TWEEDE BLAD. Zaterdag 27 Juli 1918. No. 88. Jezus wisent over Jaruzalem, De St. WHlibrordsput te 'rleHo. Wat onze Goddelijke Meester leeraarde, daarvan gaf Hijzelf ook het voorbeeld. Zoo klinkt het van Zijne heilige lippeln: „Zalig zij, die ween en, want zij zullen vertroost worden." Zie, bij Zijn glorierijke intocht in Jeruzalem zien we den Vredevorst wee- nen over de stad en vernemen wij de jammerklacht: „Mocht gij toch nog en wel op dezen uwen dag, erkennen, wat u tot vrede strekt, nu echter blijft het voor uwe oogen verborgen. Wiant er zullen dagen over u komen, dat uwe vijanden u met eenen wal omringen en u insluiten en benauwen zullen van alle kanten; en zij zullen ten gronde werpen u en uwe kinde ren, die in u zijn; en zij zullen in ,u den eenen steen niet op den anderen laten, omdat gij den tijdi pwer bezoeking niet erkend hebt" De dag van e'rk enrai rag door Jezus hier bedoeld is de korte tijd, dien Hij nog te Jeruzalem zou doorbrengen, de laat ste week n.l. van Zijn sterfelijke omwande ling op aarde. Erkennen wat tot vrede strekt is het erkennen van Jezus als den beloofden Messias en Verlosser: dat zou Jeruzalem en hare inwoners tot vrede, dat is. tot heil en zaligheid geweest zijn. Aan. 's Hee- ren wonderen nu had die rampzalige stad den Heiland gemakkelijk kunnen erkennen, maar zij sloot vrijwillig de oogen en bleef hardnekkig ongeloovig. Immers zij riepen uit: „Wij willen niet dat deze over ons heersehen en yegeereu zal. Wieg met Hem! Kruisig Hem!" Veertig jaren later bouwde de Romeinen eenen muur om de stad, om haar in te sluiten en eiken toevoer van levensmidde len onmogelijk te maken. De hongersnood brak weldra uit en de ongelukkige inwo ners aten ratten era muizen, era knaagden aan het leder van hun schoeisel 'eene moeder doodde, braadde era verslond haar eigen kind! Hadden zij niet geroepen: „Zijn bloed kome over ons en over onze kin deren Na de inname werd de stad tot den grond toe afgebrand; era bijna ad hare kin deren, dat is hare inwoners, kwamen om het Jeven. Dit alles geschiedde, omdat zij den tijd hunner bezoeking niet erkend had den, d. w. z. omdat zjj den tijd om Jezus als den Messias te erkennen, den tijd van bekeering en van boete ongebruikt hadden voorbij laten gaan. Daarover weent Jezus, over zijn veelgeliefd Jeruzalem, in welks tempel Hij den Hemelschen Vader was opgedragen en toegewijd; waar Hij zoo dikwijls gepredikt en zoovele wonderen ge wrocht had. Over zijn Jeruzalem, dat Hij zoo vaak had willen vergaderen, gelijk een hen hare kiekens vergadert onder hare vleu gelen, maar dat nooit gewild had. Nu wordt zij met den grond gelijk gemaakt, de eene steen blijft in haar niet op den anderen; hare kinderen worden grootendeels gedood en de overb-lij venden als slaven verkocht en in 'den vreemde weggevoerd. Ziedaar de straf van het hardnekkig ongeloof. Bij deze herinnering aan de verwoesting van Jeruzalem komen als, vanzelf in onze gedachten de verschrikkelijke verwoestin gen welke in deze tijden worden aange richt. Wat al dorpen en steden, worden er in onze dagen, platgebrand en als met den gror.d gelijk gemaakt! Telt ze, zoo gij j kunt, de verwoeste hoeven en kasteel-era en kathedralen! Zelfs ambulancen, en zieken huizen en hospitalen zijn met tegen het vijandelijk geschut