Binnenlandsch Nieuws. Na de staking, bij P. en T. Verkeer en Posterijen Gemengd Nieuws j£orte Berichten Dat de minister vanüinuenlandsche Zaten on 1 .wrikbaar op zijn standpunt bleef staan, dat hij onverbiddelijk den eisch handhaafde om weer aan het werk te gaan, was zeer juist gezien. Daardoor toonde hij duidelijk de waarheid aan, dat de staking bij een deel van het perso neel der P. en T. geen conflict was, zooafs men herhaaldelijk in het particulier bedrijf kan zien: dat hier wij citeeren de. woorden van den minister zelf geen sprake was van twee ge lijkwaardige partijen. 1930, HET STMIMGS1AAR. Gelijk men zich zal herinneren, heeft de So cialist Steuhuis, de voorzitter van hét Neder- iandsche Vakverbond indertijd dit jaar als hel slakingsjaar ingeluid. Hoe liet met die eindelooze slakingen is afge- loopen? Ze zijn zooveel „vergissingen" gebleken. Immers: transporlarbeidersstaking mislukte en bra olit armoede en ellende aan de stakende ar- bclders. He bouwvakarbeidersstaking mislukte en hield slechts den bouw van arbeiderswoningen legen. De cartonbewerkingssiaking in de provincie jroningen werd na 14 weken van strijd verloren. De resultaten voor de arbeiders zijn allerbe droevendst. De onverstandige leiding der mo derne vakbeweging bezorgde deze nederlaag op nederlaag. Het jaar 1920 zou «en stakingsjaar zijn Alle groote stakingen door de rooden op touw gazet, mislukten. Hun vakvereenigingen gingen achteruit in le iental. De strijdlust verflauwde, zoodat zelfs de pro teststaking tegen de „Uaevclwel" totaal misluk te. Inplaats van een jaar vod van glorierijke over winningen, van groei voor de moderne vakbewe ging, werd 1920 een jaar van smadelijke neder lagen en van achteruitgang van het N. V. V. in ledental. SALARISSEN VOOR GEMEENTE- PERSONEEL. Verschenen is het voorloopig verslag der op 9 December 1918 benoemde Staatscommissie, in gesteld om te onderzoeken, welke de bezoldi gingen der burgemeesters, ambtenaren en werk lieden in dienst der gemeenten zijn en om, naar bevinding van zaken, de iioodige voorstellen te doen. Conclusie 1. Het is noodig, dat voor het per soneel in dienst der gemeenten weüelijk worde vastgesteld een minimum-salaris, een minimum aantal periodieke verhoogingen, een maximum aantal jaren, waarna die verhoogingen moeten worden toegekend. Conclusie 2. Het is billijk en noodzakelijk, dat floor het Rijk aan de gemeente worde ver goed, le de helft van de jaarwedden van de burgemeesters, van de secretarissen, van de jaarwedden van een wettelijk minimum van ambtenaren ter secretarie en tan de politie en 2e. de volledige jaarwedden van de ambienaren van den Burgerlijken Stand en van het perso neel uitsluitend bij den Burgerlijken Sland werkzaam. Voor het geval dit personeel tot het secretarie-personeel behoort en niet uitsluitend werkzaam is aan den Burgerlijken Stand, worde vergoed ten volle dat deel van het salaris, dat zij genieten ais ambtenaar van den Burgerlijken Stand en voor de helft dat deel van het salaris, dat zij genieten air ambtenaar ter secretarie. Conclusie 3. De salarissen moeten toegekend worden zonder eenige inhouding of korting voor pensioen. Conclusie i. Voor het bepalen van het loon komen als grondslagen in aanmerking: a. ei- schen van bekwaamheid e.d. bij aanstelling; b. dienstprestatie; c. geen andere grondslagen. Het salaris zij voldoende om er met een ge zin behoorlijk van te kunnen leven, mits de betrekking den geheelen mensch vordert. Conclusie 6. Het is noodzakelijk tal van klei ne gemeenten samen te voegen. Het is als nood maatregel wenschelijk, waar mogelijk, het bur gemeestersambt met dat van secretaris te ver eenigen. De vereeniging moet alleen kunuen plaats hebben in gemeenten, die niet meer dan 3000 inwoners hebben. Zoolang kleinere ge meenten nog niet vereenigd zijn tot één gemeen