I TWEEDE BLAD. No. 38 m M i loonen. oen© Erwten. Zaterdag 31 Maart 1917. FUkmaar en Omgeving in den ouden tijd „Zand in de oogen". tl ONS BLAD. ^an Zijao Excellent!* Landbouw, kunnen merende prijzen 'Zuivere Frieschov Bij dö sluiting der maand Maart. EilZONDER TOEGEWIJD AAN DE VER EERING VAN DEN H. JOSEPH. 4. De dood der Heiligen, kostbaar in de oogen dies Heer en, is bet begin hunner gelukzaligheid). Re terugblik ojp- dien goed: volbrachten strijd geeft uitzicht op de kroon en op 'bet loon des Hemels. Re dienst des Heeren 'schenkt gegromde hoop op honderdvoudige vergelding. De Heer zelf zal onze overgroote be- looning zijn. Hoe zoet moet dan wel de diooldl van dien rechtvaardigen Joseph geweest zij», die in zulk eeme nauwe betrekking- stond tot Zijnen Verlosser en Zaligmaker. Als hij dertig jaren in het gezelschap van Jezus en Maria geleefd bad(, en vol was van genaden ei» van verdiierasteira, steeg zijn geluk ten top, toen hij zijnen geest gaf 'in de armen van Jezus era Maria. Joseph stierf, na zijnen God te hebben opgevoed en verzorgd als zijn eigen kind; hij stierf, na dlsen. Zaan Oni de gevaren verdedigd, en, 4ra de ballingschap van Egypte, onder duizend offers verpleegd; te 'hebbenhij stierf, na de gelukkige ge- tuige te zijn geweest der goddelijke voor beelden, en idie woorden nes levens van de lippen des Ver-lossers te hebben op gevangen; zacht en kalm gaf hij zijnen geest in de handen van zijnein Schepper. Zijn Rechter is Diegene. Dien hiiji -als zoon bemind 'heeft, Wiiera Ih.ij als vader zijne bevelen beeft gegeven. Joseph verwadht zijn oordeel .eini vonnis van Hem, Dien1 bij dertig jaren bestuurd heeft. Jezus nu behoeft zich slechts te ver- toonam, om in aller hart de kalmte en den vrede te herstellern, gelijk Hij' een. maal deed op bet meer van Gemesaretih. Zie thans, ho>e de Heer zich beijvert, zijnen geliefden Voedstervader mei onuit sprekelijke vertroostingen te vervullen. Met welk vertrouwen ook vertoont die H. Joseph zijne hamdien, die zooveel voor 1 zijnen Rechter gearbeid], zijne armen, die Hem zoo vaak gedragen hebben! Hij verlaat zijnen Zoon en zijnen God slechts, om Hem als Koning der onster felijke glorie terug te vinden. O, hoe zacht en teedler wondt onze ziel f geroerd), Ms wij den H. Joseph zien sterven j in die armen van Jezus en Maria! Hij vestigt zijne brekende oogen op l.zijn Goddelijk Voedsterkind, Dat hem tot het laatste toe, met den tenderen naam van Vader blijft vereeren. Hij richt zijne blikken op de Koningin I dier Enigeten,, die hem als 'baren kuischen Bruidegom ten einde toe lief heeft. Als hij voor de laatste maal, met onuit. r sprekelijke vertroosting, de zoete namen van Jezus en Maria heeft uitgesproken, sterft Joseph door die overweldiging der liefde. I Gelukkige dlocid van dezen Rechtvaar- I diige, waarlijk kostbaar in (de oogen des ifieereri'[s Quatis vita, finis i'tadie dood is de echo van bet leven De sterfdag is de triumfdiag van een i welbesteed leven in dien diensn des Heerera. [Daarom vermaand ons die H. Pietrus, de [prins der Apostelen: „Mijne broeders, be ijvert u, om door goede werken uwe roe- Iping en uitverkiezing (voor den Hemel) b verzekeren." Alkmaar, dien 31en Maart 1917. M. P. A. OOMS, D.P. door LEO SPEET. (25. De beer Rijkenberg constateert, dat