beveiligd! Beraamt ze, zoo gij kunt, ze'fs maar bij benadering, die duizenden en die millioenen .slachtoffers van dezen wereldoorlog en, vo-lkerenkrijg: de kinderen, de jongelingen, die mannen in den bloei des levens, gedood of voor heel hun leven verminkt. Tera langenleste rest cr niets meer dan dorpen, en steden van weduwen en weezen. Paree Domine, paree populo tuo: Spaar, Heer, spaar uw volk! En de oorzaken dezer wereldrampen? Is niet het Protestantisme begon,nen met Chris tus uit Zijn kerk te bannen; door de loo- i. Niet alleen om zijn Kapel vain Onze Lieve Vrouw itler Nood verdient Heilo, ,jl onze aandacht, maar ook om den van ouds be kenden St Willibrordsput, welke gelegen is aan de Westzijde van de Gereformeerde kerk en zijn ontstaan te danken heeft aan den Apostel van Nederland, den Hoofd patroon van het bisdom Haarlem. Daar zijn vele plaatsen, welke roemen op het bezit van eene bron van dien naam. Het zijn de volgende: Oss; Maarhees; Dies- sen, Berchem bij Antwerpen, Middelburg, Asten, Bakel, Echternach era Kövdorf. Volgens het gevoelen evenwel dèr oud heidkundigen zijn deze bronnen, als men die van Heilo, Berchem en Echternach uit zondert, op natuurlijke wijze ontstaan en hadden zij geene andere bestemming, dan om daarmee het H. Doopsel toe-te dienen. In vroeger tijden toch was men, gewoon te doopen door indompeling era werden bij de kerken waterputten gegraven, en gewijd, waarin de geloovigen het Sacrament der Wedergeboorte ontvingen. De meeste der bovengenoemde bronnen werden dus slechts hierom naar den, grooten Apostel geheeten, wijl zij geheiligd zijn door het gebruik, dat hij ervan maakte bij de toediening van het H. Doopsel, e Zeker is geen dezer putten beroemder chening der wezentlijke tegenwoordigheid in het H. Sacrament des Altaars? Is niet het Protestantisme begonnen met Christus' plaatsbekleeder op aarde, den Paus, uit te bannen? Is niet het Protestantisme begonnen met het „vrije onderzoek", waarbij de inspi ratie, de goddelijke ingeving, van den. H. Geest wijken moest voor het inzicht van den menschelijken geest? Wat wonder, dat ?de Fransche Revolutie het verstand tot God verhief en tot God proclameerde, of liever de rede tot godin dicteerde? Is niet het Liberalisme begonnen met ,alle intellect voor zichzelven o,p te vorderen en te verklarennul 11' aura de 1' esprit, que nous et nos .amis? Het verstand en de wetenschap berust bij ons. ts niet het Liberalisme begonnen met God uit te bannen, uit de maatschappij, uit 't stads- en 't staatsbestuur en uit de sicliool, waardoor de jeugd., opgegroeid' zonder God en zonder Zijin geloof, noodzakelijk en met snelle schreden moest komen, tot scepti cisme of twijfelzucht jegens alle Openbaring, zoodat we ten slofte beland gijn bij het Socialisme en het Anarchisme en het Nihi lisme: „Ni Dieu, 'nd maitre: geen God en geen gebod." Zie. de komst van God1 den Zoom, op sarde werd' ingezet door het concert der Engelen:: „Glorie aain God in; dén hooge en vrede op aarde den memschera yan goe den wille." De waanwijzen dezer wereld echter ont hielden aan God zijne glorie en zij zouden zonder Hem. den Vorst des Vredes, .en zonder Zijnen plaatsvervanger, den Paus van Rome, een bestendigen vrede op aarde verzekeren. Vredes-Conferenties werden gehouden, .een