öE.Müu-^xmu>.
'De AntWpBeïto juHilfc en recherche
hebben, naaf' «Ie „Tbl." verneemt, de band
gelegd op lwe$ Nederlaiwfeche jongelieden
van ongeveac 2-1-jarigien leertijd R v.
vV. «b Dordrecht en zeleefen 5& oit Rid
derkerk.
Ee-rstgdhoemde reed begin van dit jaiax
inèli een motorrij-wipl een 11-jaxigeu knaap
dood en werd deswege veroordeeld. Ver
der had hij' nog andere zatekjeö met de
justitie te vereffenen en om daaraan te
ontkomen nam hij; met X. des vlucht naar
Antwerpen op valsehe pafiaein.
In. de Seheitfestad hielden zij! zich. onle
dig met diefstal van rijwielen en een Har-
iey DaVidson motorfiets. Zelfs stalen zdj
'twee- onbeheerd staande auto's en wisten
die met behulp van hun vafsdwr narnen en
passen over daglens in Nederland te Freii-
gen. Eten der wagens werd in Eottordam
de tweedein Den Haag verkocht. 16
Dee. j.I. ontdekten zijl wederom een onbe
heerds auto op pen dar Antwerpsche bou
levards.
De eigenaars erv.an, twee Amerikaan-,
scire officiers, en hun chauffeur bevonden
zich. in een café. Van W, zetten den mo-'
tor aan, doch de chauffeur, onraad ber
in erkend, suelda naar teuten en sprong op
de treeplank, juist toen de twee dieven
den wagem op gang- taaddam gebracht.
De chauffeur werd door van W. met oen
revolver door daiiaÊd geschoten en team.bi#
nog niet den wagen wilde loslaten met
het wapen verscheidene malen o.p het
hoofd geslagen» tffltóai eindelijk di Amen»
kaan bewnsteSoos op den grand vte-L De-
schurken ontkwamen vervolgens in de ssutot
Een paar dagen gekdea echter is het een
rechercheur gtóakt, ze in handen te krijgen
-en achter de tralies te bergen. Ete auto is-
opgespioorcl,. evenals da in Rotterdam en
Den Haag verkochte wagKns, die echter
reeds in da d&: da hand waren overgegaan
GEDOOD.
Vrijdagmorgen is een taarenman, af
komstig vam Woerden era op reis naar Wow
denborg, bij het overstappen aian het sta»
tion te Amersfoort door ti& vlug ui#,
stappen tuesehen- het pierroh en den- trein»
gevallen, met het ongelukkig gevolg, dat
hein heide beertea zijn afgereden. Naar
het ziekenhuis vervoerd, bleek hij! bij' aan
komst te zijn overleden.
ftf.nggir.gir
Dij een drijfjaiehi onder Wapenvalda is- bet
gelukt een groote beer fmanaetjes-zwijn)' 1®
schieten, «Ka zfchi een tocht buiten zijn omras
tering had v ereoriioafd.
De burgerno es t e r van Bodegraven deelt
mede, dat de geïnterneerde Rns:, wiens-opsporing
werd verzocht, wederom is gevat en naa-r
Wieridrersehana teruggevoerd.
Te Tie 1 is afgebrand de Ipndbbuwschnur
Joh. Visser. Een. paard en een aantal kip-pen
kwwamen? en».
Het 13-jarig, dochtertje van e, w. in de
WarmioesEtraat te Groningen stak zich met
een -koperen speld en Ia aan- bioedveigpii'giiig
overleden.
Te M a a sir i eh t ia bij een h-erhtergier op
de Markt, gesloten een geldkistje, inhoedendu
25.000 Ma rk en enkele duizenden francs. De
politie heeft do daders, die Maastrichtenaren,
aangchou-den.. Een groot gsd&al&e van het ont
vreemde get-d werd nog, in hun bezit ^vonden.
Bij g ebroedgers Ter Bofötedife te Hen
gelo ontplofte een mand vuurwerk. De winksl-
juffrouw Austerdan is inet ernstige brandwonden
in het ziekenhuis opgenomen.
Provinciaal Kiauws
Brproiviftg van trekkers.
De Verecaiging tot Ontwikkeling van den
Landbouw in Hollands Noorderkwartier hield
op Dinsdag en Woensdag 10 December een be
proeving van motorwagens voor het trekken
van la nübeuwwerk tuigen en voertuigen..
