R.-K. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR NOORD-HOLLAND SGHELVISCH, bakken Visch ren wij ïnger, s, iV>. M6 Vrijdag 28 Januari 1921 13e Jaargang VERSCHIJNT DAGELIJKS. ABONNEMENTSPRIJS i j ADVERTENTIEPRIJS! De Derde Orde bij haar 700- jaray bestaan. Wat de P zegt Ier van er pond. tar. L. Alkmaar. 42y$ ct. 20 ct. r ons 15 ct. vanaf de 5 ons 55 ct. ons vanaf 20 ct. de 5 ons 75 ct. ons 65 ct. e 5 ons 55 ct. Kaas de 5 ons 75 ct. Tel. 524. een in goede js t 225.— 11586, bureau esch. 90 ct. •bonade I 0.90 tVorst I 0.90 i 0.90 t 0.90 t 0.90 f 0.85 t 0.85 f 0.85 1 0.80 l 0.80 t 1.00 t 0.80 I 0.75 ■st ■en pond iel 5 pond sch- t 1.10 f 110 t pond ivet ons. dep.scii en öt. id, 1.20 1.30 1.20 1.10 1.00 0.60 de Kapeiki'.fi(. corbij de R. K. en ?r- al- m. PER KWARTAAL VOOR ALKMAAR f BUITEN f 2.50 TT/f^T* AT 17» J A A IT T* 1 L ADMINISTRATIE 433 MET GEILLUSTREERD ZONDAGSBLAD I 0.50 HOOGEK. jj BuTeail! HOF 6# ALKMAAR. I elefOOü REDACTIE 633. Van I tot 5 regel» t 1.25; etke regel meer I 0.25; Recta me» per regel f 0.75; Rubriek „Vraag en Aanbod* bij vooruitbetaling per plaatsing f 0.6a Aan alle abonné's wordt cp aanvraag gratis een polis verstrekt, welke h»n verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van t 5U0.—t 400.—, t 200—, f 100.- t 60—f 35.t 15.— De Derde Orde aanbevolen door de Pausen, v. Groote mannen trekken de aandacht ook op geestelijk gebied. Hij word be scaouwd de koning en de leeraar van het leven te zijn, die de dingen uezer aarde op hun ju'"te waarde scnaUend, zonuer wij ken ot wankelen zijn weg gaat ontniddeiijk tot God. Hem bewonderen de menseden, hem staren ze na, ais baul, door zijn reuzen gestalte noog uitstekend ooven de scnoti- ders der ma-sa. Wie nu kwam, na den tijd d r Apostelen, tiicu er naoij het godueiijk vooroeeid van den uit helde gekruisigden Man van Smarten, dan FranciscusV Wie deed door heide en üjuen meer berieven de zalige herinnering aan den Heilanu, aan ue oerapuijn van Assisie, gekruisigd op den Alverna Hij was de mail van den. h. ueest en de Pausen, uour denzelld n h. Geest gueid, hebben gezien en oewonderu dien Man en zijn werk. Zij beboeu ailes ge daan, 0111 Zijn liernieuwmg der wereld te bevorderen. tallooze Pauselijke brieven uitgevaar- digu, die de Derde Orde betroffen, twee aigemeene Kerkvergaderingen (Vienne 111 loi9 en het Vde van Lateranen 111 1512> heooen de levenswijze van de Derde Orue goedgekeurd en aauuevolen. Veertig Pausen heooen hun belangstelling getoond dooi haat verdiensten te prijzen, haar te ver dedigen en naar te verrijken met atlaten en geestelijke voorueelen. Al die voorrech ten en gunsten hier te vermelden, zou te veel ruimte beslaan. Dit zij even aangestipt. ^ehalve de vele gedeeltelijke aflaten, waaraan de Derde Ordelingen deelachtig zijn, kunnen de tertiarissen telkens een vuiien aiiaat verdienen met het bidden Vuii den Pranciscaanschen rozenkrans ook wei genoemd het Seraphijnsche kroon tje aat bestaat uit zeven tientjes en be loten wordt met eenmaal Onze Vader en Wees Gegroet tot intentie van Z. H. den Paus. Bovendien kunnen de tertiarissen jaari Jcs up jJ t.agen een vollen atlaai verdienen onder de gewone voorwaarden. Ook kunnen de Derde Ordelingen een vol len adaat verdienen op den dag, dat zij de maandelijksche vergadering bijwonen en ten slotte een vollen atlaat in het uur des, doods, wanneer zij den naam Jezus met den mond ut minstens in het hart aanroepen. Hoe dikwijls nog elk jaar de Generale Anaoiutie kan gegeven worden aan de Der- ie-Drüelmg.n, oujkt uit de lijst van 1921 1 jan. Besnijdenis O. H. J. C, b jan. Driekoningen. 