Binnenlandsch Nieuws.
Na de staking, bij P. en T.
Verkeer en Posterijen
Gemengd Nieuws
j£orte Berichten
Dat de minister vanüinuenlandsche Zaten on 1
.wrikbaar op zijn standpunt bleef staan, dat hij
onverbiddelijk den eisch handhaafde om weer
aan het werk te gaan, was zeer juist gezien.
Daardoor toonde hij duidelijk de waarheid
aan, dat de staking bij een deel van het perso
neel der P. en T. geen conflict was, zooafs men
herhaaldelijk in het particulier bedrijf kan zien:
dat hier wij citeeren de. woorden van den
minister zelf geen sprake was van twee ge
lijkwaardige partijen.
1930, HET STMIMGS1AAR.
Gelijk men zich zal herinneren, heeft de So
cialist Steuhuis, de voorzitter van hét Neder-
iandsche Vakverbond indertijd dit jaar als hel
slakingsjaar ingeluid.
Hoe liet met die eindelooze slakingen is afge-
loopen? Ze zijn zooveel „vergissingen" gebleken.
Immers:
transporlarbeidersstaking mislukte en
bra olit armoede en ellende aan de stakende ar-
bclders.
He bouwvakarbeidersstaking mislukte en hield
slechts den bouw van arbeiderswoningen legen.
De cartonbewerkingssiaking in de provincie
jroningen werd na 14 weken van strijd verloren.
De resultaten voor de arbeiders zijn allerbe
droevendst. De onverstandige leiding der mo
derne vakbeweging bezorgde deze nederlaag op
nederlaag.
Het jaar 1920 zou «en stakingsjaar zijn
Alle groote stakingen door de rooden op touw
gazet, mislukten.
Hun vakvereenigingen gingen achteruit in le
iental.
De strijdlust verflauwde, zoodat zelfs de pro
teststaking tegen de „Uaevclwel" totaal misluk
te.
Inplaats van een jaar vod van glorierijke over
winningen, van groei voor de moderne vakbewe
ging, werd 1920 een jaar van smadelijke neder
lagen en van achteruitgang van het N. V. V. in
ledental.
SALARISSEN VOOR GEMEENTE-
PERSONEEL.
Verschenen is het voorloopig verslag der op 9
December 1918 benoemde Staatscommissie, in
gesteld om te onderzoeken, welke de bezoldi
gingen der burgemeesters, ambtenaren en werk
lieden in dienst der gemeenten zijn en om, naar
bevinding van zaken, de iioodige voorstellen te
doen.
Conclusie 1. Het is noodig, dat voor het per
soneel in dienst der gemeenten weüelijk worde
vastgesteld een minimum-salaris, een minimum
aantal periodieke verhoogingen, een maximum
aantal jaren, waarna die verhoogingen moeten
worden toegekend.
Conclusie 2. Het is billijk en noodzakelijk, dat
floor het Rijk aan de gemeente worde ver
goed, le de helft van de jaarwedden van de
burgemeesters, van de secretarissen, van de
jaarwedden van een wettelijk minimum van
ambtenaren ter secretarie en tan de politie en
2e. de volledige jaarwedden van de ambienaren
van den Burgerlijken Stand en van het perso
neel uitsluitend bij den Burgerlijken Sland
werkzaam. Voor het geval dit personeel tot het
secretarie-personeel behoort en niet uitsluitend
werkzaam is aan den Burgerlijken Stand, worde
vergoed ten volle dat deel van het salaris, dat
zij genieten ais ambtenaar van den Burgerlijken
Stand en voor de helft dat deel van het salaris,
dat zij genieten air ambtenaar ter secretarie.
Conclusie 3. De salarissen moeten toegekend
worden zonder eenige inhouding of korting
voor pensioen.
Conclusie i. Voor het bepalen van het loon
komen als grondslagen in aanmerking: a. ei-
schen van bekwaamheid e.d. bij aanstelling; b.
dienstprestatie; c. geen andere grondslagen.
Het salaris zij voldoende om er met een ge
zin behoorlijk van te kunnen leven, mits de
betrekking den geheelen mensch vordert.
Conclusie 6. Het is noodzakelijk tal van klei
ne gemeenten samen te voegen. Het is als nood
maatregel wenschelijk, waar mogelijk, het bur
gemeestersambt met dat van secretaris te ver
eenigen. De vereeniging moet alleen kunuen
plaats hebben in gemeenten, die niet meer dan
3000 inwoners hebben. Zoolang kleinere ge
meenten nog niet vereenigd zijn tot één gemeen
te, is het wenschelijk, dat burgemeester, secre
taris en ontvanger, dezelfde functies in niet
meer dan twee gemeenten vervullen, mits de
bevolking van geene dier gemeenten 3000 zielen
ie Loven ga en haar gezamenlijk zielental 5000
niet overtreft. Mede geldt dit voor tal van an-
dere functies.