De bouw van deze motortrakkers is reeds lang
voor den oorlog begonnen en in Nederland
zijn daarmede toen ook reeds proeven genomen,
lijaens den oorlog zijn zij" in het buitenland
in groote verscheklenneid. gedabrieeerd en op|
groote schaal in gebruik, genomi» voor bet
vervoer van oodognmalesiaals en ter besparing
van meBsehelijkeh arbeid en paarekkraeht in»
den landbouw. In den loop van dezen herfst,
hebben ondernemende handelaren eea vrij groot
aantal fabrikaten in ons tand ingevoerd. De
vereeniging overtuigtt dat het in de naaste toe-
iiomst voor de ontwikkeling van eten land
bouw van '6 hoogste gewicht moet worden
geacht dat hij de ÈesebilcÜang krijgt ©var doel
matige werktuigen, waardoor cie netto-op
brengst van 't aklserbouwbedrijf kan worden
opgevoerd, indien inog&ïijk tot boven die v»n
hel graslandbetlrijf, m-oen-da zich door middel
van een beproeving een oordeel te kunnen
vermen over het voordeel, dat da Landbouw
sit d'o thans ingevoerds machines' ?al kunnen
bekken en over ds verbeteringen, die evenluel
bog zullen moeten aangebracht, om. 'ze voor
onze omstandigheden zoo passend mogelijk
Is maken.
Door deze beproeving -voor het publiek toe
gankelijk te stellen, zou dan tevens voor be
kt ngbetbrncfen, die zich zoodanig werktuig wij
le» aanschaffen, de gelegenheid bestaan een
iuisto keu-ze te doen, terwijl daardoor ook
do algemeene aandacht op dit nienwo hulp
middel zou worden gevestigd,
All-e firma's, waarvan bekend was of ver
ondersteld werd', dat zij zich met den verkoop
van deze trekkers bezig houden, ontvingen
een mlnoediging om met haar machine aan
do to houden Beproeving deel te nemen en. hoe
wel liet eerst scheen, dat slechts een firma fn
slaat zoti zijn a an dia uitnoodiging te voldoen,
gelukte het tenslotte van een zes-tal de ver
zekering to verkrijgen, dat zij aan de beproe
ving' zouden deelnemenVaar hel bereiken van
dit resultaat bleek het echter noodig da be
proeving uit to stellen tot in do maand Decem
ber, waartoe met het oog op den dan waarschijn
lijk minder goeden toestand van dan grond en
:fo onzekerheid van het weer, niet dan met
een bezwaard hart besloten werd.
De beproeving werd gehouden op een terrain
van 3 H.A. vrij zwaren kleigrond, op de boer-
'telj Nieuw Zeewijk, bewoond door den bte-
drijlbcer E. da laag ea eigEadOïot .van jdevroirw
de Wed. H. Wsiboer te Scbagen, gelegen in
den Groetpolder, gemeente Winkel.
Van dit terrein bestonden twee-akkers uit
Haverland, terwijl da rest na ucn oogst cén-
majd 5 cjkl. diep was geploqgd.
Aan de beproeving werd dkelgwopjen door
tiet vclgeiide trekkers:
1. BClevktaJidf'. Anssterdamscjie .Rijtuigmaat-
schappij Gewicht 1600 K.G. IlupiAcweging (Ca-'
ferpijlaij, -Rupsband bieeti 16 c,M. Bcuzine-
mc-Sor, 4 tylindeis, 1200 loeren. Snelheid 5.6
K.M. per uur. Voor dorschen 2Q ,P.K- jpaar-
dekiscrat), voor trekken 12 P.K. 'Prijs f'6500,
met trekkerploeg f6ü(X>.
2. „jnteraationai Junior'. Seaoiten en Kjper
Hoorn. Gewicht 20G0 IÏ.G. Hoogte vooAvie-
lea 81 c3i. achtc-rwielan 103 c-M Aclitervelgén.
breed 30 c.M., Voorzien van schuine kammen.
Petroletrnunoto-r, 4 cylinders, 9QJ torren. Snel
heid 2!.S, 4 m 6.4 K.M-. per uur. Vcor dorschen
16 P.E., voor trakksa 8 P.E. Prijs 550Q.
8. „International Tiian. N.V. Firma J. Wig-
fa ma, Afkmaar. Gewicht 2800 KG. Hoogte voor
pielen SQ c.M., ttcbtorwielen 135 c-M. Achter-
velgen breed" 25 c.M., voorzien van schuine
kammen. Relroleummato-r, 2 cylinders, 500 toe
ren. Snelheid! 3 en- 4 K.M. Voor dorschen 2}
P.E., voor trokken 10 F.Ei Prijs f52801—
„Austin" P. M, Sioudijn, O-egstgoeaE. Ge-
wiciit 1470 E,G. Hoogte voorwielen .76,2 c,M_,
acht er widen 106,7 e,M. Achtervolgen biweti 25.4
c.M., venmea van 'ciakvo-rniige ni-ist-eeksets. Pe-
trolemmaoioir, '1 cylinders. Snelheid 4 en .7
K.M. per uur; Vctor dorscilsn 2a PR., voor
trekken 15 P.K. Prijs f4108,—.
