1916. No. 20 Uisgebeden van 20—27 Febr. egging 2 %'sjaars Het Mirakel van Amsterdam „De Beiaard". Liturgische cursus. „De Varende Zangers" komen Om Blad lkmaar, te AKERSLOOT, 1 MAART 1910, 0 uren: 5, bij de R. K Kerk, groot 8 aren, 65 een- de Erven den Heer ar de ukken wee bedrijven. ,e Ensemble-scène G 7 UUR. ag 50 cent. 50 en 25 eent. Volkszang en leden en vrijen toegang. cent in den Boek- den Boekhandel der traat en bij de firma ide Vereenigingen. ld te: (Deze lijst is samengesteld volgens den Kalender van het Bisdom Haarlem.) 8% rast N.B, vóór het cijfer beteekent: eerste uitgave; II beteekent: tweede uitgave van het Misboek van Baarda (Dessaln). Kerkwijding vóór de Hoogmis 34. Onveranderlijk gedeelte der Misge lden bil. 35 en volgn. 1 ZONDAG, 20 Febr. Septuagesima-Zon- [lag. (Tijdeigen) geen Gloria. 2e collecte: A'cunctis" 63; 3e collecte: naar keuze I van den priester, Praefatie v. d, H. Drievuldigheid, MAANDAG, 21 Febr. Van den diag. Mis van Zondag' Septuagesima zondier Glo ria en Credo. 2e collecte: „Fldéliiunï", uit de Mis dier overledenen. 3e collecte„A arnctis" 63. DINSDAG, 22 Febr. Sint Pieters Stoel te Antiochië. (Éigen der Heiligen 22 Febr.) j 2e collecte: v. d. H. Pautis (terzelfder plaatse). Credo. Praefatie v. dl. H.H. Apos telen. WOENSDAG, 23 Febr. Hl Petrus Da- mianus', bissch:. en kerkt. (Eigen der H..H. 123 Febr.) Credo. DONDERDAG, 24 Febr. Vigilie van den H. Matthias, ap. (Eigen der H.H. 24 Febr.) 2e coltecte: „Concede" 64. 3e collecte: v.d. Kerk 62. Zonder Gloria en Credo. VRIJDAG, 25 Febr. H, Matthias, apostel. [(Eigen der H.H. 25 Febr.) Oredio. Praefatie v. d. H.H. apostelen. I ZATERDAG, 26 Febr. Mis v. d. H. Maagd (zie die Mis van 24 Mei: „O.L.Vr. Hulp der Chr.") 2e collecte: v. dl. H. Geest (als op lsten Pinksterdag). 3e col lecte: v. d. H. Kerk 62. 4e collteüte: v. <1. Paus 62. Praefatie v. dl. H. Maagd. ZONDAG1, 27 Febr. Zondag Sexagesima, (Tijdeigen). 2e collecte: „A cunctis" 63. 3e collecte: naar keuze v. d. priester. Geen Gloria. Praefatie v. d. H. Drtevwlldigiheid. I Ni.B. in alle H.H. Missen de gebeden collecte, stilgebed, Rostcommunio uit de Mis „Voor den Vrede." t De innige godsvrucht voor het FL Sa crament des Altaars we®ee het eigenaardige I kenmerk is der Katholieke bevolking van Amsterdam, hieeft hare 'bijzondere 'kracht en buiitengemeenen bloei te danken aan die veelvuldige, ja ontelbare, wonderen, waar- mede Jezus in zijln 'H. Sacrament dlie stad j heeft willen verheerlijken'. Die geschiedenis ,dier won dieren begint met den avond: van Dinsdag dien 15en en op Woensdag dien 16™ Maart, in de passieweek vóór Palm zondag van het jaar 1345. In de tegenwoordige Kalverstraat, aan de Oost-zijdie, waar vroeger de Hl Stede, la- ter de Nieuwe-Zijdis-Kaipel genoemd!, haar 1 rijzig torentje boven de hiooge diakeh verhief, stond het huis waar op dtten Dinsdag een zieke mah .zijn einde voelde naderen. Kort ■na vespertijd kwam idle priester hem' het H. Sacrament des Altaars, bij' wijze van teerspijze, toedienen. Na'zonsondergang ge raakte de zieke aan het braken;. Dievrou- wen, die hem oppasten; gedachtig aan het I pas genuttigd H, Sacrament, vingen het uitwerpsel in ©ene zuivere schaal of bek ken op, en (niets bespeurende van de H. Hostie) wierpen zij1 het in een groot vuur, dat ten beste van den zieke den gehee- ilen nacht door