'TIE! Birams. Kunst en Kennis PASCHEN. Stwe4Srd9 kruidea bij-ket heüiee .2ATERDA6 19 APRIL 1919. Bescherming van tie brandkast. PAASCH-VABSA. illT BOEK EN BLA& Natuurschoon. Om den haard 'SPROKKELINGEN i WIE WIL RUILEN? t 'Als er in socialistiE-che bladen «esproken V Werdt van de geweldige kracht, welke do par- Sen van orde in Nederland in November tegen Be aangekondigde revolutie ontwikkelden ten die te Ike us ontwikkelen zullen, zoo raak de socialisten bun daartoe aanleiding, 'Boven door revolutiegowroet). dan beet het 1 icer op keer. dat don rijkaards de schrik om "'t kart slaat, als rij van revolutie booren. en 1 -Bat bet enkel en alleen „tot bescherming van - de brandkast" is. dat OTdelük Nederland zich. organiseert tot verweer tegen ben. die revolu- ..jtie willen. Hen nioet toob wel era! materialistisch zijn eangoleRd, als men een algemeen, spontaan ver- jjgt tegen de revolutie niet anders weet te vor- w klaren dan uit vrees voor de brandkast 1 \Vli bobben .waarachtig wel hoogere motie- yen. waarom wil ons solirap zetten tesen om- -wentelingspogingen: wii bezitten namelijk een Wholiek-godsdienetige. een katboliek-zedelnke overtuiging, en wii hechten te zeer aau recht Bn rechtvaardigheid, dan dat wij ons volk in z'n grootste meerderheid de reohtsabe be- L «inselen toegedaan ten prooi zouden willen c .geven aan roovende. plunderende en moorden. He bolsjewistische en Socialistische benden, die allen te zarnen slechts een vijfde deel der be- ivolking uitmaken. Dial-over willen wü met socialisten echter iilet redeneeren, die bobben van godsdiensti ge en zedeliike overtuiging, en wat dies méér jij, tocli geen „sjoecbe"! 't Is bun to doen om een goed leven op aarde isn anders niets 1 Maar ddngenomen. dat er bij sommige ordelievende Nederlanders oök vrees voor de brandkast in 't spel was, toen zij giek in November onverwinlijk organiseerden tegen de revolutionaire elementen is dat d-an nog zoo .jidol" en zoo „belachelijk"? Moeten de socialisten bet zich, niet eerder jtot 'n schande aanrekenen, -dat ieder, die wat te verliezen beeft, van de socialisten in re- .Yolutie-lird weinig respect voor bet mijn en dijn verwacht? Men beeft de socialistische Pappenheimers in ide (nog korte) geschiedenis der revolutie in Let buitenland maar al te goed leeren kennenl Men beeft ruimschoots gelegenheid gehad Om op te merken, dat de brandkasten der bemiddelden voor revolutie uitviea-ende socia listen niet veilig zijnl En laten we de rollen eens omkeerenl Er zijn vele roode boeren, die 'n aardig kapitaaltje bezitten: boe zouden zij het vin den. als de Roomsche en Christelijke arbeiders op 'n mooien dag eens niet geweld hun geld kwamen rooven Dan zouden ze schreeuwen: „Hola. bandie ten I dat geld is van mij! Sub ie niet maakt, dte, te we* koarf. waf flÈ de politie halen!" zonden groot «eiük hebben! Maar dost hebben ook de niet-eocteïfófeose BTOötere ea kleinere kapitalisten «root JtriÜk, cis ze mede tot .bewherming ven hun, brandkast" zich krachtig te weer stellen tegen hot volkje, dat in troebel revolutie-water wil vissollen en tegen *t welk de geldbeattende klasse niet zonder reden getuig» de verdachte en bedenkelijke term „beschenrjiag van brandkast" in roede organen I) haar brandkast meent te moeten beveiligen 1 Eigendom is nu eenmaal eigendom. De roode heeren beweren wel» dat alle eigen dom „diefstal" is, maar in de PTactük rijn te van zulkea „diefstal" evenmin vies als de nisfc- sooialistenl ONZE 2300 NEDERLANDSCHE MISSIONARISSEN. De statistiek, door de Missie-Actie, Ooilege Weert uitgegeven. Kerstmis 1918, dient als volgt te worden aangevuld: A PRIESTERS EN BROEDERS: le'dooredolmoeSibe «iïtén; Sa to hai vewpreiden «mob (Ohreaso-pretia V8» (met liturg. gstWf) 'Chrome-platen 9 et, jKunst-Prentbriefk, 16. et. Knnst-Prentbriefk. 