'TIE!
Birams.
Kunst en Kennis
PASCHEN.
Stwe4Srd9 kruidea bij-ket heüiee
.2ATERDA6 19 APRIL 1919.
Bescherming van tie brandkast.
PAASCH-VABSA.
illT BOEK EN BLA&
Natuurschoon.
Om den haard
'SPROKKELINGEN
i WIE WIL RUILEN?
t 'Als er in socialistiE-che bladen «esproken
V Werdt van de geweldige kracht, welke do par-
Sen van orde in Nederland in November tegen
Be aangekondigde revolutie ontwikkelden ten
die te Ike us ontwikkelen zullen, zoo
raak de socialisten bun daartoe aanleiding,
'Boven door revolutiegowroet). dan beet het
1 icer op keer. dat don rijkaards de schrik om
"'t kart slaat, als rij van revolutie booren. en
1 -Bat bet enkel en alleen „tot bescherming van
- de brandkast" is. dat OTdelük Nederland zich.
organiseert tot verweer tegen ben. die revolu-
..jtie willen.
Hen nioet toob wel era! materialistisch zijn
eangoleRd, als men een algemeen, spontaan ver-
jjgt tegen de revolutie niet anders weet te vor-
w klaren dan uit vrees voor de brandkast 1
\Vli bobben .waarachtig wel hoogere motie-
yen. waarom wil ons solirap zetten tesen om-
-wentelingspogingen: wii bezitten namelijk een
Wholiek-godsdienetige. een katboliek-zedelnke
overtuiging, en wii hechten te zeer aau recht
Bn rechtvaardigheid, dan dat wij ons volk
in z'n grootste meerderheid de reohtsabe be-
L «inselen toegedaan ten prooi zouden willen
c .geven aan roovende. plunderende en moorden.
He bolsjewistische en Socialistische benden, die
allen te zarnen slechts een vijfde deel der be-
ivolking uitmaken.
Dial-over willen wü met socialisten echter
iilet redeneeren, die bobben van godsdiensti
ge en zedeliike overtuiging, en wat dies méér
jij, tocli geen „sjoecbe"!
't Is bun to doen om een goed leven op aarde
isn anders niets 1
Maar ddngenomen. dat er bij sommige
ordelievende Nederlanders oök vrees voor de
brandkast in 't spel was, toen zij giek in
November onverwinlijk organiseerden tegen de
revolutionaire elementen is dat d-an nog zoo
.jidol" en zoo „belachelijk"?
Moeten de socialisten bet zich, niet eerder
jtot 'n schande aanrekenen, -dat ieder, die wat
te verliezen beeft, van de socialisten in re-
.Yolutie-lird weinig respect voor bet mijn en
dijn verwacht?
Men beeft de socialistische Pappenheimers in
ide (nog korte) geschiedenis der revolutie in
Let buitenland maar al te goed leeren kennenl
Men beeft ruimschoots gelegenheid gehad
Om op te merken, dat de brandkasten der
bemiddelden voor revolutie uitviea-ende socia
listen niet veilig zijnl
En laten we de rollen eens omkeerenl
Er zijn vele roode boeren, die 'n aardig
kapitaaltje bezitten: boe zouden zij het vin
den. als de Roomsche en Christelijke arbeiders
op 'n mooien dag eens niet geweld hun geld
kwamen rooven
Dan zouden ze schreeuwen: „Hola. bandie
ten I dat geld is van mij!
Sub ie niet maakt, dte, te we* koarf. waf flÈ
de politie halen!"
zonden groot «eiük hebben!
Maar dost hebben ook de niet-eocteïfófeose
BTOötere ea kleinere kapitalisten «root JtriÜk,
cis ze mede tot .bewherming ven hun,
brandkast" zich krachtig te weer stellen
tegen hot volkje, dat in troebel revolutie-water
wil vissollen en tegen *t welk de geldbeattende
klasse niet zonder reden getuig» de verdachte
en bedenkelijke term „beschenrjiag van
brandkast" in roede organen I) haar brandkast
meent te moeten beveiligen 1
Eigendom is nu eenmaal eigendom.
De roode heeren beweren wel» dat alle eigen
dom „diefstal" is, maar in de PTactük rijn te
van zulkea „diefstal" evenmin vies als de nisfc-
sooialistenl
ONZE 2300 NEDERLANDSCHE
MISSIONARISSEN.
