'Gemengd Nieuws.^, 1 Sport .en Spel Rechtzaken VAN ALLES WAT Dinneriiandsch Nieuws. DH TROEPENZMDiNG NAAR WSLNA. UIT D«E OOST Luchiverkeel Korte Berichten Over de electrificafie onzer Spoorwegen. Maastricht, waann oom ae heer Bongaerts (het lid der Tweede Kamer? Red. N. H. Crt.)als de soliedste agent van Den Haag wordt ge- poemd. i In de correspondentie wordt er verder op gewezen, dat de stemming der Limburgers tegcndver Holland minder goed zou zijn en dat liet aan 't bewind komen van minister Carton jle Wiart (dat was, zegt het blad, vóór zijn ver klaringen aan den t correspondent van „De Maasbode") de vrees te 's-IIage nog heeft ver groot, redenen waarom men aanstonds met groote middelen erop uit is getrokken. Volgens liet blad bestaan die middelen in een tcnsalioneele conferentie van den lieer Bon- gacrls te Maastricht. .Wat een comodianten zijn die Belgen tochl Dc zitting der 2e Kamer uitgesteld. Uit Den Haag wordt gemeld, dat de verga dering der Tweede Kamer op Dinsdag 4 Jan. niet doorgaat. Zulks in verband met een door den Voorzitter van de Rcgecring ontvangen mededeeling, dat door den Raad van den Vol kenbond aan Polen en Litauen nadere verzeke ringen omtrent liunne medewerking tot de volks stemming zijn gevraagd en dat verder do Regce- ring liet Voorloopig Verslag over liet wetsont werp betreffende de Iroepenzending naar Wilna yoor Dinsdag niet kan beantwoordt»!. Oud-Minister Cort van der Linden. Mr. Cort van der Linden, is geheel hersteld van het pagemak aan den voet, dal hein noodzaakte Verscheidene weken thuis te blijven. DE MERKENWET. Naar „De Induslrieele Eigendom" meldt, zal het onlangs door de Staten-üeneraal aangeno men ontwerp van wet lot wijziging van dc mer- kenwet in zake de verhooging van liet bij de in zending van een merk verschuldigde bedrag (-ƒ 30 üi plaats van 10) en van de kosten voor een schriftelijke inlichting 3 in piaais van 1), ep 10 Juuari a.s. worden afgekondigd, zoodat piet ingang van den llen Januari dc verhoogde bedragen verschuldigd zullen zijn. DANKBETUIGING DER DUITSCHE REGEERING. De Duilsclie regeering heeft in een nota aan de Nederlandsclic regeering dank betuigd, voor ,\vat ons volk deed voor de Duitsclic kinderen en liet Duitsche volk, DE MISSTANDEN OP DE SPOORWEGEN. Aan de door den Minister van Waterstaat benoemde commissie, om een onderzoek in le stellen naar de oorzaken van de vertragiugen in den treinenloop en de daarmee samenhan gende misslandeu op de spoorwegen, is de be voegdheid verleend, de door het volbrengen van hare taak noödige inlichtingen in te win nen, in het hijzonder bij de directie der spoorwegmaatschappijen, zoomede bij haar personeel en bij de door dit personeel gevorm de vakvercenigingen. Bepaald is verder, dat le commissie haar uil te brengen rapport zal vaststellen bij meerder - beid van stemmen niet dien verstande, dat ie der lid het 'rechtheeft zijn gevoelen, indien het van dat der meerderheid afwijkt, voor zoover liet niet kortelijk in lid rapport kan worden opgenomen, in een afzonderlijk rapport ken baar te maken. HET ZUIDERZEEFONDS EN DE EERSTE KAMER. Bij het afdeelingsondcrzoek in de Eerste Ka mer van hel wetsontwerp betreffende de ver hooging van do begrooliug van uilgaven van het- Zuiderzeefonds voor 1919 werd door en kele leden de niceniug uitgesproken, dat met het oog op den verhoogden rentesiandaard het noodzakelijk zou zijn om de stortingen in het Zuiderzeefonds aanzienlijk te verlioogen. Men