Hof van arbitrage of scheidsgerecht opgericht ja, zelfs een Vredes-P.aleis gebouwd! Eh welke zijn de gevolgen- geweest van al die bloot-menschelijke berekeningen? Toen tot den bouw vara het Vredes-P.aleis besloten was, brak de oorlog uit tusschen Engeland en Transvaal (1899). Toen de bouwplannen van het Paleis waren goed gekeurd, begon de Russisch-Ja-pansche oor log (1904). Toen het Paleis uitwen dig zijn voltooiing naderde, begon de Ita- liaaaisch-Turksdhe oorlog. Toen het Paleis tnwendig zijn afwerking naderde, brak de Balkan-oorlog uit. Toen het Paleis- 'ge heel af was en ingewijd, brak de ver schrikkelijkste aller oorlogen uit, en staat geheel Europa al vier jaar in vuur en vlam (Aug. 1914). Arm, verwoest Europa, mocht gij toch spoedig en wel op dezen uwen be-proe- .vingsdag erkennen, wat u tot vrede strekt, en het niet langer voor uwe oogen verbor gen blijven, dat de vrede alleen te vinden is bij Jezus Christus, den Vorst des Vredes. O! zendt niet slechts uwe gezanten naar het Vaticaan, maar luister ook haar de vredes-decreten. wan Z. H. Paus Benedictus XV, -en ondersteunt Zijne vredespogingen. Si-t nomen omen: Moge 's Pausen naam eene profetie behelzen: Benedictus, quivenit in nomine Domini: Gezegend, die komt in den naam en op het gezag en met de macht des Heeren. Moge hij in de historie vermeld worden als de Paus des Vredes. De goede Jezus heeft b-ovendien ook ge weend over het Jeruzalem onzer ziel, die van allé kanten door vijanden omgeven en als ingesloten is, die haar de genade gaven ontroofd en aan den geestelijken hongersnood hebben prijs gegeven. De e,ene steen is in haar niet op den anderen ge bleven het gebouw onzer deugden is stuk voor stuk afgebroken. De ziel is voor het heilig oog van God als een ruïne ge worden, waar het onkruid, 'de distels en de doornen der zoinde-n welig tieren, waa-r adders en slangen, rondkrui-peri. - Jezus weent over Zijn beeld en- -Zijn gelijkenis, die nauwelijks meer herkenbaar zijn, door de aangerichte verwoestingen. Ook tot oms spreekt Hij klagend: „O, ziel, door Mijn Bloed vrijgekocht, mocht gij toch -nog en wel op dezen uwen dag van wroeging en angsten erkennen, Wat u tot vrede strekt; moge het niet langer dara die te Heilo, omdat deze ontsprongen is op het gebed van den heilige, op won derdadige wijze derhalve, wat van- de meeste andere waarschijnlijk niet kan worden ge zegd. De St. Willibrordsput dan te Heilo is, zooals gezegd, gelegen vlak achter de Ge reformeerde dorpskerk. Laten we nagaan, wat de geschiedenis ons omtrent den oor sprong daarvan meedeelt. Hier zij iratusschen opgemerkt, dat Heilo reeds in oude schriften voorkomt onder de namen: Heilichloe, Heilgalo en Hey- ligelo. Al deze. woorden beteekenem: „hei lige hoogte", en- de oorsprong ervan is wel te zoeken in den, hoogen gronf, Waarop het dorp gelegen i-s en ïn den arbeid van St. Willibrord en andere geloofs verkondigers, die dezen bodem door hunne tegenwoordigheid geheiligd hebben. Omstreeks het jaar 790 dus vijftig aren na den dood van, den Apostel beschreef een zekere Alcuinus, ook Alcwijn genoemd, het leven van den grooten dienaar Gods op verzoek van Beornred, abt van Echternach; in welke abijdkerk het lichaam van den heilige begraven was. Het .kan nuttig zijn, alvorens het getui genis