meisjes een uitgebreide of meer uitgebreide en enkele een middelbare opleiding hebben genoteli eer zij gingen werken. JONGENS Aan 166 jongens werd een vragenlijst gezonden; 11^ van hen stuurde de vragenlijst ingevuld terug; dus 68,6 van al le jongens heeft, onze vragen beantwoord,in vergelijking met de meisjes een iets kleiner percentage. We maakten bij de jongesn eenzelfde schifting als bij de meisjesnamelijk: "lerende" jongens57 50 "werkende" 57 50 De groepering van de "werkende" jongens moest,naar ons inzicht,even anders zijn dan die van de werkende meisjes, en 'wel als volgt: 1) werkend in loondienst (nie.t thuis): 39 68,^2 2.) werkend thuis (in. het. ouderlijk be drijf, al dan niet in loondienst): 13 22,81 '"1 3) werkend th'ui's en tegelijkertijd naasi het werk een vakoplei dingsinstituut bezoekend: k 7?02 k) Y/erkend gedeeltelijk thuis en gedeelte lijk in loondienst: 1 1.75 Opmerking: Het behoeft nauwelijks gezegd te worden,dat de term "ingevuld" beslist niet dezelfde betekenisdezelfde inhoud heeft voor alle terugontvangen vragenlijsten. Inte gendeel, er zijn maar weinig vragenlijsten op dezelfde ma nier ingevuld. Meisjes beantwoorden een vraag anders dan jongens; raeer ontwikkelde jongens of meisjes beantwoorden een vraag anders dan minder ontvd-kkelde jongens en meis jes. Voor de een blijkt een vraag v/e'inig belangv/ekkend te zijn terwijl voor een ander dezelfde vraag van veel bete kenis is,en zo kan men doorgaan. Dit maakt het begrijpen van de antv/oorden wel interessanter,maar ook moeilijker. Gelukkig ken ik alle jongens en meisjes persoonlijk,zodat ik hun antwoord iets gemakkelijker begrijp. Ook hebben niet alle meisjes en jongens alle vragen beantv/oord,wat we natuurlijk wel jammer vinden,maar wat we overigens heel geod kunnen begrijpen en wat we ze echt niet kwalijk nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 8