meisjes een uitgebreide of meer uitgebreide en enkele een
middelbare opleiding hebben genoteli eer zij gingen werken.
JONGENS
Aan 166 jongens werd een vragenlijst gezonden; 11^ van hen
stuurde de vragenlijst ingevuld terug; dus 68,6 van al
le jongens heeft, onze vragen beantwoord,in vergelijking
met de meisjes een iets kleiner percentage.
We maakten bij de jongesn eenzelfde schifting als bij de
meisjesnamelijk: "lerende" jongens57 50
"werkende" 57 50
De groepering van de "werkende" jongens moest,naar ons
inzicht,even anders zijn dan die van de werkende meisjes,
en 'wel als volgt:
1) werkend in loondienst (nie.t thuis): 39 68,^2
2.) werkend thuis (in. het. ouderlijk be
drijf, al dan niet in
loondienst): 13 22,81
'"1
3) werkend th'ui's en tegelijkertijd naasi
het werk een vakoplei
dingsinstituut bezoekend: k 7?02
k) Y/erkend gedeeltelijk thuis en gedeelte
lijk in loondienst: 1 1.75
Opmerking: Het behoeft nauwelijks gezegd te worden,dat de
term "ingevuld" beslist niet dezelfde betekenisdezelfde
inhoud heeft voor alle terugontvangen vragenlijsten. Inte
gendeel, er zijn maar weinig vragenlijsten op dezelfde ma
nier ingevuld. Meisjes beantwoorden een vraag anders dan
jongens; raeer ontwikkelde jongens of meisjes beantwoorden
een vraag anders dan minder ontvd-kkelde jongens en meis
jes. Voor de een blijkt een vraag v/e'inig belangv/ekkend te
zijn terwijl voor een ander dezelfde vraag van veel bete
kenis is,en zo kan men doorgaan. Dit maakt het begrijpen
van de antv/oorden wel interessanter,maar ook moeilijker.
Gelukkig ken ik alle jongens en meisjes persoonlijk,zodat
ik hun antwoord iets gemakkelijker begrijp. Ook hebben
niet alle meisjes en jongens alle vragen beantv/oord,wat
we natuurlijk wel jammer vinden,maar wat we overigens
heel geod kunnen begrijpen en wat we ze echt niet kwalijk
nemen.