van dezen schrijver aan te halen, eeuige bijzonderheden te vermelden omtrent zijn, persoon. Deze Alcuinus dan wias de vriend en de vertrouweling (van keizer Karei de Groo-te, daarbij een der geleerdste mannen zijner eeuw en bloedverwant van den H, Sölli- voor uwe oogen, verborgen blijven, dat uw heil en uwe zaligheid alleen te vitoden is bij Mij, den Vriend uwer kinderjaren. Reverteere ad Dominum Deum tuum: Keer, o ziel, keer terug tot den- Heer, uwen God; verbreek de kluisters van- Sa-tan, maak 11 los van de wereld en hare ijdelheid, be teugel uwe booze driften. God's gebeden zijn niet zwaar. Zijn juk is zoet era Zijn last is licht. Kom -en proef, hoe goed en hoe zoet de'Heer is, en- gij zult een vrede smaken, die alle begrip te boven ,ga,at. Alkmaar, dera 27en Juli- 1918. M. P. A. OOMS, D. P. ALKMAAR R. K. AMBTENAARSVEREEN1GING. Door Z. D. H. den Bisschop van Haarlem ls tot geestelijk adviseur der afdl Alkmaar van de Alg. R'. K. Amb-tenaarsvereeniging benoemd de WelEervv. Heer Th. G. van Haaster alhier. Het Bestuur dier afdeeling is- thans defi nitief als volgt samengesteld: W'. G. Koch, ontvanger der registratie alhier, Voorzitter. F. C. Jong, Gemeente-ontvanger Nieuwe Niedorp, Vice-Voorzitter. G. Pieters, 1ste Adj.-Dir. R. O: G. alhier, lste Secretaris. C. H. Schneiders; Adj.-Dir. Distributie bedrijf alhier, Penningmeester. F, Wi. Fritz, Werkmeester R. O. G. al hier, 2de Secretaris. Het adres van den lsten Secretaris is Geestefsingel 33. (Reeds geplaatst in een gedeelte onzer vorige oplage.) OVERGANG NAAR DE LANDWEER. De Burgemeester van Alkmaar brengt ter kennis van de militieplichtigera der Lich tingen 1911 en 1912 en andere lichtingen, die ook in normale tijdsomstandigheden op 1 Agustus 1918 maar de Landweer zouden overgaan, dat zij hunne militiezakboekjes tusschen 1 en 30 Augustus a.s. ter ge meente-secretarie alhier be-hooren in- te h?ve- ren, j CONCERT te geven door de Zangvereeniging „Nieuw Leven" met Mannenkoor Orpheus", j Directeur: Joh. Brands, op Zondag 23 Ju,! i 1918, in den Stadshout, aanvang h,alf 8 uur. Programma: 1. Mijn ventje slaapt, voor Gemend koor. A. vain- den Boer. 2. Avondlied, voor Gemengd koor. J. Vranken. 3. Goeden Nacht, voor Mannenkoor. Fred. J. Roeske, 4. Ave Caesar, voor Mannenkoor. Fred. J. Roeske. Pauze. 5. Hymne a la Nuit, voor Mannenkoor. L. de Rillé. 6. Ecce quomode morituir, voor Mannen koor. H Hindi 7. Wiegeliedje, voor Gemend koor. Fred. j. Roeske. 8. Salve .Regioa, voor Gemengd koor. H. Oberhöffer. Kunstlievende leden hebben met hunne dames toegang tot de Buiten-Sociëteit. BESCHERMING VAN MEISJES. De afd. Alkmaar der R. K. Internationale Vcree'n-iging tot bescherming van meisjes heeft een Jaarverslag 1917 doen verschij nen, waaraan, wij een en ander ontleenen: „In het vorig jaarverslag werd de wensch geuit, dat we onze krachten mochten blij ven wijden aam de zoo heerlijke taak der R. K. meisjesbescherming. Wie h-ebben saam- gewerkt tot verheffing der zedelijke en gods dienstige belangen- van haar, die in de rij onzer beschermelingen stonden gerangschikt. W,e betreuren het, dat ondanks den goe den wil, welke onze werkende leden bezielt, nog zoovelen niet aan den oproep gehoor gaven, er gaan en dolen nog zooveel meis jes Ver van het ouderlijk huis. Er zijn er, die