öE.Müu-^xmu>. 'De AntWpBeïto juHilfc en recherche hebben, naaf' «Ie „Tbl." verneemt, de band gelegd op lwe$ Nederlaiwfeche jongelieden van ongeveac 2-1-jarigien leertijd R v. vV. «b Dordrecht en zeleefen 5& oit Rid derkerk. Ee-rstgdhoemde reed begin van dit jaiax inèli een motorrij-wipl een 11-jaxigeu knaap dood en werd deswege veroordeeld. Ver der had hij' nog andere zatekjeö met de justitie te vereffenen en om daaraan te ontkomen nam hij; met X. des vlucht naar Antwerpen op valsehe pafiaein. In. de Seheitfestad hielden zij! zich. onle dig met diefstal van rijwielen en een Har- iey DaVidson motorfiets. Zelfs stalen zdj 'twee- onbeheerd staande auto's en wisten die met behulp van hun vafsdwr narnen en passen over daglens in Nederland te Freii- gen. Eten der wagens werd in Eottordam de tweedein Den Haag verkocht. 16 Dee. j.I. ontdekten zijl wederom een onbe heerds auto op pen dar Antwerpsche bou levards. De eigenaars erv.an, twee Amerikaan-, scire officiers, en hun chauffeur bevonden zich. in een café. Van W, zetten den mo-' tor aan, doch de chauffeur, onraad ber in erkend, suelda naar teuten en sprong op de treeplank, juist toen de twee dieven den wagem op gang- taaddam gebracht. De chauffeur werd door van W. met oen revolver door daiiaÊd geschoten en team.bi# nog niet den wagen wilde loslaten met het wapen verscheidene malen o.p het hoofd geslagen» tffltóai eindelijk di Amen» kaan bewnsteSoos op den grand vte-L De- schurken ontkwamen vervolgens in de ssutot Een paar dagen gekdea echter is het een rechercheur gtóakt, ze in handen te krijgen -en achter de tralies te bergen. Ete auto is- opgespioorcl,. evenals da in Rotterdam en Den Haag verkochte wagKns, die echter reeds in da d&: da hand waren overgegaan GEDOOD. Vrijdagmorgen is een taarenman, af komstig vam Woerden era op reis naar Wow denborg, bij het overstappen aian het sta» tion te Amersfoort door ti& vlug ui#, stappen tuesehen- het pierroh en den- trein» gevallen, met het ongelukkig gevolg, dat hein heide beertea zijn afgereden. Naar het ziekenhuis vervoerd, bleek hij! bij' aan komst te zijn overleden. ftf.nggir.gir Dij een drijfjaiehi onder Wapenvalda is- bet gelukt een groote beer fmanaetjes-zwijn)' 1® schieten, «Ka zfchi een tocht buiten zijn omras tering had v ereoriioafd. De burgerno es t e r van Bodegraven deelt mede, dat de geïnterneerde Rns:, wiens-opsporing werd verzocht, wederom is gevat en naa-r Wieridrersehana teruggevoerd. Te Tie 1 is afgebrand de Ipndbbuwschnur Joh. Visser. Een. paard en een aantal kip-pen kwwamen? en». Het 13-jarig, dochtertje van e, w. in de WarmioesEtraat te Groningen stak zich met een -koperen speld en Ia aan- bioedveigpii'giiig overleden. Te M a a sir i eh t ia bij een h-erhtergier op de Markt, gesloten een geldkistje, inhoedendu 25.000 Ma rk en enkele duizenden francs. De politie heeft do daders, die Maastrichtenaren, aangchou-den.. Een groot gsd&al&e van het ont vreemde get-d werd nog, in hun bezit ^vonden. Bij g ebroedgers Ter Bofötedife te Hen gelo ontplofte een mand vuurwerk. De winksl- juffrouw Austerdan is inet ernstige brandwonden in het ziekenhuis opgenomen. Provinciaal Kiauws Brproiviftg van trekkers. De Verecaiging tot Ontwikkeling van den Landbouw in Hollands Noorderkwartier hield op Dinsdag en Woensdag 10 December een be proeving van motorwagens voor het trekken van la nübeuwwerk tuigen en voertuigen.. De bouw van deze motortrakkers is reeds lang voor den oorlog begonnen en in Nederland zijn daarmede toen ook reeds proeven genomen, lijaens den oorlog zijn zij" in het buitenland in groote verscheklenneid. gedabrieeerd en op| groote schaal in