TWEEBE BLAD. Een onderhoud met den nieuwen feurgemesster. Vergadering van oen Raan Donderdag 6 November 1919. alïMAAB Benoeming nieuwe burgemeester. ""?^flP{jPSL[-'riin WMMMIUTI HUT Wij liebben cmzen nieuwen burgemees ter gesproken! Welja, laten wij maar zoo voortvarend zijn den heer Mr. W. C. Wendelaar, re ferendaris aan liet Departement van Oor log, aldus te betitelen, ook al nam de nieuwe titularis bij ons bezoek natuurlijk de meest mogelijke gereserveerdheid omtrent de onfeilbare zekerheid van zijne benoeming in acht! Onze nieuwe burgemeester! U zult liet misschien wel het toppunt van journalistieke bru taliteit vinden aldus verontschul digden wij ons, toen wij na eenige olichrplegingeii binnengedrongen waren in liet heiligdom van den referendaris in het massale, statige en rijk-geornamenteerde departement van Oorlog op het Plein te Den Haag' en toen na joviale kennisma king de lange, slanke gestalie van den don ker uitzienden heer Wendelaar tegenover ons had plaatsgenomen en wij al aanstonds onder den prettigen indruk verkeerden van zijn innemend uiterlijk en van zijn harte lijke vriendelijkheid, u zult het mis- tchien wel liet toppunt van journalistieke brutaliteit vinden, dat wij zoo vrij zijn, u ie komen interviewen, alvorens. nog uwe benoeming tot burgemeester van'Alkmaar in de Staatscourant gestaan heeft, maar ziet u. u zult begrijpen, dat de burgerij van Alkmaar gaarne eens het een en ander van haren nieuwen burgemeester hoort en als journalist kan men in den tegenwoordi- gen tijd niet licht te voortvarend zijn Zeker, zeker! knikte de heer Wende laar vriendelijk, - buiten de kwestie der benoeming ben ik ook geheel tot uw dienstDe Alkmaarsche pers is wel voort varend! Kent U ons Alkmaar al? Kennen, kennen, dat is te zeg gen: ik ben er wel eens doorheen en langs gekomen en bij mijn sollicitatie heb ik niet nagelaten eens een kijkje te gaan nemen in Alkmaar, -- maar overigens.... En uw indruk? Alleraardigst! Werkelijk, mij dunkt: Alkmaar moet een prettig vvoonstadje zijn imet die vele mooie plekjes natuur..... Ónze bedoeling is eigenlijk, of U zich tel reeds min of meer georiënteerd heeft in de Alkmaarsche samenleving, wat be treft de toestand der gemeente, de politieke Verhoudingen, enz Niet in bijzonderheden; wel heb ik natuurlijk opgemerkt, hoe de Raad er is samengesteld; in verband met die sa menstelling is het mij niet recht duide lijk, hoe de laatste wethoudersverkiezing zóó is afgeloopen; er zitten toch meer dere sociaal-demokraten in den Raad Juist, m'nheer, zes liefsti Nou wist ik, dat er sprake van was, een socialistischen wethouder te kiezen, en in de plaats daarvan zie ik, dat er nog een re.cbtsche wethouder bij-gekozen weed' Wij losten den heer Wendelaar liet poli tieke raadsel op: zóó en zóó zat dat... Ja, ik vermoedde ook al zooiets, de socialisten vormen toch immers een beduidend contingent. U neemt anders geen lichte taak op uwe schouders, door u tot burgemeester van Alkmaar te laten benoemen; de finantiën Ja, dat begrijp ik, daarmee zal 't wel niet zoo rooskleurig gesteld zijn; ik meen echter tot mijn genoegen te kunnen opmerken, dat in Alkmaar de belastingen niet op enkele weinige rijke ingezetenen drukken, zooals elders wel het geval is. Ziet u, dat vind ik een groot voordeel voor een gezonde gemeente-financiëering; 'dat de gemeente voor hare finantiën op énkele burgers is aangewezen, hoe meer de lasten verdeeld zijn, des te gezonder de finantiëele toestand'. Heeft u zich misschien bepaalde ideeën gevormd omtrent gemeentebeheer? 