DERDE BLAD. KUNST EN KENNIS Zaterdag 19 Juli 1919. Brieven uit Brazilië, en van stad en dorp. iR Vroof;|k Aüerïëi. HET ROOMSCHE DAGBLAD IN WORDING. Is de pers, vooral de groote dagbla-dporsj, da Koningin der „aaade", dan zwaait aij ook naren schepte' over de pl.m- 30 miU-weni tawoaers van de reusaeiht%-uitgestreJdje re publiek Brazilië. En Idat doet zij inderdaad, hoewel moer Indirect dan direct, d.w.z. meer door tuis- sohenperesonien daJi wel door oekaaem en tigen booge bevelsctoilteai. Tachtig pnooent toch van de Braziliaani- tc&iet bevolking- kaai niet lozen, zoodat het geschreven woord voor hein een waar spdjt- sierschrift is, en de oouramit een boek met Beven sloten. Slechts voor de overblijrvi&nd© twintig pro cent „bevoorrechten", die kunnen 1-ezeni, %n liet gelezene daarna „voorzeggen", ver mag de pers hare stem té do-en hooren aan.1 ie groote, onwetende massa. Nu is iel' misschien op de wereld geen volk bedreven in het voortvertellen vaai nieuwtjes, als de Braziliaan; wellicht ook niet alleen op politiek cn maatschappelijk, gé/én, dat m&er houdt Van „tinnegietorij'" maiar ooit op godsdienstig terrein. Van alles wil' hij hot zijne wéten, geheimen zijn uit den booze, over allen en alles wordt geoor- loe-ld binnenskamers, zoowel als publiek op straat, door bevoegden en meer nog door onhevoegxlen, ja, door kortgiöbroekte jongens en meisjes iii kinderroltfken. Deae „Volksnieuwsgierighéid", of, om 'n aaéfeteir woord ite gebruiken, deze „volks- weetgiea'igheid" en zucht tot oo-rdeelen over ïilles en nog w,at, is de troon, waarop vor stinne grootpers gezeten is met onbeperk te heerschersmiaeliit. Beuwig jammer is het, dat doze edele spruit van konimkl ijken bloe de hier bij de regeeringsvorm-veranderiiig, Ti dertig jaar terug, haren diadeem heeft omgeruild tegen de beruchte roode Jaco- Mj'nenmuts en bat goud van baren moder nen troon zoo sterke toko-mut-gelijkenis ver toont met toet gouden kali', waaromheen eertijds de ontuchtige Joden bij wufte, lichtzinnige muziek dansten en speelden in heidensche ongebondenbeid. Helaas de groote dagbladpers van Brai- ziilië is hare verheven roeping de massa op de hoogte- te houden van wezenlijk-be langrijke kerkelijke, sociale en poütiejke gebeurtenissen van onzen -tijd, ze het volk te doen kennen in hun onderlingen samen hang ©n belicht door de laar der Katholieke kerk, bezien van het standpunt eraser chris telijke politiek óntrouw geworden. Op haar bureaux zitten gaan katho-lieke journalisten meer achter de lange pers tafels, het zijn meest aden vrijdenkers! ja, aelfs voicxr anarchisten en godloochenaars! 4ie rnet' recht ©n zedelijkheid volledig. Lieb- ben afgerekend, wordt gaarne een plaatsje Ingeruimd. Dikwijls' verkoopt zij zic-baelv© pp do politi-eke slavenmarkt, oan, dag in, dag Uit,, den tof te zingen van ©enein rijk-beta-- ienden pólitiekan gelukzoeker, of hij, het verdient of niet. Ze heeft zich ai reeds verlaagd tot eene veile deerne, welke dagelijks tot zondigen* tokt door hare onzedelijke reclameplaten voor da cinema's, door hare onzedelijke feuilletons en sohaindelijke adverteuties. Gaen waarheid maar van lengen willende Midc.raohiS.den, neemt zij, in hetzelfde num mer pleidooien op voor ons Heilig lioomsch Geloof, voor hét veranderlijke en daarom want de waarheid verandert niét on ware Protestantisme en voor het heiden- Ache spiritisme, met Het noodlottig' gevolg, ilat