2 Peor. Maria-Licutmis. -> Maart H. Kruisweg. 19 Maart H. Jozet. tb Maart Maria-Boodschap. 20 Maart tot 27 Maart van Palmzondag. <o. en met Paschen iederen dag. j Mei 's-Heeren Hemelvaart, lo ivtei Pinksteren. 22 Mei H. Drievuldigheid. 20 ivtei H. Sacramentsdag. 5 Juni H. Har van Jezus. 29 juni H. H. Petrus en Paulus. 2 juli Maria-Visitatie. 12 Aug. H. Clara. 15 Aug. Maria- en-Hemel-Opneining. 2a Auy. Feest der V11 vreugden van Maria 2d Aug. H. Lod wijk. September. Maria-Geboorte. 17 sept H. Wondteekenen v. d. H. Fran ciscus, 1 November Allerheiligen, la Noventuer H. Elisabeth. 21 November Maria Praesentatie ',5 Novem er H. Catharin 8 De Onbevl. Ontvan enis van Maria. 25 dcc. Kersiinis. Eenmaal 's-jaars up den i.aj der cano nieke visitatij. Daareuuoveu tweemaal in 't jaar op een oaü, uoor ueu Directeur te oepaien, Pause- iijne zegen met voile auaa Den juen iviei 19U9 Ueeit Pius X wel willend ve.ieeiiu, dat de leden uer Derde urne tijdens uun leven en uij Hun sterven ueeiaenug zuiivii zijn aan alle geestelijke viiieiiien, weine de seraptïijnscne tam liën uer eoiate en tweede uiae uoor nun goede werKeii veiuieueii. Uit zooveie en zoo gtoote geestelijke voorueelen, weine ue Keik aan ue tertia rissen verleend neen, kunnen wij wei be- oiuneii, uoe noug tie Lansen het nut der De rue urue senatieii. Dit is trouwens ook lUeeiuimcii en -uouiwonueu door ueu ver maard. uepaien wij ons sieeius tot Leu kill en Lius w, Liciden zeli ook lid van ue Derue urue, cveiuus ue mans zoo roemrijk .egeereuu- Laus uelleuietus AV'. weinigen wmen van ue groote beteeke- uis uer Derue urue zoo uuuidiongeil aio ue oiisietiei-jke r..us ueo A lil, uie „ei diOul op gaat in de Derue Uiue van Frau- oiscus Le zijn opgeiionieu". Keeus als Bis- oeiiup vail feiugia nau uij bij geiegenneiu uei visitatie oiiueivonuen, uai uie parochies m uen uesten loestauu vetkeeiueii, Wauin. ue Deiue Ui de Dioeiue. Als i-aus net hij geen geiegeniieiu vooruijgaan out ue „cnristeneii te vei manen zien uij ueze nenige knjgs- oeuaar van jezus Uiitisius aan ie sluiten niet zooveel vuiu en in zuik een «etai, ais zij voorbeen naar t-raaciscus zeiven loestruoniuen". in ue encycliek „Auspica- to" noouigt bij alie bisschoppen oer weieiu uit, aan ue veroreiduig der Derde Orde te aiueiuen, want „aan ue Derue Or e van i'i'aneiseus ontspruiten als aan hun stam uuiseiijke vreue en openoaie rust, reinheid van zetien eu zachtmoedigheid, benoorlijk Oeoruik en beveiliging van den eigendom, .veike ue hechtste steunpilaren zijn van uuscnaviiig en welvaart," „ijveren voor den opbloei van St.