8
we door de Openbaring kennen,maar het is een "geheim". Een
gelovige is als het ware gewoon aan geheimen,een niet-ge=
lovige juist niet. Welnu,dit geheim is heel uitdrukkelijk
geopenbaard; de profeet Isaïas spreekt erover in het zeven
de hoofdstuk van zijn boek; de evengelisten Matteus en Jo-
annes zeggen het eveneens; de evengelist Lukas verhaalt het
heel uitvoerig"In de zesde maand nu werd de engel Gabriël
vanwege God gezonden naar een stad van GalileaNazaret ge
naamd,tot een maagd,die verloofd was met een man,die Jozef
heette,uit het huis van David,en de naam van de maagd was
Maria...En Maria zeide tot de engeltHoe kan dit geschieden,
daar ik geen man beken? En de engel antwoordde haar:Heili
ge Geest zal over u komen en kracht van de Allerhoogste zal
u overschaduwen; daarom ook zal wat geboren wordtheilig
zijn; het zal Zoon van God worden genoemd". Krachtens deze
zeer uitdrukkelijke openbaring leert de Kerk dan ook reeds
meer dan 19 eeuwen,dat Jezus geboren is uit de maagd Maria,
en iedere katoliek is gehouden dit te geloven. Voor een ge
lovige nu is het niet eens zo verwonderlijk,dat de Zoon
van God op een heel bijzondere wijze mens zou worden. Im
mers, Hij is volstrekt énig omdat Hij tegelijkertijd God en
mens is. We zouden het niet eens vreemd gevonden hebben als
de Vader het Lichaam van zijn Zoon zou gevormd hebben op
dezelfde manier als Hij het lichaam van de eerste mens,A-
dam,vormde. Maar als dit zou zijn gebeurd,zou men misschien
weer niet hebben geloofd,dat Jezus echt mens was. Daarom
zocht God voor zijn Zoon een moeder,die zowel geestelijk
als lichamelijk maagd wasdie als het ware geheel aan God
toebehoordeen die toch zou huwen met een (maagdelijk kui
se) man,opdat ze niet in verdenking zou komen. Een gelovige
kan het zelfs volstrekt passend vinden,dat God op deze ma
nier heeft gewerkt,want al is het huwelijk een goddelijke
instelling en al heeft Kristus het zelfs tot sakrament ver
heven,het blijft toch ook waar,dat de verhouding der seksen
geschaad is door de zondeval. Hierop schijnt Joannes te dui
den als hij bij de aanvang van zijn evengelie zegt,dat Je
zus' volgelingen geestelijk moeten geboren worden,zoals Je
zus lichamelijk geboren werd:"niet uit de wil van vlees of
man". Voor wat de'mogelijkheid betreftkunnen we kort zijn.
God had alle mensen kunnen scheppen zoals Hij Adam en Eva
schiep. Hij koos de tegenwoordige orde. Maar juist omdat Hij
die koos,kon Hij er een uitzondering op maken. Deze orde is
noodzakelijk precies in zover God die door Zijn keus noodza
kelijk maakte. "Broers en zusters" waren verwanten!