stelling voor en toch is de onderneming mislukt... Waarom weten we niet. Misschien kunnen anderen ons daarop het antwoord geven. Maar het is jammer,dat men voor verdere ontwikkeling altijd naar elders moet,want dat betekent weer tijdverlies door het reizen. Het vraagt extra tijd en ook doorzettingsvermogen,want de cursussen worden bij voorkeur in de winter gehouden,als de wegen vaak heel slecht zijn! Een cursus volgen betekent verlenging van de werkdag en daarom luidde vraag 13'"Hoeveel lesuren omvat(ten) die cursus(sen) per week?"We kregen de volgende antwoorden: Meisjes: 2 - 2-J- - 3- 6- 6- 1-jr-^Hr -5 -4-6 uur per week, Is gemiddeld ruim 4 lesuren per cursiste per week. Aantal uren besteed aan schriftelijke cursussen: 2 - 2 - 4 uren, Is gemiddeld 2 2/3 uur per cursiste per week. Jongens: 4-10-4-10-5-4-8-5-9-5-2-5-6-4- 3 5 4 5 uur per week. Is gemiddeld bijna 5t lesuren per cursist per week. Aantal uren besteed aan schriftelijke cursussen: 10 - 6 uur. Is gemiddeld 8 uur per cursist per week. Uit deze cijfers blijkt,dat het aantal lesuren en leeru ren voor de jongens wat hoger ligt dan voor de meisjes. Dit zal wel verklaard, kunnen worden uit het feit,dat de cursussen van de jongens gewoonlijk een voortzetting zijn van hun vakopleiding,wat bij de meisjes.lang niet altijd he het geval blijkt te zijn. Vraag 1o luidde vervolgens: "Hoeveel vrije avonden of mid dagen ben je aan die cursussen kwijt?" Niet-schrift.curs, M e i s j es: Zeven meisjes waren 1 tot 4 avonden aan die cursussen kwijt; een meisjes was er een middag aan kwijt en twee meisjes gaven er haar hele vrije zaterdag aan. J o n g e n s: Vijftien jongens waren 1 tot 5 avonden per week aan de cursussen kwijt; een andere jongen 3 avonden plus 1 middag; weer een andere jongen een morgen van do ene en een middag van oen andere dag; tensqptte besteedde een jongen zijn helo vrije- zaterdag aan de cursussen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 12