5. „ilusnely." Van Berk-el's Pgtent, Rotterdam.
Gewicht 8000 K.G. Hoogte voorwielen 86.4
c.M,. aefrïerwiel-en 13b g,5L AchCervelgen breed!
30.5 c.M-, voorzien van schuine kammen. Pb-
Imlcuriunotor, 2 cylinders, 5Gb toeren. Snel-
hei-d 3.9. en 6 E.M., p-er'uur. Voor dorschen
'M F.K., voor trekken Ï2 P.E. Pjrijs f Stóft—
6. JbjOïdisan". jQ. van .Werkhoven, Lisse..
Gewicnt 1310 E.G. Hoogte der voorv.ielen
75 cjll., achterwielen ltta c.M, Achtei-velgeai
.38 c.M. breed,, voorzien van schuine kammen,
petroleuinmoitor, 4 cylinders, 1000 loeren. Snel
heid 3,. 6 cn 12 KM. per uur. "Voor dorschen
P» E-, voor trekken 15 P.E. Prijs f3100,
uiet ploeg, f3500.
Deza gegevens zijn grotendeels ontleend aan
de opgeven dier inzenders.
Hel aantal PX, welke de maciiine levert
bij het trekken,. Jiang! in sterke mate ftt van
de gcaaidheitl en dm toestand van don bodem
waarop, de trekker zich moet voortbewegen en
is door de heoondeeiingpeommissie met g.i-
esmholessrtlj daar de .omstandigiedan en oej
hcschiklxnie tijd- en. hnlpmiiddfilen dit niet toe
lieten.
De beoardeelingscomimissie bestond uit de
heeren J. A. .Waiboer, P. D.. Kaan en E. A,
Kaan, landbouwers ta Anna Paulowna, ir. J.
G. IlAizehttop te Alkmaar en. Ir. N. Nobel te
Hoorn, llijkstuinbouvvleex'aren, Ir. C. Nebel
te Haarlem, Rykslsaxidbouwrleeraar en Prof. M.
F. Visser, Dfeeeteun van het Instituut voor
landbouwwerktuigen en -gebouwen- ta Wage-,
ningen.
Alle d-elueinendo machines werde.1 ia de ga-
Icgenlieid gesteld met een gawemen éénseha-
rige-n- Eckerfcploeg te .werken hei gestoippel-
d® veld en: met een tweeseharigeu trekkerplceg
op de klaverakkers cn o|pt het gestoppelde veld.
Op den eersten dag was het veld nog nat door
de voorafgaande regendagen-, op dien dag zest,
was- ih-et «trceg. wear met zonneschijn..
Op 't g estcjppieldffi veld was de wcersiand, dien
de grond aan d!e wielen of den rupsband bood
niet greot genoeg om1 de trekkers in ftaat
la stellen mei den- Eweeacharigea ploeg voren'van
1S c.M- diepte ter ploegen. Du wielen begonnen te
glijden en do ka-manen waren dus niet bij
machte op dezen grond -het glijden tegen to
houden.
De A-trsfrn, cfie als regiel met twee wielen
in de v oor loopt, bleek hiervan mirt-der last
te hebben, doordat de bodem der voc-r veel
vaster ïs en dus meeu weerstand biedt.
De Fordson die eveneens ate regel met
twee wielen in de voor loopt, kon aam deze
proef niet worden onderworpen, omdat hij
door een vertraging in .het vervoer per
spocr eerst op den twee-dén dag! aankwam.
De gewone éénscharige ploeg werd door
dent trekker met rupsband) (de Cleveland)
en door Icllien welke met de wielen in de
voor loo-pt (de Austin), gemakkelijk tot
een diepte van 25 a 30 cjVl. door den
grond getrokken, de andere trekkers had
den daarmede veel meer moeite, doordat
de grond,, vooral later op den dag sterk
aianbalde en die wielen daardoor met een
dikken band! van lossen grond omhuld
werden.
Op het klaverveld bleken alle trekkers,
behalve d-e Cleveland, in staat met een twee
scÈtfuigea trekkerploeg een voor van 18
cM. diepte te maken..