Conclusie 6. De salarieering van de diverse
categorieën van gemeentelijk personeel zij niet
voor alle gemeenten gelijk; differentieering be
hoort plaats te hebben. Daarbij wordt het
stelsel-Stork ten aanzien van alle categorieën
Van gemeenlepersoneel gevolgd.
Een indeeling in 3 klassen is boven een in
deeling in 5 klassen te verkiezen. De aftrek
per klasse mag niet meer dan 4 pet. bedragen.
Dit geldt ook voor de werklieden.
De classificatie worde ieder jaar herzien, zoo
mogelijk in overleg met de commissie, bedoeld
in conclusie 20, en met de salaris-commissie
voor de burgerlijke Rijksambtenaren.
Conclusie 7. Bij het vaststellen van de loon
schalen worde uitgegaan van het minimum-sa
laris, toe te kennen aan den laagstbezoldigden
ambtenaar of werkman en de salarissen (loo-
ncn) van hoogere ambtenaren of werklieden
moeien worden opgebouwd op dat miuimum-
salaris.
Conclusie 8. Tusschen de salarieering van
Rijks- en Gemeentepersoneel besta verband voor
zoover vergelijking mogelijk en gewénscht, of
zelfs noodzakelijk is.
Conclusie 9. Er dient ernstig naar te worden
gestreefd om bij een bezoldiging, die den amb
tenaar (werkman) in staat stelt behoorlijk met
zijn gezin te leven, de verschillende toeslagen,
vergoedingen en emolumenten te doen verval
len. Waar zulks onmogelijk is, dienen zij tol
een minimum-aantal le worden teruggebracht.
Wanneer bijzondere kleeding door den aard
van het bedrijf wordt vereischt, zooals b.v. het
verplicht dragen van uniform, dient deze boven
het loon cn onafhankelijk daarvan te worden
verstrekt.
Vergoedingen behooren niet gegeven te wor
den.
Voor verplichle ambtswoning, kan de geschat
te huurwaarde van die honing van het loon
Worden afgetrokken of 10 pet. van het mini
mum-salaris, ter keuze van den betrokken
ambtenaai. 'Hel verstrekken van toeslagen of
emolumenten mug geen invloed hebben op nenselet of, ae te verwachten gevoigen van net ad-
vies begrijpelijk.
Staand# de vergadering, die aantoonde, dat
ook onder het personeel der beide instellingen
beroering heerschte, verscheen een vertegenwoor
diger van de Centrale Vereenigingen van Perso
neel in 'a Rijks dienst, die mededeelingen deed
over den stand van het conflict, waaruit bleek,
dat het overleg was heropend, welk bericht met
gejuich werd begroet'
Daar de gevoerde actie van het postpersoneel
samenhangt met het lot van de overige ambte
naren, werd besloten onverzwakt de eischen van
de Centrale van Vereenigingen vau Personeel in
's Rijks dienst te steunen.
STEUN AAN GROOTE GEZINNEN.
De Directies van de Ned. Gist- en Spiritus-,
Olie- en van de Lijm- en Gelatinefabriek te
Delft, verklaarden zich in 't voorjaar bereid
mede te werken tot vorming van een vereeniging
buiten de fabrieken staande, die ten doel zou
hebben, het verleenen van steun aan groote ge
zinnen, met de bedoeling dat tot deze vereeni
ging ook meerdere werkgevers zouden kunnen
toetreden.
De voorbereiding tot het stichten van een ver
eeniging als bovenbedoeld, is thans zoover ge
vorderd, dat kan worden medegedeeld, dat
hoogst waarschijnlijk de volgende regeling zal
worden aangenomen;
Aai» hoofden van gezinnen waar meer dan drie
kinderen zijn beneden 16 jaar; zal maandelijks
een toelage worden gegeven van f 1 per week
voor elk kind van af het vierde.
Ilel hoofd van een gezin moet een bepaalden
liju in dienst zijn bij denzelfden aangesloten
werkgever.
De inkomsten der vereeniging zullen bestaan"
uit stortingen dei leden-werkgevers en wel een
vasf bedrag per werknemer, mits deze een be
paalden tijd in diëtist van den aangeslolen werk
gever zij, onverschillig of de werkman al dan
niet een gezin heeft.
Gerekend zal worden, dat deze vereeniging op
15 Juli 1920 is werking is getreden, zoodat van
dien dalum af de toelagen gegeven zullen wor
den.
loon.