-Fran- ciscus' Derde Orde is dus hetzelfde af .jveren voor ue belangen Gods, als he werk voltrekken van onzen Heer Jezu° unnstus", Eu na Leo sprak Pius „Wij deelen di zeltde verwachtingen, (als mijn Voorganger) „De Derde orde is wonderlijk geschikt om de eii.giieid van zeden te herstellen onder 6euuei net christenvolk. Wat is er meer te weiiscnen in deze lijden, nu overal zoo groo te verwaarioozing eu verachting der christe lijke beginselen is binnen geslopen, wat is meer te wenscnen, zeggen wij, dan dat uie Vereenig.ng zich meer en meer ver spreide, die in al e geledingen der maatschap pij den geest van christelijke wijsheid en pnchtsDetrachting kan instorten" Want „door toedoen van Franciscus is men met gelukkiger uitslag dan misschien ooit na den tijd der Apostelen het geval is geweest, oegonuen den geest der wereld te bestrij den". om „alles te herstellen in Christus' is er slechts ëèn middelleven overeenkom stig het Evange'ie. Welnu, het Evangelie is de grondslag, waarop Franciscus zijn Derde Orde gebouwd heeft. Zij is een school der christelijke volmaaktheid. Zeven eeuwen van strijd en zegepraal rijzen thans op uit het verleden. En zij re'ieu zien aaneen en vormen een glorie krans, dien wij in dit jube.jaar juichend gaan neerleggen aan de voeten van Christus, oen oorsprong van alle goed, van Maria Onbevlekt Ontvangen, de glorieuze 'Patro nes der Seraphijnsche Orde, van Franciscus, den uitverkorene des Heeren. Een verjaringsfeest op hoogen leeftijd heeft altijd iets weemoedigs. Het verleven digt de gedachte aan het einde. Maar beel den van ouderdom en einde zijn verre van ons eeuwfeest. Het is een feest van levens krachtige en werkensblije jeugd. Wij zien voor ons uit in de toekomst met hoop en zekerheid en rustigen blik. Wij hebben een vurigen wensch bij dit verjaringsfeest. Moge de Derde Orde door dit jubelfeest nog steeds tot hoogeren bloei geraken, tot hoogeren bloei vooreerst hier door, dat zij die het lidmaatschap der Derde Orde reeds hebben aanvaard, zich steeds meer b ijveren hun leven naar den geest van dien regel in te richten en zich waardige leerlingen toonen van den Seraphijnschen Vader. Tot hoogeren bloei ook in dezen zin, dat de Derde Orde st eds in ledental moge toenemen dat zij haar zegenrijken invloed over altijd wijder kringen kunnen uitbrei den dat steeds meer geloovigen, huisge zinnen, parochies aan de weldaden van haren Regel deelachtig mogen worden. Tot dit doel zullen vooral van 't jaar in alle plaatselijke afdcelingen der Derde Orde plechtige Triduums gehouden worden. Daartoe zullen ook buiten de kerken groot- sclie propagandavergaderingen gehouden worden. Zoo mogelijk moet aan hee* Ned.r iand verkondigd worden, wat de wereld aan Sint Franciscus van Assisië te danken heeft. Daarom moeten in alle streken van ons land congressen gehouden worden, waar alle katholieken kunnen te zamen ko men, want de Derde Orde is een maatschap- ciijk belang. Toch zal evenwel de beweging van de Oerde Ordelingen zelf moeten uitgaan. Zou het geen prachtig plan zijn voor de besturen der verschillende Derde-Orde-af- deelingen, om in dezen geest eens voeling te houden met de Derde Orde-besturen uit de naaste omgeving en ook met de be sturen onzer katholieke organisaties, om met vereende krachten een congres tot stand te brengen. Met wat Franciscaanschen durf en' wat Franciscaansch vertrouwen op God gaat dat wel. Als sprekers kunnen we aanbevelen drie van de beste redenaars van de Minderbroeders in Nederland Pa.er Borromaeus de Greeve en Pater Maximinus Jelgersma uit het klooster te Woerden en den lector in de welsprekend heid Pater Cassianus Hentzen, Tongersche str., Maastricht. Vooruitgeen bang, er moet propaganda gemaakt worden 1 Besluiten wij nu deze beschouwingen met de woorden van Leo XIII, den Paus der Derde Orde, die ons uit het hart zijn gegrepen„Wij willen, dat de Derde Orde grueie. Laten wij werken, werken, werken voor de Derde Orde. Wij wenschen, dat er tien, twintig millioen Tertiarissen waren, dat alle geloovigen echte Tertiarissen wer den en bijzonder wenschen wij dat de Fran- ciscaanscne geest alom heersche". fr. Deodatus Vergeer O. F. M. Nieuwe-Niedorp. IS LOONSVERLAGING NOODIG? Het orgaan van de Ned. R.