gebruik, genomi» voor bet vervoer van oodognmalesiaals en ter besparing van meBsehelijkeh arbeid en paarekkraeht in» den landbouw. In den loop van dezen herfst, hebben ondernemende handelaren eea vrij groot aantal fabrikaten in ons tand ingevoerd. De vereeniging overtuigtt dat het in de naaste toe- iiomst voor de ontwikkeling van eten land bouw van '6 hoogste gewicht moet worden geacht dat hij de ÈesebilcÜang krijgt ©var doel matige werktuigen, waardoor cie netto-op brengst van 't aklserbouwbedrijf kan worden opgevoerd, indien inog&ïijk tot boven die v»n hel graslandbetlrijf, m-oen-da zich door middel van een beproeving een oordeel te kunnen vermen over het voordeel, dat da Landbouw sit d'o thans ingevoerds machines' ?al kunnen bekken en over ds verbeteringen, die evenluel bog zullen moeten aangebracht, om. 'ze voor onze omstandigheden zoo passend mogelijk Is maken. Door deze beproeving -voor het publiek toe gankelijk te stellen, zou dan tevens voor be kt ngbetbrncfen, die zich zoodanig werktuig wij le» aanschaffen, de gelegenheid bestaan een iuisto keu-ze te doen, terwijl daardoor ook do algemeene aandacht op dit nienwo hulp middel zou worden gevestigd, All-e firma's, waarvan bekend was of ver ondersteld werd', dat zij zich met den verkoop van deze trekkers bezig houden, ontvingen een mlnoediging om met haar machine aan do to houden Beproeving deel te nemen en. hoe wel liet eerst scheen, dat slechts een firma fn slaat zoti zijn a an dia uitnoodiging te voldoen, gelukte het tenslotte van een zes-tal de ver zekering to verkrijgen, dat zij aan de beproe ving' zouden deelnemenVaar hel bereiken van dit resultaat bleek het echter noodig da be proeving uit to stellen tot in do maand Decem ber, waartoe met het oog op den dan waarschijn lijk minder goeden toestand van dan grond en :fo onzekerheid van het weer, niet dan met een bezwaard hart besloten werd. De beproeving werd gehouden op een terrain van 3 H.A. vrij zwaren kleigrond, op de boer- 'telj Nieuw Zeewijk, bewoond door den bte- drijlbcer E. da laag ea eigEadOïot .van jdevroirw de Wed. H. Wsiboer te Scbagen, gelegen in den Groetpolder, gemeente Winkel. Van dit terrein bestonden twee-akkers uit Haverland, terwijl da rest na ucn oogst cén- majd 5 cjkl. diep was geploqgd. Aan de beproeving werd dkelgwopjen door tiet vclgeiide trekkers: 1. BClevktaJidf'. Anssterdamscjie .Rijtuigmaat- schappij Gewicht 1600 K.G. IlupiAcweging (Ca-' ferpijlaij, -Rupsband bieeti 16 c,M. Bcuzine- mc-Sor, 4 tylindeis, 1200 loeren. Snelheid 5.6 K.M. per uur. Voor dorschen 2Q ,P.K- jpaar- dekiscrat), voor trekken 12 P.K. 'Prijs f'6500, met trekkerploeg f6ü(X>. 2. „jnteraationai Junior'. Seaoiten en Kjper Hoorn. Gewicht 20G0 IÏ.G. Hoogte vooAvie- lea 81 c3i. achtc-rwielan 103 c-M Aclitervelgén. breed 30 c.M., Voorzien van schuine kammen. Petroletrnunoto-r, 4 cylinders, 9QJ torren. Snel heid 2!.S, 4 m 6.4 K.M-. per uur. Vcor dorschen 16 P.E., voor trakksa 8 P.E. Prijs 550Q. 8. „International Tiian. N.V. Firma J. Wig- fa ma, Afkmaar. Gewicht 2800 KG. Hoogte voor pielen SQ c.M., ttcbtorwielen 135 c-M. Achter- velgen breed" 25 c.M., voorzien van schuine kammen. Relroleummato-r, 2 cylinders, 500 toe ren. Snelheid! 3 en- 4 K.M. Voor dorschen 2} P.E., voor trokken 10 F.Ei Prijs f52801— „Austin" P. M, Sioudijn, O-egstgoeaE. Ge- wiciit 1470 E,G. Hoogte voorwielen .76,2 c,M_, acht er widen 106,7 e,M. Achtervolgen biweti 25.4 c.M., venmea van 'ciakvo-rniige ni-ist-eeksets. Pe- trolemmaoioir, '1 cylinders. Snelheid 4 en .7 K.M. per uur; Vctor dorscilsn 2a PR., voor trekken 15 P.K. Prijs f4108,—. 