te, is het wenschelijk, dat burgemeester, secre taris en ontvanger, dezelfde functies in niet meer dan twee gemeenten vervullen, mits de bevolking van geene dier gemeenten 3000 zielen ie Loven ga en haar gezamenlijk zielental 5000 niet overtreft. Mede geldt dit voor tal van an- dere functies. Conclusie 6. De salarieering van de diverse categorieën van gemeentelijk personeel zij niet voor alle gemeenten gelijk; differentieering be hoort plaats te hebben. Daarbij wordt het stelsel-Stork ten aanzien van alle categorieën Van gemeenlepersoneel gevolgd. Een indeeling in 3 klassen is boven een in deeling in 5 klassen te verkiezen. De aftrek per klasse mag niet meer dan 4 pet. bedragen. Dit geldt ook voor de werklieden. De classificatie worde ieder jaar herzien, zoo mogelijk in overleg met de commissie, bedoeld in conclusie 20, en met de salaris-commissie voor de burgerlijke Rijksambtenaren. Conclusie 7. Bij het vaststellen van de loon schalen worde uitgegaan van het minimum-sa laris, toe te kennen aan den laagstbezoldigden ambtenaar of werkman en de salarissen (loo- ncn) van hoogere ambtenaren of werklieden moeien worden opgebouwd op dat miuimum- salaris. Conclusie 8. Tusschen de salarieering van Rijks- en Gemeentepersoneel besta verband voor zoover vergelijking mogelijk en gewénscht, of zelfs noodzakelijk is. Conclusie 9. Er dient ernstig naar te worden gestreefd om bij een bezoldiging, die den amb tenaar (werkman) in staat stelt behoorlijk met zijn gezin te leven, de verschillende toeslagen, vergoedingen en emolumenten te doen verval len. Waar zulks onmogelijk is, dienen zij tol een minimum-aantal le worden teruggebracht. Wanneer bijzondere kleeding door den aard van het bedrijf wordt vereischt, zooals b.v. het verplicht dragen van uniform, dient deze boven het loon cn onafhankelijk daarvan te worden verstrekt. Vergoedingen behooren niet gegeven te wor den. Voor verplichle ambtswoning, kan de geschat te huurwaarde van die honing van het loon Worden afgetrokken of 10 pet. van het mini mum-salaris, ter keuze van den betrokken ambtenaai. 'Hel verstrekken van toeslagen of emolumenten mug geen invloed hebben op nenselet of, ae te verwachten gevoigen van net ad- vies begrijpelijk. Staand# de vergadering, die aantoonde, dat ook onder het personeel der beide instellingen beroering heerschte, verscheen een vertegenwoor diger van de Centrale Vereenigingen van Perso neel in 'a Rijks dienst, die mededeelingen deed over den stand van het conflict, waaruit bleek, dat het overleg was heropend, welk bericht met gejuich werd begroet' Daar de gevoerde actie van het postpersoneel samenhangt met het lot van de overige ambte naren, werd besloten onverzwakt de eischen van de Centrale van Vereenigingen vau Personeel in 's Rijks dienst te steunen. STEUN AAN GROOTE GEZINNEN. De Directies van de Ned. Gist- en Spiritus-, Olie- en van de Lijm- en Gelatinefabriek te Delft, verklaarden zich in 't voorjaar bereid mede te werken tot vorming van een vereeniging buiten de fabrieken staande, die ten doel zou hebben, het verleenen van steun aan groote ge zinnen, met de bedoeling dat tot deze vereeni ging ook meerdere werkgevers zouden kunnen toetreden. De voorbereiding tot het stichten van een ver eeniging als bovenbedoeld, is thans zoover ge vorderd, dat kan worden medegedeeld, dat hoogst waarschijnlijk de volgende regeling zal worden aangenomen; Aai» hoofden van gezinnen waar meer dan drie kinderen zijn beneden 16 jaar; zal maandelijks een toelage worden gegeven van f 1 per week voor elk kind van af het vierde. Ilel hoofd van een gezin moet een bepaalden liju in dienst zijn bij denzelfden aangesloten werkgever. De inkomsten der vereeniging zullen bestaan" uit stortingen dei leden-werkgevers en wel een vasf bedrag per werknemer, mits deze een be paalden tijd in diëtist van