BLAD, WOENSDAG 24 SEPT. 1919. Eerste Neder). Katholiekendag. (Vervolg eersten dag). Gisterenavond liad in den Utrechts ek-en -tadsschoawburg op 't Vreedenbuïg de 2de emeene vergadering' plaats, waar als spre- :er optrad de heer H. Gr. M. Hermans, lid Tweede Hamer, met het onderwerp: „De •tholleke gelijkheidsidee". Bede van den heer Henri Her mans over; „De Katholieke Gelijkheidsidee". De hooge heteesems van den vrede, aldus be- 'gon spr., kan door het menschdcta nooit zoo üüiep gevoeld zijn als tijdens den wereldoorlog, '[waarvan de gevolgen, ook in hunne nawerking', poo verschrikkelijk zijn, dat het beperkt inen- gchenverstand ze niet in vollen omvang omvat ten kan. Wapenstilstand!Vrede!Het 'klonk na gangen, ibangen nacht van oorlogswee als een veriossingslueet over de wereld hincteiijx dan liet einae! het einde van al die taeitenae ehende, geleden op de slagveiden ,en leden ttaarouuennet einde van aen massa- woord, van het onmenschelijk lijden, door hon ger en zielenwee! - Helaas! net einde was er niet. Wel kwam er ((Wapenstilstand en zouden vredes onderhandeling gen worden gevoerd, maar vrede?Als een Wairieband verspreidde zioh de revolutie over iIËuropa; het zwaard, dat geen overwinning •acht op de slagvelden, werd opnieuw getrok- ;en en geöoqpt in broederbloed. Konings- en ;eizerstronen vielen om-ver en het op venteerde rondslagen steunende gezag moest verdwijnen 'jyoor een ander, dat zichzelven had o'ndermijnd #k ten troon steeg toen het volk zijne consequen ties trok uit de leer vati den klassenstrijd. Valsche beginselen hebben geleid tot de ca tastrophe van oen wereldoorlogbloedige wraak qvan de volkeren was het natuurlijke gevolg. jNieuiwe grondslagen werden geëischt voor pn- Yaat- en wereldrecht, nu veel geprezen en veel lovende wetenschap op de terreinen van volks- .uishouding en staatkunde bankroet had gesia- bij den afgrond, waartoe zij de wereld aaht. Maar nog voor -die nieuwe grondslagen 'üoor de machthebbers in Versailles waren ge- jiegd, werden hunne, gruwelijke consequenties al praktische daden getoond in Petrograd en toapesc. Wanhopig vraagt men zich af, wat er worden et uit den chaos, waarin thans de wereld keert en waarin alle menschelijk vernuft geen 'de schijnt te kunnen brengen. Bedriegen de :enen niet, dan dreigen de bestaande maat- appelijke verhoudingen in geweldige beroe pingen ten gronde te gaan. Maar wat er ook gebeure, wij, katholieken, tjblijven ondanks alles vertrouwen op onze eeu wenoude beginselen, en wij zijn in dit vertrou- tjSven nog versterkt," nu zoo duidelijkgebleken is, ,üat verloochening daarvan de wereld met ramp en rouw vervult. (la Zijn Encycliek over den vrede wijst de sdierp .jfciênde Paus Benedictus XV met groote zekerheid 'jvier punten, die „even zoovele redenen zijn, {waarom de menschelijke maatschappij thans in zoo heftige beroering is geraakt." i Tot deze vier punten behoort ook de.noodlot- ftige klassenstrijd^ waarvan Werner Sombart -mag zeggen, dat hij niet behoeft te«?eiden tot jonoerlingen haat onder de menschep, maar die (Mit rampzalig gevolg dan toch met afschrikwek kende duidelijkheid heeft gemanifesteerd, overal ijwaar het socialisme invloed verkreeg of in den laatsten tijd zijne praktische toepassing na- 'jtlerde. r Hiet moderne kapitalisme, vrucht van liberale ïconomie en liberale staatkunde, bracht schrille tegenstelling tussdhen arm en rijkjopeenhooping <van rijkdommen onder een klem aantal pèrsonen gebrek bij de menigte; ongekende macht van jfaet bezit en ongekende afhankelijkheid van den iprbeid; niet alleen onnatuurlijke ongelijkheid in ,Öe verdeeling der stoffelijke, maar eveneens on redelijke ongelijkheid van bezit der geestelijke lederen in één woord geheel onchristelijke ver- udingen in de menschelijke samenlevig. f En bij dit alles voegde zich de ongeloovige (wetenschap, die den godsdienst uit de maat- -ichappij trachtte te verbannen door den geest yaa het materialisme wakker te roepen. Geen .