R.-K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND No. 322 ABONNEMENTSPRIJS* VERSCHIJNT DAGELIJKS. ADVERTENTIEPRIJS: Oe Derde Orde bij haar 700- jarig bestaan. PtsUllJLn.lON êQ taais van de overheid bij de werMeioosheiuoesmjdsnijj. BUITENLAND De w&isrgevonaen üochter nitSTm Maandag 24 Januari 192T 31e Jaargang PER KWARTAAL VOOR ALKMAAR f 2.-, BUITEN t 2.50 MET GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD f 0.50 HOOOER. Bureau; HOF6» ALKMAAR. Telefoon REDACTIERM3.1E 431 Van 1 tot 5 regel» 11.25; elke regel meer f 0.25; Reclame» per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en Aanbod" bij vooruitbetaling per plaatsing f 0.60. Aan alle abonné's wordt op aanvraag gratis een polis verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van t 500.t 400.—, t 200.—, f 100.— t 60f 35.—, t 15.— ii HET WEZEN DER DERDE ORDE. De Derde Orde van den H. Franciscus van Assisië beoogt niet een enkel goed werk of een bepaalde oefening van gods vrucht of alleen de devotie tot den schichten Zij omvat het geheele leven van den christen. Godvruchtige vereenigingen, Congrega ties ot Broederschappen, zegt het kerkelijk wetboek in canon 685, worden opgericht, hetzij om werken van godsvrucht of liefde te beoetenen, hetzij oui den bloei van den openoaren eeredienst te vermeerderen. Om dit edel doel te bereiken, hebben zij bepaal de statuten, reglementen en voorschriften maar zij leggen hun leden niet een vasten leeiregei op, waartoe deze zich door een openbare belofte voor heel het leven ver plichten. L»e oefeningen van godsvrucht, de werken van lielde, de ontwikkeling en den opbloei van den openoaren eeredienst sluit de Derde Orde niet buiten haren werkkring. Integen deel. Als godsdienstige instelling, die geheel doortrokken is van den geest van het Evan gelie, beoeient zij noodzakelijkerwijze het gebod van Christus de liefde de Derde orde bevordert bij hare leden die oefe' ii ui 3 au godsvruent, weLke on der de leiding van den H. Geest in de Kerk tot stand gekomende devotie tot het H. Sacrament, het bitter lijden en het H Hart, ae veelvuldige H. Communie, oe vereering oer Allerheiligste Maagd enz. Wie den regel der Derde Orde en voora. den geest van Franciscus goed bestudeert, zal daarvan ten volle overtuigd worden. ue Derde Orde echter wil meerzij be oogt de voile beleving van het christendom, zoowel in den huiselijken kring als in het openbaar leven. De Derde Orde wil haar leden opvoeren tot de christelijke volmaakt heid. Ln ais middel om dat verheven doel ie bereiken, geeft zij hun een bepaalden, nauwkeurig omschreven leefregel, dien zij door de professie beloven levenslang te zullen onderhouden. can. 7Ü1 van het kerkelijk wetboek geeft dan ook aan de Derde Orde den voorrang boven alle broederschappen en godsdienstige vereenigingen. Hiermee drukt de Kerk als het ware een stempel op het oordeel van den vorigen Generaal der Jesuieten, Pater Wernz, toen hij ais zijn meening te kennen gai, dat de Derde Orcie van Sint Franciscus boven de broederschappen en congregaties niet slechts in voorrang uitmunt, maar ook ooor innerlijke volmaaktheid, dat de Congregaties derhalve hoegenaamd niet op één lijn met de Derde Orde mogen geplaatst worden. Wat is dan wel die Derde Orde? V/aar zal men de preciese en authentieke leer op dit punt beter vinden, dan op de lippen der H. Kerk? Welnu, ziehier de omschrijving, welke de Kerk er van geeft in de can 700 en 702. „De wereldlijke Tertia rissen zijn personen, dien in de wereld leven onaer leiding van een geestelijke Orde, wier geest zij volgen. Zij beijveren zich om naar de volmaaktheid te streven op een manier, welke aan het leekenleven conform is. Om dit te bereiken volgen zij den regel, welke voor hen door den Aposto- lischen Stoel is goedgekeurd." Deze omschrijving eischt een nadere orn- senrijving, waardoor het wezen der Derde