de (publieke vereering reedis vóór 1433 moet I neganten zijn; vóór 1433 moet ook reeds [verlof verleend zijn om jaarlijks op den [gedenkdag eene plechtige processie te raou- lueii; tot bet jaar 1501 schijnt deze pro lcessie echter binnen die kerkmuren gebleven [tc zijn, doch sinds dat jaar toog zij' door Alkmaar'® straten. Hieromtrent vond Boonkamp1 de volgende |»ResoJu,tie": Burg emeest eren en Schepenen ©nde gantsche Raiedit ider stadt Alkmaer goedlt gedacht, nadat wij gesien hadden het waerachitig mirabel van 't heilig Bloedt, dat alhier tot Alkmaer in de Grote Kerk is gestort, dóór een jong Priester, genaemt Volkert, dat men alle Jaren Ommegang of Prosessie van het heilig Bloedt zal laten doen, en dat op St.- Philippi en Jacobi dadb, zynde dien 1 Mey: en zoo daier eenigen belieft deezen Ommegajng bij te1 wonnen, die achessieeren zig Jot Alkmaer by de li Drdte Kerk op den 1 Mey voorsz. Aldus gedaen en gearresteert bij Bmr- gemeesteren, Sahepenien en dsn .gant- sdhen Raedt der Stadt Alkimaer, den 4 Febr.' 1501. Sinds dien is lange jaren de veröering van b.et H, Bloed-mirakel he Alkmaar zeer 't Seizoten 1916-'17 besluit „Inter Nos" met d!e opvoering van 'n Fransch blijspel, „Zand in die oogen". 't Vormt 'in waardig- besluit in die trits, begonnen met Molière's „Le Malade Imaginaire" en voortgezet met Seheffers „Die Pastoor van Neuvillette". Om een goedl blijspel te »dhrijvei\ moet m'en kunstenaar zijn, dl.w.z.idlóór «n 'dóór voelen al de mensdhelijke strevingen en roerselen, en die weergeven, juist, zuiver, tot iii da finesses gereflecteerd:. Die dat verstaan,, zijn er niet veel! Surrogaat-fabri e- kersi, speculanten op grown wansmaak, die zich blind staart op en physiiiek en psycho logisch aangedaan wordt, door felle, schreeuwende effecten, kunst-clowns, be lachelijke potsenmakers, wanstaltige Bree- roo''s ien Molière'5, dlia ziöhi om 'n toe vallig overeenkomend haarlokje „artiest" noemen', die dien breedem, dlommieirj lach van Jan Publiek tot re-imen kunstcijns, pro- mavaeren, die zijn er-fi done! zooveel! zoo wanhopig veelEn dan vergasten ze 't grage op sensatie o, die sensatie! beluste volk op onsmakelijke, litterair- en morael-lage banaliteiten. Als ergens, dan op 't tooneel; les extremes ae touchent! Luguibre: moordpartijen, allerwreedste, cy nische bloedgeschiedenissen,, onmogelijke, schokkende ontrouw aan idem eenen suikerzoete, geeuwvervelendle, onzinnige aardligbedien,, idiote karikaturen, die niet spraken,, niet „menschelijk" diaetn kunnen en daarom zoo ijselijk leuk zijn aan den anderen kant. 't Eerste noemde men „drama", 't laat ste „blijspel". Kinderen maken wel eens teekenvngen van merasch «ra versieren die dan met voricige handen, stokkige bee- nera, kamtandige harem. In 'in 'dergelijke verhouding tot de werkelijkheid staan de biOvenibiedtoielide tot 'n waarachtige „trage die", tolt 'n goede „comédïe". „Zand in de oogen" behoort tot het aangeduide niiet. Hier geen effectbejag, geen felle, pakkende, ongezonde scènes. Maar fijne, origineel® geestigheid, rustige, ik zou zeggen, huiselijke geestigheid!, diat je bij jezelf zou opmerken: „Maar dat is daar ook zoo." Dat is 'i. 'ra Comédie de moeurs,. 