r Na 77 Binsaag 2 Juli 1918 12e Jaargang DIT BLAD VERSCHIJNT DINSDAG, DONDERDAG EN ZATERDAll Ét. K. NIEUWS» EN kDVERTENTUEBLAD VOOR NOORD-HOLLANO .S33 Voor hei laatst! D© linkerzijd© ©n d@ social© wetgeving. Verknoaide Staats-;, bedseling, Uit d© Para Uitgave van de Naamlooze Veuflootscha'p „ONS BLAD" ALKMAAR. Bar.: BREÈDSTRAAT 12. Telefooa N& 433. W Aa \-'r - ;"!r5fev5p A.«|1 - 25 iS&s- --■ ABONNEMENTSPRIJS:, Per kwartaal franco huls. l.iS Met getll. Zondagsblad 11.65 bij vooruitbetalü&. Afzonderlijke nummers: van de courant I 0.051 van het Zondagsblad 0.05 ADVERTENTIE: Vau 1—5 regels Elba regel meer. Reclames per regel 4 Kleine adv.: 80 woorden bij vooruitbet. j 0.48* !0.76J 't Is voor de laatste maal, dat wij vóór de stemming! tot onze kiezers spreken: nog éénmaal zal de zon voor ons onder en opgaan, ende groote dag is ver schenen. De groote dag, welke getuige zal wezen van den strijd, waartoe .wlij1 ons reeds sinds' maanden bereidden. Mannen-kiezers! vVeest of wordt u zelf bewust op dezen vooravond: de uit slag van den strijd, welken gijl morgen uit te kampen krijgt, zal voor langen tijd beslissen over het vóór-of-tegen Pod ïn onze Nederlandsche samenleving! en o v e r het lot van ons, Zijne dienaren op aarde. Voor langen tijd.... Het nieuwe kiesstelsel immers houdt ge heel de Kamer onvoorziene omstandig heden daargelaten voor een tijdperk van vier jaar gekozen; tussdhemtijdsche ver kiezingen zullen wij niet beleven, daar bij hedanken of overlijden van een der Kamer leden, aanstonds de tevoren reeds aange wezen plaatsvervanger optreedt; voor den tijd van vier jaren dus zal ons volk ge regeerd worden in den geest van de meer derheid, welke morgen gekozen wordt. Vier jaren! Mannen, bedenkt het wel! Zorgt toch, dat gij later geen berouw moet gevoelen over den dag van morgen; zorgt toch, dat later geen zelfverwijt in u knagen moet, wanneer door een niet hopelijk in meerderheid linkscihe Kamer debatten ge voerd of besluiten genomen worden, die u ergeren, Is eenmaal de strijd: van morgen beslist, aan valt er voorloopig niets aan te ver anderen: de uitslag van dezen strijd zal zich doen gelden gedurende vier-jaar! Vier jaren, gedurende welke door een reebtsche meerderheid véél gpeds en véél heilzaams voor de christelijke maatschappij zal kunnen bereikt worden tot meerdere eer en glorie van God, vier jaren, gedurende welke een linksche meerderheid! God de Hem toekomende eere zal weigeren, Qod zal pogen te verbannen uit onze samenleving en Qod zal hoonen in ons, die in Hem geloovcn, Och, mannen-kiezers, weet het toch wèl: in deze dagen, nu iedere partij „om de gunst" der kiezers verzoekt, nu belooft iedere linksche partij bet schoonste; nü willen zelfs socialisten het doen voor komen, alsof onze Roomsche belangen bij hen volkomen veilig zijn, nu willen ai'.e linksche partijen haar anti-godsdienstig ka rakter gaarne verbergen'door te betoogen, dat er bij haar niet gelet wordt op verschil van religie,. Doch, mannen, daar komt een andere tijd en om maar eens één voorbeeld uit de komende Kamer-periode te noemen gij zult u deerlijk beklagen, wanneer bij linksche meerderheid in de Kamer over de uitvoering van het grondwetsartkiel inzake onderwijsgelijkstelling gedebatteerd en.,.., gestèmd zal worden, Laat u door schooije beloften in de tal rijke