vele lezers gaan denken, dat alle gods diensten even goed zijn. Zóó kweekt die beginsellooze pers h'et ongelukkige indiffe rentisme, of de godsdienstige onverschillig heid, welke zich reeds zoozeer verbreidt in den geest der nieuwe geslachten, afge dwaald van het oude geloof door liet ont bindende rationalisme van Voltaire en Kant. Het' naturalisme van de vrijmetselarij, en 'door de verlokkingen van grof zingenot, geboden in alle hloeken en straten der grootere steden. Met vurige letters moest de Huichelaar ster, vvelke op de eerste bladzijde afkeurt, wat zij op de tweede weer aanprijst, wor den gebrandmerkt, en dan zou ik ér geen toepasselijker kunnen vinden dan deze ne gen: „contra Mim" d.i.: „tégen Mij". Heeft Christus, de eeuwige waarheid, Oudtijds was Het algemeen gebruikelijk idat de menscHen elkaar over en weer bij namen gaven een gebruik dat nog niet ge heel verdwenen is. Het waren meestal kern achtige sprekende namen, die een lichame lijk gebrek, een sterk op den voorgrond tredend uiterlijk, kenmerk, of een scherp yoor den dag komenden karaktertrek van den betrokken persoon tot basis Wadden. Naast zulke „individueele" Had men ook de jgroeps bijnamen die gegeven werden aan "de bewoners van een of andere stad of dorp Vele hiervan vinden hun oorsprong in het wapen, dat de gemeente voert. Zoo worden de Hagenaars door Hun wa pen ooievaars of waterkijkers genoemd de bewoners, van de Rijp, in wélks wapen een Snoek voorkomt, heeten daarom snoeken. Een andere groep vormen de namen, die hun ontstaan danken aan een of ander be roep of bedrijf, dat vroeger of ook heden hog wel veel in de stad of h'et betrokken dorp werd of wordt uitgeoefend. Alkmaar, -Waar in de 17e eeuw niet minder dan twee- en-zev entiggrutterljen voorkwamen was dus de gortstad bij uitnemendheid en de be woners kregen den smaakvollen naam gort zakken, Harlingen vroeger bekend door zifn rele groote bleekerijen werd de stad der tobbedansers en dansters. Toen dé weverij' pa Leiden krachtig Moeide als huisindustrie Aromen de taMce wevers elegante blauwe trassen rcodat de Letdenaars den naam ont- ven Mauwhiutsen. De aardige ru- echter is (fie, walar ide namen Htm niet gezegd: „Wie niet mét Mij is, is tégen Mij"? Welnu, als er hïer in Brazilië één niet met Christus is, dan is Het de groo te dagbladpers, vooral van Rio de Janeiro, de haard, van waaruit de geestelijke ziekte kiemen zich verspreiden over héél, héél Brazilië. En was Bet nu nog maar één groot da: blad, hëtwelk zijn vergif uitspoot tegen ruim 20 millioen Braziliaansché katholie ken, h'et serpent zou wellicht spoedig ter neergeslagen liggen met verpletten kop. Doch- de groote z.g. „neutrale" dagbla den zijn vrij talrijk, en tot overmaat van ramp, hebben de Katholieken daar tot nog toe geen enkel groot-Katholiek dagblad kun nen tegenoverstellen, 't Is treurig, maar waar. Beschaamd en beschamend tevens wijzen vele goedgezinden nu op ons kleine, maar fijne Nederland, waar ruim 2 millioen Ka tholieken 'n twintigtal katholieke dagbladen in stand weten te houden, terwijl hier 20 millioen gttöOfsgenooten hét nog niet hebben kunnen brengen tot één groot-dag blad. Ik zeg .groót-dagblad, want twee klei ne Katholieke dagbladen ztij'n reeds ge c ui- men tijd aan 't oproeien tegen den gewel digen stroom van ontkerstening en zeden bederf. De groote „dreadnought" moet echter nog van stapel