'n zedenblijspel bedioelt te heke len op fijn-satyriscbe manier 'n bestaande, 'n voorkomende;, geen gefingeerde tout, 't Doel iis heusch niet te laten lachen, dat is goedlkoop genoeg. Neen, 'n blijspel is tendlerazi'Bus, daar zit moraal in. 't Moet verbeteren;, een openhartig, 'ra maatschap pelijk kwaad geducht aan dei kaak stellen, vooral als 't zoo epidemisch is. Dat wist Aristophanes, dat betrachtte. Hooft, Biree- roo,, Langedijk, dat wilcfe ook d« schrijver van „Roudhe aux yeux" („Zand in de oogen"), Eugèjlie Marius Labiche, Hij tast te in zijn onderwerp met mis. In onze diagen is 't maar jammerlijk genoeg al te waar, dat schijn' bedreigt, d'at al wat blinkt, nog geien, goud is. 't Parool is tegenwoor dig: „Ver'olindien!" W.ees pmze scherp-cri- tische Justus van Effen al niet ini „De Spectator" op schitterende uithangborden en leege, armelijke étalages? Eni jn ge- moede: raakt mien niet voortdurend door dat mom' van étiquette en conventie 'diep klus kwijt? Is cilaar niet die idee „standi" van afhankelijk? Wint popperige praal idle 'Uitwendige schittering 't iniiet van leege degelijkheid? Om rati op1 Labiche terug- te kamenj, 'n fijne, satyre van genoemd actueel kwaad te geven, dat bedoekte bij. En li.ij deiedl diat, fijn-geestig, frisch-vroolijk, met Fransche élégance, maar juist, doeltreffend, de punt jes op de i zettend', al was 't met 'n glim lach op de lippen. Trouwens:, de naam staat 'er ons borg voor, dat hij geen broddelwerk zou leveren. Zijn reeks van mooie blijspelen, waaronder b.v. 't bekenidle: „Les vivacités du capi- taiine Tic", bezorgde hem genoeg naam om levendig geblevenhet doet ons goed), dharin een bewijs te zien van die vrome gezindheid onzer Middieleeuwsdie voorvade ren. In oude stadsrekeningen is gevonden, dat b.v. in het jaar 1'50S op dien eersten Mei van stadfswege werd betaeld „aen de Priesters, die het heilig Bloedit en die Tabernakule droegen ider 2 stuivers"; nog werd! ira een oude aanteekening gevoradieni, dat het H. Bloed, in de Groote Kerk van die Gravetmakars idooT 2 of 3 personen bewaakt wierdt, waervoor ieder genoot 1 stuiveT era samen een mingelen bier. Ten slotte zij nog vermeld), dat er jaar lijks bij deze gelegenheid „Speelluiden" van Haarlem naar Alkmaar reisden', om hier op Meidag voor het H. Bloed te „spelen"; als loon hiervoor ontvingen zij vain de stad Alkmaar 4 .gulden -en 4 stuivers; toen zij dieze som dn. het jaar 1508 (niet langer ge noeg vonden, jheeft de stad Alkmaar aan ieder der „Speelluiden" 23 stuivers toe gestaan; in 1548 moest dit loon wederom verhoogd worden tot betrekkelijk spoe dig daarna de Reformatie een einde maakte aan de heerlijke, louter-Roomschheid van Alkmaar en ook het houden der schoone jaarlijksche processie verboden werd. In het jaar 1430 moeten hier reeds drie nonnenkloosters „zusterbovera" be staan hebben, dewijl wij lezen, dat in gemeld jaar het „Siinte Gaithariniehof", het „Onser .Liievei Vrouwenhof", en Ih.et „Sf. Ma ria Magdialenaihioif" idoor een gunstbrief van het Stadsbestuur ontheven wórden van alle accijnsen, etc. Het Sint Catbarinehof, in die .onmiddel lijke nabijheid van de stadswallen {in den hem als lid van de Académie frangaise te doen aannemen- Werkelijk geen geringe onderscheiding. Reedis vroeger werd 't met succes onder 'n anderen naam in Amster dam opgevoerd. Echter naee uitgegeven. In geheel