De statistiek, door de Missie-Actie, Ooilege
Weert uitgegeven. Kerstmis 1918, dient als
volgt te worden aangevuld:
A PRIESTERS EN BROEDERS:
le'dooredolmoeSibe «iïtén;
Sa to hai vewpreiden «mob
(Ohreaso-pretia V8»
(met liturg. gstWf)
'Chrome-platen 9 et,
jKunst-Prentbriefk, 16. et.
Knnst-Prentbriefk. 1 10 at
(keurig uitgevoerd)
Het s&e3 to ££00 NetoL Missionarissen
aal 's Heme-a gunsten over U afsmeek en.
MISSIE-ACTIE»
Collega Weert (L.J.
'Saa lto Hiiu-gfeï^tfrï Stt 'G<S--liWaahingtQii 'dóet er veel aan'.
fc E, K.KL pa
[Vorig aantal
Norbertijnen
Conventueel en.
Fraterhuis Tilburg
Pr. en Br.
18 Pr. en 4 Br.
19 Pr. en 2 Br.
.03 Br.
Ï174
22
16
63
1274
.Volledig aan Pr. en Br.
B. ZUSTERS:
Witte ZustersEach 201Franc. Roozendaal 157
Urs. Vught 140. Frano. Heijthuizen 124. Urs.
Halfweg 87. Moederh. Tilburg 76. Gasth. Bre
da 60. H. Oath. Voorschoten 40. J. H. L "®-
Bosch 38. Liefdegest. V'ophol 28. Uden en
Steiil 30. O. Bogen Maastricht 12. Missiekl.
Tienraij, Dochters H. Hart Tilburg. Zusters
Cad. en Keer. St. Jozef Glanerbrug, Mill Hill.
Roozendaal, St. Ant. Boerdonk. Goede Herder
Tilburg, samen 33.
Volledig aantal zusters 1026.
De Missie-Actie, College Weert heeft sedert
Juni 1918 reeds meer dan 4500 kunnen over
dragen aan de Nederlandsohe Pr, en Br. Mis
sionarissen en betuigt, namens hen allen, in
nig dank aan de edelmoedige ijveraars en Mis
sie-vrienden, die daartoe met zooveel liefde
hebben meegewerkt. „Hun ijveren zoo schrijft
ons een hooggeacht missionaris kan niet an
ders dan den ijver der missionarissen zelf aan
vuren I"
En in een ander schrijven, van even eerbied
waardige zijde lazen we: „Hoe zou de missio
naris zich niet vol ijver en toewijding voelen,
wanneer hij zoo schoone voorbeelden van
niissieliefde onder het oog heeft en zoo broe
derlijk door den olerus gesteund wordt?"
Het spreekt vanzelf, dat de Missie-Actie bok
onze 1026 Nederl. Missiezusters niet kan en
mag vergeten!
Helpt daarom mede. geachte ijveraars en wel
doeners, om de ledig» kaa weer zoo spoedig
mogpPik te vullen:
j' iDfc 'Eins-Almanak.
[Wederom te do Plus-Almanak verschenen
[Werd doze .almanak van het jaar 1884'
tot op heden uitgegaven door da firma A-
Kustera te Alkmaar, die steeds vele en goede
zorgen aan het jaarboek voor Katholiek Ne*
derland besteedde eu den. Piuis-Almanak. wist
te maken tot een onmisbare vraagbaak voor
priester en leek, thans verschijnt zij als
uitgave van de Drukkerij „Ons Blad", die
blijkens deze eerste uitgave niet minder
hooge eischen toont te stellen aan volledig
heid en uitwendige en inwendige verzorging.
De Pius-ahnanak is tot een' lijvig boekdeel
uitgedijd en bevat inderdaad Alles, wat men
in een katholiek jaarboek maar wenscht te-
vinden.
Ten gerieve der lezers is met het oog
op de veranderlijkheid in functie en woon*
plaats onzer Eerw. heeren Geestelijken
de gewone alphahetisohe naamlijst dezer heo
ren als afzonderlijk insteek boekje in den al
manak opgenomen
Thans immers zal het mogelijk zijn meer
malen 's jaars een nieuwe, gewijzigde naam
lijst $an de gebruikers van den Plus-Alma
nak te verstrekken.
De Volksmissionaris.
De Maart- en Aprilaflevering van dit ver
dienstelijk maandschrift beantwoorden wat
Inhoud en platen betreft aan den lilurgischen
tijd van het jaar door de nuttige artikelen
over de Happen der kruisliefde en door de
mooie platen van het lijden Christi, van St.
