77
Dinsdag 3 Juli 1917
11© Jaargang
IV
dit Blad verschijnt dinsdag,
donderdag en zaterdag.
Godsdiensten Socialisme
Een familiegeheim,
Vraagt het Merk: w TRIUMPF",
Geurige 5 CENTS Sumatra-Sigaar, - melange
Firma H. KRIJNS.
ifl.
I
Uitgave van de Naamjooze
Vennootschap „ONS BLAD"
ALKMAAR.
BR EEDSTRAAT 12.
Telefoon ^<o. 433.
*5=5^
ABONNEMENTSPRIJS
90 ct.
125 ct.
Per kwartaal franco huis.
Met geill. Zondagsblad
bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers:
van de courant
van het Zondagsblad
ADVERTENTIËN:
3 ct.
5 ct.
50 ct.
Van 15 regels
Elke regel meer10 ct.
Reclames per regel 25 ct.
Kleine adv.: 30 woorden bij vooruitbet. 30 cL
m. I
Over het algemeen beeft 'dl| dpssa der
I arbeiders maling aan de wet^p€n-ap. Het
Ikan zijn, dat men, om: deze rediemem in
socialistische propaganda-vergaderingen zoo
goed als niets over het wetenschap
pelijke socialisme verneemt. Maar
i 't kan ook zijn, tdiat men er liever niet over
spreekt om een andere reden: die stellingen
van het wetenschappelijk soaialisine zijn
[wet de werkelijkheid in strijdt Hierop befa
lten niet alleen tegerastSktes gewezen, maar
[zelfe vooraanstaande socialisten, vooral
[Bernstein. Hun snijdende kritiek en de
[nuchterheid der feiten hebben het sooia-
[listische stelsel als onwetenschappelijk ge-
I brandmerkt. Diodh de menigte beeft maling
[aan de wetenschap. Zonder zidfa te bekotn»
ineren over het al of niet wetenschappelijke
[van de socialistische leer, beeft
[zij de grondgedachten en denkbeelden er-
[van in zich opgenomen, laat zij zich er
[docr leiden en beheerschen en tot geest-
drift opwekken, zet zij de gepredikte „waar-
lieden" in daden om. Zóo wordt de s-oria-
[[istisehe beweging geleid en gedragen door
[de leerstellingen van bet z.g. w-qte-nsdhap-
[pelijk socialisme. D'e S. D. A. P., die- ge-
[organise-erd-e beweging, spreekt
[dan ook in haar beginselverklaring van
I de Socialistische m a at s ch a pp ij,
[die er „n o o d w e n d i g" moet komen
{(steunt dus hierbij' op de stoffelijke werel-d-
I beschouwing en verklaring der gesohiied-e-
nis)zij spreekt van dien klassenstrijd
|eu van het organiseeren van het geheel®
[proletariaat in den klassenstrijd; zij sipreekt
I van de bewustheid van het proletariaat van
I zijn taak a-Is revolutionaire klas
se. De geh-eele socialistische beweging
lis aldiuis niets anders dam het doen van
wat bet z.g. wetenschappelijk ge
leerd |h e-eft.
Nu moet het toch; van een socialist, dliie
leer en zijn beweging kent -en begrijpt,
bijna onncozel toeschijnen als men, nog be
wijzen wil, diat godsdienst en socialisme
[pnvereenigbaar zijn. 't Is zoo helder als
et zonnelicht! W,at stuk gij ook neemt,
grondslag (de stoffelijke wereld-
Ibeschouwing), het doel (de s-ociali-sti-
sche maatschappij), die middelen "(leer
de klassenstrijd en de revolutie), bet
staat alles even vijandig tegenover den
godsdienst.