Orde ook duidelijk zal worden, ue Derde Orde neemt in de Kerk een af zonderlijke stand op klasse in. Behalve den geestelijiten stand, onderscheiden wij in de Kerk een kloosterstand en een leekenstand welnu, daartusschen bevindt zich de stand der Derde-Ordelingen. De kloosterlijke staat is de stand van personen, die openbare belijdenis doen van de evangelische raden, - die den raad van Jezus Christus willen volgen: om te leven in zyiverheid, in armoede en gehoorzaam heid. Men kent ze aan hun kleed. Voor hen, die tot dezen stand willen behooren, heeft de Kerk een bijzondere plechtigheid voor geschreven, die zij de professie noemt. Wat onder „de leekenstand" wordt ver staan, is genoegzaam bekenddat is de klasse der gewone christenen, die door de onderhouding der geboden God dienen tot heil hunner ziel. De Derde Orde nu is de afzonderlijke stand van geloovigen, die het midden houdt tusschen den kloosterlijken staat en het le ven der gewone christenen in de wereld. De Tertiaris treedt niet uit de wereld, maar verzaakt den geest der wereld, die de aartsvijandin is van Christus. De Tertiaris verplicht zich niet tot de evangelische Raden zooals de kloosterlingen maar wel verplicht hij zich tot de stipte naleving van de heilige wetten van het Evan gelie en tracht dus niet een soort van accoord aan te gaan tusschen Christus en de wereld. De Tertiaris leeft met voortdurend even als de kloosterlingen onder het toezicht en 't gezag van een kloosteroverste maar toch erkent hij de rechtsmacht van de Eerste Orde, onder welke de Derde is gesteld en is hij gehouden (ofschoon niet op zonde) om te leven volgens den regel de stipte naleving van uien Regel kan gemscht wor den op straffe van uitzetting uit de Orde. Als onderscheidingsteeken en kenmerk van een Tertiaris draagt hij ook een afzon derlijke kleeding. Daardoor wordt de Derde Ordeling er voortdurend aan herinnerd dat hij behoorbtot de Orde van Boutvaardig heid (wat een andere naam is voor de Derde Orde van Franciscus). Het scapulier over de schouders spreekt hem van het juk de Ordetucht, dat hij op zich genomen heeft, het koord om de lendenen herinnert hem aan den band, waarmee hij aan den Regel en de Orde verbonden is.l) Omdat de Derde Orde een bijzonderen stand [vormt, moet het aspirant-lid eerst een jaar van vorming, een proefjaar, een noviciaa doormaken, "ln dien tijd moet hij niet alleen de noodige kennis opdoen van den Regel en alle andere voorschriften, maar ook zich practisch oefenen in de leefwijze der Tertia rissen en zijn levensopvatting en zifn levens gedrag doordringen van den Franciscaan- schen geest. Na dien tijd kan hij zich door de professie voor heel zijn leven aan de Orde verbinden en belooft dan zijn leven in over eenstemming te houden met den Regel en zich voor immer te stellen onder de leiding van het wettig gezag der Orde. Als wij de bijzondere plaats beschouwen, die de Tertiarissen innemen, denken wij onwillekeurig aan den kerkdijken ridder stand der middeleeuwen. Dit waren adellijke mannen, die zich op plechtige wijze verbon den ter verdediging van de rechten der Kerk en ter bescherming der zwakken. Aan deze instelling gaf de Kerk door haar zegen en haar wijding een hoogere beteeke- nis. Men werd er lid van door het openbaar ontvangen van den ridderslag. Welnu, om tot den staat van Derde Ordeling toe te treden is ook een openbare ridderslag noo dig. De Kerk namelijk neemt de leden op in de Derde Orde door de professie en voor levenstaak wordt den Tertiarissen aange wezen de wereld veroveren voor Christus, de verflauwde liefde opnieuw doen ontbr n- den, de wereld terugbrengen tot de zuivere en trouwe naleving van het Evangelie en vooral een hardnekkigen strijd voeren tegen hebzucht, weelde en zingenot. Zoo wordt het duidelijk, dunkt me, waarom de Derde Orde, deze „electissima portio gregis", „dit uitgelezen