zich op geen ouderlijke zorg kunnen beroemen, er worden ook aangetroffen, die zich daarvan losrukken en de wijde wereld Ingaan om te genieten van hetgeen- de wereld biedt en dat in onzen tijd, 'n tijd van jammerlijk bederf der zeden en het gevolgverdooving der godsdienstige ge voelens. Wij steunden op de waakzaamheid van U aan wie(n) dit verslag wordt uit gereikt en we moeten dankbaar erkennen, dat we hierin niet zijn 'teleurgesteld, zooals uit de volgende .gegevens zal blijken. Aan het adres van het Bemiddelingsbureau kwamen in: 12 aanvragen van meisjes, waaronder 3 van elders, naar betrekkingen; 4 werden aan een dienst geholpen; 16 Dames verzochten een 'dienstbode. Bij de andere Bestuursleden vervoegden brord. Hij werd uit een aanzienlijk 'Angelsak sisch geslacht in het jaar 735 te York geboren, waar hij in eene kloosterschool zijne opleiding ontving. In 758 plaatste de bisschop van York hem aan het hoofd van deze school, welk ambt Alcwijn- gedurende, vele jaren heeft vervuld. In 781 werd hij naar Rome gezonden en op dezen tocht ontmoette hij te Panna Karei den Grooten, die den; geleerden man aan zijn hof verbond, hem benoemde tot leermeester van zichzelven en; van zijne zonen en hem deelgenoot maakte van de plannen, welke hij ter bevordering, van de beschaving -had opgevat. Ofschoon Alcuinus, het onbeperkt ver trouwen van den vorst genoot, dreef hem in het jaar 790 een onweerstaanbaar ver langen naar de stilte van zijn klooster te York terug. Na verloop van drie jaren gaf hij echter aan de dringende roepstem «Je-s konilngs ge hoor én- verscheen weer aan het hof, om Karei te helpen bij de uitvoering van zijne plannen tot verbetering van het onderwijs. Nadat een .en ander naar wensch ge slaagd was, begaf hij zich naar het klooster te Tours en stichtte hij daar eene school, welke drie eeuwen lang de voornaamste zetel was der wetenschap in het Westen. Tot aan zijn dood 19 Mei 804 bleef hij abt van genoemd klooster. Alcuinus bekleedt dus eene hoogst eer volle plaats ju de geschiedenis der bescha- zich 12 meisjes om een betrekking, waarvan 2 uit andere plaatsen; 2 maal werden iriLcii- tingen gevraagd omtrent betrekkingen hier ter stede; 3 maal moest worden geïnfor meerd naa-r families buiten Alkmaar. 55 meisjes verirokkeu uit deze gemeente, 93 vestigden zich. Behoudens enkele geval len ontving ieder een uitnoodiging voor de avondbijeenkomsten. Zij, die niet ver schenen, kregen een persoonlijke aanmaning; ook werd nagegaan in welke betrekking de vertrokken meisjes zich hadden begeven. 4 gevallen kwamen voor van ongehuwde moeders, waarvan 2 uit omliggende dorpen, waarvoor onze bemiddeling werd ingeroe pen; één ervan was zeer diep gevallen. Voor de plaatsing van buiten-echtelijke kindertjes bewijst de Vereeniging tot Kin derbescherming ons vaak goede diensten. Van de 93 meisjes, die zich hier vestigden, gaven zich slechts 12 op voor o-nze avon den. We komen dus Jot de -ontdekking, dat onze zorg zich meer begint uit te strekken tot de stadsmeissjeshet is zeer zeker ge grond. dat het lokaal ook voor stadsmeisjes wordt opengezet, waai' ze onder toezicht van een lid van het Bestuur era twee Dames- Assistenten, gezellig en, nuttig te zamen zijn. Een sterk bewijs, dat de St. Martha- Vereeuiging -in bloei toeneemt, is, 