yroeg hoe de Minister hierover denkt. Voorts werd gewezen op de door mr. dr. Ant. van Gijn in de Haagsclie Post gepublii- ceerde berekening volgens welke op de droog making der Zuiderzee een vcnies zal worden geleden vn bijna een milliard. Men vroeg, naar de incening van den Minister ook op dit punt. Voor bet geval de droogmaking inderdaad een zoo aanzienlijk verlies slaat op te leveren, achlten enkclü leden liet raadzaam met hel werk niet verder voort te gaan, althans niet verder dan noodig is, om te voorkomen, dat door uilslels chade wordt toegebracht aan de reeds uitgevoerde werken. DE EERSTE KAMER OVER DE WONING WETTEN. Bij het afdeelingsonderzoek van de Eerste Kiuner van het wetsontwerp betreffende maat regelen tegen het onbewoond later van wonin gen bleek, dat verscheidene leden daartegen min of meer bezwaar hadden er weinig heil van verwachten als geneesmiddel legen den woningnood. Enkele leden die eveneens weinig verwach ting van dit wetsontwerrp hadden, achten de voorgestelde maatregelen onvoldoende. Er war enechter ook leden die deze wets- yoordracht toejuichten. Ook het ontwerp Hunrcommissiewet vond hij het onderzoek in de afdeelingen van de Eer- sto Kamer geenszins onverdeelde instemming. Verscheidene leden gaven verre de voorkeur aan het oorspronkelijk ontwerp en betreurden zeer, dat dit was ingetrokken. Deze en nog Vele andere leden vonden het allerminst ge- wensebt om de huurcommissies nog langen tijd i'n stand te houden. Andere leden achtten de bezwaren van over drijving niet vrij te, pleiten. Velen kunnen zich niet vereenigen met de voorgestelde wijziging van art. 5, waardoor verhooging van den huurprijs miet meer dan 50 pet. boven de normale huurwaarde op ,1 'Januari 1916 onmogelijk zal zijn. De Burgemeester van Leiden. Aangaande den toestand van jhr. de Gijsela ir kan worden me degedeeld, dat sedert de laatste berichten een 'merkbare verbetering is' ingetreden, zoodat zijn toestand op het oogenblik gunstig kan worden genoemd. Er is alle hoop op volledig herstel. Echter tal een lange tijd van rust noodig zijn. Ver moedelijk zal de patient daarvoor een zachter klimaat zoeken. WETTELIJKE REGELING DER WINKEL SLUITING. Het wetsontwerp op de winkelsluiting zal «aar het Haagsch cor.-Bureau verneemt, voor dat hel in behandeling komt, zoo tijdig aan de verscliillemia middenstandsorganisaties worden toegezonden, dat dezg .voldoende gelegenheid zullen beoliën, om liare opmerkingen over '1 ontwerp aan de regeering kenbaar, te GELD VERSCHAFFING AAN DE GEMEENTEN, /ij' De Minister, van Financiën Kpeft Woensdag in de Eerste Kamer medegedeeld, dat hij bin nenkort een wetsontwerp zal indienen tof hel vormen van de instelling van een soliede Cen trale Crediethank door de vcreeniging van Ne- derlandsche gemeenten, om aan dtf gemeenten geld le kunnen verschaffen, ';j DE UITBREIDING VAN AMSTERDAM. Naar de „Tel." verneemt, heeft de Koningin het wetsontwerp inzake uitbreiding der ge meente Amsterdam reeds bekrachtigd. Het wetsontwerp is reeds afgekondigd in 't Staatsblad, j (V vërkibb m pëërgftusft Pcrronkaarlen. De directies der spoorwegen hebben bepaald, dat wanneer bij het verlaten van bet station een perronkaartje wordt aan geboden dat niet met den datum- of kniptang is geknipt, of waarvan de geldigheidsduur is verstreken, de houder van dit kaarlje zal wor den beschouwd als met den laatst aangekomen trein le zijn aangebracht cn niet in het bezit le zijn van een geldig plaatsbewijs. t