den aangeslolen werk gever zij, onverschillig of de werkman al dan niet een gezin heeft. Gerekend zal worden, dat deze vereeniging op 15 Juli 1920 is werking is getreden, zoodat van dien dalum af de toelagen gegeven zullen wor den. loon. Conclusie 10. De betrekking van burgemees ter kan thans niet meer worden beschouwd uit sluitend als een eere-ambt. Vordert het ambt den geheelen persoon, dan zij de bezoldiging zoodanig, dat zij den burgemeester in staat stelt er behoorlijk van te leven. Conclusie 11. De opdracht aan de Staatscom missie moet zoo opgevat worden, dat ook bet tijdelijk los en reserve-personeel daaronder valt; een maximum-loon worde daarvoor vastgesteld en zij in het algemeen gelijk aan dat van het vast aangestelde personeel. Conclusie 12. Voor overwerk, voor Zondags- arbeid, voor arbeid op verlof- of feestdagen worde 200 pet. betaald; c. voor Zoadagarbeid, vallende buiten den werkrooster, worde 200 pet. betaald; d. voor arbeid op algemeen erkende feestda gen worde 200 pet. extra betaald. Conclusie li. Bevordering in salaris moet perodick geschieden. Het maximum-salaris moet op uiterlijk 50-jarigen leeftijd en in iederen rang in hoogstens 10 jaren bereikt worden. Met gezinsvorming worde rekening gehouden, zoo dat de verhooging van salaris in de eerste ja ren in sneller tempo of met hoogere bedragen dient le geschieden. Het stelsel van periodieke verhoogingen dient ook toegepast le worden op de werklieden. Het maximum van loon in de groep, waarin zij ingedeeld zijn, worde bereikt in 4 jaren, onafhankelijk van leeftijd. Bevorde ring in rang moet niet automatisch geschieden. Het zoogenaamde' overlapstelsel verdient aan beveling. Bij bevordering in rang worde het naast-hoogere salaris toegekend. Conclusie 15. Bij overgang van een ambte naar Lu dienst van een andere gemeente moe ten de dienstjaren, in de eene gemeente in hei genot van salarieering volgens dezelfde loon schaal doorgebracht, medetellen bij de bepa ling van zijn salaris en voor de periodieke ver boogingen in de andere gemeente. Wanneer die overgang gepaard gaht met verhooging van rang, terwijl bet minimum-salaris in dien rang lager is dan bet genoten salaris in den Iageren rang in de vorige gemeente, zal zijn salaris door toeki nni'ng van de daartoe vereisclite perio dieke verhoogingen gesteld moeten vorden op minstens bedrag hetwelk in de loonschaal van dien nieuwen rang onmiddellijk volgt op het bedrag, hetwelk hij in de vroegere gemeen te genoten heeft. Voor de werklieden moeten ter zake dezelfde bepalingen gelden als voor de ambtenaren. Conclusie IS. Als minimum-leeftijd voor een tijdelijke aanstelling als gemeente-ambtenaar gelde 16 jnnT, voor een vaste aanstelling 18 jaar. Voor gemeente-werklieden geide dezelfde bepaling. Op 21-jarigen leeftijd moet het mini mum-salaris van de groep, waarin de ambtc naar ingedeeld wordt, toegekend worden. Conclusie 17. Wenschelijk is ook bet maxi mum te bepalen voor den hoogsten rang. De mogelijkheid worde evenwel opengelaten om hiervan voor sommige gemeentebetrekkingen af te wij'- cn. Het bedrag, dat boven het vastgestel de maximum voor die betrekkingen moet wor den toegekend, worde bij afzonderlijk besluit vaslgestf ld. Conclusie 18. Een afzonderlijke loonschaal voor iedere rang of iedere functie is niet wenschelijk. De voorkeur verdient de rang schikking van het gemeentepersoneel in groepen en het vaststellen van een loonschaal voor elke groep. Ambtenaren met denzelfden titel of rang kunnen in verschillende loonschalen worden ge bracht. Voor de werklieden zal de indeeling in 6 groepen moeten geschieden, te weten: a. werklieden zonder vakkennis; b. werklieden met eenige routine; c. werklieden met vakkennis; d. werklieden met bijzondere vakkennis; e. voorlieden met bijzondere vakkennis. Conclusie 19. Voor de politie dient