Conclusie 10. De betrekking van burgemees
ter kan thans niet meer worden beschouwd uit
sluitend als een eere-ambt. Vordert het ambt
den geheelen persoon, dan zij de bezoldiging
zoodanig, dat zij den burgemeester in staat stelt
er behoorlijk van te leven.
Conclusie 11. De opdracht aan de Staatscom
missie moet zoo opgevat worden, dat ook bet
tijdelijk los en reserve-personeel daaronder valt;
een maximum-loon worde daarvoor vastgesteld
en zij in het algemeen gelijk aan dat van het
vast aangestelde personeel.
Conclusie 12. Voor overwerk, voor Zondags-
arbeid, voor arbeid op verlof- of feestdagen
worde 200 pet. betaald;
c. voor Zoadagarbeid, vallende buiten den
werkrooster, worde 200 pet. betaald;
d. voor arbeid op algemeen erkende feestda
gen worde 200 pet. extra betaald.
Conclusie li. Bevordering in salaris moet
perodick geschieden. Het maximum-salaris moet
op uiterlijk 50-jarigen leeftijd en in iederen
rang in hoogstens 10 jaren bereikt worden. Met
gezinsvorming worde rekening gehouden, zoo
dat de verhooging van salaris in de eerste ja
ren in sneller tempo of met hoogere bedragen
dient le geschieden. Het stelsel van periodieke
verhoogingen dient ook toegepast le worden op
de werklieden. Het maximum van loon in de
groep, waarin zij ingedeeld zijn, worde bereikt
in 4 jaren, onafhankelijk van leeftijd. Bevorde
ring in rang moet niet automatisch geschieden.
Het zoogenaamde' overlapstelsel verdient aan
beveling. Bij bevordering in rang worde het
naast-hoogere salaris toegekend.
Conclusie 15. Bij overgang van een ambte
naar Lu dienst van een andere gemeente moe
ten de dienstjaren, in de eene gemeente in hei
genot van salarieering volgens dezelfde loon
schaal doorgebracht, medetellen bij de bepa
ling van zijn salaris en voor de periodieke ver
boogingen in de andere gemeente. Wanneer die
overgang gepaard gaht met verhooging van
rang, terwijl bet minimum-salaris in dien rang
lager is dan bet genoten salaris in den Iageren
rang in de vorige gemeente, zal zijn salaris door
toeki nni'ng van de daartoe vereisclite perio
dieke verhoogingen gesteld moeten vorden op
minstens bedrag hetwelk in de loonschaal
van dien nieuwen rang onmiddellijk volgt op
het bedrag, hetwelk hij in de vroegere gemeen
te genoten heeft. Voor de werklieden moeten
ter zake dezelfde bepalingen gelden als voor de
ambtenaren.
Conclusie IS. Als minimum-leeftijd voor een
tijdelijke aanstelling als gemeente-ambtenaar
gelde 16 jnnT, voor een vaste aanstelling 18
jaar. Voor gemeente-werklieden geide dezelfde
bepaling. Op 21-jarigen leeftijd moet het mini
mum-salaris van de groep, waarin de ambtc
naar ingedeeld wordt, toegekend worden.
Conclusie 17. Wenschelijk is ook bet maxi
mum te bepalen voor den hoogsten rang. De
mogelijkheid worde evenwel opengelaten om
hiervan voor sommige gemeentebetrekkingen af
te wij'- cn. Het bedrag, dat boven het vastgestel
de maximum voor die betrekkingen moet wor
den toegekend, worde bij afzonderlijk besluit
vaslgestf ld.
Conclusie 18. Een afzonderlijke loonschaal
voor iedere rang of iedere functie is niet
wenschelijk. De voorkeur verdient de rang
schikking van het gemeentepersoneel in groepen
en het vaststellen van een loonschaal voor elke
groep. Ambtenaren met denzelfden titel of rang
kunnen in verschillende loonschalen worden ge
bracht.
Voor de werklieden zal de indeeling in 6
groepen moeten geschieden, te weten:
a. werklieden zonder vakkennis;
b. werklieden met eenige routine;
c. werklieden met vakkennis;
d. werklieden met bijzondere vakkennis;
e. voorlieden met bijzondere vakkennis.
Conclusie 19. Voor de politie dient bij de
eerste aanstelling geen geheel andere maat
staf te worden aangenomen dan voor andere
ambtenaren; wel moet uiteraard bij het indee-
ien der politie-ambtenaren in de vast te stellen
loongroepen met den bijzonderen aard van hun
ne werkzaamheden worden rekening gehouden.
Conclusie 20. De Staatscommissie acht het
gewenscht, dat ook voor de gemeente-ambtena
ren een permanente salariscommissie wordt in
gesteld, zooais Voor de Rijksambtenaren is ge
schied. De taak dier commissie zal in de voor
stellen moeten worden omschreven.