werd onderhouden. Een dier vrouwen, toen zij1 dien volgenden mor gen uit hare rust opgestaan was en haar kind geldeedl had, begon plotseling in al bare leden van koude te beven en ijllide naar den haard, om zich te verwarmen. Toen zjj naderde, zag zij in het vuur eene witte Hostie, geheel ongeschonden en on- i gedeerdi midden in de vlammen. Onver- vaard neemt zij: haar uit de vlammen, zon der hare handen te bezeeren of te bran-, den. Maar nu ziet zijl, dat de witte en 1 heldere kleur der Hostie verandert in eene verzengde kleur, ails hadl ziji dooir het vuur en den rook geleden en dit bleef voortdu ren totdat die priester 'haar met versdhut- digdien eerbied op. eene behoorlijke pbats bracht. Zijl riep nu eene andere vrouw, die met haar hetzelfde huis bewoonde, en toonde haar de H. Hostie. Deze nam haar in de hand, legde haar eindaBjik in een sohoojnen linnen doek en sloot haar in kist. Toen haar man een uur later te huis kwam, verhaalde zij1 hem het ge beurde: Deze vroeg waar Zij1 het H. Li chaam des Heeren had nedergelegdzij opent daarop .die kist. De main stelt zich niet tevreden met het gezicht, hij raakt j de H. Hostie met zijne vingers' aan, legde baar in zijne hand, en voelt en. ziet dat zij leeft en zich beweegt. In grooten schrik geeft hij haar aan zijne vrouw weder. Diaair- °P ontboden, zij dien priester, verhaalden hem achtereenvolgens al het gebeurde, open den de kist en. toonden hem het Lichaam des Heeren. De priester liet een diepen zucht bij het zien der H. Hostie, hij legt haar in eene gewijde doos en plaatst deze in de kist, om ondiertusschen den doek, waarin het H. Sacrament gelegen had, uit te wassohen. Maar weder bij'de kist komende, was idle doos omgevallen, en, wat men ook zocht en weder zocht, tie H. Hostie was niet te vinden. Dioah des anderen diaags, als de vjpuw die, kist we der opende, was het eerste, wat zij zag, de H. Hostie weder liggende in eem sehoo- nen linnen doek op een kussen) als ware zij met opzet daarneder gelegd om bij den eersten oogopslag gezien te worden. Ter stond laat zij den priester komen, dia nu lhet Li- Sacrament met gro-ote gods vrucht en eerbied naar de parochiekerk van den H, Nicolaus overbracht. Op die Hostie nu was de verrezen Zaligmaker afgebeeld met den eenie.n voet op1 en met den an deren in het graf. Na twee dagen (wijl roeenan dat 'hier door de zoo even vermelde dag nsJL Don derdag de 17e Maart bedoeld is) zat de man der meergenoemde vrouw met zijn kind op dien schoot bij' het vuur. Hij be rispte zijne vrouw, dat zij tegen zijn verbod in, het voorgevallene verteld1 en ondier hef volk verbreid' had, en dat door hare licht zinnige praatzucht hun naam in opspraak was gekomen. Op hetzelfde oogeaibl'ik kreeg het kind die vallende ziekte, vie® in het vuur en leed vreesaliijk aan herhaalde toe vallen. Op deh dlerden. dag (waarschijnlijk Vrij dag den 18 Maart) vindt de vrouw de Hl Hostie andermaal liin da kist Opnieuw wordt de priester ontboden. Deze hield zich nu' overtuigd, diat God de openbaar making der wonderen verlangde; hij gaf aan de geestelijkheid der stad kennis van het gebeurde, en nu werd de li. Hostie met eene groote en plechtige processie naar de parochiekerk overgebracht, en daar op eene waardige wijze bewaard'. De vader en de moeder van het on gelukkige kind gingen nu met hunne na bestaanden