«vonder derhalve, dat men kwam tot excessen, «enerzijds door een nimmer gekende, brutaal tot (uiting komende zucht naar weelde en genot, an derzijds tot den leer van den klassenstrijd, die He begeerlijkheid prikelde; die eene onmogelijk, naar onder zulke omstandigheden steeds meer anlokklijike gelijkheid der klassen predikte en Idie in het gedrag'der zoogenaamde kapitalisten «en rechtsgrond scheen te vinden. Ziedaar de oorzaken van den klassenstrijd, ïoo vaak reeds breedvoerig besproken en 'be schreven, in kort- betoog samengevat. De alles' baheerschende vraag van dezen tijd is: op welke wijze, met welke middelen kunnen /wij dien strijd, valsch in zijn .kteginsel, verderfe lijk in zijn doel en rampzalig in zijne gevolgen ivoor het menschdom, doen verdwijnen en ver vangen door den weldadigen invloed der christe lijke liefde? Met deze vraag zitten wij niet verlegen; wij hebben in den harden strijd onzer dagen het Wachtwoord der christelijke solidariteit. Dit heer lijke, levenskrachtige beginsel, dat wij bij 't bid- denvan het „Onze Vader", van de wieg tot het grai, eiken dag opnieuw belijden en in zijn (schoons en vonn vertolken, is van ors maat- Sf. werken de zeuelijke grondslag, diep geworteld in het hoofdgebod der naastenliefde. rit^h=,de verwezenlij:king van het solida- Üoor staan w'-m elk eb.ied e" daarom en daar- HeeP rn J lbnrecbl: tegenover het socialisme. oeren oorsnrnn61 de ho,°£ere beteekenis en die- j)eieii oorspiong van het solidariteitsbeginsel SatfaodfSeraCllt'' God,heid' en het kind schap Gods, die wij allen gemeen hebben- de (gemeenschappelijke afstamming van mi OÜde- renpaar; ons aller gemeenschappelijke VeS- ^r, Die voor ons Zijin leven gaf: ons tremeen- echappehjk levensdoel en de voor allen bestemde ais leermeesteres, bemiddelaarster en leid' ster op het levenspad, zijn even zoovele redenen, die bewijzen, hoe echte, ware, warme solidariteit haar oorsprong vindt in het Christendom. Solidarisine is geen tegenstelling, maar ge meenschap van belangen; geen revolutionnaire omwenteling, maar vorming en ordening van de gemeenschap dooi- den staat; geen internationale klassenstrijd, maar algemeene menschenliefde en broederlijkheid in gezindheid, rede en hande ling; geen overheersching van de eene klasse bo ven de andere en geen onmogelijke gelijkheid; maar sociale rechtvaardigheid en erkenning van wederzijdsche economische afhankelijkheid. Soli dariteit is het evenwicht in staat en volkshuis houden tussdhen individuen, groepen en maat- schapelijke eenheid; het is de eenheid van het volk in den staat voor het heden en de toekomst. God geve, dat, wanneer straks de grondsla gen worden gelegd voor den vrede op het gebied van den arbeid, geen copie wordt geleverd van het peuterwerk in Versailles; want dan zal de wereld evenmin van het moderne kapitalisme als van zijn aanhangsel, het imperialisme worden verlost. Dan zal er geen vrede zijn, maar strijd dan zullen onder de donderslagen van Gods oor deel onze fouten worden gewroken; dan zal het monster der