HUE CLEMENCEA IN INDIE BEWAAKT WORDT. Het „Socrab. Hbld." te Bandoeng schrijft: „Weinigen zullen hett geweten hebben, dat de lieer Clemenceau gedurende zijn gehccle tournee in In dié, op isat van onze regeering op zeer zorgvuldige wijze werd bewaakt. Kort vóór de aankomst pan het Fransche gezelschap kreeg de procureUr-gcncraal opdracht van de re geering om in die bewaking tet Voorzien en de ze autoriteit aebte daarvoor voldoende liet mc- degeven op reis aan het gezelschap van een po- lititeopziencr, die bijzonder geschikt voor deze taak werd geacht. Het zal niemand bevreemden, dat dc regeering tot een dcrgelijken maatregel overging; immers, zoo juist na den oorlog zou het niet abcoluut onmogelijk zijn, dat de een of andere wraakzuchtige ziju slag zou willen slaan. Zco kwam dan in dc Prcangcr tegelijkertijd methet reisgezelschap een man aan, die overal en nergens was. Handig in elk opzich,t, steeds aanwezig wanneer de lieer Clemenceau den trein verliet of er in stapte, en steeds op ^jjn qui vivc in de hotels Of particuliere woningen, waar hij logeerde. Vooral op Ngamplang had. de detective een zware taak. De gas van dc Regeering liep in en uit, was allesbehalve hokvast en in het hotel vond, can zoo te zeggen, iedereen gelegenheid hem te naderen. Tactvol vermeed de politic- opziener elk opzienbarend optreden, steeds wijd de hij zijn aandacht aan den gaarden en ko menden man. Daartoe zat hij, wanneer de lieer Clemenceau in zijn kamers was, in de recreatie zaal of leeszaal ieder op le nemen, die liet ho tel naderde, hetzij te voet, hetzij per auto. Nau welijks waren de nieuw aangekomenen binnen of de detective maakte een praatje met den chauffeur en vroeg en kreeg zoo de gcwenschte inlichtingen. In dc eetzaal zat de detective aan een tafeltje, niet ver van het hooge gezelschap af, ru^ttig zijn bord-c soep te verorberen. VIER VLIEGREIZIGERS GEDOOD. Uit Kaapslad (Z.-Afrika) wordt naar dc „Tel." meldt, een ernstig vliegongeluk geseind. De bestuurder stootte legen een schoorsteen, waardoor de vliegmachine viel en in brand vloog. De vier inzittenden (dc bestuurder, twee vrouwelijke passagiers en een kindje) werden gedood. Vlucht over Borneo. Uit Parijs wordt aan de „Msb." geseind, dat de vlieger Poullet over Borneo is gevlogen. Dat is dc eerste maal dat een vliegtuig zich boven Borneo vertoonde. DE W ATERGi.. uïfi Ui) yoplcll jhfipfi jewwvi.», i -Uit) Wet door Ida justitie jngtëptelidC Cfflc d&rzoek fe gebleken, dat jemaad;- kotaenf d|e uit Jutp^aaA,. omstreek a djefl. tijd' gif noemde Slot tegieAkwam, die naar z'ja woning ging linie.Ig minuten daarna ojnÜ- mo'elte die persoon: den vader van jiiet &kch|toff:ar ia dieaalfde rjcïrtiag gaiaado ea kort daarop, eenige spelenjd© kinderen In die enkele .minuten moeten de nioprdl' aanslag en de bereaving kobben plaats gevonden, daar de yiader zijn zopp ia bpb duister njet aan den kant yajn tien weg bjeefi) zien liggen, Den der kinderen strui kelde echjter cl v er ket lichaam' van den zwaar, gewonde en zagen toon, dat het een man rwa». Onmiddellijk gingen de kin deren hju-lp, halen) waarna de man meer dood dan levend naar tbjeb in de nabijheid liggende ziekenhuis werd —rvo-erd. Het slachtoffer heeft wei eenige woor den gesproken, doch voor de justitie zijn z'e niet van veel belang. De toestand ,Va;n hjetl slachtoffer, ia zoo ernstig, door de btekomen schedelbreuk, dat aan verho,op-en niet te denken valt. Die rechetxïhe die thahs een