77 Dinsdag 3 Juli 1917 11© Jaargang IV dit Blad verschijnt dinsdag, donderdag en zaterdag. Godsdiensten Socialisme Een familiegeheim, Vraagt het Merk: w TRIUMPF", Geurige 5 CENTS Sumatra-Sigaar, - melange Firma H. KRIJNS. ifl. I Uitgave van de Naamjooze Vennootschap „ONS BLAD" ALKMAAR. BR EEDSTRAAT 12. Telefoon ^<o. 433. *5=5^ ABONNEMENTSPRIJS 90 ct. 125 ct. Per kwartaal franco huis. Met geill. Zondagsblad bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers: van de courant van het Zondagsblad ADVERTENTIËN: 3 ct. 5 ct. 50 ct. Van 15 regels Elke regel meer10 ct. Reclames per regel 25 ct. Kleine adv.: 30 woorden bij vooruitbet. 30 cL m. I Over het algemeen beeft 'dl| dpssa der I arbeiders maling aan de wet^p€n-ap. Het Ikan zijn, dat men, om: deze rediemem in socialistische propaganda-vergaderingen zoo goed als niets over het wetenschap pelijke socialisme verneemt. Maar i 't kan ook zijn, tdiat men er liever niet over spreekt om een andere reden: die stellingen van het wetenschappelijk soaialisine zijn [wet de werkelijkheid in strijdt Hierop befa lten niet alleen tegerastSktes gewezen, maar [zelfe vooraanstaande socialisten, vooral [Bernstein. Hun snijdende kritiek en de [nuchterheid der feiten hebben het sooia- [listische stelsel als onwetenschappelijk ge- I brandmerkt. Diodh de menigte beeft maling [aan de wetenschap. Zonder zidfa te bekotn» ineren over het al of niet wetenschappelijke [van de socialistische leer, beeft [zij de grondgedachten en denkbeelden er- [van in zich opgenomen, laat zij zich er [docr leiden en beheerschen en tot geest- drift opwekken, zet zij de gepredikte „waar- lieden" in daden om. Zóo wordt de s-oria- [[istisehe beweging geleid en gedragen door [de leerstellingen van bet z.g. w-qte-nsdhap- [pelijk socialisme. D'e S. D. A. P., die- ge- [organise-erd-e beweging, spreekt [dan ook in haar beginselverklaring van I de Socialistische m a at s ch a pp ij, [die er „n o o d w e n d i g" moet komen {(steunt dus hierbij' op de stoffelijke werel-d- I beschouwing en verklaring der gesohiied-e- nis)zij spreekt van dien klassenstrijd |eu van het organiseeren van het geheel® [proletariaat in den klassenstrijd; zij sipreekt I van de bewustheid van het proletariaat van I zijn taak a-Is revolutionaire klas se. De geh-eele socialistische beweging lis aldiuis niets anders dam het doen van wat bet z.g. wetenschappelijk ge leerd |h e-eft. Nu moet het toch; van een socialist, dliie leer en zijn beweging kent -en begrijpt, bijna onncozel toeschijnen als men, nog be wijzen wil, diat godsdienst en socialisme [pnvereenigbaar zijn. 't Is zoo helder als et zonnelicht! W,at stuk gij ook neemt, grondslag (de stoffelijke wereld- Ibeschouwing), het doel (de s-ociali-sti- sche maatschappij), die middelen "(leer de klassenstrijd en de revolutie), bet staat alles even vijandig tegenover den godsdienst. Neem eerst den grondslag. Volgens de stoffelijke (materialistische) wereldlbescfaou- jwing en opvatting der geschiedenis biestaaf er geen God, geen goddelijke Voorzie- mghei-d) heeft de m-enscb geen stoffelijke 'onsterfelijke ziel, net zco min als de aap, vaaruithij zich ontwikkeld! heeft, alle hoop [op een beter hiernamaals is dlwaling en [onzin; godsdienst is slechts een. droom- d, een weerspiegeling van een, bepaal den stoffolijke-n toestand, de Kerk een, i-n- g o-m bet kapitalisme te beschermen! kis mien nu dat a'ilels aanneemt, dan kan tien