(uur
L
'mer,
ïgers
mis en Eif,
Uitvoering
rit I Tel. 43S.
Harmonie".
TWEEDE BLAD.
GOE-
•HEFFING
[ndergoederen,
s, Borduursel,
en, alles In de
deze zeld-
sdstraat.
n J. VAN DER
I. GOUVERNE
ersloot,
20 en Dinsdag
bi| S. KLAVER
lugowaard,
IEKA",
In soorten,
ïhe Centrale.
te Kofferbllk.
/an Kotzambl,
half 2.
te leeren!
2, Tel. 454.
J. BE30FELD.
VAN DON.
REEUW.
iHurr.
LTMAN.
rekooiog-couraot
enta.
zonder provisie.
Zaterdag 19 Febr. 1916.
No. 20
Uisgebeden van 20—27 Febr.
egging 2 %'sjaars
Het Mirakel van Amsterdam
„De Beiaard".
Liturgische cursus.
„De Varende Zangers" komen
Om Blad
lkmaar,
te AKERSLOOT,
1 MAART 1910,
0 uren:
5, bij de R. K Kerk,
groot 8 aren, 65 een-
de Erven den Heer
ar de
ukken
wee bedrijven.
,e Ensemble-scène
G 7 UUR.
ag 50 cent.
50 en 25 eent.
Volkszang en leden
en vrijen toegang.
cent in den Boek-
den Boekhandel der
traat en bij de firma
ide Vereenigingen.
ld te:
(Deze lijst is samengesteld volgens den
Kalender van het Bisdom Haarlem.)
8%
rast
N.B, vóór het cijfer beteekent:
eerste uitgave; II beteekent: tweede
uitgave van het Misboek van Baarda
(Dessaln).
Kerkwijding vóór de Hoogmis 34.
Onveranderlijk gedeelte der Misge
lden bil. 35 en volgn.
1 ZONDAG, 20 Febr. Septuagesima-Zon-
[lag. (Tijdeigen) geen Gloria. 2e collecte:
A'cunctis" 63; 3e collecte: naar keuze
I van den priester,
Praefatie v. d, H. Drievuldigheid,
MAANDAG, 21 Febr. Van den diag.
Mis van Zondag' Septuagesima zondier Glo
ria en Credo. 2e collecte: „Fldéliiunï", uit
de Mis dier overledenen. 3e collecte„A
arnctis" 63.
DINSDAG, 22 Febr. Sint Pieters Stoel te
Antiochië. (Éigen der Heiligen 22 Febr.)
j 2e collecte: v. d. H. Pautis (terzelfder
plaatse). Credo. Praefatie v. dl. H.H. Apos
telen.
WOENSDAG, 23 Febr. Hl Petrus Da-
mianus', bissch:. en kerkt. (Eigen der H..H.
123 Febr.) Credo.
DONDERDAG, 24 Febr. Vigilie van den
H. Matthias, ap. (Eigen der H.H. 24 Febr.)
2e coltecte: „Concede" 64. 3e collecte: v.d.
Kerk 62. Zonder Gloria en Credo.
VRIJDAG, 25 Febr. H, Matthias, apostel.
[(Eigen der H.H. 25 Febr.) Oredio. Praefatie
v. d. H.H. apostelen.
I ZATERDAG, 26 Febr. Mis v. d. H.
Maagd (zie die Mis van 24 Mei: „O.L.Vr.
Hulp der Chr.") 2e collecte: v. dl. H.
Geest (als op lsten Pinksterdag). 3e col
lecte: v. d. H. Kerk 62. 4e collteüte: v.
<1. Paus 62. Praefatie v. dl. H. Maagd.
ZONDAG1, 27 Febr. Zondag Sexagesima,
(Tijdeigen). 2e collecte: „A cunctis" 63.
3e collecte: naar keuze v. d. priester. Geen
Gloria. Praefatie v. d. H. Drtevwlldigiheid.
I Ni.B. in alle H.H. Missen de gebeden
collecte, stilgebed, Rostcommunio uit
de Mis „Voor den Vrede."
t De innige godsvrucht voor het FL Sa
crament des Altaars we®ee het eigenaardige
I kenmerk is der Katholieke bevolking van
Amsterdam, hieeft hare 'bijzondere 'kracht en
buiitengemeenen bloei te danken aan die
veelvuldige, ja ontelbare, wonderen, waar-
mede Jezus in zijln 'H. Sacrament dlie stad
j heeft willen verheerlijken'. Die geschiedenis
,dier won dieren begint met den avond: van
Dinsdag dien 15en en op Woensdag dien
16™ Maart, in de passieweek vóór Palm
zondag van het jaar 1345.