De grond was hier natuurlijk veel vaster
dan op het gestoppddte veld; wel was hij
door den regen en door de voetstappen
deï vefe toeschouwers hier en daar glibbr-
rig. o
De rupsband van die Cleveland was te
gen deze glibberigheid! piet zoo goed' op
gewassen; de kammen, die op den band
.zijn aangebracht, zijn sfec'nts van geringe
afmeting en bieden blijkbaar ondanks hun
i groot getal, aan hfet glijden minder weer
stand. De trekker loopt vaak met een
hobbelende beweging over het veld, waar
door het vak van aanraking) in den regel
vrii wat kleiner is dan de oppervlakte van
den band.
Doordat kte rupsband als een ketting,1
zonder eïndl om het voor- en achterwiel
loopt en o'm dit mogelijk te maken de voor
assen steed's evenwijdig aan de achteras-
sen moeten blijven, kan men cilezen trekker
niet sturen door draaiing van het yoor-
stel.
Het sturen geschiedt door Het wieï, Idat
te snel loopt, te remmen. Komt nu die eene
feand op een plek, die glibberig is, of door
een andere oorzaak minder weerstand biedt
cfe-n hf/jtt dezer bij da andere achter en gaat
de trekker, al» hij niet met den ploeg één
geheel maakt, draaien en moet dit worcten voor
komen door den anderen band te remmen,
maakt het sluren vrij vermoeiend, omdat de
bestuurder voortdurend op moet letten aani
welke» kant hij dé rem moet feten werken. Ook
het trek vermogen wordt daas-door verminderd,
want dit womt daardoor niet gelijk aan de
somt Va» de .weexfcteuiden vaT» dé beide Manden
nWt d'* gelijk aan het dubbele
van den kleinsten van heide weerstand:».
Op den tweeden dag was de bovenkorst van
hot veld vrij sterk -bevroren en was het weer
droog met zonneschijn.
Dé Fordson wercü direct na zijne aan
komst op het gestoppelde velcll aan het
werk gesteld met üen één-scharigert ploeg
en bleek daarmede een voJdoend' diepe voor
te kunnen maken. Door den eenigszhis be
vroren toestand' van dep giromd, waren de
omstondigheden niet overeenkomstig die
van'den vorigieui üiag, eenerzijds balde de
grond niet aa n Üb wielen;, anderzijds - was
de pioegweerstajtdi gnooter.
Den tweescK'afigen ploeg kon hij slechts
met "moeite doof liet klaverveld! trekken,
als pp een 'diepte van 18 c.M. moest worn
den geploegd). Ook hier waren de omstan-
digliedên; zeer verschillend van die van den
vorigen dag. doordat eenerzijds de bodem
niet glibberig was maar eenigszins bevor
ren terwijl anderZijdls de weerstand te
gen den ploeg belangrijk grooter was.
Uit de opnamen met den krachtmeter
bleek, dat alle trekkers op den bevoren
grond: belangrijk meer kracht konden uit
oefenen. Als de trekkers ongeveer tot d!e
m auimtun-praestatie werden gedlwongen,
bleek op idea eersten Üiag de .uitgeoefende,
trekkracht voor alle ongeveer 800 K.G.
te bedragen en op den tweeden dag on
geveer 1000 K.G. Dat die kracht op den
eersten dag zooveel kleiner was, moet wor
den geweten aan het feit, «Jat de wielen
toen hij een zekeren tegenstand' op Jen
lossen grond begonnen' te glijden en te
malen, terwijl op den tweeden dag de be
vroren grond meer weerstand bood. Al
leen de Austin kon den eersten dag een
grootere kracht uitoefenen dian alle andere,
do.ordat deze inet de wielen in de voor
liep en daar veel grooteren weerstand on
dervond.
Den tweeden dag was de voor Het ploe
ger» betmodigde kracht belangrijk grooter
dan den eersten, wat zonder twijfel te
wijten was aan de bevaren korst en ook
misschien aan het vastheden door de toe
schouwers van den vorigeu dag en het over
het niet geploegde veld) heen en weer
rijnen van sommige trekkers.