5. „ilusnely." Van Berk-el's Pgtent, Rotterdam. Gewicht 8000 K.G. Hoogte voorwielen 86.4 c.M,. aefrïerwiel-en 13b g,5L AchCervelgen breed! 30.5 c.M-, voorzien van schuine kammen. Pb- Imlcuriunotor, 2 cylinders, 5Gb toeren. Snel- hei-d 3.9. en 6 E.M., p-er'uur. Voor dorschen 'M F.K., voor trekken Ï2 P.E. Pjrijs f Stóft— 6. JbjOïdisan". jQ. van .Werkhoven, Lisse.. Gewicnt 1310 E.G. Hoogte der voorv.ielen 75 cjll., achterwielen ltta c.M, Achtei-velgeai .38 c.M. breed,, voorzien van schuine kammen, petroleuinmoitor, 4 cylinders, 1000 loeren. Snel heid 3,. 6 cn 12 KM. per uur. "Voor dorschen P» E-, voor trekken 15 P.E. Prijs f3100, uiet ploeg, f3500. Deza gegevens zijn grotendeels ontleend aan de opgeven dier inzenders. Hel aantal PX, welke de maciiine levert bij het trekken,. Jiang! in sterke mate ftt van de gcaaidheitl en dm toestand van don bodem waarop, de trekker zich moet voortbewegen en is door de heoondeeiingpeommissie met g.i- esmholessrtlj daar de .omstandigiedan en oej hcschiklxnie tijd- en. hnlpmiiddfilen dit niet toe lieten. De beoardeelingscomimissie bestond uit de heeren J. A. .Waiboer, P. D.. Kaan en E. A, Kaan, landbouwers ta Anna Paulowna, ir. J. G. IlAizehttop te Alkmaar en. Ir. N. Nobel te Hoorn, llijkstuinbouvvleex'aren, Ir. C. Nebel te Haarlem, Rykslsaxidbouwrleeraar en Prof. M. F. Visser, Dfeeeteun van het Instituut voor landbouwwerktuigen en -gebouwen- ta Wage-, ningen. Alle d-elueinendo machines werde.1 ia de ga- Icgenlieid gesteld met een gawemen éénseha- rige-n- Eckerfcploeg te .werken hei gestoippel- d® veld en: met een tweeseharigeu trekkerplceg op de klaverakkers cn o|pt het gestoppelde veld. Op den eersten dag was het veld nog nat door de voorafgaande regendagen-, op dien dag zest, was- ih-et «trceg. wear met zonneschijn.. Op 't g estcjppieldffi veld was de wcersiand, dien de grond aan d!e wielen of den rupsband bood niet greot genoeg om1 de trekkers in ftaat la stellen mei den- Eweeacharigea ploeg voren'van 1S c.M- diepte ter ploegen. Du wielen begonnen te glijden en do ka-manen waren dus niet bij machte op dezen grond -het glijden tegen to houden. De A-trsfrn, cfie als regiel met twee wielen in de v oor loopt, bleek hiervan mirt-der last te hebben, doordat de bodem der voc-r veel vaster ïs en dus meeu weerstand biedt. De Fordson die eveneens ate regel met twee wielen in de voor loopt, kon aam deze proef niet worden onderworpen, omdat hij door een vertraging in .het vervoer per spocr eerst op den twee-dén dag! aankwam. De gewone éénscharige ploeg werd door dent trekker met rupsband) (de Cleveland) en door Icllien welke met de wielen in de voor loo-pt (de Austin), gemakkelijk tot een diepte van 25 a 30 cjVl. door den grond getrokken, de andere trekkers had den daarmede veel meer moeite, doordat de grond,, vooral later op den dag sterk aianbalde en die wielen daardoor met een dikken band! van lossen grond omhuld werden. Op het klaverveld bleken alle trekkers, behalve d-e Cleveland, in staat met een twee scÈtfuigea trekkerploeg een voor van 18 cM. diepte te maken.. De grond was hier natuurlijk veel vaster dan op het gestoppddte veld; wel was hij door den regen en door de voetstappen deï vefe toeschouwers hier en daar glibbr- rig. o De rupsband van die Cleveland was te gen deze glibberigheid! piet zoo goed' op gewassen; de kammen, die op den band .zijn aangebracht, zijn sfec'nts van geringe afmeting en bieden blijkbaar ondanks hun i groot getal, aan hfet glijden minder weer stand. De trekker loopt vaak met een hobbelende beweging over het veld, waar door het vak van aanraking) in den regel vrii wat kleiner is dan de oppervlakte van den band. Doordat kte rupsband als een ketting,1 zonder eïndl