toch niet meer godsdienstig zijn Dan [moet men tegen den godsdienst "U Vele socialisten maken d!an ook geen Mm van hun haat tegen den gods- iïenst, een haat, die voortkomt uit hun socialistische overtuiging. Luister eens naar [■eenigen van hen: I Marx: „Godsdienst is opiiuim voor het [volk. De vernietiging van den. [godsdienst van het ingebeelde geluk 'es volks, is d-e bevordering van het °wer- elijke geluk des volles." (Zur Kritik der "egelsch en Rechtsphiilosophie.) FEUILLETON. (UN SECRET DE KAMILLE). (Vrije vertaling uit het Ffransch.) (Engels„In een paar stellingen, nauwelijks eene bladzijde, hebben wij reedis al het hiernamaals, God) de hemelschie hairsdharen, hemel, hel -en vagevuur, en tegelijk -de onsterfelijkheid der ziel afge schaft, ter zijde gesteld, vernietigd" (Anti- Düifaring, blz. 29.) Losinsky: „In het kort kumneln wij zeggen, dlat geen sociaal-ethisch stelsel zoo scherp in strijd! is met bat socialisme alshet chris tendom. Wie socialist wil zijn, moet atheïst (godloochenaar) zijn. Die -eind'-overwinniing van, het soci alisme is -slechts mogelijk db-or de eind- nederlaag van -het Christendom. (Sioz. Mo- natshefta 1902, blz. 13.) v. d. 2 waag, So-c. 2e Kamerlid: „Wan neer wij strijden tegen deze maatschappij, dian kan -het niet uitblijven of wij «no-e- tenn o-o-k de gods-dienst onderma nen, omdat -o-o-k godsdienst een, ma-chtig wapen is o-m dieze maatschap-pij in stand te ho-uden." (De Klo-k, 26 Jan. 1900.) Zoo zouden wij nog kolommen kunnen volmaken. En zeg nu alsjeblieft niet dat het slechts persoonlijke gevoelens- zijn, waarvoor die partij niet verantwo-ord-elijk is. onvoorzichtige uitlatingen, waarmede zij niets te maken heeft; het is immers over duidelijk, dat zij eenvoudig gevolg trekking-en zijn uit de beginse len, waarop het socialisme steunt. Vaslt staat dat: W,IE OVERTUIGD SOCIALIST WORDT, VERZAAKT AAN OOD, WORDT GODLOOCHENAAR. Neem het doel, d-e socialistische maat- dat -beide klassen eendrachtig m-et elkander verbonden zijnt en tot in standhouding van het evenwicht miet el- k ander ov er e-en st ern-men. Leo XIII ontkent dus- niet, dlait er fei telijk strijd voorkomt, doChi hij veroor deelt de leer der socialisten, dat die klas sen uit'er aa-r -dl tegen elkander staan, dat de strijd noodzakelijk is. Wie geloofd in een God, Schepper en Bestuur der, kan niet aannemen, dat een God van liefde den vooruitgang der maatschappij afhankelijk gemaakt heeft van, een ruwen klassenstrijd, die, zo-oals ide sio-cialist R. Kuyper -bet zei-de, (Soe. Weekblad 1901 blz. 413) „met een vlo-e-k op die lippen en dien haat in het harte" moet gevoerd! worden." De noodzakelijkheid van den klassenstrijd past niet bij een godsdienstige wereldbe schouwing, zij is alleen op baar plaats b-ij die stoffelijke (materialistische) wereld beschouwing, welke aan het socialisme ten grondslag ligt. Nu willen de- socialisten h-et wel eens voorstellen alsof de chris telijke arbeiders o-ok aan klassenstrijd doen. Strijdl is strijd, zeggen zij dan, e-n -gij voert toch ook actie, gij, staat oiok tegenover die g-eweldidadige omverwerping der rechtens bestaande maat schappelijke orde niet kan aanvaar den. Men zo-u- mo-g andere leerstellingen- van het socialisme kunnen aanvoeren, doch het bovenstaande is reëd's, voldoende cim duidelijk te maken, dat socialisme en gods dienst lijnrecht tegenover elkander s-taan en dat men slechts bij de sociaal-demo craten kan