Neem eerst den grondslag. Volgens de
stoffelijke (materialistische) wereldlbescfaou-
jwing en opvatting der geschiedenis biestaaf
er geen God, geen goddelijke Voorzie-
mghei-d) heeft de m-enscb geen stoffelijke
'onsterfelijke ziel, net zco min als de aap,
vaaruithij zich ontwikkeld! heeft, alle hoop
[op een beter hiernamaals is dlwaling en
[onzin; godsdienst is slechts een. droom-
d, een weerspiegeling van een, bepaal
den stoffolijke-n toestand, de Kerk een, i-n-
g o-m bet kapitalisme te beschermen!
kis mien nu dat a'ilels aanneemt, dan kan
tien toch niet meer godsdienstig zijn Dan
[moet men tegen den godsdienst
"U Vele socialisten maken d!an ook geen
Mm van hun haat tegen den gods-
iïenst, een haat, die voortkomt uit hun
socialistische overtuiging. Luister eens naar
[■eenigen van hen:
I Marx: „Godsdienst is opiiuim voor het
[volk. De vernietiging van den.
[godsdienst van het ingebeelde geluk
'es volks, is d-e bevordering van het °wer-
elijke geluk des volles." (Zur Kritik der
"egelsch en Rechtsphiilosophie.)
FEUILLETON.
(UN SECRET DE KAMILLE).
(Vrije vertaling uit het Ffransch.)
(Engels„In een paar stellingen,
nauwelijks eene bladzijde, hebben wij reedis
al het hiernamaals, God) de hemelschie
hairsdharen, hemel, hel -en vagevuur, en
tegelijk -de onsterfelijkheid der ziel afge
schaft, ter zijde gesteld, vernietigd" (Anti-
Düifaring, blz. 29.)
Losinsky: „In het kort kumneln wij
zeggen, dlat geen sociaal-ethisch
stelsel zoo scherp in strijd! is
met bat socialisme alshet chris
tendom. Wie socialist wil zijn,
moet atheïst (godloochenaar)
zijn. Die -eind'-overwinniing van, het soci
alisme is -slechts mogelijk db-or de eind-
nederlaag van -het Christendom. (Sioz. Mo-
natshefta 1902, blz. 13.)
v. d. 2 waag, So-c. 2e Kamerlid: „Wan
neer wij strijden tegen deze maatschappij,
dian kan -het niet uitblijven of wij «no-e-
tenn o-o-k de gods-dienst onderma
nen, omdat -o-o-k godsdienst een, ma-chtig
wapen is o-m dieze maatschap-pij in stand
te ho-uden." (De Klo-k, 26 Jan. 1900.)
Zoo zouden wij nog kolommen kunnen
volmaken. En zeg nu alsjeblieft niet dat
het slechts persoonlijke gevoelens- zijn,
waarvoor die partij niet verantwo-ord-elijk is.
onvoorzichtige uitlatingen, waarmede zij
niets te maken heeft; het is immers over
duidelijk, dat zij eenvoudig gevolg
trekking-en zijn uit de beginse
len, waarop het socialisme steunt. Vaslt
staat dat: W,IE OVERTUIGD SOCIALIST
WORDT, VERZAAKT AAN OOD, WORDT
GODLOOCHENAAR.
Neem het doel, d-e socialistische maat-
dat -beide klassen eendrachtig m-et
elkander verbonden zijnt en tot in
standhouding van het evenwicht miet el-
k ander ov er e-en st ern-men.
Leo XIII ontkent dus- niet, dlait er fei
telijk strijd voorkomt, doChi hij veroor
deelt de leer der socialisten, dat die klas
sen uit'er aa-r -dl tegen elkander staan,
dat de strijd noodzakelijk is. Wie
geloofd in een God, Schepper en Bestuur
der, kan niet aannemen, dat een God
van liefde den vooruitgang der maatschappij
afhankelijk gemaakt heeft van, een ruwen
klassenstrijd, die, zo-oals ide sio-cialist R.
Kuyper -bet zei-de, (Soe. Weekblad 1901
blz. 413) „met een vlo-e-k op die lippen
en dien haat in het harte" moet gevoerd!
worden."
