Hoe is de wereld van de nozem? Deze jongere leeft in een gefractioneerde wereld. Zijn be grip voor ruimte en tijd,die zijn wereld omlijning moet geven,is vaag.. De tijd glipt hem voortdurend door de vin gers. En doordat hij zich hiervan bewust is duren seconden hem als de eeuwigheid. Het hiermaals-zijn betekent voor hem een opgesloten zijn,een gevangen zijn. Hij voelt zich opgesloten en deze sfeer benauwt hem. Aan de andere kant beangstigt hem niet het hier,dat onbegrensd is en ruimte loos. Hoe staat het met het begrip "t. hui s"? Dit zou ongetwijfeld voor hem een ruimte en tijd kunnen herbergen. Hij ontvlucht het,maar de straat is ook leeg en anoniem. En daarom is het,dat hij zich gemakkelijk aansluit bij de groep en hij keert zich dan in deze gemeenschap tot alles wat voor hem uiterlijke symbolen zijn. Dan ontstaan zinlo ze daden tegen het maatschapplijk verband: auto's worden beschadigdverkeerspalen en zuilen worden omgebogen,straat stenen verdwijnen door de ruiten. Maar heel merkwaardig: zelfs in de groep is deze nozem alleen, een eenzame. Zijn relaties zijn kort van duur en fragmentarisch. Dat wil -natuurlijk niet zeggen,dat ze niet exploisief en in tens kunnen zijn, Tot een duurzame beleving en binding zal het niet"'gemakkelijk''komende nozem kan niet' .te lang met zichzelf geconfronteerd worden. Gevoelens van liefde en warmte zijn dan ook zeer oppervlakkig en veelal puur impulsief; fret is een van de hak op de tak springen,een voortdurend veranderen van levenservaringen,die dan toch nog wat kleur en afwisseling dienen te brengen. Zo.breekt de nozem zich met horten en stoten een weg door het leven en is voortdurend op zoek naar het nieuwe in het leven. Toch is niets echt en nieuw,en het gevoel van verzanding eri vastlopen is er voortdurend. Ook heeft hij nooit het ge voel te kiezen; hij voelt zich eerder gedreven,meegesleurd en bij voo'rbaat verloren. Hiertegen richt zich zijn protes en hij laat dit zien door het anders willen in kledingge drag en taal. We denken hierbij aan de extreme haartooi, bonte kleding en vlakke"burgerlijke" manieren,de manier an lopen,de wapens,met de argumentatie"Ik voel,dus ik be sta". In het laatste geval heeft, de nozem dan "bloed." nodi om zeker te zijn van zijn wereld. Hoe reageren de nozems als groep? De groep komt SAMEN DOOR EEN TOEVALLIGHEID, omdat het za.ter dagavond is of zondagmiddag,omdat er op dat punt een ijssa Ion is of een patates-frites kraam of een verbreding in de weg of een brug. Een bestuur is niet gekozen,er is geen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1962 | | pagina 5