nauwkeurig onderzoek instelt, hjeeft een zeer moeilijke taak daar zoo goted al's geen aanwijzingen omtrent den dader aanwezig zijn. Een 3-jarig kindje van Van de L. te Wijk bij-Duurstede, bad het ongeluk, met haar kleertjes te dicht bij de brandende kachel te komen, waardoor zij vlam vatten en liet kind ernstige brandwonden opliep. Na een hevig lijden is de arme kleine overleden. Te Vlissingen is ten nadeele van een in woonster een kistje ontvreemd, inhoudende 400, een spaarbankboekje, eenige broches en ringen en eeü aantal effecten. De politie stelt een onderzoek naar den (lader of de daders in. Woensdagnacht is ten nadeele vUn den lieer W. te Deurne (N.-B.), een motorrijtuig merk N. S. M. ter waarde van 1.000 ontvreemd. Rijksveldwachter mishandeld. De rijksveld wachter Bocrcma te Annen, (Drente,) die be zig was iemand te bekeuren wegens rijden taak' werd geacht. Het zal nieman bevreemden, zonder licht, is -door dezen en anderen perso nen aangevallen en niet messen gesneden eu gestoken, w aardoor hij ernsig' verwond is ge- wrden. Te Dusseldorf zijn twee werklieden gevan gen genomen, loen zij zilverwerk wilden verkoo- pen arkomslig uit do woning van .de drie vrouwen, die veertien dagen geleden zijn ver moord. Men verdenkt de twee mannen van deze misdaad. „BEGRAFENIS" VAN MEER. Vrijdagavond is de zoogenaamde begrafenis van Watergraafsmeer looli werkelijk opgevoerd al was de sympathie met het plan in de ster vende gemeente lang niet algemeen. Er vormde zich een ongeregelde optocht niet fakkellicht, te midden waavan een draagbaar werd mee gedragen. Al voorttrekkende sloten zich vele nieuwsgierigen aan die nog al gejoel eii drukte maakten. Onderweg weid stilgehouden voor het buis van den oud-wethouder Bleyervcen, daarna ook voor den woning vain den oud-bur- gemeeslcr, die zicli echter niet liet zien. Toen men het doel had bereikt, een terrein bij den Ringdijk, bleek, dat d'it voor een groot j deel onder water stond. Ten koste van veel natie voeten ging de begrafenisplechtigheid toch door, en er werden ook toespraken ge houden. Wij noemden deze grap er een van twijfel achtig allooi. Ze heeft dan ook het lot gehad dat ze verdiende: ze is in het water gevallen. DIEFSTAL VAN 160.000 MARK. Op verzoek van de politie te 's-Gravenhage is te Rotterdam aangehouden en naar het huis van Bewaring overgebracht een Duitscher, E. D., bankbediende te Hamburg. De aangehou dene wordt verdacht van diefstal van eenige brieven, met 'n gezamenlijken inhoud ter waar- -die van 160.000mark, ten nadeele van de bank instelling Lewinson te Hamburg. In afwachting van zijn uitlevering zal liij in verzekerde bewa ring worden gehouden. WONINGNOOD-VERRASSINGEN. Een timmerman-eigenaar te Heerenveen bouwt een huis en had dit verhuurd aan iemand die tijdelijk onderdak gekregen liad bij een ander Deze moest verhuizen, kon nergens terecht vanwege den 'woningnood. Ofschoon het huis nog niet geheel afgetimmerd is, liet de eigenaar den nieuwen huurder die anders op straat zou staan, gisteren 't huis betrekken. De verhuur der is thans deswege geverbaliseerd. MOORDAANSLAG TE UTRECHT. Op Oudejaarsavond omstire&ks 5 uur, hal de 30-jaxige ongAhpwde timmerman Slot), wonlende lam den Galekopperdijk', ge|- mteente Oudenrijn nabij Utrecht, die werk;- zaam "was aan h|et) nieuwe administratie gebouw der NederLaradsdfaje spoorwegen op dien dijk onverhoedss aangevallen en met een zwaar voorwerp den hersenpan inge slagen, waarna de dader zijn slachtoffer zijn weekloon optfetal en zich darmede DE UllsoAUEN. Westelijke afdcciing. 