'i" is zeer bezwaarlijk, mij daarover uit te laten; ik zal Alkmaar nog:.door en door moeten leeren kennen, wil ik de m.i. eenig juiste taktiek kunnen gaan vol gen. Dat kan ik u wel zeggen: dat 'i mijn plan is, te doen, wat mijn hand te doen vindt: niets zal mij teveel zijn; en och! laten we hopen, dat de omstandigheden langzamerhandder mate beter zullen worden, dat ook hel gemeentebeheer lichter wordt, dat crisis- ondersteuning1 niet meer nood-ig zal zijn, dat er geen relletjes meer te duchten val len Zijn er misschien nog opmerkelijk heden omtrent uw vroeger leven als advokaat, als luitenant, als ambtenaar te vermelden? Och neen! Het persbureau is er wel als de kippen bij geweest om1 naar ,u over te seinen, wat er te vermelden was; in zóóverre yoel ik mij aau Noord-Holland bijzonderlijk verwant, dat ik als zoon van den heer Wendelaar, voorzitter van de. Vereeniging voor den Effectenhandel te Amsterdam geboren en opgevoed ben, 't Werd tijd', dat wij afscheid namen; wij mochten den hooggeplaatsten ambte naar in zijn zeer sober gemeubileerd ver hek niet langer van zijne ambtsbezighe den ophouden. Met een ,,'t Was ons aangenaam; tot in Alkmaar" scheidden wij na een hand druk, in de breede, majestueuse gangen van Het grootsche Departementsgebouw als onze zeer versche indrukken formu leerend: ,,'n prettige, 'n vriendelijke, 'ji 'goéde man! 'n burgemeester, die z'n overtuiging, niet onder stoelen of banken zal steken, die de politiek hij zelf is geprononceerd liberaal niet on-interes- sant vindt, doch die 2ich vast vóórgenomen heeft, vóór alles het algenfeen belang te dienen. Nog kunnen wij meded-eelen, dat het in 's lieeren We'ndelaar's bedoeling ligt, voor- loopig; zoolang hij voor zijne iainliie alhier geen geschikte woning heeft gevon den te Alkmaar op kamers te komen wonen. Thans kunnen wij definitief zeker mede- deelen, dat hedenavond in de „St. Crt." de benoeming van den heer Mr. W. C, Wendelaar tot burgemeester van Alkmaar verschijnt. De benoeming gaat in per 1 December e.k. der gemeente ALKMAAR, op Woensdag 5 November 's namiddags 7 uur. Voorzitter: de lieer Mr. W. C. Bosman. Secretaris: de heer Donath. Afwezig: de heer A. F. Thomsen, we gens ziekte. De Voorzitter opent de vergadering, waarna de notulen der vorige vergadering worden vastgesteld. Aan de vergadering wordt medegedeeld, dat is ingekomen: a. een adres dd. 27 October 1.1., van het Hoofdbestuur van den Ned. Bond van gemeente-ambtenaren, daarbij verzoekende, zoo noodig, over te gaan tot den bouw van woningen voor gemeente-ambtenaren. Wordt in handen gesteld van B. en W. om bericht en raad. b. een adres dd. 1 November 1.1., van mej. C. E. C. Bruining, inzake dé rege ling harer jaarwedde als gemeentearchiva ris Zal worden behandeld bij punt 2 der agenda. c. een adres dd. 30 October 1.1., van de Alkm. Alg. Verbruikersvereeniging, ad- haesie betuigende aan liet adres van den Alkm. Bestuurdersbond inzake goedkoop schoenwerk. Wordt in handen gesteld van B. en W. om advies. d. een schrijven, ongedateerd, den 3 No vember 1.1. ontvangen, van den heer H. H. J. Leemeijer, houdende dankbetuiging voor zijne benoeming! tot bezoldigd armbe zoeker. Voor kennisgeving aangenomen. e. een schrijven d.d'. 