bij de eerste aanstelling geen geheel andere maat staf te worden aangenomen dan voor andere ambtenaren; wel moet uiteraard bij het indee- ien der politie-ambtenaren in de vast te stellen loongroepen met den bijzonderen aard van hun ne werkzaamheden worden rekening gehouden. Conclusie 20. De Staatscommissie acht het gewenscht, dat ook voor de gemeente-ambtena ren een permanente salariscommissie wordt in gesteld, zooais Voor de Rijksambtenaren is ge schied. De taak dier commissie zal in de voor stellen moeten worden omschreven. Het is gewenscht, dat deze commissie met de salariscommissie voor Rijksambtenaren overleg pleegt, wnar belangen van Gemeente- en Rijks ambtenaren samengaan. RECHT8CHE SAMENWERKING. Naar de „Tijd" verneemt hebben een paar le den der linkerzijde hun slem uitgebracht op den Katholieken candidaat voor het commies-grif fierschap der Tweede Kamer, terwijl eenige le den der Christelijk-Hisforische partij den li beraal zouden hehen gesteund. Dit laatste zegt het R.K. blad, zal ongetwij feld een pijnlijken indruk in den lande maken, en wijst er op, dat er in het plegen van overleg tusschen de drie leiders der drie rechtsclie groe pen in het Parlement wellicht iets hapert. Voor zoover dit het geval mocht wezen, is het niet van gering helang daarin verbetering te brengen. „Indien dan ook dc mededeeling die tot ons kwam, dat a.s Woensdag Mr. Kooien voor het Kamerpresidiuin zal worden aangewezen, *al blijken juist te zijn, vertrouwen we dat dit zal geschieden met volkomen instemming der drie Christelijke groepen. „Voor de kiezers in den lande is het toch al lerminst een onvetschülige zaak, dat de goede verslandhouding tusschen de rechtsche partijen —waardoor in den loop der jaren zulke schoone resultaten op politiek terrein te danken zijn ongerept worde gehandhaafd." AMBTENAREN BIJ DE RIJKSVERZEKERINGS BANK ENZ. Op Vrijdag 8 October hielden de Vereeniging van Ambtenaren bij de Rijksverzekeringsbank en de Vereeniging van Ambtenaren bij de Rijkspost spaarbank een gecombineerde ledenvergadering, waarin tot uiting kwam de groote ontstemming, over het advies van de Centrale Commissie van overleg in ambtenaarszaken, waarbij niet vol daan werd aan het verlangen der ambtenaren ter voorziening in den achterstand van het Rijkspersoneel door een uitkeering in eens. Men keurde het gebrek aan eenstemmigheid der ver tegenwoordigers in die Commissie ten zeerste af. Dp daad van het postpersoneel achtte men BOND VAN HOOFDEN VAN GEMEENTE WERKEN IN NOORD-HOLLAND. Op 't stadhuis- te Amsterdam hoeft deze Bond een buitengewone vergadering gehouden. De heer'Faber uit Hoorn besprak de bezwaren van gedeeltelijke aanbesteding. Na een kort overzicht van den vroegeren en tegenwoordigen toestand bij aanbestedingen en den omvang van de daarbij voorkomende mis bruiken, die bij gedeeltelijke besteding allerminst bleken te zijn vermihderd, getuigden meerdere leden van nieuwe moeilijkheden bij de laatst genoemde wijze van besteding ondervonden. De zoo noodige samenwerking der verschil lende aannemers liet veel te wenschen over. Vooral was dit bezwaar sterk naar voren geko men bij den bouw van de Effectenbeurs te Am sterdam. nkele leden hadden succes bereikt met he! aanbesteden van arbeidsloon aan corporaties van werklieden en eigen levering van materialen, waarbij aldus de aannemer geheel wordt uitge schakeld. Uit de besprekingen werd de conclusie gesteld, dat partieele besteding meerdere bezwaren mee brengt, door langoren duur en dikwijls hoogere kosten, reden waarom het geen aanbeveling ver dient bij nieuwbouw, doch bij onderhoudswer ken dikwijls met succes is toe te passen. De heer Hartslra (Bussum), besprak liet te ren van wegen. Te Bussum wordt ongeveer 6 K.M. steenslagweg op deze wijze onderhouden en stofvrij gemaakt. De teer wordt warm opgebracht en