circulaires, welke de linksche partijen verspreiden, niet om den tuin leiden-: ge weet het toch zoo goed uit het verleden: noch van socialistische, nóch van liberale zijde, nóch óok van de merkwaardige groe pen, en groepjes, welke zich van het libe ralen-dom afscheiden, is er voor ons1, chris tenen, Roomsohen^ als zoodanig ook maar iéts goeds te verhopen. Zorgt, dat wij die overwinning bevechten, dat wij gedurende de jaren, die ons wach ten, Qod in de maatschappij de eere kun nen geven, welke Hem toekomt, ciat ons volk onder Christelijk bewind door zijn maat schappelijk leven Qod moge erkennen en huldigen. Dan ook zullen wij in staat zijn ons te vrijwaren tegen de tekortdoeningen, welke linkscb ons ook nu weer bereidt, dan zul' len wij het in onze' handen hebben, dé eerlijkheid ten opzichte van onszelf te be trachten, dan zullen wij om hij' on$ eerste voorbeeld te blijven op éérlijke wijze het grondwetsartikel der onderwijis- gelijkstelling kunnen uitwerken en defniij- tief overwinnen in onzen edelen strijd om fle schoone ziel van het kindll iWelaau dan, malmnen, ter stemming! Matkt morgen op het stembureau het witte stipje in het bovenste hokje van de derde lijst (het witte stipje voor den naam Bomans) zwart, en ge hebt aan uw Roomschen plicht' voldaan, gij hebt üw wapen in den strijd alsdan krachtig gehan teerd Doet uw eigen plicht, spoort ook ieder ander tot de vervulling van dien Room schen plicht aan, en met vertrouwen moogt gij de beslissing van den strijd afwachten. Doen wij onzen christelijken, onzen Room schen plicht, Qod zal verder helpen! tegen de verzekeringswetten, en made wil werken aan uitvoering der sociale varzeke ring, stemme daarom aanstaanden Wcensda-g alleen en uitsluitend op den eersten can didaat der Katholieken. WAT HEB IK MORGEN (WOENSDAG) TE DOEN?. HET WilTTË STIPJE IN HET BOVEN STE HOKJË VAN DE DERDE LIJST (VÓÓR DEN NAAM BOMANS) ZWART TE MAKEN. In 1913 werd door links een felle cam pagne gevoerd tegen rechts. De stormloop ging niet in de laatste plaats tegen de sociale wetgeving van Minister Talma. Bij een linksche overwinning zouden de zege ningen eener sociale wetgeving aan bet Nederlandsche volk ten deel vallen. Werd het rechtsdhe beleid gehandhaafd, dan was stilstand in de sociale wetgeving te vreezen. Links kwam in de meerderheid en wat is er terecht gekomen van alle beloften? Op het gebied der sociale wetgeving is de achter ons liggende periode zoo onwrik baar mogelijk. Van de uitbreiding der onge vallenverzekering tot landbouw, zeevaart en zeevisscherij is niets gekomen. Nadere j regeling der collectieve arbeidsovereenkomst bleef .achterwege. Van een regeling of af schaffing van den bakkersnachtarbeid was geen sprake. Van maatregelen tot regeling der huisindustrie kwam evenmin iets te recht .Deze punten vain groot gewicht zijn thans opgenomen in het program van actie der Katholieke partij. Dit alles stemt te droeviger, indien men na gaat wat in deze vijf jaren haid kunnen ge schieden. In die periode had die ouderdóms- en invaliditeitsverzekering ingevoerd kunnen zij». Het had nu zoover kuinnen e» moeten zijn, dat reeds sinds December 1916, wan neer -een arbeider stierf, zijn weezen een rente zouden krijgen, dat de invaliditeits- rente zou wprden uitgekeerd; en dat voor de geneeskundige verzorging al datgene