en andere vrienden, barrevoets en in wollen 'kHeéderen, als boetelingen het H. Sacrament van Mirakel bezoeken en met offergaven en gebeden verheerlijken, om de genezing van hun kind af te bidden. En het kind genas. De- regeering van Amstelland en Amster dam, met Floris van. Boechorst aan het hoofd1, getuigde bij openbaren brief, gege ven in hetzelfde jaar op Donderdag onder het octaaf van Paschen, de waarheid van deze mirakelen. De Bisschop van Utrecht, Joannes van Arkel stond in het vo%enidie jaar toe, om die wonderen als zoodanig te mogen verkondigen. Het huis waar het eerste Mirakel was geschied -moest plaats maken voor eene nieuwe kapel. De haard' met die asch, die van het vuur overgebleven en door het aanraken van 's Heeren lichaam gehei ligd' was, bleef ongedeerd op dezelfde plaats staan, maar' er weid' een prachtig taber- nakel opgericht om er de miracufeuse Hos tie te bewaren. En evenals in den boord van Jesus kleed en de gordels van den H. Paulus, zoo was er ook blijkbaar in deze geheiligde asch, die een aangename geur van zich gaf, eene genezende kracht. Men maakte er dan ook een veelvuldig gebruik van, om alle soorten van ziekte te genezen, en niettemin was het nauwe lijks merkbaar dat zij verminderde. Dit is de geschiedenis van het begin der ontelbare wonderen, waarmede God' de Amstelstad heeft verheerlijkt. (Naar J. A. v. d. Akker f Rector van het Beggijnhof). hun werk te steunen, dat dan die dank baarheid zich toonen, door het nemen van abonnementen. KEN NEMER. VAN DE HEEREN UIT DEN HAAG. in Noord en Zuid Nederland, het land der zingende klokken, is een nieuw Tijd schrift verschenen, dat alleen reeds om den naam welke het draagt Roomsch Ne derland zat verheugen. Van af de heerlijke hoogte, waarop onze Hl Roomsche Kerk, de wereld overziet, zal onze Beiaard zijn lied doen hooren. Het zal klinken over geheel het Roomsche land; over beemden en velden, over dor pen en. steden; doordringen in de hui zen der gegoeden en de nagalm zal wor den opgevangen in 'de woning der armen. Van vreugde en leied zat hij zingen, onze Roomsche Beiaard, van schoonheid en Ge loof in jubelende klanken, maar ook wee klagend het lied van droefheid aanheffen, waar klagen passend is. Hloog zal het klinken, het Roomsche klokkenspel van af onze torentransen en het lied diat het zingt, hetzij1 men het, 's mor gens, of 's middags of tegen het neigen van den avond zal hooren, zal in onze zielen wakker roepen gevoelens van Ge loof en van Hoop en van Liefde en bij het vernemen dier- klanken, zullen wij ons opgewekter gevoelen en. krachtiger ge stemd, om te leven ons heerlijk Roomsche Leven, ons leven in en voor Qod. Mogen deze regelen stemmen tot dank baarheid aan hen, die den Roomschen Bei aard aan Roomsch Nederland schonken, en l aia straks ge zuil worden Bitgeaoodégdom De rede, waarin Minister Ort rijn twee- die eedfewetteke verdedigde, bracht niet veel nieuws. Het standpunt idles Ministers was bekend. Z.Exa bleef daaraan vasthou den. Eii nieuwe argumenten voor die ver dediging ervan werden niet aangevoerd. Van het meeste belang was de verklaring dat ook de Regeering gaarne bereid is tot nader overleg met Rechts. Een oplossing der moeilijkheid in de richting van den eedsdvvang ook voor hen, die niet tot een kerkgenootschap behaoren, zou, betoogde Z Exc., di? Regeering niet in