heeft men nj et begrepen, dat een dergelijk verbod de beste reclame is om de film toch te gaan zien» wanneer men het kwade accentueerti s het dan veelal niet een "dooddoener"? Misschien zijn er zondaars onder de spelers van de film» Maar deze treft men ook aan bij de "burgers". Er zijn zeker niet meer zondaars aanwezig dan |n de maatschappij der vol wassenen. Ja,de volwassenen zijn i n deze fi lm zelf de oor zaak van een bepaalde "erfzonde''. frappant i s het dat men van de wereld der tricheurs gaat getuigen,dat de zondaars niet te onderscheiden zijn van de anderen. een milde volwas sene zal spontaan bidden "vergeef ons onze schuld®' bij het zien van nons arme zondaars11. qn wie durft het eerlijk aan om,zonde van zwakheid onderscheidendde zondaar met de vinger na te wijzen? de franse titel "ïr i cheurs" valsspe lers bedr i egers heeft misschien een figuurlijke betekenis. DE schrijver van de titel heeft als hoofdmotief: mE n kan geen vals spel spelen met de liefde zonder eraan ten onder te gaan.- Spelen nozems de hoofdrol? Een moeilijk te beant woorden vraag,omdat men het niet eens |s over het begrip nozem. Volgens de opvatting van verschillende pedagogen wel. Want,zegt men,het is een samenscholing/van jongeren uit diverse standen en een n et-organ 1 sator 1sche groep,met een "hol" als uitgangspunt en een soort "le i der®' zonder gezagspositie» WA t waren de motieven van de "zondaars11? Soms neiging' tot sensatie of extase,soms onrust aangaande de levenshoudingsoms angst voor de sociale 0nve1ligheo Veel vragen bleven me onbeantwoord. Toch ben ik dankbaar dat ik de film heb mogen zien. de strekking? een gemeen schap van jongelui die in verzet tegen de cooes van de bur gers volstrekt vrij wil zijn. verschillende vrijages vinden plaats na veelvuldige feestjes. men doorbreekt daarbij enke le formaliteiten en poogt |n alle vrijheid zich vele dingen te veroor lo v en ,-d i-e menigmaal s t r ijd i g' z ij-n m e t de eerb-aar- heid, Bepaalde realiteiten van tederheid en tricherie doen zich herhaaldelijk voor. Doch de totale strekking ofwel het einde van de film is doorweven van een en.orm open eerlijk heid en het streven elkaar te accepteren zoals men is.WoV. NASCHRIFT: Het boek,beslist geen kinderlectuurlas ik wel, de film zag ik niet. Na lezing van dit boek bekroop me een groot medelijden met deze zoekende mensen, deze losgeslagen en losgelaten jongeren,in wie naast zonde ook echte deugd is en zu ver chr i ste lijke naastenliefde. redacteur CRÈME KOP EN SCHOTELS 68 CENT - PNVELZEBOER

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1961 | | pagina 8