Joseph:, van St. Joannes van het kruis, van
den Goeden Herder.
Verder komen de onder de Katholieken
thans sterke geestessHoomingen ook hier tot
uiting door een treffende smeekzang voor
de bekeering van Nederland (als muzlekbij-
lage verschenen), door brieven uit, en gege
vens over do vreemde Missies, door een even
degelijke als heldere apologetische verhan
deling over het bestaan van het kwaad, en
eindelijk door een rijk den Maria-eeredienst
bevorderend Mei verhaal.
Wie dus met zijn tijd wil meeleven en wil
treden in den geest der Kerkelijke Liturgie,
leze trouw „De Volksmissionaris" met zijn
Su«jilO& Faeohea. I
Ql B*» viert een weak lang Pasohen, Hel te
tet ieeat der algemeen* verbroedering. Men
A i. van hoog tot laag en hoog en laag bw
groet elkaar mot den kreet: ,JDe Heer is waar-
ijk opgestaan," en valt elkaar om den hals. De
rijke beantwoordt groet en omhelzing met te
noodige kopeken, I» jammer dat het too
plechtig en ernstig begonnen feest meestal
eindigt in ruwe drinkgelagen.
P a asohl aohen.
Ben der sonderlingso gebruiken in tie mid
deleeuwen. was, dat de predikant, om zijn ge
meenteleden voor de vermoeienissen van het
vasten eenigermate schadeloos te stellen, op den
eersten Paaschdag op den kansel allerlei grap
pen maakte. Dit gebruik heette dan Paaseh-
lnoben.
Een predikant in Waiblincren. die de Paasch-
preek Meld, deelde zijn gemeente mede, dat Mi
een slotzang zou laten zingen doch dat do man,
die in zijn huis de onbeperkte heerschappij had
en niet onder*den pantoffel zat, het lied mocht
inzetten. Er ontstond een lange stilte en de
.vrouwelijke helft der toehoorders lachte harte
lijk over de verlegenheid der mannen, tot
eindelijk een man den moed nam, en het lied
begon, waarop de anderen invielen.
De moedige voorzanger werd door de overige
mannen na afloop van de godsdienstoefening
naar huis gebracht» opdat hom de pantoffel niet
om de ooren zou suizen.
F a asohs peL
Tn Je EngdUche stad Preston kan men op
Paaschdag een eigenaardig gebruik waarnemen,
waarvan een overblijfsel ook in ons land nog
bestaat. .„Nog," want het is een middeleeuwach
gebruik, dat vroeger in Engeland algemeen was
en ook onder do Qermaaneche volken van hst
vaderland niet vreemd ia,
In het Avenham-park te Preston vereenigen
zioh Js middags de kinderen der stad met hun
ouders en nu begint een zonderlinge wedstrijd,
die tot allerlei aardige en ook minder aardige
tooneeltjes aanleiding geeft. Ieder kind
neemt een hard gekookt ei mee, dat op ©en
groen veld neergelegd wordt. De strijd bestaat
hierin, dat ieder tracht met zün ei de eieren
der anderen te treffen» en wie ten slotte te
meeste Paasoheieren gebroken heeft, wordt
overwinnaar en mag de veroverde eieren hou
den, waarvan het maar gelukkig is dat ze hard
gekookt zijn.
Soms nemen meer dan 8000 kinderen aan den
wedstrijd deel an het la du» begrijpelijk, welk
een levendig tooneei daar te zien im. Van vez
uit den omtrek komen de menschen naar Pre
ston om van deze eigenaardige Paaschviering
getuige te zijn.
Het oude gebruik is uit Engeland» waar
het vroeger veel aigemeener gehuldigd
werd dan tegenwoordig. naar Ame
rika overgebracht: vooral de stad
Paseehwei of elorpikken, ik
lons land rijn overblijfselen of
wijzigingen van een dergelijk'
spel,
Vleugelen.
In het oude stadje Ootm&r-
eum trekt men op beide Paas
dagen hand aan hand in lange
rijen zingende over de stralen
en door de huizen. Dit gebruik
staat daar bekend onder den
naam van „vleugelen" en trekt
elk jaar honderden vreemdeling
igon, die zich dan vaak niet kun
nen weerhouden om ook in de rif
plaats te nemen, om met de tos
sende en zingende menigte hel
stadje rond te trekken.