Het is gewenscht, dat deze commissie met de
salariscommissie voor Rijksambtenaren overleg
pleegt, wnar belangen van Gemeente- en Rijks
ambtenaren samengaan.
RECHT8CHE SAMENWERKING.
Naar de „Tijd" verneemt hebben een paar le
den der linkerzijde hun slem uitgebracht op den
Katholieken candidaat voor het commies-grif
fierschap der Tweede Kamer, terwijl eenige le
den der Christelijk-Hisforische partij den li
beraal zouden hehen gesteund.
Dit laatste zegt het R.K. blad, zal ongetwij
feld een pijnlijken indruk in den lande maken,
en wijst er op, dat er in het plegen van overleg
tusschen de drie leiders der drie rechtsclie groe
pen in het Parlement wellicht iets hapert. Voor
zoover dit het geval mocht wezen, is het niet
van gering helang daarin verbetering te brengen.
„Indien dan ook dc mededeeling die tot ons
kwam, dat a.s Woensdag Mr. Kooien voor het
Kamerpresidiuin zal worden aangewezen, *al
blijken juist te zijn, vertrouwen we dat dit zal
geschieden met volkomen instemming der drie
Christelijke groepen.
„Voor de kiezers in den lande is het toch al
lerminst een onvetschülige zaak, dat de goede
verslandhouding tusschen de rechtsche partijen
—waardoor in den loop der jaren zulke schoone
resultaten op politiek terrein te danken zijn
ongerept worde gehandhaafd."
AMBTENAREN BIJ DE RIJKSVERZEKERINGS
BANK ENZ.
Op Vrijdag 8 October hielden de Vereeniging
van Ambtenaren bij de Rijksverzekeringsbank en
de Vereeniging van Ambtenaren bij de Rijkspost
spaarbank een gecombineerde ledenvergadering,
waarin tot uiting kwam de groote ontstemming,
over het advies van de Centrale Commissie van
overleg in ambtenaarszaken, waarbij niet vol
daan werd aan het verlangen der ambtenaren
ter voorziening in den achterstand van het
Rijkspersoneel door een uitkeering in eens. Men
keurde het gebrek aan eenstemmigheid der ver
tegenwoordigers in die Commissie ten zeerste af.
Dp daad van het postpersoneel achtte men
BOND VAN HOOFDEN VAN GEMEENTE
WERKEN IN NOORD-HOLLAND.
Op 't stadhuis- te Amsterdam hoeft deze Bond
een buitengewone vergadering gehouden. De
heer'Faber uit Hoorn besprak de bezwaren van
gedeeltelijke aanbesteding.
Na een kort overzicht van den vroegeren en
tegenwoordigen toestand bij aanbestedingen en
den omvang van de daarbij voorkomende mis
bruiken, die bij gedeeltelijke besteding allerminst
bleken te zijn vermihderd, getuigden meerdere
leden van nieuwe moeilijkheden bij de laatst
genoemde wijze van besteding ondervonden.
De zoo noodige samenwerking der verschil
lende aannemers liet veel te wenschen over.
Vooral was dit bezwaar sterk naar voren geko
men bij den bouw van de Effectenbeurs te Am
sterdam.
nkele leden hadden succes bereikt met he!
aanbesteden van arbeidsloon aan corporaties
van werklieden en eigen levering van materialen,
waarbij aldus de aannemer geheel wordt uitge
schakeld.
Uit de besprekingen werd de conclusie gesteld,
dat partieele besteding meerdere bezwaren mee
brengt, door langoren duur en dikwijls hoogere
kosten, reden waarom het geen aanbeveling ver
dient bij nieuwbouw, doch bij onderhoudswer
ken dikwijls met succes is toe te passen.
De heer Hartslra (Bussum), besprak liet te
ren van wegen. Te Bussum wordt ongeveer 6
K.M. steenslagweg op deze wijze onderhouden
en stofvrij gemaakt.
De teer wordt warm opgebracht en uitgestre
ken en met een. laagje zand bedekt, waarna dc
weg direct weer begaanbaar is.
De onderhoudskosten bedragen f0.25 per
strekkende meter voor éénmaal teren per jaar.
De heer A. W. Bos (Amsterdam), gaf eenige
beschouwingen over den bouw van kademuren
te Amsterdam. Spreker gaf daarbij een overzicht
van vroegere werkwijzen en den tegenwoordigen
bouw, waaruit bleek, dat door oordeelkundiger
constructie en toepassing van nieuwe materialen,
steeds naar bezuiniging wordt gestreefd.
Ook bij den bouw van kademuren wordt op
ruime schaal gewapend beton toegepast, waar
door een zooveel mogelijk gelijkmatige druk op
den ondergrond wordt verkregen.