-K. Ver. van Handelsreizigers „St Chrisloffei" bespreekt de crisis en prijsdalingen en zegt o.m.; „Meent men dat een industrie „kapot" is als er geen 50 ot 100 pCt. dividend wordt uitgekeerd, dan ja, dan zullen er veel in- dustriën kapot gaan, maar dan zeggen we: gelukkig. Is men echter de meening toegedaan, dat 10 pCt. dividend ook winst is, en dat 10 pCt. vóór den oorlog een zeer goede, tot tevredenheid stemmende winst was, dan moeten we weer naar het met minder- tevreden-zijn terug. Dat is de weg. Een schande noemen we het, dat zoo vele industriën, die schatten verdienden, hun „werkbijen" nu op straal zeiten. Want bij ons slaat hel vast dat dit in vele gevallen gebeurt om drie redenen: le. om door een meer of minder lange werkloosheid de gegroeide macht der organi saties le breken; 2. om den werknemer „murw" te maken en bruikbaar voor lagere loonen en liefs! ook voor lagere uren le willen werken; 3e. om door minder productie meer vraag dan aanbod en daardoor weer de „zalige" oorlogswinsten te kunnen opstrijken: Neen, eerst de winsteischen lager, veel lager gesleld en dan indien noodig de hoogste loonen herzien. Maar nog eens indien noodig en aan die noodigheid twijfelen we in hooge mate. Als men weet, welke ioonen Amerika vóór den oorlog betaalde, zeker 150 pCt. meer dan hier te lande, en men weet dan tevens, dat Amerika best kan concurreeren in Europa, dan blijkt het geschreeuw, dal de hooge loonen een maatschappelijk kwaad zijn, een economisch absurditeit. Vooral onze zakenmenschen moesten daar niet aan mee doen. Als de groote massa een goed loon ver dient, en goed kan koopen, dan is dat een groot voordeel voor den zakenman. Daarom, laat ons niet me. jhreeuwen in het koor der misère-zangers maar meewer ken aan een betere distribueering van maat schappelijke rijkdom." IN FRAAI GEZELSCHAP,-, 3V.o lezen fn de „Tijd".; „De offervaardigheid ea 'zelfver loochening van onze religieuze ver pleegsters is den anti-clerioaieii steedk een doorn in h,et oog geweest. Deze onbaatzuchtige inspanning uit liefde) Gods, en ten bate der medemenscRen is immers de meest sobere en tegelijk! de meest indrukwekkende manifestatie van ue zedelijke kracht der Rnomschn Kerk, we,ke door h,are bedienaren zuik een verheven ievenspractijk doet aan vaarden. Vrijwillig heoben onze zusters het kloosterleven, met de daaraan .ver bonden inspann.ng en zeli ver looche ning, aanvaard eu ia haar heiligen een voud vragen zij niet heter, d,au in aite stilte ongestoord het goede te mo-gei doen, om het goede zelf. De bron vat geluk, welke tn de zelfverloochening te vinden js, hebben onze materialis ten nooit vermogen te ontdekken, en daarom ontbreekt hun ook eik criterium om ae levenswijze onzer retegieuzen tet beooraeciBU eu te waardeereu. Du actie van Jpt Nattonaat Bureau voor Vrouwenarbeted tegen de religieu- ze verpleeg-inrichtingen ia bekend. Thans hebben de directrices uitgevon-- den, dat i,n de religieuze