3 November 1.1., van den heer P. Stadt, houdende dank betuiging voor zijne benoeming tot tij delijk leeraar aan de Handelsavondschool. Idem. f. een adres dd. 31 October M., van het bestuur der Vereeniging „71e Ambachts school voor Alkmaar en Omstreken", daar bij verzoekende de subsidie voor die school met ingang van het jaar 1919 te verhoogeii, voor verbetering der salarissen van het personeel. Wordt in handen gesteld van B. en W. om advies. Salaris herziening g e in e e n t e - a m b t e n a r e n De Keer Westerhof zegt, dat wan neer men dit met zorg! samengesteld ver slag; heeft doorgezien, het werk van de commissie in het algemeen waardeering verdient. Toch blijven er eï?.tele dingen, waarvoor verbetering zeer gewensclit is.. Op de allereerste plaats het brengen van den opzichter gemeente-reiniging van de 3e klasse in de 4e. Het verwondert hem ten zeerste, dat de salariscommissie, daar tegenover staat. De salariscommissie is voor de verbetering der salarissen en nu frappeert het hem te zien hoe het salaris van deze opzichters juist minder wordt. De beide opzichters hebben thans onge veer een minimum van f 1600 en een maxi mum van f2050. In groep 3 krijgen deze personen f 100 minder, het min. en max. zijn hier f 100 lager, dan ze nu zijn. Nu zegt art. 17 wel dat, de hooger be zoldigde deze hoogere bezoldiging behoudt, doch dat zal praktisch hierop neerkomen, dat zij indien zij nog niet hun maximum hebben bereikt, onder deze nieuwe rege ling; in hun eindcijfer toch f 100 lager zullen komen dan thans het geval zou zijn. De fractie heeft dan ook de goede hoop. dat B. en W. en den raad zullen nccoord gaan met het idee, ze moeten in klasse 4. Spr. is het met de commissie eens, dat er verschil tusschen jten en de opzichters bij P. W. moet zijn, maar deze laatste zijn ingedeeld in groep 5 en de opzichters bij de gemeente-reiniging zouden in groep 4 komen, zoodat er verschil blijft bestaan. Spr. is verder van meening, dat de boek houder niet in groep 4 maar in groep 5 thuis behoort. Omtrent de periodieken merkt spr. op, dat de meening van de commissie was, er moet verbetering in de salarissen komen. Spr. vindt dot een zeer loffelijke meening. Maar nu lfzen we van 6 tweejaarlijksche verhoogingen. De verhooging bedraagt ongeveer 30 pCt., zoodat het verschil tusschen de mi nimum en de maximum-verhooging gelijk blijft aan de tegenwoordige. Deze periodieke verhooging geeft ech ter een achteruitzetting. We komen van 3 driejaarlijkschë ver- hoogiingen tot 6 tweejaarlijksche. Nu be reikt men dus het maximum in 9 jaren, terwijl in deze regeling het maximum in 12 jaren wordt bereikt. Spr. heeft de hoop, dat hieraan niet goed gedacht is en dat men bereid zal zijn het voorstel van den Centralen ambtenaars- bond over te nemen. Dit voorstel luidt 6 éénjaarlijksclie ver- lioogiingen, zoodat het maximum in G jaren bereikt zal worden. In verschillende plaatsen wordt deze re geling reeds toegepast. Spr. had zich eenigszins kunnen billijken als de commis sie gekomen had met 6 anderhalfjaarlijk- sche verhoogingen, dan had' men gelijk ge staan met nu, doch nu geeft het voorstel der commissie drie jaar achteruitgang. Spr. vindt de argumentatie eenigszins vreeand. Het wekt bij hem den indruk van een verborgen pleidooi voor gezins- loon. Spr. plaatst Ach op het standpunt van loon naar arbeidsprestatie. Hij weet de katholieke raadsleden hier tegen zich te hebben, want deze zijn voor gezinsloon. Spr. meent, dat wil