werd gedaan wat krachtens de wet had behooren te geschieden. Wanneer de inva liditeitswet was uitgevoerd wat reeds jaren geleden had moeten geschieden zouden de weezen van arbeiders reeds een rente van f3 of meer moeten ontvangen. Evenveel zouden de invaliditeiitsrenté be dragen. Van dit alles is [niets gebeurd. Het dagblad „Het Volk" had gelijk toen het in November 1913 schreef: „Wiat staat de vakbeweging op het gebied van de sociale wetgeving te wachten van deze regeering?" Door de herziening der verzekeringswetten wordt haar aandacht in beslag genomen, ook nu weer komt dus dé arbeidersbesscher- ming jn de verdrukking. In de vijf jaar is niets tot stand gekomen dan één uitsitef- wetje van den termijn van uitvoering der invaliditeitswet. Dit is het geheele uit gevende resultaat van het beheer dier soci aleverzekering door de Ministers Treub en Lelij. Links komt met ledge ihanden. voor de kiezers. Rechts eischt, blijkens ons pro gram, onmiddellijke invoering der invalidi teitswet met uitbreiding tot de zelfstandig werkenden, alsmede onmiddellijke invoering der ziektewet mat uitbreiding tot genees kundige behandeling. De eisch is ook op genomen jn het program der sociale wet geving van alle landen. Op het in October 1917 gehouden congres te Bern van de internationale conferentie vain vertegen woordigers der vakbeweging werd als pro grampunt opgenomen: „Landen-, die hog geen verplichte verzekering voor alle arbei ders tegen ziekte, beroepsongevallen^ invali diteit, ouderdom en werkloosheid hebben ingevoerd, zijn verplicht deze in den kortst mogelijken tijd döor te voeren. Wie «en einde wil maken aan dé sabotage E)e socialisten be\yeren voorstanders te zij» va» het premievrije staatspensioen. Vrij zinnig-democraten en liberalen willen bij de socialisten niet achterblijven en maken hunne kiezers warm voor het staatspen sioen. Hetzelfde lied als in 1913 wordt op de zelfde toonen door de heeren van links gezongen, ofschoon links vijf jaren heeft geregeerd, is het staatspensioen ondanks de beloften van 1913 niet gegeven. Mocht links weder,overwinnen, dan zal het staats pensioen evenzeer uitblijven als in tie vijf jaren van linksche regeering. Niemand hier te lande wil in ernst staats pensioen. Het staatspensioen zóu natuur lijk beteekenen pensioen voor allen, zon der onderzoek of controle, als een wettelijk recht. Dit pensioen wordt hier niet voor gesteld en daarover spreekt niemand. Hier te lande wordt voorgesteld het armenpen- sioen. Men maakt geen onderscheid tus- schen arbeiders en behoeftigen. Volgens de socialisten zijin alle arbeiders behoeftig en alle behoeftigen arbeiders. Of men werke lijk arm is, wordt onderzocht door het gemeentebestuur. Men hangt volkomen flf van de "beslissing van ambtenaren. De arbeider wordt door da socialisten gelijk gesteld met den baliekluiver en door brengen. Wa-nt met de arbeider, die ge zwoegd en gespaard heeft, maar de door brenger wordt voor zijn zorgeloosheid! be loond met een aalmoes van twee gulden. In bet stelsel-Talma kreeg en behield de arbeider j-uist de uitkeering als een wette lijk en onvervreemdbaar recht. De arbeid en niet de.behoeftigheid vormde den- grond slag der uitkeering. De wetgeving Talma wil den arbeidersstand scheiden van d:e klassen der paupuis, hem honden uit de handen der bedeeling. Elke