verpleegin richtingen de verpleegsters, ook dus on ze zusters, zooveel als worden afge-' beuld. Ja, de religieuzen zouden zich over haar werk heoben beklaagd. Dat leekenverpieegsters tot genoemd! Bureau in verbinding staan, is goed mogelijk; maar waar b.a.en deze vrij zinnig-getinte dames uit Den Piaag het recht vandaan, om onze religieuzen op een lijn te stellen met de ontevreden leekenverpieegsters? .Waarom kunnen de dames van heil Bureau niet begrijpen, dat Jb,et onzin nig zou zijn, het vervullen van een hoogere geestelijke roeping, welke be- berust op persoonlijke offervaardigheid en die ten goede komt aan de rnede- menschen, door wettelijke werktijdre gelingen aan banden te legen? Intusschen wordt de actie van het Bureau bijzonder getypeerd door de hulp, welke haar van zekere zijde spon< taan wordt geboden; een Kamerlid heeit aan den Minister van Aroeid ge vraagd, of deze bereid is, in verband met de actie van het Haagsche Bureau een onderzoek in te stellen. De politieke beschermheer van het dames-comitd is... de Hoilandsche bolsjewiek .Van Raves teyn. Fraai gezelschap.., "buitenland DE CONFERENTIE I E PARIJS De correspondent te Parijs van de „Daily News" schrijft dat de Opperste Raad eenigen tijd gebruiken zal om de door den Franschen Minis- ler van financiën, Doumer, gegeven cijfers te bestudeeren. Wanneer de methode om hel eens to worden over een hoofdsom als minimum of maximum wordt aangenomen, is het toch nog de vraag hoe de betaling iler termijnen geschieden, zai. Het is daarom waarschijnlijk dat aflossin gen voor vijf of drie jaar zullen worden vast, gesteld en dat de regeling der volgende betaiiijr gen kalm zai worden uitgewerkt. Een deel van de Fransolie pers critiseer» scherp het gebrek aan eenheid lusschen do Fx-ansche ministers en deskundigen, dat blijkbaar bestaat. Gisteren bad vóór de ochtendvergadering een bijeenkomst plaats van Fransche, Italiaan, sche en Belgische afgevaardigden, waarop hef vraagstuk der sohadeveigoeding nader bespro ken werd. Verschillende bladen meenen, dat het niet waarschijnlijk is, dat hier tot overeenstem, ming gekomen zal worden, aangezien de opvat tingen nog zoozeer uiteenloopen, en verwachten dat de conferentie zal trachten dan toch maaf een voorloopig systeem van annuïteiten in elkaar; te zetten. Bij den tegenwoordigen verwarden sland der quaestie lijikt het echter al zeer ge waagd voorspellingen te doen en men kan zeg gen, dat de conferentie zelf nog volstrekt niet weet tot welke oplossing zij zal komen. DE TOESTAND IN IERLAND. De toestand in het in staat van beleg verklaarde gebied. De „Westm. Gazette" publiceert een uittreksel uit een brie! van een inwoner van het in staat van beleg verklaarde gebied in Ierland, dat vol gens het blad een schril beeld geeft van het schrikbewind, dat de autoriteiten er uitoefenen. Uit vrees voor nieuwe represailles noemt de schrijver geen namen en plaatsen. Hij verhaalt van twee jongens, die door politie en militairen{ in auto's ter plaatse verschenen, gedwongen wer den te knielen, nadat een hunner op het hoofd was geslagen met een stok, en te bidden voor; de politiebeambten, die gedood waren en „God save the king" te zeggen. Met vier andere jongens werden zij op een rij geplaatst en gedurende drie uur geslagen en geschopt. Ook werden zij gedwongen „God save the king" te