uitgestre ken en met een. laagje zand bedekt, waarna dc weg direct weer begaanbaar is. De onderhoudskosten bedragen f0.25 per strekkende meter voor éénmaal teren per jaar. De heer A. W. Bos (Amsterdam), gaf eenige beschouwingen over den bouw van kademuren te Amsterdam. Spreker gaf daarbij een overzicht van vroegere werkwijzen en den tegenwoordigen bouw, waaruit bleek, dat door oordeelkundiger constructie en toepassing van nieuwe materialen, steeds naar bezuiniging wordt gestreefd. Ook bij den bouw van kademuren wordt op ruime schaal gewapend beton toegepast, waar door een zooveel mogelijk gelijkmatige druk op den ondergrond wordt verkregen. Des middags werd deze voordracht gevolgd door eene excursie ter bezichtiging van bestaan de en in aanbouw zijnde havenwerken. 'Aan het postkantoor te Amsterdam is Maandag zeer hard gewerkt aan de op ruiming van den achterstand. Maar er Valt nog heel wat te doen. De kooien voor de aangeteekend.e stukken liggen tjokvol, daarachter ligt nog menige ongesorteerde zak. Op het bureau van aankomst is men er in geslaagd orde te brengen in den chaos van Zaterdag, zoodat het werk thans meer geregeld kan vlotten. Van de gewone stukken wordt de voorrang ge geven aan brieven en briefkaarten; deze worden na de voorsorteeriug bet eerst af gewerkt .voor de bestelling en gaan dus het spoedigst uit. De eerste bestelling Zondagochtend was bijzonder zwaar, door dat Zondag een flinke hoeveelheid was gereed gemaakt, naar gelang weder een voldoend aantal stukken zal zijn afge werkt, gaat een volgende bestelling uit. De directeur hoopt Woensdag door den achterstand heen te komen. Tot zoolang is uiteraard ook van de nieuwe poststuk ken de geregelde bestelling binnen den gewonen tijdsduur niet verzekerd. In de bureelen der expeditie is de toe stand gunstig. De bureelen kwitantie en pakketrpost, waarvan de afdeelingen aankomst te Am sterdam waren gesloten, zullen uiterlijk hedeti, Dinsdag, wederom normaal wer ken. De sluiting van deze afdeelingen zal dan worden 'opgeheven. Aan het telegraafkantoor was de ach terstand in te vereenden telegrammen Za terdagnamiddag ingehaald; dte achterstand in de te bestellen telegrammen was Za terdagavond opgeruimd. De dienst' daar gaat dus weer den gewonen gang. Hot Dagelijksch Bestuur van den Bond van Inspecteurs van Gemeentelijke Po litie in Nederland heeft* in verband met] bovenstaande motie van het Dage lij ksfcü Bestuur ,van den Algemeenen Bopd yam Politiepersoneel inzake optreden .van de Politie bij' R en T-staking, dit laatste. Bestuur opheldering gevraagd over het a.i. dubbelzinnig advies aan de leden van dezen laaitaten Bond gegeven fin zijn ernatigen wrevel over dergelijke dubbel zinnigheid yjan zijn Leidingsadviezem ge,- uiifc, EEN SPOEDIGE OPLOSSING TE WACHTEN. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft Maandag een korte 'audiëntie verleend aan tie vertegenwoordigers van den R.-K. Bond van P. T. T.-personeel „Sint Petrus" en die van „Door Plicht tot Recht"eveneens bestaande uit perso neel' van dat Staatsbedrijf. Zij kregen den indruk, dat de Regeering rich op het oogenblik ernstig bezig houdt met het vraagstuk der traktemenls- regeling en dat spoedig de oplossing is te ver wachten. DB POLITIE EN DE STAKING VAN LET pOSTr EN TELBG iA AEPEI t- SONEEE. Het dagelijksch bestuur van den Alge meenen Bond van politiepersoneel in Ne derland had de vorige week een motie aangenomen, waarin wordt uitgesproken, I dat, hoezeer het uitbreken van de staking j van het poet- en telegraafpersoneel bui-1 ten de.