De noodzakelijkheid van den klassenstrijd
past niet bij een godsdienstige wereldbe
schouwing, zij is alleen op baar plaats
b-ij die stoffelijke (materialistische) wereld
beschouwing, welke aan het socialisme ten
grondslag ligt. Nu willen de- socialisten
h-et wel eens voorstellen alsof de chris
telijke arbeiders o-ok aan klassenstrijd doen.
Strijdl is strijd, zeggen zij dan, e-n -gij voert
toch ook actie, gij, staat oiok tegenover
die g-eweldidadige omverwerping
der rechtens bestaande maat
schappelijke orde niet kan aanvaar
den. Men zo-u- mo-g andere leerstellingen-
van het socialisme kunnen aanvoeren, doch
het bovenstaande is reëd's, voldoende cim
duidelijk te maken, dat socialisme en gods
dienst lijnrecht tegenover elkander s-taan
en dat men slechts bij de sociaal-demo
craten kan aansluiten, althans als over
tuigd socialist, wanneer men breekt met
dien godsdienst.
Nu zult ge me misschien vragen: maar
hoe is het dan toch mogelijk, dlat 'tie
socialisten telkens bewere-n, dat zij' niet
teg-en den godsdienst zijn? Ja, ziet U,
al is de S. D. A. P. krachtens hare beginse
len ,en leerstellingen nog zoo tegen- den
godsdienst gekant, toch heeft zij er iets
uw patroons, gij doet ook m-edie- met .een 1 op gevonden o-m de geloiovige arbeiders
werkstaking!' Jawel, dat alles ka-n ge-beu- j niet af te schrikken. Óver diiie fraaai-i-gheid
re-ra zoneter dat menstaat „op toet stanld- de volgende maal.
punt van den k 1 a s s -e n s t r ij dl," zon
dier dat mien instemt met de b- e g i -ra-
se 1-en van het socialisme. De christelijke
'I arbeiders gaan uit van de gedachte, diat
zij slechts in h-et uiterste 'geval, als- alle
andere middelen ijdlel blijken, tot w-erk-
I staking kunnen en mogen o-vergaan^ zij
sdh-appij. -Die ko-pstukken van het socialisme
le-eren -ons, dat er in den toekomststaat j bag eer-en d-en strijd 'niet, tie so-
gie-en 'godsdienst meer zal bestaan: hij- zal l cialisten achten d'en Strijd no-otii-
vanzelf 'zijn verdwenen, weggestorven. Nu, zakelijk, juichen hem toe, roe peul
dat 'ko-mt met de vooropgestelde begin- J tot klassenstrijd o-p. Het standpunt,
selen 'uit. Als die godsdienst niets- anders waarop men staat, verschilt in beginsel,
is 'als een voortbrengsel, een weerspie- Bij de christ-eli
Florence was inmiddels bijna achttien
r .oud. Hare mo-eder trok nog altijd dloor
tlie wereld ro-rad, vergenoegde zich echter
"iet m-eer van tijd1 tot tijd) geheimvolle en
'ara klachten overvloeiende brieve^aan-ha-re
pochte t-e schrijvera, ma-ar had 'f oio-k ge-
"~iumdl op de beurs van mevro-uiw de Trélaz.
tee was zwak en ziekelijk an uiit vrees,
lat de avonturierster eens onverwachts zou
fcankoinen, of op d'e badplaatsen, waar zij
alles verbraste, den geacht-en naam der
de Trélaz zoiu kunnen voeren-, besloot zij
i de ei-schen, di-e i-mm-er dringender wer-
i», te voldoen. Al üieza zorgen maakten
gro-otmo-e-der ouid.
_Op zekeren dag drukte zij het verlangen
tft, haar neef Albert .met zijne familie te
pien en Clervic, di-e al verscheidene weken
op Trélaz vertoefdie, bood har-eln bloed»
fcrwanten hare w-o-ning te Poulcoait tot ver-
gedurende hun opo-ntho-uldl in- dlle land-
reek aan.