De liederen welke dan gezon
ken worden hebben betrekking
op het Paaschfeest. Elk huisje
hoe klein en gering ook wordt
bezocht. De lange, onafzienbare
•ij van mannen en vrouwen, jon
gens. maisrjes en kinderen trekt
zingend de voordeur van elke
woning binnen on verlaat die
tweor door de achter deur.
Wanneer al de inwoners .«met
een bezoek vereerd" zijn, dan
iwordt op het marktplein ©an
kring gevormd en wordt tot
driemaal toe in een „ronde-
kring" oen Paaschlied gezongen,
waarmee dan het „vleugelen" in
afgeloopen en de pret bij de
Paasohvuren begint.
De Gedienstigen.
In de omstreken van Tubbsr-
gen en Ootmarsum huren vale
boeren een nieuwen knecht of
nieuwe meid tegen Nathem, Ai.
14 dagen na Pasobea. Op dien
datum verwisselt het dienstper
soneel dus gewoonlijk van.
dienst, sooals dat in andere
streken van ons laad met 1 of
2 Mei goeohiedt. Ziin noodzake
lijke benoodigdhedan in een
doek geknoopt, komt de knecht
liefst ongemerkt aan en tracht
zoo mogelijk door een achter
deur binnen te komen. BU de
Voordeur staat hot overige
dienstpersoneel klaar met em
mers water om hem nat te
gooien, waarom hij door ©en
achterdeur in huis traoht te
komen. Hert overige personeel
tracht ham echter eerst goed nat
te gooien en staat dus op dan
uitkijk. Eerst wanneer de nieuw
aangekomene er in slaagt op
een stool te gaan ritten of bet
haal (ketting met haak boven
het haardvuur) ts pakken te
kriigen, most men hom met rost
laten.
Beste neefjes en nichtjes, vandaag moeten
[we allen blij wezen!
't Is Pasehen 1
De klokken die plechtig' luiden., boven in
üen koogeoi toren, zeggen ons dat Jezus ver
rezen is uit 't,sombere graf, gelijk Hij voor
speld hoeft. Vandaag gaan we dan ook in
onze Paasehbeste kleeren ter kerke. We
zien als we do kerk binnen komen al
dadelijk dat er feest is. Kijk 'ns naar de
mooie bloemen op 't altaar! En naar de
prachtige, liooge Paaschkaars 1 We booren
"t aan 't blijde orgelspel en aan 't luide
alleluja-gezang! Alleluja! God lof! betee-
kent dat. Alleluja! Telkens en telkens op
nieuw, heel de heilige Mis doorl
Ja waarlijk: God lof! want Jezus, die
^gestorven was, is van de dooden opgestaan
wen uit Zijn graf glorierijk verrezenl Wat
'n heerlijkheid was dat, dien allereersten
blijden Paaschuiorgen!
in 't vroege ochtenduur al, keerde Jezus'
heilige /iel in -Zijn Lichaam weder. Dat
lichaam was nu niet langer dood, 't leefde
.weer en steeg uit 't graf," dat nog gesloten
was. "De zware steen, kon Jezus' verrezen
Lichaam niet weerhouden. Wat glansde dat
Lichaam nul De wonden, die 't vóór drie
dagen nog leeljjk maakten, waren weg. En
de groote wonden, die het nu nog droeg in
handen en voeten en zijde, ontsierden het
luiv- z---' bkdja.cn en schoten stralen uit,
schooner dan 't licht van de zoul
Daar staat de verrezen Jezus al bij Zijne
Heilige Moeder. Ocli, wat droefheid had* die
goede Moeder geleden o-m haar lieven Zoom
En nu komt die Zoon haar troosten. Ze
.omhelst Hem en kust dat van deugdzaam
heid schitterende gelaat. En Jezus zegt Haar,
dat ze nu blijde wezen moetl
Heilige vrouwen, die veel van Jezus hiel
den gmgen dien morgen naar 't graf. Ze
„Vv ie zal voor ons den steen van 't graf
■Wentelen
!F„i.!inar zware steen is afgewenteld! 'n
«icht 'iw i a^leed als sneeuw en 'n aange-
Whst haar 6 b.hksem' dt er °P »eder. Hij
m moet Jezus
Boeken, want
niet meer onder de dooden
Wat 'n blijde ^boodscS^iJT826111
Ze moeten aan de bedroef^T111
rilM°0ta Tder gaan verieLlem E^cLtef
pelfden dag komt Jezus ook bij hen. Ze m^-
n hun verrezen Meester weer aansla-
k diegien Ham aanraken en weer lui«
leren naar Zijn zoete woorden!