zingen en te roepen: „Naar de hel met Dq Valera en Sinn FeinI" Intusschen werd een winkel geplunderd en; vernield. Namen boven winkels, die naar men veronderstelde in Sinn Fein-kleuren waren aan-- gebracht, werden omlaag gehaald. Drie van de jongens moesten voor een „krijgs raad" terechtstaan, waarvoor een winkel werd opgevorderd. De „raad" bestond uit een offi, cier die achter de toonbank zat en een soldaat, die buiten stond met een stok in zijn hand. Een! der jongens werd ondervraagd; hem werd niets) bepaalds ten laste gelegd, maar hem werd ge-.' zegd, dat als er in de plaats, waar hij woonde,! iets gebeurde, hij en twee anderen zouden dood geschoten worden. Daarop gaf de officier deq; soldaat last hem te slaan en hem naar buiten- te laten. Nog versol lillende andere gevallen van derge lijke mishandelingen deelt de schrijver mede. Een gestoorde verkiezing. Te Waterford zijn militairen 's avonds d< raadszaal van bet stadhuis binnengedrongen, terwijl er de verkiezing van den mayor plaat» FEUILLETUN lie weueryuvoMien uucnier Naar het Fransen van RAUUL DE NAVEKY. bewerkt door L. M. VAN FiNXTEREN, R.-K. Pr. 16 Het aangeschoten, -wild komt door 't woud daar gaat het,hijgenddaar wendt hel zich naar de Neckar.... O wonder des Hemels, !het witte hert is niet alleen, het dient to-l rijdier aan Nothhurga, de dochter van Nau- tiïdc de Heilige. De dochter van Dagoberl berijdt het lamme hert, dat zich in de gol ven sto-rt en ze doorklieft onder een hagel bui van pijlen. Ue dochter van Nautilde is gered, de ellendige koopman keert naar zijne woeste onderdanen weder en de geschiedenis van Noibburga zal in den loop der eeuwen verhaald worden in de vallei van den Neckar, die zij voor het Evangelie zal winnen en bekeeren. Nogmaals verdween het visioen van Anto- nin. Hij zag niei meer he-t wilde hert noch de vorshu met de goude haren, maar jilolseiiiig zag hij zich verplaatst te mid den van een bekoorlijk landschap. Een vul- canisehe berg, waarvan de eeuwen het vuur hadden uitgedoofd, is als een beker gevuld niet zuiver water. Rondom het meer zijn hoornen hoog opgeschoten en hun zware tak ken werpen een diepe schaduw op de onge rimpelde blauwe wateren. In dit boscli, del tegen de zijden van den berg is opgegroeid, loopen twee dienstknechten in lederen gewaad en dragen op zijde scherp gewette, messen. Tusschen hen In gaat een vrouw in den bloei der jaren, blootvoets, een kind in hare ar men, „Hier, edele dame," spreekt een der d.enst- knechten, „hier moet gij ophouden en den dood ondergaan." En het slachtoffer valt op de knieën eu steekt het het kind toe. „Bij onzen gezagenden Jezus, Wiens Barm hartigheid u moge redden op den dag des oordeels," zegt de moeder, „ik was nooit schuldig tegenover mijn beminden heer Sieg fried. Laat mij het leven, om wille van uwe moeder! Vermengt mijn bloed niet met dat van mijn kind. Er zal een dag aanbreken, waarop de misdaad gestraft zal worden en de onschuld overwinnen. Mijn leven, goede mannen, mijn leven! Toen het leven van Joseph gespaard werd, doopten zijne broe ders zijn kleed in het bloed van een hokje en Jacob meende, dat ziju zoon door de tanden der wilde dieren was omgekomen Ziehier mijn sluier, zend hem aan den palts graaf, hij zal zijne eer gewroken achten en de Heilige Maagd zal het overige doen." De dienaren dachten aan hunne moeder