1c klasse. Amsterdam: Blauw WitV. O. C. 3-.1 Dqrdrecht: D. F. C.Spartaan 02 Den Haag: H. V. V— Ajax 4—2 Haarlem: Haarlem—IL B. S2—2 Rotterdam; Sparta—A. F. C10 Overgangsklasse ÏJmuiden: Stormvogels—R. F. C31 Schiedam: H. D. V. S.—R. C. H0—3 Hilversum: 't GooiW. F. C4 Rotterdam: FeyenoordS. V. V4—1 Rcs. le klasse. A. Amsterdam: Ajax II't Gooi II 23 Haarlem: II. F. C. IIBlauw Wit II 03 B. Rotterdam: V. O. C. II—D. F. C. II 2- 2e klasse A. Zaandam: Z. V. V.-Ale. Viclrix 51 Amsterdam: AmsielEdo 1-I Purnierend: PurniersteynScholen 00 Hoorn: HollandiaZ. E. C. 0 B. Den lluag: V. U. C.Gouda 50 Utrecht: HerculesAllen Weerbaar 30 "Gouda: OlympiaHilversum 12 C. Delft: ConcordiaForluna 6- Rotterdam: Excelsior—O. D. S32 C. V. V.Unilas 00 Se klasse. A. Amslerd.: St. VoorwaartsBloemend. 2 Oostelijke af deeling. le klasse. Zwolle: Z. A. C.Tubantia 9 Zulphen: Be Quick—Tlieole 2—0 Nijmegen: QuickEnschedé Deventer: Go AheadVitesse Hengelo: Hengelo—U. D Z uidelijke af deeling. lo klasse. Breda: BredaniaV. V. V. 's Boscli: B. V. V.—N. O. A. D. 3—2 2—0 1—0 4—0 2—0 EEN DISTRIBUTIE-KWESTIE. Eenige jaren geleden was op last van den bui geineester van Rotterdam, een aantal gouden tienljes in beslag genomen. In eersten aanleg had de rechtbank te 's-Gravcnhage beslist, dat deze inbezitneming onrechtmatig was, cn den Slaat tot schadevergoeding veroordeeld. De Staat ging in appèl, doch bet Hof besliste met de rechtbank, dat de inbezitneming op grond van de Distributiewet moet geschieden in verband met de distributie van goederen, wat bier niet het geval was geweest Tevergeefs trachtte de Slaat dit verband uit te breiden tot maatregelen tot voorkoming van prijsopdrijving en vasthouding van goederen, wat het Hof onge oorloofd achtte. De Staat voerde nog aan, dat het voldoende zou zijn, dat de mogelijkheid van distributie der in beslag genomen goederen op zichzelf niet was uitgesloten, dooh het Hof oor deelde, dat er op zijn minst verband moest zijn met een bestaande, voorgenomen of overwogen distributieregeling. Wel had de Staat beweerd, dat hier inderdaad een soort distributie van goudgeld bestond, omdat de Nederl. Bank goud had afgestaan aan verschillende industrieën en bedrijven, doch het Hof was van meening, dat die afgifte van goud in zoo geringe mate plaats heeft gehad, dat men moeilijk kan spreken van een distributie in den zin der crisiswetgeving, terwijl de afgegeven hoeveelheid goud tegenover den grooten voorraad van de Nederl. Bank zon onbeteekenend was, dat men bezwaarlijk in ernst zou kunnen beweren, dat de minister daar voor bij particulieren goudgeld in beslag liet nemen. 1 Het vonnis werd derhalve bevestigd. Herhaaldelijk komen in de dagbladen be richten voor, waaruit blijkt, dat het plan bestaat onze spoorwegen te electrificeeren. Verleden jaar deelde de Minister van Wa terstaat aan de Tweede Kamer mede, dat er plannen bestonden om te beginnen met de lijn Amsterdam Rotterdam. Kort daar op verscheen een mededeeling, dat de Mi nister in overleg met de directie der Nederl. Spoorwegen een commissie had benoemd om te onderzoeken welk eiectrisch systeem voör onze spoorwegen genomen moet wor den. Tot voorzitter van deze commissie was het op electrotechnisch gebied bekende lid van den Raad van Toezicht op de Spoorweg diensten, Ir. L. M. Barnet Lyon, benoemd. Deze commissie heeft een studiereis ge maakt