revolutie niet te keeren zijn en de wereld ondergaan in tranen en bloed. Er is slechts eene keuze, men heeft het begin sel der solidariteit te aanvaarden, ten volle en op elk terrein der samenleving of men is over geleverd aan den klassenstrijd en de wereldre volutie. Hét beginsel der solidariteit, dat patroons en arbeiders niet als naturlijke Vijanden tegenover elkander plaatst, maar hen in den gemeen schapsband van het bedrijf als belanghebbenden bij eenzelfde doel omsluit, vindt zijn uitdruk king' in de collectieve arbeidsovereenkomst straks uitgegroeid tot publiekrechterlijke bedrijfsorganisatie, en in de vredelievende beslechting van geschillen door scheidsrech terlijke uitspraak. Dit zijn de middelen, die den rampzaligen strijd tusschen kapitaal en arbeid moeten vervangen door dén heilza- men vrede, en het zijn vooral de katholieke vereenigingen van patroons en arbeiders, die geroepen werden om deze middelen toe te passen en die Paus Benedictus wen-se-ht te zien groeien én bloeien onder bescherming en steun van het kerkelijk gezag, wiens voor schriften zij standvastig en getrouw moeten opvolgen. Om echt-er tot dezen toestand van vrede te geraken, is meer no-a-dig dan gewaarborg de rechten, meer dan organisatiemacht en wettige overeenkomst; meer dan dat; want dat alles is afhankelijk van en moet steunen op de persoonlijke deugd. Solidarisme is liefde en offervaardigheid en moet dus leven door ieders persoonlijke daad. Hooger loon en korter arbeidstijd, betere organisatie van het bedrijf en meer rechts zekerheid zullen den toestand' niet verbeteren wanneer dat hoogere loon en die vrije tijd niet goed worden besteed; wanneer de geest van orde en tucht niet leeft bij patroons en arbeiders, wanneer het rechtsgevoel ont breekt hij het individu, kortom, wanneer wij niet vervullen de plichten, waarop onze rech ten moeten steunen. Na aan de hand van 's Pausen Encycliek over den Vrede, in 't licht te hebben gesteld, dat de wortel van alle kwaad de begeerlijk heid is, vervolgde spr.: Noblesse oblige, het voorbeeld moet komen van boven, maar dit ontslaat niemand van den plicht, om het zelve te geven. Tot de arbeiders, die door het socialisme worden bekoord met de leer van bet' histo risch materialisme, den klassenstrijd en den kreet van gelijkheid, zou ik dit willen zeg gen: Het historisch materialisme is de meest oppervlakkige verklaring der sociale toe standen. De mense-hen en niet de maatschap pelijke verhoudingen maken die toestanden. De onderdrukking der arbeidersklasse door het kapitalisme is voorafgegaan door de hebzucht en het egoisme in de harten der kapitalisten. De Titanic is met zijn groote schatten en 1400 mensehen in de diepte der zee gezonken niet omdat het reuzenschip van slechte con structie was, maar het verongelukte, on danks zijn voorbeeldige constructie, omdat de mensch en hun plichtniet deden. Zoo gaat het met de maatschappij. Wij kennen het woord van Prof. Schmollex: „De voornaamste oorzaak van alle sociaal gevaar ligt niet in de wanverhouding van het bezit, maar in de tegenstelling der be schaving. Elke sociale hervorming moet daarvan uitgaan. Zii moet de levensomstan digheden, het zedelijk karakter opheffen, de kennis en bekwaamheden der lagere standen vermeerderen." De tegenstelling' der beschaving is zóó g'root geworden, dat de mensch en elkander niet meer begrijpen; d;at het werkelijk schoo- ne in schepping, kunst, en wetenschap een middel tot verheffing van' den gods dienst aan de groote