8 we door de Openbaring kennen,maar het is een "geheim". Een gelovige is als het ware gewoon aan geheimen,een niet-ge= lovige juist niet. Welnu,dit geheim is heel uitdrukkelijk geopenbaard; de profeet Isaïas spreekt erover in het zeven de hoofdstuk van zijn boek; de evengelisten Matteus en Jo- annes zeggen het eveneens; de evengelist Lukas verhaalt het heel uitvoerig"In de zesde maand nu werd de engel Gabriël vanwege God gezonden naar een stad van GalileaNazaret ge naamd,tot een maagd,die verloofd was met een man,die Jozef heette,uit het huis van David,en de naam van de maagd was Maria...En Maria zeide tot de engeltHoe kan dit geschieden, daar ik geen man beken? En de engel antwoordde haar:Heili ge Geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook zal wat geboren wordtheilig zijn; het zal Zoon van God worden genoemd". Krachtens deze zeer uitdrukkelijke openbaring leert de Kerk dan ook reeds meer dan 19 eeuwen,dat Jezus geboren is uit de maagd Maria, en iedere katoliek is gehouden dit te geloven. Voor een ge lovige nu is het niet eens zo verwonderlijk,dat de Zoon van God op een heel bijzondere wijze mens zou worden. Im mers, Hij is volstrekt énig omdat Hij tegelijkertijd God en mens is. We zouden het niet eens vreemd gevonden hebben als de Vader het Lichaam van zijn Zoon zou gevormd hebben op dezelfde manier als Hij het lichaam van de eerste mens,A- dam,vormde. Maar als dit zou zijn gebeurd,zou men misschien weer niet hebben geloofd,dat Jezus echt mens was. Daarom zocht God voor zijn Zoon een moeder,die zowel geestelijk als lichamelijk maagd wasdie als het ware geheel aan God toebehoordeen die toch zou huwen met een (maagdelijk kui se) man,opdat ze niet in verdenking zou komen. Een gelovige kan het zelfs volstrekt passend vinden,dat God op deze ma nier heeft gewerkt,want al is het huwelijk een goddelijke instelling en al heeft Kristus het zelfs tot sakrament ver heven,het blijft toch ook waar,dat de verhouding der seksen geschaad is door de zondeval. Hierop schijnt Joannes te dui den als hij bij de aanvang van zijn evengelie zegt,dat Je zus' volgelingen geestelijk moeten geboren worden,zoals Je zus lichamelijk geboren werd:"niet uit de wil van vlees of man". Voor wat de'mogelijkheid betreftkunnen we kort zijn. God had alle mensen kunnen scheppen zoals Hij Adam en Eva schiep. Hij koos de tegenwoordige orde. Maar juist omdat Hij die koos,kon Hij er een uitzondering op maken. Deze orde is noodzakelijk precies in zover God die door Zijn keus noodza kelijk maakte. "Broers en zusters" waren verwanten!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1955 | | pagina 8