om het voor- en achterwiel loopt en o'm dit mogelijk te maken de voor assen steed's evenwijdig aan de achteras- sen moeten blijven, kan men cilezen trekker niet sturen door draaiing van het yoor- stel. Het sturen geschiedt door Het wieï, Idat te snel loopt, te remmen. Komt nu die eene feand op een plek, die glibberig is, of door een andere oorzaak minder weerstand biedt cfe-n hf/jtt dezer bij da andere achter en gaat de trekker, al» hij niet met den ploeg één geheel maakt, draaien en moet dit worcten voor komen door den anderen band te remmen, maakt het sluren vrij vermoeiend, omdat de bestuurder voortdurend op moet letten aani welke» kant hij dé rem moet feten werken. Ook het trek vermogen wordt daas-door verminderd, want dit womt daardoor niet gelijk aan de somt Va» de .weexfcteuiden vaT» dé beide Manden nWt d'* gelijk aan het dubbele van den kleinsten van heide weerstand:». Op den tweeden dag was de bovenkorst van hot veld vrij sterk -bevroren en was het weer droog met zonneschijn. Dé Fordson wercü direct na zijne aan komst op het gestoppelde velcll aan het werk gesteld met üen één-scharigert ploeg en bleek daarmede een voJdoend' diepe voor te kunnen maken. Door den eenigszhis be vroren toestand' van dep giromd, waren de omstondigheden niet overeenkomstig die van'den vorigieui üiag, eenerzijds balde de grond niet aa n Üb wielen;, anderzijds - was de pioegweerstajtdi gnooter. Den tweescK'afigen ploeg kon hij slechts met "moeite doof liet klaverveld! trekken, als pp een 'diepte van 18 c.M. moest worn den geploegd). Ook hier waren de omstan- digliedên; zeer verschillend van die van den vorigen dag. doordat eenerzijds de bodem niet glibberig was maar eenigszins bevor ren terwijl anderZijdls de weerstand te gen den ploeg belangrijk grooter was. Uit de opnamen met den krachtmeter bleek, dat alle trekkers op den bevoren grond: belangrijk meer kracht konden uit oefenen. Als de trekkers ongeveer tot d!e m auimtun-praestatie werden gedlwongen, bleek op idea eersten Üiag de .uitgeoefende, trekkracht voor alle ongeveer 800 K.G. te bedragen en op den tweeden dag on geveer 1000 K.G. Dat die kracht op den eersten dag zooveel kleiner was, moet wor den geweten aan het feit, «Jat de wielen toen hij een zekeren tegenstand' op Jen lossen grond begonnen' te glijden en te malen, terwijl op den tweeden dag de be vroren grond meer weerstand bood. Al leen de Austin kon den eersten dag een grootere kracht uitoefenen dian alle andere, do.ordat deze inet de wielen in de voor liep en daar veel grooteren weerstand on dervond. Den tweeden dag was de voor Het ploe ger» betmodigde kracht belangrijk grooter dan den eersten, wat zonder twijfel te wijten was aan de bevaren korst en ook misschien aan het vastheden door de toe schouwers van den vorigeu dag en het over het niet geploegde veld) heen en weer rijnen van sommige trekkers. Het alles overwegende vraagstuk bij den bbuw van trekkers is zonder twijfel het ver krijgen van een zoo groot mogelijken weer stand ttrsschen dia wielen of den rupsband en den grond. De vorm van de kammen of de pinnen op de wielvelgen is daarbij van grooten invloed en ook het gewicht van den dekker, of beter gezegd het ge wiekt dat op de achterwielen van den trekker rust Hoe grooter dat gewicht is, dies. te zekerder en des te dieper dringen deze kammen of pinnen in den bodem. Op gepfoegd'en grond heeft dit echter niet altijd het gewenschte effect, doordat de grond om den velg aahbalt en dius de uitsteeksels buiten werking stelt, zoodat alleen dte wrij ving tusscheri grond' en grond als weer stand biedende kracht overblijft. Indien men er niet in slaagt een