Des middags werd deze voordracht gevolgd
door eene excursie ter bezichtiging van bestaan
de en in aanbouw zijnde havenwerken.
'Aan het postkantoor te Amsterdam is
Maandag zeer hard gewerkt aan de op
ruiming van den achterstand. Maar er
Valt nog heel wat te doen. De kooien voor
de aangeteekend.e stukken liggen tjokvol,
daarachter ligt nog menige ongesorteerde
zak. Op het bureau van aankomst is men
er in geslaagd orde te brengen in den
chaos van Zaterdag, zoodat het werk
thans meer geregeld kan vlotten. Van de
gewone stukken wordt de voorrang ge
geven aan brieven en briefkaarten; deze
worden na de voorsorteeriug bet eerst af
gewerkt .voor de bestelling en gaan dus
het spoedigst uit. De eerste bestelling
Zondagochtend was bijzonder zwaar, door
dat Zondag een flinke hoeveelheid was
gereed gemaakt, naar gelang weder een
voldoend aantal stukken zal zijn afge
werkt, gaat een volgende bestelling uit.
De directeur hoopt Woensdag door den
achterstand heen te komen. Tot zoolang
is uiteraard ook van de nieuwe poststuk
ken de geregelde bestelling binnen den
gewonen tijdsduur niet verzekerd.
In de bureelen der expeditie is de toe
stand gunstig.
De bureelen kwitantie en pakketrpost,
waarvan de afdeelingen aankomst te Am
sterdam waren gesloten, zullen uiterlijk
hedeti, Dinsdag, wederom normaal wer
ken. De sluiting van deze afdeelingen zal
dan worden 'opgeheven.
Aan het telegraafkantoor was de ach
terstand in te vereenden telegrammen Za
terdagnamiddag ingehaald; dte achterstand
in de te bestellen telegrammen was Za
terdagavond opgeruimd. De dienst' daar
gaat dus weer den gewonen gang.
Hot Dagelijksch Bestuur van den Bond
van Inspecteurs van Gemeentelijke Po
litie in Nederland heeft* in verband met]
bovenstaande motie van het Dage lij ksfcü
Bestuur ,van den Algemeenen Bopd yam
Politiepersoneel inzake optreden .van de
Politie bij' R en T-staking, dit laatste.
Bestuur opheldering gevraagd over het
a.i. dubbelzinnig advies aan de leden
van dezen laaitaten Bond gegeven fin zijn
ernatigen wrevel over dergelijke dubbel
zinnigheid yjan zijn Leidingsadviezem ge,-
uiifc,
EEN SPOEDIGE OPLOSSING TE WACHTEN.
De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft
Maandag een korte 'audiëntie verleend aan tie
vertegenwoordigers van den R.-K. Bond van P.
T. T.-personeel „Sint Petrus" en die van „Door
Plicht tot Recht"eveneens bestaande uit perso
neel' van dat Staatsbedrijf. Zij kregen den indruk,
dat de Regeering rich op het oogenblik ernstig
bezig houdt met het vraagstuk der traktemenls-
regeling en dat spoedig de oplossing is te ver
wachten.
DB POLITIE EN DE STAKING VAN
LET pOSTr EN TELBG iA AEPEI t-
SONEEE.
Het dagelijksch bestuur van den Alge
meenen Bond van politiepersoneel in Ne
derland had de vorige week een motie
aangenomen, waarin wordt uitgesproken, I
dat, hoezeer het uitbreken van de staking j
van het poet- en telegraafpersoneel bui-1
ten de.„verschillende hoofdbesturen omging i
en dus als een onorganisatorische, on-
disciplinaire handeling is te beschouwen,
de reeele -ondergrond van die handeling!
ia .positieve armoede, waardoor deze ham-
deling als wanhoopsdaad, voor welk on-
gunstig gevolg door middel van de de-1
fnonstratie tegen de duurt-: is gewaar-'
schuwd, moet worclbn gekarakteriseerd,/
Den leden van deii Bond wordt er op|
gewezen, dat zij wel indachtig moeten i
zijn, dat het stakende personeel der 'paste- j
rijen en telegrafie in zeer opgewonden
stemming verkeert ,em het dag. bestuur j
dringt -er bij de leden met kiem pp aan
zonder dat het wil treden in beoordeeling I
van diverse situaties, waarin moet wor-1
den opgetreden, te bedenken dat de pu-1
blieko opinie veer een niet gering ge-1
deelte wordt bekeerseht door het aantal j
botsingen tusschen politie en stakers en,
dat gegrond® verwijten niet tot- de po- j
Li tie moeten kunnen worden gericht en'
dus met zeer veei tact en onderscheiding I
beboert te worden opgetreden.