'dat de 75 avonden door 1825 meisjes weiden be zocht, een meerderheid van 645 bij 't vorig jaar, toen we telden 1180. Knip- en naaicursus hebben veel bijge dragen tot een flinke opkomst. Om het den meisjes aangenaam te maken, dient, behalve dat ze volop- van zang niet pianobegeleiding en verschillende spelen kunnen genieten, haar iets .extra worde aangeboden. Correspondenten zijn: Bergen: Mej. C. Terra, Dorpstraat. Deze beeft Mej. N. W-eijersHilbrand vervangen. Egrnond aan Zee: Mej. G. Hopman. van. Dijk. Enkhuizen: Mevr. Putman—Kroon, Kar- nemelksluis. Hoorn: Mevr. van BachemSchermer, Kerkstraat. Deze heeft Mevr. Bosvan Beers vervangen. Schagen: 'Mevr. SchutVlaming, Hoog- zijd-e. Zoo hebben we weder het jaar ten einde gebracht, we werkten eendrachtig samen, de middelen aanwendend ten einjdé kracht dadige hulp te bieden aan onze zwakke lingen, wanneer de ouderlijke zorg ontbrak. Het fniancieel verslag over 1917 sluit in inkomsten en uitgaven met een totaal bedrag van f732.64. MAXIMUM VRACHTPRIJZEN. De minister stelt maximum-vrachtprijzen vast: voor vervoer per buurtboot bedra gen deze prijzen in centen gerekend per 100 Kilo, bij zendingen beneden 5000 K.G. o.a. voor de trajecten: Amsterdam-Alkmaar per pass. dienst snel verkeer: 60 (voor boonen), 60 (vo,or erw ten), 70 (voor geperste balen lompen), 80 (voor leder), 50 (vo-o-r melk), 100 '(voor melk per 100 liter), 60 (voor rijst), 60 (voor suiker). AmsterdamAlkmaar per goederendienst: 40 (voor boonen), 40 (voor erwten), 50 (voor geperste balen lompen), 40 (v-oor meel), 40 ,(voor «lijst), (50 (voor suiker). RotterdamAlkmaar: 65 (voor boonen), 65 (voor -erwten), 80 (voor geperste balen lompen), 90 (voor leder),'60 (voor meel), 100 (voor melk per 100 liter), 65 (voor rijst), 65 (voor suiker). (Reeds geplaatst in een gedeelte onzer vorige oplage.) INGEKOMEN PERSONEN. T. Groot, N.H.z„ Ropjeskuil 34, Du its ch ianti. M. Groo-tvonk, N.H., z., Qver- diestraat 64, Coevorden. 'C. Nat, N.H., varensgezel, Middenstraat 17, ambtshalve. A. Kleverlaan, R.K., vellenhlooter, Geest 43, ambtshalve. M. P. Leurink-Kuijt, N.H., z„ Oudegracht 144, Nieuwer-Amstel. G. Ooms,. N.H., db., L. Oudorp 1, Scher- merhorn. J. A. A. Putman; R.K., com mies H.IJ.S.M., Spoorstraat 35, Nijmegen. C. A, Jansen, N.H,, db., Jul. van Stol berglaan 2, Zeist. J. Flillenius, N.H., commiies H.IJ.S.M., Stuartstraat 96, Wor- merveer. J. G. Groot, R.K., z,, West- dijk 13, Nijmegen. J. W- A. van Hat- tum, N.H., z., Wjilhelminalaan; 18, Utrecht. F. Jimmink, D.G., smid, Stuartstraat 52. Schermerhorn. S. S. van Houweninge, N.H., ï.3 Kertnemerpark 25, Amsterdam. A. ,W. Blokhuis, N.H., z., Steijnstraat 49. Amsterdam. D. Wleersma, N.H., kantoor- bed., Laat 9a, Amersfoort. A. Kuijper, N.H., koopman, Bagijnenstraat 9, Utrecht. P. Raat, N.H., hoofdagant begr.fonds, Stationsweg 23, Sloten. M. E. A. O-, Boom-Fermin. R.K., z., L. Oudorp 56, Hei- ving en ik heb- met opzet lang over hem uitgeweid om de betrouwbaarheid van dezen geleerde en de beteekeni-s zijner uitspraken in het Volle licht te plaatsen. Wielnu, in bovengenoemde levensgeschie denis! de zendelingsreizen van dien H. Wil librord door Holland beschrijvende, ver haalt hij, in hetzestiende hoofdstuk, ook den wonderbaren oorsprong van eenen wa terput met de