systeem van uitsteek sels te vinden, waarbij zich dit niet voor doet, zal men den weerstand kunnen ver- hoogen, door het eene wier in de vcor te laten loopen of als men. dit omgewenscht mocht oordeel en, docr vergrooting van het gewicht van dien trekker. Deze beproeving deed ons echter zeer duidelijk zien, dat door dit groote gewicht de grondi bij de voor wegzakt en juist voor den pk)eg in de voor terecht komt, wat aan de kwaliteit van het pfoegwerk schade doel Een klein gewicht verdient daarom naar de meening der beoordeehngsccrnmis&ie de voorkeur, te meer, omdat het werken met een .lichte machine veel handiger is en pok het transport van een lichte machine veel minder bezwaar oplevert. Het zoeken van -meer weerstand door een wiel in de voor te laten loopen is om de genoemde redenen zeer verleidelijk en misschien ook niet af te.keuren. Men acht het een bezwaar, dat door dit wiel de bodem der voor wordt vastgedrukt en daardoor de dooriatendheid van den grond wordt verminderd. Of dit bezwaar bij de betrekkelijk lichte gewichten der tot heden geïmporteerde trekkers inderdaad van be lang is. zal slechts door het nemen van vergelijkende proeven sop onze kleigron den met zekerheid) vast te stellen zijn. De beproeving heeft vooral den tweeden gr geieendl» drut bij zwaren grond voor 't jrioegen van twee voren van een diepte van 25 cM.. een vermogen van 25 P.K. zeker geen overbodige weekte is en dat, om te ailen tijde zekerheid van voldoende kracht te hebben, een trekker voor dat doel een vermogen van 30 a 35 P.K. zal moe ten bezitten. De ondervinding leert teikans weer, dat va» het vermogen dier maciiine door dis beweging: over den grond en door de overbrenging op die wielen, dikwijls de helft verloren gaat, zoodat bij zulk een vermogen voor bet trekken vaak niet meer dan 15 a 18 P.K. overblijft. Bovendien wordt voor Het weer in gang brengen van den ploeg, nadat men een oogenblik heeft moeten stoppen, yeel meer kracht vereischt dan voor het verder trekken van den in beweging, zijnden ploeg en is het dlits noo- dig dat ide machine een veel grooter vermo gen bezit, dan voor het ploegen op zich zelf voldoende zou zijn. Motoren, die voor het verkrijgen eerier normaie snelheid' van voortbewegen een .klein aantal toeren vereiscJien, zijn uit een oogpunt van slijtage te verkiezen boven die meteen groot aantal omwentelingen. Daar tegenover staat evenwel, dat die eerstge noemde motoren veel zwaarder zijn en op eeni zwaarder onderstel moeten staan. Zooals w ijböven zagen, zrjln aan een grooter gewicht belangrijke bezwaren ver blond an, terwijl de machine daardoor ook duurder wordt. Het schijnt daarom der commissie toe, dat bij het streven naar een klein gewicht aan hét bezwaar van een' groot aantal toeren niet al te veel waarde mag worden toegekend. Duidelijk is der commrisio gebleken, da motoren met vier cylinders den trekker een veel rustiger gang meedeel en dan die met Rvee cylinders. Die m:et twee cylinders staan voort durend op tien grond te beven en te trillen cn dc-eien die beweging zoo sterk aan den grond jmede, dat .hal op ecnigen afstand nog goed is wï>*t te ner<r\ Fctroleumtaolomi verdienen uit het oog- .1 va» gtec» «fej» tams te tcine? punt van explboitatiekosleu dé voorkeur b'ovaii jbijrioiisa. AQttt op dan naar des» vcsgaderié®- motoren, die benzine als brandstof bèhoevep, f Verandering van a&'en Do sniS* •-«iaat benzine, ia venseRking met de daauml danweziga energie belangrijk duurde ris dan peBoleum. Het brandstofverbruik der machines is door «Te commissie piet gecontroleerd, omdat do omsla ndigh eden een geregeld doorwerken dei- machines bij volle belasting