de verordening! in haar geheel goed Zijn, dan moet er ooi in op genomen worden de 6 eenjaarlijksche ver hoogingen. Wij maken nu een verordening, welker systeem ettelijke jaren mee zal moeten gaan, maar dan moet er ook een regel voor periodieke verhooging zijn, die vari ruime goede ideeën uitgaat. Wat de uitkeering bij ziekte betreft, merkt spr. op dat voorgesteld wordt aan de tijdelijke ambtenaren bij ziekte 3 maan den het volle salaris wordt uitbetaald. Er wordt echter niet gesproken over een be taling' van .verplegingskosten, wanneer zoo'n tijdelijke ambtenaar naar een herstel lingsoord zou moeten. Ook wordt er niet gesproken over de keuring van tijdelijke ambtenaren voor zij in dienst treden. Waarom niet? Dat zulks in de crisisjaren niet mogelijk was, begrijpt spr., maar nu we meer en meer naar de normale tijden terugkeeren, ziet spr. niet in waarom de keuring voor de tijdelijke ambtenaren niet door te voeren is. Spr. stelt namens de fractie de volgende amendementen voor: Achter alinea 1 van art. 14 te voegen: „Voor een ambtenaar in tijdelijken dienst Va jaar het volle salaris en 3/a jaar 70 pCt. van het salaris. Alinea 2 van art. 14 zoo te lezen: „Is volgens medisch oordeel herstel waarschijnlijk en wordt daarbij zijn op name in een herstellingsoord noodig ge oordeeld, dan worden de kosten zijner ver pleging voor rekening van de gemeente ge nomen. mits vqpr een vaste ambtenaar uiterlijk tot het einde van het tweede jaar en voor een tijdelijke uiterlijk tot bet ein de van het eerste jaar." De Voorz. stelt Voor deze amende menten bij de artikelen te behandelen. Aldus wordt besloten. De heer Oskam is het met den heer Westerhof eens ten opzichte van de plaat sing' van de opzehtersi bij de gemeente- reiniging in klasse 4, doch niet de argu menten door den heer Westerhof aange haald ziet. Hij betwijfelt of de heer Wes terhof we! juist was. De opzichters gaan met de nieuwe re geling wel vooruit. Spr. merkt op, dat het verschil tusschen den werkman en den opzichter wat salaris hetrefi te gering is. De werkman begint met f 1350 terwijl de opzichter met f 1500 begint. Dat maakt een verschii van f 150. Bij den werkman komt hierbij de kin dertoeslag, waar spr. zich tegen verklaart, zood.at het salaris van den werkman hoo ger zal zijn, dan dat van den opzichter. Daarbij komt nog, dat de opzichters een zekerte 'verantwoordelijkheid dragen; zij moeten bij ontstentenis den directeur ver vangen. Ju liet ontwerp van B. en W. waren deze ambtenaren zelfs2 klassen hooger geplaatst. Nu geeft spr. toe, dat deze op zichters niet gelijk gësteld moeien wor den met de technisch geschoolde opzich ters. De periodieke verhoogingen geven ook volgens spr., een verslechtering. De algemeene gang van zaken is de periodieke-verhoogingen in te korten. Uit de. salariswet voor' de Rijksambtenaren blijkt, dat de meesten het maximum in 6 jaren bereikt hebben. Spr. ziet daar salarissen die stijgen van f1200f1600 of 33% pCt. over 6 jaar, dat is dus een verhooging van 5 pCt. 's jaars. Spr. geeft verschillende voorbeel den waaruit blijkt, dat de salarissen per jaar met 5 pCt. en meer stijgen. Spr. komt er dan op neer dat hier een stijging wordt voorgesteld van 214 pCt. 's jaars. Hij zou de regeilng van het Rijk 11.1. 