naar de verschillende landen om de toegepaste systemen te bestudeeren. Het laatst werd Amerika bezocht. Uit een inter view met den voorzitter bleek, dat de com missie nog niet tot een besluit gekomen was. Eenige weken geleden heeft de Engelsche ngenieur F. Lydail voor de Vereeniging van Directeuren van Electriciteitsbcdrijven een lezing gehouden en daarin een warm plei dooi geleverd voor pet gelijkstroom-systeem. In het „Vad." wordt door een deskundige een korte, duidelijke uiteenzetting gegeven, zoowel van liet éénphase wisselstroom- systeem als van bet gelijkstroomsystcem We ontleenen er het volgende aanDe stelsels kunnen in twee hoofdgroepen wor den verdeeld I. De electrische energie wordt door mid del van accumulatoren in het rijtuig mede genomen. Electrische draden voor toevoer van de energie zijn dan niet noodig. De eerste electrische trams Den Haag Sclie- veningen waren zoo ingericht.) De bezwa- en tegen dit systeem, n. 1. het groote ge wicht (een accumulator is zeer zwaar) van de accumulatoren en het groote onderhouder aan, zijn zoo groot, dat dit stelsel niet in aan merking komt. II. De electrische energie wordt langs een of meer electrische draden, boven de spoor baan gespannen, naar het motorrijtuig of de electrische locomotief gebracht. De rads v/orden dan voor de teruggaande leiding ge bruikt. De stroomsoort kan nu zijn draaistroom, gelijkstroom of éénphase wisselstroom. 0 Bij deze soorten is nu ook nog van belang hoe hoog de spanning genomen wordt en bij draaistroom cn wisselstroom moet men ook nog een keus doen voor het perioden- tal (hoeveel maal de wisselstroom van maximum tot minimum per sec. verandert.) Bij draaistroom zijn drie draden noodig, neemt men voor één van deze de rails, dan moeten er nog twee van elkaar geïsoleerde leidingen gespannen worden. Dit stelsel is toegepast in Italië, doch heeft zoovele na deden, o. a. door die twee boVengrondsche leidingen, dat dit stelsel niet in aanmerking komt. De twe,e andere stelsels gelijkstroom en écn-phase wisselstroom zijn in technisch op zicht even goetl Gelijkstroon? spöoi wegen heeft men met succes aangelegd, bijv. in Amerika, terwijl Engeland, Frankrijk en België het gelijk stroom-systeem officieel aangenomen heb ben. Wisselstroomspooi'wcgen heeft men o. a. in Zwitserland, Duitscbland en Noorwegen, ook in ons land, n. 1. de electrische spoorweg naar Rotterdam. Het wisselstroomsysteem is in Zweden en Zwitserland officieel aangenomen. Het hoeft dus geen nader betoog, dat, waar beide stelsels technisch goed uitvoer baar zijn, dc financieele zijde van het vraag stuk, met andere woorden welk systeem in aanleg en bedrijf liet goedkoopste is, den door- 1 ag zal geven, terwijl bovendien de vraag of de systemen ook na''---1 m andere bedrij ven te weeg kunnen ader de oogen behoort te worden gezien. Wij bedoelen hier de storingen, door de electrische leidingen uitgeoefend op de telegraaf- en telefoonlei dingen. Wij zullen iets nader ingaan op de ver schillen tusschen beide stelsels. Om een 2ckere hoeveelheid energie over te brengen langs de bovenleiding, gaat daar van een deel verloren. Dit verlies is evenredig met het kwadraat van de stroomsterkte. waaruit volgt hoe lager de stroomsterkte hoe minder verlies. Aan een bepaalde hoe veelheid energie is men gebonden, wil men nu de stroomsterkte gering houden, dan moet men de spanning hoog nemen, om dezelfde hoeveelheid energie over te brengen. Behal ve het voordeel, dat