nieuwe Hodlaxidbdrae vertaling en bewerking zal „Inter Nos'j het blijspel than-s opvoeren. Vlotte, natuurlijke .dialoog, prettig-vloeiende conversatie, elke geestigheid juist belicht en. naar voren gebracht. De vertaler (hieeft met deze overzetting 'n mooi werk geda&n aan onze Hollandsche litteratuur era 'rt weldaad aan ons tooneel, waar' 't 'ra tegen wicht vormt tegen de laffe zoutelooze kluchten, die thans als amusement furagee- ren. Moge 't spoedig de waardeering ver krijgen, idiie ihet verdient. 'tStuk speelt in. die twee families: Maliingeax eraRatiraois, beide in ruime mate behept met dien eigen- aaTiffigen trek: „verblinden, zaradi in die ocgen strooien",. Mal.ingear is dlokter, maar zonder praktijk1, geeft ziidhi uit of liever wordt .uitgegevear door zijn bijdehande vromw als .geleerde, steeds bezige practi cus. Ratinoiis is renteiniiererad bakker; z'n edrtgenoote vindt beter, hem voer suiker- raffinadteur te doen doergaan, Béidera heb ben 'n loge in dlera Italiaauschen. Sdiouw- burg, zonder tnuziekkenmis, houden équi page, tooverem bij wederzijdsch bezoek de een 'n livTei-bediend.e, de aridier 'n neger, voor den- dag. Eigenaardig is die juiste cmvervalschte toestand, als men „era fa milie" is. Dan klaagt men over duurte, 'dan breit mama kousen, of stelt levendig belang in koolprijzeii; poeliersrekeningen en idergelijke anti-chique onderwerper, meer. De intrique speelt zich cm Maling- ear's dachiter, Emnieline era Raitónois' zo'ora, Frederic, die 't er onwillens op aanleggera, da families meer intiem mev elkaar in relatie te brengen. De alvenhogiende liefde bewerkt dit. De eigenlijke bomwerper is oom Robert. Die kent geen' étiquette, dSe flapt .er alles uit, juist op 't moment, diat id<e beide vaders zich in zoo'n peniible parket gebracht hadden, door COO.OOO francs huwelijksgift te beloven, „Af de maskers" roept eindelijk Ratinofs uit. Dan wordt alles weer botertje tot op den bodem: verloving van Emmeliine era Fre deric era 'ra heerlijk' diner bijl Ratiraoas. Ter gelegenheid van z'ra eerste lustrum voert „Inier Nos" „Zand in (de oogera" op. We hopen er op terug te konten. Alleen spreken we dien. wemdh uit, dat R'oiomseh Alkmaar vooral ditmaal 't mcoiie streven van de vereenigirag zal waardeeren. Dat verdient hetDe steeds tof in de puntjes verzorgde uitvoeringera waarborgen ui weer 'n mooien avond. WIM V. ALKMAAR. RAADSOVERZ1CHT. We lieven toch in een. raren tijd! Die- vorige week .besloot de Alkmaarsdhe Raaid den. aankoiop van groradi om daarop het landbouwbedrijf uit te oefenen, alzoo een geimeemtelijk landbouwbedrijf, Doinder- dk^' kwam bet voorstel van Bi en W. aan de oinde om van gemeentewege eera centrale keuken in te richten. Die ge meente verhouwt verschillende 'prcdiuctenj ails aardappelen, .erwten, boonera, enz.; laat die -bereiden in haar centrale keuken en verschaft zoio het middagmaal, aan. hare gemeentenaren. Nog één klein stapje (voor het bereide voedsel wordi nog wat be taald)) en we 'zijn aan het reinste staats socialisme Ver zijn we in alle geval mist meer af van eene maatschappij, zooals de socialiB- ten die wel wensdhten. In het 'bekende werk van Viktor Gatihrei n „Het Socialisma" wordt id/e toekomststaat dier socialisten in alle kleu ren geschilderd. Wij lezen o. m. het