UP Ur! rJUiK
Wekelijkse post voor jong en oud van Akersloot No.2^7
Vrijdag 8 februari 19&3 Prijs minstens 6 cent
0 _EC__ U M E K E
"Oecumene" is het woord,dat in krant en tijdschrift tel
kens opduikt,een woord dat voortdurend valt in een gesprek
en,helaaseen modewoord en een gemeenplaats'dreigt te wor
den. .Wat echter opvalt en gesignaleerd moet worden is,dat
het begrip oecumene .nogal eens .wordt verward met het be
grip neutraliteit, dat voor pëcumene word.t versleten wat
in wezen neutraliteit is en tussen deze twee bestaat een
enorm verschil. 'Wanneer iemand principieel,beginselvast
is en vanuit die'beginselvastheid grenzen trekt,normen
aanlegt en handeltbeloopt hij de kans dat vandaag of mor
gen iemand hem zal zeggen:"Man,we leven in een.tijd van
oecumene; stop nu toch eens met het maken van afscheidin
gen,het plaatsen van schuttingen,het optrekken van muren;
ban die hokjesgeest uit en wees toch oecumenisch!" Hier
zijn we er; hier worden oecumene en neutraliteit met el
kaar verward. Wat is dan oecumene en wat is neutraliteit?
Oecumene (van. het griekse oikoumene=de gehele bewoonde
aarde) duidt op een gezindheid,die oog en hart heeft voor
wat heel de Kerk van Christus aangaat en speciaal haar
eenheid. Oecumenische gezindheid, ziet die eenheid tegelijk
als een gave en een opgave. Waarachtige oecumenische ge
zindheid veronderstelt het geloof,dat die eenheid in de
Kerk er is en moet zijn als een openbaringsgegeven,een
heilsgenade en als een wezenskenmerk:"Eên Lichaam en één
Geest,zoals gij ook geroepen zijt tot één en dezelfde
hoop waarvoor uw roeping borg staat. Eén Heer,één geloof,
één doop. Eên! God en Vader van allen,die is boven, allen
en met allen en in allen" (Ef.kk-5,maar sluit tevens in
een open oog voor de bestaande verschillen,de werkelijk
heid en. de belangrijkheid van die verschillen in geloof,
geloofsvisie,geloofsinhoud,geloofsbeleving,geloofsweten
schap, kerkbegrip,kerkstructuurkortom een open oog voor
alles wat christenen van verschillende "kerken" onder
scheidt en scheidt. Waarachtige' oecumenische gezindheid
gaat het feitelijk oneens-zijn,de feitelijke verdeeldheid,
de feitelijke verscheurdheid van de christenen aan het
hart. En uit die bewogenheid, ontstaat de heilige onrust,
het heilig onbehagen,dat individuele christenen en groe-