gekozen" en ieder die "gekozen" heeft, zich. daardoor ge bonden v/eet en er het beste van probeert te maken,beang stigend, angstwekkend. voor de nozem,en daarom tot verzet prikkelend. Sn de sukkel,die. met de omstandigheden ver zoend is en met het halve ei genoegen heeft genomen,is voor de nozem een uitdaging,omdat hij alles of niets eist. Hij keert zich meer tegen het sukkel-worden dan tegen de sukkel zelf. Frappant is,dat een willekeurig iemand uit de nozemgroep beslist wie het slachtoffer zal worden. Dit maakt de agressiviteit van de nozemgroep zinlozer en ook meer angstaanjagend. Een recent voorbeeld: Enige jongelui dansen gezellig"in" eën dansgelegenheid. Ineenszonder eni ge voorafgaande woordenwisseling of andere aanleiding, storten zich'een"paar nozems'op deze jongelui onder de uitroep"Daar heb je dat heilige boontje,die zullen we eens kraken!" en het werd een flink gevecht. Hoe staat de nozem tegenover het gezag? Omdat de sukkel -weerloos is en bij voorbaat verloren kan hij slechts roemloos ten onder gaan; aan de sukkel is geen eer te behalen. Dit is anders met het gezag. Het ge zag is er voortdurend. Dit geeft de wereld van de nozem kleur, fleur en het nodige relief. In zijn achterhoofd leeft het bewustzijn,dat het gezag zich altijd zal mani festeren. Is de verveling en de leegte in de nozem tot een hoogtepunt gekomen,dan gaat hij' het gezag tarten en op de''proef stellen. Soms ook is het niet-begrepen-worden of ee'n Tvildwestfilm de oorzaak van verzet. Dan komt de nozem tot een werkelijke strijd tegen het -gezag en krijgt de wereld van de nozem weer een zekere structuur. Mis schien speelt daarbij de kwestie van vraag en antwoord, van speler en tegenspeler een rol. Er wordt geklopt en er komt antwoord. Het waterkanon en de gummiknuppel pro beren hierbij de grens af te bakenen. Het is het "onschul dige" belletje-trekken,maar nu op grote schaal. Uniform en muziek zijn twee belangrijke zaken voor de no zem. Kleding en muziek zijn twee neerslagpunten in zijn wisselende wereld. Aan de ene kant zoekt hij hierin het extreme,aan de andere kant levert hij zich klakkeloos o- ver aan de heersende mode van de nozemwereld. Zo levert hij zich ook over aan het ritme van de swing,de rock and roll,de twist. Vindt hij daarin een zekere omlijning van zijn leefwereldof Is het een belijdenis van eenzaamheid in groepsverband? Het expressieve element,het ritme,de motorische ongebondenheid en de bewegingsvreugde spelen ternauwernood een rol. Het is eigenlijk de allerindividu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1962 | | pagina 8