zooals we zien bij hooge spanning de verliezen kleiner zijn, kunnen de leidingen dunner zijn,, dit heeft tot gevolg dat de aanlegkosten belangrijk minder zijn. De slotsom is dusvoor het voordeel moet men de spanning zoo hoog mogelijk maken. Ongelukkigerwijze is er bij het hooger opvoe ren van de spanning een grens en nu komt men bij gelijkstroom veel eerder tot een grens, dan bij wisselstroom, waarbij men in den transformator een eenvoudig en gemak kelijk toestel heeft om de spanning êpoveel als men wil te veranderen. De grens bij gelijkstroom is 3000 volts, ter wijl bij een groot aantal gelijkstroomspoor wegen men zelfs niet hooger gaat dan 1500 volt. Om nu de verliezen voor het over brengen van de electriciteit te verminderen i'de verliezen zijn ook evenredig met de lengte van den draad) wordt de spoorweg in verschillende stukken verdeeld. -Elk stuk krijgt nu zijn gelijkstroom uit een ondersta- station. Dit onderstation ontvangt meestal draaistroom van hooge spanning, bijv. 50.000 volt, van de electriciteitsfabriek. Die draaistroom wordt nu door electrische toe stellen veranderd in gelijkstroom. De gewone grens bij éénphase wisselstroom voor spoorwegbedrijf is 15.000 16.000 volt. Het aantal onderstations kan dus be langrijk minder zijn, terwijl ook de verliezen in de leidingen geringer zullen zijn. Van deze zijde bezien schijnt het wisselstroombedrijf goedkooper, De inrichtingen van de rijtuigen 'zijn, volgens de voorstanders van het ge- lijkstroomsysteem, eenvoudiger dan bij een- phase-wisselstroom, terwijl ook de kosten aan onderhoud minder moeten zijn ook moet de gelijkstroommotor meer voldoen dan de wisselstroommotor. Gelijkstroom heeft het nadeel, dat zijn door de aarde terugkeerende stroomen, "as- en waterleidingbuizen en kabeis kunnen doen verteeren, doch Ihseft.weer voor, dat het veel en veel minder storend werkt op telegraaf- en telefoonlijnen. Een ander belangrijk punt is of dc treinen met electrische locomotieven moeten rijden of uit motorrijtuigen met tusseb.cn rij tuigen (zoonis op dc lijn Haag Rotterdam) nioe- ten bestan. Motorrij enigen beperken het aan tal rangeerbewegingen, verhoogen de snelhci voor dadelijk terugkeerener kan dus niet met veel kleinere stations worden volstaan zoodat voor reizigersverkeer op onze drukke lijnen, motorrijtuigen zonder eenigen twijfel aangewezen zijn. MEERVOUDIG GEBRUIK VAN TELEGRAAF* EN "TELEFOONGELEIDINGEN. In 't tijdschrift voor clccliolecliniek komt de volgende mededeeliag voor over het sterker bennHcii der beslaande lelcfoon- cn telegraaf verbindingen. Dc theoretische mogelijkheid om met be hulp van hoogfrequente tósselstroomen langs draden le telegrafecren - ei* 'elefoneeieii eu vel lerwijl de draden gelijktijdig worden gebruikt voor gewone telegrafie of telefonie, is reeds lang ingezien. Er heslaan een aantal vooral Amcrikaaiischc octrooien zelfs voor meervou dige hoogfrequenl-Ieiegralie of telefonie langs de draden van een reeds in gewoon gebruik zijnd net. In Duitscbland is men nu evenwel zóó ver, dat deze zaak blijkens een mededeeling in de .Telofunke Ztg." in practisch bedrijf in wer king is gesteld. Sedert October 1919 werken tusschen Berlijn cn Frankfort op één dub- belgdoiding drie Siemens snellelografcn in bei de richtingen met hoogfrequente slroomen. Naast liet gewone verkeer over die draden, worden daar met dc nieuwe methode nog 900 woorden per minuut extra overgebracht. De zenders zijn Teiefunken-iampzendeivrijwel