niet mc^dijk maak ten en daardoor aan de te verkrijgen cijfers weinig waarde kon worden toegekénd. Het heeft dé commissie verwonderd, dat de deelnemende firma's niet alle gezorgd hadden, een eigen tweescharigen trekkerploeg mede te nemen. Zij had daardoor- voor het werk slechte 'de beschikking over een tweescharigen ploeg die voor den te ploegen grond minder geschikt bleek te zijn. Niet overbodig schijnt liet haar allen hantfelaren in trekkers aan lo raden hun licht op te steken bij het Instituut voor land bouwwerktuigen en -gebouwen omtrent de keu zo van deïi bij den trekker te verkoopen trek kerploeg. Want het gevaar is ring niet denk beeldig, dat het door den trekkér geleverde werk dq,belanghebbenden onbevredigd zal laten, docr de foute» van den bijgeloverdiea ploeg. Wanneer men in aanmerking neern^ dat de machines^ voorzien van een kleinfi veiBncï- ling, bij haar laDgzaamsten gang, der» tweeden dag, toen de grond voldoende weerstand aap de wielen bood, een trekkracht bleken to be zitten van ongeveer lOOtt K.G. en op den eersten dag do niet bevroren grond een weerstand aan den ploeg bood van 65 E.G. per dMA, dan volgt daaruit, dat bij voldoend drogan grond en ce nploegweerstand va» 65 E.G. door die ma chines twee vore», kunnen wenk» geploegd; van 25 c.M. diepte e» ter geaaineniijke breedte van 60 c.M, Ter vejgctFj'king kan nog worden nreeged-eekf, dat door een paard bij gewone inspanning on geveer 70 K.G. trekkracht wordt uitgeoefend) ea dat deze kracht tijdelijk1 tot 20Q E.G. ka» worden opgevoerd. Als men den prijs van verschillende- dér deelnemende trekkers in aanmerking neemt, zal voor een rendabel gebruik aan deze ma chines Ja eisdh twee voren te ploegen van 25 e„M. diepte, moeten worden gesteld Aan ma chines, waarvan de prija niet veel boven f 3000 komt, zal men dien eisch misschien niet be hoeven te stellen, d&ar de prijs niet hooger is dan van een driespan paarden, de machine als zij niet wordt gebruikt, geen brandstof ver bruikt, zooals de paarden voeder, zij ook', kan worden gebruikt voor dorschen en het ■oartbewegen van andere werktuigen als graan- maaimachine-zellbindeir, cultivator, rol met eg ge, ob eventueel andere combinatie. Voor hel voorttrekken of in beweging brengien van werk tuigen, die weinig kracht vereisohen,. bezitten deze trekkers te veel paardekrachten en ver bruiken zij in verhouding tot het te verrichte» werk te veel brandstof. Een treikker, die twee voren plosgt, bespaart bij het ploagvverk bedieningspersoneel en tijd, zoo-dat de keuze tusschen de goedüfoópere trek kers en duurdere nréf meer paardekrachte» zal. moeten afhangen van de omstandighede» waaronder men verkeert. De commissie heeft gemeend de beproeving niet tot het dorschen te moeten uitstrekken, daar dit zeermoeilijk voor uitvoering vatbaar was en van alle deelnemende machines mocht worden aangenomen, dat zij in staat zijn een dorschmaöhine in bewe^ng te brengen. Voor dit doel verdienen trekkers, die in dezelfde richting kunnen staan als da dorschmacliine,. de voorkeur Zij verkreeg tijdens de beproeving den indruk, dat alle machines door zeer bekwaam personeel werden bestuurd en dat bij de vertegenwoordi gers van de deelnemende firma's een .geest van collegialiteit en medewerking bestond, die aange naam aandeed. D'o beproeving werd begunstigd door zeer schoon weder en trok zoowel den eersten dag toen een toegangsprijs geheven werd, als den tweeden, toen de toegang vrij was, veel belang- lelling. Den eereten uhg werd zij door ruim 1C0, den tweeden dag naar schatting wel door een duizendtal toeschouwers bezocht. Namens de Beoordeeliugscammissie: cnobel. M. F. VISSER