Het alles overwegende vraagstuk bij den
bbuw van trekkers is zonder twijfel het ver
krijgen van een zoo groot mogelijken weer
stand ttrsschen dia wielen of den rupsband
en den grond. De vorm van de kammen
of de pinnen op de wielvelgen is daarbij
van grooten invloed en ook het gewicht
van den dekker, of beter gezegd het ge
wiekt dat op de achterwielen van den
trekker rust Hoe grooter dat gewicht is,
dies. te zekerder en des te dieper dringen
deze kammen of pinnen in den bodem. Op
gepfoegd'en grond heeft dit echter niet altijd
het gewenschte effect, doordat de grond
om den velg aahbalt en dius de uitsteeksels
buiten werking stelt, zoodat alleen dte wrij
ving tusscheri grond' en grond als weer
stand biedende kracht overblijft. Indien men
er niet in slaagt een systeem van uitsteek
sels te vinden, waarbij zich dit niet voor
doet, zal men den weerstand kunnen ver-
hoogen, door het eene wier in de vcor te
laten loopen of als men. dit omgewenscht
mocht oordeel en, docr vergrooting van het
gewicht van dien trekker.
Deze beproeving deed ons echter zeer
duidelijk zien, dat door dit groote gewicht
de grondi bij de voor wegzakt en juist
voor den pk)eg in de voor terecht komt,
wat aan de kwaliteit van het pfoegwerk
schade doel
Een klein gewicht verdient daarom naar
de meening der beoordeehngsccrnmis&ie de
voorkeur, te meer, omdat het werken met
een .lichte machine veel handiger is en pok
het transport van een lichte machine veel
minder bezwaar oplevert.
Het zoeken van -meer weerstand door
een wiel in de voor te laten loopen is
om de genoemde redenen zeer verleidelijk
en misschien ook niet af te.keuren. Men
acht het een bezwaar, dat door dit wiel
de bodem der voor wordt vastgedrukt en
daardoor de dooriatendheid van den grond
wordt verminderd. Of dit bezwaar bij de
betrekkelijk lichte gewichten der tot heden
geïmporteerde trekkers inderdaad van be
lang is. zal slechts door het nemen van
vergelijkende proeven sop onze kleigron
den met zekerheid) vast te stellen zijn.
De beproeving heeft vooral den tweeden
gr geieendl» drut bij zwaren grond voor
't jrioegen van twee voren van een diepte
van 25 cM.. een vermogen van 25 P.K.
zeker geen overbodige weekte is en dat,
om te ailen tijde zekerheid van voldoende
kracht te hebben, een trekker voor dat doel
een vermogen van 30 a 35 P.K. zal moe
ten bezitten. De ondervinding leert teikans
weer, dat va» het vermogen dier maciiine
door dis beweging: over den grond en door
de overbrenging op die wielen, dikwijls de
helft verloren gaat, zoodat bij zulk een
vermogen voor bet trekken vaak niet meer
dan 15 a 18 P.K. overblijft. Bovendien
wordt voor Het weer in gang brengen van
den ploeg, nadat men een oogenblik heeft
moeten stoppen, yeel meer kracht vereischt
dan voor het verder trekken van den in
beweging, zijnden ploeg en is het dlits noo-
dig dat ide machine een veel grooter vermo
gen bezit, dan voor het ploegen op zich
zelf voldoende zou zijn.
Motoren, die voor het verkrijgen eerier
normaie snelheid' van voortbewegen een
.klein aantal toeren vereiscJien, zijn uit een
oogpunt van slijtage te verkiezen boven die
meteen groot aantal omwentelingen. Daar
tegenover staat evenwel, dat die eerstge
noemde motoren veel zwaarder zijn en
op eeni zwaarder onderstel moeten staan.
Zooals w ijböven zagen, zrjln aan een
grooter gewicht belangrijke bezwaren ver
blond an, terwijl de machine daardoor ook
duurder wordt. Het schijnt daarom der
commissie toe, dat bij het streven naar
een klein gewicht aan hét bezwaar van
een' groot aantal toeren niet al te veel
waarde mag worden toegekend.
Duidelijk is der commrisio gebleken, da
motoren met vier cylinders den trekker een
veel rustiger gang meedeel en dan die met Rvee
cylinders. Die m:et twee cylinders staan voort
durend op tien grond te beven en te trillen cn
dc-eien die beweging zoo sterk aan den grond
jmede, dat .hal op ecnigen afstand nog goed is
wï>*t te ner<r\
Fctroleumtaolomi verdienen uit het oog- .1 va» gtec» «fej» tams te tcine?
punt van explboitatiekosleu dé voorkeur b'ovaii jbijrioiisa. AQttt op dan naar des» vcsgaderié®-
motoren, die benzine als brandstof bèhoevep, f Verandering van a&'en Do sniS*
•-«iaat benzine, ia venseRking met de daauml
danweziga energie belangrijk duurde ris dan
peBoleum.
Het brandstofverbruik der machines is door
«Te commissie piet gecontroleerd, omdat do
omsla ndigh eden een geregeld doorwerken dei-
machines bij volle belasting niet mc^dijk maak
ten en daardoor aan de te verkrijgen cijfers
weinig waarde kon worden toegekénd.