massa ontgaat, ter wijl de meer ontwikkelde zich niet kan in denken in het leven van den liedendaagschen werkman van wien hii in zeden en gewoonten in denken en doen al te ver verwijderd staat. Dit wekt ontevredenheid], wantrouwen en klassenhaat. Nooit was de arbeider zoo arm aan ontwik keling, aan kennis en kunstgevoel, aan lioo- gere idealen als in onzen hoogstbeschaafden tijd, die hierdoor reeds de totale mislukking van alle, sociale leerstellingen buiten den godsdients bewijst. Uit den arbeid der chris telijke middeleeuwen, voor zooverre hij ge spaard bleef van het vandalisme der vorige geslachten, stralen ons tegen de kennis, de godsdienstzin en het kunstgevoel van 'den werkman uit den ouden tijd; die van onzen tijd_ ziet zijn leven vaak ondergaan in de een tonigheid en eenvormigheid van het maclii- newerk. Gezonde ontwikkeling in den geest van den godsdienst omsluit het „kennis is macht" maar wordt van hooger beteekenis door haar rein genot, nu in onze dagen te'weinig zon neschijn in liet arbeidersleven is te bespeu ren en 'Onbevredigende harten getrokken worden naar een ver cl erfelijke genotzucht. Een dom volk is voor bet Christendom verloren; het begrijpt er de schoonheid niet van en werpt er de smetten op van zijn armzalig leven. Door den 8-urendag heeft de chrdsteliike i wetgever wat afgenomen van den werk- mensch, gesneden naar het patroon, afgetee- ikenid door het humaan, verlicht anti-chris telijk liberalisme en de vrijmetselarij', om aan dien menseh iets meer te geven van den christen, den huisvader en den staatsburger. Heerlijke gelegenheid voor allen, die volop genieten van de rijkdommen van kennis, kunst en wetenschap, om hunne christelijke solidariteit te toonen door de veel te groote ongelijkheid op dit gebied weg fcj nemen, zon der armer te worden, met de zekerheid zelfs, dat men van zijn bezit meer zal genieten naarmate anderen er meer in deelen. Heer lijke gelegenheid voor ons Koomsoh intellect om den vollen rijkdom van ons geloof en zijn sociale beginselen ten toon te spreiden voor de verbaasde oogeu van het neergedrukte Proletariaat, gewoon aan de naakte armoede van het socialisme, dat in de duisternis van den tijd zoovel en van onzen rijken disch ge lokt heeft door de droge broodkorst van zijn armzalige levensbeschouwing. Schrille tegenstelling, te groote ongelijk heid is er ook in het bezit d,er stoffelijke goederen. Armoede is er altijd geweest en armoede zal er altijd blijven, maar nooit was er een pauperisme, zooals in onzen tijd.. Bij .de vernieuwing, bij dp hervorming van onze maatschappij in Christus, waaraan wij werken, om met Dr. Schaepman te spreken, met het glorieuze zweet van den beaten arbeid en dpn handen strijd op ons voor- hoioid, moet dit vooral nog duidelijker wor den door de teekenende daald) dat liet ei gendomsrecht, volgens onze beginselen be perkt is in dezen zin, d.at- wij allo® den plicht hebben van het onze mede te dpe- len aan onze broeders in Christus. Treedt naar voren, kapitalisten met Rc-om- sche-n zin en laat zien uw kapitaal aan lief de, zoo riep spr. aan 'i -eind;e zijner rede; want zonder dat zij t gij arm met al uw rijkdom*. Treedt naar veren; wij willen de, groote tegenstelling tusschen arm en rijk niet opheffen door wat goud te strooien on der de menigte, maar door de armen in staat te stellen eén bescheiden d.ecl van dén maafcschappe'ijken rijkdom, een zekere- mate van welstand, r.oódig voor het hooger leven, do-r eigen kracht tc verwcr/on. Treedt "naar voren, en sieur.it onze sociale instellingen; de kreet van „vrijheid gelijkheid en broe derschap" klinkt liet scherpst uit de keel van den socialist; maar vindt zijn diepsten weerklank in het hart van den reclitg-ear.r- den Christen, levend in de volle overtui- tuigings dat zijn Goddelijke Moester liet menschdom Tieett -vrijgekocht door Zijn bloed, een ge-'ijk levensdoel, gelijke genademidde len en een gelijk recht op don He-mél gaf, e-n het in de oneindige liefde van Xijn God delijk Hartvals één groote broederschap om vat. Hierna was nog liet woord aan pater Bor- i'omaeix-s de Groeve om te spreken over: „De Kathqlieke Brbederschapsidee". 1 Tegelijkertijd werd in „Tivoli" een verga dering gebonden, waar als eerste spreker op trad het lid der Tweede Kamer, de heer A. Ii. Engels, om hetzelfde onderwerp als de heer Hermans to behandelen. Bede van den heer A. H. J. Engels over de Katholieke Gelijkheidsidee Spr. zei-do evene'ens a-ls uitgangspunt zijner rede do Encycliek over dien Vrede van Z. H. Paus -Benedictus XV te kiezen. De keu-ze van dit uitgangspunt, wc zullen liet allen gaamè toestemmen, is oen zeer ge lukkige geweest. Wantin d'ez-e Encycliek wordt niet alleen de Oorlog veroordeeld en de Vred'e aangeprezen, d-och de middelen worden ook aan de han-d gedaan om Oorlogen te voorkomen en den Vrede in de wereld t-e herstellen en Ie handhaven. Aan de verwerkelijking daarvan zal zeker iedere Nederlan-dsehe Katholiek van harte gaarne willen medewerken. In bre-ede kringen v-oelt men het in Katho liek Nederland, dat het noodig ie om met kracht te arbeiden, ten-ei-nde hot Pauselijk ver laugeu te verwerkelijken en al'l-os te dioen, wat mogelijk is, om iipde toekomst Oorlog te voor komen en d'en Vrede te handhaven. In dit ver band memoreer -ik slechts even. wat in den laat-sten tijd in ons land zooal over dit ondier- worp is gezegd en geschreven. Hoe talrijk bleken in ons land de voorstanders van den Vrede door Recht, hoe talrijk de voorstanden van Arbitrage, van ontwapening of in ieder geval van een groote beperking dor bewape ningen Dat dit alles n-iet zal kunnen worden ver wezenlijkt, dat do Vredesgedachtro van Paus Bened'i-ctus geen werkelijkheid zal kunnen worden zonder de krachtdadige, doelbewuste medewerking der Katholieken in de geheele wereld, men bleek dit in ons land sterk te ge voelen. Getuige hiervoor is de actie. wel% in w-oord en geschrift door verschillenden is gevoerd om de gedachte eener Katholieke In ternationale. een. wereld-organisatie voor den V-rede dus, te verwezenlijken. Als steeds is hèt Katholieke Nederlandsche Volk ook hier zijn oudlen roep getrouw geble ven liet lieeft deze als het ware getracht te voorkomen. Dit ter inleiding. Intusseken bepaalt d-e Encyoliek over den Vrede zich n-iet alleen tot een v-eroordealing1 van den Oorlog en -een aanpriiain-g van den Vrede. De Paus logt ook de oorzaken d'er kc-den- daa-gsche maatschappelijke wanorde bloot en wüst dan op de ge-varen, wélke daaruit voor de samenleving ontstaan. Spr. bracht bier in h-ari-nnering die gedenk waardige woorden tot Nederl. bedevaartganges in 1894 gericht: „Gij ziit als de bloem dezer Pelgrimage, maar gedenkt, dat bl-oemen, zui den-zij weelderig bloeien, geplant m-oeten zijn in vette aarde." Z H. bedoelde dp-ar ongetwijfeld mede, idjat, 20!