vol- gendle: „Thans (in 1902) kan ieder naar zijn verlangen in al zijn 'behoeften of wel door eigen arbeid óf vveL dioor kooip, bij wian, wanneer era waarhij wil, binnen of buitenshuis voorzien. Zoo is het hem mogelijk het inwendige van zijn huishouden aan nieuwsgierige blikken te onttrekken want ook kooplieden, ambachtslieden, ge- nee sheeren en apothekers zijra in hun eigen belang tot stilzwijgen gehouden. Ira den socialiistenstaat echter zoui een ieder door de behoeftenlijs'fcen van aradieren tin te zfen, elk 'huisgezin, in alle bijzottidernadieni, tot zelfs in de braadpan; kunraan nagaan. Want volksmond heette dit klooster meestal het Oude H af] werd reeds «int die 14de, eeuw gesticht op een stuk land!, de Kr oft geheeten, bewiesten de Kerk gelegen, en werd van tijd tot tijd aen merkelijk ver groot. Gelijk wij hierboven mededeelden, kreeg bet in 1430, evenals de beide andere ge noemde zusterhoven, van de Stadisregeering vrijstelling van alle accijns-opbreragimg en verlof tor het drijven van neringen mits alleen poorters >of poorterskinderen aan nemende nfaar juist 100 jaar later is die vergunning weer ingetrokken, omdat de stichtingen zioh niet stipt aan. de v om- waarden hielden. „Tot ©er der nijvere zusters van dit huis moet ik zeggen, dat haar lijnwaad zoo fraai -era fijn van weefsel .is, dat men er zelfs buitenslands hoogen prijs op stelt: in 1568 werd een stuk linraeni van 76 ellen lengte .en slechts 3 ponden zwaarte aam Koningin 'Elisabeth van Engeland' gezon- den." 1) Dé zusters leefden waarschijnlijk volgens den derden regel van St. Augustinus, doch het volk noemde haar B; a gijn en, en daar van heeft de .straat, die van de Heul tot de Geroete Kerk langs het klooster liep, den naam van Bi a gijn ens tra at gekregen. Het „Lievevrouwenhof" of bet „Maria- kfooster" ook het Jonge Hof ge heeten bevond zich tegenover de Doe len s en stekte zich uit langs die Nieuwe Sloot; het werd waarschijnlijk omstreeks j 1427 gesticht en was een der grootste kloosters^ die Alkmaar gehad, beeft. Die Bisschop va.n Utrecht verleende tn eien afzonderlijke stand vara beambten, di» dloor hun .eigenbelang tot zwijgera gebon den zijn, bestaat er niet meer, era .apenbare, lijsten liggen ter kennismakiing esni inzage van liet Souvereine volk." Hoever zijn wijl van dlaze regeling ur. dlara „toekomststaat" af, wij met ons broodkaarten era bonraen-syisieean? Een. cen trale keuken moet -er raoodlig bij en het spel. is volmaakt! Dan kunraeira wij „elk huisgezin in alle bijzaiiderhedierJ, tot zelfs in die braaidipan, nagaara". Op grond) ld,us van het feit, dat wij ons op ©en hellend vlak bevinden era zoo zachtjes aan afzakken naar die socialistische maatschappij, kan er niet genoeg tegen gewaarschuwd worden, dat de Overheid met .de tegenwoordige maatregelen, die de jijdsonnstandigheden «isqheu, «iet te ver ga. Dte heer Verkerk slaagde er die vorige week in, dien Raad. te dotera besluitemj dat idie gemeente een landbouwbedrijf zal gaan, uitoefenen; Donderdag speelde hij •het echter niet' klaar met zijn centrale keiuken. En wij verheugen ons daarover. Immers de gemeente heeft ©en 'dtubbele taak te vervullen. „Deze dubbele taak noemt men aldus Prof. Aengeraent in zijne les over „De Gemeente era de Sociale Quaestie." te zajmen ook