Het was Augustus, toen mijnheer -en
gevrouw de Jrélaz met hun zoio-n P-aul
het oude huis hun intrek namen. Paul
Rtud'eerde in 'die rechten en hield zich bo
vendien met geschiedkundigen 'arbeid b ezig.
"Maar welk belang hij oo-k in zijn-e studiën
ïteldie, to-ch speet het hem steeds-, dat hij
tai-et w-erkdadig in het leven mocht ingrij
pen, -en dit maakte hem, menigmaal somber
geling 'van stoffelijke toestanden in d-e
huidige 'maatschappij, dan zal hij ook van
zelf met deze maatschappij verdwijnen.
Bove-ndi-en is ook no-g de hoofd*isch! van
het socialisme, de volkom-en gelijk
heid -voor allen in ieder opzicht,
-in strijd met den g o-dsdienst. De
S. D. A. P. strijdt vo-or de totstandkoming
der socialistische voortbrengingswijze, waar
bij alle klassenverschil zal verdwijnen en
aIlen 'zo nd-er o-,nder s ch-eid van g e
slacht en geboo-rte gelijke rech
ten 'en ge 1 ijk e p,l i ch ten zullen, heb
ben. 'Du-s: ouders en kind-eren, onderge
schikten -en overheden, mian, era vrouw,
allen in i-eder opzicht gelijk! Zoo iets is
niet slechts in strijdl m.e-t je gezond ver
stand, -maar o-ok m-et den godsdienst. Deze
vordert, dat de onderdlaa-n aan zijn over
heid) de vro-uw aan hare man, die kin
deren aan de ouders onderdanig moeten
zijn, en wel omdat God h e t g e b i e d t.
Die hoofdeis Ch van het socialisme strijdt
aldus met het beginsel van hiet gezag,
dat van Godkomt e-n o-m des gewetens-
wille onderdanigheid van oins eischt.
Nieieimi tenslotte de middelen welke het
socialisme aanwijst en gebruikt om zijn
doel te bereikenklassenstrijd en
r|e vol utile. -Een gel-o-ovig man kan ze
niet aanvaarden. Allereerst miet de leer
-o-ver den klassenstrijd. In die Ene. Rer.
Nov. zegt Leo XIII: „Een hoofdfout is;, dat
mie-n zi-ch in zijn verbeelding de -e-ene kiass-e
voorstelt als uit -e raar dl v ij a n d i g staan
de tegenover de andere-, alsof die natuur
de vermogenden en de misde-el-dlern gescha
pen had om- m-et elkander in haidn-ekkig-en
tweestrijd te kampen. Juist het tegendeel
is waar. "De natuur heeft voorgeschreven,
jaamtawnawi m mm. tcasomNaossassmeKUtti
e-n veranderlijk. Zij-n-è moeder zei bij zidh
zelve, dat een gelukkig huwelijk hiet beste
middel was, om- hem van zijne grillen te
genezenmaar hij was niet toegankelijk
voor -e-en desbetreffen-dlen voorslag. Zijn-e
brulfc mio-e-st van go-ede, o-uidie familie zjjn,
een aan-gen-aam- uiterlijk hebben en i-n staat
zijn, cm tegen zijne -neiging tot droef
geestigheid -o-p te wegien. Op vermogen zag
hij niet, want hij was zelf rijk geno-eg.
Die lezer zal waarschijnlijk uit al deze
pretenties besluiten, dat Paul e-en hoog
moedig, somber en weinig verdraagzaam
wezen -was. Dloch d-it was zoo miet. Hij
had eenvoudig zijn- weg nog n-i-et gevonflen.