neefjes en nichtjes, ais wfi oo
üds P-aascKfeeet de fl, Ckmimimiettnirow.
m komt &e jetoe —v vemfcea» 0111 tuin en ve
aH mt fctj beiden, mm uit do duizenden bloemen
- - ®SJ53 S<Srij.w;iifc^«jppeo te sawamoiesj» dia, weldra y
was, zullen we Hem eens in den Hemel
zien.
Als we allen bgaaf leven, zal ook ons
'oiiaam eenmaal heerlijk uit 't graf opstaan.
&AIMG PAASOHPEEÖT1
De winter is voorbij, de koude gure dagen
maken plaats voor heerlijke zachte lente
dagen, waardoor de natuur opnieuw gaat
leven. Nu hebben we weer den heerlijken
groei- en bloeitijd, heewel 't soms nog ge
ducht kan stormen, immers, we zagen het
de vorige maand: „Maart, roert z'n staart,"
en nu weer zeggen we: „April doet wat hij
wil," of ook wei: „Aprilletje zoet, geeft nog
wel 'ns 'n witte hoed," we weten echter
dat de lente daar is en we naar den zomer
gaan.
De natuur heeft zich in feesttooi gehuld:
feest is 't in bosch en veld; feest in't bosch
bij de vogeltjes, die in de hooge boomen
hun nestjes in orde xnaken en daarbij hun
lieflijkste liedjes kweeien; feest in wei en
veld, bij de vele kleurige bloemen die d'r
fijnste geuren alom verspreiden En ook de
menschen zijn feestelijk gestemd, de zor
gen voor den winter zijn verdwenen en we
verheugen ons om zooveel schoon en pracht,
welke God ons elk jaar opnieuw in de natuur
laat genieten Laten we 'ns nader 'n kijkje
gaan nemen in Gods schoone natuur.
Naar buiten dan, in 't vrije veld! 'n Heer-
*lijk grastapijt ligt daar uitgespreid voor onze
voeten en bedekt den grond zoover 'i oog
rij kt.
Eenvoudige bloempjes, witte en gele, roode
en paarse verschuilen zioh tusschen de gras
halmen of steken hunne bevallige kroontjes
vrijmoedig omhoog, .We vinden de bloemen
van onzen tuin, de rozen en de lelie'a, de
tulpen en de dahlia's fraaier, en we zouden
ze misschien voor deze niet willen ruilen:
maar hier op *t veld passen deze eenvoudige
bloempjes toch beter en zullen ze sierlijker
prijken, dan de fraaiste rozen uit den tuin,
dat zult ge ma weL toegeven!
Duizenden levende schepselen vinden hier
voedsel en genot 1 Deze vliegen van bloem
tot bloem, gene kruipen langzaam voort in
den doolhof, door de grassprietjes gevormd.
Daar staat 'n vreemde bloem, zacht schom
melend beweegt ze zich heen en weer aan
den oever van dat beekje. ,Wat levendige,
wat schoone kleuren! Laten we haar- 'ns
plukken!
Wat is dat?De bloem vliegt weg? Dan
zullen we haar vangen met onzen pet in de
hand. Jawel We komen bedrogen uit, laten
we lachen, dat we 'n vlinder voor 'n bloem
hebben aangezien. Maar alla, schijn bedriegt,
nietwaar? Meer vlinders fladderen hier rond
en strijken neder op de bloemen of op de
klaver. Zo slaan met de bonte vleugels heen
en weer en schijnen trotsch op hunne schoon
heid en ademen met welgevallen de geuren
in, die opstijgen uit haar bioementroom Wat
'n onophoudelijk gegons zweeft er om ons
m, waar komt dat vandaan?
Zwermen nijvere bjjen hebben zioh ver
spreid pver t ruime veld. Ze hebben hare
korven verlaten, om in tuin en veld te ar
de zhete
verandepd
in honing), haar wintervoorraad "moeten ver
meerderen. Allen werken zonder verpoozen;
niet ééne, wie de arbeid verdriet. Van tijd
tot tijd zetten ze zich neder op 'n anderen
bloem en verbergen d'r donzige kopjes m de
pas geopende kelkjes, of wel ze dringen met
geweld in de nog niet geheel ontloken
knoppen, die zich dadelijk weer achter haar
s Luiten.