„verschillende hoofdbesturen omging i en dus als een onorganisatorische, on- disciplinaire handeling is te beschouwen, de reeele -ondergrond van die handeling! ia .positieve armoede, waardoor deze ham- deling als wanhoopsdaad, voor welk on- gunstig gevolg door middel van de de-1 fnonstratie tegen de duurt-: is gewaar-' schuwd, moet worclbn gekarakteriseerd,/ Den leden van deii Bond wordt er op| gewezen, dat zij wel indachtig moeten i zijn, dat het stakende personeel der 'paste- j rijen en telegrafie in zeer opgewonden stemming verkeert ,em het dag. bestuur j dringt -er bij de leden met kiem pp aan zonder dat het wil treden in beoordeeling I van diverse situaties, waarin moet wor-1 den opgetreden, te bedenken dat de pu-1 blieko opinie veer een niet gering ge-1 deelte wordt bekeerseht door het aantal j botsingen tusschen politie en stakers en, dat gegrond® verwijten niet tot- de po- j Li tie moeten kunnen worden gericht en' dus met zeer veei tact en onderscheiding I beboert te worden opgetreden. Bij de besturen van bij de staking Jbe-i trokken organisaties dringt de motie j eveneens met kllenr aan, hun leden te i instrucèrem izich overeenkomstig wenken,/ waarschuwingen pf bevelen van de politie J te gedragen. j DE HOOGE RAAD VAN ARBEID OVER DE J ZIEKTEWET-TALMA. De IIi?oge Raad van Arbeid heeft in een Zaterdag jJ. gehouden vergadering een praead- j vies van. zijn commissie voor de arbeidsverzc- kering tot wijziging van de Ziektewet-Talma be handeld. De Raad besloot den minister van Ar beid in overweging te geven, alvorens tot over haaste invoering van de Ziektewet over te gaan, met spoed een onderzoek te doen instellen naar i het aantal arbeiders, dat thans krachtens col- lecticve arbeidsovereenkomsten of andere rege lingen op riekengeld-uitkeeringen recht kan doen gelden, op welke wijze deze nitkeeringen zijn geregeld en 1st verband met de resultaten van het onderzoek te overwegen, of invoering van de Ziektewet nog wel gewenscht is. J De Raad acht het niet uitgesloten, dat zal j blijken, dat de voorkeur zal moeten worden ge geven aan een geheel andere regeling der zieken- j gelduilkeering, waarbij de uitvoering wordt ter hand genomen door de werkgeversvereenigingen in samenwerking met de vakcentralen, terwijl de wet zich zou bepalen tot het opleggen aan den I werkgever van de verplichting, om den arbeider ingeval van ziekte gedurende een bepaalden, tijd j ziekengeld uit te keeren. 'n Groote minderheid van den Raad achtte de Instelling van een der-1 gelijk onderzoek niet meer noodig en was van f oordeel, dat met de invoering van de Ziektewet J niet langer getalmd moest worden. Zij wijst erop, dat vele arbeiders thans stellig nog niet aanspraak kunnen maken op ziekengelduitkee-1 ringen en dat de door de meerderheid van den f Raad aangegeven regeling toch niet alle arbei- j ders zal omvatten. Zij meent, dat de vraag, of de ziekengelduitkeering öp publiekrechtelijke j wijze, overeenkomstig de Ziektewet, of op pri- vaatrechtelijke wijze bij arbeidscontract gere- geld moet worden, welke vraag in 1013 na J grondige bespreking in eerstgenoemden zin is i beslist, niet eerder ter sprake behoort te komen, vóórdat tot de in uitzicht gestelde algemeene i herziening der verzekeringswetgeving wordt j overgegaan. Op grond van bovenstaande overweg'tngen meende de Raad zich van de naderende bespre-1 king van het aanhangige ontwerp tot wijziging van de Ziektewet te moeten onthouden, totdat 1 de minister van Arbeid verklaard zou hebhen, of hij bereid is aan het verzoek een nader on- derzoek in te stellen, te voldoen. EEN VERBOD. In opdracht van den Minister van Waterstaat heeft de Directeur-Generaal der P. en T. ter kennis van het personeel gebracht, dat eene voor een Rijksbetrekking van Rijkswege ver strekte uniformkleeding, zelfs al wordt deze ge deeltelijk door de ambtenaren betaald, niet be stemd is om te worden gedragen bij betoogin gen en optochten, weshalve zulks wordt verbo- den, tenzij daarvoor bijzondere vergunning is verleend. GENEESKUNDIG ONDERZOEK. Door den Directeur-Generaal der P. en T. is bepaald, dat indien een geneeskundig onderzoek van vrouwelijke candidaten door een mannelijk arts wordt verricht, kan desgewenscht een fami lielid worden medegebracht om bij de keuring tegenwoordig te zijn. Ook de vrouwelijke ambtenaren, die zich te hebben onderwerpen aan een controle bezoek of aan een geneeskundig onderzoek ingevolge het dienstreglement, kunnen ha bovengemeld ge val de aanwezigheid van een familielid vragen. fuxi 424' STAATSLOTERIJ. ■de Klasse. Twaalfde Lijst. Trekking van 11 October. 