1 10 at (keurig uitgevoerd) Het s&e3 to ££00 NetoL Missionarissen aal 's Heme-a gunsten over U afsmeek en. MISSIE-ACTIE» Collega Weert (L.J. 'Saa lto Hiiu-gfeï^tfrï Stt 'G<S--liWaahingtQii 'dóet er veel aan'. fc E, K.KL pa [Vorig aantal Norbertijnen Conventueel en. Fraterhuis Tilburg Pr. en Br. 18 Pr. en 4 Br. 19 Pr. en 2 Br. .03 Br. Ï174 22 16 63 1274 .Volledig aan Pr. en Br. B. ZUSTERS: Witte ZustersEach 201Franc. Roozendaal 157 Urs. Vught 140. Frano. Heijthuizen 124. Urs. Halfweg 87. Moederh. Tilburg 76. Gasth. Bre da 60. H. Oath. Voorschoten 40. J. H. L "®- Bosch 38. Liefdegest. V'ophol 28. Uden en Steiil 30. O. Bogen Maastricht 12. Missiekl. Tienraij, Dochters H. Hart Tilburg. Zusters Cad. en Keer. St. Jozef Glanerbrug, Mill Hill. Roozendaal, St. Ant. Boerdonk. Goede Herder Tilburg, samen 33. Volledig aantal zusters 1026. De Missie-Actie, College Weert heeft sedert Juni 1918 reeds meer dan 4500 kunnen over dragen aan de Nederlandsohe Pr, en Br. Mis sionarissen en betuigt, namens hen allen, in nig dank aan de edelmoedige ijveraars en Mis sie-vrienden, die daartoe met zooveel liefde hebben meegewerkt. „Hun ijveren zoo schrijft ons een hooggeacht missionaris kan niet an ders dan den ijver der missionarissen zelf aan vuren I" En in een ander schrijven, van even eerbied waardige zijde lazen we: „Hoe zou de missio naris zich niet vol ijver en toewijding voelen, wanneer hij zoo schoone voorbeelden van niissieliefde onder het oog heeft en zoo broe derlijk door den olerus gesteund wordt?" Het spreekt vanzelf, dat de Missie-Actie bok onze 1026 Nederl. Missiezusters niet kan en mag vergeten! Helpt daarom mede. geachte ijveraars en wel doeners, om de ledig» kaa weer zoo spoedig mogpPik te vullen: j' iDfc 'Eins-Almanak. [Wederom te do Plus-Almanak verschenen [Werd doze .almanak van het jaar 1884' tot op heden uitgegaven door da firma A- Kustera te Alkmaar, die steeds vele en goede zorgen aan het jaarboek voor Katholiek Ne* derland besteedde eu den. Piuis-Almanak. wist te maken tot een onmisbare vraagbaak voor priester en leek, thans verschijnt zij als uitgave van de Drukkerij „Ons Blad", die blijkens deze eerste uitgave niet minder hooge eischen toont te stellen aan volledig heid en uitwendige en inwendige verzorging. De Pius-ahnanak is tot een' lijvig boekdeel uitgedijd en bevat inderdaad Alles, wat men in een katholiek jaarboek maar wenscht te- vinden. Ten gerieve der lezers is met het oog op de veranderlijkheid in functie en woon* plaats onzer Eerw. heeren Geestelijken de gewone alphahetisohe naamlijst dezer heo ren als afzonderlijk insteek boekje in den al manak opgenomen Thans immers zal het mogelijk zijn meer malen 's jaars een nieuwe, gewijzigde naam lijst $an de gebruikers van den Plus-Alma nak te verstrekken. De Volksmissionaris. De Maart- en Aprilaflevering van dit ver dienstelijk maandschrift beantwoorden wat Inhoud en platen betreft aan den lilurgischen tijd van het jaar door de nuttige artikelen over de Happen der kruisliefde en door de mooie platen van het lijden Christi, van St. Joseph:, van