aansluiten, althans als over tuigd socialist, wanneer men breekt met dien godsdienst. Nu zult ge me misschien vragen: maar hoe is het dan toch mogelijk, dlat 'tie socialisten telkens bewere-n, dat zij' niet teg-en den godsdienst zijn? Ja, ziet U, al is de S. D. A. P. krachtens hare beginse len ,en leerstellingen nog zoo tegen- den godsdienst gekant, toch heeft zij er iets uw patroons, gij doet ook m-edie- met .een 1 op gevonden o-m de geloiovige arbeiders werkstaking!' Jawel, dat alles ka-n ge-beu- j niet af te schrikken. Óver diiie fraaai-i-gheid re-ra zoneter dat menstaat „op toet stanld- de volgende maal. punt van den k 1 a s s -e n s t r ij dl," zon dier dat mien instemt met de b- e g i -ra- se 1-en van het socialisme. De christelijke 'I arbeiders gaan uit van de gedachte, diat zij slechts in h-et uiterste 'geval, als- alle andere middelen ijdlel blijken, tot w-erk- I staking kunnen en mogen o-vergaan^ zij sdh-appij. -Die ko-pstukken van het socialisme le-eren -ons, dat er in den toekomststaat j bag eer-en d-en strijd 'niet, tie so- gie-en 'godsdienst meer zal bestaan: hij- zal l cialisten achten d'en Strijd no-otii- vanzelf 'zijn verdwenen, weggestorven. Nu, zakelijk, juichen hem toe, roe peul dat 'ko-mt met de vooropgestelde begin- J tot klassenstrijd o-p. Het standpunt, selen 'uit. Als die godsdienst niets- anders waarop men staat, verschilt in beginsel, is 'als een voortbrengsel, een weerspie- Bij de christ-eli Florence was inmiddels bijna achttien r .oud. Hare mo-eder trok nog altijd dloor tlie wereld ro-rad, vergenoegde zich echter "iet m-eer van tijd1 tot tijd) geheimvolle en 'ara klachten overvloeiende brieve^aan-ha-re pochte t-e schrijvera, ma-ar had 'f oio-k ge- "~iumdl op de beurs van mevro-uiw de Trélaz. tee was zwak en ziekelijk an uiit vrees, lat de avonturierster eens onverwachts zou fcankoinen, of op d'e badplaatsen, waar zij alles verbraste, den geacht-en naam der de Trélaz zoiu kunnen voeren-, besloot zij i de ei-schen, di-e i-mm-er dringender wer- i», te voldoen. Al üieza zorgen maakten gro-otmo-e-der ouid. _Op zekeren dag drukte zij het verlangen tft, haar neef Albert .met zijne familie te pien en Clervic, di-e al verscheidene weken op Trélaz vertoefdie, bood har-eln bloed» fcrwanten hare w-o-ning te Poulcoait tot ver- gedurende hun opo-ntho-uldl in- dlle land- reek aan. Het was Augustus, toen mijnheer -en gevrouw de Jrélaz met hun zoio-n P-aul het oude huis hun intrek namen. Paul Rtud'eerde in 'die rechten en hield zich bo vendien met geschiedkundigen 'arbeid b ezig. "Maar welk belang hij oo-k in zijn-e studiën ïteldie, to-ch speet het hem steeds-, dat hij tai-et w-erkdadig in het leven mocht ingrij pen, -en dit maakte hem, menigmaal somber geling 'van stoffelijke toestanden in d-e huidige 'maatschappij, dan zal hij ook van zelf met deze maatschappij verdwijnen. Bove-ndi-en is ook no-g de hoofd*isch! van het socialisme, de volkom-en gelijk heid -voor allen in ieder opzicht, -in strijd met den g o-dsdienst. De S. D. A. P. strijdt vo-or de totstandkoming der socialistische voortbrengingswijze, waar bij alle klassenverschil zal verdwijnen en aIlen 'zo nd-er o-,nder s ch-eid van g e slacht en geboo-rte gelijke rech ten 'en ge 1 ijk e p,l i ch ten zullen, heb ben. 