Hij verborg inderdaad- on-dler e-en- ziekere,
uiterlijke koelheid, -een warm hart, dat vo-o-r
de -edelste -gevoelens klopte. Hij Was voor
de eerste -maal in Bretagne. Verschillende
omstandigheden had)dien hem tot n-u to-e
verbindend de wieg zijn-er vaderlijke fami
lie t-e bezoeken. Ondier deze diromg vooral
diie -ap -dien voorgrond) welke- hem zou
genoodzaakt hebben» m-et het wildfe, st-uiur.
sdh-e ki-nd. met Florence, in aanraking te
komen. Hij had ze toch in Plarijs gezi-en,
en hij meende terecht, dat er -een- zeer on
aangenaam, jong meisje uit m-oest gegroeid
zijn, voornamelijk ook was het de gedachte
aan h-are mo-eder, die hem met vooroor
deel en afkeer vervulde. Plaul stonldi voor
h-et venster -en keek naar 'buiten. Het was
nog vroeg in den morgen en de- gtelo-ovigen
v-erlieten ju-ist die gothisdhe kerk, dli-e vlak
tegenover de woning lag, waar zij de vroeg.'
mis hadden bijgewoond. Hij vond er e-en
groot genoegen in, de boerenvr-ouwen te
beschouwen, diie gevolgd werden dlo-or twee
of diri-e o-uderwetseh g-ekleied-e dames. Dan
za-g hij Clervie uit die kerk tan-en, die
ij die christelijke arbeiders is
bovendien het doel van dien strijdl geen,,
ander dan herstel van g e b- r o \£,<eh>
evenwicht tusschen hen en' die patroons
door het vaststellen der wederzijdsche rech
ten, do-el is e e'li d r a p h ti g s a m- e in -
vv-erking tusschen de verschillende klas
sen; b-ij dl-e socialisten is h-et do-el
van dien klassenstrijd geen andier dlan, d-e
vernietiging van d-e klasse der pa
troons^ omverwerping der tegen
woordige maatsc-happij en totstand
koming dier socialistische.
Punt van, uitgang en "doel zijn
bij de christelijke arbeidlérs geh-eel en al
andiers als bij de socialisten. De S.D.A.P.
wil dan ook een revolutioinna«rel
partij zijn. De Socialistische maatschappij
zal er alleen kunnen komen do-o-r d-e
revolutie. Vc-orloo-pig tracht d'e S. D.
A. P. alles te doeu o-m d'e politieke macht
in handen te krijgen, maar als zij eenmaal
sterk genoeg is en het ooge-nblik gunstig
acht, zal ook het ruw-e, brutale ge
weld 'hulp mo-eten verleene-n. De -bezitters
van privaateigendom, d-e ge-nootschappen en
inrichtingen -en de boerenstand zull-eU beusch-
niet vrijwillig hun goederen en rech-'
ten aan de gemeenschap afstaan, evenmin
als de rechtmatige heerschers vrijwillig
hun heerschappij aan de gemeenschap zul
len overdragen. Marx en Engels verklaarden
dan ook reedis in hun Com mun i sitisc'h
manifest, „dat hun do-el slechts- bereikt ko-n
wordien door d-e gewelddadige om
verwerping van iedere tot nu toe be
staande maatschappij-orde. Laat de heer-
schende klassen voor een communistische-
revolutie sidderen." .Welnu, het is- duidelijk
dat een geloo-vig menscih kraüht-e-nsi zijne
godsdienstige beginselen de revolutie, dl h
JAN DINGES.
[Dit artikel ontvingen- wij te laat voor
ons Zaterd-agnr. van 23 Juni; wegens plaats
gebrek moest het tot onzen s-pijt verleden
Zaterdag nog eenmaal achterwege blijven,
I i RED.]
BINNENLAND.
je"
NEBTRIAND EN DE OORLOG.
DE AARDAPPELEN.