identiek, met die voor draadloos verkeer. Voor. de 600 K.M. Berlijn—Frankfort heeft men zen-f ders met een energie van 2 K.W. Bovendien is lusschen Berlijn cn Ifr.r.uover over de gewone lijnen een hoogfrequent icie-: fonicvcrbinding in bedrijf, waarbij twee ge- sprekken gelijktijdig kunnen worden gevoeri boven en behalve bet gewone verkeer over de draden. Voor deze 300 K.M. volstaat men met' zenders van 1/s *.W. De boogrrcquent-instal- ialie wordt gebruikt evenals een gewone inter communale verbinding. Een aanvrager bemerkt in bet geheel niet of bij een gewone of ceri hoogfrequent verbinding krijgl. De laatste is. meestal, veel vrijer van nevengeluiden. Voor liet hoogfrequent verkeer kunnen ver schillende draden uit écn bundel, onverschillig of zij voor telegrafie of telefonie in gebruik zjjn, gecombineerd dienst doen, zoodat men een geleiding met veel minder weerstand krijgt. Tot dusver zijn echter over één geheeien bundel slechïs 2 hoogfrequent gesprekken mogelijk, al is men bezig met beproeving van een systeem, dat 20 gesprekken mogelijk zou maken. Langs kabels of langs lijnen met groole stukken ka bel erin, kan men met bet huidige stelsel nög niet werken. De Duitschers zijn blijkbaar in dezen met dq praktijk de Amerikanen vóór, want in Ame rika is, voor zoover bekend, nog geen enkele zoodanige verbinding voor het publick in be drijf en beeft men practisch ook nog niet meer dan één boogfrequentgesprek naast bet gewonq verkeer kunnen voeren. Ook-in ons land zóu door toepassing van dit. systeem een belangrijke verbetering in bet ver keer le brengen zijn. DE BOSCHRIJKDOM DER AARDE. Algemeen klaagt men er thans in de be schaafde landen over, dat de bosscben steeds verminderen, eu overal vraagt men om maat regelen, die bet kappen der bosscben tegen-; gaan. Een waarschuwend voorbeeld boe ver men met bet vernielen der bosscben kan gaan, le vert China op, dat bijna geen bosscben meer, bezit. Ook in de Vcreenïgde Staten worden veel bosscben omgehakt. Onder de Europeescliek landen lieeft Zweden betrekkelijk dc meeste; bosscben, de*-t bosebgrond bedraagt, naar eetf Duitsch blad becijfert, 2/5 van het geliceie land, In Rusland beslaan de bosscben 32 pCt-, in Oos- - tenrijk 30 pet., in Duitscbland "23 pet-, in Noor-, wegen 21 pel., in Zwitserland 20 pet-, in Frank-- rijk 18 pet., in België 17 pcL, in Italië 14 pet, in Spanje 13 pet., in Nederland 7 pet., in De nemarken 6 pCt. cn in Groot-Brillanmë 4 pCt. van bet land. .jas?, HIJ ZAG INEENS BLEEK. l-y Z ij: „Geef dien brief eens hier, ik zie aan bet schrift, dat hij van een dame is cn jij ziet in'-) eens zoo bleek". H ij: „Dat kan uitkomen. Het is de rekening van je naaisler." DE ARME MAN EN Z'N FAMILIE. '"R) „Mevrouw, als u me een kwartje geeft, kan ik; naar m'n familie gaan." S „Hier, arme man, heb je een gulden en waatj is je familie?," 1 „Die zit in de bioscoop, mevrouwt" 1 V .Jï AFGEKETST. Jonge man: „Mijnbeer, ik heb uw dochter lief." Vader: „Ik ook. Lalen wij daarom over iets anders spreken/,1 f" a*--! ZIJN OPVATTING. Onderwijzeres„En wanneer ben jij jarig ventje „weet ik niet 1" Onderwijzer i „Wanneer ben je dan gebo ren 'r, i n ventje i },Ik ben niet eeboren-ik heb eer stiefmoeder I'D ZOU 't ZOO ZIJN Dame i Hebt i ook 't boek „De waar heid ovéï dén volkerenbond Bibliothecaris „Jawel" (tot bediend. „Bovgn. in de afdeeling htyjjoistiche le tuur,h

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1921 | | pagina 2