'Du-s: ouders en kind-eren, onderge schikten -en overheden, mian, era vrouw, allen in i-eder opzicht gelijk! Zoo iets is niet slechts in strijdl m.e-t je gezond ver stand, -maar o-ok m-et den godsdienst. Deze vordert, dat de onderdlaa-n aan zijn over heid) de vro-uw aan hare man, die kin deren aan de ouders onderdanig moeten zijn, en wel omdat God h e t g e b i e d t. Die hoofdeis Ch van het socialisme strijdt aldus met het beginsel van hiet gezag, dat van Godkomt e-n o-m des gewetens- wille onderdanigheid van oins eischt. Nieieimi tenslotte de middelen welke het socialisme aanwijst en gebruikt om zijn doel te bereikenklassenstrijd en r|e vol utile. -Een gel-o-ovig man kan ze niet aanvaarden. Allereerst miet de leer -o-ver den klassenstrijd. In die Ene. Rer. Nov. zegt Leo XIII: „Een hoofdfout is;, dat mie-n zi-ch in zijn verbeelding de -e-ene kiass-e voorstelt als uit -e raar dl v ij a n d i g staan de tegenover de andere-, alsof die natuur de vermogenden en de misde-el-dlern gescha pen had om- m-et elkander in haidn-ekkig-en tweestrijd te kampen. Juist het tegendeel is waar. "De natuur heeft voorgeschreven, jaamtawnawi m mm. tcasomNaossassmeKUtti e-n veranderlijk. Zij-n-è moeder zei bij zidh zelve, dat een gelukkig huwelijk hiet beste middel was, om- hem van zijne grillen te genezenmaar hij was niet toegankelijk voor -e-en desbetreffen-dlen voorslag. Zijn-e brulfc mio-e-st van go-ede, o-uidie familie zjjn, een aan-gen-aam- uiterlijk hebben en i-n staat zijn, cm tegen zijne -neiging tot droef geestigheid -o-p te wegien. Op vermogen zag hij niet, want hij was zelf rijk geno-eg. Die lezer zal waarschijnlijk uit al deze pretenties besluiten, dat Paul e-en hoog moedig, somber en weinig verdraagzaam wezen -was. Dloch d-it was zoo miet. Hij had eenvoudig zijn- weg nog n-i-et gevonflen. Hij verborg inderdaad- on-dler e-en- ziekere, uiterlijke koelheid, -een warm hart, dat vo-o-r de -edelste -gevoelens klopte. Hij Was voor de eerste -maal in Bretagne. Verschillende omstandigheden had)dien hem tot n-u to-e verbindend de wieg zijn-er vaderlijke fami lie t-e bezoeken. Ondier deze diromg vooral diie -ap -dien voorgrond) welke- hem zou genoodzaakt hebben» m-et het wildfe, st-uiur. sdh-e ki-nd. met Florence, in aanraking te komen. Hij had ze toch in Plarijs gezi-en, en hij meende terecht, dat er -een- zeer on aangenaam, jong meisje uit m-oest gegroeid zijn, voornamelijk ook was het de gedachte aan h-are mo-eder, die hem met vooroor deel en afkeer vervulde. Plaul stonldi voor h-et venster -en keek naar 'buiten. Het was nog vroeg in den morgen en de- gtelo-ovigen v-erlieten ju-ist die gothisdhe kerk, dli-e vlak tegenover de woning lag, waar zij de vroeg.' mis hadden bijgewoond. Hij vond er e-en groot genoegen in, de boerenvr-ouwen te beschouwen, diie gevolgd werden dlo-or twee of diri-e o-uderwetseh g-ekleied-e dames. Dan za-g hij Clervie uit die kerk tan-en, die ij die christelijke arbeiders is bovendien het doel van dien strijdl geen,, ander dan herstel van g e b- r o \£,<eh> evenwicht tusschen hen en' die patroons door het vaststellen der wederzijdsche rech ten, do-el is e e'li d r a p h ti g s a m- e in - vv-erking tusschen de verschillende klas sen; b-ij dl-e socialisten is h-et do-el van dien klassenstrijd geen andier dlan, d-e vernietiging van d-e klasse der pa troons^ omverwerping der tegen woordige maatsc-happij en totstand koming dier socialistische. Punt van, uitgang en "doel zijn bij de christelijke arbeidlérs geh-eel en al andiers als bij de socialisten. De S.D.A.P. wil dan ook een revolutioinna«rel