overeenstemming achten met de begin selen, waardoor ziji zich in deze laat lei den. Daarom 'is zij: met deze regeling gekomen, die het beginsel dier conscientie- vrijheid handhaaft. Waarbij evenwel het toetsdngsrecht is losgelaten, om tegemoet te komen aan die Rechterzijde; terwijlspr. het tijdelijk karakter der regeling even eens een belangrijke concessie aan Rechts achtte. Vrije keuze tusschan eed enbelofte wenscht Z.E.xc, niet, omdat de waarhaids- waarb-org, van den eed niet garing is en hij die daarom niet wil. missen,. Hij wil diie echter niet eisehan, als de betrokken persoon haar niet geven kan ofniet ge ven mag. Sinds .het bekende arrest van den Hoo» gen Raad, dus in, den tijd van anderhalf jaar, deelde' de Minister voorts mede, heb ben zich meer dan 100 gevallten van eeds weigering op grond van het niet behooren tot een kerkgenootschap voorgedaan; waar van 65 .in strafzaken. Nog veel talrijker zijn bovendien de gevallen, waarin iemand, die niet tot een kerkgenootschap behoort, wel zweert en dus tegen de wet handelt, die hem thans moch tot den eadi, noch tot de belofte toelaat. Door het ontwerp n,u, betoogde de Minis ter, wordt op billijke wijze lm dien, nood toestand voorzien, i In airL 1 van het ont werp ligt opgesloten, de plicht der Over heid, om een krachtige waarborg voor het spreken der waarheid te behouden. Doch daarnaast staat een nog hooger beginsel, dat dier conscientievrjjbeid, die moet wor den hooggehouden als het onafwijsbaar Staatsbelang dat niet onmogelijk maakt en dat het noodzakelijk maakt, dat in som mige gevallen de eedbdwang wordt prijs gegeven, al wil ook de Minister we® strenge voorwaarden voor de erkenning der ge moedsbezwaren. Het instituut der ©edtshelpers kan daar toe, als te omslachtig, niet dietien. Daar om blijft geen ander middel over dan toelating tot de beRrft''. in,dien inderdaad gewichtige gemoedsbezwaren bestaan. Ter- wijlt, n.u het toetsingsrecht is prijsgegeven, het eenige middel tot erkenning van de gegrondheid der bezwaTen is de verklaring, van den, betrokkene zelf. Dat dit zou neerkomen op facuftatiefstel- ling van den eed, ontkende Z.Exc. beslist. Die eedsverplichting voor hen, dtbe geen ge moedsbezwaren hebben, staat voorop; en Z.Exc. heeft genoeg vertrouwen in de waarheidsliefde van het Nederlandsche volk om te verwachten, dat het niiet met voor gewende gemoedsbezwaren zal komen. 1 De Minister teek ons hier inderdaad wat at te goedmoedig Vooral waar het zulk een hoogst ge wichtig belang geldt. Zooals we reeds zagen, wil de Minis ter geen regeling aanvaarden, dlie den eads- dwang ook hij heit bestaan van gemoeds bezwaren zou handhaven. Evenwel is hij bereid tot tegemoetkoming. Ieder amende ment zal door hem met welwillendheid wor den overwogen, dlaar het ook zijn wensch is om door gemeen overleg tot een be vredigende oplossing van de moeilijkheid te komen. Voor het uitzonderen van den beslis- senden eed in burgerlijke zaken van de voorgestelde regeling gevoelde Z.Exc. niet. Terwijl den heer van Dl o or n werdl mede gedeeld, dat de belastingautoriteiten geen bezwaar hebben tegen afschaffing van den successieeed. De middag ging heen met repliceeren. ALKMAAR* Nadat die WielEerw. Heer W. L. van Adrichiem in eem reeks van lessen had be handeld de Misliturgie eni wat er mee in verband staat: het Kerkgebouw, het