en zeiden door medelijden bewogen: „Bij het lijden van den Zaligmaker, leef edele vrouwe en bid God voor ons." En de moeder vluchtte met een vreugde kreet in nel bosch van Laack, kwam aan het blauwe meer en verborg zich in een grot. En de echo, misschien wes het de echo van een Engelenstem, fluisterde: „Genovena, Genovena, er zal een dag ko men, waarop gij zegevierend in uwe stad Andernach terugkomt en waarop Siegfried koninklijk beloonen zal hen die u het leven geschonken hebben." Daarna werd ook dat laatste beeld uitge- wiscth en zag Antonin, in plaats van Notü- burga, van de gravin van Brabant en van Ida van Toggenburg, voor zijne oogen in de kruin van een hoogen boom een droevige gedaante komen, die hem om medelijden smeekte. Hij werd wakker badend in zijn zweet on mompelde: „Het wilde meisje! Ik moet Aulio raadplegen. HOOFDSTUK II, HET RAVIJN DER .VOGELEN. Den volgenden morgen doorkruiste burg graat' Antonin het park in zijn geheele lengte en kwam zoo in het bosch van Songy. De morgenzon verlichte de liooge toppen der eeu wenoude boornen en wierp groote lichtplek ken over de velden, die nat waren van de dauw. De vogels wedijverden in hunne zan gen en nu en aan verried een gekraak der takken liet doortrekken van een hert. De marine-officier ging met vluggen tred voort, de gewoonte aan boord had hem niets van zijne snelheid noch van zijn spierkrachl ontnomen. Hij scheen gehaast als een man, die verlangt de oplossing van een raadsel te hooren. Na een half uur bevond hij zich tegenover een klein steenen huisje, half ver borgen onder klimop en bloemen; een glim lach kwam over zijn gelaat, toen hij die wo ning erkende en met de hand tegen een half geopend luik kloppend, riep hij; „Moe der Simonel" „Wat, zijt gij het, mijnheer de burggraaf' Wat pen ik blij u weer té zien, eu .wat zal mijn man gelukkig zijn!" „Niet minder dan ik, moeder Simone, en om het u te bewijzen meld ik u, dat als ik met Aulic over de aanstaande acht ge sproken heb, ik daar aan u wtafel éen van de jonge konijntjes zal eten, die gij zoo heer- Lijk ewet klaar te maken.," „Zou mijnheer de bui-ggraal zoo vriende lijk willen zijn?" „Waarom niet Simone? Moet ik dan, on» dat ik oilicier van de Koninklijke Marine ben en de Engelsehen meer dan eens vrees hels aangejaagd, hen vergeten aan wie ik zulke gelukkige uren te danken heb? Nooit Simone, en Aulio weet dat wel." „Ja," antoworde zij, „en als hij over n spreekt wordt hij gevoelig. Hij herinnert zich' dat hij u heelt leeren schieten en als hij uwe heldendaden verhaalt, dan zegt hij, neem het hem niet kwalijk, mijnheer de burggraaf; „Al sis mijnheer Antonin ook koninklijk of ficier, hij is mijn leerling geweest," Hij heeft gelijk zich dat te herinneren; Simone, en ik vergeet het ook niet.... Maan waar is die goede Aulic vanmorgen?" Wie kan dat weten, mijnheer de burg graaf? Sedert drie weken schijnt hij mij half krankzninig. Dag en nacht is hij in de weer en mijnheer d Epinoy gaat toch zelden op jacht. Ik wacht dikwijls een halven nacht op liern, dan komt hij vermoeid en onte vreden thuis en als ik hem vraag wat er is, schudt hij het hoofd en weigert te anlwoor- „lk weet het wel," zeide de hurggraal hallluide, ÏWordt vervolgd.) T m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Ons Blad : katholiek nieuwsblad voor N-H | 1921 | | pagina 1