Men schrijft ons uiit Lang en dijk:
Noig -sieg-dis .komen in de pers uitlatingen
voor, waarin' vart aa-rdlappelennioiad wo-rd-t
JCsprQken en d-e vrees wo-rdit uitgespro»
en, 'diat tr e-en tekort van dit product
zal jzijrf. Vooral in de steden wloridt sterk
géklaagdk'' Eji |bch blijft op 't oogen-blik
75 o/o .binnen /Cnze grenzen.
w ku-nn-ah b-egMpen, dat na de wiin-
teraajd-appelen-mis|re alleg^ege sterk naar
nibuwe aaruappejen jww® verlangd. Maar
dit verlangen geeft hns nog geen nieuwe
vruchten. Er wordt fb-ij deze klachten ni-eit
geno-eg nagedacht. Nu de markten zijn- ge
opend en er eenige aan-voèr komt, dienkt
een ieder n-i-euwe aardlapipeljh te zullen krij.
g-e-n en als deze niiet ddSelijk voo-r een
ieder beschikbaar zijn, ^enkt mien, dat er
èf een tekort is of «- j®el worft uit
gevoerd. -
Men vergeet echter, dat het bewa-s min
stens 3 weken te achter isbij vorige
jaren en die oorzaken: in h-e#begin vorst
e-n late diro-o-gte, zijn tod» overbekend.
Het gevolg is, dat thans jle aanvoer niet
gro-ote-r is dan anders m-ojf half Juni. Wel
iswaar is te- verwachtejr dat vooral de
dfocgte schadelijke gevolgen voo-r hiet be
schot zal hebben verclu'zaakt, maar hiet
in diie mate, dlat vool een algeheel te
kort mo-et Worden gevleesd.
Tijdens bet 'schrijven\vaii dit bericht,
vernemen wij, dat Engeland thans- ook
aard-appelen afneemt en dus i-n totaal 50 °/o
wio-rdt uitgevoerd. Dit zaL misschien de
eerste paar wieken schaarschte in h-et bin
nenland veroorzaken, welke echter, wan
neer de volle aanvoer komt, zeer spoedig
zal verdwijnen. Een klein poosje zal men
dus nog ge-duld mo-eten hebben-. Dit is
eenige -o-ogenblikk-ca op dien' drempel bleef
staan, alsof zij iemand wachtte. Plaul hield
veel van tante Clervie. Hij stelde veel ver
trouwen in haar oordeel en had reeds
dikwijls het zijne voo-r het hare opgegeven.
Wanneer het echter over Florence.'ging,
dan was hij niet te spreken. Dieze hem-, zoo
onsympathieke pers-o-on, waarop Clervie in
derdaad wachtte, .verscheen nu- o-ok aain die
deur der kerk. W-el is waar vermoedde
hij eerst n-iet, dat het Florence was. Het
zwarte, glanzend* hoofdhaar golfde o-ndler
den strooho-ed -der dlam-e uit. M-et welgeval
len beschouwde hij hiet donkerblauwe, met
wtite kant versierde kl-ee-dl, tiie-n gro-oten-,
witten, met korenbloemen op-gesmukten
hoed en b-ewon-dierde die- slank-e gestalte
en den dleftigien gang van .het meisje, wier
gelaat hem op zulk een verren afstand
niet m-ogelijk was te o-nders-dhieidlen.
B-eiden richtten hunne schradten naai' ti-e
woning. Een witte voile- verborg de trek
ken der nieuw aangekomene. Paul zag ze
het b-eneidlenhuis binnentreden en ho-oridie
het li-chte klingelen van kopjes en scho
teltjes in die eetzaal, die juist on-dier zijne
kamer was. Ofschoon het nog zeer vroeg
was, kreeg Paul opeens grooten trek naar
wat voedsel, maar een-e niet min-die-r gro-ote
nieuwsgierigheid dreef he-m betrekkelijk
Clervies bezoek. Hij ging naar beneden
en bleef bij de trap staan.
Cle-rvie's kamenier verscheen ook o-p het
zelfde oogen-blik en droeg op een presen
teerblaadje een zilveren theepot en- melk.