6 éénjaarlijksche verhoogingen gaar ne overgenomen zien. Het Rijk zet voorop, dat het maximum zoo spoedig mogelijk bereikt moet zijn. Het kent zelfs de eerste jaren een hoogere verhoogiug toe dan de latere. Spr. gaat verder volkomen mede met het voorstel van den heer Westerhof om de tijdelijke ambtenaren bij ziekte een half jaar het volle salaris en een half jaar 70 pCt. van het salaris uit te keeren. Ook is spr. van meening, dat het tijde lijk personeel bij indiensttreding gekeurd dient te worden. Zij toch immers zullen later in aanmerking komen voor een vaste aanstelling.-Alsdan is de keuring-niet meer' noodig. Deze regeling is. ook bij het Rijk gangbaar. De heer -Oskam zou een derge lijke regeling voor Alkmaar zeer gevvenscht achten. De heer H. E. Bosman is ook van meaning, dal de opzichters bij de gemeente- reiniging in de 4e groep moeten worden ondergebracht. Spr. verklaart zich tevens voor het voorstel van 6 éénjaarlijksche verhoogingen. De heer v. d. Bosch zegt ten opzichte van den opzichter der gemeente-reiniging aanvankelijk de meening van dc commissie te zijn toegedaan, maar hem is gebleken, dat deze personen nog veel administra tief werk te verrichten hebben. Daarvoor worden toch de noodige ca paciteiten verlangd. Spr. is dan ook voor het voorstel om deze. ambtenaren in groep 4 onder te brengen. De heer Verkerk nxeent het woord te moeten vragen daar er anders ver keerde meeningen zoudten kunnen ontstaan De heer Westerhof was wat betreft het achteruitgaan van het salaris der opzichters niet juist. Hij heeft de tegenwoordige salarissen verward met de salarissen die door ES. en W. waren voorgesteld'. Momen teel waren de minima resp. f1185 en f1055 en de maxima f 1335 en f 1205. Houden we nu de nraxima vast en wij zien, dat nu voorgesteld wordt f1950, dan is er een vooruitgang te bespeuren van f 615. Wanneer de heer Westerhof betoogd had, dat de salarissen f100 minder zijn, dan B. en W. hadden voorgesteld, dan was het juist geweest. Spr. toont vervolgens aan hoe deze op zichters in groep 3 zijn geplaatst. Op verzoek van de organisaties zijn de ambtenaren in groepen gedeeld, gelet werd op welke studie men achter den .rug had en wat voor opleiding men genoten had. Een pientere werkman nu kan dit op- zichtersbaantie waarnemen, getuige de te genwoordige personen. Na ampele besprekingen is de commissie er toe gekomen deze personen in groep 3 te plaatsen. Spr. kan er nog niet toe besluiten, ze in een hoogere groep in te deelen. Toch wil spr. hen tegemoetkomen, daar het ten slotte toch maar gaat om hooger salaris. Daar de opzichters gevraagd is voor de werklieden aanwezig te zijn en zoodoende langer dan 45 -uur per week werken en waar zij gedacht hadden f2250 te zullen krijgen op hen art. 16 toe te passen, zoo dat B. en W. hen het overwerk zouden be talen. Wat de periodieke verhoogingen be treft merkt spr. op, dat het systeem goklt om .de 3 jaar verhoogen en de organi saties vroegen jaarlijks te verhoogen.5 Na lange bespreking is de commissie toen gekomen tot 2-jaarlijkscne verhoogingen, tiet is goed volgens spr. dat de commis sie komt met eenstemmige voorstelten, zoo dat men persoonlijk wel eens wat moest laten vallen. De heer Verkerk vindt Het een behoor lijke salarisregeling. In de redeneeringen van de heeren Westerhof en Oskam ligt iets gewrongens. Thans geldt het systeem 3 driejaarlijk sche verhoogingen van f 100 of totaal f 300. terwijl voorgesteld wordt 6 tweejaarlijk sche verhoogingen of totaal f600. Nu zegt men gewoonweg in jullie systeem gaan de menschen achteruit, terwijl