In de tegenwoordige Kalverstraat, aan
de Oost-zijdie, waar vroeger de Hl Stede, la-
ter de Nieuwe-Zijdis-Kaipel genoemd!, haar
1 rijzig torentje boven de hiooge diakeh verhief,
stond het huis waar op dtten Dinsdag een
zieke mah .zijn einde voelde naderen. Kort
■na vespertijd kwam idle priester hem' het
H. Sacrament des Altaars, bij' wijze van
teerspijze, toedienen. Na'zonsondergang ge
raakte de zieke aan het braken;. Dievrou-
wen, die hem oppasten; gedachtig aan het
I pas genuttigd H, Sacrament, vingen het
uitwerpsel in ©ene zuivere schaal of bek
ken op, en (niets bespeurende van de H.
Hostie) wierpen zij1 het in een groot vuur,
dat ten beste van den zieke den gehee-
ilen nacht door werd onderhouden. Een
dier vrouwen, toen zij1 dien volgenden mor
gen uit hare rust opgestaan was en haar
kind geldeedl had, begon plotseling in al
bare leden van koude te beven en ijllide
naar den haard, om zich te verwarmen.
Toen zjj naderde, zag zij in het vuur eene
witte Hostie, geheel ongeschonden en on-
i gedeerdi midden in de vlammen. Onver-
vaard neemt zij: haar uit de vlammen, zon
der hare handen te bezeeren of te bran-,
den. Maar nu ziet zijl, dat de witte en
1 heldere kleur der Hostie verandert in eene
verzengde kleur, ails hadl ziji dooir het vuur
en den rook geleden en dit bleef voortdu
ren totdat die priester 'haar met versdhut-
digdien eerbied op. eene behoorlijke pbats
bracht. Zijl riep nu eene andere vrouw,
die met haar hetzelfde huis bewoonde, en
toonde haar de H. Hostie. Deze nam haar
in de hand, legde haar eindaBjik in een
sohoojnen linnen doek en sloot haar in
kist. Toen haar man een uur later te
huis kwam, verhaalde zij1 hem het ge
beurde: Deze vroeg waar Zij1 het H. Li
chaam des Heeren had nedergelegdzij
opent daarop .die kist. De main stelt zich
niet tevreden met het gezicht, hij raakt
j de H. Hostie met zijne vingers' aan, legde
baar in zijne hand, en voelt en. ziet dat
zij leeft en zich beweegt. In grooten schrik
geeft hij haar aan zijne vrouw weder. Diaair-
°P ontboden, zij dien priester, verhaalden
hem achtereenvolgens al het gebeurde, open
den de kist en. toonden hem het Lichaam
des Heeren. De priester liet een diepen
zucht bij het zien der H. Hostie, hij
legt haar in eene gewijde doos en plaatst
deze in de kist, om ondiertusschen den
doek, waarin het H. Sacrament gelegen
had, uit te wassohen. Maar weder bij'de
kist komende, was idle doos omgevallen, en,
wat men ook zocht en weder zocht, tie
H. Hostie was niet te vinden. Dioah des
anderen diaags, als de vjpuw die, kist we
der opende, was het eerste, wat zij zag,
de H. Hostie weder liggende in eem sehoo-
nen linnen doek op een kussen) als ware
zij met opzet daarneder gelegd om bij den
eersten oogopslag gezien te worden. Ter
stond laat zij den priester komen, dia
nu lhet Li- Sacrament met gro-ote gods
vrucht en eerbied naar de parochiekerk van
den H, Nicolaus overbracht. Op die Hostie
nu was de verrezen Zaligmaker afgebeeld
met den eenie.n voet op1 en met den an
deren in het graf.
