(6) HOE STAAN DE ZAKEN? HOE KOM JE EK? Omdat we graag een inzicht en overzicht wilden hebben van de feitelijke werktijd van de jeugd,hebben we gevraagd naar de manier waarop het werk bereikt vrerd; vraag 11 luidde daarom:"Leg je deze afstand af te voet,of per fiets,of per brommer,of per trein,of per bus?' Meisjes: per fiets-: 13 per fiets of bus: 3 per bus: 9 per auto: 3 per bus en trein: k per trein: 3 Geen duidelijk antwoord: 1 Jongens:. per fiets-.: 5 per fiets en bus: 3 per trein: 1 per brommer: 7 per brommer en bus1 per brommer of fiets: 1 per fiets en trein: 1 per bus3- per auto2 per brommer en auto: 1 per brommer en trein: 1 Geen duidelijk antwoord: 5 Vreemd,ofschoon meisjes heus wel eens op een brommer naar het werk gaan,geven zij geen van alle de brommer op als. het geeigende vervoersmiddel. Voor de jongens ligt het an ders: ten minste 11 van hen geven de brommer op als hèt. vervoermiddel; 1/3 van hen gaat dus per-brommer naar het werk. We menen echter, dat meer dan 1/-3 van de jongens,bo ven 1.6 jaar, e.en. brommer heeft,maar dit gaat ons nu niet aan. De brommer is een snel en gemakkelijk vervoermiddel. Is het ook een goedkoop vervoermiddel? De aanschaffings prijs ligt toch zo rond de ƒ.800. BOUWEN AAN DE TOEKOMST In het algemeen kan men stellen,dat men met spierkracht alleen niet klaar komt,omdat bijna alle arbeid meer dan alleen maar spierkracht vraagt. Daarom is de ontwikkeling van de werkende meisjes en jongens van groot belang,nu reeds,en nog meer in de toekomst,als de automatisatie(au- tomatie is een veel gebruikt maar taalkundig onjuiste uit drukking) verder zal voortgaan. Met het oog op de toekomst van de jonge mannen en vrouwen van morgen hebben w.e daar om enkele vragen gesteld aangaande de verdere ontwikke ling. Vraag 12 luidde"Krijg je GEDURENDE JE WERKTIJD nog onderwijs en hoeveel uur per week? En hoc-veel uur huis-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Op De Hoek, weekblad voor Akersloot | 1963 | | pagina 9