werkman moet gevoelen, dat het bedeelings-ontwerp den arbeider omlaag drukt. Als heden dit stel sel werd voorgsteld- voor de ambtenaren van het Rijk, Provincie of Gemeente, dan zou men het terecht als onwaardig ver werpen; maar voor Hen werkman acht men het goed genoeg. De Katholieke partij wil aan den- arbei der gevên geen verknoeide armenzorg, maar zekerheid van ziekengeld; zekerheid van in- vabditeltsuiitkeering, zekerheid van pensioen op den ouden dag en dat alles als recht en eigendom. Om hiertoe te geraken zullen arbeiders op 3 Juli allen hun stern uitbrengen op den eersten candidaat der Katholieke lijst. Mr. PAUL J. REIJMER. BEDENKT HET W-EL: MORGEN (WiOENSDAQ) MOOQT Oil SLECHTS EEN HOKJE ZWART MA KEN; WEEST OOK VOORZICHTIG, DAT OIJ GEEN ONNOODIOE: PUNTEN, STREPEN OF, STREEPJES OP UWi STEMBILJET AAbl'BiRENQT. ALS GIJ MEER DAN EEN HOKJE ZWART MAAKT OF ALSOIJ ONNOO DIOE PUNTEN, STREPEN OF STREEP JES OP UW STEMBILJET ZET, DAN WORDT UW. BILJET ONGELDIG VER KLAARD. kc mende Ministerie, een taak dis door meedoogenloozs critiek, met wellicht hevige uitbarstingen van ontevredenheid zal wor den beoordeeld en veroordeeld, en dat te scherper, omdat socialistische partijpolitiek rechtsche hoofden aansprakelijk zal trach ten te stellen voor de vosJselmisére. De mannen aan wie deze week het schip van staat zal worden toevertrouwd, kun- ne% er van overtuigd zijn, tenzij er een hsel spoedige keer komt in den wereld oorlog, dat zij voorgoed eigen populariteit er aast geven, en de partijen die zij ver tegenwoordigen, staan, juist om die om standigheden, heel wat zwakker, dan de niet in hun critiek bedwongen tegenstan ders. Wanneer wij dan toch ons bereid ver klaren, de regeering op ons te nemen, ca; is dat in de overtuiging dat een rechtsche meerderheid een levenskrachtig ministerie vormen kan, dan doeq we dat omdat we weten dat we de geschikste maanen bezit ten, dan doen we dat, omdat hoog plicht besef, groot verantwoordeJuikeheidi gevoel ons daartoe dwingen, cok wanneer dat niet is ten voordeele van eigen partij. Dan doen we datcm ons beginsel opoffering ten spijt! W|IE HEULT MET HET SOCIALISME, VERRAADT ZIJN KERK EN ZIJN GE LOOF. Katholiak stemman «san gewetens plicht. In het Bisdom Haarlem is den geloo- vigen mededèeling gedaan van het volgende schrijven: Bisdom van Haarlem. Haarlem, den 11 Juni 1913. Mijnheer. In antwoord op Uw schrijven, waarin .Gij verzocht Onze meening te mogen verne men aangaande den plicht der Katholieken om hu» stem uit te brengen op. de Katho lieke lijst, nemen Wlij gaarne deze gelegen heid te baat UEd. in kennis te stellen met Ons gevoelen, dat de Katholieken i n g e weten verplicht zijn op 3 JuJi a.s. te stemmen op de katholieke lijst, terwijl het overeenkomstig een goede partij-discipline is, dat de Katholieken bij het u-itbrengan van hun stem op de katholieke lijst reke ning houden met het advies der katholieke kiesvereenigingen. Met de beste wen-schen voor Uwen ar beid in de eerstkomende dagen, verblijven Wjj inmiddels U;w dienaar in O. H. ,t AUOUST1NUS JOSEPHUS, Bisschop van Haarlem. Aan den Weledelen Heer G1. J, Braak huis, Voorzitter der Propaganda-Commissie in den Rijkskieskring; Haarlem, té Haarlem. WANNEER MEN ZICH BIJ HET UIT BRENGEN VAN ZIJN STEM VERGIST HEEFT, WAT GEMAKKELIJK GE BEUREN KAN Blij HET