OP DE HO - - Wekelijkse post voor jong en oud van Akersloot No.215 X Vrijdag 15 juni 19^2 Prijs minstens 6 cent -Jf- D_E___F_I L_M S_T E R_ E N D E F I_L M Men kan in de films die uitkomen twee grote categoriën onderscheiden,n.1.de speelfilms en de documentaires. Deze indeling zegt niets over de artisticiteit van de film, maar wel over de inhoud. Onder een documentaire verstaat men dan gewoonlijk een film die materiaal tot voorwerp van verfilming behandeltwaar in geen menselijkedramati- sche conflicten worden verwerktterwijl de speelfilm dit wel doet. Dit is natuurlijk maar een heel globaal onder scheid,want als men de termen heel strikt neemt is ied.e- re speelfilm een documentaire en iedere documentaire een speelfilm. De speelfilm nu maakt vooral gebruik van ac teurs en actrices en dit is begrijpelijk,want niet ieder een is even gevoelig om op het gelaat of in gebaren de juiste nuances en plooien aan te brengen,die de filmregis seur nodig acht. Acteurs en actrices hebben daar vaak feeling voor; beter gezegd ze worden acteur of actrice omdat ze gemakkelijk plooibaar zijn. Nu vind ik het per soonlijk helemaal niet erg,wanneer men de voorkeur geeft aan bepaalde actrices,bijvoorbeeld omdat ze aardig of knap zijn. Ik kan me goed voorstellen Audry Hepburn,Sophi- a Loren of Gina te verkeizen boven een lelijke keukenmeid. Ik vind daar niets ongezonds aan. Ii0eveel teenagers z'ijn niet bekoord geworden door het lieve gezichtje van Romy Schneider? Men. moet de bioscoopbezoeker dit plezier gun nen. Maar dit wil niet zeggen dat de filmster de waarde van de film bepaalt Een film wint niet aan expressiviteit omdat Sophia Loren meespeelt. De. kunstzinnigheid van de film wordt bepaald door de regisseur en door de rgisseur alleen. Een filmster is niet meer dan gevoelig materiaal, waarmee de regisseur, werkt. Maar als een film aangrijpt, dan wordt dit toegekend aan de filmsterwant de filmster staat in het licht terwijl de .regisseur in het donker blijft. Het is zelfs zo sterk dat een filmster niet eens de kans krijgt om een rol op te bouwen of om karakter te geven aan zijn rol. (Een aansporing aan toneelspeelsters en spelers niet te dromen van een overgang naar de film, want bij de film krijgt men geen kans zichzelf te zijn en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1962 | | pagina 1