volgende woorden: „Toen deze man, vol van den geest Gods, de nzbij de zee gelegen plaatsen doortrok, om Jiet evangelie te verkondigen, leed hij gebrek aan zoet water. FJij zag, dat zijne tochtgenooten veel hinder 'hadden van een hevigen dorst, en riep één van -hen, wien hij bevel gaf binnen zijne tent een kleinen kuil te graven: Hij knielde vervolgens on gezien daarbij neder, en smeekte God, dat Hij, die in de woestijn voor zijn- volk wat-er had doen vloeien uit de rots, door dezelfde barmhartigheid geleid, voor zijne dienaars waiter uit de zandige aarde zou voortbrengen. Spoedig werd hij verhoord en aanstonds werd de kleine kuil gevuld door eene bron van zeer zoet water." Het valt niet te betwijfelen, of de put, waarvan Alcwijn spreekt, is die van Heilo. Eerstens is Heilo niet ver van de zee gelegen. Wanneer Alcuinus spreekt van „de nabij de zee gelegen plaatsen" bedoelt hij volgens het zinsverband duidelijk d'e plaat sen, welke de H. Willibrord op zijne zen delingsreizen door Holland bezocht Welnu, van de andere bronnen, wélke op de West- loo. C. Dekker, R.K., db., Stations weg 106, Egmond-bhinen. 'A. Dekker, R.K., db-., Spoorstraat 63, Hoorn. O. A. van Ewijk, R.K., z., Klein JsJ'éuwla-nd 2, Amsterdam. F. F. Gabel, geen, kant- bed., Nieuwlandersingel 63, Amsterdam. G. Troost, geen, pettenfabrikant, Kennemer straatweg 165, Amsterdam. *C. M. van Hamersveld, R.K., Dir. „Ons Blad", Hof 6, Haarlem. j. M. A. Kuit eins, R.K., db., F-nidsen 92, Beverwijk. L. F. Schcl- lings, R.K., z., Clarissebdurt 25, Amers foort G. Holkamp, N.H., db., Ritse voort 15, Krommenie. H. Kretschmann, E.L., leed. machinist, Forestusstraat 13, Leeuwarden. T. Dekker, R.K., db., Fnid- sen 92, Egmond-binnen. G. D. Seijbel, G.K., huisschilder, Oudegracht 126, Zaan dam. P. de Nijs, geen, z., St. Arana- straa-t 6, ambtshalve. J. Blokker, N.H., Veerstraait 1, Hensbroek. E. C. M. F. van der Fee-n de Lille, N.H., z., Lange- straat 104, Rijswijk. H. J. R. Oomes, R.K., z., Grensstraat 2, Princenhage. L. J. Wiielage, R.K., winkelbed., Lainge- straat 13a, Arnhem. H. J. iC. Smit, R.K., db., Nieuwstraait 19, Texel. J. lonkman, R.K., z., Bloemstraat 34, Scha gen. J. M. Wakker, N.H., z., Van Eve-r- ding-estraat 9, Amsterdam. G. Hooge-n- dijk, N.H., z., St. Anlnastraat 22, Zijpe. J. van den Bosch, N.H., loodgieter, Stuartstraat 18, Abcoud-e-Baanbrugge. J. Zwart, N.H., db., W-esterwe-g 21, Harli-ngen. G. de Geus, N.H., z., Langestraat 82, Noordscharwoude. T. R. Krapels, R.K., serg. Ko-nst., Nieuwpoortslaan 101, iHelle- voetsluis. Wed'. W. (F. van Hartrop, geen, z., Kenn-emerstraatweg 184, Leiden. G. en J. Meijer, N.H., z., S naarmans- Iaan 28, Duitschland. !M. A. Bloem bergen, Rem., z., Kennemerstraatweg j91, Zwijndrecht N. Vermeulen-Jongejans, N.H., z., Laat 109, Limmen. 