^ ooit. de Nederlan-d^che R K. arbeiders beweging tot volle ontwikkeling en tot de volle ontplooiing van -al liare krachten zou komen, zij zich dan vast verbinden en vast hechten moest aan de Kerk, als aan d,en vruchtbaren, levenwekkenden bodem voor al-1© instellingen, die de waarachtige ver heffing. des volks beobg-en. De woorden, welke Paus •Benedictus in zijn Encycliek over den Vrede in 1914 heelt neer geschreven, stemme'n wodderwel overeen met hetgeen zijn gr,o(ote voorganger Paus Leo XHI in 1894 tot de vertegenwoordigers d(er Nederlandsche arbeiders sprak In geen land ter wereld, zijn door de Ka tholieken dei waarschuwingen meer ter liarte genomen dan in ons land. Hier toont spr. aan dat vele Nederlandi- sohe sociaal-democraien stelselmatig aanstu ren op een gewelddadige revolutie, om, zoo als zij het uitdrukken, d.e macht van het proletariaat in de plaats te schuiven van de macht van kapitalisme, wat feitelijk niets anders zeggen wil d,an dat over de gelieele lijn de o,ppersto macht in d.en Staat in han den komt van de leiders der sociaal-demo craten. De lust bekruipt mij hier om een woord van hulde te brengen aan al die groote Ka tholieke werkei's en denker-s, dje op staat kundig en sociaal terrein steed^ getracht hebben, ondanks alle tegenwerking van vriend en vijand, deze Katholieke en kern gezonde gedachten langs den weg van wet e-n organisatie te verwezenlijken Aan hen, aan hun ruslelouzon arbeid dan ken wij het, dat wij als Katholieken op dit oogenblik in heel d;e -wereld, in ieder land afzonderlijk, een machtigen d:am ver men tegen de revolutie. Zelfs als die dam tijdelijk wordt overspoeld, doet liij nog zijn invloed gelden en zoodra het getij zich keert, zal die d.am liet toevluchtsoord worden voo velen, die in grooten angst op d,e golven hebben rondgezwalkt. .Want liij is gebleken liet eenige vaste steunpunt te zijn. Aan die rustelooze werkers eïanken wij lie-t, dat wij .tegenover het niet-wefcén-wah- het.wii-systcem van de sociaal-democratie in dezen tijd kunnen stellen een helder door dacht, wetenschappelijk beredeneert, g-oed geordend Christelijk maatschappelijk ar- beidasysteem. En hier moet ik weer terug na-ar een onzer Sociale .Weken, naar die van tsijmc- jen, gehouden 1909. Deze Sociale1 Week kan uien het best typeeren door ze te noemen ,,de Week Pesch-Aalberse-." Op die Week tocli was aan de orde d« Volkshuishoud kunde de So,ciaal-Economie als wetenschap. Naast inleiders als Aalberse en Aeiigene-nt, trad hier op en d,at is teekenend voor den geest van liet Katholicisme, in d,ezen tijd van liaat en verdeeldheid tusschen de menschen en de standen onderling trad als inleider op Mr. Dr. Baron van Hugen- poih tot Aerdt met een onderwerp, dat wel ge'tugeniis aflegt van groote onbevangenheid van geest on klaarheid van inzicht, in wat de nood .der tijden eischt. Dat onderwerp luidde: S-olid-arisme of Christelijk Maat schappelijk Ar be idssys teem 'Op he. Congres der BBedrijfsraden is het vraagstuk met eeu paar volzinnen door den Minister ./President in zijn toespraak aange roerd, toen hij &eid:e: Egocentrische wereldbeschouwing, die tót onmatige opvoering van eisclien en tot ver mindering der productie.techniek moet voe ren, zij verre. Ook de beLangen van d.e groe pen der consumenten, wier draagkracht in de laatste jaren niet weinig is verminderd', mogen niet- uit het oog verloren woi'deu." Daar duikelt de kern van het oude vraag stuk weer op, de prij zen-politiek of de- d'is- tributieve rechtvaardigheid. Daar komt het mankement in het nu bestaande bedrijfsleven naar voren, waarin wel don arbeider een liooger loon gegeven wil worden, mits d,e prijzen van een product in evenredigheid, of nog meer, stijgen. Maar da-n komt de vraag: Wat helpt adn •welk© hij goede organisatie vol komen overbodig i.