St. Joannes van het kruis, van den Goeden Herder. Verder komen de onder de Katholieken thans sterke geestessHoomingen ook hier tot uiting door een treffende smeekzang voor de bekeering van Nederland (als muzlekbij- lage verschenen), door brieven uit, en gege vens over do vreemde Missies, door een even degelijke als heldere apologetische verhan deling over het bestaan van het kwaad, en eindelijk door een rijk den Maria-eeredienst bevorderend Mei verhaal. Wie dus met zijn tijd wil meeleven en wil treden in den geest der Kerkelijke Liturgie, leze trouw „De Volksmissionaris" met zijn Su«jilO& Faeohea. I Ql B*» viert een weak lang Pasohen, Hel te tet ieeat der algemeen* verbroedering. Men A i. van hoog tot laag en hoog en laag bw groet elkaar mot den kreet: ,JDe Heer is waar- ijk opgestaan," en valt elkaar om den hals. De rijke beantwoordt groet en omhelzing met te noodige kopeken, I» jammer dat het too plechtig en ernstig begonnen feest meestal eindigt in ruwe drinkgelagen. P a asohl aohen. Ben der sonderlingso gebruiken in tie mid deleeuwen. was, dat de predikant, om zijn ge meenteleden voor de vermoeienissen van het vasten eenigermate schadeloos te stellen, op den eersten Paaschdag op den kansel allerlei grap pen maakte. Dit gebruik heette dan Paaseh- lnoben. Een predikant in Waiblincren. die de Paasch- preek Meld, deelde zijn gemeente mede, dat Mi een slotzang zou laten zingen doch dat do man, die in zijn huis de onbeperkte heerschappij had en niet onder*den pantoffel zat, het lied mocht inzetten. Er ontstond een lange stilte en de .vrouwelijke helft der toehoorders lachte harte lijk over de verlegenheid der mannen, tot eindelijk een man den moed nam, en het lied begon, waarop de anderen invielen. De moedige voorzanger werd door de overige mannen na afloop van de godsdienstoefening naar huis gebracht» opdat hom de pantoffel niet om de ooren zou suizen. F a asohs peL Tn Je EngdUche stad Preston kan men op Paaschdag een eigenaardig gebruik waarnemen, waarvan een overblijfsel ook in ons land nog bestaat. .„Nog," want het is een middeleeuwach gebruik, dat vroeger in Engeland algemeen was en ook onder do Qermaaneche volken van hst vaderland niet vreemd ia, In het Avenham-park te Preston vereenigen zioh Js middags de kinderen der stad met hun ouders en nu begint een zonderlinge wedstrijd, die tot allerlei aardige en ook minder aardige tooneeltjes aanleiding geeft. Ieder kind neemt een hard gekookt ei mee, dat op ©en groen veld neergelegd wordt. De strijd bestaat hierin, dat ieder tracht met zün ei de eieren der anderen te treffen» en wie ten slotte te meeste Paasoheieren gebroken heeft, wordt overwinnaar en mag de veroverde eieren hou den, waarvan het maar gelukkig is dat ze hard gekookt zijn. Soms nemen meer dan 8000 kinderen aan den wedstrijd deel an het la du» begrijpelijk, welk een levendig tooneei daar te zien im. Van vez uit den omtrek komen de menschen naar Pre ston om van deze eigenaardige Paaschviering getuige te zijn. Het oude gebruik is uit Engeland» waar het vroeger veel aigemeener gehuldigd werd dan tegenwoordig. naar Ame rika overgebracht: vooral de stad Paseehwei of elorpikken, ik lons land rijn overblijfselen of wijzigingen van een dergelijk' spel, Vleugelen. In het oude stadje Ootm&r- eum trekt men op beide Paas dagen hand aan hand in lange rijen zingende over de stralen en door de huizen. Dit gebruik staat daar bekend onder den naam van „vleugelen" en trekt elk jaar honderden vreemdeling igon, die zich dan vaak niet kun nen weerhouden om ook in de rif plaats te nemen, om met de tos sende en zingende menigte hel stadje rond te trekken. De liederen welke dan gezon ken worden hebben betrekking op het Paaschfeest. Elk huisje hoe klein en gering ook wordt bezocht. De lange, onafzienbare •ij van mannen en vrouwen, jon gens. maisrjes en kinderen trekt zingend de voordeur van elke woning binnen on verlaat die tweor door de achter deur. Wanneer al de inwoners .«met een bezoek vereerd" zijn, dan iwordt op het marktplein ©an kring gevormd en wordt tot driemaal toe in een „ronde- kring" oen Paaschlied gezongen, waarmee dan het „vleugelen" in afgeloopen en de pret bij de Paasohvuren begint. De Gedienstigen. In de omstreken van Tubbsr- gen en Ootmarsum huren vale boeren een nieuwen knecht of nieuwe meid tegen Nathem, Ai. 14 dagen na Pasobea. Op dien datum verwisselt het dienstper soneel dus gewoonlijk van. dienst, sooals dat in andere streken van ons laad met 1 of 2 Mei goeohiedt. Ziin noodzake lijke benoodigdhedan in een doek geknoopt, komt de knecht liefst ongemerkt aan en tracht zoo mogelijk door een achter deur binnen te komen. BU de Voordeur staat hot overige dienstpersoneel klaar met em mers water om hem nat te gooien, waarom hij door ©en achterdeur in huis traoht te komen. Hert overige personeel tracht ham echter eerst goed nat te gooien en staat dus op dan uitkijk. Eerst wanneer de nieuw aangekomene er in slaagt op een stool te gaan ritten of bet haal (ketting met haak boven het haardvuur) ts pakken te kriigen, most men hom met rost laten. Beste neefjes en nichtjes, vandaag moeten [we allen blij wezen! 't Is Pasehen 1 De klokken die plechtig' luiden., boven in üen koogeoi toren, zeggen ons dat Jezus ver rezen is uit 't,sombere graf, gelijk Hij voor speld hoeft. Vandaag gaan we dan ook in onze Paasehbeste kleeren ter kerke. We zien als we do kerk binnen komen al dadelijk dat er feest is. Kijk 'ns naar de mooie bloemen op 't altaar! En naar de prachtige, liooge Paaschkaars 1 We booren "t aan 't blijde orgelspel en aan 't luide alleluja-gezang! Alleluja! God lof! betee- kent dat. Alleluja! Telkens en telkens op nieuw, heel de heilige Mis doorl Ja waarlijk: God lof! want Jezus, die ^gestorven was, is van de dooden opgestaan wen uit Zijn graf glorierijk verrezenl Wat 'n heerlijkheid was dat, dien allereersten blijden Paaschuiorgen! in 't vroege ochtenduur al, keerde Jezus' heilige /iel in -Zijn Lichaam weder. Dat lichaam was nu niet langer dood, 't leefde .weer en steeg uit 't graf," dat nog gesloten was. "De zware steen, kon Jezus' verrezen Lichaam niet weerhouden. Wat glansde dat Lichaam nul De wonden, die 't vóór drie dagen nog leeljjk maakten, waren weg. En de groote wonden, die het nu nog droeg in handen en voeten en zijde, ontsierden het luiv- z---' bkdja.cn en schoten stralen uit, schooner dan 't licht van de zoul Daar staat de verrezen Jezus al bij Zijne Heilige Moeder. Ocli, wat droefheid had* die goede Moeder geleden o-m haar lieven Zoom En nu komt die Zoon haar troosten. Ze .omhelst Hem en kust dat van deugdzaam heid schitterende gelaat. En Jezus zegt Haar, dat ze nu blijde wezen moetl Heilige vrouwen, die veel van Jezus hiel den gmgen dien morgen naar 't graf. Ze „Vv ie zal voor ons den steen van 't graf ■Wentelen !F„i.!inar zware steen is afgewenteld! 