7 1000, No. 18428, 18308. f 400, No. 1658, S175, 11781, 1246fc 17141, 19038, 21245, 22534. 200, }Io. 14924, 16474, 16597, 1G6I8 100, No. 787, 8930, 5120, 5368, 5426' 7012, 8190, 13486, 18130, 19429» PRIJZEN VAN 70. 3 3766 6826 9563 12911 16584 18552 20094 143 3884 6954 9588 180S9 15663 18835 20714 155 3909 6960 9796 18266 15801 18937 20904 185 8924 6966 9942 13280 15® 18941 20915 233 4507 7028 10168 13575 16961 18971 2094Ï 480 4738 7323 10283 13636 10106 19050 2107(7 680 4882 7460 10364 13843 16L11 19123 21126 596 4927 7507 10505 13922 16206 19150 2322S 794 4938 7595 10634 13970 16272 19258 21246 841 4985 7709 10866 14053 16327 19371 21404 990 6004 7783 10979 14120 16356 19474 21526 4004 .5103 7787 11213 14166 16750 19628 21540 1098 6130 7810 11250 14210 16793 19635 21584 1225 6165 7841 11264 14236 16815 19640 21690 1363 5214 7979 11373 14283 16859 19682 21704 1409 5313 8129 11616 14330 16908 19737 217101 1746 6427 8160 11634 14413 16911 19773 21712 1769 5469 8295 11722 14465 16948 19842 21S3Ö 1813 6490 8402 11732 14534 1702U 19867 2195e 1881 6515 8439 12018 14696 17032 4990? 219-5? 2029 5537 8485 12084 14723 1736" 19924 22006 2399 5545 8588 12137 14829 17441 19935 22072 2427 555Ó 859*12142 14926 17480 19234 22091 24S6 5835 8681 12161 1.4986 17803 20022 22166 2.565 5840 8808 12179 15102 17902 20336 22262 2620 5977 8870 12250 15126 17971 20392 22314 3137 6103 8934 12426 15246 18013 20495 22536 3273 6203 9053 1243S 15251 181S4 20538 2254!* 33-10 6310 £064 12459 15437 1S215 2060 22594 3378 6503 9097 12514 15476 18246 20623 22744 3400 6583 9145 12731 15568 18393 2065S 22751 3573 676S 9147 12808 15583 185S5 20673- 22853 3668 6799 S385 12809 NI ETEN. 9093 117ÉL 14656 17396 1G95Ï 9183 11761 14667 17456 18996) 9216 11773 14679 17475 20006' 9380 11785 14700 17470 20051 9383 11739 14725 17494- 30064 9386 11830 14740 17541 Ï2009Ö 9444 11844 14777 17583 20107 9445 11857 1494-1 17587 20134 9475 11860 14993 17504 20181' 9478 11903 15023 17595 2021? 9479 11909 1503S 17613 30241 9484 11957 15052 1702,8 20250 9489 11998 15071 17633 2031.4 9492 12023 15075 17646 20313 9546 1204S 15078 17649 2037? 9594 12002 15086 17652 10387, 9-595 12196 16129 17662 2040C 9000 12285 15143 17671 20415 9609 12336 15162 17675 20456) 9626 12351 15172 17699 20531 9663 12423 15194 17722 20547 9667 12473 15197 17780 2054& 9680 12555 15263 17733 2058$ 9783 12572 15295 17845 20531 9793 12621 1-5351 17922 206 if 9806 12632 15424 17985 2062% 9868 12720 15441 17986 20652 9869 12733 15-146 18011 206SSJ 9876 12773 15483 18030 2072? 9882 12777 15495 18093 2070? 9890 12925 15503 18121 20778, 9907 12958 15608 18147 20852 969 3915 7212 10095 13019 15609 18172 2086» 993 3932 7219 10098 13060 15613 18179 2058? 1020 3962 7221 10138 13070 15690 18198 20933. 1072 3971 7244 10152 13094 15740 18296 21011 1083 4019 7322 10173 13098 15756 18391 "1037. 1087 4037 7324 10182 13151 15829 1S423 21043 1175 4057 7327 10194 13181 15901 18446 91052 1251 4105 7333 10216 13226 15935 18-160 211031 1254 4127 7398 10217 132!8 3 r :m<V 1276 4155 7453 10235 1 32. 2 lu> ;u 1 VI UK 1301 4172 7486 10245 13260 16045 18617 21164 1308 4254 7501 10253 13282 16096 18539 21204 1337 4303 7511 10255 13284 16141 18591 2128» 1372 4323 7523 10273 13287 16152 1S5SS 21337 1440 4332 7551 10316 13329 16165 18640 213T 1473 4482 7566 10343 13351 16169 18658 213! 