Bij de besturen van bij de staking Jbe-i
trokken organisaties dringt de motie j
eveneens met kllenr aan, hun leden te i
instrucèrem izich overeenkomstig wenken,/
waarschuwingen pf bevelen van de politie J
te gedragen. j
DE HOOGE RAAD VAN ARBEID OVER DE J
ZIEKTEWET-TALMA.
De IIi?oge Raad van Arbeid heeft in een
Zaterdag jJ. gehouden vergadering een praead- j
vies van. zijn commissie voor de arbeidsverzc-
kering tot wijziging van de Ziektewet-Talma be
handeld. De Raad besloot den minister van Ar
beid in overweging te geven, alvorens tot over
haaste invoering van de Ziektewet over te gaan,
met spoed een onderzoek te doen instellen naar i
het aantal arbeiders, dat thans krachtens col-
lecticve arbeidsovereenkomsten of andere rege
lingen op riekengeld-uitkeeringen recht kan
doen gelden, op welke wijze deze nitkeeringen
zijn geregeld en 1st verband met de resultaten
van het onderzoek te overwegen, of invoering
van de Ziektewet nog wel gewenscht is. J
De Raad acht het niet uitgesloten, dat zal j
blijken, dat de voorkeur zal moeten worden ge
geven aan een geheel andere regeling der zieken- j
gelduilkeering, waarbij de uitvoering wordt ter
hand genomen door de werkgeversvereenigingen
in samenwerking met de vakcentralen, terwijl de
wet zich zou bepalen tot het opleggen aan den I
werkgever van de verplichting, om den arbeider
ingeval van ziekte gedurende een bepaalden, tijd j
ziekengeld uit te keeren. 'n Groote minderheid
van den Raad achtte de Instelling van een der-1
gelijk onderzoek niet meer noodig en was van f
oordeel, dat met de invoering van de Ziektewet J
niet langer getalmd moest worden. Zij wijst
erop, dat vele arbeiders thans stellig nog niet
aanspraak kunnen maken op ziekengelduitkee-1
ringen en dat de door de meerderheid van den f
Raad aangegeven regeling toch niet alle arbei- j
ders zal omvatten. Zij meent, dat de vraag, of
de ziekengelduitkeering öp publiekrechtelijke j
wijze, overeenkomstig de Ziektewet, of op pri-
vaatrechtelijke wijze bij arbeidscontract gere-
geld moet worden, welke vraag in 1013 na J
grondige bespreking in eerstgenoemden zin is i
beslist, niet eerder ter sprake behoort te komen,
vóórdat tot de in uitzicht gestelde algemeene i
herziening der verzekeringswetgeving wordt j
overgegaan.
Op grond van bovenstaande overweg'tngen
meende de Raad zich van de naderende bespre-1
king van het aanhangige ontwerp tot wijziging
van de Ziektewet te moeten onthouden, totdat 1
de minister van Arbeid verklaard zou hebhen,
of hij bereid is aan het verzoek een nader on-
derzoek in te stellen, te voldoen.
EEN VERBOD.
In opdracht van den Minister van Waterstaat
heeft de Directeur-Generaal der P. en T. ter
kennis van het personeel gebracht, dat eene
voor een Rijksbetrekking van Rijkswege ver
strekte uniformkleeding, zelfs al wordt deze ge
deeltelijk door de ambtenaren betaald, niet be
stemd is om te worden gedragen bij betoogin
gen en optochten, weshalve zulks wordt verbo-
den, tenzij daarvoor bijzondere vergunning is
verleend.
GENEESKUNDIG ONDERZOEK.
Door den Directeur-Generaal der P. en T. is
bepaald, dat indien een geneeskundig onderzoek
van vrouwelijke candidaten door een mannelijk
arts wordt verricht, kan desgewenscht een fami
lielid worden medegebracht om bij de keuring
tegenwoordig te zijn.
Ook de vrouwelijke ambtenaren, die zich te
hebben onderwerpen aan een controle bezoek
of aan een geneeskundig onderzoek ingevolge
het dienstreglement, kunnen ha bovengemeld ge
val de aanwezigheid van een familielid vragen.
fuxi
424' STAATSLOTERIJ.
■de Klasse. Twaalfde Lijst.
Trekking van 11 October.
7 1000, No. 18428, 18308.
f 400, No. 1658, S175, 11781, 1246fc
17141, 19038, 21245, 22534.
200, }Io. 14924, 16474, 16597, 1G6I8
100, No. 787, 8930, 5120, 5368, 5426'
7012, 8190, 13486, 18130, 19429»
PRIJZEN VAN 70.