partij zijn. De Socialistische maatschappij zal er alleen kunnen komen do-o-r d-e revolutie. Vc-orloo-pig tracht d'e S. D. A. P. alles te doeu o-m d'e politieke macht in handen te krijgen, maar als zij eenmaal sterk genoeg is en het ooge-nblik gunstig acht, zal ook het ruw-e, brutale ge weld 'hulp mo-eten verleene-n. De -bezitters van privaateigendom, d-e ge-nootschappen en inrichtingen -en de boerenstand zull-eU beusch- niet vrijwillig hun goederen en rech-' ten aan de gemeenschap afstaan, evenmin als de rechtmatige heerschers vrijwillig hun heerschappij aan de gemeenschap zul len overdragen. Marx en Engels verklaarden dan ook reedis in hun Com mun i sitisc'h manifest, „dat hun do-el slechts- bereikt ko-n wordien door d-e gewelddadige om verwerping van iedere tot nu toe be staande maatschappij-orde. Laat de heer- schende klassen voor een communistische- revolutie sidderen." .Welnu, het is- duidelijk dat een geloo-vig menscih kraüht-e-nsi zijne godsdienstige beginselen de revolutie, dl h JAN DINGES. [Dit artikel ontvingen- wij te laat voor ons Zaterd-agnr. van 23 Juni; wegens plaats gebrek moest het tot onzen s-pijt verleden Zaterdag nog eenmaal achterwege blijven, I i RED.] BINNENLAND. je" NEBTRIAND EN DE OORLOG. DE AARDAPPELEN. Men schrijft ons uiit Lang en dijk: Noig -sieg-dis .komen in de pers uitlatingen voor, waarin' vart aa-rdlappelennioiad wo-rd-t JCsprQken en d-e vrees wo-rdit uitgespro» en, 'diat tr e-en tekort van dit product zal jzijrf. Vooral in de steden wloridt sterk géklaagdk'' Eji |bch blijft op 't oogen-blik 75 o/o .binnen /Cnze grenzen. w ku-nn-ah b-egMpen, dat na de wiin- teraajd-appelen-mis|re alleg^ege sterk naar nibuwe aaruappejen jww® verlangd. Maar dit verlangen geeft hns nog geen nieuwe vruchten. Er wordt fb-ij deze klachten ni-eit geno-eg nagedacht. Nu de markten zijn- ge opend en er eenige aan-voèr komt, dienkt een ieder n-i-euwe aardlapipeljh te zullen krij. g-e-n en als deze niiet ddSelijk voo-r een ieder beschikbaar zijn, ^enkt mien, dat er èf een tekort is of «- j®el worft uit gevoerd. - Men vergeet echter, dat het bewa-s min stens 3 weken te achter isbij vorige jaren en die oorzaken: in h-e#begin vorst e-n late diro-o-gte, zijn tod» overbekend. Het gevolg is, dat thans jle aanvoer niet gro-ote-r is dan anders m-ojf half Juni. Wel iswaar is te- verwachtejr dat vooral de dfocgte schadelijke gevolgen voo-r hiet be schot zal hebben verclu'zaakt, maar hiet in diie mate, dlat vool een algeheel te kort mo-et Worden gevleesd. Tijdens bet 'schrijven\vaii dit bericht, vernemen wij, dat Engeland thans- ook aard-appelen afneemt en dus i-n totaal 50 °/o wio-rdt uitgevoerd. Dit zaL misschien de eerste paar wieken schaarschte in h-et bin nenland veroorzaken, welke echter, wan neer de volle aanvoer komt, zeer spoedig zal verdwijnen. Een klein poosje zal men dus nog ge-duld mo-eten hebben-. Dit is eenige -o-ogenblikk-ca op dien' drempel bleef staan, alsof zij iemand wachtte. Plaul hield veel van tante Clervie. Hij stelde veel ver trouwen in haar oordeel en had reeds dikwijls het zijne voo-r het hare opgegeven. Wanneer het echter over Florence.'ging, dan was hij niet te spreken. Dieze hem-, zoo onsympathieke pers-o-on, waarop Clervie in derdaad wachtte, .verscheen nu- o-ok aain die deur der kerk. W-el is waar vermoedde hij eerst n-iet, dat het Florence was. Het zwarte, glanzend* hoofdhaar golfde o-ndler den strooho-ed -der