Altaar, het Misgewaad en het Kjerkelijlk jaar, 'be sprak hij' Dinsdagavond in de laatste les uit het Rituaal: „de Liturgie der zieken" en „de Liturgie dier overledeinen." Nadat Z.Eerw. op passende, indrukwek kende wijze had voorgedragen, dat heerlijke loflied uit Vpndel's „Alltaergeheimni3sen" O Kersten 'hartWat traagheid let u dan Des morgens vroeg te rennen, daar dit Mann', Die zuivere 'dauw des offers, zoo gezegend U in den, mond en op den lippen regent, Zoo blank als sneeuw, van 't heilrijk Paradijs? Wat hoop van staat, gebouwd op smeltend ijs, Wat zucht, tot goud, wat vleierij van _p luimen Betooviën u dien zegen te verzuimen?' Dien outeroogst, dat offerooft, die vrucht, Voor elk gekweekt in Serafijinsche lucht? De Heiland, eens gehecht aan 't heilzaam leiken, Begint van hier zijn vrucht u toe te reiken. Hier bloeit de boom des levens dag aan dag, Hier rust de ziól van 't ijdelie bejag, Hier toomt de geest het vteesch zijn i dartelheden, Hlier antwoordt God op zuchten en gebeden Hiier wischt Hij af de tranen in der nood, Hier leeft het hart in troost, hier sterft de i dood! Nadat hij zoo door zijn voordracht de cursisten had geboeid, ging Z.Eerw. over tot het eerste deel zijner les. De Liturgie der zieken zij voor ons een „Memento mori". Laten wij dus van tijd tot tijd overwegen wat de Priester aan biet ziekbed bidlt, want, als vvij daar liggen te zieltogen^ is het ons menschen wellicht niet meer mogelijk dat gebed der Kerk te begrijpen en te vvaardeeren. Eerstens wees Z.Eerw. op d e Hi. Mis der zieken, dtte helaas te weinig wordt gekend. Zij is gericht op het herstel der zieken en, dateert uit de grijze Oud heid'. Deze Mis wordt in paarse gewaden gelezen ten te eken van droefheid e.ri me delijden. In het Epistel dier Mis houdt de TL Apostel Jacobus ons voor oog en, hoeeen christen-huisgezin, waar de ziekte is bin nengedrongen, zidh moet gedragen: „Is er iemand ondier u ziek, hij hale de priesters der Kerk en diat zij over hein foildden, hem met olie zalvende in den naam des Heeren,; en het gebed des ge- loofs zat den zieke opbeuren In het Evangelie wordt ons verhaald het vertrouwen vam den heidenschen hoofd man, die bad tot Jezus: „Heer, mijira dienst knecht ligt thuis verlamd en lijidlt hevige p lijn en. En Jezus zeide hem: „Ik zal ko men eoi hem genezen." Ook de gezangen ondier de H. Misstaan in dit verband) er 'is zelfs een tofïïed op Zijne beschikking: „Mijn hart heeft op God gehoopt en ik werd1 geholpen: en mijn vleesch bloeide weder op en uit ganscher harte zal ik Hem loven" (Tractus). Zoo bevat de H. Mis voor de zieken tal van heerlijke gedachten iin God's wijze raadsbesluiten. 2. Wanneer liet Hi. Sacrament des. Al taars aan de zieken' in doodsgevaar ge dragen wordt het V ii a t i c u m di. reis- spijfce genoemd. Aangegeven werden inhiet kort de ceremoniën', die hierbij verricht worden. 3. Hi et H„ Oliesel is een Sacrament door Christus ingesteld tot geestelijke en lichamelijke verkwikking der zieken. Bij het toedienen van het H. Oliesel zalft de Priester de' verschillendle; zintuigen van den, zieke omdat door de zintuigen' de zonde wordt bedreven. De natuurlijke eigenscliap- pen van oli,e beelden af, wat aan de ziel! wordt gegeven: verzachting, versterking, zuivering. Die priester begint met de omgeving van den zieke te zegenen, daarna volgt d,e schuldbelijdenis, en de zaiilvimg. Eén voor één ging Z.Eerw. de gebeden, di,e die priester daarbiji bidt na.