Overal fonkelt 't tusschen en op 't gras,
alsof 't veld bezaaid ware met heerlijk schit
terende steenen, die leven en zioh bewegen,
insecten zijn 't, bekleed met 'n sterk schild,
dat glinstert in de zonnestralen, en waarop
zich de kleuren van- den regenboog vertoonen
in voller pracht, dan de menschelijke kunst
weet te voorschijn te brengen.
De kunst is onvolkomen, vergeleken bij
de Natuur 1
De Natuur alleen is volmaakt tot in hare
minste voortbrengselen 1 Gelukkig degene,
die hare schoonheid weet te genieten! De
geheele schepping lacht hem toe! Elke plant,
elke bloem, 't nietigste insectje boezemt hem
belang in! Gelukkig hij, die in de heerlijke
schoonvolle natuur den Schepper heeft her
kend. Wanneer we dan onze blikken vrij
laten gaan over die pracht, doen we dit
dan met 'n gevoel van innige dankbaarheid'
jegens God; Die alles gemaakt en bestierd
heeft I
Nu heb ik al honderd-vier-en-veertig, dus
precies een gros (of 12 dozijn), teekeningen
ontvangen.
Wie z'n (of h'r) teekeningen nog niet stuur
de, kan het vandaag en zelfs nog- ajs. Maan
dag (Tweeden Paaschdag), maar dan ook op
z'n laatst doen, want Dinsdag (22 April) moe
ten alle teekeningen in mijn bezit zijn.-
Gelijk wij dit vroeger deden, zullen ook nu
de prijzen onder de deelnemers weer worden
verloot, maar dan zoo, dat er rekening mee
wordt gehouden wie de beste teekeningen in
zonden.
Diat doen wij zóó:
Eerst mogen de tien neefjes en nichtjes,
die de beste teekeningen zonden, loten can de
5 eerste prijzen.
De vijf kinderen, die geen prijs wonnen, en
nog weer 10 andere kinderen, die opvolgend
de beste teekeningen stuurden, mogen dan
loten om de vijf volgende prijzen.
Daarna mogen de 10 kinderen, die bij de
tweede loting geen prijs wonnen, vermeerderd
met weer tien kinderen, die daarop volgend
weer de beste teekeningen inzonden, loten om
weer vüf volgende prijzen, terwijl de overige
prijzen en één of twee premies worden veo
loot onder aHe kinderen, die geen prijs won
nen, dus ook die neg niet hadden meegeloot.
Natuurlijk wordt door de beoordeeüngscom-
missie rekening gehouden met den leeftijd der
kinderen.
Jelui weten nog wel, zooveel te meer teeke
ningen ik ontvang, zooveel te meer prijzen
loof ik uit, want ik geef voor ieder 10-tal tee
keningen één prijs besöhikbaar, verhoogd met
één premie-prijs voor ieder 100-tal teekenin
gen.
Zooals ik reeds verklapte, heb ik nu 144 in
zendingen, hier voor, zon ik dus moeten uit
loven 14 prijzen, plus één premie!
Maar ik reken op nog een flinke partij tee
keningen,- lieÉst nog minstens oen zestigtal;
dan kan ik twee premies geven en zou ik
dus alles tezamen 22 prijzen moeten verloten.
Dinsdagavond kan ik preciesweten hoe
veel kinderen aan den wedstrijd deelnemen.
Wei te vostest
v OOM KOOS.
VAREN. JaL
Karei wou gaan varen, T
Maar dat mocht hü niet,
Het was wild op de baren,
Maar dat hinderde 'm niet,
Karei zag een bootje,
HJj stapte dra van wal,
ECn gaf een heel klein stootje
En zei ik ben er al. A
Maar Karoltje werd bang;
Hij sóbiudde op de baren.
En 't duurde niet heel lang;
Hij bad genoeg van 't vareü,
Hij stapte nit 't bootje,
Én dacht ik ga nooit weer varen,
Hü was liever op een slootje,
Dan op de woeste baren.
Ctngez. door Marie H. te Egmond a.d. Hoe©
MIJN BROERTJE.
- Ik heb een lief klein broertje,
Van anderhalf jaar, I? 1
Hij rijdt zeer graag een toertje^ 1
Op z'n blessig hobbelpaard.