BERGEN BERGEN. St. I Sri do rus. De vergadering van dezen R. R Landarbeiders-bood gehouden Woensdag 30 December werd door den heer Dingerdis, 2den voorzitter, geopend inet den ehr. groet. Na de notulen vokyfo verslag van de Bondsvergadering, gehouden den 2an Kerst dag, door den afgev. G. F. Roobeek uitgebracht. Verkiezing van eien penningmeester was aan leiding tot uitvoerige bespreking, over de mo gelijkheid dezen fanctio-nariis eonige bezoldiging toe te kennen, waarom1 voorz. dit punt wilde uit stellen tot een volgende vergadering, ten einde het bes-tuur gelegenheid' te geven, mot voor stellen te komen. De meerderheid wfld® een nieuwen penningmeester .verkiezen en na. stem ming waren de meeste stemmen uitgebracht op den heer N. Schaaper, die de keuze aannam, zonder eenige vergoeding. Volgde -bespreking vaststellen van een mi nimumloon het onmogelijke hiervan ingezien, en zal het Bestuur ijveren voor een Collectief arbeidersoontract, en daarvoor een spreker uit- noodlgen. De besprekingen hebben wel de noodzake lijkheid aangetoond, dat het loon dier landarbei ders niet is, als de tegenwoordige tijd eischt, locsnen toch worden jgjenoeind, waarvan meri zou meanen dat ze niet meer voorkomen. Willen de landarbeiders verbetering, dan is dit alleen te bereiken, door. een sterke orgpni- satie. Allen vereen iigd kunt gij en zult gjj Uw toe sla nd verbeteren. Laaf d'e contributie hiertoe geen bezwaar zijto, door dit offer te brengen zult gij;'bestaanszekerheid bewerken voor U en Uwe kinderen. De plicht die gij hebt jegens U zelve Uw kinderen, maar vooral jegens-uw Roorusc!;. Katholiek beginsel moge U de overtuiging ge- van te voldoen, aan den oproep van ohk; kerke- 'ktjke overheid: Kathoiie&sn yereeniigt U. derij, van de» heer Pt da Groot Welke is !aa§r gakocni, door de familie K. Venneufeu, jaF uiet 1 Januari belreiktjan worde®, door den iie#- J. Vermeulen, die zich aldatur gis zfy gaan vestigen. Door den hees p. do Groot,, is am^ekocht Het perceel va» den heer S.! Verduin, waarin dezt mef 1 Mei als. eeri rijtuigliawïsS zal gaan vestigen. Door den heen S. Verduin werd aangekocht een stuk- grand van den heer N. Blokker Jnz, gelegen aall den Hoogenwcg, waarop een geheel nieowe boe) renwontog, zal worden gebouwd, e» waar, oor; de werkzaamheden alreeds een aanvung habbhd' genomen. OEDAM" OBDAM. Raachsvergadering'. Wo en sdogin klidag Half 3 vergaderde üe Raad «lezer jg,emeeute. Afwezig de Heer O. Urseni. De Voorz. opent de vergadfering en leesf de notulen welke» ongtwi jrigd worden goed gekeurd. De Voorz. deelt mede, daf zijn ingeko men de volgende stukken a. Eeir sdirijv-en van den gemeejrfe-tQ^- ziditef C. .Wester, inho-udendfe ontslag-aan vrage wegens lichaamsgebreken. Op de meest eervolle wijze wordt hem Het ontslag verleend. Voor everitueele voorziening in de vaav fere zij'n nog geen nadere voorsteEen ge reed g-ekoiiien. Betreffende «te vergoeding deelt de voor zitter mede, «lat men niet meer rekenen kan per pand, de meest aangewezen weg -zal zijn een vaste vergoeding. B en W. hadden ged'aclit flOG als ver goeding te sfellen. De heer Blauw acht het gewenscfrt d'e vergoeding perceelsgewijze te houden. De heeren Bakker en Hensetmans zij'a Eet met den heer 'Blauw eens. De heer Buis zegt, dat men zoo bier steedt wat er besteed moet worden. De Voorz. deelt nog mede, dat de be noeming geschiedt voor den tijd van I jaar. Er zal een oproeping geplaatst worden. Het plan bestaat iemand te nemen itt tfe gemeente. b;. Idem van God1. Staten, houdende go-cdr keniring gem.-fcegnooting diénst 1920. Voor kennisgeving aangenomen, c. Idem van Geril Staten ten geleide va'tli Pr&v. Had handende salarissen genr.