'n «icht 'iw i a^leed als sneeuw en 'n aange- Whst haar 6 b.hksem' dt er °P »eder. Hij m moet Jezus Boeken, want niet meer onder de dooden Wat 'n blijde ^boodscS^iJT826111 Ze moeten aan de bedroef^T111 rilM°0ta Tder gaan verieLlem E^cLtef pelfden dag komt Jezus ook bij hen. Ze m^- n hun verrezen Meester weer aansla- k diegien Ham aanraken en weer lui« leren naar Zijn zoete woorden! neefjes en nichtjes, ais wfi oo üds P-aascKfeeet de fl, Ckmimimiettnirow. m komt &e jetoe —v vemfcea» 0111 tuin en ve aH mt fctj beiden, mm uit do duizenden bloemen - - ®SJ53 S<Srij.w;iifc^«jppeo te sawamoiesj» dia, weldra y was, zullen we Hem eens in den Hemel zien. Als we allen bgaaf leven, zal ook ons 'oiiaam eenmaal heerlijk uit 't graf opstaan. &AIMG PAASOHPEEÖT1 De winter is voorbij, de koude gure dagen maken plaats voor heerlijke zachte lente dagen, waardoor de natuur opnieuw gaat leven. Nu hebben we weer den heerlijken groei- en bloeitijd, heewel 't soms nog ge ducht kan stormen, immers, we zagen het de vorige maand: „Maart, roert z'n staart," en nu weer zeggen we: „April doet wat hij wil," of ook wei: „Aprilletje zoet, geeft nog wel 'ns 'n witte hoed," we weten echter dat de lente daar is en we naar den zomer gaan. De natuur heeft zich in feesttooi gehuld: feest is 't in bosch en veld; feest in't bosch bij de vogeltjes, die in de hooge boomen hun nestjes in orde xnaken en daarbij hun lieflijkste liedjes kweeien; feest in wei en veld, bij de vele kleurige bloemen die d'r fijnste geuren alom verspreiden En ook de menschen zijn feestelijk gestemd, de zor gen voor den winter zijn verdwenen en we verheugen ons om zooveel schoon en pracht, welke God ons elk jaar opnieuw in de natuur laat genieten Laten we 'ns nader 'n kijkje gaan nemen in Gods schoone natuur. Naar buiten dan, in 't vrije veld! 'n Heer- *lijk grastapijt ligt daar uitgespreid voor onze voeten en bedekt den grond zoover 'i oog rij kt. Eenvoudige bloempjes, witte en gele, roode en paarse verschuilen zioh tusschen de gras halmen of steken hunne bevallige kroontjes vrijmoedig omhoog, .We vinden de bloemen van onzen tuin, de rozen en de lelie'a, de tulpen en de dahlia's fraaier, en we zouden ze misschien voor deze niet willen ruilen: maar hier op *t veld passen deze eenvoudige bloempjes toch beter en zullen ze sierlijker prijken, dan de fraaiste rozen uit den tuin, dat zult ge ma weL toegeven! Duizenden levende schepselen vinden hier voedsel en genot 1 Deze vliegen van bloem tot bloem, gene kruipen langzaam voort in den doolhof, door de grassprietjes gevormd. Daar staat 'n vreemde bloem, zacht schom melend beweegt ze zich heen en weer aan den oever van dat beekje. ,Wat levendige, wat schoone kleuren! Laten we haar- 'ns plukken! Wat is dat?De bloem vliegt weg? Dan zullen we haar vangen met onzen pet in de hand. Jawel We komen bedrogen uit, laten we lachen, dat we 'n vlinder voor 'n bloem hebben aangezien. Maar alla, schijn bedriegt, nietwaar? Meer vlinders fladderen hier rond en strijken neder op de bloemen of op de klaver. Zo slaan met de bonte vleugels heen en weer en schijnen trotsch op hunne schoon heid en ademen met welgevallen de geuren in, die opstijgen uit haar bioementroom Wat 'n onophoudelijk gegons zweeft er om ons m, waar komt dat vandaan? Zwermen nijvere bjjen hebben zioh ver spreid pver t ruime veld. Ze hebben hare korven verlaten, om in tuin en veld te ar de zhete verandepd in honing), haar wintervoorraad "moeten ver meerderen. Allen