Na twee dagen (wijl roeenan dat 'hier
door de zoo even vermelde dag nsJL Don
derdag de 17e Maart bedoeld is) zat de
man der meergenoemde vrouw met zijn
kind op dien schoot bij' het vuur. Hij be
rispte zijne vrouw, dat zij tegen zijn verbod
in, het voorgevallene verteld1 en ondier hef
volk verbreid' had, en dat door hare licht
zinnige praatzucht hun naam in opspraak
was gekomen. Op hetzelfde oogeaibl'ik kreeg
het kind die vallende ziekte, vie® in het
vuur en leed vreesaliijk aan herhaalde toe
vallen.
Op deh dlerden. dag (waarschijnlijk Vrij
dag den 18 Maart) vindt de vrouw de
Hl Hostie andermaal liin da kist Opnieuw
wordt de priester ontboden. Deze hield
zich nu' overtuigd, diat God de openbaar
making der wonderen verlangde; hij gaf
aan de geestelijkheid der stad kennis van
het gebeurde, en nu werd de li. Hostie
met eene groote en plechtige processie
naar de parochiekerk overgebracht, en
daar op eene waardige wijze bewaard'.
De vader en de moeder van het on
gelukkige kind gingen nu met hunne na
bestaanden en andere vrienden, barrevoets
en in wollen 'kHeéderen, als boetelingen het
H. Sacrament van Mirakel bezoeken en met
offergaven en gebeden verheerlijken, om
de genezing van hun kind af te bidden. En
het kind genas.
De- regeering van Amstelland en Amster
dam, met Floris van. Boechorst aan het
hoofd1, getuigde bij openbaren brief, gege
ven in hetzelfde jaar op Donderdag onder
het octaaf van Paschen, de waarheid van
deze mirakelen. De Bisschop van Utrecht,
Joannes van Arkel stond in het vo%enidie
jaar toe, om die wonderen als zoodanig
te mogen verkondigen.
Het huis waar het eerste Mirakel was
geschied -moest plaats maken voor eene
nieuwe kapel. De haard' met die asch, die
van het vuur overgebleven en door het
aanraken van 's Heeren lichaam gehei
ligd' was, bleef ongedeerd op dezelfde plaats
staan, maar' er weid' een prachtig taber-
nakel opgericht om er de miracufeuse Hos
tie te bewaren. En evenals in den boord
van Jesus kleed en de gordels van den
H. Paulus, zoo was er ook blijkbaar in
deze geheiligde asch, die een aangename
geur van zich gaf, eene genezende kracht.
Men maakte er dan ook een veelvuldig
gebruik van, om alle soorten van ziekte
te genezen, en niettemin was het nauwe
lijks merkbaar dat zij verminderde.
Dit is de geschiedenis van het begin der
ontelbare wonderen, waarmede God' de
Amstelstad heeft verheerlijkt.
(Naar J. A. v. d. Akker f Rector van
het Beggijnhof).
hun werk te steunen, dat dan die dank
baarheid zich toonen, door het nemen van
abonnementen.
KEN NEMER.
VAN DE HEEREN UIT DEN HAAG.
in Noord en Zuid Nederland, het land
der zingende klokken, is een nieuw Tijd
schrift verschenen, dat alleen reeds om
den naam welke het draagt Roomsch Ne
derland zat verheugen.
Van af de heerlijke hoogte, waarop onze
Hl Roomsche Kerk, de wereld overziet,
zal onze Beiaard zijn lied doen hooren.
Het zal klinken over geheel het Roomsche
land; over beemden en velden, over dor
pen en. steden; doordringen in de hui
zen der gegoeden en de nagalm zal wor
den opgevangen in 'de woning der armen.
Van vreugde en leied zat hij zingen, onze
Roomsche Beiaard, van schoonheid en Ge
loof in jubelende klanken, maar ook wee
klagend het lied van droefheid aanheffen,
waar klagen passend is.
Hloog zal het klinken, het Roomsche
klokkenspel van af onze torentransen en het
lied diat het zingt, hetzij1 men het, 's mor
gens, of 's middags of tegen het neigen
van den avond zal hooren, zal in onze
zielen wakker roepen gevoelens van Ge
loof en van Hoop en van Liefde en bij
het vernemen dier- klanken, zullen wij ons
opgewekter gevoelen en. krachtiger ge
stemd, om te leven ons heerlijk Roomsche
Leven, ons leven in en voor Qod.