loopen. Wanneer dat zal gebeuren Waarde lezer, Wet schip, dat, naar we hopen durven, binnen afzienbaren tijd zee gaat bouwen, is in de maak op de scheeps werf „Centra da boa imprensa" of „Cen trum van de goede pers". Op die werf is, om mij zoo uit te druk ken, meesterknecht een Pater Franciscaan, geboren Duitscher, frei Pedro Sinzig, een veelzijdig talent en een man met ongemee- ne wilskracht, wiens werken en zwoegen met taaie volharding wis en zeker zul len bekroond worden door de eindelijke verschijning en instandhouding van het zoo broodnoodige groote dagblad, dat voor doopnaam zal krijgen „O Diario" d.i. „Het Dagblad". Die naam alléén spreekt reeds boekdeelen I Daar de zvg. „neutrale" dagbladen bolos- saflie ©nderniemtog«n zijn, (moet ook het Katholieke dagblad, wil Heit in alles con- owiieeren met de ongeloovige, anorchisti- 1(6 gmoiotpers, en dein onvermijdelijken strijd op laven en doiod tegen de vrijlrueis©- larij' kunnen vo-lhouden, eene groote onder neming worden. Niet minder dam 500 conto's ('n conto Is pLm 800 Hoillandsch» guldens) wil het „(G&ntrum vam de goede pers" in zijln bezit hebben, alvorens tot de uitgave van „O Diario" over te gaan. Van verschillende kaarten komen sedert 1916 da giften tónoem, voornamelijk net als in Holland van den- Middenstand! en den. kleinen burgerman. Reeds bijna 100 conto's ziijh ingekomeni aan vrijlwilligt© ia.&llnaez©n. God alleen weet, ho-eveel „pennimkskes der weduwen" daar biji zijn. Nu aal Or lelt.Centrum van de goi8de pers" lop Paaiscihaaiterdag 'n r-euaetnitomiboia hou den, pim daaruit niartuurlijlk een aardig winst je te «laan, vpiar heit toi-wDrding-zlijinde dag blad. Zijl, öfe tniat een „miet" aullen uitkomen, ©n 't aijiB ér natuurlijk veten, mogen zich troosten, hum „deztostoes", wij'zouden teeg1- gien, hun „giulden" besteed-te hebfoemaan èan dolt' inleest verdienstelijke goisde werkn vao onaem modernen tijd. Zeide niet de goiede en w'ijizJe Paus Pius X s.g.-,- dat „wa tever geefs kerken zouden bouwen, precken hou den, ndbplem stichten en allerlei goede wer ken 'verrichten, zlouden, wanneer wie niet te gen de isledhte pers de wapenen; der goedé wisten te hainitaareni", dat wil zeggen: te genover hef slechte dagblad, het goeidia Boomlsoha dagblad steilon; em verklaarde d&Zelfda Paus zich niet bereid, ziijin ring,; ziijn borstkruis, jay. Zijlne kardinaaiskloeding prijis te geven, wanneer daardoior belet zou wloaxien, idat }i«t plaateelijke katholieke blad „Da Pifesa" woiest veirdwijlnein? Wjeirden deiae woioa^den van den Gmoteni Paus (hieir heter overwogen em begrepen, lem in daden loimlgeziet, vooral door de me©r- goeden, dam'aflididieiï wijl binmeini een maand d-e vieïieisdhta som bijleen.. Doch hier juiist Zit 'm de knoop: Zijj die het bast hebben mde® en; ook fielpeu moesten, zien da we- rield wel Jn geweldig kokende beroering',, maiar in humi Oiuta, vlug over het gladde asphalt glijdend (naar fheateir en sociëteit, zien ze |op straalt da draigieind-gebalde- vuis ten miiet van den werkmlam, wieni men aijh Gód ontnaml Mbga het Braziliaanscha volk de No-vem- belr-les begrijpen, huW doof-het Eaitholieke ontstaan danken aan de geschiedenis of overlevering. Zooals men weet, worden de bewoners van Amsterdam koeketers genoemd. In Am sterdam stond in den ouden tij'd Sinterklaas zeer hoog: 'aangeschreven, zoo zelfs, dat er een Sinterklaasmarkt gehtouden werd. Daar vond