wel het algemeen welzijn genoemd. Ondier al gemeen welzijn wordt verstaan, de som van voorwaarden, die noodzakelijk aanwezig moeten zijn, opdat een ieder zelfstandig zijn .eigen particulier welzijn kunrae berei ken. De Overheid, in de gemeente als ira den staat, moet dus dlaarvoor alleen zorgen. En dat idioter zij, als zij vooreerst zorgt voor de veiligheid der rechten vara indi viduen, huisgezin en wettige veraeiraigjngera. En ten tweede voor id.e aaravulli'ng van het particulier initiatief. Kunnen die burgers soms zelfs .iets bereiken, dan. late tde Over heid hen begaan; kunraeii zij het slechts gedeeltelijk, dan géve de Overheid steun; zijn zij absoluut of moreel onmachtig om oen maatregel te stellen, die toch moodig is voor hot algemeen welzijn, dlaira neme die Overheid die taak zelf ter handt" Tot zoover Prof. Aengenent. De bekende saci olocg Lambert P o e 11 zeti in, eene les over: „Gemeecite-exploha- tie en Socialisme": „Volgen» oraze op vatting is het ide taak der burgerlijke over heid, dus ook van 'de gemeente, om te zorgen, voor bet -algemeen' welzijn; m.a.w. zij moet zorgen, dat aanwezig zij! de som van voorwaarden, die notoidlig zijra, opdat iiddler zijn eigen particulier welzijn terne bereiken. Die taak omvat eene dubbele functie: a. zij moet de rechten der indi viduen beschermenb. zij moet bet par ticulier initiatief steunen." Na: dézen ietwat breeden opzet vara de beide ;ira nauw verband! met elkaar staande onderwerpen; die de belangrijkste waren in die raadsvergadering van Donder dag, n.l. volkstuiiitjies en, oeratrale keuken, zijn wij dam gekomen/ tot d.e behandeling dezer beide punten in den Raad. W;aar zoovele belanghebbende®! dioor bet aanleggen van. 'tuintjes die proidiuctie van levensmiddelen willen verhoog©® wat in dézen tijd zeker toe te juichen is lag helt op, dteni weg der gemeente; dat parti culiere initiatief te steunen. Hoever die gemeente daarin moest gaan, is een, tweede! Naar onze meening ging die Raad met aanneming van het voorstel-den Boesterd, dia enkel wenschte te helpen degenen, di-e het niet kunnen betaleai, niet ver ge noeg: wie in diezen tijd meehelpt de pro ductie te verhoogen, -verdient eera pluimpje. Zeker, niet iedereen heeft tijd, eni ge legenheid om te tuinieren, maar moeten zij, die dien tijd. en gelegenheid wèl héb ben, daaronder lijden? Moet hura die deur worden, gewezen, omdat anderen het niet kunnen doem. Dat is todh niet billijk! Dé Voorzitter vreesdie voor het scheppen van leen precedent, wanneer mera dieze „voikstuinders" niest gaf. Maar zou het dan zoo verkeerd zijn van.1 gemeentewege meststoffen te verschaffen ook aam aradieren om hun lapje grond bij huis productief te kunnéra mak,era? Moeten wij allen niet zooveel mogelijk meewerken de productiviteit van den bo dem te verhoogen? Gaat men in het bui tenland er nier toe overom; bloemen- tuinen, parken, 'enz. te bebouwen? Daarom vinden wij het jammer, dat de 1433 veertig dagen afl.aai aam allen; die dit (klooster zouden begiftigen «m in ide Moiosterkerk de H. Geheimen, vieren zou den; batgeen er niet weinig toe bijge dragen heeft, dat dlit klooster ook met aardlsdhe bezitting/en rijk gezegend werd en zoodoende ira staat was b.v. ira het jaar 1534 vrijwillig 197 guldens,1 .op te brengen voor den