Mogen deze regelen stemmen tot dank
baarheid aan hen, die den Roomschen Bei
aard aan Roomsch Nederland schonken, en
l aia straks ge zuil worden Bitgeaoodégdom
De rede, waarin Minister Ort rijn twee-
die eedfewetteke verdedigde, bracht niet veel
nieuws. Het standpunt idles Ministers was
bekend. Z.Exa bleef daaraan vasthou
den. Eii nieuwe argumenten voor die ver
dediging ervan werden niet aangevoerd.
Van het meeste belang was de verklaring
dat ook de Regeering gaarne bereid is
tot nader overleg met Rechts.
Een oplossing der moeilijkheid in de
richting van den eedsdvvang ook voor hen,
die niet tot een kerkgenootschap behaoren,
zou, betoogde Z Exc., di? Regeering niet
in overeenstemming achten met de begin
selen, waardoor ziji zich in deze laat lei
den. Daarom 'is zij: met deze regeling
gekomen, die het beginsel dier conscientie-
vrijheid handhaaft. Waarbij evenwel het
toetsdngsrecht is losgelaten, om tegemoet
te komen aan die Rechterzijde; terwijlspr.
het tijdelijk karakter der regeling even
eens een belangrijke concessie aan Rechts
achtte.
Vrije keuze tusschan eed enbelofte
wenscht Z.E.xc, niet, omdat de waarhaids-
waarb-org, van den eed niet garing is en
hij die daarom niet wil. missen,. Hij wil
diie echter niet eisehan, als de betrokken
persoon haar niet geven kan ofniet ge
ven mag.
Sinds .het bekende arrest van den Hoo»
gen Raad, dus in, den tijd van anderhalf
jaar, deelde' de Minister voorts mede, heb
ben zich meer dan 100 gevallten van eeds
weigering op grond van het niet behooren
tot een kerkgenootschap voorgedaan; waar
van 65 .in strafzaken. Nog veel talrijker zijn
bovendien de gevallen, waarin iemand, die
niet tot een kerkgenootschap behoort, wel
zweert en dus tegen de wet handelt, die
hem thans moch tot den eadi, noch tot
de belofte toelaat.
Door het ontwerp n,u, betoogde de Minis
ter, wordt op billijke wijze lm dien, nood
toestand voorzien, i In airL 1 van het ont
werp ligt opgesloten, de plicht der Over
heid, om een krachtige waarborg voor het
spreken der waarheid te behouden. Doch
daarnaast staat een nog hooger beginsel,
dat dier conscientievrjjbeid, die moet wor
den hooggehouden als het onafwijsbaar
Staatsbelang dat niet onmogelijk maakt en
dat het noodzakelijk maakt, dat in som
mige gevallen de eedbdwang wordt prijs
gegeven, al wil ook de Minister we® strenge
voorwaarden voor de erkenning der ge
moedsbezwaren.
Het instituut der ©edtshelpers kan daar
toe, als te omslachtig, niet dietien. Daar
om blijft geen ander middel over dan
toelating tot de beRrft''. in,dien inderdaad
gewichtige gemoedsbezwaren bestaan. Ter-
wijlt, n.u het toetsingsrecht is prijsgegeven,
het eenige middel tot erkenning van de
gegrondheid der bezwaTen is de verklaring,
van den, betrokkene zelf.
Dat dit zou neerkomen op facuftatiefstel-
ling van den eed, ontkende Z.Exc. beslist.
Die eedsverplichting voor hen, dtbe geen ge
moedsbezwaren hebben, staat voorop; en
Z.Exc. heeft genoeg vertrouwen in de
waarheidsliefde van het Nederlandsche volk
om te verwachten, dat het niiet met voor
gewende gemoedsbezwaren zal komen.
1
De Minister teek ons hier inderdaad
wat at te goedmoedig
Vooral waar het zulk een hoogst ge
wichtig belang geldt.
Zooals we reeds zagen, wil de Minis
ter geen regeling aanvaarden, dlie den eads-
dwang ook hij heit bestaan van gemoeds
bezwaren zou handhaven. Evenwel is hij
bereid tot tegemoetkoming. Ieder amende
ment zal door hem met welwillendheid wor
den overwogen, dlaar het ook zijn wensch
is om door gemeen overleg tot een be
vredigende oplossing van de moeilijkheid te
komen.
Voor het uitzonderen van den beslis-
senden eed in burgerlijke zaken van de
voorgestelde regeling gevoelde Z.Exc. niet.