men 'n menigte kramen vol Sinter- klaaskoek. Deze koeken die gretig gekocht en verslonden werden, bezorgden den Am' sterdammers den naam koeketers. De Rot terdammers Keeten k'eiscWieters. Eens dreef er in de Maas een bootje met de kiel naar boven. Men Hield Het voor niets minder dan een walviscli, waarop veilig de geweren werden afgevuurd. De bewoners van Delft heeten kalverschieters. In den Sp-aanschen tijd h'et was in het jaar 1574 stonden in den laten avond op de wallen van Delft eenige wachters. In de verte zagen ze langzaam iets naderen. Natuurlijk werd ter stond. aan een SpaanscWen spion gedacht. Met kleine stootgalmpjes vloog er een schot over de stille landen. Daarop volgde een doodsdi'e stilte. In- den vroegen ochtend toog men op onderzoek' uit en vond een dood kalf. De Zaandammers Heeten ga!ge zagers. In den tijd der lijfstraffen hing nien soms als schrikwekkend voorbeeld ook de dooden aan de galg; Den 24steu Juni 1678 weiden er te Zaandam' vier lijken van ver oordeelden opgehangen en den 2östen Au giustus vond men die galg doorgezaagd. Het hëele getimmerte met zijn akeligen last lag tegen den grond. De dader werd niet ontdekt en de Zaandammers ontvin gen gezamenlijk den naam galgezagers. De Nederland gegeven, te wetten, dat' de pries ter, de oiidérwijSa' en de Gkristelijkia orga nisatie dan «dlagn de 60c;ialisttochc- tol 3je wieksche aanvallen op den burcht van het wettig gezag, ©n de kasteden van den eigendom, (tiet familieleven en de ware vrijt hedd krachtig kunnen afslaan wanneer achter zich Wéten duizenden en duizenden ©n nogmaals duizenden flink» Roomsche Mammieo en sterke Roomsche vrouwen, .da gelijks gevoed door hef gezonde brood van een Rpomsch dagblad, dat rechtvaardigheid predikt en naastenliefde. fcfei OONSUANCiO -VAN EIJK, OHM, BOEK EN BLAD. VUB APOLOGETISCHE BROCHURES VAN PASTOOR MAX. Uitgave van de Ni. V. de R. K. Boeken-Cen- trale te Amsterdam. Sinds ©enigein tijd reeds lag op onze schrijftafel een vijftal interessante boekjes op een bespreking te wachten, namelijk een rijf tal handige brochuurtjes van den be kenden schrijver op apologetisch gebied, zich verschuilende achter het pseudoniem pastoor Max, onder welken naam hij weke lijks ook zijn aantrekkelijk© dagblad-artike len voor sommige bladen schrijft. De vijf boekjes vormen h&i ep.rsts deel van een geheel© reeks van dergelijke werk jes, die zeker all© hun weg wiel zullen vinden. In buitengewoon aanirekk&liiken vorm ge schreven, geheel doorvlochten van aardige en geestige op- en aanmerkingen, lijdt liet en twijfel of ieder, die maar eenmaal zoo'n boekske ter hand heeft genomen, gevoelt zich als onweerstaanbaar gedwongen het ga heel door te lezen en zai ook naar h,ati tweede, derde ©n i©der volgende hoekje grij- pen. Tot heden verschenen dia volgende rijf brochures: Puntjes O- p ld e i. Hierin worden d-e tegen onzen godsdienst vaak uitgespeelde kwesties dier verleening van aflaten door de Kerk ©n verkoop van aflaat-brioven, alsmede de stelling „buiten do R. K. Kerk ge&n zaligheid" behandeld. De geestige schrijver bedient zich hierbij van verschillende aanhalingen uit geschrif ten van niet-KathöIieke schrijvers, tegenover wi© hij veelal in twistgeschrijf onzen gods dienst en godsdienstig© gebruiken wisl te verdedigen AJf g o d e r ij 1 In dit werkje worden de bezwaren tegen onze Roomsche Maria-vereering weerlegd. Duidelijk en overtuigend