stelling voor en toch is de onderneming mislukt... Waarom
weten we niet. Misschien kunnen anderen ons daarop het
antwoord geven. Maar het is jammer,dat men voor verdere
ontwikkeling altijd naar elders moet,want dat betekent
weer tijdverlies door het reizen. Het vraagt extra tijd
en ook doorzettingsvermogen,want de cursussen worden bij
voorkeur in de winter gehouden,als de wegen vaak heel
slecht zijn!
Een cursus volgen betekent verlenging van de werkdag en
daarom luidde vraag 13'"Hoeveel lesuren omvat(ten) die
cursus(sen) per week?"We kregen de volgende antwoorden:
Meisjes:
2 - 2-J- - 3- 6- 6- 1-jr-^Hr -5 -4-6 uur per week, Is
gemiddeld ruim 4 lesuren per cursiste per week.
Aantal uren besteed aan schriftelijke cursussen: 2 - 2 -
4 uren, Is gemiddeld 2 2/3 uur per cursiste per week.
Jongens:
4-10-4-10-5-4-8-5-9-5-2-5-6-4-
3 5 4 5 uur per week. Is gemiddeld bijna 5t lesuren
per cursist per week.
Aantal uren besteed aan schriftelijke cursussen: 10 - 6
uur. Is gemiddeld 8 uur per cursist per week.
Uit deze cijfers blijkt,dat het aantal lesuren en leeru
ren voor de jongens wat hoger ligt dan voor de meisjes.
Dit zal wel verklaard, kunnen worden uit het feit,dat de
cursussen van de jongens gewoonlijk een voortzetting zijn
van hun vakopleiding,wat bij de meisjes.lang niet altijd he
het geval blijkt te zijn.
Vraag 1o luidde vervolgens: "Hoeveel vrije avonden of mid
dagen ben je aan die cursussen kwijt?" Niet-schrift.curs,
M e i s j es: Zeven meisjes waren 1 tot 4 avonden aan die
cursussen kwijt; een meisjes was er een middag aan kwijt
en twee meisjes gaven er haar hele vrije zaterdag aan.
J o n g e n s: Vijftien jongens waren 1 tot 5 avonden per
week aan de cursussen kwijt; een andere jongen 3 avonden
plus 1 middag; weer een andere jongen een morgen van do
ene en een middag van oen andere dag; tensqptte besteedde
een jongen zijn helo vrije- zaterdag aan de cursussen.