Hij huppelt, tiert en springt,
Als moe komt nit de kerk,
En roept en wijst en zingt,
Als pa komt van zün werk.
Hü wordt dan dra van z'n paard gezet,
En speelt met papa zün pet.
(Ingeiz. door Ohristientje K. te Uitgeest).
Om van ons ruil- en verzamelhoekie ge
bruik te maken, zendt men mü maar een Drief
ie„ waarin duidelük staat geschreven wat
men wenscht, met vermelding van volledigeu
naam en adres. Dan zet ik dat in de Kinder-
krant en de verzamelaartjes weten dan waar
ze elkaar kunnen vinden.
De briefjes moeten in enveloppe gezonden
worden. AAN DE REDACTIE VAN DE
KINDERKRANT. HOF 6. ALKMAAR.
Ik heb vreemde postzegels, die wil ik
ruilen voor andere; ik heb 14 postzegels van
Duitsehland; 13 van Beieren; 8 van Amerika;
16 van Engeland; 12 van Frankrijk; 5 van
Engelsoh-Indië; 9 van NederL-Indij; 15 van
Oostenrijk; 15 van België; 2 van Wurtem-
burg; 2 van Öaksen; 2 van Noorwegen; 4 van
Zweden; 2 van Japan; 1 van Hongarije; van
van Italië 8 van Rusland; 1 van Egypte es
2 van Argentinië. Jan Pias, Paygelop 15. AJfc
maar.
Ik heb 5 Verkade's bonnen, IS plaatjes
van Golden thee en 4 achterzijden van Oou-
vet-doosjea, die wil allemaal ruilen voor
Kwatta-soldaatjes. Nader overeen te komen.
Wie stuurt 24 blaadjes zilverpapier voor 13
Kwatta-aol daatj est Nis» Zimrfoteiv osté
Landbouw" te Uieam OWU
Nico E. te Ursesm. Maar
beste jongen, je begrijpt took!
wel. dat san alle kinde
ren niet nex briefje kan maiit-
deelen of bun teekening is aan
gekomen. Let eens op: ik bsb
nu al ongeveer 180 teekenin
gen, dan zou ik dus ISO briefjes
moeten schrijven. Waar baal ik
den tijd vandaan? En waar vind
ik plaat» er voorl Ik schrijf je
nu toah en wil ie daarom wel
even gerust stellen door je te
zeggen, dat de zending uit Ut*
*em in goede orde ia ontvan
gen, maar regel kan ikdaarvan
niet maken. Oor bad groot ge
lijk, want ik bad bet Zaterdag
ook reuzen-druk. Bovendien ben
ik vaak op reis. ooodat bet 'n
tref zou ziin als Ik thnia was.
Cor ie zeker mee geweest naaf
de markt, te 't Wet? Jammer
dat jü ziek wiaa, M Nico; en fte-
lukkig; dat je weeg gauw beter
was.
Marie H. te EgmonÜ a.d Hodt,
Ben jij nu al rnn school aft
Dat is toch wel wat vroeg. Oi
ben je al vol-leerd? Dat geloof
ik tooh eigenlijk niet. Maar
misschien kan je ie moe bed
goed helpen en dat ie ook flink.
Dag Rie, doe dan maar goed Je
beat.
Christlontje K. 4e Uitgeest.
Nu. dat alles is vergeven en
vergeten t in 't vervolg overal
goed aan denken. Zal ie mü
sohrü'ven of je verhoogd ben.
Dat jelui «en prachtige school
hebben, weet ik: ik ben er «1
eens langs geweest: er is zoo*n
mooi kantje. Ja. dat moot je
eens doen. Nio. ik wil er wel
een kaart van hebben. Dog,
beste Nico, de groeten ook
thuis.
Joh v. 8L H. te Santpoort.
Het is nn nog zoowat in orde
gekomen, althans met je teeke
ningen: maar denk er nu ia *4
vervolg goed om hoor. dat je aan
t goede adres 6tuurt. Dat ééne
briefje bij ie teekeningen, waar*
in je 't hebt over weer 8 andere
brieven, daarvan snap ik nes
net niks. Voor ie ruilbriofjo tel
ik zorgen.
An toon, Joop en Johanna v,
B. te Zuid-Schalkwük.
bedankt voor jelui mooie pres**
briefkaart. 1 j.ÜAia
iVersohiBenüd
nichtjes moeten