wordt er in aan getoond, zoowel met teksten uit dien Bijbel als met nog and-er© getuigenissen, dat roods in de eerste tijden der jo-ngo Christenheid da H. Maagd in de id-a-e der geloovlgen. een van allo andere Heiligen en Zaligen onderscheiden positie innam. Met krachtige argumenten vinden wij daar in ds insinuatie atgevvgzen, als zouden wij door het bijzonder v-ereereii "van de Moeder Go-ds, Iiaar Zoon Christus achteraf zetten ©n vindien wij die bewijzen bijgebracht, dat de Roomsche intentie is en blijft, dal alle huid© aan Maria bewezen bedoeld wordl in deai zin van: door of om Christus. Het toeval, d-p. God der dwaze n. In mot humor gekruide be-loogeu, zo-nder maar 'n o-o-genblik d-en e-msl van het weten schappelijk onderwerp in zijn waarde te on derschatten,, doet pastoor Max'in dit boekje uitkomen hoe zwak d© argumenten zijn voor dein godloochenaar, waarmede hij het b-e ■staan van Go-d wil ontkennen door de we reldoorlog en d-e schepping van alle leven toe te schrijven aan allerlei toevallige om standigheden. Met alLerl-ei" voorbeelden uit het dagetijk- scha leven wordt in dit werkje hel bewijs geleverd, dal hel zoo hoog verheven toeval niets in de mielk te brokken heeft, dat „toe val" ©en mankement is, eon kink in d-en kabel, eea onding, maar geen positieve kracht. Iu-dien men aan een woord hecht zoo concludeert da schrijver ten slotte.„dan is het toevalde schuilplaats van God, als Hij incognito redsl". Openbaringe n uit het G e s t e- n r ij k Een. onderwierp, dat ve-ler belangstelling weet gaande te houden, wordt in dit vierde bro-chuurljö op ev©n geestig© en toch ge- galg bracht ook den Leeuwarders hun bij naam, n.L galgelappers. Den heeren van het gerecht werd eens door den beul aange zegd, dat een nieuwe galg dringend nood zakelijk was.. Dezen echter oordeelden een nieuwe overbodige weelde; de oude kon nog heel best „opgekalefaterd" woivlen. Zoo gebeurde dan ook. Zooals hét vaak gaat, de zuinigheid bedroog hier de wijs heid. Toen de galg eensweer gebruikt moest woirien brak ze en de ongelukkige slachtoffers ploften op den grond. Het was „lapwerk" en de Leeuwarders waren van dien tij'd af galgenlapp-ers. De Zwollenaars noemt men blauwvingers. In hët jaar 1682 viel in deze stad de toren van de St. Michielskerk -in. Het klokkenspel, dat mede naar beneden was getuimeld, werd later verkocht aan de stad Amsterdam en wel voor een zeer hoog-en prijs. De Amster dammers Hadden de aardigheid deze groote som alleen met dubbeltjes te betalen. De Zwollenaars -die zooals gioede kooplui be taamt, zich' wilden overtuigen of de som er was telden zich de vingers blauw. De burgers van Meppel heeten, behalve „kluiten", naar de stukken boter, die daar veel op de markt verhandeld worden, ook „muggenspuiters". Evenals we bij Rotter dam en Delft zagen is ook hier een ver gissing de oorzaak der naamgeving. Te Meppel danste eens rondom den toren een dichte, zeer dichte drom muggen. De zon neglans speelde met geelro-ze kleuren op de duizende gladde, teere vleugeltjes. Een jongen, die vol verbazing dit kleurenspel een ©ogenblik aandachtig gadegeslagen aegoi'wüae behandeld, waarin d© schrijver d© volgend© vragen bespreekt: Wat is Spi- ritisma Zjjn Spiritistische verschijnselen langs natuurlij leen weg te verklaren? ©n Is Spiritigjsa goed of kwaad? Maria Monk, de Zwart© Non. Het miserabele boekje van Maria Monk, de