6
- H O EZ I T D A_T_
VRAAG 1: In de post van vorige week las ik,dat de prijzen
voor "Op de Hoek" betrokken worden bij de vaste adverteer
ders. Nu lees ik in onze post soms advertenties van fir
ma's, die nog nooit een prijs hebben geleverd. Hoe zit dat?
ANTWOORD: Er stond vaste adverteerders. IJ moet daarop de
nadruk leggen. Zekersommige zakenlui van ons dorp maken
wel eens van onze post gebruik om iets bijzonders aan te
bieden of aan te kondigen. In dat geval bewijzen wij eer
der hen een dienst dan zij ons,want voor een paar kwartjes
kunnen ze heel ons d.orp bereiken. Daarom kopen y/ij onze
prijzen alléén bij de vaste adverteerders ,want door hun el
ke week terugkerende bijdrage maken zij de uitgave van onze
post voor slechts zes cent per wreek mogelijk. Zo zit dat
VRAAG 2: In kranten en tijdschriften komt nogal eens de
uito,rukking voor "katolieke levensstijl". Wat moet men er
eigenlijk onder verstaan? ANTWOORD: Met deze vraag zijn we
blij omdat we het antwoord kunnen vinden in het tweede nu®
mer van het "Aalmoezeniersblad"dat we verleden week. ont
vingen. Daarin lazen we o.a.:"Le style c'est 1'homme. De
ziel van de beschaving (is stijl) is de beschaving van de
ziel. Wat verstaat men onder katolieke levensstijl? Harmo
nie van geloof en leven,van uiterlijke schoonheid en inner
lijke vroomheid, Onze opdracht voor nu is:die moderne le
vensstijl te inkorporerente integreren in de katolieke le
vensstijl. We moeten ons dus openstellen voor dit nieuwe,
het niet zonder meer afwijzen, om alles in Kristus weer sa
men te brengen. Dit zal inhouden een terugkeer naar de
eenvoud van het evangelie,waar immers de waarheid ligt in
eerlijke vorm, zonder franje onopgesmuktEr is zeer duide
lijk een verband tussen stijl en apostolaat. Stijlvol kato-
liek leven voor een leek betekent immers de wereld,het le
ven aanvaarden (geen vlucht) en deze wereld en dit leven
met Kristus doordrenkenwaardoor Hij kan word.en het zout
der aarde. En waar het gaat om het kontakt met medemensen
stijl is laten zien, dat we geloven in Kris-
tus' komst in de wereld en daarvan de konse
•- - 1 c f s
kwenties aanvaarden voor ons dagelijks leven
0<r'n Ditzelfde idee is ook te benaderen langs om
gekeende weg: waarom mist de Kerk de enorme
I-j?'c[ werfkracht van vroeger? Waarom zegt niemand
meerziet, hoe zij elkander liefhebben? Wat
",J K! stoot buitenstaanders af? Niet zelden de
o k v a
/M< l-''- v