OP DE HO
-
-
Wekelijkse post voor jong en oud van Akersloot No.215 X
Vrijdag 15 juni 19^2 Prijs minstens 6 cent
-Jf-
D_E___F_I L_M S_T E R_ E N D E F I_L M
Men kan in de films die uitkomen twee grote categoriën
onderscheiden,n.1.de speelfilms en de documentaires. Deze
indeling zegt niets over de artisticiteit van de film,
maar wel over de inhoud. Onder een documentaire verstaat
men dan gewoonlijk een film die materiaal tot voorwerp
van verfilming behandeltwaar in geen menselijkedramati-
sche conflicten worden verwerktterwijl de speelfilm dit
wel doet. Dit is natuurlijk maar een heel globaal onder
scheid,want als men de termen heel strikt neemt is ied.e-
re speelfilm een documentaire en iedere documentaire een
speelfilm. De speelfilm nu maakt vooral gebruik van ac
teurs en actrices en dit is begrijpelijk,want niet ieder
een is even gevoelig om op het gelaat of in gebaren de
juiste nuances en plooien aan te brengen,die de filmregis
seur nodig acht. Acteurs en actrices hebben daar vaak
feeling voor; beter gezegd ze worden acteur of actrice
omdat ze gemakkelijk plooibaar zijn. Nu vind ik het per
soonlijk helemaal niet erg,wanneer men de voorkeur geeft
aan bepaalde actrices,bijvoorbeeld omdat ze aardig of
knap zijn. Ik kan me goed voorstellen Audry Hepburn,Sophi-
a Loren of Gina te verkeizen boven een lelijke keukenmeid.
Ik vind daar niets ongezonds aan. Ii0eveel teenagers z'ijn
niet bekoord geworden door het lieve gezichtje van Romy
Schneider? Men. moet de bioscoopbezoeker dit plezier gun
nen. Maar dit wil niet zeggen dat de filmster de waarde
van de film bepaalt Een film wint niet aan expressiviteit
omdat Sophia Loren meespeelt. De. kunstzinnigheid van de
film wordt bepaald door de regisseur en door de rgisseur
alleen. Een filmster is niet meer dan gevoelig materiaal,
waarmee de regisseur, werkt. Maar als een film aangrijpt,
dan wordt dit toegekend aan de filmsterwant de filmster
staat in het licht terwijl de .regisseur in het donker
blijft. Het is zelfs zo sterk dat een filmster niet eens
de kans krijgt om een rol op te bouwen of om karakter te
geven aan zijn rol. (Een aansporing aan toneelspeelsters
en spelers niet te dromen van een overgang naar de film,
want bij de film krijgt men geen kans zichzelf te zijn en