KOELBLOEDIGHEID EN VOORQMEN VAN PANIEK zijn twee belang rijke factoren,die bepalend zijn voor het welslagen van de redding. Ter oriëntatie van al diegenen,die regelmatig een auto besturen of passagier zijn,volgen hier enkele nuttige aanwijzingen,die we kunnen verdelen in voorzorgs maatregelen en reddingsmaatregelen. VOORZORGSMAATREGELENMen stelle zich ervan op de hoogte hoe ramen en portieren kunnen worden geopend.-Rijdt niet met vergrendelde portieren. In autobussen overtuige men zich van de plaats van de nooduitgangen,het noodluik in het dak en de manier waarop het wordt geopend. Bevestig de zitbanken in d_e auto goed vast. Sluit ramen en schuif- dak op een weg die langs het water voert als door glad heid mist sneeuw of andere omstandigheden kans bestaat op te water rijden. Neem een sleepkabel en een reddingsklos of reddingslijn mee in een tas; men kan dan aan anderen hulp bieden in.geva.-l van nood. Bestaat er gevaar voor te water rijden,bij gladde weg, slecht zicht,, e.d. sluit dan ramen en portieren en schakel de buitenverlichting in. Be spreek eens gezamenlijk.hoe iedereen zou handelen als de auto onverhoopt te water, zou rijden. REDDINGSMAATREGELEN: Blijf kalm en kalmeer de inzittenden bij te water rijden. Schakel onmiddellijk zowel binnen- als buitenverlichting in,dan kunnen redders vaststellen hoe en waar de auto ligt. En de inzittenden kunnen zich orienteren. Gesp nu de veiligheidsgordel los. Vergeet niet dat de auto nog enkele minuten lucht, bevat In de kap en til kinderen op tot hun hoofd in die luchtzak zit. Pas als het water in de auto tot boven de portieren is gestegen, kunnen de portieren of ramen geopend worden; tevoren werkt de eeenzijdige waterdruk van buitenaf te sterk. Lukt het openen van de portieren aanvankelijk niet,laat dan geen paniekstemming ontstaan maar probeer het nog eens rustig. Kunt u de auto verlatenvormt dan met de inzittenden een "ketting" door pols of kleding vast te grijpen; men voor komt hierdoor het dichtslaan van het portier. Ook de red dingslijn kan goede diensten doen. Tracht in de "luchtzak" eerst diep te ademen,dan stijgt u sneller. Soms kunt u het best proberen op de autokap te klimmen; het hoofd komt 'dan vaak boven water. De beste marnier om verdrinkingsongeval len te voorkomen is nog steeds het leren zwemmen en zwem mend redden! W.V. DRINKT MET PLEZIER TRAPPISTENBIER CAFE VERDUIN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1962 | | pagina 4