Terwijl den heer van Dl o or n werdl mede
gedeeld, dat de belastingautoriteiten geen
bezwaar hebben tegen afschaffing van den
successieeed.
De middag ging heen met repliceeren.
ALKMAAR*
Nadat die WielEerw. Heer W. L. van
Adrichiem in eem reeks van lessen had be
handeld de Misliturgie eni wat er mee in
verband staat: het Kerkgebouw, het Altaar,
het Misgewaad en het Kjerkelijlk jaar, 'be
sprak hij' Dinsdagavond in de laatste les
uit het Rituaal: „de Liturgie der zieken"
en „de Liturgie dier overledeinen."
Nadat Z.Eerw. op passende, indrukwek
kende wijze had voorgedragen, dat heerlijke
loflied uit Vpndel's „Alltaergeheimni3sen"
O Kersten 'hartWat traagheid let u dan
Des morgens vroeg te rennen, daar dit
Mann',
Die zuivere 'dauw des offers, zoo gezegend
U in den, mond en op den lippen regent,
Zoo blank als sneeuw, van 't heilrijk
Paradijs?
Wat hoop van staat, gebouwd op
smeltend ijs,
Wat zucht, tot goud, wat vleierij van
_p luimen
Betooviën u dien zegen te verzuimen?'
Dien outeroogst, dat offerooft, die vrucht,
Voor elk gekweekt in Serafijinsche lucht?
De Heiland, eens gehecht aan 't heilzaam
leiken,
Begint van hier zijn vrucht u toe te reiken.
Hier bloeit de boom des levens dag
aan dag,
Hier rust de ziól van 't ijdelie bejag,
Hier toomt de geest het vteesch zijn
i dartelheden,
Hlier antwoordt God op zuchten en gebeden
Hiier wischt Hij af de tranen in der nood,
Hier leeft het hart in troost, hier sterft de
i dood!
Nadat hij zoo door zijn voordracht de
cursisten had geboeid, ging Z.Eerw. over
tot het eerste deel zijner les.
De Liturgie der zieken zij voor ons
een „Memento mori". Laten wij dus van
tijd tot tijd overwegen wat de Priester
aan biet ziekbed bidlt, want, als vvij daar
liggen te zieltogen^ is het ons menschen
wellicht niet meer mogelijk dat gebed der
Kerk te begrijpen en te vvaardeeren.
Eerstens wees Z.Eerw. op d e Hi. Mis
der zieken, dtte helaas te weinig wordt
gekend. Zij is gericht op het herstel
der zieken en, dateert uit de grijze Oud
heid'. Deze Mis wordt in paarse gewaden
gelezen ten te eken van droefheid e.ri me
delijden.
In het Epistel dier Mis houdt de TL
Apostel Jacobus ons voor oog en, hoeeen
christen-huisgezin, waar de ziekte is bin
nengedrongen, zidh moet gedragen: „Is
er iemand ondier u ziek, hij hale de
priesters der Kerk en diat zij over hein
foildden, hem met olie zalvende in den
naam des Heeren,; en het gebed des ge-
loofs zat den zieke opbeuren
In het Evangelie wordt ons verhaald
het vertrouwen vam den heidenschen hoofd
man, die bad tot Jezus: „Heer, mijira dienst
knecht ligt thuis verlamd en lijidlt hevige
p lijn en. En Jezus zeide hem: „Ik zal ko
men eoi hem genezen."
Ook de gezangen ondier de H. Misstaan
in dit verband) er 'is zelfs een tofïïed op
Zijne beschikking: „Mijn hart heeft op God
gehoopt en ik werd1 geholpen: en mijn
vleesch bloeide weder op en uit ganscher
harte zal ik Hem loven" (Tractus).
Zoo bevat de H. Mis voor de zieken
tal van heerlijke gedachten iin God's wijze
raadsbesluiten.
2. Wanneer liet Hi. Sacrament des. Al
taars aan de zieken' in doodsgevaar ge
dragen wordt het V ii a t i c u m di. reis-
spijfce genoemd. Aangegeven werden inhiet
kort de ceremoniën', die hierbij verricht
worden.
3. Hi et H„ Oliesel is een Sacrament
door Christus ingesteld tot geestelijke en
lichamelijke verkwikking der zieken. Bij
het toedienen van het H. Oliesel zalft de
Priester de' verschillendle; zintuigen van den,
zieke omdat door de zintuigen' de zonde
wordt bedreven. De natuurlijke eigenscliap-
pen van oli,e beelden af, wat aan de ziel!
wordt gegeven: verzachting, versterking,
zuivering.
