DEERD OORDEEL HEBBEN .OVER HET LEREN ZWEMMEN. HET IS ZELFS MOGELIJK, DAT DE ZWEMMER MET DE KENNIS VAN DE NIET-ZWEMMER IN BELANGRIJKE MATE ZIJN VOORDEEL KAN DOEN. MA A R TOCH: ALS DE ZWEMMER OVER ZWEMMEN SPREEKT, DAN HEEFT HIJ HET OVER IETS, DAT DE NET-ZWEMMER SLECHTS TEN DELE KENT, DE ZWEMMER SPREEKT 'NATUURLIJK OVER DATGENE,'WAT HIJ AL ZWEMMEND TE WETEN IS GEKOMEN EN WAAROP ZIJN ZWEMMEN MIN OF MEER BEWUST STEUN DE. DE NIET-ZWEMMER MOET ZICH BEPERKEN TOT DATGENE WAT MEN OVER ZWEMMEN KAN WETEN ZONDER ER ERVARING IN TE HEBBEN. HlJ KAN VAN ZWEMMEN NIET A LLES" AFWETEN. HlJ ZAL DIT ONDERVIN DEN WANNEER HIJ OP GROND VAN ZIJN THEORETISCHE KENNIS PRO BEERT TE ZWEMMEN. ALS HIJ HET EXPERIMENT O V ER L E E F T Z A L ZIJ DUIDELIJKER DAN OOI T WETEN, DAT ERVARINGSKENNIS IN SOMMIGE SITUATIES EEN KWESTIE IS VAN LEVEN OF DOOD. HET VERSCHIL MET DE ZWEMMER LIGT HIERIN,DAT DEZE WEET,MAAR OP EEN ANDE RE MA N I ER N AME LIJK DOOR DE PRAKTIJK,WAT HIJ MOET DOEN IN DIE BEPAALDE SITUATIE. ÜE KENNIS VAN DE NIET-ZWEMMER IS ONVOL DOENDE OM |N DIE SITUATIE DOELTREFFEND TE KUNNEN HANDELEN. Zelfs eigenschappen als moed of tegenwoord i gheid van geest KUNNEN HEM IN DEZE OMSTANDIGHEDEN SLECHTS HELPEN OM TIJDIG HULP IN TE ROEPEN EN VAN DIE AANGEBODEN HULP EEN VERSTAN DIG GEBRUIK TE MAKEN. |K WIL MAAR ZEGGEN: ZELFS ALS IEMAND ER ZIJN VERSTAND VOLLEDIG BIJ WEET TE HOUDEN EN 'NIET IN PA NIEK RAAKT, ZAL HIJ HET TOCH NIET ALLEEN KUNNEN KLAREN. MOED KAN HEM WEL HELPEN HET ZWEMMEN VLUGGER TE LEREN,MAAR HELPT HEM NIETS ALS HIJ ZICHZELF WIJS MAAKT DAT HIJ HET ZONDER OE FENING IN DE PRAKTIJK WEL KLAAR SPEELT. WELNU, ZOALS DE KEN NIS VAN DE ZWEMMER EEN ANDERE EN RIJPERE KENNIS IS ALS DIE VAN DE N I ET-ZWEMMER ZO IS HET OOK MET DE KENNIS VAN DE ZWEMLERAAR TEGENOVER DIE VAN DE NIET-LERAAR. IEMAND KAN EEN VOORTREFFELIJK ORGANISATOR ZIJN, IEMAND KAN ZELFS EEN GOED ZWEMMER ZIJN, EN TOCH NIET IN STAAT ZIJN ANDEREN OP VER ANTWOORDE WIJZE HET ZWEMMEN BIJ TE BRENGEN. NAAST ZIJN THEO RETISCHE KENNIS HEEFT DE ZWEMLERAAR OOK EEN EIGEN-SOORTIGE ERVARINGSKENNIS. HlJ VERKEERDE ALS LERAAR IN BEPAALDE SITU ATIES, DIE NU EENMAAL VERSCHILLEN VAN DE OMSTANDIGHEDEN WAARIN DE NIET-LERAAR VERKEERDE. DlT TE BESEFFEN ZAL EEN IEDER ER TOE BRENGEN DE GULDEN REGEL TOE TE PASSEN TEN AANZIEN VAN ZICHZELF: Sc H O E NM A K E R b LIJF BIJ JE LEEST. HlJ ZAL ZICH ONTHOUDEN V.A N KOMMENTAAR OMDAT HIJ WEET -NIET TE BE SCHIKKEN OVER DE ERVARINGSKENNISDIE DE ZWEMLERAAR WEL BE ZIT EN TEN NUTTE KAN MAKEN VAN DE GEMEENSCHAP. W.V. KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1960 | | pagina 7