werken zonder verpoozen; niet ééne, wie de arbeid verdriet. Van tijd tot tijd zetten ze zich neder op 'n anderen bloem en verbergen d'r donzige kopjes m de pas geopende kelkjes, of wel ze dringen met geweld in de nog niet geheel ontloken knoppen, die zich dadelijk weer achter haar s Luiten. Overal fonkelt 't tusschen en op 't gras, alsof 't veld bezaaid ware met heerlijk schit terende steenen, die leven en zioh bewegen, insecten zijn 't, bekleed met 'n sterk schild, dat glinstert in de zonnestralen, en waarop zich de kleuren van- den regenboog vertoonen in voller pracht, dan de menschelijke kunst weet te voorschijn te brengen. De kunst is onvolkomen, vergeleken bij de Natuur 1 De Natuur alleen is volmaakt tot in hare minste voortbrengselen 1 Gelukkig degene, die hare schoonheid weet te genieten! De geheele schepping lacht hem toe! Elke plant, elke bloem, 't nietigste insectje boezemt hem belang in! Gelukkig hij, die in de heerlijke schoonvolle natuur den Schepper heeft her kend. Wanneer we dan onze blikken vrij laten gaan over die pracht, doen we dit dan met 'n gevoel van innige dankbaarheid' jegens God; Die alles gemaakt en bestierd heeft I Nu heb ik al honderd-vier-en-veertig, dus precies een gros (of 12 dozijn), teekeningen ontvangen. Wie z'n (of h'r) teekeningen nog niet stuur de, kan het vandaag en zelfs nog- ajs. Maan dag (Tweeden Paaschdag), maar dan ook op z'n laatst doen, want Dinsdag (22 April) moe ten alle teekeningen in mijn bezit zijn.- Gelijk wij dit vroeger deden, zullen ook nu de prijzen onder de deelnemers weer worden verloot, maar dan zoo, dat er rekening mee wordt gehouden wie de beste teekeningen in zonden. Diat doen wij zóó: Eerst mogen de tien neefjes en nichtjes, die de beste teekeningen zonden, loten can de 5 eerste prijzen. De vijf kinderen, die geen prijs wonnen, en nog weer 10 andere kinderen, die opvolgend de beste teekeningen stuurden, mogen dan loten om de vijf volgende prijzen. Daarna mogen de 10 kinderen, die bij de tweede loting geen prijs wonnen, vermeerderd met weer tien kinderen, die daarop volgend weer de beste teekeningen inzonden, loten om weer vüf volgende prijzen, terwijl de overige prijzen en één of twee premies worden veo loot onder aHe kinderen, die geen prijs won nen, dus ook die neg niet hadden meegeloot. Natuurlijk wordt door de beoordeeüngscom- missie rekening gehouden met den leeftijd der kinderen. Jelui weten nog wel, zooveel te meer teeke ningen ik ontvang, zooveel te meer prijzen loof ik uit, want ik geef voor ieder 10-tal tee keningen één prijs besöhikbaar, verhoogd met één premie-prijs voor ieder 100-tal teekenin gen. Zooals ik reeds verklapte, heb ik nu 144 in zendingen, hier voor, zon ik dus moeten uit loven 14 prijzen, plus één premie! Maar ik reken op nog een flinke partij tee keningen,- lieÉst nog minstens oen zestigtal; dan kan ik twee premies geven en zou ik dus alles tezamen 22 prijzen moeten verloten. Dinsdagavond kan ik preciesweten hoe veel kinderen aan den wedstrijd deelnemen. Wei te vostest v OOM KOOS. VAREN. JaL Karei wou gaan varen, T Maar dat mocht hü niet, Het was wild op de baren, Maar dat hinderde 'm niet, Karei zag een bootje, HJj stapte dra van wal, ECn gaf een heel klein stootje En zei ik ben er al. A Maar Karoltje werd bang; Hij sóbiudde op de baren. En 't duurde niet heel lang; Hij bad genoeg van 't vareü, Hij stapte nit 't bootje, Én dacht ik ga nooit weer varen, Hü was liever