3 3766 6826 9563 12911 16584 18552 20094
143 3884 6954 9588 180S9 15663 18835 20714
155 3909 6960 9796 18266 15801 18937 20904
185 8924 6966 9942 13280 15® 18941 20915
233 4507 7028 10168 13575 16961 18971 2094Ï
480 4738 7323 10283 13636 10106 19050 2107(7
680 4882 7460 10364 13843 16L11 19123 21126
596 4927 7507 10505 13922 16206 19150 2322S
794 4938 7595 10634 13970 16272 19258 21246
841 4985 7709 10866 14053 16327 19371 21404
990 6004 7783 10979 14120 16356 19474 21526
4004 .5103 7787 11213 14166 16750 19628 21540
1098 6130 7810 11250 14210 16793 19635 21584
1225 6165 7841 11264 14236 16815 19640 21690
1363 5214 7979 11373 14283 16859 19682 21704
1409 5313 8129 11616 14330 16908 19737 217101
1746 6427 8160 11634 14413 16911 19773 21712
1769 5469 8295 11722 14465 16948 19842 21S3Ö
1813 6490 8402 11732 14534 1702U 19867 2195e
1881 6515 8439 12018 14696 17032 4990? 219-5?
2029 5537 8485 12084 14723 1736" 19924 22006
2399 5545 8588 12137 14829 17441 19935 22072
2427 555Ó 859*12142 14926 17480 19234 22091
24S6 5835 8681 12161 1.4986 17803 20022 22166
2.565 5840 8808 12179 15102 17902 20336 22262
2620 5977 8870 12250 15126 17971 20392 22314
3137 6103 8934 12426 15246 18013 20495 22536
3273 6203 9053 1243S 15251 181S4 20538 2254!*
33-10 6310 £064 12459 15437 1S215 2060 22594
3378 6503 9097 12514 15476 18246 20623 22744
3400 6583 9145 12731 15568 18393 2065S 22751
3573 676S 9147 12808 15583 185S5 20673- 22853
3668 6799 S385 12809
NI ETEN.
9093 117ÉL 14656 17396 1G95Ï
9183 11761 14667 17456 18996)
9216 11773 14679 17475 20006'
9380 11785 14700 17470 20051
9383 11739 14725 17494- 30064
9386 11830 14740 17541 Ï2009Ö
9444 11844 14777 17583 20107
9445 11857 1494-1 17587 20134
9475 11860 14993 17504 20181'
9478 11903 15023 17595 2021?
9479 11909 1503S 17613 30241
9484 11957 15052 1702,8 20250
9489 11998 15071 17633 2031.4
9492 12023 15075 17646 20313
9546 1204S 15078 17649 2037?
9594 12002 15086 17652 10387,
9-595 12196 16129 17662 2040C
9000 12285 15143 17671 20415
9609 12336 15162 17675 20456)
9626 12351 15172 17699 20531
9663 12423 15194 17722 20547
9667 12473 15197 17780 2054&
9680 12555 15263 17733 2058$
9783 12572 15295 17845 20531
9793 12621 1-5351 17922 206 if
9806 12632 15424 17985 2062%
9868 12720 15441 17986 20652
9869 12733 15-146 18011 206SSJ
9876 12773 15483 18030 2072?
9882 12777 15495 18093 2070?
9890 12925 15503 18121 20778,
9907 12958 15608 18147 20852
969 3915 7212 10095 13019 15609 18172 2086»
993 3932 7219 10098 13060 15613 18179 2058?
1020 3962 7221 10138 13070 15690 18198 20933.
1072 3971 7244 10152 13094 15740 18296 21011
1083 4019 7322 10173 13098 15756 18391 "1037.
1087 4037 7324 10182 13151 15829 1S423 21043
1175 4057 7327 10194 13181 15901 18446 91052
1251 4105 7333 10216 13226 15935 18-160 211031
1254 4127 7398 10217 132!8 3 r :m<V
1276 4155 7453 10235 1 32. 2 lu> ;u 1 VI UK
1301 4172 7486 10245 13260 16045 18617 21164
1308 4254 7501 10253 13282 16096 18539 21204
1337 4303 7511 10255 13284 16141 18591 2128»
1372 4323 7523 10273 13287 16152 1S5SS 21337
1440 4332 7551 10316 13329 16165 18640 213T
1473 4482 7566 10343 13351 16169 18658 213!
1593 4567 7604 10346 13471 16226 186G2 2143!
1596 4614 7715 10374 13488 16257 18811 2146!