deel van Christus' kudde" reeds van Paus Gregorius IX den eerenaam ontving, den glorietitel i de legerschaar der Machabeesche strijders. Nieuwe-Niedorp. Fr. DEODATUS VERGEER O. F- M. 1) Bij de inkleeding zegt de Priester, wanneer hij het scapulier omhangtDe Heer bekleede u met den nieuwen mensch, die naar God geschapen is in ware rechtvaardig heid en heiligheid. Voor de zegening van het koord wordt het gebed gesproken God, die om den slaaf vrij te koopen, gewild heeft, dat Uw zoon door de handen der goddeloozen gebonden werd wij bidden U, zegen dit koord en geef dat Uw dienaar, die zien met dien band van boetvaardigheid omgordt, altijd de koorden van dienzelfden J. C. onzen Heer indachtig zij en zich zeiven voor altijd aan uwen dienst vebonden beschouwe. Door onzen Heer J. C. Uwen Zoon enz. Daarna het koord aan den postulant gevend, bidt de Priesterde Heer omgorde tl met het koord van zuiverheid, en doove uit in uwe lendenen de begeerlijkheid, opdas de deugd van onthouding en zuivei- ueid in u blijve. Amen. Thans het laatste arltkel. Wij spreken nu nog met een enkel woord over de werkloosheid, ontslaan door de min dere coneurreutie-vaarrdigheid der Nederland- sche industrie in het Buitenland. Het is niet het gemakkelijkste terrein en vol voetangels en klemmen. Maar wij trachten onze collega's in de ge meentebesturen te overtuigen, dat wij in die richting bij de Regeering stappen moeten doen En zou de Regeering ons denkbeeld voor verwezenlijking uilvoerbaar achten, dan gaan wij trachten de werKgevers-organisalies ter plaatse te overtuigen. Want zooals de toestand thans is, kan het in de industrie niet blijven. De betrokken vakgenooten zitten diep in den put, het moreel is dagelijks achteruitgaande, en de industrieels ondernemingen zijn half lam geslagen en beloopen de kans om straks, gebroken, een zwaren stryd te moeten begin nen tegen de huisindustrie, waarin zij niet zoo gemakkelijk zulien overwinnen. Nu werpe ons weer niemand tegen, dal er straks komt een wet op de huisindustrie. Zeker wij waardeeren dien arbeid van den' Wetgever lioogelija en erkennen zelfs de wenschelijk- en noodzakelijkheid. Maar wie in een dusdanig moeras van wet telijke maatregelen alle heil verwacht en abso lute onderdrukking van een dergelijk euvel, schijnt mjj toch een vreemdeling in Jerusalem. Om bij ons voorbeeld van de sigarenindu- strie te blijven: l Daar wordt tlians door verschillende siga renmakers, als gevolg der abnormale dingen die gebeuren door de situatie waarin wij ons bevinien, ondanks wet, ondanks controleurs, van den arbeid, naar onze overtuiging heel wat langer gewerkt dan 8 uur per dag en 45 uur per week. Hoe is nu die werkloosheid met haar uit wassen te overwinnen? Daarvoor is maar één middel, n.m.l., dat de productie weer concurrentievaardig gemaakt kan worden om het afzetgebied in het buiten land te heroveren of uit te breiden. Daarvoor moet het product aan den hoog- sten daar te verkrijgen prijs geleverd worden. Moet hierdoor, zoolang de slechte valuta stand en andere factoren blijven heerschen een wijziging komen in de factoren die den kost prijs van het prcduct bepalen, dan moet dal aanvaard worden. Daaruit kan volgen een daling ook van het loon voor exportartikelen. Men kan nu kiezen in zulk een geval lus- sohen twee wegen, of aanvaarding van de da ling van het inkomen of die daling conipen- seeren door een langeren tijdsduur te werken. Bovenstaande consequenties zal men, zoo lang als de factoren werken zooals thans, moe ten aanvaarden of werkloosheid behouden. Natuurlijk kunnen die maatregelen tijdelijk z(jn, dat is trouwens meer een kwestie tus schen partijen dan tusschen anderen. Een niet onbelangrijke factor bij het ingang brengen vam de industrie is van werkgeverszijde ook nog, het risico van prodiuotie in dezen geweldig schommelenden tijd. Dit ware bij een