de periodieke verhoogingen met 100 pCt. gestegen zijn. Spr. vindt de salarisregeling alleszins bil lijk. Be heer O overs doet het' genoegen, dat ten voordesle van de opzichters bij do gemeente-reiniging een lans is ge broken. Het verwonderde hem dez© perso nen in de 3c groep ondergebracht te zien. Zij hooren volgens spr. in de 4e Jihuis Da heer Verkerk zegt nu wel de best© werkman kan opzichter zijn, maar spr. moet zulks tegenspreken. De capaciteiten zijn niet zoo gering1. Allereerst moeten zij' bij' eventueels gevallen dan direc teur vervangen; dan hebben ztij' het toe zicht over een 48 a 50 man. D© capaci teiten daarvoor noodig, Zijn niet zoo, dat dat werk aan eiken werkman kan wor den opgedragen. Ook het administratief werk is van dien aard, dat men er geen gewone werk man voor nemen kan. Spr wijst er vor der op, dat met de vaststelling van liet salaris va,n den directeur van het slacht huis er niet genoeg rekening is gehouden met de salarissen van desbetreffende per sonen in ander© plaatsen. De Rijkshoiofd- keurmeester wordt gesteld op een salaris van f 6000. Spr zou liet dan ook zeer toejuichen, dat het salaris werd verhoogd in overeenstemming met de capudteiten van den titularis. Da heer Leesberg brengt een woord van hulde en tevens een woord viaw dank aan de commissie voor het vele en moei lijke werk door haar verricht. Toch wil spr. er op Wij'zen," dut hier niét gevolg-d is het systeem dienstgewij'ae rangschik king doch do .gnoepsindeeling Spr. blijft, •bij de meening,, dat voor Alkmaar een diénstgéwijze-rangschikking' het beste is. In dit ontwerp is een grooto ©-groep in gesteld, hetgeen reeds bewijst, dat men niet allen in klassen kan indeelen. Spr. meende verplicht te Zijn,' dit te moeten opmerken. Hij zial niet tegen hot ontwerp stemmen,' doch opdat later, wanneer men disillusies mocht hebben, men niet zal kunnen zeggen, daair is niets van gezegd, meende spr. dit in het midden te moeten brengen. Omtrent de opzichters bij' de gemeenta- roiniging,hoewel niet tot de algeme&ne beschouwingen behoorende zegt de heer Leesberg dat deze personen beslist öén groep hooger moeten worden gebracht. Heel wat administratief werk en boekhoü ding wordt er van hen gevergd en daarom is eon indeeling in groep 4 alleszins ge rechtigd. Spr. heeft in deze regeling een be paald systeem gemist. Wat betreft de vacantietoeslag huldigt spr, de meening, dat dit in het salaris moet zijn inbegre pen en men dus geen vaeantietoesla.g moet. toekennen. Men moet een rechtvaardig loon geven. Dan geldt verder de naastenliefde, welkt- wij allen moeten betrachten en welke eischt dat men in bijzondere gevallen de menschen tegemoetkomt. Daarom moet men geven een kindertoeslag een ziekte- uitkeering en een verzekering bij', ouder dom, doch geen vacantietoeslag. Wat de kindertoeslag betreft, merkt spr. op, dat B on W. over 1918 en 1919 aan dé werklieden een kindertoeslag va.n f 1 hebben verleend. De heer Leesberg vraagt nu of het. niet op den weg lag om ook aan de ambtenaren dien toe slag te geven. Zegt menwe willen wij de begroeting 1920 de kindertoeslag voor de werklieden en ambtenaren regelen, dan ga,at spr. daarmede volkomen aoooord. De consequ entie brengt echter mede, dat nu een ba- slissing daaromtrent genomen wordt, Spr. had gaarne gezien, dat de commissie bij haar rapport een staat had gevoegd van de geldende salarissen zooals Ze voorge steld worden. Dit