-ouden rijn, spelen liier oen ari'o.ote en zeer nadeelige rol. Het wal spr. voorkom-. dat het vraagstuk van ecu r were samenwerking tusschen de ver schillende bedrijfs- en stands- organisaties iéts is, dat onzor- ri.i-ö's spoedig onder de oogao 'm-oet worden gerien. Als h-et- gevonden zou kunnen worden,ware zooveel mogelijk directe levering van allorlei land- en tuinbouwproducten aan coöperaties van middenstanders en arbeiders ze-er zeken- een mid del om de prijzen van dio soor ten levensmiddelen belangrijk te dren dalen, en toch boer en tuin- deT een rendeerena bedrijf te verzekeren. Als vender <le inkoopcentralos van landbouw en middenstand, gesteund' door'hun banken, gin gen koopen uit d-e eerste hand, konden alweer de prggien belang- rij'k'dialen en de kwaliteiten mis schien 'belangrijk verbeteren. Als sommige takken der iraid'- demstan-dsorganiiiatie, aooals b.v. ■a-a manufacturiers-, zich ëens verstonden met den vakbond -dor 'textiala-i'-beiders, het waua nvi. mogelijk coöperatief een toieuwe nijverheid in het leven te roe pen, met behulp dor eloctriei- teit. Een nijverheid, welke in staat, zou zijn, bij goedé loonen en deugdelijke arbeidsvoorwaar den, en met behoud eener groote vrijheid voor beide partijen, de prijzen van allerlei kleedingstuk- ken belangrijk te verlagen, zon der ook maan- in 't minst die he- staanavoorwaandien van dien ma- nufacturier aan te tasten,. In zijn slotrede veroordeelde spr. de weelde. De weel-d-e is niet zelden een o-ea- sterkste p-rikk-eils en aan sporingen lat r-ewhitie. Een weeldet-ij-dperk ginig vooraf aan die Eransche Revolutie een weel- detijd'perk ging vooipai' -aan dozen oorlog en aan deze revolutie, en als de woelde nl-et'.geknot womdt, heit koude egoïsme en de zelf zucht geen plaata maken,, vrij willig, voor den vorvvarmenldien invloed van de Christelijke rechtvaardigheid en naasten liefde. da-n vr-eozien wij, dat zelfs in ons la-ndl op den duur oen revolutionnalr© gew-eld-dadiigo oinkeering dier orde van zaken niet te kearen zal rijn. Daarna sprak nog pahar A Vermeulen S.J., over: „Do Ka tholieke Broedfersahapsidee." «- Bedo van Pastoor M. Alplr. V.ermoulen S.J., over: „De Katholieke Broederschapsidee. - De Eerw. spreker vangt rijn rede aam met de w-oórdlen; Ge loofd zii J ezus Christus, in allo eeuwigheid. Amen en zogt dan: De woorden, dio wij fzooeven alle l-oonsverhoogungIs dat niet ronddraaien hebben uitgesproken, worden in een cirkel of water, naar de zee dra-gen? Blijft, zoo niet alles bij 't oude? Is het niet hetzelfde, ,of d,e arbeiders bij hoo.ge of bij lage loonen gebrek lijden? immers ja, liet is precies hetzelfdei. Over de belangen d,er verbruikers is na h©t gehouden Congres heel wet geschreven, en gesproken, doch zeker nog niet het laat ste woord De oplossing ligt hier trouwens niet- voor t grijpen. Anderen zien in d,e coöperatie een voor naam midd.el om de samenleving van allerlei misbruiken te zuiveren, den geest van samen werking te versterken, de .persoonlijke zelf zucht te breidel-en en d.aarcloor do alge meene welva-art te be-vordaren. De waarheid zal hier wel in 'fc midden liggen. Als alles, hoeft de coöperatie haar gebreken en haar deugden. Naar het mij voorkomt, zal z;ij echter in de naaste toekomst een belangrijke rol spelen. Als het ons gelukt, aan Staatsbemoeiing en' Staatregeling van liet bedrijfsleven in so- cialis-tischen