Die priester begint met de omgeving van
den zieke te zegenen, daarna volgt d,e
schuldbelijdenis, en de zaiilvimg.
Eén voor één ging Z.Eerw. de gebeden,
di,e die priester daarbiji bidt na.- En wees
hij er op, hoe de H. Olie op Witten Don
derdag door den Bisschop, omgeven door
eene breede priesterschaar, wordt gewijd,
die van het vorig jaar mag daarna niet
meer worden aangewend.
4. De Pauselijke Zegen is de laat
ste hulp, die de H. 'Kerk aan hare zieke
kinderen biedt. Daar is een volte aflaat
aan verbonden.
Maar ook daarna wondt niet 'het gordijn
van het ziekbed dichtgeschoven om den
zieke voortaan alleen te laten, neen de
priester leest de gebeden der stervenden;
,'laat de priester den zieke het kruis
beeld kussen" zegt het Rituaal. Het
is een zeer oud gebruik dan zieke zelf
een brandende kaars in de hand
te geven; zij is het zinnebeeld, zijner on
sterfelijke zie®, brandend van geloof en
liefde. Gewoonlijk gebruikt men dian de
Lichtmis-kaars, die in die christelijke huis
gezinnen met vrome zorg bewaard wordt.
De Kerk blijft bidden: „Vertrek chisten
-snel, uit deze wereld in den Naam van
God den Vader almachtig, die u geschapen
heeft" enz.
Tot het laatste oogenbllik bidt zjj: „Heer,
in uwe handen beveel ik mijnen geest.
Heer Jezus, ontvang mijnen geest. Heilige
Maria, bid voor mij..-...."
Zoo is de Liturgie der zieken vol schoo-
ne en treffende gebeden. Laten wij die
gebeden dikwijls lezen, zij zijn ons eene
herinnering aan ons einde; hopen wij', diat
zij geen ijdele klanken voor ons zijn maar
eene voorbereiding om, wanneer ook wij
eenmaal van de banden des vleesches wor
den bevrijd, mogen komen tot de heer
lijkheid van het hemeboh rijk.
In dit verband wees Kapelaan van Adri-
chem op „het Sacramentsboekje der Ge-
lcovigen" eene uitgave van de abdij Kei
zersberg te Leuven, dat alle deze gebedem
bevat.
Schaft u dat boekje aan,, opdat het
schioone gebruik meer en meer worde in
gevoerd, 'diat bij' eene bediening de hiuis-
genooten met de'n Priester meebidden en
«de vader den bedienaar van het H. Sa
crament antwoordt.
Dan kunnen allen met meer vrucht de
plechtigheden -en ceremoniën voujgen.
De kosten kunnen geen bezwaar zijn,
het boekje kost slechts 17Va ot. Het is
bij eiken R. K. Boekhandel te bestelen.
(Door de schoonheid van het lied van
Vondel en die keurig® uiteenzetting ran
de heerlijke liturgie der Kerk veftekl, is
dit verslag" grooter geworden dan we aan
vankelijk van plan waren.
Een volgende maal het verslag van het
tweede gedeelte der lies: „De Liturgie der
overledenen". Ook dlie voordracht achten
wij te schoon om j» in een paar zinnen
weer te geven en ze niet gemeen goed
te maken, voor zoo vel en, die piet in de
gelegenheid waren de laatste lés hij te
wenen. Red.)
INGEZONDEN STUKKEN.
Aan de Redactie van „Ons BJad"
Alkmaar.
Mijne Heeren,
Naar aanleiding van het ingezonden stuk
je in Uw gewaardeerd blad; geschreven
door den heer N. van Ommen, Redacteur
van „De R. K- Land- en Tuinbouwer"
verzoeken wijU beleefd het onderstaande
in Uw geëerd blad op te nemen, waar
voor bij voorbaat onzen dank.
Wjj verwijzen dan de R. K. Land- en
Tuinbouwers, naar het Bondsorgaan d.d.
23 Januari 1.1., 2e pagina. Staat daar niet
duidelijk aan het slot van het artikel;
„Wanneer wijl de Directie de geitegen-
haid geven zich te verdedigen, dan krijgt
men weer „Veel geschreeuw en weinig
wol."