zou een vergelijking zeer vergemakkelijkt hebben. De heer Ringers sluit zich aan bij de hulde door den heer Leesberg aan de com missie gebracht. Ook hij gaat volkomen mede met het voorstel om de opzichters bij de gemeente-reiniging in de 4e klasse te brengen. Men moet niet vragen wat zijn ze- geweest, doch wat presteeren zij. Ver der merkt spr. op-, dat als kosten zijn genoemd f7'40QO. Hij vraagt een specificee ring; van dit bedrag: Gaarne zou hij willen weten, Wat dc -gemeente Jiet premievrij pensioen kost alsmede de vacantietoeslag. De heer Cl oeck heeft voor zich een niissieve van den minister van Binnen- tandsche Zaken aan de gemeentebesturen, waarin er op gewezen wordt, dat gezorgd moet worden, dat de inkomsten, de uit gaven zooveel mogelijk dekken. Spr. had gehoopt, dat het College., van B. en W. duidelijk uiteen zou zetten hoe de kosten zegge f 74090 gedekt zullen worden, doch hij heeft hierover niets vernomen. Het heeft spr. pijnlijk getroffen, dat het werk van de commissie niet meer gewaardeerd .is geworden. Door de commissie is georganiseerd overleg gepleegd, zoodat pilo organisaties dit toegeven. Het verwondert hem, dat niemand lr-ten den heer Ringgrs gesproken heeft over het bedrag ran 1710UO. Hij zou willen, dal, als in dat ontwerp wij zigingen komen van zeer ingrijpenden .aard, de eindbeslissing met deze vergadering zal wor den genomen, doch de volgende vergadering waarin B. en W. dan een overzicht kunnen geven van de totale uilgaven cn hoe zij de kosten willen dekken. (De heer Westerhof mom pelt: uitstellen maar). In de „N. R. Cl." stond dezer dagen een aitikel ovu' de financiën te Leeuwarden, al waar de II. O. 8 tot 12 pCt. bedraagt. Doch hier in Alkmaar bedraagt de H.O. lu.12 pCt. Men schreef daar: „Indien Leeuwarden zoo voort gaat, dan is het percentage volgend jaar lot 22 gestegen. Wij kunnen hieruit berekenen, hoeveel hel percentage volgend jaar dan lo Alkmaar zal zijn. Spr. geeit toe, dat de commissie niet ver genoeg gegaan is met de voorsteilen, doeh als men de toekomst voor oogen h0udl, had men dan verder mogen gaan"? Spr. gelooft dat de voorstellen van de com missie zonder wijziging kunnen worden aan vaard. De voorzitter meent, dat do heer Coeek een motie van orde heelt gesteld, en wel om dc eindbeslissing aan te houden. Dc heer ,C,1 o eek zegt er alleen op gewezen te hebben, dat als er te ingrijpende veranderin gen mochten worden aangenomen, hij in over weging geeit de eindbeslissing aan te houden tot de volgende vergadering. Do heer Sluis, voorzitter-van de saLarfs- commissie zegt, dat het de salariscommissia verheugd heeft, dat dé regering in het aigeiufcn zooveel waardcering heeft gevonden. Dit is een product van gemeen overleg en wat de commissie zelf heirell tusschen de lo den onderling ,en wat betreft en dit in sterker zin tusschen de commissie en de organisaties. Spr. huldigt het instituut van gemeen over leg De ambtenaarshonden zijn mei het voorstel tevreden geweest en dat zegt veel. De Commissie is maar niet toegevend ge weest, doch heeft op haar stuk gestaan. Er zijn nog gebreken, en dat is gelukkig, want ar-ders kon nten wei ophouden met werken. Spr. kan dc heeren aanraden dit onlwürp,. aan te nemen, daar zij niet weten wat een -work eraan verbonden is. Worden do voorstellen bevochten, dan zou spr. willen zeggm, moeien de heeren het maar eens probceren, Spr. vind't de periodieke verhoogingen