1635 4628 7731 10394 13561 16309 13821 21—
1636 4634 7746 10395 13554 16315 18837 21,
1641 4640 7768 10436 13565 16876 18873 21671
1699 4675 7842 10446 18681 16398 1887S SIS"'
1720 4682 7SS9 10466 13690 16410 18895 210
1787 4773 7S90 10477 13696 164-12 18950 211
1741 4793 7894 10602 13743 164-59 19029 21670)
1752 4897 7932 10508 13754 16493 19175 2i7512
1P35 4918 £017 10511 13820 16503 19226 217—
2108 4939 S028 10527 13834 16548 19235 218—.
2227 4952 8062 10638 13897 16557 19284 21887''
2291 4959 8072 10662 13909 16575 19293 2198!
2313 5057 80S7 10674 13924 16838 19298 21"'
2316 5121 8090 10720 13932 16645 19301 22™
2320 5128 8091 10834 13947 16648 19378 22040;
2331 6160 8111 10836 14013 16349 19409 221lr
2363 5201 8127 10847 14017 16730 19419 22209.
2369 5242 81G6 10962 14057 16738 19433 '£231
2371 5282 8157 10989 14146 16744 1943S 2223S
2529 5292 8369 11028 14151 16769 19462 22330
2530 5319 8370 11033 14161 16798 19475 22360)
2555 5329 8478 11050 14173 16823 19478 22475
2581 5407 8498 11078 14189 16851 19493 22526,
2584 5415 8511 11086 14235 10979 19511 22540
2592 5420 8515 11090 14319 16981 19557 22508
2687 5542 8559 11122 14326 16998 19564 2261(5)
2780 5666 8640 11148 14434 17059 19566 22623
2793 5674 3704 11236 14139 17080 19615 22681
2855 5734 8746 11359 14488 17086 19G24 22650
2886 5776 8755 11363' 14476 1 71.'» 19636 22697,
2905 5809 8805 11391 14496 17139 19669 22816
2923 5-327 8918 11396 14509 17140 11673 22350
3023 5839 8931 11409 14524 17167 19764 22360,
3045, 5874 8969 11426 14531 17246 19S56 22907
3064 5901 8972 11432 14539 17360 19860 22979-
8113 5903 8983 11511 14570 17342 19877 22978
3123 5913 9009 11545 14593 17359 19882 2299?
3129 6917 9026 11598 14620 17361 19921
3273 5943 9039 11631 14644 173S1 19943
3245 5957 9067 UM4-
35 32SCT 5968
67 3263 5976
95 3269 6003
97 3317 6055
137 3370 6134
151 3422 6140
153 346-5 6179
200 3476 G215
209 3492 6293
237 3508 6311
300 3549 6325
314 3590 6335
815 3616 6343
344 3642 6388
395 3658 6406
464 3664 6504
513 3667 6557
630 3680 6613
646 3693 6672
572 3714 6676
592 3728 6685
.635 3741 6687
647 3752 6703
674 3775 6721
702 3782 6765
751 3793 6784
756 3790 7050
768 3826 7097
778 3835 7099
781 3848 7105
843 3881 7171
914 3905 7200
ONTREDDERD JACHT AANGEDREVEN,
In de Zuiderzee, nabij Durgerdam, onder de
gemeente Ransdorp, is Zondagochtend een kfel-
jacht, drijvende gcyopdcB geaasmd „Meerkoet,"
van buiten donkergeel geschilderd. Grootzeil
fok en touwwerk bevinden zich in goeden toe
stano. Een ijzeren stang aan stuurboord is even-
wel weggerukt; de stuurboog is gebroken. Ir
dc roef was niets aanwezig. De meeste deuren
van de kastjes zijn uit de scharnieren gerukt
Boven in de mast bevond zich als noodsein
een gescheurde rooden zakdoek. Vermoede
lijk heeft de boot reeds weken op zee rondge
dreven.
De burgemeester van Ransdorp verzoekt in
lichtingen omtrent de herkomst van liet jacht.
Eenige kinderen van de openbare Iager^
School aan de Zwederstraat te Rotterdam zijr
vermoedelijk door het kauwen op zoethout, on#
gesteld geworden. De politie heeft in een snoep»,
winkel een kleine hoeveelheid zoethout in h$i
slag genomen. Een nader onderzoek wordt in>
gesteld.
De Rotterdamsche politie heeft aangehou*;
den de machinist M. W. de B. Deze man heel,
op naam van het Israëlitisch ziekenhuis eenig<
firma's aan de Hoogstraat opgelicht voor eef
hoeveelheid gaslampen enz., ter waarde val
9500.—,
Naar het „Leeuw. NhkL" verneemt, heef
een fabrieksleidei te Huizum (Fr.), die penninrt
meester was van de arbeiders-org uiisatie, tefa
nadeele van zijn mede-arbeiders een bedrag va<
ongeveer 400 verduisterd. Hij is -»dert ccnigfl
dag® voortvluchtig.