goede regeling ook nog gedeel lelijk op de Overheid over te brengen (gemeente en Rijk), natuurlijk als tijdelijke hulp. Men kan dat doen, door te riskeeren eventueel verlies of winst. Men kan dat ook doen, door alleen garant te zijn tot een zeker maximum in het verlies en daarvoor te benutten de gelden, die thans bij het verleenen van steun worden gegeven. Want men denke hierover niet te licht. Over 1920 kostte de Bossche steunregeling alleeen voor Bossche gesteunden meer dan een ton gouds. s Rest nog een andere moeilijkheid, waarmede sommige iudustrieelen voor het in werking brengen van het bedrijf zullen zitten. Het zijn de moeilijkheden bij het verkrijgen van het noodige crediet. Ook hierbij zou de Overheid wederom tot een zeker percentage en onder de noodige granties tijdelijk de hel pende hand kunnen bieden. Op een dergelijke manier komt er arbeid en daardoor zal mate rieel en moreel welvaart komen. Door al die hulp van de Overheid zal zij ook, zoolang als de zaken staan zooals zij slaan, een woord mede moeten spreken; zoo wel op zakelijk als op sociaal terrein. Vooral in de laatste kwaliteit kan, zoolang als de noodtoestand duurt, die overheidsmede- zoggingssohap weldadig zijn. Als haar verteegenwoordiger, (zijnde het or gaan, slaande tusschen en boven de partijen) constateert, dat voor 't deel der export een zoo veel procenteüjke daling oin concurrentievaar dig te zijn onvermijdelijk is, zullen ook de ar beiders die kwade boodschap eerder aanvaar den. Als zij bespreekt en voorstelt een tijdelijke verlenging van den arbeidsduur ter compensee ring van de door de noodzakelijke daling ver loren inkomsten zal men dit tocli moeilijk met reactie kunnen brandmerken. Het ware te wenschen, dat in deze richting eene oplossing ware te zoeken. Daar zullen er zijn die vragen met welk' recht wij met zooveel zooveel pretentie in de oplossing van dit pro bleem den weg durven wijzen. Sommigen zul len ons zeggen, dat dit de organisaties moeien doen. Welnu, indien dat zoo is, dat zij het dan doent Wij hebben als gemeentelijke bestuurder al zooveel ter opreddering gekregen waar men moeilijk meer raad mee wist. En wij laten ons, hoe hoog wij als organi satie-man de organisatie ook achten en lief hebben, ons niet tot pakjesdrager promovee- ren. Wij zullen ook op dit terrein, als wij onze collega's en de Rijksoverheid kunnen overtui gen, trachten stappen te doen. Want die roep om geldelijken steun, gelde- Lijken steun en nog eens geldelijken steun hin dert ons. :s| Het is de slechtste vorm van hulp. De werkloosheid, die wij thans kennen, dient met andere middelen te worden bestreden. 'a Bosch. M. KRIJGSMAN, BRIAND VOOR DE FRANSCHE KAMER. Nadat Briand Donderdag in de Kamer de regeeringsverklarmg had voorgelezen, hebben onmiddellijk daarop enkele afgevaardigden hem over de algemeene politiek van de regeering ge ïnterpelleerd, Vrijdag reeds heeft Briand deze sprekers beantwoord, hoewel er nog verschei dene interpellaties meer waren aangekondigd. Omtrent dit optreden van Briand voor de Kamer meldt de correspondent te Parijs van de N. R. Cl. het volgende: Het was een goede zet van Briand, aanstonds de sprekers van Donderdag te beantwoorden. De indruk, door de programrede en wat daarop volgde, achtergelaten, was niet gunstig. Briand heeft getracht de puntjes op de i te zetten. Uit den aard der zaak bleef zijn betoog wal vaag. Het buitenlandsche beleid geeft thans den door slag. Maandag begint do zitting van den Opper sten Raad. Dil noopte hem tot voorbehoud. Echter ging hij daarin niet zoo ver als Leygues die gladweg elke openbare gedachtewisseling vóór die samenkomst weigerde, omdat hij daar in de handen vrij wilde houden. Dit was een kweslie van tact en tactiek. Ook Briand kan natuurlijk geen bindende volmacht van de Kamer aanvaarden, Niettemin erkende hij met-, terdaad haar recht op