.kan. Het w;as eene boerin-, reeds tamelijk
bejaard en gekleedi in die- gewo-ne dlracht
van het land.
„De jonge heer is al vlug op," zeidie
zij met die mengeling van eerbied) en- ver
trouwelijkheid, welke dienstboden schijnt
eigen te zijn, die reeds lang in diezelfde
familie dli-en-en.
„Zou de jonge heer soms gaarne ont
bijten? Die freule is reedis in de -eetzaal."
Zij opende -die d-eur en P-aul volgde, haar.
„Een Piarijzenaar, diie zo-o. vroieg o-p is,
dat is -een w-o-nddr!" riep Clarviie vro-olijk
uit, diie haar hoed; had. afgezet -en b-ij die
tafel stond. „Gij zult met ons- ontbijten
en Florence zal voor b-ns de- boterhammen
klaar makenH erkent gij ze weer,
Paul?"
Hij herkende ze het was- inderdaad
Florence en hij had zo-ove-el s-pijt, als
hij haren op het hoofd had, over zijne
nieuwsgierigheid, d-i-e hem naar ben-ed-en had
gelokt. Hij groette stijf en zij beantwoordde
zijnen gro-et even-eens met -een-e -opval
lende terughoudendheid!.
„K-om,, komzei Clervie beslis-t, „gij
draagt denzelfden naam, ofschoon, uwe ver
wantschap zo-o ver verwijderd is) dat er
e-ene lange berekening zou no-odiig zijn,
o-m ze te bepalen, en gedurende die vol
gende weken zult gij n-o-g dikwijls- eni ong*.
diwongen m-et elkander omgaan-."
„Ik veroorzaak mejuffrouw die Trélaz niet
gaarne die m-oeite. b-ro-od vo-o-r mij te "snij
den," zei P,aul stijf.
„Ik maak altijd de boterhammen klaar,"
hernam Fl-o-rence kalm.
En Florence voelde tot hare groo-te ont
steltenis, dat die w-e-derkeerige indruk de
zelfde was. .als die., welke zij te Parijs
had ondervonden.
„W-ellidht geeft gij de voorkeur aan een
ander ontbijt, beste Paul Men zal u kof
fie opdienen, als gij 'h-et verlangd!."
„Dank u>. gebruik fhre.,., Welke
ook vcor het algemeen belang het beste.
Men moet begrijpen, d-at de aarejappelen-
vo-orzi-ening er niet mee gebaat is, wan
neer de akkerSJ d-ie n-og in vollen bloei
zijn en .Jtffaarvajt die vruchten nog niét tot
rijph-ejdf zjprjgêko-men, worden leeggeroofd
en éen .armzalig beschot opleveren. H-et
gevolg te^rvan is: kleine voorraad en on
genietbaar vöeds-el. Het gewas is nu een
maal laat, m'enwachte dus liever een
poosje. Een/tót toph is het dat, als men
die aardlappel meer.'tot'rijpheid laat kom-en,
de opfcrengst ve-ei grooter en^de kwaliteit
veel béter is.
Wij durven de veronderstelling uitspre
ken diat alsdan, trots het- schrale gewas
en trots den uitvoer, binnen eert paar weken
van aardappelnood niet meer zaL worden
gesproken. i
Van dien a-anvo-er van' a-ardlap-piÉen mo-et
thans 50 o/o v-o-o-r het bi-nnenMdi worden
geveildi tegen 10 cent, 25 o/o Vyo-or over
zee tegen 16 en- 25 °/o voor o-ver landl
tegen 18 cent per K.G'. De toesia'g^-.a
2 cent per K.G. vanwege de Groente^
Centrale is thans vervallen. De gemiddeld
opbrengst is- dus thans 13(1/2 cent -per
of f 4.721/2 per zak. De aanvoer mio-et
hebben i-n zakken van 25 K.'Gl of
den van pl.m. 331/3 p-ondi.