dlam-e uit. M-et welgeval len beschouwde hij hiet donkerblauwe, met wtite kant versierde kl-ee-dl, tiie-n gro-oten-, witten, met korenbloemen op-gesmukten hoed en b-ewon-dierde die- slank-e gestalte en den dleftigien gang van .het meisje, wier gelaat hem op zulk een verren afstand niet m-ogelijk was te o-nders-dhieidlen. B-eiden richtten hunne schradten naai' ti-e woning. Een witte voile- verborg de trek ken der nieuw aangekomene. Paul zag ze het b-eneidlenhuis binnentreden en ho-oridie het li-chte klingelen van kopjes en scho teltjes in die eetzaal, die juist on-dier zijne kamer was. Ofschoon het nog zeer vroeg was, kreeg Paul opeens grooten trek naar wat voedsel, maar een-e niet min-die-r gro-ote nieuwsgierigheid dreef he-m betrekkelijk Clervies bezoek. Hij ging naar beneden en bleef bij de trap staan. Cle-rvie's kamenier verscheen ook o-p het zelfde oogen-blik en droeg op een presen teerblaadje een zilveren theepot en- melk. .kan. Het w;as eene boerin-, reeds tamelijk bejaard en gekleedi in die- gewo-ne dlracht van het land. „De jonge heer is al vlug op," zeidie zij met die mengeling van eerbied) en- ver trouwelijkheid, welke dienstboden schijnt eigen te zijn, die reeds lang in diezelfde familie dli-en-en. „Zou de jonge heer soms gaarne ont bijten? Die freule is reedis in de -eetzaal." Zij opende -die d-eur en P-aul volgde, haar. „Een Piarijzenaar, diie zo-o. vroieg o-p is, dat is -een w-o-nddr!" riep Clarviie vro-olijk uit, diie haar hoed; had. afgezet -en b-ij die tafel stond. „Gij zult met ons- ontbijten en Florence zal voor b-ns de- boterhammen klaar makenH erkent gij ze weer, Paul?" Hij herkende ze het was- inderdaad Florence en hij had zo-ove-el s-pijt, als hij haren op het hoofd had, over zijne nieuwsgierigheid, d-i-e hem naar ben-ed-en had gelokt. Hij groette stijf en zij beantwoordde zijnen gro-et even-eens met -een-e -opval lende terughoudendheid!. „K-om,, komzei Clervie beslis-t, „gij draagt denzelfden naam, ofschoon, uwe ver wantschap zo-o ver verwijderd is) dat er e-ene lange berekening zou no-odiig zijn, o-m ze te bepalen, en gedurende die vol gende weken zult gij n-o-g dikwijls- eni ong*. diwongen m-et elkander omgaan-." „Ik veroorzaak mejuffrouw die Trélaz niet gaarne die m-oeite. b-ro-od vo-o-r mij te "snij den," zei P,aul stijf. „Ik maak altijd de boterhammen klaar," hernam Fl-o-rence kalm. En Florence voelde tot hare groo-te ont steltenis, dat die w-e-derkeerige indruk de zelfde was. .als die., welke zij te Parijs had ondervonden. „W-ellidht geeft gij de voorkeur aan een ander ontbijt, beste Paul Men zal u kof fie opdienen, als gij 'h-et verlangd!." „Dank u>. gebruik fhre.,., Welke ook vcor het algemeen belang het beste. Men moet begrijpen, d-at de aarejappelen- vo-orzi-ening er niet mee gebaat is, wan neer de akkerSJ d-ie n-og in vollen bloei zijn en .Jtffaarvajt die vruchten nog niét tot rijph-ejdf zjprjgêko-men, worden leeggeroofd en éen .armzalig beschot opleveren. H-et gevolg te^rvan is: kleine voorraad en on genietbaar vöeds-el. Het gewas is nu een maal laat, m'enwachte dus liever een poosje. Een/tót toph is het dat, als men die aardlappel meer.'tot'rijpheid laat kom-en, de opfcrengst ve-ei grooter en^de kwaliteit veel béter is. Wij durven de veronderstelling uitspre ken diat alsdan, trots het- schrale gewas en trots den uitvoer, binnen eert paar weken van aardappelnood niet meer zaL worden gesproken. i Van dien