Het heeft dé commissie verwonderd, dat de
deelnemende firma's niet alle gezorgd hadden,
een eigen tweescharigen trekkerploeg mede te
nemen. Zij had daardoor- voor het werk slechte
'de beschikking over een tweescharigen ploeg
die voor den te ploegen grond minder geschikt
bleek te zijn. Niet overbodig schijnt liet haar
allen hantfelaren in trekkers aan lo raden hun
licht op te steken bij het Instituut voor land
bouwwerktuigen en -gebouwen omtrent de keu
zo van deïi bij den trekker te verkoopen trek
kerploeg. Want het gevaar is ring niet denk
beeldig, dat het door den trekkér geleverde
werk dq,belanghebbenden onbevredigd zal laten,
docr de foute» van den bijgeloverdiea ploeg.
Wanneer men in aanmerking neern^ dat de
machines^ voorzien van een kleinfi veiBncï-
ling, bij haar laDgzaamsten gang, der» tweeden
dag, toen de grond voldoende weerstand aap
de wielen bood, een trekkracht bleken to be
zitten van ongeveer lOOtt K.G. en op den eersten
dag do niet bevroren grond een weerstand aan
den ploeg bood van 65 E.G. per dMA, dan
volgt daaruit, dat bij voldoend drogan grond en
ce nploegweerstand va» 65 E.G. door die ma
chines twee vore», kunnen wenk» geploegd;
van 25 c.M. diepte e» ter geaaineniijke breedte
van 60 c.M,
Ter vejgctFj'king kan nog worden nreeged-eekf,
dat door een paard bij gewone inspanning on
geveer 70 K.G. trekkracht wordt uitgeoefend)
ea dat deze kracht tijdelijk1 tot 20Q E.G. ka»
worden opgevoerd.
Als men den prijs van verschillende- dér
deelnemende trekkers in aanmerking neemt,
zal voor een rendabel gebruik aan deze ma
chines Ja eisdh twee voren te ploegen van 25
e„M. diepte, moeten worden gesteld Aan ma
chines, waarvan de prija niet veel boven f 3000
komt, zal men dien eisch misschien niet be
hoeven te stellen, d&ar de prijs niet hooger is
dan van een driespan paarden, de machine als
zij niet wordt gebruikt, geen brandstof ver
bruikt, zooals de paarden voeder, zij ook',
kan worden gebruikt voor dorschen en het
■oartbewegen van andere werktuigen als graan-
maaimachine-zellbindeir, cultivator, rol met eg
ge, ob eventueel andere combinatie. Voor hel
voorttrekken of in beweging brengien van werk
tuigen, die weinig kracht vereisohen,. bezitten
deze trekkers te veel paardekrachten en ver
bruiken zij in verhouding tot het te verrichte»
werk te veel brandstof.
Een treikker, die twee voren plosgt, bespaart
bij het ploagvverk bedieningspersoneel en tijd,
zoo-dat de keuze tusschen de goedüfoópere trek
kers en duurdere nréf meer paardekrachte»
zal. moeten afhangen van de omstandighede»
waaronder men verkeert.
De commissie heeft gemeend de beproeving
niet tot het dorschen te moeten uitstrekken,
daar dit zeermoeilijk voor uitvoering vatbaar
was en van alle deelnemende machines mocht
worden aangenomen, dat zij in staat zijn een
dorschmaöhine in bewe^ng te brengen. Voor
dit doel verdienen trekkers, die in dezelfde
richting kunnen staan als da dorschmacliine,.
de voorkeur
Zij verkreeg tijdens de beproeving den indruk,
dat alle machines door zeer bekwaam personeel
werden bestuurd en dat bij de vertegenwoordi
gers van de deelnemende firma's een .geest van
collegialiteit en medewerking bestond, die aange
naam aandeed.
D'o beproeving werd begunstigd door zeer
schoon weder en trok zoowel den eersten dag
toen een toegangsprijs geheven werd, als den
tweeden, toen de toegang vrij was, veel belang-
lelling. Den eereten uhg werd zij door ruim 1C0,
den tweeden dag naar schatting wel door een
duizendtal toeschouwers bezocht.
Namens de Beoordeeliugscammissie:
cnobel.
M. F. VISSER
BERGEN
BERGEN. St. I Sri do rus. De vergadering
van dezen R. R Landarbeiders-bood gehouden
Woensdag 30 December werd door den heer
Dingerdis, 2den voorzitter, geopend inet den
ehr. groet. Na de notulen vokyfo verslag van
de Bondsvergadering, gehouden den 2an Kerst
dag, door den afgev. G. F. Roobeek uitgebracht.