'A. Bosman. Rem., z., Kennemerstraatweg 2, (Amster dam. J. B. Lobman, R.K., z., Verdron- kenoord 100, Duitscli'arad. O. G-. Boer kamp, R.K., leerl-mach., Druivénlaani 51. Enkhuizen-, J. van der Kop-, N.Isr., kant - bed., Verdronkenoord 9, Amsterdam. P. S. Boshart, N.H., huishoudster, Langestraa-t 1, Amsterdam. C. Douw, RH., z.. Spoor straat 1, Amsterdam. A. J-. J. Brinkerink, N.H., z., Emmastraat 5, Amsterdam. G. J. de Laat, R.K., db-., Kennemerstraatweg 166, Amsterdam. Wed. M. H. Daniël, R.K., 7... L. Oudorp 56, Heikxx A. C. van der Does, R.K., liefdezuster, Emmastraat 12, Delft C. J. J. Cruim, N.H., z.. Ap- pelsteeg 3, Arana-Paulowna. A. Bak, N.H.,- z., Raaksje 18, Broek op Langendijk,. H. A. Peters, R.K., boerenknecht, Vrou wenstraat 1, H.H.Waard. E. de Boer de Leur, D.G., z., Spoorstraat 54, Bloemen- daal. G. Molenaar, N.H., kantoorbed., Kanaalkade 9a, Helder. W). M. van idler Craats, G.K., z., Forestusstraat 3, Opster- land. Wi Rietbergen, N.H., ka-asni.'kn., Hoorn. -C. Burgering. R.K., z., Westerkolk- straa-t 16, Hoorn. G. K. Dijkman, N.H.., ass. huish., Ritsevoort 1, Haarlemmerliedé en Spaarnwo-ude. G. J. Bent, N.H., meu belmaker, Druivenlaan 44, Zaandam. S. Leegwater, N.H., db., Koningsweg 43a, H.H. Waard. P, J. J. Smit, O.R., kruidenier, Van der Woudestraat 20, Gouda. G. Pisa, N.H., kellner, Langestraat 70, Utrecht. A. A. Gilles; R.K., hulp in de huish., R.K., Voormeer 25, Zandvoort. Hoofd van een gezin. PLAATSELIJK NIEUWS. LANGENDIJK. Wiijding en i n h uldigirag vaandel der R ij w i e 1 c 1 u b- „S t. N i c o 1 a a s". Zondag j.l. vierde bovengenoemde ver eeniging feest Het vaandel, door de leden bij elkaar gebracht en gespaard, zou wor den ingewijd -en ingehuldigd, 's Morgens was een algemeene H. Communnie der leden uitgeschreven, 's namiddags een bedevaart naar Maria's Genadeoord „Qesdom" te Heilo. Aan de algem. H. Communei werd door bijna alle leden deelgenomen, terwijl aan de bedvaart, ondanks de sterke wind; door een 20-tal fietsers en 3 loo-pers-, welke laatste per spoor naar Alkmaar gingen en vandaar Ioopende en de terugreis evenzoo. 's Avonds te 7i/2 uur, zou in een daartoe belegde feestvergadering, waarbij moeder de viouw tegenwoordig mocht zijn, het vaan del worden ingewijd; De Voorzitter opende deze feestvergade ring met den Chr. groet en sprak de aan wezigen een hartelijk welkom toe en ging het ontstaan, de groei en bloei der ver. d-ie in zoo'ra korten tijd 't van 16 tot 40 leden had gebracht eni na 2-jarig be staan al een vaandel mocht ontplooien, in kust van Holland ontstaan zijn, kan -er hier geen bedoeld zijn. De put te Egmond bijvb., ook nabij' de zee gelegen, welde op uit het graf van den h. Adelbertus. Dit wordt meegedeeld in een zeer ottd verhaal, samengesteld vóór het einde der tiende eeuw. Het wordt bovendien nog be vestigd door de mondelinge overlevering en door hetgeen we lezen in de Kerkelijke Getijden op den 25en Juni. Dan luidt de antiphoon bij het Magnificat in de 2e Ves pers: „Toen het lidhaam van den H. Adelbertus, door goddelijke openbaring ontd'ekt, uit de - aarde werd verheven, welde er uit zijn graf -ecac bron van zeer zoet water, die vooitdurend vloeit tot heil der geloovigen." Tweedens wordt in het verhaal van Al cuinus gesproken van „zandige aarde" en van „zoet water". Dat deze twee omstan digheden gevonden worden bij den St. Wil librordsput te Heilo is eenvoudig een feit en heeft geen verder betoog van nood'e. Op de derde en niet de jm'nste plaits pleit voor onze stelling eene standvastige overlevering, waarvan we de lijn zien loo- pen door vele eeuwen heen en wier over- f vloedige getuigenissen wij in een volgend artikel hopen- aan te halen. Heilo. H. ULLEMAN, kapelaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1918 | | pagina 5