zin te ontkomen en de kans daarop is toch wol groot in ons land, dan valt vanzelf in hoofdzaak op de Chris telijke partijen d-e plicht: correctieven te zoeken tegen de d,uurte, het maatschappe lijk leven weer te norma-liseeren, passende gelijkheid van levensvoorwaarden voor alle standen te scheppen. Want dat blijft een lange reeks van jaren het brandende probleo-m. Veel kan er gebeuren ten goede, als het mogelijk wordt, d-e militaire uitgaven to-t een minimum terug te brengen, en daardo-or het peil der belastingen te dpen dalen Nog meer ware er te doen, indien het d'eT Regeering mogielijk zou zijn, zonder het na tionaal vermogen te zeer aan te- tasten, enze Staatsschuld met 'èen milliard te verlichten. Doch als n-ocli het een, noch] het and-ere mogelijk is, dan blijft dje toestand ook in ons land kritiek. I - En dan -is dp vraag: Wat dan? Want zooals het nu is, kan het niet blijven. De heer Engels dee-ld.e dan als zijn me-e- ning mede, dpt de verbetering van ons maat schappelijk distributie-apparaat; dpor ver sterking en practische toepassing der coöpe ratie op groote schaal, zelfs met krachtïgen steun d-er Eegeering, nog ni-e-t zoo verwer pelijk is, 1 Want wat wjj nu in de samenleving aien gebeuren, is toch waarlijk al té gek. Naar den kostprijs van een produet zoekt men dikwijls tevergeefs, dpe-h dat vele w-a- ï'en, als zij den consumien-fc bereiken, in prijs dubbel zoo d,uur zajn, is ge-en nieuws. Opkoopérs- en all-eriei i-useehenpersonen, ■aoor ons genoemd: <te Ghristei- Üike e-roet. W-a-aroan? Niet alleen ds diit koste lofgebed een ear-bie- dlsje gn'oet, -dien wij elkander toespreken, omdat wii elkander a-la broeders en zusters terugvin den i-n Hem, in wien wij één zijn volgens het w-oord via/n St. Pau- lus: „Omnes enim vog enuan es-tis, fraters, in O-hrii to Jesul E-n daarmede ben ik midden in kót onderwerp, dait ik heden avond voor u mag -bespreken. En -dan staat gij mij wel toe* dat ik het: G-eac-hte Dames en Hoeren, thans verawdlar in; geliefde brooders en zusters in J-eous Christus. Waarom noem ik u zoo? Om dat we o-p dézen eersten al-ge.- m-eenen Katholiekendag), onder leiding onzer Bisschoppen en Katholieke voormannen ons één gevoelen, cor unum et anima un», één van hart en éen van ai-el, of omdat wij in den ernst dezer tij-den de behoefte gevoelen aan n-auiwe aaneenslui ting en samenwerking tot behar tiging onzer gemeenschappelijke belangen, 1 tot verdediging- rail onae heilige reehten in hot maatschappelijk, maar vooral ook in het godsdienstig leven? Ia het mijn bedoeling dbor deze benaming van den aanvang af uit te sluiten die niet met ons één zijn in denken en voelen, zeker uit te sluiten degenen, tegen wie w-e onze rechten héb-ben te verdedigen op nationaal of maatschappelijk of go-ds-dlienst-ig terrein? Neen, als ik uitzonder dengene, die- -ge noemd w-ordt onze vijand vanaf den beginne en die hem voor de eeuwigheid zijn toegewezen, wie zou ik dan nog kunnen uitslui ten? Ein mijn Christelijk hart en mijn priest-erhart zou wenschen juis-t velen, dio we ons vijandig -beschouwen, hier vereenig-d te zien en dan uit de Aolle overtui ging van mijn geloof bij deal aamv-ang mijner rode ook hen to# te sprekenpoliofd-e broeders eh zus'ters in Jezus Christus I Welke is de aanleiding, dat lik u ga spreken over de broedeik sohap. dia ons menachen moelt/ v-e-roenigen en over do grond9/ slagien .waarop die bi-oan d-ersohan berust? öfi woei

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1919 | | pagina 3