OMVANGRIJKE STEMBILJET DAN KAN MEN EEN MAAL EEN NIEUW! BILJET BEKOMEN VAN DEN VOORZITTER VAN HET STEMBUREAU, v OM ONS BEGINSEL! Het klinkt wel heel gewoon, a's wij zeg gen, dat bij eventueel rechtsche meerder heid de rechterzijde bereid is tot aanvaar ding der regeering, doch zoo héél gewoon is het nietl Voor een partij of voor een groep van partijen is de aanvaarding der regeering ih deze tijden niet alleen een zorgelijk be ginnen, doch tevens een gevaar. We hoeven er eigenlijk niet belust op te zijn, straks wegens onze regeeringsmeer- detheid de regeering van Cort van der Linden over te nemen. Een uiterst ondankbare taak wacht het Een krachtig woord. „Op uitdrukkelijk verlangen" van 2.D.H. den Bisschop van Roermond richt zich in de „Nieuwe Venlosche Courant" de gees telijkheid van Venlo tot de katholieken van die stad om Tien op te wekken trouw de katholieke lijst (en no. 1) te stemmen. Over het Liberalisme en het Socialisme sprekend zegt het stuk het volgende: „Onze tegenstanders zijn het Liberalisme en Socialisme. Ook de kleinere partijen, die allen d« belangen van bepaalde standen op het oog hebben, rekenen, wij tot de Lin kerzijde. Zij zetten zich schrap tegen de kath. partij en hellen allen min of meer ovei tot het Liberalisme of Socialisme. Het Liberalisme met zijn vele vertakkin gen, zooals Vrijzinnig-Democraten en Eco nomische Bond, predikt bandelooze vrijheid op alle gebied. Het Liberalisme draagt groo- tendeels de schuld van de namelooze ellende, die zoo lang onder de arbeidersbevolking geheerscht heeft. Het Liberalisme wil het Christendom terugdringen naar de kerk en de binnenkmaer. Het Liberalisme wil Gods Naam schrappen uit de wetboeken, der vo.- keren, Ood bannen uit het Staatsbestuur, onder voorwendsel dat politiek en Gods dienst niets met elkaar hebben uit te sitaan. Dat Liberalisme is door de Pausen herhaal delijk als een verderfelijke dwaling) gebrand merkt. Een katholiek, die daaraian zij» stem schenkt, heult met de vijanden: der Kerk.- pleegt verraad aan de zaak van Christus, Het socialisme in zijl* velerlei schakee- ringen is de andere vijand. Het socialisme, dat als eerste punt op zijln programma heeft geplaatst: H. M. onze geëerbiedigde Ko ningin" van den 'troon Harer Vaderen te verdrijven en de republiek uit te roepen, Het socialisme, dat overal ontevredenheid zaait, dat alles afbreekt en niets op bouwt, dat den werkman een gouden toekomst voorspiegelt, dat door op ruiende taal alle Gezag ondermijnt dat geweld en revolutie in, zij» vaandel schrijft. Het socialisme, dat spot met hemel en helj dat Gods bestaan loochent, dat gloeit van haat tegen de Kath. Kerk,. dat al wat heilig en rein is, doo cjhet slijk haalt. Wie het socialistisch program onderschrijft, heeft daardoor gebroken met zijn Kath. Ge loof; hij is een afvallige geworden en zoo lang hij zich niet oprecht bekeert, kan hij geen Sacramenten ontvangen. Zij stem geven aan bet goddeloos sodalisma, is dan ook een zwaar vergrijp tegen onze H. Moe der de Kath. Kerk. Om het volk te lokken beweren de so cialisten, dat zij geen vijanden zijn va» den Godsdienst en dat men tegelijk socialist en goed - Katholiek kan zijn. Dat is volks bedrog. De katholieke en socialistische leef staan lijnrecht tegenover elkaar. Wiaar het socialisme den voet heeft gezet, sterft alle