befaamd© „Zwart© non", over haar er varingen ia het kloosterleven ©n over klooster-gruwelen, vindt sinds jaar ©n dag een uitgelezen plaats op d© boekenstalletjes en in de gör© winkels, waai- geldgewin de éénige drijfveer is voor d©n handel. Wie Maria Monk eigenlijk was ©n welke ,waarcta het beruchte boekte van haar hand heeft wordt in d©z© gelijk namig© brochure van pastoor Max eens duidelijk gemaakt. Volgens de beëedigde verklaring van me vrouw Mc Donnell, directrice van een huis voor gevallen vrouwen te MonLreal (Canada), )is d© z.g.n. Maria Monk nooil kloosterzus ter geweest, maar heeft zij aldoor h©t leven van een profin©e geleid; zij is in genoemd huis gedetineerd geweest ter verbetering van haar slechte en schandelijke levenswijze. Wegens haar slecht gedrag werd zij -uit d© inrichting als onverbeterlijk ontslagen, waar na zij in concubinaat is gaan leven met zeke ren h-eie-r Hoyfce, die de schandelijke pi-ac- tijk beoefend© ten koste van alle waarheid d© geestelijkheid in discr&diet te brengen. Haar eigen moeder verklaarde over haar. dat zij in staat was de onmogelijkste ver halen te verzinnen, zooals de leugen, dat zij in een nonnenklooster zo-u geweest zijn, want zoo zoide hare moeder zij is no-od in een. nonnenklooster geweest. De befaamde Maria Monk eindigde haar leven in d©n kerker, waar zij was opgesloten wegens zakkeijro-llei-ijvaneen minnaar. Wij wenseh-en dit werkje van pastoor Max, waarin aan de hand van historische gegevens deze bijzonderheden uitvoerig worden ver meld, e©n minstens tienmaal gró-otere op laag toe dan men met liet beruchte leugen boekje van Maria Monk wist te bereiken. Moge-het spoedigook op de boeken stalletjes van de z.g.n. tweede-hands-boek- liandel e-eti ruim© plaats verwerven, opdat liet ook in handen kom© van het z.g.n. marklpubliek. De boekjes hi-er besproken zijn in handig formaat en kcurig-duidelijke druk uitgevoerdversierd ieder met een door Pater Raymundus van Bergen -- smakelijk gete-cke-nden omslag. Met belangstelling zien wij de verschij ning van do volg-reeks-numm-ertjes tegemoet. INGEKOMEN PERSONEN. A. Dekker Niauwesloiat 2, Bergen-, db. L. W. 'Vtoi der Eerden Ri.K., BreedstraAib 29, SlLratarn, schilder. A. Rietdijk N.H.;. Huiswaard 8, Rookan-je, tuinders-knecht. M. O. Tromp R-.K., Oude-grach-t, 204, Amster dam, onderwijzeres. E. O. J. Groeneweg N.H., Juliana van StolbergLaan 2, Veten-. E. P. Sehststdlt R'.K., Btoem'sitraat 6, D-ui-tsohland, vanensigeize-1. H. G. Meijer E.L., Lang-estraait' 3/5, Ambtshalve, kbo-p- m&ni P. J. M. Albers R.K., Kerkplein 6, Rosmalen, vierpl-e-gisr. C. E. Leestemaker Njri., Ko-ors-traat 35, Hilversum ambt. raad v. arbeid. K. 'Pop-ma N.H., Bi-e-rkade 10, Amsterdam, a®. huish. J'. H. de Haas N.H., Kan-n-eimierstraiatwegl 108. Uitgeesh, kruidenier. J. J'. Kramer D.G., Tuin straat 34, Haarlem, aistsj H.IJ.S.M. E. va-n Driesten N.H., Jaagpad 38, Hilversuni, strijkster. R-. 8ni)el R.K., van der Woude straat 43, Opdiorp. H. Pijpers N.H./R-. m,, G&es-tenisiingial 8, Amsterdam, .Kant,-bed. N. Blo-em N.H., Haereinstraat 10, Oterle-ek -db. M. W-esshoff N.H., Spoorstraat 35, Rotterdam, -onrterw. W. Bakk-er N.H., Nieuwlanidersingi&l 78, Hoioro, winkelb. A. Bakkium R.K., Emmastraat 11, Egmo-nd aan zee,, db. A. St-ruijf N.H., P. H.