op een slootje, Dan op de woeste baren. Ctngez. door Marie H. te Egmond a.d. Hoe© MIJN BROERTJE. - Ik heb een lief klein broertje, Van anderhalf jaar, I? 1 Hij rijdt zeer graag een toertje^ 1 Op z'n blessig hobbelpaard. Hij huppelt, tiert en springt, Als moe komt nit de kerk, En roept en wijst en zingt, Als pa komt van zün werk. Hü wordt dan dra van z'n paard gezet, En speelt met papa zün pet. (Ingeiz. door Ohristientje K. te Uitgeest). Om van ons ruil- en verzamelhoekie ge bruik te maken, zendt men mü maar een Drief ie„ waarin duidelük staat geschreven wat men wenscht, met vermelding van volledigeu naam en adres. Dan zet ik dat in de Kinder- krant en de verzamelaartjes weten dan waar ze elkaar kunnen vinden. De briefjes moeten in enveloppe gezonden worden. AAN DE REDACTIE VAN DE KINDERKRANT. HOF 6. ALKMAAR. Ik heb vreemde postzegels, die wil ik ruilen voor andere; ik heb 14 postzegels van Duitsehland; 13 van Beieren; 8 van Amerika; 16 van Engeland; 12 van Frankrijk; 5 van Engelsoh-Indië; 9 van NederL-Indij; 15 van Oostenrijk; 15 van België; 2 van Wurtem- burg; 2 van Öaksen; 2 van Noorwegen; 4 van Zweden; 2 van Japan; 1 van Hongarije; van van Italië 8 van Rusland; 1 van Egypte es 2 van Argentinië. Jan Pias, Paygelop 15. AJfc maar. Ik heb 5 Verkade's bonnen, IS plaatjes van Golden thee en 4 achterzijden van Oou- vet-doosjea, die wil allemaal ruilen voor Kwatta-soldaatjes. Nader overeen te komen. Wie stuurt 24 blaadjes zilverpapier voor 13 Kwatta-aol daatj est Nis» Zimrfoteiv osté Landbouw" te Uieam OWU Nico E. te Ursesm. Maar beste jongen, je begrijpt took! wel. dat san alle kinde ren niet nex briefje kan maiit- deelen of bun teekening is aan gekomen. Let eens op: ik bsb nu al ongeveer 180 teekenin gen, dan zou ik dus ISO briefjes moeten schrijven. Waar baal ik den tijd vandaan? En waar vind ik plaat» er voorl Ik schrijf je nu toah en wil ie daarom wel even gerust stellen door je te zeggen, dat de zending uit Ut* *em in goede orde ia ontvan gen, maar regel kan ikdaarvan niet maken. Oor bad groot ge lijk, want ik bad bet Zaterdag ook reuzen-druk. Bovendien ben ik vaak op reis. ooodat bet 'n tref zou ziin als Ik thnia was. Cor ie zeker mee geweest naaf de markt, te 't Wet? Jammer dat jü ziek wiaa, M Nico; en fte- lukkig; dat je weeg gauw beter was. Marie H. te EgmonÜ a.d Hodt, Ben jij nu al rnn school aft Dat is toch wel wat vroeg. Oi ben je al vol-leerd? Dat geloof ik tooh eigenlijk niet. Maar misschien kan je ie moe bed goed helpen en dat ie ook flink. Dag Rie, doe dan maar goed Je beat. Christlontje K. 4e Uitgeest. Nu. dat alles is vergeven en vergeten t in 't vervolg overal goed aan denken. Zal ie mü sohrü'ven of je verhoogd ben. Dat jelui «en prachtige school hebben, weet ik: ik ben er «1 eens langs geweest: er is zoo*n mooi kantje. Ja. dat moot je eens doen. Nio. ik wil er wel een kaart van hebben. Dog, beste Nico, de groeten ook thuis. Joh v. 8L H. te Santpoort. Het is nn nog zoowat in orde gekomen, althans met je teeke ningen: maar denk er nu ia *4 vervolg goed om hoor. dat je aan t goede adres 6tuurt. Dat ééne briefje bij ie teekeningen, waar* in je 't hebt over weer 8 andere brieven, daarvan snap ik nes net niks. Voor ie ruilbriofjo tel ik zorgen. An toon, Joop en Johanna v, B. te Zuid-Schalkwük. bedankt voor jelui mooie pres** briefkaart. 1 j.ÜAia iVersohiBenüd nichtjes moeten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1919 | | pagina 5