Verkiezing van eien penningmeester was aan
leiding tot uitvoerige bespreking, over de mo
gelijkheid dezen fanctio-nariis eonige bezoldiging
toe te kennen, waarom1 voorz. dit punt wilde
uit stellen tot een volgende vergadering, ten
einde het bes-tuur gelegenheid' te geven, mot voor
stellen te komen. De meerderheid wfld® een
nieuwen penningmeester .verkiezen en na. stem
ming waren de meeste stemmen uitgebracht op
den heer N. Schaaper, die de keuze aannam,
zonder eenige vergoeding.
Volgde -bespreking vaststellen van een mi
nimumloon het onmogelijke hiervan ingezien,
en zal het Bestuur ijveren voor een Collectief
arbeidersoontract, en daarvoor een spreker uit-
noodlgen.
De besprekingen hebben wel de noodzake
lijkheid aangetoond, dat het loon dier landarbei
ders niet is, als de tegenwoordige tijd eischt,
locsnen toch worden jgjenoeind, waarvan meri
zou meanen dat ze niet meer voorkomen.
Willen de landarbeiders verbetering, dan is
dit alleen te bereiken, door. een sterke orgpni-
satie.
Allen vereen iigd kunt gij en zult gjj Uw toe
sla nd verbeteren. Laaf d'e contributie hiertoe
geen bezwaar zijto, door dit offer te brengen zult
gij;'bestaanszekerheid bewerken voor U en Uwe
kinderen. De plicht die gij hebt jegens U zelve
Uw kinderen, maar vooral jegens-uw Roorusc!;.
Katholiek beginsel moge U de overtuiging ge-
van te voldoen, aan den oproep van ohk; kerke-
'ktjke overheid: Kathoiie&sn yereeniigt U.
derij, van de» heer Pt da Groot Welke is !aa§r
gakocni, door de familie K. Venneufeu, jaF
uiet 1 Januari belreiktjan worde®, door den iie#-
J. Vermeulen, die zich aldatur gis zfy
gaan vestigen. Door den hees p. do Groot,,
is am^ekocht Het perceel va» den heer S.!
Verduin, waarin dezt mef 1 Mei als. eeri
rijtuigliawïsS zal gaan vestigen. Door den heen
S. Verduin werd aangekocht een stuk- grand
van den heer N. Blokker Jnz, gelegen aall
den Hoogenwcg, waarop een geheel nieowe boe)
renwontog, zal worden gebouwd, e» waar, oor;
de werkzaamheden alreeds een aanvung habbhd'
genomen.
OEDAM"
OBDAM. Raachsvergadering'.
Wo en sdogin klidag Half 3 vergaderde üe
Raad «lezer jg,emeeute. Afwezig de Heer O.
Urseni.
De Voorz. opent de vergadfering en leesf
de notulen welke» ongtwi jrigd worden goed
gekeurd.
De Voorz. deelt mede, daf zijn ingeko
men de volgende stukken
a. Eeir sdirijv-en van den gemeejrfe-tQ^-
ziditef C. .Wester, inho-udendfe ontslag-aan
vrage wegens lichaamsgebreken.
Op de meest eervolle wijze wordt hem
Het ontslag verleend.
Voor everitueele voorziening in de vaav
fere zij'n nog geen nadere voorsteEen ge
reed g-ekoiiien.
Betreffende «te vergoeding deelt de voor
zitter mede, «lat men niet meer rekenen
kan per pand, de meest aangewezen weg
-zal zijn een vaste vergoeding.
B en W. hadden ged'aclit flOG als ver
goeding te sfellen.
De heer Blauw acht het gewenscfrt d'e
vergoeding perceelsgewijze te houden.
De heeren Bakker en Hensetmans zij'a
Eet met den heer 'Blauw eens.
De heer Buis zegt, dat men zoo bier
steedt wat er besteed moet worden.
De Voorz. deelt nog mede, dat de be
noeming geschiedt voor den tijd van I
jaar.
Er zal een oproeping geplaatst worden.
Het plan bestaat iemand te nemen itt
tfe gemeente.
b;. Idem van God1. Staten, houdende go-cdr
keniring gem.-fcegnooting diénst 1920.
Voor kennisgeving aangenomen,
c. Idem van Geril Staten ten geleide va'tli
Pr&v. Had handende salarissen genr.-amÈ-
tenaren.
Voor kennisgeving aangenomen.