- straat 48, S-chagiem, db. M. C. Lalieu,— Poyk R.K., Varniebroiek 38, Kerkrade. J. A. Z-ut' Mnhleni E.L., Meitiusgracht 6, Tex,èl, s-tuiurm, gr. v>rt. G. Hoo-giaboom, RiJT., Ouidegra-oht 33, Harenikarsp©!, huis- bo-ujds-ter. P. van Oositrum N.H., Spoor straat 64, Utrecht, slagier. G. A, Win' kei ILK., Sil-uartetraat 68, Eohtsld. G. van Helden N.H., Baanp-ad 20, Amsterdam!, verpleegster. H. H. E. Levert N.H1H.-, Hekelstraat 33, Leetiiward&n, verpleegster. G. Ig'esz N.H./E.L., Bierka-da 16, Eda-m', gruitter. J. va-u Aalst R.K., Iianaalkad© 18, Hoorn-, musicus. N. Ba-k L, Oudorp 92, Oostliuizen-, kantaorbed. C. M. J. U. h'ad, kwam na zijn eerste verwondering, tot de conclusie, dat de toren in brand moest staan. Luid begon hij dan ook te roepen: „Brand in den toren". De spuiten kwamen aanrukken en gaven water, rot men eindelijk zag, dat men op muggen sp-o-ot. Een soortgelijke vergissing bezorgde den Middelburgers den naam „Maanblus- schers." Hier waren het geen muggen, maar hét schijnsel der maan. Ook de be woners van Zierikzee ontvingen door een vergissing hun bijnaam „steenkappers". Eens h'et was in de zeventiende eeuw verbreidde zich te Zierikzee het gerucht, dat o-p de kust een Franschë kaper in 't zicht was. Ijlings werden twee schepen met de Loenste zeelui bemand, om den kaper zoo mogelijk uit de haven te Kouden, Niet lang duurde Het of de twee schepen met hiin bemanning kwamen terug met de geruststellende me-dedeeling, dat er van een kaperschip geen sprake was. Er lag wel een schuit, geladen met steenen. Van de talrijke plaats-spotnamen in ons land. willen we een drietal nog even af zonderlijk noemen, n.l. die van Kampen, Dokkum en Edam. Van vroegere bewoners dezer stadjes vertelt men allerlei domme streken. De Kampenaars worden bii voor keur ,,steurvangèrs" of kortweg „steuren" genoemd. Oudtijds ving men té Kampen in den ïjssel eens een steur van reusach tige afmetingen. Daar er eenigen tijd later juist een groot gastin hal zou gehouden worden, moest men den steur zoo lang in leven trachten te Houden. De vraag was maar Hoe? Na 4Jp. beraad kwam men DE VERSTOORDE i [ÖFESSOR. Professor van D. zit in zijn studee. vertrek, waar Mj veroorlooft, dat Antje de stof wat afneemt. Als een kat .nel fluweelen pooten gaai Antjes stofdoek ove- de meubelen heen. Geen geritsel \v u- vernomen. Eensklaps roept de professor: „Binnen' Onmiddellijk daarna nog eens, maar luT der „Binnen 1" Verbaasd kijkt professor naar de deur die dicht blijft. „Binnen", schreeuwt hij. Antje, die den hoogsten eerbied en de grootste vrees voor den geleerde Heeft, zegt nu bijna fluisterend: „Er is niemand, mijnheer/' „En ze kloppen I" „Dat doet u zelf." „Ik?" „Ja, u klopt uw pijp uit." DE GEEST DES TIJDS. Gelezen in een feestverslag „Het feest van gisteren had een prach tig verloop; arrestaties hadden ©iet plaats.' TRIEN DACHT AAN DE TOEKOMST Boer Sukkelmans. v/as ziek zeer ziek, de man 'was stervend. Boven zijn bed hing een wel gerookte hesp, die maar pas be gonnen was. Daar die hesp gedurig ovei zijn o-ogenhing, had de man goesting gekregen er nog een stuk van te p -reven en zeide tot zijne vrouw: „Irien lief, snijd mij nog eene snee van de hesp', alvorens .ik sterf". „Man lief", zeide Trien, ge weet het genoeg, ik zie u geerne, maar dat en kan toch niet zijn ik moet die hesp bewaren.., voor uwe uitvaart?" BETERE COMPOSITIE S. V. P. Gelezen onder d.e advertenties: „Pand Groote Staat no. 26. ,.De eigenaar van dit pand met een ge- velbreed e p.m. 12 meter en achteruitga.tg is