1593 4567 7604 10346 13471 16226 186G2 2143! 1596 4614 7715 10374 13488 16257 18811 2146! 1635 4628 7731 10394 13561 16309 13821 21— 1636 4634 7746 10395 13554 16315 18837 21, 1641 4640 7768 10436 13565 16876 18873 21671 1699 4675 7842 10446 18681 16398 1887S SIS"' 1720 4682 7SS9 10466 13690 16410 18895 210 1787 4773 7S90 10477 13696 164-12 18950 211 1741 4793 7894 10602 13743 164-59 19029 21670) 1752 4897 7932 10508 13754 16493 19175 2i7512 1P35 4918 £017 10511 13820 16503 19226 217— 2108 4939 S028 10527 13834 16548 19235 218—. 2227 4952 8062 10638 13897 16557 19284 21887'' 2291 4959 8072 10662 13909 16575 19293 2198! 2313 5057 80S7 10674 13924 16838 19298 21"' 2316 5121 8090 10720 13932 16645 19301 22™ 2320 5128 8091 10834 13947 16648 19378 22040; 2331 6160 8111 10836 14013 16349 19409 221lr 2363 5201 8127 10847 14017 16730 19419 22209. 2369 5242 81G6 10962 14057 16738 19433 '£231 2371 5282 8157 10989 14146 16744 1943S 2223S 2529 5292 8369 11028 14151 16769 19462 22330 2530 5319 8370 11033 14161 16798 19475 22360) 2555 5329 8478 11050 14173 16823 19478 22475 2581 5407 8498 11078 14189 16851 19493 22526, 2584 5415 8511 11086 14235 10979 19511 22540 2592 5420 8515 11090 14319 16981 19557 22508 2687 5542 8559 11122 14326 16998 19564 2261(5) 2780 5666 8640 11148 14434 17059 19566 22623 2793 5674 3704 11236 14139 17080 19615 22681 2855 5734 8746 11359 14488 17086 19G24 22650 2886 5776 8755 11363' 14476 1 71.'» 19636 22697, 2905 5809 8805 11391 14496 17139 19669 22816 2923 5-327 8918 11396 14509 17140 11673 22350 3023 5839 8931 11409 14524 17167 19764 22360, 3045, 5874 8969 11426 14531 17246 19S56 22907 3064 5901 8972 11432 14539 17360 19860 22979- 8113 5903 8983 11511 14570 17342 19877 22978 3123 5913 9009 11545 14593 17359 19882 2299? 3129 6917 9026 11598 14620 17361 19921 3273 5943 9039 11631 14644 173S1 19943 3245 5957 9067 UM4- 35 32SCT 5968 67 3263 5976 95 3269 6003 97 3317 6055 137 3370 6134 151 3422 6140 153 346-5 6179 200 3476 G215 209 3492 6293 237 3508 6311 300 3549 6325 314 3590 6335 815 3616 6343 344 3642 6388 395 3658 6406 464 3664 6504 513 3667 6557 630 3680 6613 646 3693 6672 572 3714 6676 592 3728 6685 .635 3741 6687 647 3752 6703 674 3775 6721 702 3782 6765 751 3793 6784 756 3790 7050 768 3826 7097 778 3835 7099 781 3848 7105 843 3881 7171 914 3905 7200 ONTREDDERD JACHT AANGEDREVEN, In de Zuiderzee, nabij Durgerdam, onder de gemeente Ransdorp, is Zondagochtend een kfel- jacht, drijvende gcyopdcB geaasmd „Meerkoet," van buiten donkergeel geschilderd. Grootzeil fok en touwwerk bevinden zich in goeden toe stano. Een ijzeren stang aan stuurboord is even- wel weggerukt; de stuurboog is gebroken. Ir dc roef was niets aanwezig. De meeste deuren van de kastjes zijn uit de scharnieren gerukt Boven in de mast bevond zich als noodsein een gescheurde rooden zakdoek. Vermoede lijk heeft de boot reeds weken op zee rondge dreven. De burgemeester van Ransdorp verzoekt in lichtingen omtrent de herkomst van liet jacht. Eenige kinderen van de openbare Iager^ School aan de Zwederstraat te Rotterdam zijr vermoedelijk door het kauwen op zoethout, on# gesteld geworden. De politie heeft in een snoep», winkel een kleine hoeveelheid zoethout in h$i slag genomen. Een nader onderzoek wordt in> gesteld. De Rotterdamsche politie heeft aangehou*; den de machinist M. W. de B. Deze man heel, op naam van het Israëlitisch ziekenhuis eenig< firma's aan de Hoogstraat opgelicht voor eef hoeveelheid gaslampen enz., ter waarde val 9500.—, Naar het „Leeuw. NhkL" verneemt, heef een fabrieksleidei te Huizum (Fr.), die penninrt meester was van de arbeiders-org uiisatie, tefa nadeele van zijn mede-arbeiders een bedrag va< ongeveer 400 verduisterd. Hij is -»dert ccnigfl dag® voortvluchtig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1920 | | pagina 2