verduidelijking van de be ginselen, die do Fransche vertegenwoordigers daarbij zullen leiden. Zijn redevoering wekte her haalde geestdrift, vaak vond hij overal warme instemming, op do uiterste rechterzijde na. De voorzitter van den ministerraad maakte den indruk, de Kamer in hel vertrouwen Ie nemen. Daudet pleegt haar tegen Briand's wel sprekendheid le waarschuwen. Dan vergelijkt 11ij deze met een violoncel. Dit instrument bespeelde ii ij zooeven als .een virtuoos. Zijn bei oog was afwisselend geestig en pathetisch en aldoor sober. Voorioopig moet de Kamer, aldus Briand, mij op mijn woord gelooven. De regeering streeft een vast doel na. Jegens de geallieerden moet ze tact aanwenden. De aanwezigheid van Barthou in het kabinet moet niet verontrusten. Naar men weet, werd hem de bedoeling toege schreven, de handelsbetrekkingen tusschen Frankrijk en Sow jet-Rusland te doen hervatten Frankrijk zal tegenover Duilschland geen machtsmisbruik maken, ai tracht Duitschland het nakomen van zijn verplichtingen te ontgaan. Het is thans het slechtste oogenblik om te be< palen wat Duitschland in het geheel aan vers goeding te betalen heeft De stand van den wis, selkoers drukt er het economische leven. Waar schijnlijk is hij een voorstander van vijfjaarlijk- sclie uilkeeringen en van bepaling van de soin, daarna te voldoen. Duitschland beschikt nog over ontzaglijke productie-kracht Het zal zich spoedig herstellen. Des te beter voor Frankrijk, Dit land wil van geen enkel recht, in het ver- drag vervat, afzien. Het vervat, ondanks zija gebreken, talrijke waarborgen, onder andere hel toezicht op de Duitsche begroeting en den uit voer, alsmede het recht, Duitsche spilzucht te beletten. Briand verlangt vertrouwen en bijna samenwerking. Hij zal zich inspannen het ontwerp betreffen de het herstel van het gezantschap bij den Paua te doen aannemen. Daarbij stelt hij zich uitslui tend op het standpunt van de buitenlandschg politiek. Briand werd herhaaldelijk door stekelige uit roepen van Daudet in de rede gevallen. Na d» rede van Briand betuigde Herriot het volle ver trouwen in de regeering namens de radicals partij, waarvan hij voorzitter is. Wel bepleitte hij het aanknoopen van handelsbetrekkingen met Sowjet-Rusland. Centrum en rechterzij maakten het hem lastig, de socialisten daarentegen steunden hem opzien barend. DE TOESTAND IN IERLAND. Het oHiceele weekbericht. Het officieele w ekbericht dat den toestand in Ierland over de week. die afliep op 15 Janu- Naur het transen vaa KAOUL DL NA VERY bewerkt door L. M. VAN FINXI EREN, R.-K. Pr. 26. Laurent stond op. Voor het eerst seder langen tijd betaalde Avène de rekening van' Jan.cotte. Zij verschrok, toen zij hoorde' dat de beide jonge mannen naar Mezières gingen. „De nacht is stikdonker", zeide zij, „en het bosch is onveilig door roovers. Drie dagen geleden hebben zij een reiskoets geplunderd. Gij stelt u aan een groot gevaar "loot als gij zoo laat en zonder wapenen Pp reis gaat." >»Kotn, kom1" antwoordde Avène, wij zijn niet bang. En als gij ons niet ziet terugkomen b-dt dan eens de „Profundis' •voor mij". „ik hoop, dat u niets kwaads overkomt, amwoordde de herbergierster, „maar gij stelt God op de pïroef." Avène deed een spotlach hooren en Lau rent nam de slapende Dolores op zijn arm Id,en hij op den .weg stpnd, zeide hjj op berouwvollen toon: „En mijn moeder?" „Uwe moeder? Had gij haar door in het dorp te blijven, de akkers kunnen terug geven, die zij achtereenvolgens verkoeld heeft, en het licht der oogen, door hare tranen uitgeblusclit? Als gij haar, na een vrij lange afwezigheid, kunt melden dat uw fortuin gemaakt is, zal zij zich er in verheugen en er zonder wantrouwen in deelen." „Maar morgen, wat dan?" „Het ergste zal zijn, dat zij evenals Janiocttc gelooft dat wij voor de roovers in net bosch der Ardennen gedood zijn. Slaapt Dolores