- En wees hij er op, hoe de H. Olie op Witten Don derdag door den Bisschop, omgeven door eene breede priesterschaar, wordt gewijd, die van het vorig jaar mag daarna niet meer worden aangewend. 4. De Pauselijke Zegen is de laat ste hulp, die de H. 'Kerk aan hare zieke kinderen biedt. Daar is een volte aflaat aan verbonden. Maar ook daarna wondt niet 'het gordijn van het ziekbed dichtgeschoven om den zieke voortaan alleen te laten, neen de priester leest de gebeden der stervenden; ,'laat de priester den zieke het kruis beeld kussen" zegt het Rituaal. Het is een zeer oud gebruik dan zieke zelf een brandende kaars in de hand te geven; zij is het zinnebeeld, zijner on sterfelijke zie®, brandend van geloof en liefde. Gewoonlijk gebruikt men dian de Lichtmis-kaars, die in die christelijke huis gezinnen met vrome zorg bewaard wordt. De Kerk blijft bidden: „Vertrek chisten -snel, uit deze wereld in den Naam van God den Vader almachtig, die u geschapen heeft" enz. Tot het laatste oogenbllik bidt zjj: „Heer, in uwe handen beveel ik mijnen geest. Heer Jezus, ontvang mijnen geest. Heilige Maria, bid voor mij..-...." Zoo is de Liturgie der zieken vol schoo- ne en treffende gebeden. Laten wij die gebeden dikwijls lezen, zij zijn ons eene herinnering aan ons einde; hopen wij', diat zij geen ijdele klanken voor ons zijn maar eene voorbereiding om, wanneer ook wij eenmaal van de banden des vleesches wor den bevrijd, mogen komen tot de heer lijkheid van het hemeboh rijk. In dit verband wees Kapelaan van Adri- chem op „het Sacramentsboekje der Ge- lcovigen" eene uitgave van de abdij Kei zersberg te Leuven, dat alle deze gebedem bevat. Schaft u dat boekje aan,, opdat het schioone gebruik meer en meer worde in gevoerd, 'diat bij' eene bediening de hiuis- genooten met de'n Priester meebidden en «de vader den bedienaar van het H. Sa crament antwoordt. Dan kunnen allen met meer vrucht de plechtigheden -en ceremoniën voujgen. De kosten kunnen geen bezwaar zijn, het boekje kost slechts 17Va ot. Het is bij eiken R. K. Boekhandel te bestelen. (Door de schoonheid van het lied van Vondel en die keurig® uiteenzetting ran de heerlijke liturgie der Kerk veftekl, is dit verslag" grooter geworden dan we aan vankelijk van plan waren. Een volgende maal het verslag van het tweede gedeelte der lies: „De Liturgie der overledenen". Ook dlie voordracht achten wij te schoon om j» in een paar zinnen weer te geven en ze niet gemeen goed te maken, voor zoo vel en, die piet in de gelegenheid waren de laatste lés hij te wenen. Red.) INGEZONDEN STUKKEN. Aan de Redactie van „Ons BJad" Alkmaar. Mijne Heeren, Naar aanleiding van het ingezonden stuk je in Uw gewaardeerd blad; geschreven door den heer N. van Ommen, Redacteur van „De R. K- Land- en Tuinbouwer" verzoeken wijU beleefd het onderstaande in Uw geëerd blad op te nemen, waar voor bij voorbaat onzen dank. Wjj verwijzen dan de R. K. Land- en Tuinbouwers, naar het Bondsorgaan d.d. 23 Januari 1.1., 2e pagina. Staat daar niet duidelijk aan het slot van het artikel; „Wanneer wijl de Directie de geitegen- haid geven zich te verdedigen, dan krijgt men weer „Veel geschreeuw en weinig wol." Laatste alinea: j,dat we ais antwoord op onze aanvallen kunnen