BOTER.
Die Minister van Landbouw, Nijverheid
en Handel heeft bepaald, dat gedurende
die Week van 1 tot 8 Juli 1917 vo-or 45
pCt. der boterp-roidiuctie certificaten van uitt
voer zullen Wo-ndlen verleend) en 55 pC-t.
vo-or het binmienlandsch verbruik zal moe
ten wordien- beschikbaar gesteld!, alsmede
-dlat de bewijzen van- toelating tot uitvoer
van boter, afgegeven -dio-or die Rijkscommissie
van 'Toezicht o-p de B-oteveraemiging, op
grond van die certificaten zullen gelden-
tot Dinsdag 31 Juli 1917, des vo-ormiiddlags
te '12 uur.
KAAS.
De Minister van Landbouw, Nijverheid
en Handel heeft bepaald) dat miet ingang
van 1 Juli 1917 40 pCt. van den inko-o-p
o-f de productie va-n alle kaassoorten^ met
uitzondering van komijnekaas van Leidsdh
o-f Delftsdhi m-odel, voor het binnenlands dh-
verbruik beschikbaar moet blijven.
EIEREN.
De Minister van- Landbouw) Nijverheid
en Handel heeft bepa-aldi:
le. dat voo-r iediere h-o-eveelhieiidi van 100
volversehe kipei-e-ren, waarvo-or consent tot
uitvoer wordt afgegeven, voor dia dagen
tot -en miet 7 Juli e-en 'hoieveelheid van
60 kipeieren beschikbaar moeten worden
gesteld
2e. dat -andere -ei-ersoorien niet beschikbaar
behoeven te - wordien gesteld voor binnen-
landsdh verbruik
3e. dat een deiel van id-e beschikbaar
te Stellen kipeieren-, beste-md vo-or distributie
door idle gem-eente-bestn-re-n, zoo-mede een
andier deel, bestemd o-m te Wordien gecon
serveerd) -moet wor-dlen geleverd- tegen een
prijs van f7 per 100 stuks,
VERBOUW VAN GEWASSEN.
De Minister van Landbouw, Nijverheid1
prachtige landstreekging hij voort en
nam een tas uit hare hand. „Ik ben n-og
geheel ond-er d-en beto-ove-rendiem indruk
van d-en Weg, dien ik gisteren heb afge
legd."
„Het woud! heeft inderdaadl eie-ne onweer
staanbare beto-overing." zei Clarvié, „vraag
het maar eens aan Florence. Zij is eene
zekere geleidster door het b-os-cih,"
Florence scheen buitengewoon- m-et hard
boterhammen bezig te jzijn, di-e zij op een
bord opeenstapeld-e.
P-aul voelde zijn afkeer weer bo-ven ko
m-en, doch hij wilde zi-ch niets- te ver
wijten hebben.
„Mejuffrouw de Trélaz Fs- buitengewoon
vroeg o-p," wendde hij zidh miet gedwon
gen beleefdheid tot Florence.
„Dieze gewoonte neemt m-en o-p liet landi
aan," zei [h et meisje kort en plaatste den
theepot bij zidh'.
„Florence is 001 half zes van Trélaz
weggereden," zei Florence op- verzoenen
den toon, „zij heeft een licht wagentje
en een paard) d-at zijn naam Fly -eere aan
doet."
Florence zweeg en Paul was o-pgewonden
zonder te weten waarom.
„Fly," antwoordde hij, „h-et is juist als
of we 'in Engeland' zijn.... 'beginnende
met de boterhammen, di-e mej-uffro-uw d-e
Trélaz als eene w-erkelijkei eilandbewo-o-n»
ster weet klaar te maken."
„Ik ben eene halve Eugelsche," zei Flo
rence en zag hem uitdagend aan, daar zij
een zekere bitterheid in zijne wo-ordiein
meende te bespeuren."
I 1 1 'j .Offiordit vervolgd.).
f
-i i