Godsdienst. Wie de socialisten, volgt, ver liest binnenkort alle Geloof. Het is een feit, dat onder de principieele socialisten geen enkele practiseerend Katholiek gevonden wordt. .iv Katholieke manneq, gij zij't er nu van overtuigd, dat het iederen Katholiek ten strengste verboden js op een socialist of op een liberaal, vrijzinnig-democraat: of op een anderen Candida,at der linkerzijde te stemmen, hoe bekwaam, en verdienstelijk de candidaat overigens moge zijn. Ten sjotte zegt het schrijven: Katholieke mannen, de hoogste belangen van ons Geloof staan bij deze verkiezing oip het spel. Zonder aarzelen durven wij dan ook verklaren, dat een Katholiek, die wetens en willens op een socialist, liberaal of vrijzinnig-democraat of op. een anderen Iinkschen 'candidaat zijn stem uitbrengt, zich aan zware zonde schuldig maakt. Ieder Katholiek, rijk of arm, is jn ge weten verplicht, op de Kath. lijst te stem men. Ons program is zoo rijk en alom vattend, dat alle standen daarin hum wen- schen zien neergelegd. Noch patroon, noch arbeider, noch middenstander, noch land bouwer behoeven tot een andere partij hun toevlucht te nemen: het Kath. program bevat, al het goede, wat de andere partij programs vermelden. De ICath. partij belooft al wat wenschelijk en bereikbaar is. Zij belooft niet zooveel als het socialisme, maat zij geeft veel meer. De Kath. candidate», uiit alle standen voortgekomen, doen. voer geen andere onder in bekwaamheid en liefde voor den arbeider. De klinkendste namen, di.e iedere partij tot sieraad zouden strekken, komen, op onze lijsten voor. Het is zeker raadzaam, dat wij, als man nen van beginsel en organisatie, stemmen op den EERSTEN, BINNENLAND. HET SUCCES DER STADION MEETING, Overweldigend!., Dat is da totaal indruk, welks ieder van de grootrche Roomsche meeting Zondag in het Stadion te Amsterdam bijbleef, en welke reeds onmiddellijk werd gevestigd, toen men die eco. me ruimte betrad, met de matsaas van duizenden en duixenden gevuld. Dat was een Écht Roomsch-Katholieke meeting! Rocmsch Katholiek ia massale ontplooiing van eenheid en kracht, Roomsdi- Katholiek in de gemeenschappelijke belij denis van Christus, Raomsch-Katholiek in de veelheid der verkondigers van de Ka tholieke strijdleus, maar in de eenheid van hun aller willen en streven. Een onvergetelijk oogevblik was het moment der opening zelf, toen daar te midden der honderden zangers, wier massaal loflied zoo heerlijk ten hemel heeft ge klonken, de leider der propaganda, de heer B. Th. de Wolf, wiens krachtig stemgeluid door den scheepsroeper viermaal naar de verste uithorken vaa het Stadion werd ge dragen, deze bijeenkomst der tienduizenden opende met den Christelijken Groet: „ge loefd zij Jezus Christus 1"En toen daar, onder het oprijzen der massa, de juichbede doer de luchten terüggoifde: „In ale eeuwigheid, Amen!" Dsar zijn schitterende redevoeringen ge houden; daar is het woo-d gevoerd opeen wijze, welke de hoorders opvoerde tot groote geestdiift; klaar en met klemmende redenen is uiteergezer, waarom" alle katho lieken op de Roomsche lijst, en op nummer een vsn de Roomsche lijst moeten stem men. Maar wa3 het woord van iederen spreker beperkt tot slechts één deel van het Stadion, boven allen en alles ging he)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1918 | | pagina 1