krijgen als we zelf geen paal en perk stellen een krant vol lawaailawaai1 Blijkt hieruit niet duidelijk, vooral het laatste, dat op 28 Jan. '16 de Redactie het vaste plan had, elk stuk onzerzijds te wei geren. In verband met deze bepalingen, wer den door ons op Donderdag 10 Februari '16 de diverse advertentiën naar de R. K. bladen verzonden en op Zaterdag 12 Fe bruari '16 toen wij met verlof thuiskwa men, ontvingen wijl het R. K. Bondsorgaan en vernamen wijl daaruit, diat de Redactie van haar plain was veranderd. Deze verandering kwam echter te laat in ons bezit en al hadden wijl ,op Zaterdagmiddag (5 uur) onmidéelijk een telegram „Pllaatst ainnonce's niet" naar de diverse bladen verzonden, had dit niets meer geholpen, de advertentiën waren reeds geplaatst. Was het ons op Donderdag 10 Februari bekend geweest, dian hadden wijl zeer ze ker de ainnonoe's niet geplaatst. Zooals de geachte lezer wel zal begrijpen, hielden wij ons aan het slot van het artikel in het Bondsorgaan van 28 Januari 1.1. Wjij hebben inmiddels .van het aanbod van den Redacteur van het Bondsorg'aa.n gebruik gemaakt en heden onze verdediging ingezonden. Wjj zulten kafai afwachten, wat de geachte Redaeteur nu zal doem. Wjj' hebben hem verzocht ons stuik in zijn geheel te plaatsen. Wij; laten aan de R. K. Landbouwers en Tuinders ter beoordeeling over wie hier de leugenaar is Mijnheer de Redacteur U nogmaals dan kende voor de verleende plaatsruimte, tee kenen wij, 'Delft, 10 Februari 1016. N. V. E. R. K. Verz.-Mij. „De Vereenigde Landbouwers en Tuinders" De Directeuren Chr. W„ J. ALSEMGEEST, J. A. PIJPERS. Een volle dat zijn eigen Eed liefheeft, is een sterk volk. De afd. Alkmaar van die Diocesane Ver- eeniging voor den Volkszang, in het Bis dom Haarlem zal met medewerking vah, de a ld te ling van het Algemeen Nedierlanrtsch Verbond a.s. Woensdag in de „Harmonie" een propaganda-avondl houden ter verbrei ding van. het Nederlandsche lied. In art. 3 van het Huishoudelijk Regle ment der afdeeEng Alkmaar van de Dloc. Vereen, voor den Volkszang staat alls mid del om tot het doel der vereeniging n.l. den volkszang' bevorderen, te geraken, ge noemd: „tljdeEjke samenwerking voor be paalde doeleinden, met andere personen of vereenigingen, die hetzelfde doel nastre ven." Toen dus het Bestuur van de afd. van het Ned. Verbond, welke vereeniging beoogt: „de verhooging van de zedeEjke en stoffelijke kracht van den Nederland- schen stam" en „de handhaving en ver breiding der Nederlandsche taal", tot dat van den Volkszang de vraag richtte of hét genegen' was- ©en propaganda.avond te bom den met steun van laatstgenoemde vereeni ging, meende dit dat aartbod, niet te mogen afslaan: immerd beider doel loopt parallel. Zoo zijn dan voor a.s. Woensdagavond in de Harmonie uitgenooidligd de heeren Willem Gatesloot en O, A:. Gooasens uit Utrecht, de in Nederland van Noord tot Zuid, van Oost tot West bekende „Varen de Zanger s". De „Varende Zangers"! Als de avond viel ein de zon in gouden wolken te slapen; ging, de vergrijzende avondschemering de natuur omnevelde en lijh etn kleuren vervaagde, dan verzamelde in' de middeleeuwen d;e „Varende Zanger" het volk om zich, heen om het „v o Ik s- Jied" te leeren zingen. Door dat liedi werden de jongeren bei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1916 | | pagina 5