-amÈ- tenaren. Voor kennisgeving aangenomen. «1 Idem van technisch bureau ScBolteiï en Pijper, betreffende een motorspuft. Voor kennisgeving aangenomen, e. Een meaedeelirig, dat unen te Wogj- BumSpieidijk 26 aansluitinjgen kan krfjr fen met 87 itchtpuntesL Met de gemeentel lensbrodc zal men zidi' n^xJer in verbin-i ding stellen betreffende de aansluitiug aau) het net. Bespreking rapjxn-t tarieven G. E. B', in verhand met P. E. N. Naar aanleiding biervan is ingekorne.pt een sdirijven van die afdteeling Noord-Hof land van dB vereemging van Ned, G&» meenten. De conclusie van Het rapport is, dat idie tariefswijziging volkomen gerechtigd is) doch dat daarmede noodzakelijk gepnardi moet gaan een wijziging vari de contract ten. Tevens wordt aarrgedlrongm op aatihoul «lende medezeggensdrap inzMec vaststelimg |der tarieven. De Voorz. deelt nog mede, dat «Te j Provincie zit voor lassen-, die niet vokJaaR- kunnen worde® zotMÏier tariefsver-Hooging, Versdiiltemle gemeenten, hebben reedst besloten: hen contract, te wijzigen. De extra heffing zon hier eens navor-- deriirg op dé gemeentenaren ten gevolg^ hebben. B. en iW. zien hierin een garodt bezwaar. Zoolang alle overige gemeenten, niet 'dezelfde nesting nitgasm, willen B, en W. het contract van 39 jaar niet prijs) gevent. Toch gevoelen B. en W, er voof een tegemoetkomende hbitiding aan te ne men. De heer BIa,uw zon liet beter vindon de verdere besprokingen op te sctiorten tot d® keten het rapport hebben getezeit. Hij is er niet zoo direct voor |e vindteni om.'den stroonrprijs te verhoogeti, 't is- toch al niet goedkoop. De Voorz, merkt op, diai de stroom-» prijs- hier niet zoo heel duur is. Waar alle gemeenten toch zullen toestem* men, zouden B. en W. de Provincie tege^ moet willen komen door met 1 januari den stoooinprijs met 5 cent te verhooge-n'. 0. en W, zouden nu deze beslissing willen, zien genomen, op-iat men niet mef" een Jiavostering moét komen. De heer Blautw vviist er op dat hef licht 2 eer slecht is Üen 'laatsten tijd. Dit is nu juist geen aanbeveling om den) prijs te verhoogen. De beer Bakker zegt, dat men niet: alleen op üe schaduwzijden van het licliï moet letten. Ontegenzeggelijk: kleven aan liet peiroleumliclit ook veel nad-eelep. Door verhooging van den prijs van het esectriscll licht zal. het verbruik niet minder worden, De heer Henselmans kan voorloo- pig wel' met het voorstel' va» den voor zitter medegaan. piodi om het contract té wijzigen, daar voelt spr. niet veel vooA De Raad hésluit Öén iprijs' met -ingang ran; I Jan. te verhoogen met 5 een# Dö verdere zaak wordt aangefropden de volgende vergadering. Nog is ingekomen eerr adres vati_ do onderwijzeiBS in tïe ntrttig® ftandwerKenl; aa-n de O. L. Schoof te Spief®!^! verzoe-. kende paar salaris geHjk" te wih-en ster.ea, met dat voor Het berlialfiigsondenvijs to gever». AKERSLOOT AKERS L0&T. R. K. Vollisbo'iid. A.s Ka- Na eenigie- discussie wordt bei.otea. dit adres aan te Troude» tot hét behamfeFdf is- in gecoRitnitteeritent Ma ilè rondvraag, dte niéft belangrijke --.Tte-erf shvit de voorzitter otn over te terdög) 3 Jan., "des avonds half 8, zulle» in het Hl1 J" comité ter vasfe-S^ng ran he^ lokaal van den heer. -C. Dekker," de ontwikke- (fj j rimn tingScursussen worde» voorlgezet, door die», ueer Hulsrimans van Wonnerveer. Het onder werp ral zijn: „Organisatie van Bedrijven!"» waar wij er dus ncgtnaaD op willen wijzen, -tlsti hst voor werkgever en voor NW-risnemar, gaan in co-simt 2e sapp. kohi» n- *p- ttsr h- uftóelina van licias'-KS H, O,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1920 | | pagina 2