a-anvo-er van' a-ardlap-piÉen mo-et thans 50 o/o v-o-o-r het bi-nnenMdi worden geveildi tegen 10 cent, 25 o/o Vyo-or over zee tegen 16 en- 25 °/o voor o-ver landl tegen 18 cent per K.G'. De toesia'g^-.a 2 cent per K.G. vanwege de Groente^ Centrale is thans vervallen. De gemiddeld opbrengst is- dus thans 13(1/2 cent -per of f 4.721/2 per zak. De aanvoer mio-et hebben i-n zakken van 25 K.'Gl of den van pl.m. 331/3 p-ondi. BOTER. Die Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft bepaald, dat gedurende die Week van 1 tot 8 Juli 1917 vo-or 45 pCt. der boterp-roidiuctie certificaten van uitt voer zullen Wo-ndlen verleend) en 55 pC-t. vo-or het binmienlandsch verbruik zal moe ten wordien- beschikbaar gesteld!, alsmede -dlat de bewijzen van- toelating tot uitvoer van boter, afgegeven -dio-or die Rijkscommissie van 'Toezicht o-p de B-oteveraemiging, op grond van die certificaten zullen gelden- tot Dinsdag 31 Juli 1917, des vo-ormiiddlags te '12 uur. KAAS. De Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft bepaald) dat miet ingang van 1 Juli 1917 40 pCt. van den inko-o-p o-f de productie va-n alle kaassoorten^ met uitzondering van komijnekaas van Leidsdh o-f Delftsdhi m-odel, voor het binnenlands dh- verbruik beschikbaar moet blijven. EIEREN. De Minister van- Landbouw) Nijverheid en Handel heeft bepa-aldi: le. dat voo-r iediere h-o-eveelhieiidi van 100 volversehe kipei-e-ren, waarvo-or consent tot uitvoer wordt afgegeven, voor dia dagen tot -en miet 7 Juli e-en 'hoieveelheid van 60 kipeieren beschikbaar moeten worden gesteld 2e. dat -andere -ei-ersoorien niet beschikbaar behoeven te - wordien gesteld voor binnen- landsdh verbruik 3e. dat een deiel van id-e beschikbaar te Stellen kipeieren-, beste-md vo-or distributie door idle gem-eente-bestn-re-n, zoo-mede een andier deel, bestemd o-m te Wordien gecon serveerd) -moet wor-dlen geleverd- tegen een prijs van f7 per 100 stuks, VERBOUW VAN GEWASSEN. De Minister van Landbouw, Nijverheid1 prachtige landstreekging hij voort en nam een tas uit hare hand. „Ik ben n-og geheel ond-er d-en beto-ove-rendiem indruk van d-en Weg, dien ik gisteren heb afge legd." „Het woud! heeft inderdaadl eie-ne onweer staanbare beto-overing." zei Clarvié, „vraag het maar eens aan Florence. Zij is eene zekere geleidster door het b-os-cih," Florence scheen buitengewoon- m-et hard boterhammen bezig te jzijn, di-e zij op een bord opeenstapeld-e. P-aul voelde zijn afkeer weer bo-ven ko m-en, doch hij wilde zi-ch niets- te ver wijten hebben. „Mejuffrouw de Trélaz Fs- buitengewoon vroeg o-p," wendde hij zidh miet gedwon gen beleefdheid tot Florence. „Dieze gewoonte neemt m-en o-p liet landi aan," zei [h et meisje kort en plaatste den theepot bij zidh'. „Florence is 001 half zes van Trélaz weggereden," zei Florence op- verzoenen den toon, „zij heeft een licht wagentje en een paard) d-at zijn naam Fly -eere aan doet." Florence zweeg en Paul was o-pgewonden zonder te weten waarom. „Fly," antwoordde hij, „h-et is juist als of we 'in Engeland' zijn.... 'beginnende met de boterhammen, di-e mej-uffro-uw d-e Trélaz als eene w-erkelijkei eilandbewo-o-n» ster weet klaar te maken." „Ik ben eene halve Eugelsche," zei Flo rence en zag hem uitdagend aan, daar zij een zekere bitterheid in zijne wo-ordiein meende te bespeuren." I 1 1 'j .Offiordit vervolgd.). f -i i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1917 | | pagina 1