«1 Idem van technisch bureau ScBolteiï
en Pijper, betreffende een motorspuft.
Voor kennisgeving aangenomen,
e. Een meaedeelirig, dat unen te Wogj-
BumSpieidijk 26 aansluitinjgen kan krfjr
fen met 87 itchtpuntesL Met de gemeentel
lensbrodc zal men zidi' n^xJer in verbin-i
ding stellen betreffende de aansluitiug aau)
het net.
Bespreking rapjxn-t tarieven G. E. B',
in verhand met P. E. N.
Naar aanleiding biervan is ingekorne.pt
een sdirijven van die afdteeling Noord-Hof
land van dB vereemging van Ned, G&»
meenten.
De conclusie van Het rapport is, dat idie
tariefswijziging volkomen gerechtigd is)
doch dat daarmede noodzakelijk gepnardi
moet gaan een wijziging vari de contract
ten.
Tevens wordt aarrgedlrongm op aatihoul
«lende medezeggensdrap inzMec vaststelimg
|der tarieven.
De Voorz. deelt nog mede, dat «Te
j Provincie zit voor lassen-, die niet vokJaaR-
kunnen worde® zotMÏier tariefsver-Hooging,
Versdiiltemle gemeenten, hebben reedst
besloten: hen contract, te wijzigen.
De extra heffing zon hier eens navor--
deriirg op dé gemeentenaren ten gevolg^
hebben. B. en iW. zien hierin een garodt
bezwaar. Zoolang alle overige gemeenten,
niet 'dezelfde nesting nitgasm, willen B,
en W. het contract van 39 jaar niet prijs)
gevent. Toch gevoelen B. en W, er voof
een tegemoetkomende hbitiding aan te ne
men.
De heer BIa,uw zon liet beter vindon
de verdere besprokingen op te sctiorten
tot d® keten het rapport hebben getezeit.
Hij is er niet zoo direct voor |e vindteni
om.'den stroonrprijs te verhoogeti, 't is-
toch al niet goedkoop.
De Voorz, merkt op, diai de stroom-»
prijs- hier niet zoo heel duur is.
Waar alle gemeenten toch zullen toestem*
men, zouden B. en W. de Provincie tege^
moet willen komen door met 1 januari
den stoooinprijs met 5 cent te verhooge-n'.
0. en W, zouden nu deze beslissing
willen, zien genomen, op-iat men niet mef"
een Jiavostering moét komen.
De heer Blautw vviist er op dat hef
licht 2 eer slecht is Üen 'laatsten tijd. Dit
is nu juist geen aanbeveling om den)
prijs te verhoogen.
De beer Bakker zegt, dat men niet:
alleen op üe schaduwzijden van het licliï
moet letten. Ontegenzeggelijk: kleven aan
liet peiroleumliclit ook veel nad-eelep. Door
verhooging van den prijs van het esectriscll
licht zal. het verbruik niet minder worden,
De heer Henselmans kan voorloo-
pig wel' met het voorstel' va» den voor
zitter medegaan. piodi om het contract té
wijzigen, daar voelt spr. niet veel vooA
De Raad hésluit Öén iprijs' met -ingang ran;
I Jan. te verhoogen met 5 een# Dö
verdere zaak wordt aangefropden de
volgende vergadering.
Nog is ingekomen eerr adres vati_ do
onderwijzeiBS in tïe ntrttig® ftandwerKenl;
aa-n de O. L. Schoof te Spief®!^! verzoe-.
kende paar salaris geHjk" te wih-en ster.ea,
met dat voor Het berlialfiigsondenvijs to
gever».
AKERSLOOT
AKERS L0&T. R. K. Vollisbo'iid. A.s Ka-
Na eenigie- discussie wordt bei.otea. dit
adres aan te Troude» tot hét behamfeFdf
is- in gecoRitnitteeritent
Ma ilè rondvraag, dte niéft belangrijke
--.Tte-erf shvit de voorzitter otn over te
terdög) 3 Jan., "des avonds half 8, zulle» in het Hl1 J" comité ter vasfe-S^ng ran he^
lokaal van den heer. -C. Dekker," de ontwikke- (fj j rimn
tingScursussen worde» voorlgezet, door die»,
ueer Hulsrimans van Wonnerveer. Het onder
werp ral zijn: „Organisatie van Bedrijven!"»
waar wij er dus ncgtnaaD op willen wijzen,
-tlsti hst voor werkgever en voor NW-risnemar,
gaan in co-simt
2e sapp. kohi» n- *p- ttsr h- uftóelina
van licias'-KS H, O,