Laatste alinea: j,dat we ais antwoord op
onze aanvallen kunnen krijgen als we
zelf geen paal en perk stellen
een krant vol lawaailawaai1
Blijkt hieruit niet duidelijk, vooral het
laatste, dat op 28 Jan. '16 de Redactie het
vaste plan had, elk stuk onzerzijds te wei
geren.
In verband met deze bepalingen, wer
den door ons op Donderdag 10 Februari
'16 de diverse advertentiën naar de R. K.
bladen verzonden en op Zaterdag 12 Fe
bruari '16 toen wij met verlof thuiskwa
men, ontvingen wijl het R. K. Bondsorgaan
en vernamen wijl daaruit, diat de Redactie
van haar plain was veranderd. Deze
verandering kwam echter te laat in ons
bezit en al hadden wijl ,op Zaterdagmiddag
(5 uur) onmidéelijk een telegram „Pllaatst
ainnonce's niet" naar de diverse bladen
verzonden, had dit niets meer geholpen,
de advertentiën waren reeds geplaatst.
Was het ons op Donderdag 10 Februari
bekend geweest, dian hadden wijl zeer ze
ker de ainnonoe's niet geplaatst. Zooals de
geachte lezer wel zal begrijpen, hielden
wij ons aan het slot van het artikel in
het Bondsorgaan van 28 Januari 1.1.
Wjij hebben inmiddels .van het aanbod
van den Redacteur van het Bondsorg'aa.n
gebruik gemaakt en heden onze verdediging
ingezonden. Wjj zulten kafai afwachten, wat
de geachte Redaeteur nu zal doem. Wjj'
hebben hem verzocht ons stuik in zijn
geheel te plaatsen.
Wij; laten aan de R. K. Landbouwers en
Tuinders ter beoordeeling over wie hier
de leugenaar is
Mijnheer de Redacteur U nogmaals dan
kende voor de verleende plaatsruimte, tee
kenen wij,
'Delft, 10 Februari 1016.
N. V. E. R. K. Verz.-Mij.
„De Vereenigde Landbouwers en Tuinders"
De Directeuren
Chr. W„ J. ALSEMGEEST,
J. A. PIJPERS.
Een volle dat zijn eigen Eed
liefheeft, is een sterk volk.
De afd. Alkmaar van die Diocesane Ver-
eeniging voor den Volkszang, in het Bis
dom Haarlem zal met medewerking vah, de
a ld te ling van het Algemeen Nedierlanrtsch
Verbond a.s. Woensdag in de „Harmonie"
een propaganda-avondl houden ter verbrei
ding van. het Nederlandsche lied.
In art. 3 van het Huishoudelijk Regle
ment der afdeeEng Alkmaar van de Dloc.
Vereen, voor den Volkszang staat alls mid
del om tot het doel der vereeniging n.l.
den volkszang' bevorderen, te geraken, ge
noemd: „tljdeEjke samenwerking voor be
paalde doeleinden, met andere personen of
vereenigingen, die hetzelfde doel nastre
ven."
Toen dus het Bestuur van de afd.
van het Ned. Verbond, welke vereeniging
beoogt: „de verhooging van de zedeEjke
en stoffelijke kracht van den Nederland-
schen stam" en „de handhaving en ver
breiding der Nederlandsche taal", tot dat
van den Volkszang de vraag richtte of hét
genegen' was- ©en propaganda.avond te bom
den met steun van laatstgenoemde vereeni
ging, meende dit dat aartbod, niet te mogen
afslaan: immerd beider doel loopt parallel.
Zoo zijn dan voor a.s. Woensdagavond
in de Harmonie uitgenooidligd de heeren
Willem Gatesloot en O, A:. Gooasens uit
Utrecht, de in Nederland van Noord tot
Zuid, van Oost tot West bekende „Varen
de Zanger s".
De „Varende Zangers"!
Als de avond viel ein de zon in gouden
wolken te slapen; ging, de vergrijzende
avondschemering de natuur omnevelde en
lijh etn kleuren vervaagde, dan verzamelde
in' de middeleeuwen d;e „Varende Zanger"
het volk om zich, heen om het „v o Ik s-
Jied" te leeren zingen.
Door dat liedi werden de jongeren bei