oorlog tegen de Turken. Het „Maria Magdalena-klooster" moet ge staan hebben aan het daarnaar genoemde steegje; oorspronkelijk verbleven in dit klooster de „boetvaardige zondaressen", dodh later werd,era ook andlere vrouwen binnen deze muren opgenomen,. In gemeld jaar 1430 moet wel reeds sinds ■een Ibeele eeuw bet „B'agijneni-klaaster", of Middelhof, bestaan hebben- Het be vond zich op de plek, waar later ons Bur gerweeshuis zou verrijzen; dioor begunsti ging, van den Abt vara Ègmoirad wwdl het omstreeks 1320 gesticht „ter /eren van Sal vador 'en zijn moeder "Maria geberaedijt". In het jaar 1344 werd het aanmerkelijk vergroot in aanbouw door dé stichting van ©eln gasthuis, ter eere van, St. Eli- sab ©th; vwor armé zieke vrouwen; kloos- tes idn gas,thuiis schijnen .echter niets m.et elkander gemeen giehad te hebben- De naam' Gasthuisstraat is hier. Mterie wèl verklaard. Lte naam 'Claris»,en.buurt duidt cp nóg eera klwaster; dit klooster kan, raiet hetzelfde geweest zijn als dat, 't welk wij H et Oude H of of bet S t. Cath ari ne- klooster noemden, ofschoon het heel dicht daarbij geltgien moet hebben, Uitdruk. Raadl zoo krenterig' was tegenover devoiks- tuindiers. i Dat die heer Verkerk tegen het voorstel gekant was, kunnen vyij begrijpen, omdat hij staat op het socialistisch standpunt: algéheele regeling door die Overheid dus gemeentelijk bedrijf. Dat tal van arbeiders geen tijdi hebben te 'tuinen, met die bewering van dien sac.- bem. afgevaardigde gaan wij accaomd. Daar- oan zijn wij niet zulke groote voorstanders van voilkstuintjes, want wat is het gevolg? Dat men idle arbeiders den geheele® Zon dagvoormiddag ziet werken in. hura tuintjes. Wie er meer vara wil weten, ga des Zon dags maar eens een kijkje nemen langs dien Munniikenweg of Oostwijk. Daar zijn echter zooveel© andere cafe- goriën personen, die wèl tijd; «ra gelegen heid hebben, te tuinen en die moet jnera ni.et tegenwerken omdat de arbeiders riet kunnen. Dat zou eeme zeer eenzijdige poli tiek zijn. Die heer Verkerk zei met betrekking tot die volkstuintjes o. a- het volgende: „dtoor die beroerde regeling van bovenaf heeft men dit tuintjes-geid.oe", maar toen even later .in behandeling kwam een adires van ieen aamtal heerera om een centrale keuken te stichten, toen; heette het raiet: „van bovenaf dlringt men d;e arbeiders, dïe centrale keuken op; de arbeiders zei ven hebben er niet om gevraagd!." Wieg was alle consequentie bij de® ver tegenwoordiger der S.D..AP, 1 Weer zeggen wij het Prof. Aengememr na: het particulier initiatief voorop. Ook de centrale keuken dient uit te gaan van het particulier initiatief. Het Koninklijk Nationaal Steuraaomité wees in ©ien circulaire aan de burgemeesters era, de plaatselijke: steuncomité's op de inrichting der centrale keuken te Rotterdam. Ook daar ging de oprichting uit raiet van die gemeente, maar van een comité, bestaande 'uit 4 personen, die binnen wei nige diagen een zoo belangrijk kapitaal bijeen wisten te brengen, dat tot de op richting van de centrale keuken kon worden overgegaan en in die eerste maanden g'eera verdere finaracieeLe steun zal raoodig zijn. Het denkbeeld van bedeelimg is uitge sloten; alleen geeft het comité eera toeslag- op dein prijs. Een portie van 10 oerafc bereide spijs heeft dé