van 6 maal 0111 de 2 jaren het beste. Van tijd tot tijd merkt men, dat de ambtenaar meer pres teert. Nu heeft na G jaar een ambtenaar niet liet toppunt bereikt. Men kan zeggen dat een ambtenaar van 21-jarigeu leeftijd met zijn 33ste jaar zijn toppunt heeft bereikt. Dan Ook' moet het loon het hoogste zijn. Na hetgeen Mr. Leesberg gezegd heeft over de opzichters bij de gemeenlerciniging is spr. aan Rel twijfelen'gegaan. Nu heeft hij er niels méér op tegen, deze ambtenaar in groep J te plaatsen. Dc hoekhoudcr-teekenaar behoort wellicht in do 5e g roep en niet in groep 4. Deze persoon 1)eelt den titel van boekliouder-teekenaar welke titel spoedig zal veranderen in opzichtcr-tee-. kenaar en dus deze ambtenaar van zelf in da 5e groep komen. Spr. stelt daarom voor vooi'- loopig deze functionaris in groep 4 te laten staan. De lieer Le es borg merkt op, dat er geen lijn is te vinden in deze regeling. Dit is niet juist. Ook spr. voelt niet veel voor een vacantie-toeslag. De vacanlie gaat behooren tot een normale hehoelte, zoodat het geld ervoor in het loon moet zijn inbegrepen; men geeft een arbeider ook geen geld voor een broek of een wieg. (gelach). Doch waar het nu zoo staat, dat het vacanlie-idee nog niet geheel is doorgewerkt en de werkman nog niet vooruitziet, daarvoor le moeten sparen, is spr. er voor al de minder bezoldigd2 amb tenaar een vacantietoeslag te geven. Hij vindt het niet direct geoorloofd den hoogeren amb tenaar oen vacantietoeslag to geven. Ook het cntiverp-wet Rijksregeling stelt een grens. Doeh waar hier maar enkelen boven den grens vallen, is de commissie van oordeel geweest, alle amb tenaren een vacantietoeslag te geven. De kin dertoeslag was een twistpunt in de commissie, daarom js besloten dit punt te laten liggen. Wanneer aangenomen wordt dc werklieden een kindertoeslag tc geven, dan zal deze toeslag ook aan de ambtenaren worden verstrekt. De heer Leesberg; zegt dat er in' punt 3 toch een principieele beslissing! wordt uitgelokt. De heer Sluis beweert van niet, toch na pijnt 3 gelezen -te hebben begrijpt hij' niet hoe het mogelijk is dat dergelijk voor stel in de verordening: is opgenomen. Het premievrij pensioen kost f22000 ter wijl volgens de berekening van den heer v. d. Vegt de totale kosten f74030 zullen zijn en de vacantietoeslag; hierbij -dus zal zijn inbegrepen. Mevr. A,ukes-Timraers vraagt, of er hedenavond uitgemaakt zal moeten 1 vordert of er in deze gemeente een kindertoeslag! zal worden gegeven aan de ambtenaren. De lieer S 1 u ij s zegt dat er alleen be- slut zal moeten worden, d-at wanneer de werklieden een kindertoeslag; krijgen, deze toeslag ook aan de ambtenaren zal wor den verstrekt. Mevr. A u k e s-T i in tn e r s. Er wordt dus niet beslist, dat er een toeslag geg-eveiy wordt. De heer Sluis deelt nu mede, zich ver gist te hebben, de vacantie-toeslag is niet bij die {74090 inbegrepen. De heer Verkerk meent, dat de lieer Leesberg een voorbarige beslissing wil (Uit lokken. daar hij beslist wit zijn of er al dan niet cm toeslag gegeven zal worden, Dc ambtenaarsbonden hebben een derge lijke toeslag niet gevraagd. De werklieden vragen wel een kindertoeslag. Daarom heeft de commissie gemeend geen principieele beslissing" te moeten uitlokken. De vacantietoeslag; kan spr. alleszins bil lijken. Wel moet 'het loon zoo zijn» ld,at.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1919 | | pagina 5