nog?" „Ja' antwoordde Laurent. Éeiden bewaarden het stilzwijgen en ver haastten hun stap. „Waar gaan wij heen?" vroeg eindelijk Lament op angstigen toon. „Naar het geluk en de fortuin", ant woordde Avène. „Maar langs welken weg? Groote God; „Roep Hem niet aan, Hij zou ons ver bliksemen." „Maar gij hebt mij nog niet gezegd hoe wij ons van het kind kunnen ontslaan.' „Er bestaat maar een zeker middel",, antwoordde Avène. „Dat wil ik niet. Ik heb haat eenmaa geren en zal haar nooit dooden." „Dan zullen wij haar achterlaten", „Op den weg?" „Neen, dan zou zij gevonden worden en spreken". „Waar dan?" „In het bosch." „in dat onmetelijke bdsdï, vol duisternis en verschrikking voor dat teedere en door hare moeder zoo bedorven kind?" Avène bleef plotseling stilstaan. „Luis ter", zeide hij en legde zijn hand krachtig cp den schouder van Laurent, „wilt gij rijk worden, ja of neen? Als gij wroeging gevoelt, dan gebeurt er niets. Wij brengen het kind naar Mezières en gij keert naar Marianou terug om er van gebrek om te komen; maar als gij den moed uwer on deugden bezit want gij bezit ondeugden, al geeft gij ook sowijlen toe aan vreemwde angstvalligheden als gij dien moed bezit, zeg ik, laat dan dat kind, dat niet van uwe familie is en dat gij nog niet lang genoeg kent om het te beminnen, in het dichtst van bet bosch achter. Dan neemt gij, in plaats van naar het dorp terug te keeren, in Mezières een reiskoets die u naar Parijs brengt, gij verandert van naam, en in een tijd waarin Law en zijn systeem honderd ïortuinen op een dag opbo.ttwea en af breken, vestigt gij als nvillionair na twee bezoeken in de rue Luincampoix. Vrees hoeft gij nergens voor te hebben. Als het kind door iemand gevonden en opgenomen wordt, zult gij geen misdaad op uw ge weten hebben, en daar God zorgt voor de onschuldigen, is het wel waarschijnlijk dat Hij voor Dolores evengoed zal zorgen als voor de jonge vogels in het bosch." Laurent boog het hoofd, en antwoord de niet. De twee medeplichtigen lieper thans langs het sombere bosch. Een hevige wind bewoog de takken, schudde de bla deren af en brak de doode takken. Op goed geluk af, drong Paul Avène het bosch binnen langs een krom pad, vroeger door houthakkers gemaakt. Nauwelijks hadden zij een kwartier lang een nauwen weg gevolgd, toen twee geweerschoten op koifen afstand gehoord werden. „Zco", zeide Avène, „de troep van Brin- dor is vanavond aan het werk, morgen zal de politie op hun spoor zijn. Als men de kleine bij toeval ontdekt, zal iedereen des te eer gelooven dit wij vermoord zijn daar Marianou niet zal nalaten over he kistje te spreken." Op de eerste losbranding der geweren volgde een tweede, klaarblijkelijk verd d g' den de reizigers, die dope de handieter waren aangevallen, zich dapper. „Verder, verder'" riep Laurent. Hij stoot* te tegen iets, dat hij eerst voor een muuf hield, maar dat Paul Avène weldra erkende als de hut van een kolenbrander. „Mooi", zeide hij, „de kleine zal daa* als te huis zijn". Hij stak een lantaarn aan om Bet in wendige te onderzoeken. „Droge bladeren", sprak hij, „eenige kas tanjes en een stuk brood, de hut is nog) niet lang verlaten." Hij nam de slapende Dolores van Laurent over en legde haar op de bladeren. Het kind sprak als in een droom: „Mijn God,- bescherm mijn grootvader, zegeii mijn veel beminde ouders, verdedig mij tegen de boo ze n en beveel aan uwe Engelen mij ondeü hunne vleugelen te bewaren." „Het gebed", zeide Laurent, „dat me vrouw Flesstgny haar iederen avond liet bidden", Avène trok zijn medeplichtige voort Zij hadden neg geen honderd schreden gedaan toen zij een hartverscheurenden kreet hoor den. Die Kreet was door Dolores geslaakt Plotseling uit haren slaap ontwaakt vond z ijzich alleen op een onbekende plaats en rieo Rare moeder te hulp. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1921 | | pagina 1