waardei van 10 cent onbereide. De kostein, vara bereiding en exploitatie worden er op toegelegfd- Het Steuncomité in Den' Haag was zoo met het denkbeeld' ingenomen, dat alle gemeentebesturen zijn uitgemoodiigd maar dit voorbeeld dit werk ter hand te nemen. Het Steuncomité zal dan 75 pCt. van Üe exploitatiekosten 'bijdragen. BI en W. gaven spoedig hun voorstel prijs en beloofden met een ander voorstel te zullen kamén. Het deed' anders wel vreemd aan te vernemen uit den morad van den Voorzit ter, dat B- en W- reeds een flink aantal ketels vaar het doel hadden aangeschaft. Dit college is wel eens niet zoo voort varend! Da heer Verkerk wilde bewenen, Idat wat .particulieren met steun van. de ge- iitesenfe in deze verrichtten, niet veel uit haalde. En hij wees toen op het voorbeeld Van Den Helder, waar de S.D.A.P. ver zocht het van gemeentewege te doen, dus niet meer door den Volksbond1. Geen wonder! Jalouzie de metier! Een argument voor gemeentelijke exploi tatie was het echter niet. Verwonderd heeft bet ons, dat de 5 hejerein, die aan den Raad' het verzoek «Mitten, can een central© keuken in te rildhten, zelf niet een comité vormden ge lijk' te Rotterdam, dé koe bij de horens Vatten ien Paan het werk gingen om die keuken voor elkaar te krijgen. ■Enkel een adres te richten aam den Raad kast zooveel werk niet! 0. en Wi zullen dus met een raieuiw voorst él komen. Wat het wezen zal: een centrale keuken van gemeentewege of een centrale keuken door een comité ingericht? Ze zuilen er nog eens over slapen. „Komt tijd, komt raad." tn* Oe isiuizen der welsprekendheid waren Donderdag wijd opengezet. Er vroegen op een zeker moment zooveel raadsleden te gelijk het woordl, idat die Voorzatter er geen raad mee wist, wiera hij het eerst het woord zou verle'emen en' maar voorstelde kelijk vinden wij immers vermeld; dat het klooster Iter eere van St. Clara ©erstan tt jaaK 1309 werdl ingewijd' en bevolkt werd! imiet zusters Claris/sen uit Gouda. Zeer anti-papisllaiscb weet Boomkamp dit feit te verhalen, (en door die gezindheid laat hij zich' zelfs tot domheden verlei. den); miera luistere: „De soberheidt van 'sSéadts inkomsten was raogfhaais «iet genoeg om de honing- zuigers dier Raomsche Kerk te weeren, de wijl in, het volgende Jaer 1509 hét Klarisse Klooster alhier werd' ingewijd#), én door Klariss.cn van Gouda gepopuileerdit, dodh de Kloosterlingen veel visdhi béhoeveinde', ge- bewdle een ongelukkige toeslag,, doordien de Zee-dijk tusschen Crajbhendmn, em St. Maertén doorbrak op dien 27 September, waier door qp de Oudlorper Geest;,, en in ide Sldhernter Caibbeljauw en Schelleviseh ge vangen wierdt." 2) Commentaar hierbij" achten wij ovefbodlig'. .Todh is het vreemd|. idat elders 3) ver meld staat: „De Arme Klarissera hadden 'er «ok een convent bij die Geest er poort staan: onder dén naam vara St. Ca.tarinaas Kcmmejnt." Dé eenig mogelijke oplossing is déze: dat èn op hét Oude Hof (de plek van onze Tuchtschool) èn op de plek van ide Clafissenbuurt die zusters van een zelfde «die gewoond' hebben. 1) „Alktnaaar in 1560" tdioor C. W, Bruinlvts. 2) „Alkmaar en Zijne Gje'sthotdemissen", pag. 54. 3) „Oudheden en Gestichten van Noord. Holland", Dee! If, pag. 23,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1917 | | pagina 5