voornemens enz." NET HOE j'E HET OPVAT. Mevr, A.En kan je het goed met je buren vinden? Mevr. B.O, praclit'g. Toen ik vertel de, dat wij wilden verhuizen, maar dat de kosten ons weerh etden, hebben zij aange boden al onze verhuiskosten te dragen'' EEN SLAAF DER MODE. Jantje: - Pa, wat is eigenlijk een slaaf der mode? Vader: Een man, die een paar volwas sen dochters heeft, mijn zoon. KLEINE WENK. Mullers„Hé, waar loop je K'een Smet: „Ik ga aan het postkantoor kla gen dat ze zoo slecht voor de bestellin gen zorgen." Muiiers: „Mis je dan iets?" Smet: „Zeker: den postwissel, dien je me twee weken geleden zo-u gestuurd heb ben, heb ik nog niet gekregen." OOK EEN VERKLARINO. Wij ontvingen de volgende Hollandsdié verklaring voor het woord „Apotheker"; „Gezcndh'eidsherstellingsmidiJelenlezamen- mengendeverhoudingskundige." Netten R.K., Langestraat 15, Haziarswou-de,. onderwijzeres. A. de 'Boer O.K., EnUmfat-. straat 19, Broek op Lan-gtendijk db. 5-ft van El-derf Pu.K., Snaarmiajnslaaai 36, Scno- ten, schipper. J. O. M. Kosters R<.K., Nieuiwèslioot 75, H-oo-rn» C. A. P. N. van Bael R.K.. y©rl. Landstraalt 21, A'mlsferdamJ ka-nio-arbted. A. Zwart N.H, ffian.'nieiKiieii- straatweg' 101, Egmiomd aan ae», db. L. L. Bla-auiwboer, N.H., R.K., Zegiis 45, Amsterdam gcp. A. Haasbroek, VV.H:,, Parkstraat 6, Den Haag) z»b-, J. B. Buis, N.H., Keniieiriiar,straatweg- 74, ïïeag-e- to-, iet-k: naaf. E. Sltami, D.G., le Land- dwarsstraat 24. AVorinerveor, z.b; J Waaemeestar, N.H.,. N/P.-Laan 91, Efeitoé, lao-opman in boter -em kaas. O. Rijf, N.H'.j Smaannanslaan 61, Akersloot, cafiébo-uidier. O. Mulder. R.K», Konn&mierstraatwiegi 120, Bergen-, d.b. Rool-o-fsien, R.K.^ Verdroink-enaoird 121. Kampcin, z.b. B-, Bo'o-msma. N.H., D.O., le Landdiwarsstraai 21, N.-öabarwonde, z.b. W. H. O. Mens, R.K., Eik-ekmbargstraat 52, Nijmlcgen, leiar- -a-ar -amb. scib. 0. Wittkampf-vam öchijn -del, R.K., Keimneinerstraatweg 124, Rotter da,mi, z.b. W. IJ. Lam-van der Wierf, N. H., 8naannanslaa.ii 143, Smeek, z.b. G. Siolioielink, N.H., Lmdeinlaan 27, Zaandam!, letSterzatter. J. M. A. Go-od, R-.K., D-rui- E. van He-miert, N.H., ,Laat 83, Haarlem^ vc-nlaaj; 26. Old nzaal, sia op het idéé, hem weer te laten zwemmen. Om het dier nu tegen den tijd van h'et feestmaal beter te kunnen vinden en weer te vangen, bonden ze hem een bandje met eèn belletje om den nek. Maar op den bewusten dag- was de steur natuur lijk verdwenen. De Dokkumers worden „garnalen" ge noemd. Het Dokkumer verhaal is analoog aan dat van Kampen. De Dokkumers vin gen eens een bijzonder groote garnaal. Men wilde hét dier bewaren tot de Prins kwam; en legde hét daarom stevig aan een ket ting vast. De Prins kwam echter niet en eindelijk was de garnaal verdwenen. De Edammers worden voor dom en on- noozel gehouden. Hun bijnaam is „mus-- schen." Het v-olksverhaal vertelt, dat eenige werklieden eens met een balk dwars voor de poort der stad stonden. Men wist er niet door te komen met dien „dwars drijver". Tot een der snuggere werklui zag, hoe een m'usch die een stroohalm in den bek droeg, daarmede in een klein gaatje vloog, door den hlalm recht voor zich uit te Houden. Ook de balk moest in de lengr te door de poort en.... Hoogst voldaan stapten ze fier met Hun last de stad bin nen. Dit leerzaam1 vogellesje gaf dso Edam mers des nass

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1919 | | pagina 9